Jump to content

Ny jaktrifle: Tikka T3x Super Varmint Cerakote vs Sako S20


Oteren

Recommended Posts

Hei alle sammen, nytt medlem her! 👋

 

Ja, da var det pÄ tide Ä registrere seg her inne pÄ kammeret etter Ä ha "lurket" rundt og lest her en stund.

Det er tydelig at det er mye kunnskap og erfaringer blant folk her inne, sÄ da tenkte jeg at jeg kunne benytte anledningen til Ä stille et spÞrsmÄl.

 

Jeg er pÄ jakt etter en ny jaktrifle og jeg har vel egentlig landet pÄ to alternativer som jeg driver Ä sikler litt pÄ. Det stÄr da mellom en Tikka T3x Super Varmint Cerakote og en Sako S20. Har hÞrt bare ros om begge vÄpnene hva angÄr presisjon og kvalitet men jeg ville hÞre om noen her inne har noen erfaringer med disse to finnene og eventuelle positive og negative punkter.

 

NÄr det kommer til kaliber sÄ stÄr det i mellom enten .308w eller 30-06. Dette gjelder begge riflene.

 

Hva tenker dere, hvilken ville dere gÄtt for? Eller er det andre alternativer som er bedre i samme prisklasse (eller billigere)?

Kjþr debatt! 😁

 

 

p_111208_default_1.jpeg

81771_Sako_SAKO_S20_HUNTER_CERA.C._308_WIN_MT_5_8X_1_2nd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med Sakoen, men jeg har Tikkaen du har avbildet i .308. Jeg sliter med Ä finne noe negativt Ä si om den, kanskje litt plastfÞlelse pÄ magasin og justerbar kolbekam, men det er mye positivt. Den gÄr godt med det aller meste av kjÞpeammo, med hjemmerullet sÄ gÄr den svÊrt godt. Det er jo en varmint-utgave, litt tyngre stokk og litt tykkere lÞp, men sÄ har jeg aldri likt lette vÄpen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med de nevnte riflene, men noen ganger opplever jeg at svaret her inne er Tikka T3x. Hva var spĂžrsmĂ„let?😉

 

BruksomrÄdet er viktig for om du skal velge Lite-modellen. Personlig foretrekker jeg .30-06 foran den litt anemiske .308 Win. Men du verden, begge duger til alt storvilt.

 

Skulle jeg hatt noe mer vÊrbestandig ville nok blitt rustfritt framfor Cerakote. Men uansett valg, alle vÄpen trenger puss og olje.

 

Presisjonen ville jeg ikke vĂŠrt bekymret for.

Edited by SĂžlvrev
Link to comment
Share on other sites

Samme her uten erfaring, men dersom du tar et besÞk hos en forretning som har en Tikka og samme Sako S20 (avbildet), sÄ vil du nok gÄ for sistnevnte. Jeg hadde ogsÄ lyst pÄ en Tikka T3 med vanlig kolbe inntil jeg fikk holde i en Blaser R8 Succsess Monza med samme vertikalt grep som denne Sako S20. 
 

Tror nok en lettere rifle vil egne seg bedre til kun jakta enn noe med varmint lÞp. Heller tviler jeg pÄ at en Tikka varmint kan brukes noe sÊrlig til langhold, uten at den moddes med et custom lÞp. .308 er kortere enn .30/06 til ladegrep, og begge har omtrent lik ballistisk data. Ville gÄtt nok for .308.

 

Men Tikka‘n ser jo grommere ut, da.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter litt jegercup og jaktfelt med Tikkaen, og det litt tykkere lÞpet tÄler en del skudd fÞr det blir for ille. SÄ spÞrs det hva du mener med langhold @Trugetur, langhold eller "langhold" :) Til langhold er den ikke egnet, men til jaktrelatert "langhold" pÄ 4-500 meter sÄ er den jo mer enn god nok, som det meste annet.

 

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Takk for at du skriver "mye kunnskap og erfaringer blant folk her inne", det var jo det noen av oss gjerne ville ha, da vi startet forumet.

 

SĂžlvrev skrev (49 minutter siden):

   -   noen ganger opplever jeg at svaret her inne er Tikka T3x. Hva var spĂžrsmĂ„let?😉

 

Ja, svaret er sÄ ofte "Tikke T3", at jeg fristes til Ä be administratorene av forumet opprette en egen "Tikka T3"-avdeling under "VÄpen".

