Jump to content

Rifle for elg.


Finito

Recommended Posts

Finito skrev (15 minutter siden):

Får bare en tekst. Bruker iPhone og nettleseren klarer ikke finne meldinger. 
men den så veldig bra ut. 

Det må da være noen brukere her inne som kan lage en screenshot som viser hvor du finner det i den verdenen.  På Android klikker du på menyen (de tre strekene) opp til høyre og så kommer bl.a. konvolutten opp. 

 

Screenshot_20240418_134608_Chrome2.jpg.36229d598a60673e6bfb570a05dcdd95.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sånn børsemessig:

Jeg har hatt/har Sauer 202, K98, Krag i 8x57mod, Win M70 og Rem 700 i kategorien "kan skyte elg med", i tillegg har jeg hatt skranglebørser som Camp Carbine (to stk faktisk) og Mini 14.

Fruen har hatt Ruger GSR og Tikka T3 og har nå en Weatherby Vanguard s2 i 6,5x55.

Eneste jeg ikke hadde kjøpt igjen er T3. Føles billig i forhold til hva man betaler, og boltgangen var som sandpapir. Avtrekket var "meh"...

Det jeg likevel anbefaler er en T3, kikkert til 7-10k og masse ammo. Men kjære vene, en Rem700, Win M70, Vanguard, Ruger M77 er alle fullt brukbare rifler som gjør det de skal hvis du gjør det du skal.

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (1 time siden):

Er dette noe man kan snakke om

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=318969317&ci=3

Han hær bor bare 20 minutter unna 

Mitt inntrykk er at howa/vanguard er bedre ut av boksen, enn rem700. Jeg syns avtrekket på howaen er helt fint, man får kjøpt fjærsett om man ikke syns det blir lett nok. Men jeg ser ikke poenget i super lett avtrekk på elgrifle. Vanguarden har bedre stokk enn howen. Men rem700 er lettvint med deler, og alle børsemakere er godt kjent med de. Er du typen som ikke er interessert i å gjøre noe annet enn å smelle på kikkert å skyte, så ville jeg gått for vanguarden. Liker du å fikle med børsa, bytte deler og skyter så mye at løpsbytte er aktuelt er livet lettere med rem700. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (2 timer siden):

 

Verken våpen, demper eller kikkertsikte er av de aller letteste, for oss som jakter gram. Men alt er helt brukbart (30-06 tåler innpå 5-sifret antall skudd, før løpet blir tvilsomt). Kikkertsiktet får du solgt for samme pris, hvis du kommer over et mer egnet (1,5-6x42, f.eks.) til jakt på kloss hold (mulig du bør ha lavere ringer for en x42, eller må ha høyere, for en x56).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (1 time siden):

Bla helt nederst på sida. HELT nederst. Der står det "language", "theme" og "cookies". Trykk på theme og velg den andre. Da blir det mørkt og fint og funksjonelt.

 

Mulig at mørkt er fint, men funksjonelt er det bare for tenåringer og andre med perfekt syn.

Vi som har kommet så langt at vi må ha lesebriller behøver svart tekst på hvit bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (1 time siden):

Bla helt nederst på sida. HELT nederst. Der står det "language", "theme" og "cookies". Trykk på theme og velg den andre. Da blir det mørkt og fint og funksjonelt.

Se det da var den der 👍

 

IMG_B64799AEDD8C-1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Olesøn skrev (1 time siden):

Bla helt nederst på sida. HELT nederst. Der står det "language", "theme" og "cookies". Trykk på theme og velg den andre. Da blir det mørkt og fint og funksjonelt.

Med dette temaet kom de fire strekene jeg tidligere manglet. Tusen takk.  
var på xxl og forhørte meg nå de fant ingen Vanguard til den prisen. 
de hadde en MarkV ultra. Som påstås å ha kostet 16000 til 6500. I 308. Låse bolt hadde en stopp /klakk før du fikk den helt opp. Noe jeg ikke har opplevd før. Mye lyd og litt muskler for å få løsnet og dratt bak. Grei bevegelse prøvde ikke avtrekk. Kolben var for kort dermed fikk jeg ikke skikkelig god følelse. Flutet løp gjør at du er stuck med lengden hvis jeg skulle hatt demper. Noe jeg egentlig ikke har tatt stilling til

men dette våpenet gir meg og et budsjett til 15 k for sikte

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (6 minutter siden):

 

Mulig at mørkt er fint, men funksjonelt er det bare for tenåringer og andre med perfekt syn.

