Jump to content

En "Tactical" 22 lr blir født (mange bilder kommer)


SSG-67

Recommended Posts

Dette prosjektet har fra starten av vært et lavkost prosjekt. Det hele startet med at jeg i forbindelse med våpenamnestiet i 2008 kom i kontakt med en kar som skulle kvitte seg med sin Brno mod.2 fordi han mente våpenet ikke var sikkert. Forslag om at han kunne la en børsemaker se på problemet falt på steingrunn og dermed var det bare et søknadsgebyr og behandlingstid hos politiet før låsekasse med løp fra Brno’n hadde skiftet eier.

 

Ideen for hva dette prosjektet skulle ende opp i ble født på dette forumet i en tråd der noen over dammen hadde fått bygget .22 lr ”tactical” treningsvåpen. Jeg har senere søkt og lett etter denne tråden, men ikke funnet den igjen. Det var noen skikkelige ”tactical” rigger med fet optikk avbildet. - og her er tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=2332 , takk til Sharpshooter og Flashman for den :D

Jeg fant fort ut at jeg ville ha en heldempet utgave og bestilling ble sendt til Alm’s. Firmaet har tydeligvis slitt med produksjon og leveringstider, men når demperen endelig kom får man vel si at ventingen var verdt det.

 

En lokal våpenentusiast og pensjonert flymekaniker med eget verksted tok jobben med konverteringen fra standard rifle til heldempet utgave. Alm’s har vært så raus å legge ut en arbeidsbeskrivelse for denne konverteringen på nett så da var det bare å kaste seg ut i den delen av prosjektet med friskt mot. Nødvendige remedier ble innkjøpt tidlig og lå bare og ventet på at demperen skulle komme i posten. Bilder fra denne prosessen kommer etter hvert.

 

Stokken til våpenet manglet når jeg fikk det i hende. Jeg hadde et nøttetre emne liggende, men kom etter hvert frem til en alternativ prosess for å lage egen stokk. Inspirert av denne tråden http://www.kammeret.no/portal/prosjekter/106-prosjekt-stokkgikk jeg i gang med å pønske ut tilvirkning av en tactical stokk til den heldempede .22’en. Jeg bestemte meg for at jeg ville ha en stokk som lignet på en Mc Millan A5 tilpasset proposjonene til .22’en.

Planen var/er å ha noe enkelt å arbeide med som virket solid nok til kjernmateriale i stokken. Jeg bestemte jeg meg for å forsøke med 50 millimeter tykke isolasjonsplater av den typen som nyttes til bla. markisolering rundt hus. Disse er tettpakket med små poret og trykk tålig. Samtidig er de lett i vekt, lett å skjære med kniv og lett å pusse. Utformingen av stokken ble gjort med dette materiale og når jeg blir fornøyd med utformingen legger jeg på epoxy og duk fra Westsytem til ønsket stivhet oppnås. Under låsekassen skal jeg ta ut for mekanismen + + og benytte West system sin fyller for å oppnå større stivhet. Mekanismen er festet med kun en skrue og under denne skal det støpes inn en pilar av rustfritt stål. Hele mekanismen skal deretter beddes inn med beddemasse.

 

190320091247c8f7f29c55fd45889e.jpgUtgangspunktet for utformingen av stokken var ei plate jeg hadde til overs etter en isoleringsjobb forrige sommer. Som dere ser er det greit å lage endel stokker av ei slik plate og prisen er 200 kr

19032009122519739fe023964da497.jpg Litt måling og tegning før det bar igang.

190320091208778272495c9e4d17b6.jpg Grovjobben ble gjort med ei fintannet sag, det støver noe så det kan være greit å jobbe utendørs...

19032009124901cf834165974398bb.jpg Den grove utskjæringen er gjort, nå følger utformingen. Det skraverte er merking av der det skal tas ut for låsekasse og pipe.

190320091217015bf3ed57ec43e09b.jpg Tilskjæringen av stokken ble gjort med en kniv med langt, tynt og smalt blad. Anbefales !

