Jump to content

Ny jaktrifle: Tikka T3x Super Varmint Cerakote vs Sako S20


Oteren

Recommended Posts

Hei alle sammen, nytt medlem her! 👋

 

Ja, da var det på tide å registrere seg her inne på kammeret etter å ha "lurket" rundt og lest her en stund.

Det er tydelig at det er mye kunnskap og erfaringer blant folk her inne, så da tenkte jeg at jeg kunne benytte anledningen til å stille et spørsmål.

 

Jeg er på jakt etter en ny jaktrifle og jeg har vel egentlig landet på to alternativer som jeg driver å sikler litt på. Det står da mellom en Tikka T3x Super Varmint Cerakote og en Sako S20. Har hørt bare ros om begge våpnene hva angår presisjon og kvalitet men jeg ville høre om noen her inne har noen erfaringer med disse to finnene og eventuelle positive og negative punkter.

 

Når det kommer til kaliber så står det i mellom enten .308w eller 30-06. Dette gjelder begge riflene.

 

Hva tenker dere, hvilken ville dere gått for? Eller er det andre alternativer som er bedre i samme prisklasse (eller billigere)?

Kjør debatt! 😁

 

 

p_111208_default_1.jpeg

81771_Sako_SAKO_S20_HUNTER_CERA.C._308_WIN_MT_5_8X_1_2nd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med Sakoen, men jeg har Tikkaen du har avbildet i .308. Jeg sliter med å finne noe negativt å si om den, kanskje litt plastfølelse på magasin og justerbar kolbekam, men det er mye positivt. Den går godt med det aller meste av kjøpeammo, med hjemmerullet så går den svært godt. Det er jo en varmint-utgave, litt tyngre stokk og litt tykkere løp, men så har jeg aldri likt lette våpen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med de nevnte riflene, men noen ganger opplever jeg at svaret her inne er Tikka T3x. Hva var spørsmålet?😉

 

Bruksområdet er viktig for om du skal velge Lite-modellen. Personlig foretrekker jeg .30-06 foran den litt anemiske .308 Win. Men du verden, begge duger til alt storvilt.

 

Skulle jeg hatt noe mer værbestandig ville nok blitt rustfritt framfor Cerakote. Men uansett valg, alle våpen trenger puss og olje.

 

Presisjonen ville jeg ikke vært bekymret for.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Samme her uten erfaring, men dersom du tar et besøk hos en forretning som har en Tikka og samme Sako S20 (avbildet), så vil du nok gå for sistnevnte. Jeg hadde også lyst på en Tikka T3 med vanlig kolbe inntil jeg fikk holde i en Blaser R8 Succsess Monza med samme vertikalt grep som denne Sako S20. 
 

Tror nok en lettere rifle vil egne seg bedre til kun jakta enn noe med varmint løp. Heller tviler jeg på at en Tikka varmint kan brukes noe særlig til langhold, uten at den moddes med et custom løp. .308 er kortere enn .30/06 til ladegrep, og begge har omtrent lik ballistisk data. Ville gått nok for .308.

 

Men Tikka‘n ser jo grommere ut, da.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter litt jegercup og jaktfelt med Tikkaen, og det litt tykkere løpet tåler en del skudd før det blir for ille. Så spørs det hva du mener med langhold @Trugetur, langhold eller "langhold" :) Til langhold er den ikke egnet, men til jaktrelatert "langhold" på 4-500 meter så er den jo mer enn god nok, som det meste annet.

 

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Takk for at du skriver "mye kunnskap og erfaringer blant folk her inne", det var jo det noen av oss gjerne ville ha, da vi startet forumet.

 

Sølvrev skrev (49 minutter siden):

   -   noen ganger opplever jeg at svaret her inne er Tikka T3x. Hva var spørsmålet?😉

 

Ja, svaret er så ofte "Tikke T3", at jeg fristes til å be administratorene av forumet opprette en egen "Tikka T3"-avdeling under "Våpen".

 

Vekt på jaktvåpen er avhengig av jaktformer, terrengformer (eller skogsbilvei til stubben man skal sitte på), og ikke minst, størrelse, vekt og form på jegeren! Jeg er gammel gubbe på 65 kilo, og ville nok ikke hatt "varmint-pipe" (har det på 22-250-rifla) til bruk i vårt veiløse og bratte terreng.

