SSG-67 Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 (edited) Dette prosjektet har fra starten av vært et lavkost prosjekt. Det hele startet med at jeg i forbindelse med våpenamnestiet i 2008 kom i kontakt med en kar som skulle kvitte seg med sin Brno mod.2 fordi han mente våpenet ikke var sikkert. Forslag om at han kunne la en børsemaker se på problemet falt på steingrunn og dermed var det bare et søknadsgebyr og behandlingstid hos politiet før låsekasse med løp fra Brno’n hadde skiftet eier. Ideen for hva dette prosjektet skulle ende opp i ble født på dette forumet i en tråd der noen over dammen hadde fått bygget .22 lr ”tactical” treningsvåpen. Jeg har senere søkt og lett etter denne tråden, men ikke funnet den igjen. Det var noen skikkelige ”tactical” rigger med fet optikk avbildet. - og her er tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=2332 , takk til Sharpshooter og Flashman for den Jeg fant fort ut at jeg ville ha en heldempet utgave og bestilling ble sendt til Alm’s. Firmaet har tydeligvis slitt med produksjon og leveringstider, men når demperen endelig kom får man vel si at ventingen var verdt det. En lokal våpenentusiast og pensjonert flymekaniker med eget verksted tok jobben med konverteringen fra standard rifle til heldempet utgave. Alm’s har vært så raus å legge ut en arbeidsbeskrivelse for denne konverteringen på nett så da var det bare å kaste seg ut i den delen av prosjektet med friskt mot. Nødvendige remedier ble innkjøpt tidlig og lå bare og ventet på at demperen skulle komme i posten. Bilder fra denne prosessen kommer etter hvert. Stokken til våpenet manglet når jeg fikk det i hende. Jeg hadde et nøttetre emne liggende, men kom etter hvert frem til en alternativ prosess for å lage egen stokk. Inspirert av denne tråden http://www.kammeret.no/portal/prosjekter/106-prosjekt-stokkgikk jeg i gang med å pønske ut tilvirkning av en tactical stokk til den heldempede .22’en. Jeg bestemte meg for at jeg ville ha en stokk som lignet på en Mc Millan A5 tilpasset proposjonene til .22’en. Planen var/er å ha noe enkelt å arbeide med som virket solid nok til kjernmateriale i stokken. Jeg bestemte jeg meg for å forsøke med 50 millimeter tykke isolasjonsplater av den typen som nyttes til bla. markisolering rundt hus. Disse er tettpakket med små poret og trykk tålig. Samtidig er de lett i vekt, lett å skjære med kniv og lett å pusse. Utformingen av stokken ble gjort med dette materiale og når jeg blir fornøyd med utformingen legger jeg på epoxy og duk fra Westsytem til ønsket stivhet oppnås. Under låsekassen skal jeg ta ut for mekanismen + + og benytte West system sin fyller for å oppnå større stivhet. Mekanismen er festet med kun en skrue og under denne skal det støpes inn en pilar av rustfritt stål. Hele mekanismen skal deretter beddes inn med beddemasse. Utgangspunktet for utformingen av stokken var ei plate jeg hadde til overs etter en isoleringsjobb forrige sommer. Som dere ser er det greit å lage endel stokker av ei slik plate og prisen er 200 kr Litt måling og tegning før det bar igang. Grovjobben ble gjort med ei fintannet sag, det støver noe så det kan være greit å jobbe utendørs... Den grove utskjæringen er gjort, nå følger utformingen. Det skraverte er merking av der det skal tas ut for låsekasse og pipe. Tilskjæringen av stokken ble gjort med en kniv med langt, tynt og smalt blad. Anbefales ! Det begynner å ta form, tid for å slutte med kniven og gå over til 120 sandpapir. Det meste av pussejobben er gjort på den bakre delen av stokken. Den fremre delen er så bøyelig at den må avstives før den kan jobbes videre med. Fortsatt grovtilpasset og mye jobb gjenstår...tror jeg Stokken avbildet med annen lyssetting. Her fremkommer fylden i pistolgrepet og overgangene i vinkler. Prosjektet har hatt noe femgang, men ikke så mye som jeg hadde ønsket. Nå har jeg fått tatt ut løpskanalen og tilpasset høyden på kolbekammen etter å ha hatt mekanismen i "stokken". Jeg holder meg trofast til lavkost og at det enkle kan være det beste. Jeg fikk hjelp av