Jump to content

knivsliping


Magnus

Recommended Posts

Til noe mer fornuftige penger enn Tormeken, har du Lansky og Spyderco Sharpmaker. Jeg har begge, og etter at jeg handlet sharpmakeren har jeg ikke benyttet Lansky settet....

 

Prisnivå, rundt 500 for Lanskyen og rett under 800 for Sharpmakeren...

 

Det ligger instruksjon/reklamefilmer for begge på youtube...:D

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar

 

Tormek'n blir i overkant føler jeg.

om det blir spyderco ellerlansky er jeg usikker på. Ser ut som om lansky gir en mere kontrolert skjerping i forhold til spyderco sin?

Så han ene figuren som var på youtube fileterte ett papirark.(med spyderco) Hvor bra klarer en glad amatør å få det?

 

Og hvor anbefales det å handle dette?

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem med Sharpmaker. Alle bra kniver jeg har kan filetere papir etter sliping med Sharpmaker'n.

 

Det følger med brune grovere slipesteiner og hvite fine slipesteiner.

 

De konvekse knivbladene blir vedlikeholdt med lær innsatt med slipepasta.

Link to comment
Share on other sites

Må bare henge meg på skrytet av Sharpmakeren fra Spyderco! Leste om den her og kjøpte en på Nittedal Jakt og Fiske! Råeste jeg har sett! Lett og rask å bruke og knivene ble som barberblad! Gikk over samtlige kniver på køkkenet i går kveld så nå blir frøkna blid....

Link to comment
Share on other sites

Konvekse knivblader? Hvilke typer kniver er det dette på?

Brukes de til noe spesielt?

 

De brukes til alt mulig man bruker kniver til. Det er en slak konveks bue mot eggen, ikke så brå som på økser.

 

De jeg har er fra Bark River knives, men det er flere andre (Fallkniven f.eks) som også har konveks egg/blad.

 

Sverre

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er Sharpmakeren fra Spyderco kommet i hus.

 

Nå trengs gode råd fra "the blade guild" vedrørende hvilke av de to sidene som bør benyttes, 30 eller 40 graders vinkel?

 

Som noen av dere vet er jeg litt hektet på Swamp Rat sine kniver, og de er i hovedsak disse som skal få gjennomgå i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet greit å ta Spydercos ord for det, og bruke 40 på eggen og 30 for å fjerne materiale bak eggen. Jeg bruker 30 bare på lommekniver med pulverstål.

 

Tror du vil finne at svært mange fabrikkniver har mye høyere slipevinkel enn du tror. På enkelte kniver er det en skikkelig drittjobb å klargjøre for å bruke Sharpmaker på 40 grader.

 

edit: snubla litt i gradene

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Lansky-sett med jigg og 5 keramiske bryner jeg har brukt i 17 år. Nå er det så slitt og lappet på (plastinnkapslingene på brynene sprekker rundt skrueinnsatsen og må surres med ståltråd) at jeg må ha meg noe nytt, men sliter med å finne et bedre alternativ. Det jeg liker er de forskjellige eggvinklene, og at når eggen først er satt opp, er det raskt og enkelt å få perfekt egg igjen. Jeg tror jeg skal ha særedeles tungveiende grunner til å velge et annet system, selv om en Tormek T7 står på handlelista.

Link to comment
Share on other sites

Da er Sharpmakeren fra Spyderco kommet i hus.

 

Nå trengs gode råd fra "the blade guild" vedrørende hvilke av de to sidene som bør benyttes, 30 eller 40 graders vinkel?

 

Som noen av dere vet er jeg litt hektet på Swamp Rat sine kniver, og de er i hovedsak disse som skal få gjennomgå i første omgang.

 

Ta en stk sprittusj. Farg hele eggen på kniven din i den fargen du har valgt :wink: Prøv først på 30 grader med de hvite hvis den er ganske skarp (brune hvis den er sløv): Hvis du nå tar bort tusjfargen helt ut på eggen så fortsetter du å bruke 30 grader. Hvis du ikke tar bort tusj helt ut til eggen så må du prøve 40 grader og gjøre det samme. Hvis du nå ikke fjerner tusj så har du en veldig bratt vinkel og sikkert en veldig solid egg :roll::lol: Da er det på tide å brette opp ermene å gå tilbake til brune steiner og 30 grader og jobbe til all den stygge tusjen er borte (dette går fortere med f.eks en Tormek 8) ) Da kan du bruke 40 og hvite steiner til vedlikehold etterpå.

 

Bruker Sharpmaker til nesten mye småsliping og Tormek lignende slipemaskin og diamantbryner til grovere jobber.

 

Swamp rat vil jeg anta at du skal bruke 40 grader på siden de skal tåle mye bank. Hvis du ikke fjerner tusj helt ut til eggen kan du bare vinkle kniven litt og ta det på øyemål, da slipper du å brette opp ermene...

