Jump to content

Rifle for elg.


Finito

Recommended Posts

Bartemannen skrev (2 timer siden):

Danseband?

Den der skal du få. 

 

som sagt. Jeg er ikke redd for gamle sako , Tikka , Sauer. 
Hittil har ingen av de som selger det giddet og svart. 
Men jeg har fått mange gode svar. Min idet var å få en god rifle med god kikkert under 15 000 på bruktmarkedet. Nytt så koster dette over 30000 uansett hvilket merke. 
Remington 700 fikk dårlig review i et gammelt jegerblad som lå i blodbanken for mange år siden. Det gjør vel at jeg er skeptisk. 
på Finn så står det omentrent ingen ting om geværet utenom pris. Sågar noen som ikke har nevnt kaliber. Og gjengs for de alle 

de sjekker ikke meldingene. 
Takk for info. Hvis brukte Remington og Browning kan anbefales her så går jeg utifrå at jeg kan utvide søket litt. 
 

Link to comment
Share on other sites

Ruger M77 30-06 | FINN torget

Her har du et godt alternativ.
Solid, driftsikkert jaktvåpen i verdens mest anvendelige kaliber.
Jeg har hatt to av disse opp gjennom åra, en i 30-06 og en som fikk ny Shilen - pipe i 35 Whelen.
Dønn solide kikkertmontasjer festet direkte i spor i kassa.
Godt uvalt av ringer i forskjellige diametere og høyder.
Våpensøylen i Bergen er importør av Ruger, seriøs og bra butikk.

Det eneste minuset (etter min erfaring) er at avtrekket kan være litt "ruskete".
Men det er ingen heksekunst å polere og glatte opp flatene en smule.

Etter + 20 års jakting med Ruger M77 kan den absolutt anbefales.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (2 minutter siden):

Etter + 20 års jakting med Ruger M77 kan den absolutt anbefales.

Dette er ting jeg er ute etter og se. Kun utifrå Finn.no har jeg ikke turt å se på disse. 
jeg blir og ringe rundt til disse butikkene og snakke med de. Trur de får inn mye brukt nå. 
Sauer 505 kommer vel inn i adekvat mengde Ila våren og det virker som mange vil bytte til akkurat den. 
Tusen takk alle sammen

Jeg er åpen for kaliber 6,5 , 308 og 30-06 og nå har jeg fått flere merker jeg kan se på. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (51 minutter siden):

Hvis brukte Remington

Jeg husker ikke om Remington er nevnt av andre i tråden, så det er mulig det var jeg som brakte det merket på bane.

Min referanse til Remington var utelukkende som et eksempel på en modell som det finnes plenty av billige deler til, der alder ikke har noen betydning.

 

Når det er sagt, så har jeg utelukkende god erfaring med Remington 700, men de har hatt perioder med litt trøblete kvalitet, så vidt jeg vet.

Min er en ca. 25 år gammel budsjettmodell i .308, og den har aldri hatt et feilslag på, anslagsvis, 7-8000 skudd.

 

Er du åpen for 6,5, ville jeg, for øvrig, ha vurdert denne: Winchester 70 kal 6,5x55 | FINN torget Kanskje litt dyr, men ferdig med demper, er det ikke så ille. Kikkerten er søppel, og ikke verdt noen ting, men siden du vurderer kikkert utenom, bør ikke det være noe stort problem. Mulig den er nevnt før i tråden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tikka eller en sako.. glatt boltgang og veldig bra avtrekk rett fra fabrikk. Og dem bruke og ha meget god presisjon.. til ren elg rifle så hadde jeg tatt en 30-06. Da den kan gi miljøkulene litt mere skyv.. men har skutt flere elg med 6.5x55 120g sako blade.. men holder en liten knapp på 30-06..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (1 time siden):

En dempet 9,3 er jo veldig snill rekyl messing da, særlig viss en velger for kalibrert lette kuler da. Ingen problem å skyte godt nok med til å jakte storvilt med iallefall.

En dempet 6.5x55 er «veldig snill». 