Patrol84 her på forumet til å lage et "verktøy" for å ta ut løpskanalen. Dette ble laget av et kosteskaft og en ødelagt borr Borret ble limt fast med epoxy lim for å kunne bruke drill på herligheten. Sandpapir nr 80 ble stiftet fast til kosteskaftet før det ble montert i drillen. Løpskanalen ble grovskåret med lang,smal og ynnt knivblad før verktøyet ble brukt til å sluttforme kanalen. Stokken ble avstivet med noen list ender jeg hadde liggende og noen klemmer, det fungerte helt fint. Resultatet ble ganska bra Etter å ha tatt ut litt under låsekassa satte jeg mekanismen i stokken og så med en gang at kolbekammen var for høy. Streken markerer hvor høy kammen kan være der sluttstykket går klar ved demontering. 15 minutter senere er kolbekammen justert i høyde og pusset til, lett å jobbe med Jeg tok litt grovt ut for avtrekker og magasin for å leggemekanismen i stokken. Dette ble gjort grovt fordi det hele skal fjernes senere. Når ytterskallet er ferdig tar jeg ut all materiale fra plata under låskassabog støper hel ved under kassa med epoxy og fyllmasse Jeg bestemte meg for å gjøre fortreet noe fyldigere enn det de opprinnelige 50 mm lot meg gjøre. Derfor limte jeg på to biter av plata på hver side for å ha noe å jobbe med. Limingen skapte litt hodebry, hvilket lim skulle man bruke ? Det enkle osv... jeg testet meg fram og for å gjøre historien kort kan både trelim og tokomponent epoxy lim benyttes. Jeg valgte epoxy fordi det heftet raskere Her er delene i klem og det er bare å smøre seg med tålmodighet Etter noe spikking og pussing var fortreet ferdig. Foreløpig i alle fall Det gjenstår noe finpussing for at symetrien skal bli helt godkjent. Den endelige fasongen begynner altså å ta form. Etter det begynner en nervepirrende operasjonen å slipe ned alle mål med..tja.. 2-3 mm ??? Regner med at jeg må ha et så tykt skall for å få akseptabel stivhet i stokken. I tillegg kommer enkelte "gadgets" jeg har spekulert på. Disse må også tilpasses.... hmmmm mye jobb enda Fortreet "ferdig".. den mørke streken er limfuga etter liminga tidligere. Sett forfra. Kileformen i fortreet er kanskje litt for spiss, men det kan justeres Fortreet sett fra undersiden. Her blir det trolig fellt inn en alu-skinne for tofot o.l Skrått forfra viser frodige former... mye å ta i osv. mere former Som dere forstår er far i huset fornøyd med seg selv så langt Om noen lurer på vekta så er den beskjeden 69,8 gram ! Lett stokk Nå er stokken "slimmet" ned 2 mm over det hele for at det ferdige produktet skal bli så tykkt som de siste bildene over. Det er ingen endringer i fasong, alt er bare spinklere. Sjekka i dag tilgjengelighet og pris på epoxy og fiberduk. forhandler hadde det selvfølgelig ikke inne og det var rundt 10 dagers leveringstid så da får resten av stokk prosjektet vente til mot midten av mai grunnet en raskt nærmende ferietur Et rep. sett med 250 g epoxy inkl. herder kostet 465,- Duken selges i 1 meters bredder og nevnte mengde epoxy er nok til å mette 1 m2 duk. Duken er 450 g/m2 og jeg regner med å legge 2 lag. prisen på duken var omtrent 140 kr/m2. Nå har jeg endelig fått tak i produktene fra West system og etter litt testing kan jeg med stor tilfredsstillelse melde om at epoxyen ikke skader kjernematerialet i stokken Nå skal det ikke ta lang tid før jeg setter igang med epoxyarbeidet, bare noen småjusteringer først. ENDELIG kom støpinga i gang ! Jeg hadde opprinnelig tenkt å bruke kryssvevet duk (over-under-over...) men leverandøren hadde ikke dette inne, typisk nok. Imidlertid hadde jeg litt betenkeligheter med akkurat denne duktypen fordi den virket lite fleksibel i forhold til åfå duken til å føye seg etter kurvene i stokken. Når leverandøren hadde inne en annen type duk som viste seg svært formbar valgte jeg denne isteden. Jeg gadd heller ikke vente på neste leveranse av varer til leverandøren, men det er en annen sak. Som det fremgår av bildet er fibrene buntet og lagt i samme rettning. På motsatt side ligger fibrene tilnærmet 60° motsatt retning. Jeg kjøpte et rep. sett fra West System