Jump to content

Samletråd 22-250 ladinger, kuler, erfaringer.


LJL

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 9 months later...

bkringl:

Jeg lada 55grs V-max med 35grs VvN140, dette gav 1030 m/s i min børse, og presisjon på litt under 35-40mm på en treskuddsserie.

Prøvde 36grs, og dette gav bedre presisjon, har klart treskuddsserier nedmot 20mm (20,7mm :D ), tipper det da er bare skyttern det står på her ivertfall. Har ikke målt hastighet på denne ladninga.

Men børsa mi har vist seg å vere noe kresen, har ikke fått noe særlig til samlinger med VvN150, men gode samlinger med både 140 og 160 krutt...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja da har man lest og lest og lest o.s.v. Men blir man noe klokere? :?

 

Ok først av alt:

Rifle: S&L Victory med 60cm 22-250 løp.

Rilfestigning: 1/10"

Dier: Har ikke til 22-250, noen anbefalinger? (gjerne mix and match).

 

Bruk:

Litt trening. Noe gåsejakt, litt Rådyrjakt, mye kråke sprengning, ditto rev om den dukker opp (ikke skinn jakt).

 

Kuler:

Letteste jeg kan regne med å bruke etter twist?

Tyngste jeg kan regne med stabiliserer etter twist?

 

Anbefalte krutt til 22-250, og gjerne med tanke på at jeg ikke er fremmed for å lade ned mot 223r hastigheter? (Max hastighet har liten interesse i seg selv for meg).

 

Hylser: Hvike anbefales kjøpt (jeg skyter ikke så mye rifle, så det er kvalitet fremfor kvantitet som gjelder)?

 

Ferdig amo: Trening, gås, kråke sprengning. Og da med tanke på å få bruke hylsene etterpå, hvilke anbefales?

 

Har lest Skaubjønn sin anbefaling med 3 kuler i 55grs (om man får akseptabel presisjon, og tilnærmet samme innskyting, er vel dette himmelen). Er det andre som har tilsvarende kombinasjoner som fungerer for de?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dier: Lee collet neck-sizer. Forster competition kuleisetter. Evt. Redding kuleisetter. + evt. fullsizedie. F.eks Body Die fra Redding.

 

Jeg er godt fornøyd med Winchester hylser. De er jevne og tåler mange omladninger. Remington og Norma er ikke like bra, ihvertfall ikke de jeg har prøvd. Nå ser jeg at Lapua har begynt å lage hylser. Det ville vært mitt førstevalg. Kjøp det beste du får tak i! Del prisen på antall omladninger, og du ser fort at hylseprisen er irrelevant for prisen pr. skudd. Hvis du behandler hylsene pent, så holder det med et par hundre stk. for å få den pipa til å kjennes som sandpapir når du pusser :twisted: XXL i Sandvika har billige Winchesterhylser btw.

 

Kuler: 50 gr Sierra Ballistic Tip har fungert bra for meg. Presis, eksplosiv, lite fragmenter, forholdsvis høy BC. Ellers har jeg brukt en del 35 gr V-max. Det er ekstremt på korte hold! Men mister fort forspranget pga. lav BC.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

endelig går min"nyerhvervede sako75 ls bra :D ved siste"testrunde"på banen(100mtr)-klistret jeg 5skudds-serier med 1 lapp:) dette ble gjort med en conquest 3-9*40(ret4) på toppen.ladningen er som følger: remhylser, federal large rifle-hetter, 34grain 203B, 55grain V-max og col på 5,9cm. ble ikke målt hastighet, men gjøres vel ved neste skyting. føyer vel til målt hastighet når jeg vet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er de første hjemmerullede i 22-250 avfyrt og kronografert, men du verden hvor trange de er i kammeret.

 

Bruker Lee hylseholder og RCBS helpressingsdie. Men det virker ikke som noen god kombinasjon av deler.

 

Men de går å kamre med noe kraft, og kommer greit ut uavfyrt. Og lett ut når de er avfyrt.

 

Er det greit å skyte slik amo, for så å bruke neck sizer i neste omgang?

