Ruger #1 Posted May 28, 2022 Share Posted May 28, 2022 Fikk etter hvert litt liv i Steyr helstokken, tross lyst trevirke, med lite liv. Her hjelper rødolje med å få litt farge, og kontrast. Har begynt på finnish. Fornøyd så langt 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holingen Posted May 30, 2022 Share Posted May 30, 2022 @Ruger #1 Den ble jo veldig fin! legger ved et helbilde av CZ’en fra forrige post. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sin12kal Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 Har lest en del i tråden, men mye å gå gjennom 29 sider dersom man skal lete etter alt så prøver heller på spørsmål her. Holder på med en haglestokk, men litt usikker på fremgangsmåte. Det finnes vel sikkert forskjellige måter å gjøre det på. Har siklet av kolben. Hva er steg videre i prosessen? Pusse over kolben med sandpapir tørt? Eller dynke kolben i vann for å fibre til å reise seg, for så å pusse? Olje et lag? Og så pusse for porefylling? Noen som har litt erfaring som vil dele litt fremgangsmåte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 (edited) Sikle Pusse til du er fornøyd, finere og finere papir Olje til det er nesten mettet, nytt lag når det forrige er trukket inn. Typisk to ganger pr dag i starten, så en gang pr dag, så kanskje to dager. Mange tynne lag! Jeg pusser med olje når stokken er nesten mettet. Ikke puss for hardt. La ‘pusseolja’ tørke på stokken, dette er fint til porefylling. Puss en gang til med olje, denne gangen tørker jeg av olja. Så oljer jeg stokken til ønsket finish. Nå skal det lite olje til, bruk håndbakken og få litt temperatur på olja/stokken. Dette tar lang tid, men det blir en varig og pen finish. Kunne nok fått den enda blankere, men det er et jakt/bruksvåpen, så det skal tåle å brukes også. Etter et år, litt leirdueskyting og et titalls turer på jakt, i sekk osv så er det bare å gi den et tynt lag med olje, så er den pen igjen. De dypere ripene trenger selvsagt mer kjærlighet, men igjen: det er et jaktvåpen. Lar det gå noen år mellom hver gang jeg kjører en "storservice" Jeg bruker CCL sine produkter. Edited October 27, 2022 by 1983 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sin12kal Posted October 28, 2022 Share Posted October 28, 2022 1983 skrev (På 26.10.2022 den 23.04): Sikle Pusse til du er fornøyd, finere og finere papir Olje til det er nesten mettet, nytt lag når det forrige er trukket inn. Typisk to ganger pr dag i starten, så en gang pr dag, så kanskje to dager. Mange tynne lag! Jeg pusser med olje når stokken er nesten mettet. Ikke puss for hardt. La ‘pusseolja’ tørke på stokken, dette er fint til porefylling. Puss en gang til med olje, denne gangen tørker jeg av olja. Så oljer jeg stokken til ønsket finish. Nå skal det lite olje til, bruk håndbakken og få litt temperatur på olja/stokken. Dette tar lang tid, men det blir en varig og pen finish. Kunne nok fått den enda blankere, men det er et jakt/bruksvåpen, så det skal tåle å brukes også. Etter et år, litt leirdueskyting og et titalls turer på jakt, i sekk osv så er det bare å gi den et tynt lag med olje, så er den pen igjen. De dypere ripene trenger selvsagt mer kjærlighet, men igjen: det er et jaktvåpen. Lar det gå noen år mellom hver gang jeg kjører en "storservice" Jeg bruker CCL sine produkter. Veldig bra Har du forsøkt å dampe med strykejern som blir nevnt i tråden? Når i prosessen skal enn gjøre det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted October 28, 2022 Share Posted October 28, 2022 Dampe ut hakk og skraper gjøres når oljen er fjernet. Det har i alle fall jeg gjort. Vet ikke hvordan det blir om man forsøker dette mens det er olje i stokken? Noen som har forsøkt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted October 28, 2022 Share Posted October 28, 2022 Jeg har dampa med olje, minuset er jo at man ikke får noe fukt inn i stokken, eller i alle fall mye mindre.. det riktige er nok å dampe etter olje/gammel finish er borte. Da er der også lettere å se skaden, er fibre knekt etc.