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 months later...

Da var Sharpmakern i hus, og den stod til forventningene!!

MEN, jeg har en Brusletto Fiskern med handtak av kork slik at den flyter. Denne kniven slet jeg med å få skarp med vanlig bryne. Satsa på at Sharpmakern skulle gjøre susen, men den ble ikke skikkelig skarp. Noen som vet hva slag egg det er på denne kniven? Må jeg bruke mye 30 grader før jeg går over til 40?

Hvis jeg ikke få den skarp så forsvinner den ut av huset, sliter med å skjære igjennom ryggbeinet på en ikke altfor stor fisk.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt kjapp leting på nett fant jeg Sharpmaker`n til 70$ inkludert frakt på Ebay.

Står også i annonsen at de er behjelpelig med merking av verdi på tolldeklareringen..

 

Så da burde du få settet hjem i posten til den nette sum av ca 430 kr.Det var ikke dårlig pris.

Hvis noen er int så legger jeg ved en link

 

http://cgi.ebay.com/Spyderco-204MF-Tria ... 3eff56c919

 

Edit:La først ved link med min brukerprofil på Ebay...Ikke smart :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler å bruke en proffesjonell knivsliper i stedet for å kjøpe dyre og ubrukelige slipeutstyr (skal du ha noe som funker må du opp i over kr 30.000,-).

Et søk på googel vil gi deg flere alternativer på knivslipere. De fleste tar imot kniver pr post. Bruk så ei bryne og/eller et skjerpestål til å vedlikeholde eggen. Da holder du kvass kniv leeeenge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler å bruke en proffesjonell knivsliper i stedet for å kjøpe dyre og ubrukelige slipeutstyr (skal du ha noe som funker må du opp i over kr 30.000,-).

Et søk på googel vil gi deg flere alternativer på knivslipere. De fleste tar imot kniver pr post. Bruk så ei bryne og/eller et skjerpestål til å vedlikeholde eggen. Da holder du kvass kniv leeeenge.

 

Det er kanskje å ta litt hardt i at du må over 30 000,- for å få slipeutstyr som funker.Kan du bruke ett bryne skikkelig,så har du slipeutstyr til 50,-

 

Jeg skjønner litt hva du mener også,det er mye dritutstyr på markedet som ikke fungerer.

Det hjelper forøvrig ikke å bruke en proff knivsliper hvis du ikke selv er i stand til å bruke bryne eller stål.

 

Jeg har selv jobbet noen år på slakteri,og der klarte vi oss fint med en båndsliper med polerskive og stålet vårt..Ikke utstyr til 30 000,.

Link to comment
Share on other sites

Trengs ikke noe utstyr til 30.000 for å få en kniv sylskarp..

Jeg har dette settet:

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/kniver-oe ... tt-9005172

Det tar litt tid og teknikk, men satan å skarpe knivene blir :shock:

Kan velge mellom 25,30 og 35 grader tror jeg, eller så er det 30,35 og 40.

Det viktigste er uansett å slipe nøyaktig like mye og like hardt på hver side, og å rense/ta på ny olje veldig ofte.

 

Det sharpmakersettet tror jeg er noe ala dette her, det viktigste er vel at vinklene er faste og at steinene er av grei kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Ser på forumet at dette er et litt tilbakevendende tema. Knivsliping , diverse typer bryne etc ...

 

Vel har da endel år på baken når det gjelder kniver , sliping , slakting etc ....

 

Vil si det kommer vel litt an på behovet og hvor mye knivene blir brukt. Jeg selv bruker en Thormek som jeg har brukt noen år. den sliper jeg alt fra øksa til min jaktkniv på. Samt knivene på kjøkkenet.

 

Det fine med en Tormek er at den har en fin våtstein og diverse holde verktøy for de som er litt ny på dette, samt at den har en poler skive som man smører litt pasta på for og slipe vekk den hårfine bust kanten du får. En finnish på den poler skiva etter en pen sliping og du barberer lett håra dine :D

Hvor lang egg en vil ha er en smaks sak, en lang egg er letter og holde skarp men varer ikke så lenge. Har du en kort egg som er skarp forblir den skarp lenger , men du må bruke et håndbryne litt lenger for og få den like bra igjen.

Når det gjelder jakt kniver varier disse i pris omtrent fra 300 og oppover til både 1-2000 , vil si en bra kniv får du for rundt 6-800 ,- , da har du kniv i mange mange år om du steller den godt.

Som et eksempel kan jeg si at jeg har en standard Buck kniv med godt stål , den er nå hmmmm 13-14 år eller noe sånt. har partert og slaktet endel dyr med den ja.

Som et lite eksempel kan jeg si at jeg slakter 2 hjorter før jeg i det hele tatt trenger og vere bort i kniven med et bryne at en eller annen sort.