1903200912470036e38f28e547a3ad.jpg Det begynner å ta form, tid for å slutte med kniven og gå over til 120 sandpapir.

1903200912586a7a7679a21b435aa2.jpg Det meste av pussejobben er gjort på den bakre delen av stokken. Den fremre delen er så bøyelig at den må avstives før den kan jobbes videre med. Fortsatt grovtilpasset og mye jobb gjenstår...tror jeg :roll:

1903200912335cc6ff3c151c450e8f.jpgStokken avbildet med annen lyssetting. Her fremkommer fylden i pistolgrepet og overgangene i vinkler.

 

Prosjektet har hatt noe femgang, men ikke så mye som jeg hadde ønsket.

Nå har jeg fått tatt ut løpskanalen og tilpasset høyden på kolbekammen etter å ha hatt mekanismen i "stokken".

Jeg holder meg trofast til lavkost og at det enkle kan være det beste. Jeg fikk hjelp av Patrol84 her på forumet til å lage et "verktøy" for å ta ut løpskanalen. Dette ble laget av et kosteskaft og en ødelagt borr

23032009114348b6a8fdaaa14aec98.jpg

Borret ble limt fast med epoxy lim for å kunne bruke drill på herligheten.

2303200911483a15fe1a6f394c2397.jpg

Sandpapir nr 80 ble stiftet fast til kosteskaftet før det ble montert i drillen.

Løpskanalen ble grovskåret med lang,smal og ynnt knivblad før verktøyet ble brukt til å sluttforme kanalen.

2303200911107a12818849f740ff9a.jpg

Stokken ble avstivet med noen list ender jeg hadde liggende og noen klemmer, det fungerte helt fint.

230320091143b2958bf5388b4a6898.jpg

Resultatet ble ganska bra :P

230320091148b415f46ef2a64e79ad.jpg

Etter å ha tatt ut litt under låsekassa satte jeg mekanismen i stokken og så med en gang at kolbekammen var for høy.

Streken markerer hvor høy kammen kan være der sluttstykket går klar ved demontering.

23032009113411fe5753b7b94bd0b3.jpg

15 minutter senere er kolbekammen justert i høyde og pusset til, lett å jobbe med :D

230320091113b0e85a0bf628404d98.jpg

Jeg tok litt grovt ut for avtrekker og magasin for å leggemekanismen i stokken. Dette ble gjort grovt fordi det hele skal fjernes senere.

Når ytterskallet er ferdig tar jeg ut all materiale fra plata under låskassabog støper hel ved under kassa med epoxy og fyllmasse

 

Jeg bestemte meg for å gjøre fortreet noe fyldigere enn det de opprinnelige 50 mm lot meg gjøre.

Derfor limte jeg på to biter av plata på hver side for å ha noe å jobbe med.

Limingen skapte litt hodebry, hvilket lim skulle man bruke ?

Det enkle osv... jeg testet meg fram og for å gjøre historien kort kan både trelim og tokomponent epoxy lim benyttes.

Jeg valgte epoxy fordi det heftet raskere

230320090824ba3d5d24dad94cc5b4.jpg

Her er delene i klem og det er bare å smøre seg med tålmodighet 8)

 

Etter noe spikking og pussing var fortreet ferdig. Foreløpig i alle fall :wink:

Det gjenstår noe finpussing for at symetrien skal bli helt godkjent.

Den endelige fasongen begynner altså å ta form. Etter det begynner en nervepirrende operasjonen å slipe ned alle mål med..tja.. 2-3 mm ???

Regner med at jeg må ha et så tykt skall for å få akseptabel stivhet i stokken.

I tillegg kommer enkelte "gadgets" jeg har spekulert på. Disse må også tilpasses.... hmmmm mye jobb enda :roll:

2403200909463770280b2a4f4a3daa.jpg

Fortreet "ferdig".. den mørke streken er limfuga etter liminga tidligere.