 

Vekt pÄ jaktvÄpen er avhengig av jaktformer, terrengformer (eller skogsbilvei til stubben man skal sitte pÄ), og ikke minst, stÞrrelse, vekt og form pÄ jegeren! Jeg er gammel gubbe pÄ 65 kilo, og ville nok ikke hatt "varmint-pipe" (har det pÄ 22-250-rifla) til bruk i vÄrt veilÞse og bratte terreng.

 

Det evige spÞrsmÄlet "308 W eller 30-06" gjÞr at vi trÞndere, som vanlig, svarer med et mot-spÞrsmÄl: Lader du sjÞl, eller har du planer om Ä gjÞre det?. I sÄ tilfelle er svaret 30-06. Hvis man baserer seg pÄ kjÞpe-ammo, er 308 W beste lÞsningen. Som oftest ladet til samme hastighet som 30-06, bedre utvalg pÄ jaktammo i de fleste forretninger, og ofte bedre tilbud pÄ ammo til mengde-trening.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (4 minutter siden):

Kvifor passer ikkje ei t3x varmint til langhold?

T3x Varmint er utmerket til langhold, men ikke i 30-06 eller 308. Begge riflene er utmerkede. Personlig ville jeg, noe motvillig, siden jeg er Sako-fan, valgt T3en, siden man kan fÄ den i 6.5x55. Skal du ha Sakoen er du stuck med 6.5 Creedmoor eller 6.5PRC om du skal ha noe annet enn 308 (30-06 regner jeg som utdatert nÄr man snakker om nye rifler)
Til alt "vanlig" er 308 fine greier, men til alt "langhold" er det en vesentlig ulempe.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare begynne med Ă„ takke for mange gode svar sĂ„ langt! 😃

 

SkruerÄmuttere skrev (2 timer siden):

Hva slags jakt driver du med? 

Jeg har stort sett holdt pÄ med fuglejakt og smÄvilt sÄ langt i min jaktkarriere. Jeg har vÊrt med pÄ elgjakt bÄde som driver og "publikum" pÄ post flere ganger, men aldri skutt noe selv. Jeg kjenner en god del folk som driver med elgjakt, sÄ det er absolutt noe jeg er interessert i Ä prÞve Ä bli med pÄ. Har ogsÄ lyst til Ä teste rÄdyrjakt, noe jeg aldri har vÊrt pÄ selv. Planen med denne riflen er at det skal vÊre en all-round rifle som kan brukes til alt.

 

Ser det er flere som har nevnt det med vekt men det er ikke noe som plager meg sÄ mye. Jeg kan ogsÄ nevne at jeg sÄ vidt har skutt med en vanlig Tikka T3 og holdt en Sako S20 i en jaktbutikk og jeg synes begge kjennes bra ut.

 

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Det evige spÞrsmÄlet "308 W eller 30-06" gjÞr at vi trÞndere, som vanlig, svarer med et mot-spÞrsmÄl: Lader du sjÞl, eller har du planer om Ä gjÞre det?. I sÄ tilfelle er svaret 30-06. Hvis man baserer seg pÄ kjÞpe-ammo, er 308 W beste lÞsningen. Som oftest ladet til samme hastighet som 30-06, bedre utvalg pÄ jaktammo i de fleste forretninger, og ofte bedre tilbud pÄ ammo til mengde-trening.

 

Hei Jegermeistern, trĂžnder her ogsĂ„Â đŸ˜ŽÂ Jeg lader ikke selv per dags dato og jeg har heller ikke satt meg sĂ„ veldig mye inn i kostnadene med utstyr osv.. Men det virker veldig interessant, sĂ„ jeg skal ikke se bort i fra det!

