Jump to content

Prosjekt Gisela. En allsidig gammel dame...


Raudnakke

Recommended Posts

Nå som jeg må ta en pause i Piirkaprosjektet(viewtopic.php?f=38&t=11275 ) er det på tide å ta fatt på et

nytt prosjekt. Vel, nytt og nytt fru Blom... Det begynte vel egentlig under

rypejakta her i høst, og jeg har vel røpet litt om det i denne tråden: viewtopic.php?f=3&t=12954&st=0&sk=t&sd=a

 

Gisela er en fiin gammel dame, bestefars gamle flamme kan du vel si.

Hun ble født i den lille Tyske byen Suhl i Thuringen i det herrens år 1955.

Jordfar var Børsemakermester Walter Munk, og han bestemte at den lille frøkna

skulle mates med tåteflasker i kaliber 20/70. Dette var ikke så vanlig i

Børsemakerlauget Buhag på den tiden, der de fleste ble foret med kaliber 16

eller kaliber 12.

Likevel ble dette akseptert, siden noen få av kusinene hennes borte hos tante Merkel av

og til vokste opp på slikt.

 

Når hun emigrerte til Norge er ikke kjent. Det som imidlertid er kjent, er at

hun levde et ganske rolig liv i Norge. Bare ute i finvær og hun tilbrakte

faktisk nærmere 20 år hengende på en vegg.

 

Her i høst kom jeg frem til at hun var egentlig altfor god til å vansmekte

som pensjonist og inviterte henne med til fjells. Der satt jeg og ga henne

kos og fuktighetskrem om kveldene. Herregud så tørr i skinnet den gamle

skjønnheten var... Rent grå i huden og gusten faktisk. Et par dager senere

var det finvær, og jeg bar henne varsomt oppover i lia. Hun var lett å bære,

hun balanserte liksom så naturlig i handa....

Da jeg fikk øye på en rype som satt på en fjellhylle våknet hun også til liv og plukket rypa ned for meg.

Jeg tror jeg der og da tok opp tråden der bestefar slapp og forelskelsen var et faktum. Gisela skulle rehabiliteres!

 

Her er Gisela etter sin første fjelltur på mange år. Kjærlig pleie og

kosmetikk har fått vekk det gustne inntrykket og man kan faktisk skimte

hvilken skjønnhet hun har vært en gang.

 

normal_A1.jpg

 

 

normal_B1.jpg

 

Noen krumspring i ungdommen hadde ført til at hun hadde fått enkelte skader i

stumpen, og selv om terapien nå hadde gitt henne fargen tilbake i kinnene ble

det klart at her måtte det kirurgi og transplantasjon til.

Under bedøvelse sagde Doktor Raudnakke like godt av henne de skadede deler av stumpen...

Det møysommelige arbeidet med å rekonstruere hennes bakende ble påbegynt, og

ny stump i valnøtt ble formet til. Samtig endret jeg vinkelen på bakstussen

rent Pitch-messig slik at den passet bedre til meg. De skulle tross alt bli

oss to i alderdommen...

 

normal_B2.JPG

 

normal_C1.jpg

 

normal_D1.jpg

 

normal_E1.jpg

 

normal_F1.jpg

 

 

I rekonvalesenstiden etter operasjonen fortsatte hudpleien, og som man kan se

av de neste bildene er til og med cellulittene jeg lagde til på bakenden hennes nå blitt

smakfulle. Alle hudpleieproduktene har jeg selv lagd her på klinikken, så ikke spør....

 

normal_G1.jpg

 

normal_H1.jpg

 

normal_I1.jpg

 

Etter at en Drillingfetter gikk bort, har hun arvet hans innleggsåle. Dette

syns hun er fint, siden hun med alderen mener at det passer med 3 til 4 grams

drammer av schnappseglass i størrelse 5,6x50R . Riktignok fører dette til et

noe uklart syn på litt avstand, men Gisela har vært hos optikeren....

 

normal_J1.jpg

 

normal_K1.jpg

 

normal_L1.jpg

 

 

 

Jeg får fortelle litt mer om Gisela senere, etterhvert som rehabiliteringen skrider frem...

 

Auf Wiedersehen

 

Raudnakke

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gisela takker dere alle for komplimentene. :mrgreen:

Akkurat nå står hun her og nyter en liten rødoljecocktail og ser frem til herrebesøk. Jeg har fortalt henne at en yngre slekting, en viss Jungherr 96K von Merkel ankommer sanatoriet om en drøi uges tid og at han akkurat har kommet tilbage fra det Nordenfjeldske der han har jaget sammen med sin ejer, Hr. Skaubjønn....