 

Det evige spørsmålet "308 W eller 30-06" gjør at vi trøndere, som vanlig, svarer med et mot-spørsmål: Lader du sjøl, eller har du planer om å gjøre det?. I så tilfelle er svaret 30-06. Hvis man baserer seg på kjøpe-ammo, er 308 W beste løsningen. Som oftest ladet til samme hastighet som 30-06, bedre utvalg på jaktammo i de fleste forretninger, og ofte bedre tilbud på ammo til mengde-trening.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (4 minutter siden):

Kvifor passer ikkje ei t3x varmint til langhold?

T3x Varmint er utmerket til langhold, men ikke i 30-06 eller 308. Begge riflene er utmerkede. Personlig ville jeg, noe motvillig, siden jeg er Sako-fan, valgt T3en, siden man kan få den i 6.5x55. Skal du ha Sakoen er du stuck med 6.5 Creedmoor eller 6.5PRC om du skal ha noe annet enn 308 (30-06 regner jeg som utdatert når man snakker om nye rifler)
Til alt "vanlig" er 308 fine greier, men til alt "langhold" er det en vesentlig ulempe.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare begynne med å takke for mange gode svar så langt! 😃

 

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

Hva slags jakt driver du med? 

Jeg har stort sett holdt på med fuglejakt og småvilt så langt i min jaktkarriere. Jeg har vært med på elgjakt både som driver og "publikum" på post flere ganger, men aldri skutt noe selv. Jeg kjenner en god del folk som driver med elgjakt, så det er absolutt noe jeg er interessert i å prøve å bli med på. Har også lyst til å teste rådyrjakt, noe jeg aldri har vært på selv. Planen med denne riflen er at det skal være en all-round rifle som kan brukes til alt.

 

Ser det er flere som har nevnt det med vekt men det er ikke noe som plager meg så mye. Jeg kan også nevne at jeg så vidt har skutt med en vanlig Tikka T3 og holdt en Sako S20 i en jaktbutikk og jeg synes begge kjennes bra ut.

 

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Det evige spørsmålet "308 W eller 30-06" gjør at vi trøndere, som vanlig, svarer med et mot-spørsmål: Lader du sjøl, eller har du planer om å gjøre det?. I så tilfelle er svaret 30-06. Hvis man baserer seg på kjøpe-ammo, er 308 W beste løsningen. Som oftest ladet til samme hastighet som 30-06, bedre utvalg på jaktammo i de fleste forretninger, og ofte bedre tilbud på ammo til mengde-trening.

 

Hei Jegermeistern, trønder her også 😎 Jeg lader ikke selv per dags dato og jeg har heller ikke satt meg så veldig mye inn i kostnadene med utstyr osv.. Men det virker veldig interessant, så jeg skal ikke se bort i fra det!

 

 

Ser det er litt delte meninger om kaliber. Jeg synes nesten det er et like vanskelig valg som valget av selve børsa. Jeg vet at .308W er billigere å skyte med, men det er vel et større potensiale når det kommer til 30-06? 🤔

Link to comment
Share on other sites

En av de første jaktriflene jeg kjøpte meg var en skikkelig lettvekter i 6,5x55, tanken var å skyte 30+5+eventuell jaktammo som måtte gå med i løpet av en sesong. Jeg har tilhørt NJFF, og tok høyde for at jaktinteressen ville trumfe skyteinteressen (rettere sagt tenkte jeg faktisk ikke over det). Men, etter å ha gått lei av å betale den symbolske summen på den lokale skytebanen hver eneste gang jeg ville skyte 20 skudd, så meldte jeg meg inn i DFS, for å få tilgang på flere standplasser, lengre hold og artige konkurranser. Det gikk under et halvt år før jeg solgte den lette rifla til fordel for en rifle med tykkere løp, som egnet seg bedre for den skytesportutøvelsen jeg hadde funnet så artig. Det har blitt flere våpen og enkelte bytter siden den gang, men Varminten i .308 ("spaserstokken") er den jeg bruker på alle samlinger og stevner hvor skytingen er en anelse jaktrelatert, både i NJFF- og DFS-regi. Den går mer enn godt nok til jaktfelt (på mitt nivå), den er stabil og presis nok til skyting på stål sittende og stående på 400 meter, og kaliberet, 308, er egnet til det aller meste jeg kan jakte på her til lands; elg, rådyr, rev, en og annen kråke eller gås. Jeg er straks 50, ikke spesielt god form, men jeg synes ikke det er noe problemer med å bære den rifla en dag i skogen. 