24032009090379884e0e14794ff884.jpg

Sett forfra. Kileformen i fortreet er kanskje litt for spiss, men det kan justeres :D

2403200909157802d33a642642a1b5.jpg

Fortreet sett fra undersiden. Her blir det trolig fellt inn en alu-skinne for tofot o.l

2403200909278da4bdbf66cf4e7daf.jpg

Skrått forfra viser frodige former... mye å ta i osv.

2403200909083a0e0ad70e164c0e8a.jpg

mere former :lol:

Som dere forstår er far i huset fornøyd med seg selv så langt

 

Om noen lurer på vekta så er den beskjeden :D

69,8 gram ! :lol: Lett stokk 8)

 

Nå er stokken "slimmet" ned 2 mm over det hele for at det ferdige produktet skal bli så tykkt som de siste bildene over.

Det er ingen endringer i fasong, alt er bare spinklere.

Sjekka i dag tilgjengelighet og pris på epoxy og fiberduk. forhandler hadde det selvfølgelig ikke inne og det var rundt 10 dagers leveringstid :( så da får resten av stokk prosjektet vente til mot midten av mai grunnet en raskt nærmende ferietur 8)

Et rep. sett med 250 g epoxy inkl. herder kostet 465,-

Duken selges i 1 meters bredder og nevnte mengde epoxy er nok til å mette 1 m2 duk.

Duken er 450 g/m2 og jeg regner med å legge 2 lag. prisen på duken var omtrent 140 kr/m2.

Nå har jeg endelig fått tak i produktene fra West system og etter litt testing kan jeg med stor tilfredsstillelse melde om at epoxyen ikke skader kjernematerialet i stokken :D

Nå skal det ikke ta lang tid før jeg setter igang med epoxyarbeidet, bare noen småjusteringer først.

 

ENDELIG kom støpinga i gang !

Jeg hadde opprinnelig tenkt å bruke kryssvevet duk (over-under-over...) men leverandøren hadde ikke dette inne, typisk nok.

Imidlertid hadde jeg litt betenkeligheter med akkurat denne duktypen fordi den virket lite fleksibel i forhold til åfå duken til å føye seg etter kurvene i stokken.

Når leverandøren hadde inne en annen type duk som viste seg svært formbar valgte jeg denne isteden. Jeg gadd heller ikke vente på neste leveranse av varer til leverandøren, men det er en annen sak.

010720091036320dd039ed804fc4ab.jpg

Som det fremgår av bildet er fibrene buntet og lagt i samme rettning. På motsatt side ligger fibrene tilnærmet 60° motsatt retning.

 

01072009101268b881a8066d4c51b7.jpg

Jeg kjøpte et rep. sett fra West System med 250 g epoxy, og det hadde holdt til hele stokken og litt til. Uerfaren bed bruken av dette produktet blandet jeg alt i en smell, men det var lite lurt skulle det vise seg.

 

010720091019c5b2f55db4354a1e9f.jpg

Jeg støpte den fremmerste halvdelen av stokken først. Det vil si fra pistolgrepet og fremover. Når de var gjort var epoxy blandingen blitt gele og ikke brukende. Jeg hadde da anslagsvis nyttet 1/4 av den blandede mengden.

 

010720091050745df2e031b24e6c8c.jpg

Jeg benyttet knappenåler for å holde duken stram slik at den ble liggende inntil kjernen i stokken. Trolig nyttet jeg for mye epoxy, for duken slapp kjernen etterhvert og det ble nødvendig med mange knappenåler etter hvert :D

010720091028db64681d416f4d4eac.jpg

0107200910057ffa4cbd9078487487.jpg

010720091041f6ff3724e495472aaf.jpg

 

Trinn to i støpingen gikk ut på å støpe pistolskjeftet og bakre del av stokken. Jeg valgte å dele operasjonen i to deler og støpte pistolskjeftet først.