 

Bør jeg anskaffe RCBS hylseholder, eller bare skaffe ny boddy die?

 

I så fall, hvilke passer sammen med Lee sine hylseholdere?

 

 

Ellers synes jeg at hastighetene gav vel store avvik for å ha blitt håndveid i like hylser.

Bruker samme innstilling på kuleisetteren på begge kulene.

 

En av V-Max kulene, banka jeg ut av en dummy, siden plastikken ble skadet (om det har noen betydning vet jeg ikke).

 

Kule Hornady 55grs V-Max. 36grs N140. COL 60.95mm.

String 6

1) 1053.0 25.6

2) 1038.0 10.6

3) 988.4 -39.0

4) 1030.0 2.6

 

High: 1053.0

Low: 988.4

E.S.: 64.6

Ave.: 1027.4

S.D.: 27.7

95%: ±50.9

 

 

Kule Sierra 55grs Game King. 36grs N140. COL 60.0mm.

String 5

1) 1035.0 -8.3

2) 1065.0 21.7

3) 1030.0 -13.3

 

High: 1065.0

Low: 1030.0

E.S.: 35.0

Ave.: 1043.3

S.D.: 18.9

95%: ±57.5

Link to comment
Share on other sites

Er det nye ubrukte hylser du har? Går de lett i kammeret før du presser dem? Jeg ville ikke brukt helpressingsdia før det var nødvendig pga. trang kamring. Det er ikke sikkert jeg hadde pressa hylsene i det hele tatt, men om jeg hadde gjort det så hadde jeg brukt neck-sizeren. Evt. helpressingsdia skrudd litt høyt

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet Berger 30gr? Hastighet, effekt? Ladning?

Har ladet litt med denne brukte n 140 ved makslading gikk den i 1360 m/s. Gikk tilbake på kruttmengde for bedre presisjon og for å ikke ligge på maks. Husker ikke krutt mengde, men kan undersøke neste gang jeg er på laderommet.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet Berger 30gr? Hastighet, effekt? Ladning?

 

 

Her er ladedataene Bråkdalen skriver om:

 

Kule: Berger varmint 30grs

Krutt: 39,3grs N-140

COL: 58mm

Våpen: Remington 700 VSF

Hastighet: 1340 m/s

 

Ikke tegn til trykk i børsa mi, men dataene brukes på eget ansvar.

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 9 months later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Her er mine favorittladninger i 22-250:

 

Rifle: S&L Classic DL, 60cm pipe,twist 1:10

 

Har brukt Winchester hylser og federal LR tennhetter

 

Sierra 69 gr Matchking-38gr N160, COL 61mm- 969 m/s- 13mm samling

 

Sierra 65gr Gameking-39gr N160, COL 60mm- 1005m/s- 16mm samling

 

Sierra 55gr Gameking-35,5gr N150, COL 60mm- 1047m/s- 10mm samling

 

Hornady 40gr V-Max-38,5gr N150, COL 61mm- 1192m/s- 13mm samling

 

Nosler 55gr Varmageddon-34,5gr N150, COL 60mm- 1037m/s- 10mm samling

 

Barnes 53gr TSX FB-32gr Norma 202, COL 61,5mm- 1070m/s- 17mm samling

 

Samlingene er et gj.snitt av 3-4 treskudds serier.

 

Fant ut at patronlengde (col) hadde mye å si for presisjonen i pipa mi. Gikk med noen testladninger/kuler (og bannskap!) før jeg fant rette col. Forskjell på bare 0,5mm ga stort utslag på presisjonen. Kanskje det er typisk for kaliberet?? Har ikke erfart så store utslag i andre kalibre jeg lader. Er iallefall veldig fornøyd med resultatet her. En stund så hadde jeg ikke store trua på 22-250 pipa mi...men den er vel bare sær...Nå har jeg funnet mine godladninger som dekker det meste.

 

Bruk av mine ladedata på eget ansvar. Ingen tegn på overtrykk i mi rifle,men bruk hodet når du lader for di børse.Takk!