Link to comment
Share on other sites

Oteren skrev (5 minutter siden):

Ser det er litt delte meninger om kaliber. Jeg synes nesten det er et like vanskelig valg som valget av selve børsa. Jeg vet at .308W er billigere å skyte med, men det er vel et større potensiale når det kommer til 30-06? 

Jeg har vært gjennom dette nylig. Jeg gikk for en 3006 siden vi verken har hjort eller rådyr. 
Det valget tok jeg grunnet pris og merke. Du snakker om rådyr og da trur jeg du skal se på 308. 
ideelle sies og være 223 men da faller elg bort. 6,5 eller 308 synes for meg og være ditt kaliber

Link to comment
Share on other sites

Oteren skrev (2 minutter siden):

Ser det er litt delte meninger om kaliber. Jeg synes nesten det er et like vanskelig valg som valget av selve børsa. Jeg vet at .308W er billigere å skyte med, men det er vel et større potensiale når det kommer til 30-06? 🤔

Det er jo ikke det i virkeligheten/ praksis - om man ikke er hjemmelader og erfaren nok til å optimalisere sin egen ammo. Skal du kjøpe ammunisjon er de to kalibrene "same shit".

 

Såvidt jeg kan se nevner ikke @Oteren noe om lange hold og ekstra presis skyting, men skal "bare" ha ei god, stabil og moderne jaktrifle. Om dette er riktig, så er 308 riktig. Men 6.5 er ikke feil.

Derimot syns jeg "Varmint" blir litt tungvint. Ingenting man gjør på "vanlige" jakt, før en er på postering og flere hundre meters hold rettferdiggjør et "tungt beist" av ei rifle, som man banner over i ur og kratt. Skal du gå noe nevneveridig utenfor sti (og det skal man ofte på jakt er min erfaring) så kjøp ei std. eller "Lite" rifle, ikke varmint.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om trådstarter bare skal ha ei rifle, og liker seg på skytebanen, ville jeg heller hatt ei rifle som tålte noen skudd før det ble problemer med varme. Det optimale er selvsagt mange våpen, til hvert sitt bruk, men med bare ett våpen tilgjengelig ville jeg glatt valgt en varmint.

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (14 minutter siden):

Om trådstarter bare skal ha ei rifle, og liker seg på skytebanen, ville jeg heller hatt ei rifle som tålte noen skudd før det ble problemer med varme. Det optimale er selvsagt mange våpen, til hvert sitt bruk, men med bare ett våpen tilgjengelig ville jeg glatt valgt en varmint.

Det er sant, men han skriver "til jakt" ikke til skyting.

 

Oteren skrev (3 timer siden):

Jeg er på jakt etter en ny jaktrifle

Det er selvsagt individuelt, men jeg foretrekker ei lett (må ikke være superlett, og kan godt finne på å ta TRGen av og til) men primær jaktrifle, til "alt" og til å bli sendt på den innerste ruta på det øverste drevet - så foretrekker jeg ei rifle som ikke er "tung".

Selv har jeg en Sako 85 til dette, en "Finnlight", 2.8kg - og hvor varm den blir - jeg trente i går, jaktstillinger, sitt, ligg, stå, kne, varierte ting, og klarte å bruke 65 skudd. Ja jeg måtte ha pauser for å kjøpe av løpet, men fordelen med et tynt sugerør som blir fort varmt - er jo at det blir fort kaldt også. Jeg ser ikke helt problemet.

 

Men om "skyting" er hovedtemaet - så er det varmint ja. Og, edit, da blir også 6.5x55 nærmest et krav - på grunn av den overlegne forsyningssituasjonen på ammunisjon.

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

65 skot, det må ha vore utan dempar vil eg tru. Skaut for halvanna veke siå trur eg det var t3x med svemko magnum dempar, 6,5x55. Er jo berre nokre få skot så begynner varmeflimmeret og koma. Min konklusjon er at det oppsettet mitt er ikkje brukande til banebruk iverfall. Skulle hatt .223.

Link to comment
Share on other sites

Oteren skrev (4 timer siden):

 

 

Jeg er på jakt etter en ny jaktrifle og jeg har vel egentlig landet på to alternativer som jeg driver å sikler litt på. Det står da mellom en Tikka T3x Super Varmint Cerakote og en Sako S20. Har hørt bare ros om begge våpnene hva angår presisjon og kvalitet men jeg ville høre om noen her inne har noen erfaringer med disse to finnene og eventuelle positive og negative punkter.

 

Når det kommer til kaliber så står det i mellom enten .308w eller 30-06. Dette gjelder begge riflene.