med 250 g epoxy, og det hadde holdt til hele stokken og litt til. Uerfaren bed bruken av dette produktet blandet jeg alt i en smell, men det var lite lurt skulle det vise seg. Jeg støpte den fremmerste halvdelen av stokken først. Det vil si fra pistolgrepet og fremover. Når de var gjort var epoxy blandingen blitt gele og ikke brukende. Jeg hadde da anslagsvis nyttet 1/4 av den blandede mengden. Jeg benyttet knappenåler for å holde duken stram slik at den ble liggende inntil kjernen i stokken. Trolig nyttet jeg for mye epoxy, for duken slapp kjernen etterhvert og det ble nødvendig med mange knappenåler etter hvert Trinn to i støpingen gikk ut på å støpe pistolskjeftet og bakre del av stokken. Jeg valgte å dele operasjonen i to deler og støpte pistolskjeftet først. Klok av skade smurte blandet jeg en mindre mengde epoxy denne gang, 60 ml. Dette holdt til nesten hele del to, jeg måtte blande 24 ml til, men da hadde jeg litt til overs. En annen nyttig erfaring var å smøre godt på med epoxy på kjerna før den tilklippede diken ble lagt inn mot kjerna. På den måten kunne jeg klemme med hendene på duken og få full kontakt med kjerna. Et tykt epoxylag på kjerna var nesten nok til hele mettingen av duken. Brukte noen nåler her også, men med mindre epoxy klebet duken bedre mot kjerna. Støpinga av stokken er godt i gang, nå skal det yttre skallet herde. Etter dette skal stivheten testes og nye lag støpes om nødvendig. Trinn tre i støpinga blir å renskjere og ta ut av løpskanalen før denne støpes i en separat operasjon. Deretter skal det tas ut under låsekassen og støpes hel ved under for stabilitetens skyld. Mer kommer Etter mye tid og veldig lite fremgang er det på tide med en liten oppdatering. Nå har jeg tatt ut under kassen for innlegg av fyllmasse for å gi " hel ved" under kassen. Her har jeg tatt ut i godlaget og planen er ålegge glassfiber og epoxy lagvis i sidene og bunnen til jeg får "Passe" tykkelse. Det vil sikkert si 3-4 lag, men da regner jeg med at stokken er kraftig overdimensjoner i dette området. Etter det er planen å forskale en ramme som skal danne veggene i magasinbrønn og for avtrekket. Deretter blir det epoxy med mikrofiber fyllmasse for å fylle opp slik at stokken er klar for siste bedding. Her er noen bilder:[/color] I en senere oppdatering av tråden vil stålarbeidet i forbindelse med montering av heldemper bli tatt opp. Om det i samme slengen blir laget hull for ekstra skjefteskrue gjenstår å se, det må drøftes over et par kopper kaffe i godt selskap. Endelig kom også stålarbeidet i gang. Har ventet på dette ettersom jmin mekaniker har vært nedjammet i arbeid og ikke har hatt anledning før nå. Har ikke villet mase ettersom dette tross alt er et morro prosjekt og ikke noe som er i nærheten så viktig som å få ferdig jaktvåpen o.l for andre kunder. Nå er det uansett gjort, og her følger noen bilder som illustrerer hva som er gjort av modifiseringer på våpenet. Slik ser låskassen med detn modifiserte pipa ut etter at arbeidet er ferdigstillt. Arbeidet er utført i henhold til beskrivelsen ALM har lagt ut på sin sid. Det er dreid en brysting inne ved kammerenden av pipa som støtter den bakre enden av demper røret. Pipa er dreid ned til 12,7 mm og gjenget med 1/2" UNF på enden. Deretter er det borret fire gjennomgående hull på 2,3 mm som er brosjet opp til 2,5 mm. Det hele er deretter lakket sort og innsatt med olje. Detalj av brystingen inne mot kammer enden av pipa. Detalj av de gjennomgående hullene i pipa. Munningen er kronet og selv om det ser litt rufsete ut på dette bildet er det skikkelig gjort. Grunnen til at det ser noe rufsete ut er at gjengene ble innsatt med fet fordi de innvendige gjengene i det bakre røret var rustete og stygge. Aner ikke hva Alm har gjort her, men det ble børstet rent med en dreml og innsatt med fett. Ved demontering kom noe av fettet inn mot munningen, men det forsvinner vel etter noen skudd tenker jeg. Det bakre røret er montert og B.S (mekanikeren) har tilpasset Alm,s logo korrekt Sånn ser hele herligheten ut ferdig montert. Nå