 

Edit: La til 53gr TSX ,så er det en SOLID kule på lista også.. sånn,,da var den komplett :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 2 months later...

Er det vanlig at flammene skal stå ut av demperen?

 

Rifle, Sako 85 Hunter, 58 cm løp, demper A-tech TMM4 m/1 ekstra modul, remington ferdigrulla 22-250 med 45 grains hullspiss (aner ikke hva slags krutt det er i denne).

 

Veldig stor forskjell fra 223 - 60 cm løp (ei Rem. børse) Det smeller mye høyere og flammen står ut demperen. Samboeren våkner når jeg skyter rev fra vinduet (i rommet ved siden av) det gjorde hun aldri med 223n.

 

En kamerat sa at jeg skulle prøve å lade (når jeg om ikke så lenge begynner med det) med krutt som brenner raskere, dvs lavere tall. Da vil det brenne opp i løpet og muligens demperen, slik at smell og flamme reduseres. Har kjøpt inn Norma 201 og 202. Ser at ladeboken opererer med 201 til helmantelkuler i 223 fart, 202 til jaktammo og 203b til jaktammo i hastigheter over 1100 ms (grovt sagt). Nå er ikke det et poeng at det må gå over 1100 ms, men prøve å holde husets beboere sovende mens reven faller.

 

Ser at mange bruker Vitavouri krutt, men siden jeg allerede har kjøpt Norma, bruker jeg hvertfall dette opp før jeg evt skifter kruttsort.

 

Noen som kan gjøre en betraktning rundt om dette er måten å redusere smell og flamme på, eller om det vil påvirke i noen særlig grad?

Link to comment
Share on other sites

Er jo mere krutt i 22-250 en, men med en såpass stor demper skal det ikke være mye forskjell fra 223en. Skal du skyte lette kuler uten å jage makshastigheter så er det fornuftig med et kjapt krutt. Burde få et bra resultat med såpass langt løp..

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mulig og presse om 308 hylser til 22-250?

308 hylser er jo nesten gratis.

Jo det går fint an å presse 308win om til 22-250.Problemet er at hylsehalsen blir for tykk, slik at du må brotsje halsen innvendig eller utvendendig.Hylsevolumet blir også mindre.Kjøper nye hylser i 22-250 og har slutta med å presse 308win messing.

Link to comment
Share on other sites

Er jo mere krutt i 22-250 en, men med en såpass stor demper skal det ikke være mye forskjell fra 223en. Skal du skyte lette kuler uten å jage makshastigheter så er det fornuftig med et kjapt krutt. Burde få et bra resultat med såpass langt løp..

 

Kunne egentlig tenke meg å skyte 55 grains kuler i hastihet rundt 1000 1050 ms. Tenker litt å prøve noe liknende det Skaubjønn snakker om på side 1 i denne tråden, å bruke en kulevekt men forskjellige kuler.

 

Blir å skyte på hold opp mot 180 meter, men mest mellom 110 og 160 meter for å være litt mer spesifikk. Da tenker jeg at denne hastigheten og kulevekten vil være bra både for smell, løpsslitasje, kjøttkvalitet, v-maxeffekt (forutsatt rett kule til rett formål) og flat kulebane. Hvis jeg går opp på hastighet vil jeg bare få mer smell og da våkner folk som sagt, da jeg jakter mye om natta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Remington 700 VTR 22-250. Meget fornøyd med våpnet. Har kappet løpet rett bak rekyl demperen og fått gjenger til lyddemper. A-Tex maxim HB.

Scope: Leupold VX-R 3-9x50.

 

Ladningene jeg har testet (så langt)

Hornady V-Max 55gr - Norma 202 32.4gr - L: 60mm. Veldig fornøyd med denne ladningen. Samler tett på 100 meter. Lager lapskaus av vilt...

Partizan 50gr SP - Norma 202 32gr L: 59.5mm. Bruker den her som treningspatron da kulene er meget billige. Ble overasket over hvor bra denne ladningen samlet da jeg ikke hadde for store forhåpninger. Den er ikke testet på vilt.