For veldig mange er 30-06 med tyngre kuler nok til at de skyter merkbart dårligere. 
Noen skyter godt med mye rekyl, de aller fleste gjør ikke.
En 9.3x62 gir ingen fordeler til trådstarter- kun ulemper; dyr ammunisjon, lite tilgjengelig ammunisjon, større sannsynlighet for dårlig skyting og dårlige opplevelser på skytebanen. 
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (5 minutter siden):

En 9.3x62 gir ingen fordeler til trådstarter

 

Ingen var å ta litt hardt i. Er enig i at 3006 er bedre når det er eneste våpen, og når en ikke skal lade egen ammunisjon.
Tydligere skuddreaksjon og kortere fluktstrekning er vel ikke å utelukke fra en 9.3x62 kontra noe i kaliber 30 eller 6.5mm.

9.3x62 har også ord på seg for å lage pene slakt. 

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (4 minutter siden):

 

9.3x62 har også ord på seg for å lage pene slakt. 

Det smerter meg litt og si. Men de slaktene som jeg har sett. Skutt med 6,5x55 med lapua mega. Og Sako Blade har vært på høyde med det jeg opplevde med 9.3 lite blodtrøsk.. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (1 time siden):

Finn så står det omentrent ingen ting om geværet utenom pris. Sågar noen som ikke har nevnt kaliber. Og gjengs for de alle 

de sjekker ikke meldingene. 
Takk for info. Hvis brukte Remington og Browning kan anbefales her så går jeg utifrå at jeg kan utvide søket litt. 
 

Igjen "min erfaring" En del av disse "gamle" kanonene , legges ut av "eldre" som legger jakta på hylla. De ikke er spesielt erfarne med bruk av finn, og/eller data/nett generelt. De hjelpes også tidvis av familie medlem, bekjent, nabo som ikke har kunnskap om våpen/kikkert lagt ut for salg. Noen ganger til svært høy pris andre ganger latterlig lav noen ganger annonsert som jaktgevær eller våpen. Eier selv har kanskje/ofte kjøpt våpenet, fordi han ikke kunne fortsette å bruke den gamle kragen (ulovlig) eller HV-mauseren ikke dugde lenger når krav til elgprøve på bane kom og de bare måtte kjøpe en kanon med kikkert (synet svikter). Disse børsene har ofte stått ubrukt i våpenskapet(om de har/hadde det) i 10-20år+ og er lite brukt "man kaster ikke bort ammunisjon" det får holde med prøven. Jeg kjenner flere sjøfolk/bønder i denne kategorien på 70/80/90 som knapt har brukt den flotte elgkanonen de i sin tid kjøpte. Ikke så sjeldent har de også en 30/30 "leveraction" (cowboybørse) en pumpe/auto hagle, kanskje også en 6løper eller to kjøpt med hjem fra sjøen i sin tid. Det blir lenger og lenger mellom disse  men de dukker stadig vekk opp. Jeg har kjøpt våpen på finn, ene og alene pga "inkl. kikkert". fikk en rustfri 30-06 remington 700 med demper inkl. kikkert for 6000,- for 4-5år siden. Ikke spesielt prisgunstig men det satt en "gammel" inkl. kikkert på av typen zeiss victory  3-12x56 med lys og side/høyde tårn 🤩

 

Okke som jeg sender som oftest mitt telefon nummer og ber dem om å ringe meg om mulig, da det er lettere å kommunisere pr tlf. Hører ofte hvor irritert de kan være over alle mulige "dumme spørsmål" de har fått pr melding/finn, de skjønner ikke en gang hva de blir spurt om så de sletter melding eller svarer ikke. Har selv opplevd opp til 4 uker uten svar når jeg da har send en bump, har det kommet oi jeg glemte, så ikke melding, var i Nordsjøen på ferie.... etc. men det har blitt noen "gode handler" selv om det har tatt tid.

Du kan evt prøve å slå opp navn/nr på 1881. før lå jo tlfnr ute på finn, så en del som sjeldent bruker finn kontoen har ikke en gang fått med seg at det er slutt for flere år siden, de samme ligger ofte på finn med fult navn og sted står jo fortsatt i annonse, så "lett" å fine nr ofte.