må den bare på plass i stokken... Det er god plass rundt kassa som skal fylles opp. Når glassfiber og epoxy har funnet sin plass her blir det usansynlig stivt i dette området. "Bomb proof" for å bruke nynorsk. Nå skulle det etterhvert vise seg at tanken om hel ved kanskje ikke var helt gjennomtenkt. Prosjektet blir til mens det skrider frem og mens jeg funderte på hvordan jeg skulle gjøre dette fant jeg ut at jeg ville støpe hel ved under endene og under kassa der skruen holder mekanismen. Dette ble gjort med enkle forskalinger av papp med ducktape på. Ducktapen gjorde at epoxyen ikke festet seg og forskalingene var lett å ta løs. Jeg valgte å støpe litt mer enn nødvendig for å kunne slipe vekk for å tilpasse kassa inn i stokken. I etterpåklokskapens navn ser jeg at det hadde holdt i massevis å støpe oppå stokk kjerna under kassen. Nå er stokken så stiv under kassa at jeg lett kunne brukt grovt skyts i denne stokken En av forskalingene Begge forskalingene for front/bak. Slik ble resultatet. Det ser ut som en Fudge fra smågodthyll i midten, men det er epoxy innblandet microfiber pulver som fulgte med settet jeg kjøpte med epoxy. Optikken har vært klar fra første stund. Det ble en Kahles SF som stod på en Steyr SSG jeg kjøpte brukt for noen år siden. 6X er ikke all verden, men det duger greit ut til 200m. Klikkene er 1” pr. klikk på 100 meter. Dette er testet med SSG’n og bekreftet. Med kulebane som en regnbue tenkte jeg det kunne være greit med så grove klikk og derfor har jeg beholdt denne kikkerten til tross for at SSG’n har fått nytt glass. I ferien kom jeg over et noe aldeles fake kikkertsikte ,av typen Leupold MK4 M3, med det "rette" tactical look'et, så etter noe pruting ble dette kjøpt inn. Hvor ille kan et slikt fake sikte være... tiden vil vise Montasjer har jeg ikke tenkt særlig på. Har ikke søkt nevneverdig etter dette heller så det ender trolig opp med ringer rett på kassa uten noe helling fremover. Om noen vet om skinne med 20-25 Moa kanting til Brno så send gjerne en PM Sharpshootet tilpset om denne skinna Som har 20 MOA kanting og er til 11 mm spor. Denne er til vurdering Så kom Luske med denne skinna Teaser, nå begynner jeg å ane konturene av noe Noe liknende med dette blir sluttresultatet Kostnader : -Låsekasse med løp 0,- -Søknadsgebyr 400,0 (?) -Borr og Brosj 600,0 (borr i forpakning av 10) -Alm heldemper 1450,0 - Plate til stokk 200,0 (nok til minst 5 stokker) -Optikk 0,0 (man tar hva man har ) -Epoxy lim 54,00 - Børsemaker arbeid 0,0 Veldig takknemlig for vennetjenester - Et rep. sett med 250 g epoxy inkl. herder kostet 465,- - Duken selges i 1 meters bredder og nevnte mengde epoxy er nok til å mette 1 m2 duk. Duken er 450 g/m2 og jeg regner med å legge 2 lag. prisen på duken var omtrent 140 kr/m2. Edited January 28, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sharpshooter Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 (edited) Topp tråd SSG-67 Blir spennende å se hvordan tråden din utvikler seg Eneste faren med slike tråder er at en føler dragningen ned i kjeller'n for å pusle med det samme Tråden du nevnte, kan det være denne? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=2332 Om du har 11 mm spor så er denne 20 moa skinna et alternatv http://www.rimfiretechnologies.com/ProductDetails.asp?ProductCode=19018 Er det bredt spor så kan muligens Tikka Optilock baser/ringer være et alternativ om man vil ha tilt på kikkertsiktet. Brukte selv Tikka Montasje på min gamle Brno. Eller frese om låskassa til smalt spor og bruke nevnte skinne, for så å Duracoate alt sammen Lykke til, blir spennende og se resultatet John-A Edited March 19, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flashman Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 Kjempefint prosjekt, med alle muligheter for å bli en klassiker (finfint hvis du også tar med ca priser på materialene)... .22 langhold innlegget du ser etter tror jeg du finner som link i DENNE TRÅDEN Slått på målstreken av sharpshooter, men lenken min virker.