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted October 28, 2022 Share Posted October 28, 2022 1983 skrev (4 minutter siden): Jeg har dampa med olje, minuset er jo at man ikke får noe fukt inn i stokken, eller i alle fall mye mindre.. det riktige er nok å dampe etter olje/gammel finish er borte. Da er der også lettere å se skaden, er fibre knekt etc.. Ja jeg tenkte det. Det kan være et slit å få dampet ut tilstrekkelig, dersom det er olje i veien som blokkerer fukt å trenge inn må det være veldig vanskelig. Ble det skjoldete og fargeforskjeller da du forsøkte dette? Jeg lurer på om det går an å fjerne oljefinishen på et område rundt skaden, dampe opp, og bare olje opp igjen det området. Eller om hele stokken må strippes... Jeg vil TRO at så lenge oljefisinshen er av relativt ny dato så går det an å ta bare et lite område. Og at dersom finishen har fått størkne og mattes i løpet av noen år vil det nye området se annerledes ut enn resten av stokken. Men jeg vet ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted October 28, 2022 Share Posted October 28, 2022 (edited) Jeg vil tro det er mange faktorer inne i det bildet, ikke minst hvordan stokken ser ut i utgangspunktet. Jeg holder meg til CCL sine produkter for å kunne leve med å olje opp bare en liten del, få den mettet for så å legge et tynt lag over hele stokken for å jevne ut alt. Tenker det er lettere å reparere småskader om man holder seg til samme type olje Edited October 28, 2022 by 1983 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sin12kal Posted November 2, 2022 Share Posted November 2, 2022 Jeg har siklet kolbe og forskjefte. Forsøkt å dampe ut noen småskader som absolutt har blitt bedre. Jeg dro over stokken med vann så da må jeg vel gå på med pussing. Er vel en fordel å pusse med ikke for fint papir før jeg starter med olje slik at oljen trekker godt inn i treverket. Eller skal jeg starte med fint papir med en gang? Har 400 og 600 papir liggende. Blir det for fint? Har også bestilt et CCL oil sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 (edited) Porefylling. Renser og smører mekanismen samtidig Edited December 27, 2022 by Skaubjønn 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted December 28, 2022 Share Posted December 28, 2022 (edited) Edited December 28, 2022 by Skaubjønn 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted December 28, 2022 Share Posted December 28, 2022 (edited) Porefylling: Legg et tynt lag med olje på stokken. Puss over med våtpapir dynket med olje. Puss med veden, ikke i sirkler som man vanligvis gjør. Oljen og slipestøvet skal danne et tynt lag med fuktig ´gugge´. Når dette tørker trekker olje og slipestøv ned i porene og fyller dem. Dersom det et helt blaut etter pussingen har du brukt for mye olje, og det tar lang tid før det tørker. For lite olje og det blir tørt etter slipingen. Må ofte gjøres flere ganger. På bildene over har guggen tørket i et døgn. Må stå enda noe tid før prosessen kan gjentas. Har har jeg begynt med 320 papir. Små skrapemerkrr og sånt forsvinner i denne prosessen. Er det større hakk eller dunk i stokken må de dampes ut først. Når porene er fullt går jeg over til 600 papir og olje. Noen bruker også 800 papir og finere, men jeg ser ikke forskjell på det endelige resultatet om det er benyttet 600 eller finere papir. Når porene er fylt monteres mekanismen i stokken, og det får hvile noen måneder så oljen herder skikkelig før det legges finish. Skal forsøke å følge opp med flere bilder etter hvert. Edited December 28, 2022 by Skaubjønn 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted January 2, 2023 Share Posted January 2, 2023 (edited) Her har jeg polert bort gugge på halvparten. Enda dype porer igjen, se der jeg har markert med rødt for eksempel. Bare å gjenta prosessen. Bare så det er sagt, dette er ei ny børse, som nå har en prislapp i hundretusenkronersklassen og vel så det. Det er få våpen som leveres med en stokk som er skikkelig porefyllt. Når det er gjort blir den svært værbestandig, og pen. Men det tar tid, så det er vel derfor fabrikantene ikke gjør det skikkelig. Edited January 2, 2023 by Skaubjønn 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted January 2, 2023 Share Posted January 2, 2023 Er dette unødvendig forresten? Har porefylling blitt beskrevet grundig nok tidligere i tråden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erikraude Posted January 2, 2023 Share Posted January 2, 2023 Det mangler så mye bilder og sånt fra tidligere her, så jeg tenker det er bare fint med påfyll med ferske bilder. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enfieldno4 Posted January 6, 2023 Share Posted January 6, 2023 Spørsmål: Holder på med veden på ei pumpehagle, og er litt bekymra for at fortreet skal bli litt for glatt å holde i etter oljefinish. Er på 600grit sandpapir og spritbeis. Det kjennes glatt som glass nå, men vil det bli god friksjon mot hender etter finish?? Nettskjæringa på fortreet er ikke så skarp som den var, da jeg fjerna lakken kjemisk med kobber og nylonbørste. Virker være pressa/valsa inn. Ser ikke helt hvordan jeg kan skjerpe opp denne. Opplever at oljebehandla stokker til SMLE, US-carbine, og Krag, er gode å holde i. Har også brukt linolje på økseskaft som sitter som limt i hånda. Har disse hatt ei ruere overflate før oljebehandling? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted January 6, 2023 Share Posted January 6, 2023 Synes du skal friske opp nettskjæringen. Enten spesialverktøy, eller billig fil fra Biltema eller noe sånt. Ser jo også rart ut når sen er så mørk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tailgunner Posted January 6, 2023 Share Posted January 6, 2023 Er det en gammel winchester? Har pusset opp en slik og det er jo ikke noe særlig å jobbe med der. Så vidt jeg kan huske så kunne jeg ikke bruke nålefiler i det mønsteret. Ville ikke kalt det nettskjæring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enfieldno4 Posted January 6, 2023 Share Posted January 6, 2023 Mener du har rett i at det ikke kan kalles nettskjæring Tailgunner. Ved nettskjæring er vel flere pyramideformer skjært ut av treverket. Her er pyramideformene "satt på hodet". Pressa inn i treverket istedet. Uten noen linje å file etter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted January 13, 2023 Share Posted January 13, 2023 (edited) Begynner å komme seg. Overflaten kjennes helt glatt ut når jeg stryker over med neglen. Men ser enda noen små riss. Ny runde med finere papir neste. Edit: legg merke til hvordan porene og strekene i stokken har blitt jevnere og mer fylt nå, sammenlignet med forrige bilde (med rød strek). Edited January 13, 2023 by Skaubjønn 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted January 13, 2023 Share Posted January 13, 2023 Jeg har kjøpt en gammel drilling fra Tyskland. Fikk den i går, og har startet på stokken i dag. Jeg anbefaler å starte med nettskjæringen. Det er fort å skjære litt utenfor, slik som her. Det er lett å fikse etterpå med porefylling. Kjipt å gjøre stokken ferdig, og så lage sånne skrap… 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted March 19, 2023 Share Posted March 19, 2023 Skaubjønn skrev (På 28.12.2022 den 11.15): Porefylling: Legg et tynt lag med olje på stokken. Puss over med våtpapir dynket med olje. Puss med veden, ikke i sirkler som man vanligvis gjør. Oljen og slipestøvet skal danne et tynt lag med fuktig ´gugge´. Når dette tørker trekker olje og slipestøv ned i porene og fyller dem. Dersom det et helt blaut etter pussingen har du brukt for mye olje, og det tar lang tid før det tørker. For lite olje og det blir tørt etter slipingen. Må ofte gjøres flere ganger. På bildene over har guggen tørket i et døgn. Må stå enda noe tid før prosessen kan gjentas. Har har jeg begynt med 320 papir. Små skrapemerkrr og sånt forsvinner i denne prosessen. Er det større hakk eller dunk i stokken må de dampes ut først. Når porene er fullt går jeg over til 600 papir og olje. Noen bruker også 800 papir og finere, men jeg ser ikke forskjell på det endelige resultatet om det er benyttet 600 eller finere papir. Når porene er fylt monteres mekanismen i stokken, og det får hvile noen måneder så oljen herder skikkelig før det legges finish. Skal forsøke å følge opp med flere bilder etter hvert. Porefylling og olje med slipepapier fungerer utvilsomt, men pimpsten som porefyller er raskere å bruke, og blir over hodet ikke synlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted March 19, 2023 Share Posted March 19, 2023 Hvordan gjør du det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råtassens Mia Posted November 19, 2023 Share Posted November 19, 2023 Heisan. Jeg har en gammel 7x33 rifle med antatt skjefte laget av bjørk! Noen her inne som har tips til oljer jeg kan bruke, slik at den blir mørkere og mer «livlig»? Jeg må nok regne med å finpusse endel på