 

Jeg har positiv erfaring med overnevnte Remington 700 den har blitt en ren posterings rifle (litt tung) men samler godt, har blitt utlåns rifle her hos meg. 

Av Browning har jeg super erfaring med 22FN delbar angrer på salg men det ble sånn da den stadig sviktet på automatikken etter ombygning til heldemper.

Ble aldri komfortabel med en browning bar 308 den solgte jeg fordi jeg ikke skjøt godt nok med den.

Er nå kjempe fornøyd med nyinnkjøpt browning X-bolt, som jeg egentlig kjøpte pga sikte Aimpoint (noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle si) den har blitt min mest brukte siste året.

Og jeg er vel egentlig litt si-rompa, har sverget til tika/sako siden jeg kjøpte min første tika for dimme pengene i 1983.  

 

Det er lett å overse en melding på finn om du er ny/sjelden bruker ikke har push/mail varsel osv. jeg ser du selv ikke har lest min pm sendt for 10 timer siden selv om du har vært innom på denne tråden igjen. I pm ligger utgått finn link til remington modell Seven som jeg absolutt kan anbefale, verdt et forsøk å sende en henvendelse, men kan ta tid å få svar da han ikke har noen aktive annonser nå.

 

    

Link to comment
Share on other sites

Hva med Sabatti Rover/Hunter 90?
«Italiensk remington», bruker remington baser/montasje, hengsla magasin 4+1, trepunktsikring (trygg plyndring av rifla, låsing av sluttstykke), god stokk i med opphøya «kinnstokk» i forhold til kikkertsikte.Finnes også som løst magasin med enten 3 og 6 skudd.Flest hengsla.

 

Fabrikken bruker Rover 870, i Norge blir Rover 90/m90/Diamond Hunter brukt av importør, selv om det er samme rifla bygd på samme fabrikk,  ingen forskjell på de.


Det har vel kommet en ny type nå, men er solgt mange av de rundt om.Ofte billige på bruktmarkedet.Disse leveres med lang kasse, også i 308.Finnes med trestokk og synt.Stort sett levert i 308, 30-06 og 6,5x55.

 

Har en selv i 308 og er fornøyd.En jaktkompis har en i 6,5x55, han er og fornøyd.


Så det kan jo vurderes.Ingen Sauer kanskje, men godt bruksjern.Lite info og finne om de, men positivt omtalt av flere på kammeret.

Edited by kongle
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=346628730

denne er jo grei men er usikker på optikk

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=339363711

denne har grei optikk men er en rett trekker og vet ikke mye om akkurat det. 
når jeg søkte på rifle 3006 så dukket det mere intresange pakker enn jeg har funnet hittil. 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (20 minutter siden):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=346628730

denne er jo grei men er usikker på optikk

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=339363711

denne har grei optikk men er en rett trekker og vet ikke mye om akkurat det. 
når jeg søkte på rifle 3006 så dukket det mere intresange pakker enn jeg har funnet hittil. 

øverste har for stor minste forstørring for elg på korthold etter min mening

 

her er samme tikka jeg kjøpte i -83, topp våpen med unntak av ekstra 5skudd magasin det falt ut under jakt  for meg 2ganger etter påskutt elg og var årsak til at den ble solgt. Men opplevde aldri det med originalt 3skudd magasin

den har demper og god kikkert sjekk ut

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=346962155

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (14 timer siden):


Hvorfor skal han være begrenset til det? 

Han skal ikke det. Men det er min gjetning ut ifra det han skriver. Neppe mye mer iallefall. 

 

Ospa skrev (14 timer siden):


Dessuten, akkurat nå;
J&F har to pakker 338wm i nettbutikken. 

Holder i år det, med margin ;)

 

Ospa skrev (14 timer siden):

tRekyl, munningsvipp, ubehagelig støy, munningsflamme.. det trenger ikke være like pietistisk som å sitte på en hard, sørlandsk kirkebenk hvor man påtvinger seg både frykt og smerte.. det kan gjøres mer behagelig for seg selv og de rundt. 

