Jump to content

Duracote endelig i Norge!


US M1

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noen som vet hva Practac tar for en jobb som den Blaseren? Uansett hvor få tommeltotter jeg hadde hatt, så hadde jeg aldri vært i nærheten av et slikt resultat :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det vil sette seg på trestokker.

 

Fra FAQ: (Finnes på www.durano.no /www.lauerweaponry.com)

 

How do I apply DuraCoat to wood? Degrease and lightly sand wood surfaces. Use DuraFil to remove any scratches and dings, then apply DuraCoat. Allow to dry overnight. Do not bake.

 

Håper dette hjalp

Vetle

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikkje så pille bort den fargen jeg har brukt og DuraCoat må jo være enda bedre!

Men uansett farge en bruker så er det viktig å forberede seg godt.. pusse fint og fjærne lakk mm.

 

Fosfatert stål er nok en del bedre å arbeide med sammenlignet med blånert stål ;) ..

 

**

 

Er det mulig å selge disse DuraCoat over grensen til Sverige ? bare lurer.. hvis ikkje.. kanskje du vet noen som har begynnt å føre disse i Sverige ?

Hvis du klarer å selge uten problemer til Sverige så har du muligens mye mere marked over here 8)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hva Practac tar for en jobb som den Blaseren? Uansett hvor få tommeltotter jeg hadde hatt, så hadde jeg aldri vært i nærheten av et slikt resultat :wink:

Jeg har en Kongsberg (Lakelander 393) som jeg sendte til Practac for en "Duracoat-jobb".

 

Jeg ble strålende fornøyd med resultatet, så du bør i hvertfall ikke bekymre deg for kvaliteten på jobben de gjør.

 

Anbefales!

 

thumbs_up.gif

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en skvett matt svart av VeT|Us på mandag + den billigste airbrushen jeg kunne finne (99,- på Jula, samme som monopod-fyren i videoen til Kruttlysten bruker). Lakka en UIT rail og en trigger guard i går. Alt er fryd og ting ser flotte ut. Prima DIY prosjekt.

(nå gjenstår det bare å gro baller nok til å tørre å frese plass til UIT railen i fortreet på B&C stokken)

Link to comment
Share on other sites

når en studerer hvordan folk bruker fargene så ser jeg noen som maler sluttstykket ved siden av våpnet.. andre maler det som vises når rifla er klart for skudd og ikke noe "inni" våpnet..

 

selfølgelig blir ikke malingen tykk. kvaliteten på all slik maling blir ikkje bedre med tykkt lager farge. heller flere tynne lag i stedet for ett tykkt. ikke mye mere en att det akkurat dekker. er nok bra taktikk.

 

følger det ikkje med brukerinfo med produktene ?

Link to comment
Share on other sites

Jo det gjør det, men dette avhenger også av toleransene som er individuelle fra våpen til våpen.

En slarkemauser har hakket mer "toleranse" enn en Remington 700 f.eks. :wink:

Ja, Duracoaten blir et tynt lag, og det bør ikke være noe problem,

men det siste jeg ønsker er at noen påfører for mye et sted innvendig de ikke burde og får problemer.

Derfor avventer jeg offisielt svar fra produsenten.

Beklager forsinkelsen.

 

Vetle

Link to comment
Share on other sites

Til kruttlysten og minst en annen som spurte direkte om dette spørsmålet (bruk av Duracoat på interne deler)

 

Greetings,

 

Most firearms do not have tight enough tolerances to be affected by DuraCoat. Some people prefer to use DuraCoat SL on internals because of the lubrication it provides but original DuraCoat will also work great. If the firearm is a very high end, tight fitting rifle, you can choose not to do the internals.

 

 

Minner om at all kommunikasjon som er om kjøp av produkt o.l skal foregå på PM eller mail.

 

Vetle

Link to comment
Share on other sites

Da har første forsøk med Duracoat blitt gjennomført!

 

Først vil jeg gi litt ros til durano.no for rask og god service. Jeg hadde greid å bestille feil herder, men det ble oppdaget før de sendte varene så det ordnet seg. Kan kanskje spare litt penger med å importere det selv, men med slik service så skal jeg handle der igjen når den tiden kommer.