 

 

Ser det er litt delte meninger om kaliber. Jeg synes nesten det er et like vanskelig valg som valget av selve bĂžrsa. Jeg vet at .308W er billigere Ă„ skyte med, men det er vel et stĂžrre potensiale nĂ„r det kommer til 30-06?Â đŸ€”

Link to comment
Share on other sites

En av de fÞrste jaktriflene jeg kjÞpte meg var en skikkelig lettvekter i 6,5x55, tanken var Ä skyte 30+5+eventuell jaktammo som mÄtte gÄ med i lÞpet av en sesong. Jeg har tilhÞrt NJFF, og tok hÞyde for at jaktinteressen ville trumfe skyteinteressen (rettere sagt tenkte jeg faktisk ikke over det). Men, etter Ä ha gÄtt lei av Ä betale den symbolske summen pÄ den lokale skytebanen hver eneste gang jeg ville skyte 20 skudd, sÄ meldte jeg meg inn i DFS, for Ä fÄ tilgang pÄ flere standplasser, lengre hold og artige konkurranser. Det gikk under et halvt Är fÞr jeg solgte den lette rifla til fordel for en rifle med tykkere lÞp, som egnet seg bedre for den skytesportutÞvelsen jeg hadde funnet sÄ artig. Det har blitt flere vÄpen og enkelte bytter siden den gang, men Varminten i .308 ("spaserstokken") er den jeg bruker pÄ alle samlinger og stevner hvor skytingen er en anelse jaktrelatert, bÄde i NJFF- og DFS-regi. Den gÄr mer enn godt nok til jaktfelt (pÄ mitt nivÄ), den er stabil og presis nok til skyting pÄ stÄl sittende og stÄende pÄ 400 meter, og kaliberet, 308, er egnet til det aller meste jeg kan jakte pÄ her til lands; elg, rÄdyr, rev, en og annen krÄke eller gÄs. Jeg er straks 50, ikke spesielt god form, men jeg synes ikke det er noe problemer med Ä bÊre den rifla en dag i skogen. 

Link to comment
Share on other sites

Oteren skrev (5 minutter siden):

Ser det er litt delte meninger om kaliber. Jeg synes nesten det er et like vanskelig valg som valget av selve bÞrsa. Jeg vet at .308W er billigere Ä skyte med, men det er vel et stÞrre potensiale nÄr det kommer til 30-06? 

Jeg har vÊrt gjennom dette nylig. Jeg gikk for en 3006 siden vi verken har hjort eller rÄdyr. 
Det valget tok jeg grunnet pris og merke. Du snakker om rÄdyr og da trur jeg du skal se pÄ 308. 
ideelle sies og vĂŠre 223 men da faller elg bort. 6,5 eller 308 synes for meg og vĂŠre ditt kaliber

Link to comment
Share on other sites

Oteren skrev (2 minutter siden):

Ser det er litt delte meninger om kaliber. Jeg synes nesten det er et like vanskelig valg som valget av selve bĂžrsa. Jeg vet at .308W er billigere Ă„ skyte med, men det er vel et stĂžrre potensiale nĂ„r det kommer til 30-06?Â đŸ€”

Det er jo ikke det i virkeligheten/ praksis - om man ikke er hjemmelader og erfaren nok til Ă„ optimalisere sin egen ammo. Skal du kjĂžpe ammunisjon er de to kalibrene "same shit".

 

SÄvidt jeg kan se nevner ikke @Oteren noe om lange hold og ekstra presis skyting, men skal "bare" ha ei god, stabil og moderne jaktrifle. Om dette er riktig, sÄ er 308 riktig. Men 6.5 er ikke feil.

Derimot syns jeg "Varmint" blir litt tungvint. Ingenting man gjÞr pÄ "vanlige" jakt, fÞr en er pÄ postering og flere hundre meters hold rettferdiggjÞr et "tungt beist" av ei rifle, som man banner over i ur og kratt. Skal du gÄ noe nevneveridig utenfor sti (og det skal man ofte pÄ jakt er min erfaring) sÄ kjÞp ei std. eller "Lite" rifle, ikke varmint.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om trÄdstarter bare skal ha ei rifle, og liker seg pÄ skytebanen, ville jeg heller hatt ei rifle som tÄlte noen skudd fÞr det ble problemer med varme. Det optimale er selvsagt mange vÄpen, til hvert sitt bruk, men med bare ett vÄpen tilgjengelig ville jeg glatt valgt en varmint.

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (14 minutter siden):

Om trÄdstarter bare skal ha ei rifle, og liker seg pÄ skytebanen, ville jeg heller hatt ei rifle som tÄlte noen skudd fÞr det ble problemer med varme. Det optimale er selvsagt mange vÄpen, til hvert sitt bruk, men med bare ett vÄpen tilgjengelig ville jeg glatt valgt en varmint.

Det er sant, men han skriver "til jakt" ikke til skyting.