Mulig jeg overdriver, men han skal skyte en ELG, ikke små grupper.

 

Ospa skrev (14 timer siden):


 


Da skal du ikke ha 338wm, 9.3x62 eller andre ugunstige kreasjoner som du MÅ lade til for å komme under 1000kr+++ hver gang du går på banen. 
6.5x55 eller 308 er valget.

30-06 muligens, siden det er rimeligere rifler på bruktmarkedet og fremdeles ok utvalg i rimelig ammo. 

Dette er jo utvilsomt sant, men poenget mitt over er at på det nivået TS snakker seg, så spiller det ingen rolle hva han skyter med. Han kan sitte på stubben med et kosteskaft, og likevel skremme elgen til de andre postene. (skinner det gjennom at jeg syns elgjakt er kjedelig ;) )

 

Ospa skrev (14 timer siden):


 

Om pris er veldig avgjørende, og du skal file på noe, så gi litt på hvor glatt sluttstykke må være. Ikke velg en «dustepatron» som du ikke har lyst, råd eller mulighet til å skyte med. En Vanguard, Howa, Ruger etc. har alle (stort sett) presisjon nok til å felle elg på 100m, 200m eller enda lengre hold, og koster ca halvparten av en T3.

Jepp. Og alt virker.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Pris er ikke avgjørende. Men som sagt jeg skal inn i et jaktlag. Det er noen og velge mellom for meg akkurat nå. 
Vil helst ha et fornuftig valg som ikke stikker seg ut med god optikk. Jeg kjenner bare en av de. Jeg vet hvordan det ser ut hvis jeg kommer med flesk ny swavorsky og sauer 505 og aldri vært på elg jakt før. Det blir for mye med for lite tyngde og erfaring. Avtrekk og boltgang vil jeg ha smooth. Derfor er Shultz & Larsen og m12 litt der jeg er bare brukt 
 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg har fått veldig mye input her og har fått flotte meninger om hva som er godt nok. Dere har fått meg til og kikke på våpen ned til en pris jeg ikke trudde man skulle gå. Optikken hadde jeg ei god formening om fra før. Takker for råd 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (2 timer siden):

Denne er spell ny, og står klar på XXL nå.. jeg tror ikke du klarer å gjøre noe bedre kjøp om du kan leve med 30-06..

Med denne rifla til en næmest latterlig lav pris bør det være rom for et skikkelig kikkertsikte....😉.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (2 timer siden):

IMG_5698.jpeg.5a43b6145c7476493b04cbd84f839df1.jpeg

 

Denne er spell ny, og står klar på XXL nå.. jeg tror ikke du klarer å gjøre noe bedre kjøp om du kan leve med 30-06..

 

Sølvrev skrev (3 minutter siden):

Med denne rifla til en næmest latterlig lav pris bør det være rom for et skikkelig kikkertsikte....😉.

Denne gjør rom for øverste hylle i butikknyheter 

men er det ikke en grunn for så billig ny rifle?

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (10 minutter siden):

....men er det ikke en grunn for så billig ny rifle?

Nja, det er vel ikke et premium skytejern, men den har da sub moa-garanti? Jeg tenker den har noen enkle løsninger og litt rufsete finish, men jaktvåpen er jo bruksting som får et visst brukspreg over tid, uansett pris. Kanskje er avtrekket også litt rufsete (jeg kjenner ikke Vanguard), men det er en enkel og rimelig sak å fikse til det bedre.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (10 minutter siden):

 

Denne gjør rom for øverste hylle i butikknyheter 

men er det ikke en grunn for så billig ny rifle?

Jo- veilede pris er for tett opp mot Tikka/Browning, og de har tatt inn store parti. 
Siste årene har de prøvd å bli kvitt de. 
Rifla skyter stort sett alltid bra (samme rifle som Howa 1500). Største ulempen for mitt bruk er at de ikke er spesielt lette (3.4kg), som er en god halvkilo mer enn en T3.