Klok av skade smurte blandet jeg en mindre mengde epoxy denne gang, 60 ml. Dette holdt til nesten hele del to, jeg måtte blande 24 ml til, men da hadde jeg litt til overs.

En annen nyttig erfaring var å smøre godt på med epoxy på kjerna før den tilklippede diken ble lagt inn mot kjerna. På den måten kunne jeg klemme med hendene på duken og få full kontakt med kjerna. Et tykt epoxylag på kjerna var nesten nok til hele mettingen av duken.

0107200910562d5edd548427430e8f.jpg

010720091032b28a1c2d0aa3413696.jpg

010720091003cab0892a9ae04f3ca6.jpg

Brukte noen nåler her også, men med mindre epoxy klebet duken bedre mot kjerna.

 

Støpinga av stokken er godt i gang, nå skal det yttre skallet herde. Etter dette skal stivheten testes og nye lag støpes om nødvendig.

Trinn tre i støpinga blir å renskjere og ta ut av løpskanalen før denne støpes i en separat operasjon.

Deretter skal det tas ut under låsekassen og støpes hel ved under for stabilitetens skyld.

Mer kommer

 

Etter mye tid og veldig lite fremgang er det på tide med en liten oppdatering.

Nå har jeg tatt ut under kassen for innlegg av fyllmasse for å gi " hel ved" under kassen. Her har jeg tatt ut i godlaget og planen er ålegge glassfiber og epoxy lagvis i sidene og bunnen til jeg får "Passe" tykkelse. Det vil sikkert si 3-4 lag, men da regner jeg med at stokken er kraftig overdimensjoner i dette området. Etter det er planen å forskale en ramme som skal danne veggene i magasinbrønn og for avtrekket. Deretter blir det epoxy med mikrofiber fyllmasse for å fylle opp slik at stokken er klar for siste bedding. Her er noen bilder:[/color]

 

3009200923043255A6Vb8LjOy2.jpg

3009200923043225986x9KW39m.jpg

I en senere oppdatering av tråden vil stålarbeidet i forbindelse med montering av heldemper bli tatt opp.

Om det i samme slengen blir laget hull for ekstra skjefteskrue gjenstår å se, det må drøftes over et par kopper kaffe i godt selskap.

 

Endelig kom også stålarbeidet i gang. Har ventet på dette ettersom jmin mekaniker har vært nedjammet i arbeid og ikke har hatt anledning før nå. Har ikke villet mase ettersom dette tross alt er et morro prosjekt og ikke noe som er i nærheten så viktig som å få ferdig jaktvåpen o.l for andre kunder.

Nå er det uansett gjort, og her følger noen bilder som illustrerer hva som er gjort av modifiseringer på våpenet.

13112009095433e431cc56e5468aa5.jpg

Slik ser låskassen med detn modifiserte pipa ut etter at arbeidet er ferdigstillt. Arbeidet er utført i henhold til beskrivelsen ALM har lagt ut på sin sid. Det er dreid en brysting inne ved kammerenden av pipa som støtter den bakre enden av demper røret. Pipa er dreid ned til 12,7 mm og gjenget med 1/2" UNF på enden. Deretter er det borret fire gjennomgående hull på 2,3 mm som er brosjet opp til 2,5 mm. Det hele er deretter lakket sort og innsatt med olje.

 

1311200909275620292a69204befa6.jpg

Detalj av brystingen inne mot kammer enden av pipa.

 

131120090959167b09a3dcbe4df084.jpg

Detalj av de gjennomgående hullene i pipa.

 

13112009092701288d427d3942aba3.jpg

Munningen er kronet og selv om det ser litt rufsete ut på dette bildet er det skikkelig gjort. Grunnen til at det ser noe rufsete ut er at gjengene ble innsatt med fet fordi de innvendige gjengene i det bakre røret var rustete og stygge. Aner ikke hva Alm har gjort her, men det ble børstet rent med en dreml og innsatt med fett. Ved demontering kom noe av fettet inn mot munningen, men det forsvinner vel etter noen skudd tenker jeg. :D

 

131120090901d9b7fc328f864649b5.jpg

Det bakre røret er montert og B.S (mekanikeren) har tilpasset Alm,s logo korrekt :D

 

131120090950b31cf353871c4d98b3.jpg

Sånn ser hele herligheten ut ferdig montert. Nå må den bare på plass i stokken...