 

Oteren skrev (3 timer siden):

Jeg er pÄ jakt etter en ny jaktrifle

Det er selvsagt individuelt, men jeg foretrekker ei lett (mÄ ikke vÊre superlett, og kan godt finne pÄ Ä ta TRGen av og til) men primÊr jaktrifle, til "alt" og til Ä bli sendt pÄ den innerste ruta pÄ det Þverste drevet - sÄ foretrekker jeg ei rifle som ikke er "tung".

Selv har jeg en Sako 85 til dette, en "Finnlight", 2.8kg - og hvor varm den blir - jeg trente i gÄr, jaktstillinger, sitt, ligg, stÄ, kne, varierte ting, og klarte Ä bruke 65 skudd. Ja jeg mÄtte ha pauser for Ä kjÞpe av lÞpet, men fordelen med et tynt sugerÞr som blir fort varmt - er jo at det blir fort kaldt ogsÄ. Jeg ser ikke helt problemet.

 

Men om "skyting" er hovedtemaet - sÄ er det varmint ja. Og, edit, da blir ogsÄ 6.5x55 nÊrmest et krav - pÄ grunn av den overlegne forsyningssituasjonen pÄ ammunisjon.

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

65 skot, det mÄ ha vore utan dempar vil eg tru. Skaut for halvanna veke siÄ trur eg det var t3x med svemko magnum dempar, 6,5x55. Er jo berre nokre fÄ skot sÄ begynner varmeflimmeret og koma. Min konklusjon er at det oppsettet mitt er ikkje brukande til banebruk iverfall. Skulle hatt .223.

Link to comment
Share on other sites

Oteren skrev (4 timer siden):

 

 

Jeg er pÄ jakt etter en ny jaktrifle og jeg har vel egentlig landet pÄ to alternativer som jeg driver Ä sikler litt pÄ. Det stÄr da mellom en Tikka T3x Super Varmint Cerakote og en Sako S20. Har hÞrt bare ros om begge vÄpnene hva angÄr presisjon og kvalitet men jeg ville hÞre om noen her inne har noen erfaringer med disse to finnene og eventuelle positive og negative punkter.

 

NÄr det kommer til kaliber sÄ stÄr det i mellom enten .308w eller 30-06. Dette gjelder begge riflene.

 

Hva tenker dere, hvilken ville dere gÄtt for? Eller er det andre alternativer som er bedre i samme prisklasse (eller billigere)?

Kjþr debatt! 😁

 

 

 

 

 

Jeg har testet Tikka og S20 direkte mot hverandre og jeg skyter faktisk "mye bedre" pÄ frihÄnd med Tikkaen 

 

Det sagt, i samme prisklasse hadde jeg kjĂžpt nye Sako 90 Varmint i 308 hos Jakt&Friluft.

- Der er lÄskassa tilpasset 308.

- Kryssmagasinet i stÄl tar 5 skudd og er milevis bedre enn tupperwaren. Det stikker heller ikke ut under skjeftet. 

- Picatinnybaser frest i et stykke med lÄskassa

- Veldig fint direkte avtrekk med hurtiginnstilling for tyngde.

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=331611097

 

image.png.ce1e65f44f3bd45f552bd246e94119bf.png

image.png.da5adf5a361df403009e4cd9fa0da40e.png

image.png.8d28f4575e6aaf7255a24e6ef7f53f98.png

image.png.e7c8e65c45b4be00447262c02cfa2c0d.png

 

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket pÄ de prisklassene og var oppe i skyene. NÄr jeg fikk tenkt meg om etter mange korrekser her ( og takk for de) sÄ var jeg ute etter kvalitetsfÞlelse i bolt og kasse og ikke minst magasin. Kunne gjerne valgt ei uten magasin ogsÄ. 
ForstÄr ikke helt varmint fokuset her. Og lurer pÄ om han har gÄtt i samme overfokus modus som jeg. Etter det jeg ser er ikke noe av det han skal gjÞre noe som sier varmint lÞp. 
For all del ikke hÞr pÄ meg jeg er bare en gammel baneskyter med 12 Ärs pause. Jeg skjÞt mye 3006 uten demper pÄ en Tikka 695 og hadde overhodet ikke problemer med varmt lÞp. PÄ en hundefÞrer rifle med kortere lÞp. Samme med 6,5 jeg hadde S&L 

det var nok med normale pauser. Som jeg i grunnen selv og hadde godt av. 
Han skal pÄ jakt etter rÄdyr og hjort og kanskje elg sÄgar fugleliv.  Sier ikke dette litt 6,5. Hvis han tar bort kanskje elg. SÄ er vi nesten pÄ 223. og det er i en prisklasse du fÄr eldre toppmodeller for. 
Og for den saks skyld gode i 5000kr klassen som gir lik kvalitets fĂžlelse