Vi som har kommet så langt at vi må ha lesebriller behøver svart tekst på hvit bakgrunn.

Jeg er i den kategorien, men det hjelper ikke med lesebriller når ikonet ikke er der 🤓

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

IMG_0572.jpeg.cdfb57b6875f249071fbcf29c60a83c3.jpeg

 

11. Brno ZKK600 m/Zeiss Diavari ZM 1,5-6x47 cal.30-06 Brukt. Kr.5500

 

går utifrå at d ikke er dyreste zeiss. Bruktvåpen hos en børsemaker. Og andre rifler er valgt og solgt før denne

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (17 timer siden):

 

Denne Vanguarden til 5k er et røverkjøp. Den har:

- Sub-moa presisjonsgaranti med fabrikkammo (den liker) = mindre enn 30mm på 100m

- Trykkpunkt avtrekk i matchkvalitet

- Ekte fiberskjefte, ikke plastikk, med innstøpt beddeblokk i aluminium.

- 60 cm flutet pipe.

- Vekt på 3,0 kg

Ingen andre fabrikkrifler under 20k slår dette. 

Her kan man få ei virkelig god rifle med Vanvard titandemper og en pent brukt Zeiss/Swaro/S&B 1,5-6x42 til under 20K.

Dette er faktisk en nobrainer. Hadde jeg hatt behov hadde jeg kjøpt en selv.

 

image.png.6a30d0cac33ab120b9085b255f76b629.png

Produktbilde

image.png.e956c842651f1b8b8ddd09b450abb5db.png

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

^^ Den Vanguard'en er vanvittig mye for pengene.

Jeg vil bare nevne at stokken (Bell & Carlson medallist) er ganske kort, og pistolgrepet ikke passer så godt til store hender. Passer antagelig best folk som ikke er så storvokste. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (5 timer siden):

11. Brno ZKK600 m/Zeiss Diavari ZM 1,5-6x47 cal.30-06 Brukt. Kr.5500

 

ZKK 600 har lang kasse, mauser-utdrager m.m.. Kan være et godt emne for ombygging, bytting av kaliber etc.. Ser ut som den har "klassisk" skjefte (ganske krumt). Dette våpenet har en feil:

 

Finito skrev (5 timer siden):

Bruktvåpen hos en børsemaker.

 

Da bør vedkommende børsemaker få ut fingeren, og montere den for så vidt OK kikkerten i lave ringer, som gir mulighet for kinnkontakt.

(Mulig dette er "se gjennom-ringer", for at man også skal kunne bruke de åpne siktene. Ei "ideell kombi-løsning", som gjør både åpen-siktene og kikkertsiktet ubrukelig).

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Torf ja, er nesten så jeg vurderer å legge inn søknad bare for å kjøpe den. Har til og med liggende en kikkert som hadde gjort seg fint på den. Eneste problemet er at jeg allerede har en howa i 6,5x55 og ikke jakter elg. Kanskje jeg skal begynne, så har jeg en grunn for å kjøpe den.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt jeg var og sjekket på xxl i Tromsø

De var ikke hjelpsom med å få opp våpen fra en annen butikk. Kanskje hvis jeg ringer Sandesjøen direkte vil noe skje. 
Har noen noe formening om Vanguard Mark V ultralight. Den veier 3 kg eller litt under. De går brukt for over 10000 og noen mere. De hadde en på salg i Tromsø for 6500kr og påsto den hadde kostet 16000 

den hadde for lite grep for meg og for kort kolbe 

bolten hadde 2 steg løft. Høylydt klakk i midten og måtte ta litt i for å få den helt opp. 
3500 eller 5000 Eller 6500 er greit for meg. Bare jeg velger beste av de. 

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg har fått vite det jeg trenger 

Det ser ut som vi kommer til og flytte Ila våren. Og jeg blir og avvente litt. Hvis ikke noe dukker opp som gir meg ticks 

Siden jeg blir nødt og kjøpe skap og så passer det og vente til jeg vet hva som skjer. 
jeg trur at det dukker opp et fornuftig våpen 

jeg er litt lysten på å by på en Krieghoff dobbel løpet 30 06 med ekstraløp 20/70 hagle. Kjøpe ett godt kikkertsikte nå til dette og senere kjøpe en 6,5 eller 308 i tillegg. 
men trenger helga for og bestemme meg. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vite hva man burde se etter og er nå i dialog med 3 selgere. Korrespondanse via Finn tar lang tid. 
jeg har lagt inn bud på ett hus og har muligens ett våpen jeg kjøper mot at selger lagrer det ei stund. Jeg er på markedet og har fått mange nyttige tips. 
Jeg har kontaktet ca 8 selgere Ila en uke og fått svar fra 3 og velger og vente og se om de andre svarer. Det er status. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Bartemannen skrev (4 timer siden):

Vinglete @Finito?