 

13112009105421d223539de046148b.jpg

Det er god plass rundt kassa som skal fylles opp. Når glassfiber og epoxy har funnet sin plass her blir det usansynlig stivt i dette området. "Bomb proof" for å bruke nynorsk.

 

Nå skulle det etterhvert vise seg at tanken om hel ved kanskje ikke var helt gjennomtenkt. Prosjektet blir til mens det skrider frem og mens jeg funderte på hvordan jeg skulle gjøre dette fant jeg ut at jeg ville støpe hel ved under endene og under kassa der skruen holder mekanismen. Dette ble gjort med enkle forskalinger av papp med ducktape på. Ducktapen gjorde at epoxyen ikke festet seg og forskalingene var lett å ta løs.

Jeg valgte å støpe litt mer enn nødvendig for å kunne slipe vekk for å tilpasse kassa inn i stokken.

 

I etterpåklokskapens navn ser jeg at det hadde holdt i massevis å støpe oppå stokk kjerna under kassen. Nå er stokken så stiv under kassa at jeg lett kunne brukt grovt skyts i denne stokken :P

2701201012503fc5731ff5cb4be08a.jpg

En av forskalingene

 

2701201012014006370c1b1e49aa9b.jpg

Begge forskalingene for front/bak.

 

2701201012146841ada6b633447f96.jpg

Slik ble resultatet. Det ser ut som en Fudge fra smågodthyll i midten, men det er epoxy innblandet microfiber pulver som fulgte med settet jeg kjøpte med epoxy.

 

131120091057d844a811f8af404aa4.jpg

 

Optikken har vært klar fra første stund. Det ble en Kahles SF som stod på en Steyr SSG jeg kjøpte brukt for noen år siden. 6X er ikke all verden, men det duger greit ut til 200m. Klikkene er 1” pr. klikk på 100 meter. Dette er testet med SSG’n og bekreftet. Med kulebane som en regnbue tenkte jeg det kunne være greit med så grove klikk og derfor har jeg beholdt denne kikkerten til tross for at SSG’n har fått nytt glass.

I ferien kom jeg over et noe aldeles fake kikkertsikte ,av typen Leupold MK4 M3, med det "rette" tactical look'et, så etter noe pruting ble dette kjøpt inn. Hvor ille kan et slikt fake sikte være... tiden vil vise :lol:

 

Montasjer har jeg ikke tenkt særlig på. Har ikke søkt nevneverdig etter dette heller så det ender trolig opp med ringer rett på kassa uten noe helling fremover. Om noen vet om skinne med 20-25 Moa kanting til Brno så send gjerne en PM

Sharpshootet tilpset om denne skinna

2303200911300434d8ebcee2449095.jpg

Som har 20 MOA kanting og er til 11 mm spor. Denne er til vurdering :wink:

 

Så kom Luske med denne skinna

normal_DSC02793.JPG

 

131120091039d65cf93073d6430985.jpg

Teaser, nå begynner jeg å ane konturene av noe :lol: Noe liknende med dette blir sluttresultatet :D

 

Kostnader :

-Låsekasse med løp 0,-

-Søknadsgebyr 400,0 (?)

-Borr og Brosj 600,0 (borr i forpakning av 10)

-Alm heldemper 1450,0

- Plate til stokk 200,0 (nok til minst 5 stokker)

-Optikk 0,0 (man tar hva man har :D )

-Epoxy lim 54,00

- Børsemaker arbeid 0,0 Veldig takknemlig for vennetjenester :D

- Et rep. sett med 250 g epoxy inkl. herder kostet 465,-

- Duken selges i 1 meters bredder og nevnte mengde epoxy er nok til å mette 1 m2 duk.