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

 

Jeg har testet Tikka og S20 direkte mot hverandre og jeg skyter faktisk "mye bedre" pÄ frihÄnd med Tikkaen 

 

Det sagt, i samme prisklasse hadde jeg kjĂžpt nye Sako 90 Varmint i 308 hos Jakt&Friluft.

- Der er lÄskassa tilpasset 308.

- Kryssmagasinet i stÄl tar 5 skudd og er milevis bedre enn tupperwaren. Det stikker heller ikke ut under skjeftet. 

- Picatinnybaser frest i et stykke med lÄskassa

- Veldig fint direkte avtrekk med hurtiginnstilling for tyngde.

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=331611097

 

image.png.ce1e65f44f3bd45f552bd246e94119bf.png

image.png.da5adf5a361df403009e4cd9fa0da40e.png

image.png.8d28f4575e6aaf7255a24e6ef7f53f98.png

image.png.e7c8e65c45b4be00447262c02cfa2c0d.png

 

 

 

Denne her gjĂžr nesten det samme og er 14000 kr billigere: https://bmwear.no/produkt/vapen/rifle/sako/sako-85-varmint-blanert-kal-308win

Link to comment
Share on other sites

Jeg sto nettopp i samme valg som deg; S20 vs. T3X SV Ceracote.

 

Endte opp Ä handle Tikka, selv om jeg egentlig er mer "Sako-mann" sÄnn generelt.

 

Årsaken til valg av Supervarminten foran S20, var rett og slett at jeg ikke likte magasinlþsninga til S20. Den jeg prþvde slet med matefeil. 

Dessuten likte jeg trykkpunktavtrekket pÄ Tikkaen bedre. Det var helt nydelig. Flere valgmuligheter har man med tikkaen ogsÄ, spesielt pÄ valg stokker/chassis osv. om man senere fÄr et innfall om Ä bygge rifla om til et annet formÄl.

 

Mitt bruksomrÄde blir fÞrst og fremst jaktfelt, samt noe grovfelt, sÄ ville ha ei rifle med tykt lÞp/ litt framtung, da jeg liker Ä ha litt vekt pÄ fremre hÄnd. Det blir stÞdigere ift ei tynnpipa vanlig jaktrifle. I de fleste skytestillinger. 

 

Ikke umulig at jeg tar med denne "Super`n" pÄ bukkejakt, samt posteringsjakt etter hjort/elg, men blir det mye gÄing i bratt hjorteterreng, sÄ fÄr den stÄ hjemme i skapet. Til det har jeg mer egna rifler.

 

SÄ som flere sier her; skal du gÄ mye pÄ jakt, sÄ blir du lei av Ä drasse rundt pÄ ei tung rifle, uansett om du er Stor og Sterk.

 

Man kan alltids hive bÞrsa i en riflesekk under transportetapper, og slik ikke kjenne vekta like godt. MÄ man gÄ med den i neven en hel jaktdag, i steinur, busk og myr, kommer man fort pÄ bedre tanker.

 

Ang kalibervalg sÄ stemmer jeg for 308 foran 30-06, 9 av 10 ganger. Har hatt flere rifler i 30-06, men sliter med Ä se hva en 30-06 kan gjÞre bedre enn 308, annet enn teoretiske tall (fyre for krÄka) Ja selv som hjemmelader..

 

Har man en overbevisning om at man mÄ skyte elg/hjort med tunge kuler, kan man like gjerne gÄ opp til 9,3x62, sÄ gir det litt mening.

 

PÄ norsk smÄ-elg/hjort sÄ gjÞr 308 en meget god jobb, med riktig kulevalg ift hva man jakter pÄ.