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeger93 Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 Nydelig. Gleder meg til resten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sharpshooter Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 (edited) Den linken min kødda litt ja Spennende blir det uansett Sånn, da funker linkene John-A Edited March 19, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted March 19, 2009 Author Share Posted March 19, 2009 Jepp, det var den tråden. Kostnader etterspørres, jeg legger all info i første post så finner man alt på ett sted. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted March 23, 2009 Author Share Posted March 23, 2009 Første post oppdatert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 Første post oppdatert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermitt Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 her må jeg si at det var mye pent arbeid! hvordan er styrken i en slik stokk. kan den måle seg med en trestokk av samme tykkelse? planlegger å lage meg en stokk selv. og har god tilgang på mange forskjellige typer treverk. men om jeg kan spare vekt og få ett lettere materiale å jobbe med så er jo valget selvsagt. på biltema er det jo heller ikke dyrt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grizzly Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Tåler isolasjonsplatene epoxy? Vil de smelte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 Nå håper jeg du har fått med at jeg skal legge på epoxy og duk utenpå denne kjerna som jeg har jobba med så langt Kjerna er av relativt skrøpelig materiale og hadde nok smuldra helt opp av første skudd, selv fra en 22 lr Fordelene slik jeg ser det me dette prosjektet er at materialet er lett å jobbe med, man kan forsøke mange ganger på ei plate og man kan korrigere med epoxy/fiber. Hadde jeg hatt tilgang på annet stivere kjernemateriale hadde jeg nok valgt det, men nå er jeg en sta jæ... og har bestemt meg for at lavkost er lavkost, da skal jeg bruke det jeg har tilgjengelig og kjøpe så lite som mulig. Noen gadgets kommer nok etter hvert, men de kan jeg strengt tatt unnvære om jeg bestemmer meg for det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 Tåler isolasjonsplatene epoxy? Vil de smelte? De tåler epoxy lim i alle fall. ifølge forhandler skal west system epoxy kunne brukes på det meste, mente han sa den var vannbasert ??? Sikkert noen her inne som vet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luske Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Ang skinne med moa, så kan jeg anbefale denne: US Optics 20 moa http://www.usoptics.com/accD.php?recordID=CZ-452B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted March 26, 2009 Author Share Posted March 26, 2009 Ang skinne med moa, så kan jeg anbefale denne: [uS Optics 20 moa http://www.usoptics.com/accD.php?recordID=CZ-452B Lånte bildet ditt og satte det inn i første post for totaloversikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sharpshooter Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Sender US Optics varer ut av USA sånn uten videre? John-A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Steik tøff tråd SSG-67, den der rifla di blir nok skikkelig flott til slutt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luske Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Lånte bildet ditt og satte det inn i første post for totaloversikt helt greit det du Sender US Optics varer ut av USA sånn uten videre? Ja det gjør de, men de har restriksjoner på kikkertsikter. Har handlet endel montasjer og stæsj derifra i det siste, og det har gått greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Hvordan går prosjektet? Fått på duk og epoxy? Gikk og rotet litt på Biltema i dag, de har Carbon-duk-hadde det vært noe å lage stokk av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