 

Hmmm sliping ja, vel en kort innføring. Må innrømme at jeg sliper for frihånd og bruker ikke de holde greiene.

Men uansett ved sliping skal eggen vere jamn og når du vrir den i lyset skal slipte eggen vere " Svart " , du vil se at det ser ut som det er noen hår på enden av eggen. Smør så pasta på den polerskiva og bruk lett hånd, jamn føring..til alle hår er vekk og at når du ser på eggen er den skarp og fin uten synlige hår eller ruheter. Da har du en egg som varer en stund visst du ikke hogger med den , :-)

 

OBS , til dere som vasker knivene i oppvask maskin ... slutt med det , oppvaskmiddelet tar knekken på eggen.

 

Så til dere som ikke har en sånn poler skive , gå på en jernvare forretning og kjøp dere et olje bryne ( det er svart og et meget fint bryne ) bruk litt fin olje og den gjør samme jobben som en poler skive ..

Får håpe dette var litt nyttig info for noen..

 

Mvh Terje

Link to comment
Share on other sites

selv om en Tormek T7 står på handlelista.

 

Her er et forslag: Hvis du kjøper en Tormek lover jeg å ta med alle knivene mine når jeg er innom 8)

 

Personlig har jeg klart meg lenge med et par keramiske bryner fra DMT og et tosidig keramisk fra Spyderco. Det begynner forøvrig å bli utslitt etter ti års misbruk, noen som vet hvor jeg får tak i et nytt?

Link to comment
Share on other sites

selv om en Tormek T7 står på handlelista.

 

Her er et forslag: Hvis du kjøper en Tormek lover jeg å ta med alle knivene mine når jeg er innom 8)

 

Personlig har jeg klart meg lenge med et par keramiske bryner fra DMT og et tosidig keramisk fra Spyderco. Det begynner forøvrig å bli utslitt etter ti års misbruk, noen som vet hvor jeg får tak i et nytt?

 

Kan jo kikke mellom her

 

http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=spyder ... m270.l1313

 

Kanskje du finner det du leter etter!

Link to comment
Share on other sites

Godt forslag, fant den der gitt. Grei pris også:

 

http://cgi.ebay.com/Spyderco-Ceramic-Po ... 3eff052010

 

Nå er ikke jeg så bevandret i brynenes verden, men denne tør jeg å anbefale. Etter 10 år med misbruk fungerer den fremdeles, har vært brukt til alt fra kniver og økser til avtrekksdeler og dreiestål.

 

Har en sånn jeg også og den kan anbefales på det varmeste. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje å ta litt hardt i at du må over 30 000,- for å få slipeutstyr som funker.Kan du bruke ett bryne skikkelig,så har du slipeutstyr til 50,-

 

Jeg skjønner litt hva du mener også,det er mye dritutstyr på markedet som ikke fungerer.

Det hjelper forøvrig ikke å bruke en proff knivsliper hvis du ikke selv er i stand til å bruke bryne eller stål.

 

Jeg har selv jobbet noen år på slakteri,og der klarte vi oss fint med en båndsliper med polerskive og stålet vårt..Ikke utstyr til 30 000,.

Jo, jeg tok vel noe hardt i, det går fint å slipe brukbar egg på enklere utstyr. Bryne er dog et vedlikeholdsverktøy - ikke et slipeverktøy.

Jeg har jobbet på slakteri siden 1978 og har slipt kniv på diverse utstyr inklusive båndsliper (brent mange kniver der gitt) i alle disse år.

For 3-4 år siden fikk vi en Helle-maskin. Den koster drøye 30.000,- og det er det beste slipeutsyr jeg har brukt (derav prisen). Vi har fått et betydelig løft på knivholdet siden båndsliperen sin tid.

Utsyret er dog ikke allt. Ferdighet er minst like viktig, men jeg tenker at dersom man ikke jobber med dette til daglig, eller er "hekta på kniv", så sparer en seg mye mas dersom man i stedet bruker en proff knivsliper som har både utstyr og ferdigheter i orden.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Heihopp:) Fant en slipemaskin i kjelleren som er fra noe gammelt arvegods av en grandonkel, og lurer på om noen har erfaringf med den, og om den evt kan gjøre jobben med liklinje som tormeken... den heter Kiruna-Slipen.

 

http://www.kirunaslipen.com/Norsk/N%20Kiruna-Slipen.htm

 

er en sånn 275 uten støtte, men den går det kanskje ann å fåtak i som ekstra utstyr eller lage noe sjøl... ser ut som det er i drift fortsatt så

Link to comment
Share on other sites

Noen Tormek blir det nok aldri, men med en god støtte kan du helt sikkert få til noe. Tormeks fortrinn er jiggene, samt at den har en lærskive for polering. Har prøvd en slik, og den havnet veldig høyt opp på ønskelista etter det. Fikk Gerbern min skarpere enn den var som ny, noe jeg aldri har fått helt til for hånd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...