Ja fordi jeg er giret på hagle og. Denne kombien fristet. Jeg skulle kjøpe en Browning 525 egentlig som koster mer enn den pakken. Dobbeltriflen og hagla utelukker ikke rifle. Den bare gjør det nødvendig med en søknad til. 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (23 minutter siden):

Korrespondanse via Finn tar lang tid.
Jeg har kontaktet ca 8 selgere Ila en uke og fått svar fra 3 og velger og vente og se om de andre svarer. Det er status. 

Ikke bare via Finn det. Jeg sendte deg ei mld her på Kammeret onsdag. Du har fortsatt ikke åpnet og lest den, så kommunikasjon tar enkelte ganger litt tid på Kammeret også.

:-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (6 minutter siden):

Ikke bare via Finn det. Jeg sendte deg ei mld her på Kammeret onsdag. Du har fortsatt ikke åpnet og lest den, så kommunikasjon tar enkelte ganger litt tid på Kammeret også.

:-)

Sant nok men du vet jo grunnen. Han er en av de som ikke har svart. Ikke rart egentlig. Han venter vel ikke noen forespørsel. 

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt hvis selgeren svarer. Jeg blir snart eier av en 3006 ser det ut som. 
Nå trenger jeg lete etter kikkert. Noe som for meg er litt lettere.  En god S&B , kahles, Zeiss el. I passe størrelse. 
hagle/gevær komboen blir litt dum nå som jeg antagelig kjøper 3006 i rifle. Så da er jeg tilbake til en ny 525 eller brukt 725

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
petrolhead skrev (1 time siden):

Først må jo du bestemme deg for hva du vil ha, det værste jeg vet når jeg selger noe på finn.no er dekksparkere og knekefanter som aldri klarer å bestemmer seg. Da mister jeg fort interessen.... my 2 cent

Jeg har ikke sparket i dekkene. Jeg har tatt kontakt og spurt om hvordan riflen er. Hvis du leser annonsene på Finn så står knapt merke på de under 10000 

og som sagt jeg har vært på besøk hos to av tre som har svart. Howaen var for dyr med uønsket kikkert. Og Remingtonen falt rett og slett ikke i smak. Vurderte og bare kjøpe nytt dyrt etter det. Eneste vinglingen er jo hagle komboen. Jeg lurer fremdeles på hvordan slike er å skyte med. 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Har nettopp brukt opp rifle tillatelsen min. Hvordan trur dere at Politiet tar enda en søknad?  Kom over en billig Lee Einfield 303. 
lettere ombygd til jakt. Og får tak i beslag og kolbe for original 

Dette har vært en drøm og hatt hjemme for litt baneskyting i ny og ned. I original utførelse. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (42 minutter siden):

Har nettopp brukt opp rifle tillatelsen min. Hvordan trur dere at Politiet tar enda en søknad?  Kom over en billig Lee Einfield 303. 
lettere ombygd til jakt. Og får tak i beslag og kolbe for original 

Dette har vært en drøm og hatt hjemme for litt baneskyting i ny og ned. I original utførelse. 

Bare å søke. Jeg kjøpte meg en rifle for et par-tre uker siden, solgte en hagle uka etter og la inn søknad på enda en rifle i uka som var nå nettopp. Ringte våpenkontoret og dobbeltsjekket at alle papirer som skulle til de var havnet hos dem, da jeg hadde hatt full garderobe om ikke haglen jeg solgte var registrert på ny eier hos dem. Så lenge jeg betalte avgiften så brydde ikke de seg om hvor mye jeg kjøpte, solgte og søkte (innenfor rimelighetens grenser). Eneste kommentaren de hadde var at en bør ha mottatt våpenkort før man selger gjeldende våpen.

 

Våpenkontorer i Agder denne erfaringen er basert på. Jeg har hørt om venner i andre deler av landet som har mer krøkkete erfaringer med sine våpenkontor.