 

For å spraye på brukte jeg spray-"pennen" fra ClasOlson. Den fungerer utmerket til jobben, men du må skru justeringsskruen langt ut da Duracouat er litt tykkere enn vanlig hobbylakk. Hadde 3,5 bar trykk. Blandet Duracoat med herder i 12:1 og tok i 15% tynner. Brukte en sprøyte for å måle skikkelig. Jeg vil også anbefale å bruke en maske når du lakkerer. Det gjorde ikke jeg, og kjenner det svir litt i lungene nå :)

 

Sprayet hele rifla (Remington 597) og det ser ut til at resultatet blir bra. Vurderer å legge på et lag til på stokken slik at den blir litt mer robust.

Etter 30 min så er malingen så tørr at du kan ta lett på den uten å ødelegge finishen. Skal du legge på flere lag så bør du la malingen tørke i 30 min for så å blåse av partikler som legger seg på toppen. Så er det klart for nytt lag.

 

For å rengjøre sprøy-utstyret så anbefaler jeg å bruke lynol. Brukte først White-spirit, men da klumpet bare malingen seg. Lynol løste allt opp raskt. Du kan også bruke tynneren fra Duracoat til denne jobben, men den koster jo flesk i forhold til Lynol.

 

Skal la rifla ligge til i morgen før jeg monterer den sammen igjen. Blir resultatet bra så vurderer jeg å legge på flere farger for å lage camo, men det får resultatet og tiden vise.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer bildene. Stokken er litt frest ut for å få god klaring for løpet. Grunnet den originale beddinga så kan løpet ligge litt ulikt etter hvordan du monterer den sammen igjen.

 

Fargen på bildene virker mer grå enn den er pga blitsen fra kamera. Rifla er svart i dagslys.

 

597-1.jpg

 

597-2.jpg

 

597-3.jpg

 

597-4.jpg

 

Siktene er også lakkert, men de er blankere. Tror det har noe med at de var blanke fra før og jeg har ikke lagt på tykk nok maling. Magasinet var gjennomsiktig før. Nå er de svarte, men fortsatt for blanke. Skal legge på noe mer farge senere når camo jobben blir gjort.

Link to comment
Share on other sites

Fargen er fin den. Jeg lakkerte med TacticalBlack, så den skal jo være blass i fargen for ikke å gi gjenskinn. Den er svart etter min mening.

 

Med tanke på kvaliteten på malingen så synes jeg den virker bra så langt. Til kun ha herdtet i 24 timer så er den hard men fleksibel. Det er jo fleksibiliteten som er er bra, og gjør at malingen tåler en trøkk uten å skalle av. Tror fargen vil sette seg bedre etter hvert som jeg får brukt rifla, og malingen herdet skikkelig. Det er mye støv på den nå som jeg tror gir mye av det blasse utseendet.

Link to comment
Share on other sites

når kan vi vente oss noen litt mer ekstreme farger i varesortimentet?

 

Har en gammel buckmark jeg vil få gjort noe med, men vet ikke om jeg skal gå 'taktisk', Hello Kitty rosa (vi har jo et par sånne våpen i norge allerede), kraftig rødfarge f. eks eller kanskje gå litt patriotisk med rødt, hvitt og blått :mrgreen:

 

Kan duracoat påføres rett på blånering uten forhåndsprepp, og hvordan er det og få av duracoat hvis man etter noen år bestemmer seg for noe nytt eller annet?

Link to comment
Share on other sites

Kommer nytt parti inn i påska.

 

Hva som blir tatt med på hvert parti er fullt og helt avhengig av hva slags input jeg får fra dere på pm/mail og telefon.

Lagerfører ikke ting vi ikke tror kommer til å bli solgt (det er jo regelrett å kaste penger i dass iom at varene etterhvert går ut på dato, og er ikke vanskelig å forstå i så måte) så varesortimentet blir bestemt av dere brukere.

Har tatt hensyn til inputen frem til nå i fargene som er på vei inn nå.

 

(For å holde denne tråden ren oppfordrer jeg folk som har forslag og ønsker til å IKKE skrive det her,

men sende PM. OK?)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dette er et tåpeligt spm, men la gå.

Har nettopp kjøpt en Browning børse med syntetstokk, den stokken var merket med "Dura-touch". Har dette noe med duracote å gjøre?

Og smører du duracote på syntetstokker og? Slites duracote vekk ved bruk?

 

Og generellt hvordan behadler man syntetstokker best mulig?

 

beech

Link to comment
Share on other sites

Dura-Touch er vel noe PVC som er på stokken, slik at du får bedre grep.