Men igjen; folk kjøper jo Blaser, Sauer, S&L osv. som veier like mye eller mer, og betaler gjerne 30x og vel så det for å jakte elg på +-100m. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen som kjenner til Steiner optikk. Ser nu st prisen er høy i butikk

Er en howa 1500 med denne kikkerten omentrent ubrukt med demper for 23000 

men kikkerten så litt stor ut. Skal spørre

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (7 minutter siden):

Kanskje er avtrekket også litt rufsete (jeg kjenner ikke Vanguard), men det er en enkel og rimelig sak å fikse til det bedre.

Tror disse har justerbart. Jeg har en gammel Howa hvor avtrekket er ganske dårlig. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (5 minutter siden):

Noen som kjenner til Steiner optikk. Ser nu st prisen er høy i butikk

Er en howa 1500 med denne kikkerten omentrent ubrukt med demper for 23000 

men kikkerten så litt stor ut. Skal spørre

Selve rifla er verdt 1500-3000kr..maks.. kanskje litt mer om det er en spesiell stokk. 

Den nye Vanguarden på XXL til 2200kr er samme rifla. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke Weatherby Vanguard selv, men to stk Howa 1500.

 

Ikke la den lave prisen skremme deg 🙂.

 

Noen rimelige rifler er preget av plastskrammel og nødløsninger. Dette er ikke en slik.

 

Den er ikke spesielt lett. Den har ikke spesielt sofistikert eller nyskapende design. Den vekker antagelig heller ikke noen spesiell oppsikt på skytebanen.

 

Men det er en gjennomført robust og velfungerende rifle. Integrert 5-skudds magasin med hengslet bunn, som virker (ingen selvfølge)- og aldri kan rotes vekk. Mating og utkast fungerer ypperlig (heller ingen selvfølge). Et utrolig sorgløst og driftssikkert våpen som enhver børsemaker klarer å fikse, ved behov (det har jeg aldri hatt). Avtrekket er fullt justerbart. Det finnes flust av ettermarkedsdeler, slik at du kan utvikle rifla hvis ønskene endrer seg.

 

Dette er et meget godt bruksvåpen for den som vil ha et sorgløst og velfungerende våpen, men ikke trenger et statussymbol. 

 

Lykke til med valget!

 

The 30-06 is never a mistake

- Col Whelen (fritt etter hukommelsen)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Ståle R said:

En dempet 9,3 er jo veldig snill rekyl messing da, særlig viss en velger for kalibrert lette kuler da.

 

Nja, alt er relativt. Jeg har dempet 9,3x62, samt 6,5 mm, 6 mm, .224, .22 LR og .17 HMR med demper. De beste resultatene har jeg fått med de minste letteste rekylsvake. Har pers. på jaktfelt med 6 mm og 17. Men jeg har prøvd et par ganger med 9,3 også, med overraskende godt resultat. Men det krever langt mer konsentrasjon. Har skutt 250 gr kuler moderat ladet. Jeg syns det også dytter godt. Men det er håndterbart med litt trening og tilvenning. Jeg returnerte til 6,5 mm og demper på elgjakt. Kulene har blitt mye bedre med åra. Det har virka hver gang.

 

En kompis fikk bygd seg ei fin elgrifle på en Brno i .308W for en god del år tilbake. Ny custom stokk i fint treverk, LW pipe, polering av mekanisme og avtrekk. En Swaro på toppen. Knallfin, og gikk svært bra. Lurer på hvor den rifla tok veien? Kompisen er dessverre ikke blant oss mer.

Brno er bra saker, men litt røffe i finishen. Her er en: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=308253814

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Ospa skrev (4 timer siden):

Den nye Vanguarden på XXL til 2200kr er samme rifla. 