 

Hva tenker dere, hvilken ville dere gått for? Eller er det andre alternativer som er bedre i samme prisklasse (eller billigere)?

Kjør debatt! 😁

 

 

 

 

 

Jeg har testet Tikka og S20 direkte mot hverandre og jeg skyter faktisk "mye bedre" på frihånd med Tikkaen 

 

Det sagt, i samme prisklasse hadde jeg kjøpt nye Sako 90 Varmint i 308 hos Jakt&Friluft.

- Der er låskassa tilpasset 308.

- Kryssmagasinet i stål tar 5 skudd og er milevis bedre enn tupperwaren. Det stikker heller ikke ut under skjeftet. 

- Picatinnybaser frest i et stykke med låskassa

- Veldig fint direkte avtrekk med hurtiginnstilling for tyngde.

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=331611097

 

image.png.ce1e65f44f3bd45f552bd246e94119bf.png

image.png.da5adf5a361df403009e4cd9fa0da40e.png

image.png.8d28f4575e6aaf7255a24e6ef7f53f98.png

image.png.e7c8e65c45b4be00447262c02cfa2c0d.png

 

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket på de prisklassene og var oppe i skyene. Når jeg fikk tenkt meg om etter mange korrekser her ( og takk for de) så var jeg ute etter kvalitetsfølelse i bolt og kasse og ikke minst magasin. Kunne gjerne valgt ei uten magasin også. 
Forstår ikke helt varmint fokuset her. Og lurer på om han har gått i samme overfokus modus som jeg. Etter det jeg ser er ikke noe av det han skal gjøre noe som sier varmint løp. 
For all del ikke hør på meg jeg er bare en gammel baneskyter med 12 års pause. Jeg skjøt mye 3006 uten demper på en Tikka 695 og hadde overhodet ikke problemer med varmt løp. På en hundefører rifle med kortere løp. Samme med 6,5 jeg hadde S&L 

det var nok med normale pauser. Som jeg i grunnen selv og hadde godt av. 
Han skal på jakt etter rådyr og hjort og kanskje elg sågar fugleliv.  Sier ikke dette litt 6,5. Hvis han tar bort kanskje elg. Så er vi nesten på 223. og det er i en prisklasse du får eldre toppmodeller for. 
Og for den saks skyld gode i 5000kr klassen som gir lik kvalitets følelse

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

 

Jeg har testet Tikka og S20 direkte mot hverandre og jeg skyter faktisk "mye bedre" på frihånd med Tikkaen 

 

Det sagt, i samme prisklasse hadde jeg kjøpt nye Sako 90 Varmint i 308 hos Jakt&Friluft.

- Der er låskassa tilpasset 308.

- Kryssmagasinet i stål tar 5 skudd og er milevis bedre enn tupperwaren. Det stikker heller ikke ut under skjeftet. 

- Picatinnybaser frest i et stykke med låskassa

- Veldig fint direkte avtrekk med hurtiginnstilling for tyngde.

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=331611097

 

image.png.ce1e65f44f3bd45f552bd246e94119bf.png

image.png.da5adf5a361df403009e4cd9fa0da40e.png

image.png.8d28f4575e6aaf7255a24e6ef7f53f98.png

image.png.e7c8e65c45b4be00447262c02cfa2c0d.png

 

 

 

Denne her gjør nesten det samme og er 14000 kr billigere: https://bmwear.no/produkt/vapen/rifle/sako/sako-85-varmint-blanert-kal-308win

Link to comment
Share on other sites

Jeg sto nettopp i samme valg som deg; S20 vs. T3X SV Ceracote.

 

Endte opp å handle Tikka, selv om jeg egentlig er mer "Sako-mann" sånn generelt.

 

Årsaken til valg av Supervarminten foran S20, var rett og slett at jeg ikke likte magasinløsninga til S20. Den jeg prøvde slet med matefeil. 

Dessuten likte jeg trykkpunktavtrekket på Tikkaen bedre. Det var helt nydelig. Flere valgmuligheter har man med tikkaen også, spesielt på valg stokker/chassis osv. om man senere får et innfall om å bygge rifla om til et annet formål.

 

Mitt bruksområde blir først og fremst jaktfelt, samt noe grovfelt, så ville ha ei rifle med tykt løp/ litt framtung, da jeg liker å ha litt vekt på fremre hånd. Det blir stødigere ift ei tynnpipa vanlig jaktrifle. I de fleste skytestillinger. 