 

Dura-Touch® is a unique stock treatment specifically designed to improve the grip and overall feel of a rifle while protecting the stock with an armor-like finish. Dura-Touch is applied in a special two-step process, resulting in a surface that feels quite unlike anything before. Once treated, a stock feels almost velvety smooth, yet is very tactile in all weather conditions and temperature ranges, in addition to being extremely durable. Look for the revolutionary Dura-Touch on the stocks of selected Browning A-Bolts and X-Bolts.

 

http://www.browning.com/library/infonew ... l.asp?id=6

Link to comment
Share on other sites

når kan vi vente oss noen litt mer ekstreme farger i varesortimentet?

 

Har en gammel buckmark jeg vil få gjort noe med, men vet ikke om jeg skal gå 'taktisk', Hello Kitty rosa (vi har jo et par sånne våpen i norge allerede), kraftig rødfarge f. eks eller kanskje gå litt patriotisk med rødt, hvitt og blått :mrgreen:

 

Kan duracoat påføres rett på blånering uten forhåndsprepp, og hvordan er det og få av duracoat hvis man etter noen år bestemmer seg for noe nytt eller annet?

 

Kan man bruke dette direkte på løp som er CM istede for blånering? Skal anskaffe rustfritt løp men kunne jo spare en lapp ved å holde løpet rustfritt med duracoat.

 

to bra spørsm synes jeg..

 

jeg lurer på om det blir en stor forskjell på om en påfører dura coat direkte på blånering og på "slipet" blånering ? Jeg gjetter att det er meget lurt å "bløtslipe" løpet før en fører på dura coat. Noen som mener noe ?? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Duracoat kan påføres direkte på våpen/metall der blåneringen er ny eller i god stand, anodiserte metall/våpen, og parkerisert metall/våpen.

Er våpenet ditt verken anodisert, blånert eller parkerisert anbefales det å lett gå over metallet med sandpapir av typen grit/korning 600. Bruk trykkluft for å blåse av overflatene etterpå.

 

OK? :)

Blood Trail har fått pm om at dette går bra.

 

Når det gjelder å fjerne duracoat, er det offisielle svaret fra produsenten at dette er vanskelig.

Se www.durano.no --> FAQ for det offisielle svaret fra Lauer Weaponry på dette.

 

På den annen side:

Å fjerne duracoat fra et våpen har jeg ennå tilgode å gjøre,

men litt googling førte meg til flere som hadde gjort det selv enten ved sandblåsing, eller ved sterk malingfjerner i geleform.

 

Det letteste hvis man ønsker å gå tilbake til originalutseendet er å duracoate disse fargene over.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg har brukt det i nokre dager no.

Kjem kanksje eit bilde av resultat om litt.

 

Vil tru at så lenge du avfetter bra og kanskje pusser lett med sanpapir vil den sitte bra.

Pass på skarpe kanter da desse er ganse utsatt i herdeperioden.

Veldig greit å få fin finish.

 

Vil anbefale og bake sjølv om du bruker DuraCoat. Det gjorde eg til slutt med hagla mi.

 

ca 45 grader i ein time skal holde.

Link to comment
Share on other sites

I helgen lakkerte jeg hagleløpet på en benelli nova med duracoat. Hagleløpet blir jo ikke så varmt som et rifleløp, og hagla brukes jo til jakt hvor det ikke skytes mange skuddene på kort tid. Brukte derfor vanlig matt tactical svart duracoat. Resultatet ble meget bra.

 

Nå kan jeg endelig jakte på sjøen en hel helg uten å måtte pusse på hagla. Det blir jo fort litt saltvann på våpnene. I høst måtte jeg til og med bruke hagla som åre :) Greit med en skikkelig bruksgjenstand.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt frem og tilbake i søken etter inspirasjon ramlet jeg innom denne siden:

 

http://www.battlefront.com/resources/poc/camo_index.html

 

Tenkte andre kunne ha glede av den og.

 

Etter en ensfargede stokk og 2 ensfargede løp/låsekasse/sluttstykke prosjekter tar jeg nå sjansen på et fjellcamo prosjekt. Noe a la jerven, men MYYYYE enklere. Har artistiske evner som en ull vott, men går det til helvete så er backup planen ensfarget grå.

 

Forøvrig vil jeg tipse om at ren aceton og albuefett løser duracoat og plast stokker. Ikke spør hvorfor jeg vet det :roll:

 

Ninja tips 2: Konas neglelakkfjerner er aceton, men legger igjen en oljefilm. Kan ikke brukes til duracoat (har ikke prøvd) eller rengjøring av pc komponenter (kjenner en som har prøvd)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...