 

Jeg leter etter den på nett og finner den ikke 

men holder på og sjekke den opp. 
vurderer denne. Da har jeg hagle og 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=313756604

budsjett på hagle og Gevær er 50 til 60 k 

men hagla jeg tenkte og ta koster 35 lapper. 
den passer meg uten tilpasninger browning 525 kompositt når den kommer

men jeg har hatt Blaser drilling og er ikke redd for å jakte med cal 20 hagle. 
Med tanke på linket dobbel rifle i 30-06 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

@Finitohttps://www.xxl.no/weatherby-vanguard-s2-synth-30-06-rifle-svart/p/1081412_1_Style

 

Tror ikke den prisen er det de opererer med til vanlig, var igjen bare et par stk på lager i noen få butikker i landet, så tror den prisen bare var for lagertømming. Kan alltids prøve å ta en spansk en, å høre om du kan forhåndsbestille. Ellers er jaggu dette billig også.

 https://www.xxl.no/weatherby-vanguard-s2-30-06-back-country-rifle-svart/p/1092422_1_Style

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (10 timer siden):

 

Nja, alt er relativt. Jeg har dempet 9,3x62, samt 6,5 mm, 6 mm, .224, .22 LR og .17 HMR med demper. De beste resultatene har jeg fått med de minste letteste rekylsvake. Har pers. på jaktfelt med 6 mm og 17. Men jeg har prøvd et par ganger med 9,3 også, med overraskende godt resultat. Men det krever langt mer konsentrasjon. Har skutt 250 gr kuler moderat ladet. Jeg syns det også dytter godt. Men det er håndterbart med litt trening og tilvenning. Jeg returnerte til 6,5 mm og demper på elgjakt. Kulene har blitt mye bedre med åra. Det har virka hver gang.

 

En kompis fikk bygd seg ei fin elgrifle på en Brno i .308W for en god del år tilbake. Ny custom stokk i fint treverk, LW pipe, polering av mekanisme og avtrekk. En Swaro på toppen. Knallfin, og gikk svært bra. Lurer på hvor den rifla tok veien? Kompisen er dessverre ikke blant oss mer.

Brno er bra saker, men litt røffe i finishen. Her er en: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=308253814

Ts skriver att han skal ha rifle til elgjakt. Han har hatt våpen før, altså ingen nybegynner. Så 9, 3x62 er ett godt valg. Alle som har skutt litt med grov kaliber skyter godt nok med en dempet 9,3 til å kunne jakte storvilt helt fint. Hadde jaktfelt,blink skyting og jaging etter bittesmå grupper,hadde jeg vært enig i att mindre kaliber hadde vært lurt😄

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (14 timer siden):

Tror disse har justerbart. Jeg har en gammel Howa hvor avtrekket er ganske dårlig. 

Med litt justering og polering kan Howa avtrekk bli veldig bra.

På min tok det litt tid og mye prøving og feiling, men nå er den minst like fin som Tikkaen min.

Usikker om Vanguard har samme avtrekk som Howa, men det er uansett ikke rakettkirurgi.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (6 timer siden):

@Finitohttps://www.xxl.no/weatherby-vanguard-s2-synth-30-06-rifle-svart/p/1081412_1_Style

 

Tror ikke den prisen er det de opererer med til vanlig, var igjen bare et par stk på lager i noen få butikker i landet, så tror den prisen bare var for lagertømming. Kan alltids prøve å ta en spansk en, å høre om du kan forhåndsbestille. Ellers er jaggu dette billig også.

 https://www.xxl.no/weatherby-vanguard-s2-30-06-back-country-rifle-svart/p/1092422_1_Style

Bare Trondheim og en annen plass som har til 2200 og kun 3 plasser som har den til 5000. Og en luring i Harstad vil bytte sin 3006 til et annet kaliber. 
Jeg skal nu kikke. Og vente. Folk med vanlige rifler på finn har hatt de ute så lenge at de ikke sjekker forespørsler. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (3 minutter siden):

Folk med vanlige rifler på finn har hatt de ute så lenge at de ikke sjekker forespørsler. 

eller så overser de melding kanskje ?

Jeg sendte deg en PM her  i forgårs som du ikke har lest enda. 

 

Link to comment
Share on other sites

jeger63 skrev (1 time siden):

eller så overser de melding kanskje ?