 

Ikke umulig at jeg tar med denne "Super`n" på bukkejakt, samt posteringsjakt etter hjort/elg, men blir det mye gåing i bratt hjorteterreng, så får den stå hjemme i skapet. Til det har jeg mer egna rifler.

 

Så som flere sier her; skal du gå mye på jakt, så blir du lei av å drasse rundt på ei tung rifle, uansett om du er Stor og Sterk.

 

Man kan alltids hive børsa i en riflesekk under transportetapper, og slik ikke kjenne vekta like godt. Må man gå med den i neven en hel jaktdag, i steinur, busk og myr, kommer man fort på bedre tanker.

 

Ang kalibervalg så stemmer jeg for 308 foran 30-06, 9 av 10 ganger. Har hatt flere rifler i 30-06, men sliter med å se hva en 30-06 kan gjøre bedre enn 308, annet enn teoretiske tall (fyre for kråka) Ja selv som hjemmelader..

 

Har man en overbevisning om at man må skyte elg/hjort med tunge kuler, kan man like gjerne gå opp til 9,3x62, så gir det litt mening.

 

På norsk små-elg/hjort så gjør 308 en meget god jobb, med riktig kulevalg ift hva man jakter på.

 

Jeg valgte 6,5x55 i min. Rett og slett fordi denne børsa først og fremst skal brukes på jaktfelt og grovfelt i kikkertklassen DFS. Samt at 6,5 matchkuler/ fabrikk-ammo (match) er lettere å få tak i her "Hjemme på Bjerget" gjennom mitt lokale skytterlag. Mindre rekyl er heller ikke noen bakdel, når man vil skyte presist og langt.

 

 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

@Finito

 

Trådstarter satt en retning med "varmintriflene" han startet med. Han har tydeligvis tenkt å skyte litt mer enn 30+5+jaktskudd.

En analogi kan være en som ber om anbefaling mellom Porsche 911 vs BMW M3 eller alternativer, og så kommer det opp forslag om Golf Diesel fordi man kommer fram mellom A og B med den også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bartemannen said:

Den var rett å slett så grisebillig som det går an. Nesten så man snakker om "kjøp kikkert, montasje og demper, og få en gratis rifle med på kjøpet".

 

 

Bud opp i 7500 nå da, vil vel selges for betydelig mer når budrunde er over, men ja, grise-billig om man får den for 7500,-

 

Dette sier vel mye om markedet nå. Alt er kjøpers marked for tida. Lite penger blant folk/ eller folk har blitt mer forsiktige med forbruket. Mitt inntrykk.

Det tar generelt lengre tid å selge ting brukt, enn bare for et par år siden, og man må gjerne gå over egen smertegrense og dumpe prisen ubehagelig mye, for å få ting unna.

 

 

 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare si at jeg setter stor pris på alle svarene så langt! Det som er så greit med å høre andre folks erfaringer er at man begynner å tenke i nye baner selv, så takk! 😁

 

I tillegg til at jeg skal jakte så kommer jeg nok til å fyre av noen skudd på skytebanen også. Jeg har lyst til å bli godt kjent med riflen jeg velger og har lyst til å bli stødig i å bruke den, så mye trening er nødvendig.

Selv om de to riflene jeg hadde sett meg ut er "varmintrifler" så føler jeg ikke nødvendigvis at det er det jeg må ha. Grunnen til at jeg i utgangspunktet falt på de to er rett og slett på grunn av det gode jeg har hørt om de.

 

Jeg hadde absolutt ikke hatt noe i mot noe lignende som @Torf og @Nybegynn3r postet, jeg synes de to Sako'ene så helt nydelig ut! Og den ene til en fin pris også.

Den Mauseren der var jo et kupp da, ingen overraskelse at den allerede er solgt 😅 Jeg har faktisk skutt med akkurat en sånn M18 i 6,5x55 og jeg må si at jeg likte den.

 

Nå er det flere her som har nevnt 6,5x55 som et aktuelt kaliber, kanskje det også kan være noe å vurdere. Jeg vil i vertfall velge ett av "de 3 store" i Norge (6.5x55, .308W, 30-06) pga. pris og tilgjengelighet på ammunisjon.

Jeg har en gammel Kar98k i 8x57IS og den kan bli ganske dyr å skyte med i lengden.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (7 timer siden):

5 skot, det må ha vore utan dempar vil eg tru. Skaut for halvanna veke siå trur eg det var t3x med svemko magnum dempar, 6,5x55. Er jo berre nokre få skot så begynner varmeflimmeret og koma. Min konklusjon er at det oppsettet mitt er ikkje brukande til banebruk iverfall. Skulle hatt .223.