 

Jeg valgte 6,5x55 i min. Rett og slett fordi denne bÞrsa fÞrst og fremst skal brukes pÄ jaktfelt og grovfelt i kikkertklassen DFS. Samt at 6,5 matchkuler/ fabrikk-ammo (match) er lettere Ä fÄ tak i her "Hjemme pÄ Bjerget" gjennom mitt lokale skytterlag. Mindre rekyl er heller ikke noen bakdel, nÄr man vil skyte presist og langt.

 

 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

@Finito

 

TrÄdstarter satt en retning med "varmintriflene" han startet med. Han har tydeligvis tenkt Ä skyte litt mer enn 30+5+jaktskudd.

En analogi kan vÊre en som ber om anbefaling mellom Porsche 911 vs BMW M3 eller alternativer, og sÄ kommer det opp forslag om Golf Diesel fordi man kommer fram mellom A og B med den ogsÄ.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bartemannen said:

Den var rett Ä slett sÄ grisebillig som det gÄr an. Nesten sÄ man snakker om "kjÞp kikkert, montasje og demper, og fÄ en gratis rifle med pÄ kjÞpet".

 

 

Bud opp i 7500 nÄ da, vil vel selges for betydelig mer nÄr budrunde er over, men ja, grise-billig om man fÄr den for 7500,-

 

Dette sier vel mye om markedet nÄ. Alt er kjÞpers marked for tida. Lite penger blant folk/ eller folk har blitt mer forsiktige med forbruket. Mitt inntrykk.

Det tar generelt lengre tid Ä selge ting brukt, enn bare for et par Är siden, og man mÄ gjerne gÄ over egen smertegrense og dumpe prisen ubehagelig mye, for Ä fÄ ting unna.

 

 

 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Jeg mĂ„ bare si at jeg setter stor pris pĂ„ alle svarene sĂ„ langt! Det som er sĂ„ greit med Ă„ hĂžre andre folks erfaringer er at man begynner Ă„ tenke i nye baner selv, sĂ„ takk! 😁

 

I tillegg til at jeg skal jakte sÄ kommer jeg nok til Ä fyre av noen skudd pÄ skytebanen ogsÄ. Jeg har lyst til Ä bli godt kjent med riflen jeg velger og har lyst til Ä bli stÞdig i Ä bruke den, sÄ mye trening er nÞdvendig.

Selv om de to riflene jeg hadde sett meg ut er "varmintrifler" sÄ fÞler jeg ikke nÞdvendigvis at det er det jeg mÄ ha. Grunnen til at jeg i utgangspunktet falt pÄ de to er rett og slett pÄ grunn av det gode jeg har hÞrt om de.

 

Jeg hadde absolutt ikke hatt noe i mot noe lignende som @Torf og @Nybegynn3r postet, jeg synes de to Sako'ene sÄ helt nydelig ut! Og den ene til en fin pris ogsÄ.

Den Mauseren der var jo et kupp da, ingen overraskelse at den allerede er solgt 😅 Jeg har faktisk skutt med akkurat en sĂ„nn M18 i 6,5x55 og jeg mĂ„ si at jeg likte den.

 

NÄ er det flere her som har nevnt 6,5x55 som et aktuelt kaliber, kanskje det ogsÄ kan vÊre noe Ä vurdere. Jeg vil i vertfall velge ett av "de 3 store" i Norge (6.5x55, .308W, 30-06) pga. pris og tilgjengelighet pÄ ammunisjon.

Jeg har en gammel Kar98k i 8x57IS og den kan bli ganske dyr Ă„ skyte med i lengden.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (7 timer siden):

5 skot, det mÄ ha vore utan dempar vil eg tru. Skaut for halvanna veke siÄ trur eg det var t3x med svemko magnum dempar, 6,5x55. Er jo berre nokre fÄ skot sÄ begynner varmeflimmeret og koma. Min konklusjon er at det oppsettet mitt er ikkje brukande til banebruk iverfall. Skulle hatt .223.

Jeg trente ulike stillinger. Hadde jeg ligget og skutt samlinger med stÞtte hadde jeg sikkert irritert meg - men riflepiper er stÄl, og de tÄler faktisk Ä vÊre varmere enn pisslunka. Hadde ikke demper, men det ville gÄtt like fint - har dere ikke hÞrt om miragetrekk? Jeg har ikke sett varmeflimmer fra en demper pÄ mange Är, selv ikke den som brant seg fast inne i riflekofferten...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Oteren skrev (11 timer siden):

NÄ er det flere her som har nevnt 6,5x55 som et aktuelt kaliber, kanskje det ogsÄ kan vÊre noe Ä vurdere.