Jeg sendte deg en PM her  i forgårs som du ikke har lest enda. 

 

Har ingen pm annet enn feilplassert post fra admin. Den svarte jeg på. 
mine forespørsler var kun om de sender og at jeg var interessert og hadde tillatelse. 
så hvis de vil selge så er det rart de overser. 
En annen ting er at de kanskje allerede har solgt og ikke tatt annonsen ut. 

Link to comment
Share on other sites

Losvar skrev (2 timer siden):

Med litt justering og polering kan Howa avtrekk bli veldig bra.

På min tok det litt tid og mye prøving og feiling, men nå er den minst like fin som Tikkaen min.

Usikker om Vanguard har samme avtrekk som Howa, men det er uansett ikke rakettkirurgi.

I jeger fikk howaen en del skryt for to år siden. Jeg har inntrykk av at alle lavt prisede rifler med god sikring blir litt adoptert i disse testene. 
Men dere har fått meg veldig interessert i Vanguarden. Det gir meg ett kjempe fint budsjett til kikkert. Avtrekk og boltgang får jeg sikkert fixet til status bra av en børsemaker eller en som kan det bedre enn meg. Jeg gjorde noen tilpasninger på konkurranse pistoler før men systemet er jo annerledes her. 
Jeg blir og kikker etter dette utover. 

Link to comment
Share on other sites

Bare vær obs på at om det står at en XXL butikk har "få igjen på lager", så kan det være både feil og ikke minst at de som står der er reservert. Er rimelig surt å kjøre lange avstander for å få den beskjeden.

Ikke er det enkelt å få svar på telefon heller.

Jeg styrer unna XXL så langt jeg klarer, men de har noen særdeles gode tilbud innimellom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (52 minutter siden):

Har ingen pm annet enn feilplassert post fra admin. Den svarte jeg på. 
mine forespørsler var kun om de sender og at jeg var interessert og hadde tillatelse. 
så hvis de vil selge så er det rart de overser. 
En annen ting er at de kanskje allerede har solgt og ikke tatt annonsen ut. 

Merkelig ?

står som ikke lest i dialog logg her hos meg 

Bilde 18.04.2024 klokken 12.55.jpg

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (7 minutter siden):

Syntes det ser helt fint ut , syntes nok at 3x minste forstørring er litt stort når du er ettet en rifle til elg for "korte hold" men det beror på hvor mange meter korte hold er for deg.

Her hos meg i min skog på sørlandskysten får jeg som oftest elgen på  10-35m på post under tradisjonell drivjakt . Det blir fort bare en gråhåret vegg å sikte på med 3x forstørring da.

Men du kan jo kjøpe en xtra kikkert for korte hold til kanonen

Link to comment
Share on other sites

jeger63 skrev (1 minutt siden):

3x minste forstørring

Ja jeg har sagt at dette ikke er interresant. Jeg blir og lese meg opp til hvilken kikkert 

jeg skal ha. Denne blir så dyr og god at den går i arv 

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (2 minutter siden):

Oppe til høyre i skjermbildet ditt har du et ikon som ser ut som en konvolutt. Klikk på den. 

Har ikke det. Kan du sende en test til meg. Kanskje den dukker opp

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (10 minutter siden):

Har ikke det. Kan du sende en test til meg. Kanskje den dukker opp

da har jeg bumpa opp forrige melding til deg og sendt deg en ny test melding, begge stå som ulest av deg i min logg

image.jpeg.89ef74d70012b71a7a12f1cad59d2533.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (6 minutter siden):

Får bare en tekst. Bruker iPhone og nettleseren klarer ikke finne meldinger. 
men den så veldig bra ut. 

Jeg gikk inn på forumet på min I-phone nå, jeg kan heller ikke finne PM på den, merkelig jeg bruker safari nettleser på både I-phonen og på Mac'n ?

Jeg bare poster link til utløpt annonse her

 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=339702790

Jeg hadde forsøkt meg på en henvendelse selv om annonse løp ut , det er snerten lett god kanon IMO

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...