 

Hun ser frem til kultiverte aftener med konversationer om deres felles oprindelsessted :)

Link to comment
Share on other sites

Dæven sprette, Raudnakke!håper frøken G kan tilgi min noe utagerende språkføring :oops: men det glapp bare ut av meg

Det er rent så jeg blir nødt til å gjøre noe med min egen Gode gamle Bernh. Merkel av den enkle mod8 (trur eg det var)

Han Bernhardt har fått litt hard medfart han og, med avslått tå som resultat.

Er redd jeg må finne ei tjukkere vedskie for å få det til, men vi får sjå. Kjem sikkert til å spørre om råd her i denne høyborgen for all kunnskap omkring temaet gode børser :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå står hun her og nyter en liten rødoljecocktail og ser frem til herrebesøk. Jeg har fortalt henne at en yngre slekting, en viss Jungherr 96K von Merkel ankommer sanatoriet om en drøi uges tid og at han akkurat har kommet tilbage fra det Nordenfjeldske der han har jaget sammen med sin ejer, Hr. Skaubjønn....

 

Hun ser frem til kultiverte aftener med konversationer om deres felles oprindelsessted :)

Aaahhh, nydelig fortelling Dr. Rødenhals! Men de lider tydeligvis av den illusjon at min kjære frøken Angela Merkel K96 med luxusstuss som skal til deres sanatorium på helsereise er en herremann. Hvorledes har de da kommet ut for en slik villfarelse? :( Damen kommer til å bli meget oppbragt dersom de tiltaler henne med hannkjønnsendinger. La meg faa opplyse dette om den deilige frøken:

:!: Hun er bakladet, noe som i seg selv visstnok ikke er et endelig bevis paa hennes smukke kjønn i disse dager. Men, om hun bøies fremover i hofteleddet kan hun lades i flere løp, og er altsaa af anatomiske skjel beviselig av dette herlige kvinnekjønn.

:!: Hennes stuss er vel avrundet, med charmant utsving over hoftekammen, og mykt buet avslutning. Klart feminine linjer!

:!: Hun er også lunefull! Jeg vet dog ikke hva jeg kan ha kommet til aa si eller mon kan ha gjort for aa fortjene hennes vrede, men hun er systematisk ustabil i sitt temparement. Hun leverere riflekuglen nogle ganger hit, og nogle ganger dit, alt etter eget forgodbefinnende, og uten at oplyse meg om sine bevegrunner. Tør vi paapeke et visst feminint temparement? Og om noglen drister seg til at komme med raad om hvordan jeg atter kan inynde meg vil slike blive mottaget med stor enthusiasme og glød.

:!: Hun er blendende vakker, med en stilren linjeføring. Fargene i hennes kropp er omskiftende, med ulike sjatteringer ("highlights" heter det visstnok nutildags). Hun ser frem til at komme til deres sanatorium for aa faa oppfrisket fargespillet i sin kropp. En slik feminin forfengelighet taler vel sitt klare sprog om hennes kjøn?

 

Kjære dem herr Rødenhals, kall henne ikke for en herremann under hennes sanatorieopphold er de snil, hun kommer aldri til at tilgive dem!

 

Ærbødigst på vegne av frøken Angela Merkel

 

Bjørnenutiskogen

Link to comment
Share on other sites

Ahhh, der må jeg på vegne af sanatoriets indskrivningsafdeling sterkt faa beklage det indtrufne... :oops:

 

Frk. Angela vil omgaaende blive booket om til quindefløien, og ernæringsafdelingen vil blive underettet om hennes behov af en feminin diet :)

 

Editeeret:

Jeg haaber De er er indeforstaat med at vores institution ikke finder seg i stand til at bearbejde hennet gemyt, hennes sindelag eller hennes feminine lunefuldhed....

 

For denne type therapie kan jeg dog henvise hende til en af de institutioner der arbejder efter Dr. Waffenschmied Freudundgammens principer, selv om jeg personlig mener at hans grunnleggende arbejde med den feminine natur synes noget mangelfuld... :|

Vores personlige erfaring viser dog at den feminine lunefuldhed ikke bliver fuldt saa udslagsgivende naar kurgesten hensettes til en tilstand af velvære :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:!: Hun er bakladet, noe som i seg selv visstnok ikke er et endelig bevis paa hennes smukke kjønn i disse dager. Men, om hun bøies fremover i hofteleddet kan hun lades i flere løp, og er altsaa af anatomiske skjel beviselig av dette herlige kvinnekjønn.