 

Jeg brukte mye krefter pÄ Ä demonisere 6,5x55 til jakt pÄ storvilt (ok, "stort storvilt" for Ä vÊre presis) dengang "alle" kappet pipene sine til 40 cm og havnet lavere enn de gamle forskriftsmessige kravene til storviltammunisjon. 

 

I dag kunne jeg lett kjÞpt den selv. 

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode er 6,5x55 ideelt hvis man skal ha ei bÞrse fra fuggel til som han sier kanskje elg. For kapping av lÞp sies det nu at 308 er veldig gunstig med kort lÞp og demper. 
Folk er veldig uenig nÄr det kommer til 6,5 og 3006. 
hvis man gÄr for 3006. Og tenker ofte pÄ fuggel og dÄdyr. Trur jeg det endes opp med Ä eie en 3006 og en 223. Noe som er genialt og ha for det meste av jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (47 minutter siden):

For kapping av lĂžp sies det nu at 308 er veldig gunstig med kort lĂžp og demper

Jeg er av den bestemte oppfatning at det er "pisspreik", "gammelmanssvitenskap", og kun en myte. Forskjellen er sÄ liten at den kun har akademisk interesse. Hvor mange av de som hevder dette har mÄlt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 minutter siden):

Jeg er av den bestemte oppfatning at det er "pisspreik", "gammelmanssvitenskap", og kun en myte. Forskjellen er sÄ liten at den kun har akademisk interesse. Hvor mange av de som hevder dette har mÄlt?

Ja det er det mange som sier og. NÄr jeg Eide rifle for 12 Är siden var dette ikke noe sÊrlig tema. SÄ jeg er skÄrunge. Grunnen til jeg valgte 3006 fÞr det igjen var at selv om 6,5 var lovlig pÄ elg sÄ var det vanskelig og komme inn i noen elg lag med 6,5.

siste rifla jeg hadde var 6,5 schulz Larsen ca 12 Är siden og da var det greit.  

Link to comment
Share on other sites

Men nÄr alt dette er sagt sÄ ble jeg med i diskusjonen fordi jeg har gÄtt opp og i mente ganske nylig med innkjÞp av vÄpen. 
fikk endret mitt eget overfokus og valgte hva jeg mener var lurt for meg. Jeg tenkte at et litt videre fokus ville hjelpe trÄdstarter. Og at jeg forsto hans situasjon. Jeg er ikke videre til hjelp erfarings messig

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg eide en SuperVarmint i 6,5x55, men solgt den for 6-7(?) Ă„r siden. Den var alt for fremtung for meg da.

 

Men har en Tikka i 308 som skal fÄ seg nytt tykt lÞp snart, men da i 40-45cm lengde og stÄldemper foran. BÞr balansere bedre!

 

Du kan fÄ deg en T3x Lite i 223..  tÄler en god del mer skudd fÞr noe Äpner opp.

 

T3 vs S20.

T3 alle dager i uken. Masse ekstra utstyr om du vil, lette jaktstokker i karbon, til svintunge aluminium chassis.


S20 er kanskje ute av produksjon om fÄ Är, slik Sako driver Ä oppdaterer sine rifler hver 10 Är. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har T3x CTR (tungt lĂžp) og kunne valgt den om igjen om jeg skulle kjĂžpt ny rifle idag.

Presisjon er topp. Sluttstykkegangen god nok. Stor kule pÄ hevarmen er komfortabelt. Avtrekket presist. Justerbar kinnstÞtte praktisk. 10 skudds magasin gir feelgood. Og noe av det jeg falt for, paradoksalt nok, er den litt billige plastikkfÞlelsen jeg kjenner igjen fra min ungdoms store kjÊrlighet: AG3.

Litt ekstra vekt er irrelevant for en stubbesitter og dessuten marginalt i forhold til fettet jeg bÊrer pÄ pÄ.

Da jeg kjÞpte den var .308 eneste valg. I en ideell verden kunne det nok vÊrt 6,5x55, bÄde pr romantiske anfektelser og pr ballistikk nÄr en Þnsker Ä strekke holdet litt og pr tilgang pÄ ammunisjon, som M67 sÄ ofte pÄpeker.

 

IMG_0138.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...