omega Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Dæven steike, SSG-67, så lekkert! Det er sagt før, men tåler meget godt å sies igjen: Det er slike tråder som bygger Kammeret. Takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted March 28, 2009 Author Share Posted March 28, 2009 Takk for oppmuntringer på tråden, det inspirerer ! Hvordan går prosjektet? Fått på duk og epoxy? Gikk og rotet litt på Biltema i dag, de har Carbon-duk-hadde det vært noe å lage stokk av? Prosjektet har stanset opp litt. Fruen i huset har vært redusert til en snørrdott og en av ungene det samme. Da må far ta tak der det trengs mest, men tankene rundt prosjektet svirrer fortsatt Stokken er omtrentlig ferdig utformet. Skal innom lokal forhandler av epoxy på mandag, så da bestilles det jeg har behov for. Carbonstokk...tja... hva med kevlar forhandleren har det også. Skuddsikker stokk må vel være toppen av Tactical Patrol84 har fyrt opp dreiebenk og fres så stålarbeidet begynner snart det også Gleder meg til den delen, skal dokumentere arbeidet godt med foto. Morro å se på i ettertid. Skal feriere en måneds tid i April, så prosjektet går inn i en dvaleperiode frem til etter 17. Mai Må stå på litt før ferien for det klør etter å få prosjektet ferdig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted March 29, 2009 Author Share Posted March 29, 2009 Liten oppdatering av første innlegg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 du sier at du kun skal bruke en skjefteskrue, som kjent har brnokassa kun en festeskrue, den andre skrua sitter i pipa, og forsvinner når du monterer integret demper. sålangt er alt normalt, men det finnes en mulighet for forbedring! hvis du tar en titt på bakre låskassetange ser du at det absolutt er plass til å lage et hull for en bakre skjefteskrue i kassas tange. har fundre rundt å bygge ny stokk til brnoen selv, og få bygget en integrert demper, og ville da ha gjrot denne konderteringen jeg nevner. en skjefteskrue fungerer sikkert fint, men jeg ser for meg at innfestingen blir sterkere og mer stabil om man søylebedder to skjefteskruer. siden du tydeligvis har nærkontakt med en kar som er kan metallarbeide skulle ikke dette by på store problemer? kult prosjekt forresten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted March 29, 2009 Author Share Posted March 29, 2009 du sier at du kun skal bruke en skjefteskrue, som kjent har brnokassa kun en festeskrue, den andre skrua sitter i pipa, og forsvinner når du monterer integret demper.sålangt er alt normalt, men det finnes en mulighet for forbedring! hvis du tar en titt på bakre låskassetange ser du at det absolutt er plass til å lage et hull for en bakre skjefteskrue i kassas tange. har fundre rundt å bygge ny stokk til brnoen selv, og få bygget en integrert demper, og ville da ha gjrot denne konderteringen jeg nevner. Enig med deg i det du skriver og har vært inne på tanken. Regner med du tenkte på noe slikt som dette (Foto lånt fra kammeret.no) Vi får se når stålarbeidet starter om det ikke blir gjenget et hull der bak... Lurer forresten på om opprinnelig eier av disse bildene har fått gjort dette selv eller om nyere modeller av Brno har to skjefteskruer slik bildene viser ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 Mener å huske at modellene "varmint" og "american" har 2 skruer i kassa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted March 29, 2009 Author Share Posted March 29, 2009 Fant ut av det. Luske har lagt ut bildene over av sin American som har to skjefteskruer originalt. Rekylklakken på fremste skrue var ikke så dum den heller så den kan lett bli adoptert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted March 30, 2009 Author Share Posted March 30, 2009 liten oppdatering i første innlegg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Merk at Luskes CZ er en 453! Ikke en 452. Forøvrigt er der modeller i 452 serien som også bruker bakre tange til stokkfeste, disse heter alle American. Eller rettere sagt så er alle (nåja American i 22lr og Varmint i 17hmr er det eneste da) merket med American på låsekassa og har 3/8" siktespor. 