 

HAHAHAHA, at jeg aldri har kommet på den! Det var NOE med hagler som sa meg at det helt klart var hunnkjønn; nå vet jeg det :mrgreen::mrgreen:

 

Takker Skaubjønn!

Link to comment
Share on other sites

Vel, mens diskusjonene går høit om kjønnsbestemt våpenpleie i sanatoriets øvre etasjer, får vi ta en tur ned i den metallurgiske smedeavdelingen.....

 

Et våpen som skal skyte en kule krever litt mer av siktemidlene enn om det kun skal skyte hagl. Når målene blir små og avstandene relativt lange kreves det ennå mer...

Jeg bestemte meg derfor realativt tidlig for at Gisela skulle ha kikkertsikte. En foranledning for dette var at hun allerede før hun kom til meg var borret for en eller annen montasje, en annen var at jeg under presisjonstestingen av Piirka oppdaget at den presisjonen jeg klarte med åpne sikter ikke var god nok for bruksområdet mitt.

 

I utgangspunktet hadde jeg lett frem en Svingmontasje fra EAW jeg hadde liggende, men prøvemonteringen viste fort at dette ble for høyt. På grunn av svingleamikken i basene ville jeg heller ikke klare å felle dem så dypt ned i skinna at de ikke var i veien for ren hagleskyting.

 

Samtidig er det på et slikt våpen viktig at kikkerten kan tas av og på igjen uten treffpunktforandring. Litt roting rundt i deleskuffene senere fant jeg løsningen..

 

På dette bildet er alt bare skrudd løselig sammen:

normal_mont1~0.jpg

 

Ringene er faste ringer fra EAW, Basene er to fremre baser til en Sauer 202, også de fra EAW.

 

Skrudd løselig på skinna ser dette altså slik ut :

 

normal_mont4.jpg

 

-og fra siden:

normal_mont5.jpg

 

Planen er nå å frese skinnas profil inn i undersiden av basene og frese ut av skinna det resterende for at basene skal ligge i plan med skinna. Må også fintenke litt her siden skinna har en ganske heftig innbygget tilt :wink:

 

Det fine med denne montasjen er at den har spor i basen for en liten bolt som er skrudd inn i ringenes underside. Med to slike og en tilpasning av dette burde det sikre at siktet havner på samme plass hver gang. Dette blir ikke ulikt f.eks. hurtigmontasjene til kombi fra MAK... Skruene er store nok til at de kan strammes med Leatherman, tollekniv, mynt eller noe annet egnet man måtte ha for hånden.

 

De neste par bildene viser denne detaljen :

normal_mont3~0.jpg

 

normal_mont2.jpg

 

Siktet er foreløpig et Leupold 4-12x40. Ikke helt stilriktig, men godt egnet til jaktformen...,

 

Stay tuned.

Link to comment
Share on other sites

Skal du virkelig besudle den tyske skjønnhet med ett utdunket aluminiumsikte fra en Ruger 10/22 ??

 

Ideen og størrelsen er sikkert ok, men du har jo hånd og ånd til å la deg inspirere til noget riktig lekkert, benytte foten og tilvirke ett eller annet hullsikte kanskje ?? :D

Link to comment
Share on other sites

Skal du virkelig besudle den tyske skjønnhet med ett utdunket aluminiumsikte fra en Ruger 10/22 ??

 

Hmmm... Så det kommer fra "The dark side of the atlantic..." :roll:

Syns det var noe som var tvilsomt her :roll:

 

Nå er dette i stål(litt rust på faktisk) og kan jo bli noe mer kontinentalt med litt lekende filstrøk....

 

Flere synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Grumle..... :| Ghost-Ring......

 

Da lurer jeg faktisk på om jeg skal skyve den saken litt fram i tid, og evt. lage noe på en ekstra ring jeg har liggende:

 

normal_s3.jpg

 

Grunnen til at jeg er litt skeptisk er at jeg på en Jaktkrag jeg lagde for mange år siden ble nødt til å sveise på stolpekornet til det ble over dobbelt så høyt .

 

Intensjonen er å beholde det originale perlekornet, og det blir vel lettest med et skur plassert foran kikkertsiktet, sånn som på denne:

 

normal_bf2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tanken er notert, Skaubjønn.....

