Jump to content

Utstyr som ikke tåler kulde.


Polardego

Recommended Posts

Har en stund irritert meg over utstyr som ikke tåler kulde. I dag var det ca. -15 C og en del vind. Lokket på Butler Creek linsebeskyttelsen knakk som det skulle ha vært spaghetti. Lowe Alpine Mountain Cap funker så lenge man bare trasker i svært moderat tempo, men straks man begynner å svette litt blir det et islag under membranen. Mulig den nye GTX-versjonen fungere bedre. Har en Norrøna Trollveggen XCR-GTX jakke. Blir is på membranen der også selv om jeg kler meg "forskriftsmessig" under. Den bruker jeg ikke når det er skikkelig kaldt.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at du nesten må regne med å få islag i membranklær under litt "heftig" fysisk aktivitet. Da kan faktisk de gode gamle bomullsklærne være litt bedre, spesielt i stille, kaldt vær.

 

Ellers er jeg skeptisk til alt av plast-ting i kombinasjon med kuldegrader..

Link to comment
Share on other sites

SINTEF har en rapport om gore-tex kontra bomullsbekledning, den begynner å bli noen år gammel men konkluderte med at gore-texen hadde en fordel ned til rundt minus 20 grader, etter det spilte det ingen rolle...

 

Ellers har jeg opplevd at en kydex slire til en Fallkniv en kompis har, knakk tvers av i beltefestet etter å ha blitt båret ute i minus 25 til 30 grader over noen dager..

Link to comment
Share on other sites

lite eksempel jeg har ang membranklær.

 

forsvaret har to feltuniformer. en i bomull (M75) og en med membran (M02).

jeg har brukt begge i mer enn 20 minusgrader og tørt vær. å membranuniformen ble stiv og det ble is i den mens bomullsuniformen funker fint i sånn temperatur.

det er ingen vitenskapelig test, men jeg hariallefall prøvd begge i skikkelig vinterkulde.

 

en anna ting er at jeg har bodd på indre strøk av finnmark i noen år. å ting av plast har jeg lite til overs for i kulde. kall det erfaring ;)

 

edit: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bruker du gore-tex klær i minus 15?

Hvis gradestokken runder -5 bytter jeg ut gore-tex/ dermizax med ull og bomull. Ingen annet som funker. Føler ikke at gore-tex har noe funksjon i lavere temp.

Nå har vel jeg til gode å drive med noe særlig utendørsaktivitet i temperaturer kaldere enn to-tre-fireogtjue blå, for det er ytterst sjelden det blir ekstremt kaldt her jeg bor. Men detter kvikksølvet under ti-femten synes jeg GT-buksa er grei å trekke på meg. I kulda er det begrensa hvor mange stil-longser jeg får plass til under buksa, og med GT slipper jeg trekk rundt bjellene. At ei GT-jakke ikke egner seg til å gå i når det er kaldt, det er jeg derimot helt enig i.
Link to comment
Share on other sites

vedr membran klær og kulde, eks goretex.

Fordelen er at du har et 100% vindtett plagg som veier lite, ja det vil samle seg litt is på innsiden, men det er bare å riste bort når du går til sengs, og du har samme plagget klart til bruk dagen etter (forutsetter overnatting ute) bommul/Vømmel er fint det puster bedre og blir ikke så isete om du beveger deg rolig, men begynner du å svette og det fryser.....

Link to comment
Share on other sites

Var på banen og avliva papp idag. Med Savage'en og Tikka'en.

Fant raskt ut hva som er grunnen til at det går dårlig med USA i krig. .223rem er ikke annet enn full av egen vilje.

Tidligere gikk 55gr Remington FMJ hull i hull i rifla, idag i -4 spredde de seg pent utover hele svarten. Ikke kul om jeg skulle kunne se hvor jeg faktisk var siktet inn.

 

Noen hjemmeladede skudd i 55gr gikk mye bedre, men hvorfor skal ikke det som virket før virke fortsatt???

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 7 years later...

7082dd7b4a98ea9894f8441f5eaa7b98.jpg

 

Andre gang den knekker i kulda. Tilhører en 35 liters Bergans sekk. Bruker den på skiturer og handletur er. I dag knakk den på en handletur. Har aldri hatt problemer med en Norrøna Hjerkinn sekk jeg har brukt under langt mer ekstreme forhold.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Noen G-Sport/G-Max butikker har en hylle jeg mener alle seriøse sportsbutikker burde ha, faktisk en av grunnene til at jeg ofte går innom. Alt mulig av reperasjons- og vedlikeholdsutstyr til sekker, klær og telt etc. De har ordentlige lapper til telt, karaabinkroker til billig penge og sist men ikke minst kronen på verket:

 

https://www.gsport.no/produkt/167390/se ... klikkfeste

 

Klikkfester med skrue gjennom så man slipper sprette sømmene.

Ikke spesielt lett å sy i felt sånne nylonstropper, og skjønner ikke at de ikke bare kan ha stramming i begge ender så man fritt kan tre det gjennom for hånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er blitt såkalt ecwcs gen iii frelst og har hele settet med tilhørende undertøy fra ebay. Har også pugga ecwcs gen iii manualen i huet og bryr meg ikke om kulda. Fant ut å gjøre det slik, da jeg ikke orker å fundere på hva slags ting jeg skal ha på meg.

 

Bruker softshell trøya ved aktivitet under null, og goretex over null i mye regnvær. Sånn unngår jeg frosne membraner i svinkulda, da softshell puster. Har dette i universal kamo som funker bra i fjelltundraen og snø. Lue er standard us army micro fleece beanie med neck gaiter halsvarmer, og blåser det mye isvind så drar jeg softshell hetta over som er festet til level 5 jakka. Har testet dette ut i finnmarks kulda og bruker det.

 

Må nevne at ecwcs gen iii plagg fra undertøy til skall er konstruert å sitte løst på kroppen for at man får en isolerende luftlomme mellom hud og tøy/lag som også skal hjelpe for fukttransport. På vanlige friluftsturer etter løyper der jeg møter folk, bruker jeg i vintermånedene Bergans microlight jakke og en tynn Arcteryx softshell bukse istedet for level 5 softshell trøya over gen iii undertøyet.

 

Blir å teste ut level 7 primaloft trøya over dette kontra Jerven fjellduken hunter/extreme under post.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...