453 har 11mm sikte spor på Varmint, og 3/8" på American utgaven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted May 11, 2009 Author Share Posted May 11, 2009 Første post oppdatert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Junell Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Kul tråd! Den .22en der kan man vel med rette kalle TacticLOL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegerbombom Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Huff....nå fikk jeg enda en drøm og et ønske Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted July 1, 2009 Author Share Posted July 1, 2009 Støpinga av stokken er endelig igang. Det har vært en lang periode uten fremdrift, men endelig ble det tid til litt fritidssysler Tradisjonen tro er første post oppdatert. Det som er skrevet med blå tekst er nytt. Det er mest bilder i denne omgang Kommer om kort(!!????) tid tilbake med mer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxx Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 Veldig bra. Følger prosjektet med spenning. Kult at du fant inspirasjon av mitt stokkprosjekt Stokken til våpenet manglet når jeg fikk det i hende. Jeg hadde et nøttetre emne liggende, men kom etter hvert frem til en alternativ prosess for å lage egen stokk. Inspirert av denne tråden http://www.kammeret.no/portal/prosjekte ... -stokkgikk jeg i gang med å pønske ut tilvirkning av en tactical stokk til den heldempede .22’en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornetman Posted August 29, 2009 Share Posted August 29, 2009 Hvordan er framdriften på dette prosjektet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted September 11, 2009 Author Share Posted September 11, 2009 Hvordan er framdriften på dette prosjektet? Ha-ha, nåhh skal du høre... Nei. Har støpt første lag i stokken som rapportert så langt. Stivheten er meeeget bra. Ved å holde i endene på stokken har jeg løftet minstemann (15 kg) i huset sittende på midten. Svikter litt, men med hel ved under kassen blir dette dønn stabilt - og lett ! Skal skjerpe meg med stokken, men må avvente noe med stålarbeidet . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killakee Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 HEI gleder meg syyykt til og se hvordan den blir ... jeg har samme gevær selv og holder på og lage laminert tactical stokk.. skal hive ut noen bilder jeg også... men det er sandt som du sa.. mye lettere matriale og holde på med det du lager angrer litt att jeg begynnte med tre.. men får se hvordan det går tror stokken din blir finere en min for og si det sånn (jeg er rimelig færsk) når det gjelder og lage stokker.. takker for inspirasjon og ønsker att du får den ferdig snart hilsen kjellemann.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killakee Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 hei her er min... det eer flere bilder ute oxo.. veit ikke hvordan jeg poster ... men nr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted October 1, 2009 Author Share Posted October 1, 2009 Fin stokk det der Det er bare å stå på. Er ikke akkurat veteran i stokkarbeid, men man gjør så godt man kan. Der uansett bare å legge på eller slipe vekk der det måtte være feil Første post er oppdatert med et par bilder og litt beskrivende tekst. Ettersom stålarbeidet drar ut i tid har jeg ikke hatt det travelt med prosjektet, men jeg kunne vært i mål nå om jeg hadde gjort litt mer insats For de som venter så kommer det mer i små drypp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted November 12, 2009 Author Share Posted November 12, 2009 Stålarbeidet er unnagjort og nå skal innpassing av mekanisme i stokken klargjøres. Oppdatering i første innlegg kommer om kort tid, må ordne bildematerialet først Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 TEASER ! Se første innlegg for seneste oppdatering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melvin Posted November 22, 2009 Share Posted November 22, 2009 Suveren tråd. Veldig spennende prosjekt. Gleder med til og se om du får festa/bedda pipa inn i stokken på en bra måte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikka T3 6,5 x55 Posted January 4, 2010 Share Posted January 4, 2010 Går det ann å bruke vanli sparkel til beddemasse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted January 4, 2010 Share Posted January 4, 2010 Går det ann å bruke vanli sparkel til beddemasse? Hvis du mener sånn sparkel du bruker på gipsplater, så er svaret nei, blir for lite holdbaret. Hvis du mener glassfibersparkel, så er svaret tja, du får fryktelig dårlig tid før massen herder og risikerer å sette mekanismen i feil stilling. Rimeligste beddemasse som er blitt anbefalt brukt er "Plastic Padding Marine Epoxy". Mange av brukerne på forum.robsoft.nu har brukt dette med hell. Jeg ville blandet i litt farge, siden denne masse ser ut som måkedritt når den er tørr... Fås på Europris til ca kr 200,- - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted January 4, 2010 Share Posted January 4, 2010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikka T3 6,5 x55 Posted January 4, 2010 Share Posted January 4, 2010 Bestilte meg glassfibersparkel fra Clas Ohlson nå. Noen som har bra erfaring med denne?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Herder på 10 minutter... det er svært raskt. Da har du arbeidstid på 2-3 minutter. Marin Epoxy (Eller AcraGlass) har herdetid 3-4 timer. Da har du mer arbeidstid, og du kan ta bort overskytende materiale med en Stanleykniv når massen har sluttet å klebe, men fortsatt er myk nok til å skjæres i. http://www.reginamarine.se/shop/?artnr=4762-00175 - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted January 27, 2010 Author Share Posted January 27, 2010 Første post oppdatert med bilder fra støping av fundament for mekanismen. Som jeg skriver i første post så er lærdommen at dette kunne jeg gjort enklere. Det blir unødig mye søl fordi det er tatt ut all kjernmateriale under låskassa. Det hadde holdt å ta ut litt og så støpe innvendig. Stokken hadde blitt stiv i massevis likevell. Nå er stokken slik at jeg ikke hadde hatt betenkeligheter med å putte en .308 i den. Den er dønn stiv og jeg makter ikke å fremkalle fleksing av noe slag i låskasse området. Totalt sett tror jeg løsningen hadde vært å trimme mer ned på stokk kjerna og heller legge på to lag epoxy/glassfiber. Da kunne denne stokken blitt brukt til hva som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted January 27, 2010 Share Posted January 27, 2010 Regnestykket ditt er vel litt optimistisk? Du fikk vel ikke duken og epoxyen av West Systems? - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted January 28, 2010 Author Share Posted January 28, 2010 Neida, kostnadene står i første innlegg. Prisen på west system produktene har bare gjemt seg i teksten Skal gjøre det mer lettfattelig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted February 7, 2010 Author Share Posted February 7, 2010 Har sett litt på styrken i stokken, og slik den er, er den trolig sterkere enn det jeg har behov for. Nyskjerrigheten har tatt overhånd, så nå er jeg i gang med å legge det andre laget på stokken. Her byr det på noen problemer for å få duken til å føye seg etter konturene. Ved første støyping var det greit å bruke knappenåler, men det lar seg ikke gjøre nå. Så langt har jeg holdt meg unna de mest utfordrende områdene, men tror jeg har funnet en "god" løsning. På det resterende av støypingen kommer jeg til å bruke glapack plastfolie fra kjøkkenskuffen. Når duken er mettet "bandasjerer" jeg med glapack og håper det skal gå bra Dette er ikke hentet fra det blå, men basert på observasjoner av hvordan ducktape har fungert over mettet duk. Overflaten blir faktisk veldig jevn og fin, i motsetning til overflaten ved "vanlig" støping. Selvfølgelig hadde det greieste vært å støype to lag med en gang, men noe skal man jo lære av dette, ikke sant ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redfox Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Hva ble sluttvekta på denne stokken? Og er det noen som har lagd noe lignende til f.eks. en 308W? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.