 

Litt av tankegangen bak denne grublingen er å ha et reservesikte til optikken. Et fastmontert et går det heller ikke an å glemme :roll:

 

Men du satte meg på en :idea: her; Ghostring-"øyeskrue" tilpasset gjenget hull i skinna, oppbevart i egnet hulrom i kolbe eller framtre :)

 

Får brygge en ny expresso, gruble litt og vente på at postmannen kommer med Angelina.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ghostring-"øyeskrue" tilpasset gjenget hull i skinna, oppbevart i egnet hulrom i kolbe eller framtre

Jeg tror det der blir tungvindt! Dersom du bruker en flip-up (nynorsk, beklager :wink: ) variant tror jeg det blir mye bedre. Altså om du feller ned en base med hullkornet ferdig montert, som kan vippes opp klar til bruk dersom du tar av kikkertsiktet. Det er vel en slik løsning på en eldre BRNO riflemodell, og jeg har skuet dronningen av England sin dobbeltrifle i kaliber .400 under besøk hos Purdey (sukk, en skjønnet) hvor det var en slik løsning. Blir bra!

Link to comment
Share on other sites

Har du sett på diverse klaffsikter?

sikteblad.JPG

Det var dette jeg hadde tenkt å sette på mitt prosjekt før jeg endte med docter.

Med litt arbeid, så burde den til høyre kunne felles rett inn i sikteskinna.

Har ikke helt greie på det, men om du vil ha diopter; kan du ikke da bare bore et lite

hull i et slikt sikte?

Du finner mer info her: http://www.recknagel.de/Recknagel_Katalog_5.pdf

Link to comment
Share on other sites

Har sett på ganske mange løsninger og har Recknagel sin katalog ja :)

 

Ulempen med hullsikter er at det blir en ganske omfattende jobb å lage sidejustering i et nett lite format..... og sidejustering må jeg ha siden jeg akter å beholde perlekornet foran. Et bladsikte er mye lettere å lage slik sidejustering på....

 

Har en del arbeid igjen før jeg trenger å ta den avgjørelsen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
ikke mulig å kunne bruke easy-hit som siktemiddel? på storfugl må vell det kunne gå bra? kanskje litt værre på den lille rypa...

 

Det er sikkert mulig, men dette har aldri vært i mine tanker for dette prosjektet.... Blir for meg det samme som å sette på en kikkert med mildot og target-turrets og lys på Gisela :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
normal_HPIM1338.JPG

 

Kikkertsiktet på den øverste børsa, er etter min mening en av de mest perfekte drillingkikkerter. Den gjør seg på den børsa den sitter på også. Det jeg liker er at den er så ultra kompakt, med spesielt slankt okular. Dette er noe annet enn Z6 sine 45,5mm.

 

Klakkene sitter i svanehalsspor
Et lite tips, det heter svalehalespor, (feil fugl og feil kroppsdel) Dette kalles svanehals:

x0808200826018_big.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hvordan går det med prosjektet? Er treffpunkt/samling testet og ble du fornøyd?

Satt og funderte litt på innstikkpipe i kaliber 17HMR til Krieghoffdrillingen eller til en av haglene da jeg kom over denne tråden. Regner med at 17HMR trenger full løpslengde for å få hastigheten den er god for.

Når våpengarderoben er full og vel så det, er innstikkpipe en tanke når et nytt kaliber frister :)

Link to comment
Share on other sites

Tanken er ikke helt skrinlagt, men dette ble litt mindre aktuellt etter at jeg fikk Drillingen.. Skal dette tas opp igjen, kommer jeg nok til å kjøre full pakke og felle hakemontasje ned i skinna.

 

Foreløpig tjenestegjør innstikkspipa i en nyere Miroku jeg har..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Gisela har levd et rolig liv noen år nå.. etter at drillingen kom i hus har det liksom vært den som har vært førstevalget til haglejakt.

 

Her i helga skulle jeg til fjells etter rein, men jeg hadde en mistanke om at YR sitt kompass ikke var helt kalibrert for å varsle riktig vindretning, og jeg fikk rett.. På grunn av denne mistanken fant jeg ut at jeg skulle pakke Gisela, ei pakke patroner og et rypenett med i sekken.. gammelsetteren på 13år fikk også bli med på tur.

 

Området vi skulle jakte i huser brukbart med fugl i år..både liryper, fjellryper og orrer. Sånt kan redde ei helg der vinretninga slår til ugunstig og reinen ikke legger turen innom området..

 

Gammel børse og gammel buvegg:

 

normal_T1.jpg

 

Gammel børse, gammel bikkje og ung fugl:

 

normal_T2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...