skjeftet først Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gillen Posted November 19, 2023 Share Posted November 19, 2023 Aasbø skrev (1 time siden): Heisan. Jeg har en gammel 7x33 rifle med antatt skjefte laget av bjørk! Noen her inne som har tips til oljer jeg kan bruke, slik at den blir mørkere og mer «livlig»? Jeg må nok regne med å finpusse endel på skjeftet først Jeg ville ha pussa ned stokken og prøvd med oljebeis i passende farge og med flere påføringer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smiltilverden Posted November 19, 2023 Share Posted November 19, 2023 Narvsverte kan og brukes, fleire lag for riktig mørkning og pussing for å få fram fargespill. Må da ha olje eller lakk på etterpå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råtassens Mia Posted November 19, 2023 Share Posted November 19, 2023 Takk for tips, dette må prøves Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted November 19, 2023 Share Posted November 19, 2023 Jeg ville ha prøvd spritbeis, ikke oljebeis. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted November 19, 2023 Share Posted November 19, 2023 https://www.maxmaling.no/produkt/herdins-ekte-beis-pose/?attribute_pa_variant=nr-55-brunoker-2&gclid=EAIaIQobChMIh_Kovo3QggMVm0eRBR0WWwOuEAQYASABEgKHXfD_BwE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted January 28 Share Posted January 28 (edited) Noen som vet hvordan jeg får av denne dingsen på fortreet til en Blaser k95? Edited January 28 by Skaubjønn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger#44 Posted January 28 Share Posted January 28 Gitt at den er lik som på D99, så er den limt fast og kan dunkes ut. Min kom ut helt på egenhånd. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holingen Posted May 9 Share Posted May 9 Er det noen som har erfaring med, eller kan gi meg noen råd om beising av en stokk underveis i en oljefinish? Saken er: Jeg er godt i gang med å mette en stokk med olje (rødolje, siden det var det jeg hadde). Stokken er en laminatstokk som har blitt siklet og pusset helt ned. Stokken trekker olje på en helt annen måte enn trestokker jeg har jobbet med tidligere - trekker mye mindre/tregere. Mistenker kanskje at den vil slutte å trekke olje før jeg har fått uttrykket jeg ønsker. Det slo meg at jeg kanskje burde ha forsøkt å beise denne i tillegg, men her mangler jeg erfaring. Er det for sent med beising når stokken allerede har fått x antall lag olje? Hvis ikke, hvilke produkter og fremgangsmåter anbefales? Har lest litt om spritbeis, men infoen jeg finner handler om å beise før oljing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted May 10 Share Posted May 10 Narvesverte kan fungere https://www.jjensen.no/laerfarge-kantfarge Er egentlig ment for lær, men fungerer bra på treverk også. Bruk hansker, ellers har du farge på hendene til du har slitt det av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted May 10 Share Posted May 10 @Ruger #1blande den ut i linolje? Gni med stålull med farget olje? Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted May 10 Share Posted May 10 Ville prøvd å stryke den på som den er. Kanskje lurt å prøve på et område som ikke vises, løpskanal etc. De gangene jeg ha brukt det på tre, har pigmentene trengt godt inn før spritinnholdet fordampet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted May 10 Share Posted May 10 Skaubjønn skrev (7 timer siden): 1blande den ut i linolje? @Skaubjønn det har jeg aldri prøvd. Kun beiset knivskaft, og et par laminatstokker, for deretter fortsette oljebehandling. Det sagt, så har jeg både linolje, og narvesverte stående, så mulig det må eksprimenteres 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holingen Posted May 11 Share Posted May 11 Takk for tips. Til info så prøvde jeg med herdins pulverbeis (tilgjengelig på nærmeste butikk) blandet ut med vann og sprit. Skulle nok ha tynnet den mer ut, for resultatet ble ganske intens farging. Ikke helt det resultatet jeg ønsket. Prøvde derfor noen runder med fint sandpapir etter beisen hadde tørket. Resultat? Enda verre spør du meg. Ble skjoldete. Så nå har jeg bestemt meg for å rykke tilbake til start. Vurderer da å prøve med samme beisen, men mye mer uttynnet, og før påføring av olje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.