Duken er 450 g/m2 og jeg regner med å legge 2 lag. prisen på duken var omtrent 140 kr/m2.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Topp tråd SSG-67 :D:D:D

 

Blir spennende å se hvordan tråden din utvikler seg :-)

Eneste faren med slike tråder er at en føler dragningen ned i kjeller'n for å pusle med det samme 8)

 

Tråden du nevnte, kan det være denne?

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=2332

 

Om du har 11 mm spor så er denne 20 moa skinna et alternatv

 

http://www.rimfiretechnologies.com/ProductDetails.asp?ProductCode=19018

 

Er det bredt spor så kan muligens Tikka Optilock baser/ringer være et alternativ om man vil ha tilt på kikkertsiktet. Brukte selv Tikka Montasje på min gamle Brno.

Eller frese om låskassa til smalt spor og bruke nevnte skinne, for så å Duracoate alt sammen 8)

 

Lykke til, blir spennende og se resultatet :-)

 

 

John-A

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

her må jeg si at det var mye pent arbeid! hvordan er styrken i en slik stokk. kan den måle seg med en trestokk av samme tykkelse? planlegger å lage meg en stokk selv. og har god tilgang på mange forskjellige typer treverk. men om jeg kan spare vekt og få ett lettere materiale å jobbe med så er jo valget selvsagt. på biltema er det jo heller ikke dyrt :lol:

Link to comment
Share on other sites

:shock: Nå håper jeg du har fått med at jeg skal legge på epoxy og duk utenpå denne kjerna som jeg har jobba med så langt :P

Kjerna er av relativt skrøpelig materiale og hadde nok smuldra helt opp av første skudd, selv fra en 22 lr :lol::lol:

 

Fordelene slik jeg ser det me dette prosjektet er at materialet er lett å jobbe med, man kan forsøke mange ganger på ei plate og man kan korrigere med epoxy/fiber.

 

Hadde jeg hatt tilgang på annet stivere kjernemateriale hadde jeg nok valgt det, men nå er jeg en sta jæ... og har bestemt meg for at lavkost er lavkost, da skal jeg bruke det jeg har tilgjengelig og kjøpe så lite som mulig. Noen gadgets kommer nok etter hvert, men de kan jeg strengt tatt unnvære om jeg bestemmer meg for det.

Link to comment
Share on other sites

Lånte bildet ditt og satte det inn i første post for totaloversikt :)

helt greit det du :wink:

 

 

Sender US Optics varer ut av USA sånn uten videre?

 

Ja det gjør de, men de har restriksjoner på kikkertsikter.

Har handlet endel montasjer og stæsj derifra i det siste, og det har gått greit.

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppmuntringer på tråden, det inspirerer !

 

Hvordan går prosjektet? Fått på duk og epoxy?

 

Gikk og rotet litt på Biltema i dag, de har Carbon-duk-hadde det vært noe å lage stokk av?

 

Prosjektet har stanset opp litt.

Fruen i huset har vært redusert til en snørrdott og en av ungene det samme.

Da må far ta tak der det trengs mest, men tankene rundt prosjektet svirrer fortsatt :D

 

Stokken er omtrentlig ferdig utformet. Skal innom lokal forhandler av epoxy på mandag, så da bestilles det jeg har behov for.

Carbonstokk...tja... hva med kevlar :lol: forhandleren har det også. Skuddsikker stokk må vel være toppen av Tactical :lol::lol:

 

Patrol84 har fyrt opp dreiebenk og fres så stålarbeidet begynner snart det også :mrgreen:

Gleder meg til den delen, skal dokumentere arbeidet godt med foto.

Morro å se på i ettertid.