Jeg trente ulike stillinger. Hadde jeg ligget og skutt samlinger med støtte hadde jeg sikkert irritert meg - men riflepiper er stål, og de tåler faktisk å være varmere enn pisslunka. Hadde ikke demper, men det ville gått like fint - har dere ikke hørt om miragetrekk? Jeg har ikke sett varmeflimmer fra en demper på mange år, selv ikke den som brant seg fast inne i riflekofferten...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Oteren skrev (11 timer siden):

Nå er det flere her som har nevnt 6,5x55 som et aktuelt kaliber, kanskje det også kan være noe å vurdere.

 

Jeg brukte mye krefter på å demonisere 6,5x55 til jakt på storvilt (ok, "stort storvilt" for å være presis) dengang "alle" kappet pipene sine til 40 cm og havnet lavere enn de gamle forskriftsmessige kravene til storviltammunisjon. 

 

I dag kunne jeg lett kjøpt den selv. 

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode er 6,5x55 ideelt hvis man skal ha ei børse fra fuggel til som han sier kanskje elg. For kapping av løp sies det nu at 308 er veldig gunstig med kort løp og demper. 
Folk er veldig uenig når det kommer til 6,5 og 3006. 
hvis man går for 3006. Og tenker ofte på fuggel og dådyr. Trur jeg det endes opp med å eie en 3006 og en 223. Noe som er genialt og ha for det meste av jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (47 minutter siden):

For kapping av løp sies det nu at 308 er veldig gunstig med kort løp og demper

Jeg er av den bestemte oppfatning at det er "pisspreik", "gammelmanssvitenskap", og kun en myte. Forskjellen er så liten at den kun har akademisk interesse. Hvor mange av de som hevder dette har målt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 minutter siden):

Jeg er av den bestemte oppfatning at det er "pisspreik", "gammelmanssvitenskap", og kun en myte. Forskjellen er så liten at den kun har akademisk interesse. Hvor mange av de som hevder dette har målt?

Ja det er det mange som sier og. Når jeg Eide rifle for 12 år siden var dette ikke noe særlig tema. Så jeg er skårunge. Grunnen til jeg valgte 3006 før det igjen var at selv om 6,5 var lovlig på elg så var det vanskelig og komme inn i noen elg lag med 6,5.

siste rifla jeg hadde var 6,5 schulz Larsen ca 12 år siden og da var det greit.  

Link to comment
Share on other sites

Men når alt dette er sagt så ble jeg med i diskusjonen fordi jeg har gått opp og i mente ganske nylig med innkjøp av våpen. 
fikk endret mitt eget overfokus og valgte hva jeg mener var lurt for meg. Jeg tenkte at et litt videre fokus ville hjelpe trådstarter. Og at jeg forsto hans situasjon. Jeg er ikke videre til hjelp erfarings messig

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg eide en SuperVarmint i 6,5x55, men solgt den for 6-7(?) år siden. Den var alt for fremtung for meg da.

 

Men har en Tikka i 308 som skal få seg nytt tykt løp snart, men da i 40-45cm lengde og ståldemper foran. Bør balansere bedre!

 

Du kan få deg en T3x Lite i 223..  tåler en god del mer skudd før noe åpner opp.

 

T3 vs S20.

T3 alle dager i uken. Masse ekstra utstyr om du vil, lette jaktstokker i karbon, til svintunge aluminium chassis.


S20 er kanskje ute av produksjon om få år, slik Sako driver å oppdaterer sine rifler hver 10 år. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har T3x CTR (tungt løp) og kunne valgt den om igjen om jeg skulle kjøpt ny rifle idag.

Presisjon er topp. Sluttstykkegangen god nok. Stor kule på hevarmen er komfortabelt. Avtrekket presist. Justerbar kinnstøtte praktisk. 10 skudds magasin gir feelgood. Og noe av det jeg falt for, paradoksalt nok, er den litt billige plastikkfølelsen jeg kjenner igjen fra min ungdoms store kjærlighet: AG3.

Litt ekstra vekt er irrelevant for en stubbesitter og dessuten marginalt i forhold til fettet jeg bærer på på.

Da jeg kjøpte den var .308 eneste valg. I en ideell verden kunne det nok vært 6,5x55, både pr romantiske anfektelser og pr ballistikk når en ønsker å strekke holdet litt og pr tilgang på ammunisjon, som M67 så ofte påpeker.

 

IMG_0138.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...