Berger 30gr HP - Norma 202 31.4gr L: 59mm. Mange snakket pent om denne ladningen før jeg testet den ut, men kan ikke si jeg ble imponert. 40-50mm spredning på 100 meter i benk er ikke det jeg er ute etter i en verminter. Mulig det var andre forhold som spillte inn når jeg teste den. Har igjen 10 kuler jeg skal teste denne uka etter en skikkelig våpenpuss.

 

Har laget en 55gr Oryx ladning som skal kronograferes til uka. Den er ladet litt ned i forhold til Norma's ladetabell, så er litt usikker på resultatet ifht presisjon. Målet var at den skulle brukes på rådyr.

Funker den bra så oppdaterer jeg ;)

 

Skal også prøve 64gr kule i 1:14" stigning. Det virker som det store internettet er meget uenige om presisjonen til 55gr + kuler i Rem 700 VTR 22-250, så må nesten teste det ut selv.

Det er en 64gr Sierra HP med 32.4gr Norma 203B bak.

Link to comment
Share on other sites

I den Tyske DEVA genladehåndbog, som iøvrigt er meget grundig, er der opgivet ladninger til 22-250 med op til 4,8 grams kugler (74 grains for dem som ikke kender metersystemet). Disse kugler skydes i en pibe med 356mm riffelstigning (1/14 for dem som er Amerikaniserede). Der konstateres at de er præcise (side 228 i 5. udgave af bogen). Jeg har ikke efterprøvet det selv. :!: Kuglerne er Hirtenberger ABC (4,5 gram/70 grains), Speer (4,5 gram/70 grains) og RWS Kegelspitz (4,8 gram/74 grains).

 

Jf. Rifle Accuracy Facts :) (forfatter Harold R. Vaughn; men jeg kan ikke finde sidenummeret lige nu) existerer der et fænomen i kugler der skydes i meget høj hastighed under hurtig riffelstigning at kærnen kan slubbre indeni kappen og den stabiliseres ikke som den skal.

(Måske "billige" eller "masse" produkter, men det siger han ikke direkt :| ).

 

Folk bruger tit dyre riffler og dyr optik, men de billigste kugler de finder. :o:?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

 

Fått meg en Howa 22-250 rifle med Sonic 45 demper som jeg prøver å skyte inn.

Virker som Weaver basene er feil eller lignende, for jeg har ingen flere knepp å gå på opp. Kikkert er en Zeiss Victory.

 

Uansett, så har jeg kjøpt endel .224 Hornady GMX 50 GR kuler som jeg misstenker ikke stabiliseres i løpet mitt?

Bruker federal hetter og 33grain Norma 202 krutt bak. Remington hylser.

 

Legger ved ett bilde her:

905.jpg

Zoom

Dette er kun 2 skudd.

 

Til sammenligning gikk V-max med samme ladning bak bedre og hulla ser bedre ut.

Bilde er fra ca 50m, når jeg skyter på lengere hold virker det som skudda kommer litt i hytt og gevær med GMX. Kanskje ikke så rart om kula kommer sidelengs i lufta. Da blir det vel værre på jo lengere avstand.

 

Ellers går jeg utfra jeg må bytte montasje eller få sjekket at det ikke er noe galt med låsekassa på våpnet siden jeg må ha max ant knepp opp. Ennå er det lavt som dere ser...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg funnet mine ladninger som går likt både med Hornady GMX (rådyrkule) og Hornady V-max. Begge 50 grains. Col 59 mm, Federalhetter, Remingtonhylser og 33 grain Norma 202 på begge. Veldig kjekt med samme treffpunkt (på 100 meter) på både kula som holder sammen og kula som ikke gjør det.

 

Skal sies at jeg har ikke forsket mye på dette, tok utgangspunkt i treffpunktet for GMXn. Ladet tre forskjellige v-max ladninger. Den med samme vekt krutt gikk likt. Den med grainet under gikk litt lavere og den med grainet høyere gikk litt over og til høyre.

 

Skøt ei kråke med V-maxen i går, og lar være å legge ut bilde..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...