 

Skal feriere en måneds tid i April, så prosjektet går inn i en dvaleperiode frem til etter 17. Mai

Må stå på litt før ferien for det klør etter å få prosjektet ferdig :roll:

Link to comment
Share on other sites

du sier at du kun skal bruke en skjefteskrue, som kjent har brnokassa kun en festeskrue, den andre skrua sitter i pipa, og forsvinner når du monterer integret demper.

sålangt er alt normalt, men det finnes en mulighet for forbedring!

hvis du tar en titt på bakre låskassetange ser du at det absolutt er plass til å lage et hull for en bakre skjefteskrue i kassas tange. har fundre rundt å bygge ny stokk til brnoen selv, og få bygget en integrert demper, og ville da ha gjrot denne konderteringen jeg nevner.

en skjefteskrue fungerer sikkert fint, men jeg ser for meg at innfestingen blir sterkere og mer stabil om man søylebedder to skjefteskruer.

siden du tydeligvis har nærkontakt med en kar som er kan metallarbeide skulle ikke dette by på store problemer?

kult prosjekt forresten!

Link to comment
Share on other sites

du sier at du kun skal bruke en skjefteskrue, som kjent har brnokassa kun en festeskrue, den andre skrua sitter i pipa, og forsvinner når du monterer integret demper.

sålangt er alt normalt, men det finnes en mulighet for forbedring!

hvis du tar en titt på bakre låskassetange ser du at det absolutt er plass til å lage et hull for en bakre skjefteskrue i kassas tange. har fundre rundt å bygge ny stokk til brnoen selv, og få bygget en integrert demper, og ville da ha gjrot denne konderteringen jeg nevner.

 

Enig med deg i det du skriver og har vært inne på tanken. Regner med du tenkte på noe slikt som dette

normal_DSC02827~0.JPG

normal_DSC02830.JPG

normal_DSC02836.JPG

(Foto lånt fra kammeret.no)

 

Vi får se når stålarbeidet starter om det ikke blir gjenget et hull der bak...

 

Lurer forresten på om opprinnelig eier av disse bildene har fått gjort dette selv eller om nyere modeller av Brno har to skjefteskruer slik bildene viser ?

Link to comment
Share on other sites

Merk at Luskes CZ er en 453! Ikke en 452.

 

Forøvrigt er der modeller i 452 serien som også bruker bakre tange til stokkfeste, disse heter alle American. Eller rettere sagt så er alle (nåja American i 22lr og Varmint i 17hmr er det eneste da) merket med American på låsekassa og har 3/8" siktespor.

 

453 har 11mm sikte spor på Varmint, og 3/8" på American utgaven.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Støpinga av stokken er endelig igang. Det har vært en lang periode uten fremdrift, men endelig ble det tid til litt fritidssysler :D

Tradisjonen tro er første post oppdatert.

Det som er skrevet med blå tekst er nytt. Det er mest bilder i denne omgang

Kommer om kort(!!????) tid tilbake med mer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra. Følger prosjektet med spenning.

Kult at du fant inspirasjon av mitt stokkprosjekt :D

 

Stokken til våpenet manglet når jeg fikk det i hende. Jeg hadde et nøttetre emne liggende, men kom etter hvert frem til en alternativ prosess for å lage egen stokk. Inspirert av denne tråden http://www.kammeret.no/portal/prosjekte ... -stokkgikk jeg i gang med å pønske ut tilvirkning av en tactical stokk til den heldempede .22’en.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Hvordan er framdriften på dette prosjektet? :?:

 

Ha-ha, nåhh skal du høre...

Nei. :!:8)

 

Har støpt første lag i stokken som rapportert så langt. Stivheten er meeeget bra. Ved å holde i endene på stokken har jeg løftet minstemann (15 kg) i huset sittende på midten.

Svikter litt, men med hel ved under kassen blir dette dønn stabilt - og lett !

 

Skal skjerpe meg med stokken, men må avvente noe med stålarbeidet .

Link to comment
Share on other sites

HEI :)

gleder meg syyykt til og se hvordan den blir ...

jeg har samme gevær selv og holder på og lage laminert tactical stokk..

skal hive ut noen bilder jeg også...

men det er sandt som du sa.. mye lettere matriale og holde på med det du lager :D

angrer litt att jeg begynnte med tre.. men får se hvordan det går ;)

tror stokken din blir finere en min for og si det sånn (jeg er rimelig færsk) når det gjelder og lage stokker..

 

takker for inspirasjon og ønsker att du får den ferdig snart ;)

 

hilsen kjellemann..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fin stokk det der :D

Det er bare å stå på.

 

Er ikke akkurat veteran i stokkarbeid, men man gjør så godt man kan. Der uansett bare å legge på eller slipe vekk der det måtte være feil :D

 

Første post er oppdatert med et par bilder og litt beskrivende tekst.

Ettersom stålarbeidet drar ut i tid har jeg ikke hatt det travelt med prosjektet, men jeg kunne vært i mål nå om jeg hadde gjort litt mer insats :oops:

 

For de som venter så kommer det mer i små drypp!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Går det ann å bruke vanli sparkel til beddemasse?

 

Hvis du mener sånn sparkel du bruker på gipsplater, så er svaret nei, blir for lite holdbaret. Hvis du mener glassfibersparkel, så er svaret tja, du får fryktelig dårlig tid før massen herder og risikerer å sette mekanismen i feil stilling.

 

Rimeligste beddemasse som er blitt anbefalt brukt er "Plastic Padding Marine Epoxy". Mange av brukerne på forum.robsoft.nu har brukt dette med hell. Jeg ville blandet i litt farge, siden denne masse ser ut som måkedritt når den er tørr... Fås på Europris til ca kr 200,-

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Herder på 10 minutter... det er svært raskt. Da har du arbeidstid på 2-3 minutter. Marin Epoxy (Eller AcraGlass) har herdetid 3-4 timer. Da har du mer arbeidstid, og du kan ta bort overskytende materiale med en Stanleykniv når massen har sluttet å klebe, men fortsatt er myk nok til å skjæres i.

 

http://www.reginamarine.se/shop/?artnr=4762-00175

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Første post oppdatert med bilder fra støping av fundament for mekanismen.

 

Som jeg skriver i første post så er lærdommen at dette kunne jeg gjort enklere.

Det blir unødig mye søl fordi det er tatt ut all kjernmateriale under låskassa.

 

Det hadde holdt å ta ut litt og så støpe innvendig. Stokken hadde blitt stiv i massevis likevell.

Nå er stokken slik at jeg ikke hadde hatt betenkeligheter med å putte en .308 i den.

Den er dønn stiv og jeg makter ikke å fremkalle fleksing av noe slag i låskasse området.

 

Totalt sett tror jeg løsningen hadde vært å trimme mer ned på stokk kjerna og heller legge på to lag epoxy/glassfiber.

Da kunne denne stokken blitt brukt til hva som helst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har sett litt på styrken i stokken, og slik den er, er den trolig sterkere enn det jeg har behov for.

Nyskjerrigheten har tatt overhånd, så nå er jeg i gang med å legge det andre laget på stokken.

Her byr det på noen problemer for å få duken til å føye seg etter konturene.

Ved første støyping var det greit å bruke knappenåler, men det lar seg ikke gjøre nå.

Så langt har jeg holdt meg unna de mest utfordrende områdene, men tror jeg har funnet en "god" løsning. :roll:

 

På det resterende av støypingen kommer jeg til å bruke glapack plastfolie fra kjøkkenskuffen.

Når duken er mettet "bandasjerer" jeg med glapack og håper det skal gå bra :shock:

 

Dette er ikke hentet fra det blå, men basert på observasjoner av hvordan ducktape har fungert over mettet duk.

Overflaten blir faktisk veldig jevn og fin, i motsetning til overflaten ved "vanlig" støping.

 

Selvfølgelig hadde det greieste vært å støype to lag med en gang, men noe skal man jo lære av dette, ikke sant ? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...