Edited by Hjort1
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (47 minutter siden):

Har nettopp brukt opp rifle tillatelsen min. Hvordan trur dere at Politiet tar enda en søknad?  Kom over en billig Lee Einfield 303. 
lettere ombygd til jakt. Og får tak i beslag og kolbe for original 

Dette har vært en drøm og hatt hjemme for litt baneskyting i ny og ned. I original utførelse. 

Du betaler ett gebyr hver gang du søker uavhengig av antall våpen du søker på.

Så når du nå søker igjen, så søk på 6våpen (maks 7 i garderobe) nettopp for å ha liggende tilfelle det dukker opp et gøy/godt/kjøp til det neste året(+6mnd). Du er ikke forpliktet til å kjøpe eller bruke tillatelser, men jeg har opplevd at selgere som selger "billig"  ofte ikke vil vente på at du søker, om det er andre som har innvilget søknad som også er interessert.

Uansett må du jo søke på Hagle samt dobbelt rifle som du sier du er interessert i og tenker kjøpe i nærmeste fremtid.

Med mindre du liker å betale 1. gebyr, for hver enkelt tillatelse ?

Hva slag elgkanon endte du opp med ?

Ble det en Krico siden du postet en video av en ?

Med/uten kikert ?   

Ligger en ok kikkert her som passer dine oppgitte kriterier https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=346307688

Link to comment
Share on other sites

Det er 2 ute nå av Lee Einfield. Ene skulle ha en tusenlapp. Den andre 8. 

siste skal slite litt. I og med at den heller ikke er komplett. Snakker nå med første. 
Forrige Lee Eindfield jeg bød og vann på. Var etter flydropp og et lokalt museum ville gjerne ha den. De skulle plombere den og ha den opp utstilling. Så jeg ga fra meg retten til kjøp. Det er mange av disse som ligger. Får nok flere sjangser. 

Link to comment
Share on other sites

Var nok litt nøktern når jeg hev in søknader. En rifle og en hagle. 
sender inn på tre fire rifler til. Har kompiser som kan tilberede gås. Har tenkt på en 223 eller 22/250 noen år men siden jeg solgte skapet har det vært litt uggent. Men forstår jo nå at det kan være litt lurt med ett større skap enn jeg hadde sett for meg. Så man lærer jo i denne prosessen. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (2 timer siden):

Var nok litt nøktern når jeg hev in søknader. En rifle og en hagle. 
sender inn på tre fire rifler til. Har kompiser som kan tilberede gås. Har tenkt på en 223 eller 22/250 noen år men siden jeg solgte skapet har det vært litt uggent. Men forstår jo nå at det kan være litt lurt med ett større skap enn jeg hadde sett for meg. Så man lærer jo i denne prosessen. 


Det er dog bare krav til at vital del skal oppbevares i skapet, som på en boltrifle kan være bolten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg takke for svært mange gode råd. 
Jeg fikk AD HD  tendenser når jeg skulle finne passende våpen for en som skulle starte på nytt igjen. 
Takket være denne tråden har jeg fått tak i to knall gode geværer i kaliber 3006 og 22LR  Til en pris som jeg antagelig hadde brukt 3-4 ganger mere på, for kun en rifle, uten denne tråden. 
Flott at dere tar tak i øret på folk som havner på vidvanke. Lett og drømme seg bort og miste fotfestet med alt som er tilgjengelig. Setter pris på det. 
 

Edited by Finito
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

CRC skrev (57 minutter siden):

Dæven 

Æ har kjøft 3006, 22 og 303 og Lene mot 223. Fornuftig valg har vært denne garantert i bytte mot kanskje 22. som kun er for mengde trening. Men angrer ikke. Denne hadde vært noe og tenkt på. Skulle egentlig bare skyte meg opp i år og neste år å få innpass i elglag da. Dette blir for mye investering uansett billig. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (Akkurat nå):

Dæven 

Æ har kjøft 3006, 22 og 303 og Lene mot 223. Fornuftig valg har vært denne garantert i bytte mot kanskje 22. som kun er for mengde trening. Men angrer ikke. Denne hadde vært noe og tenkt på. Skulle egentlig bare skyte meg opp i år og dugger jakt. Jeg må slippe hagla da. Og det er feil. og neste år å få innpass i elglag da. Dette blir for mye investering uansett billig. 

 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (47 minutter siden):

Dæven 

Æ har kjøft 3006, 22 og 303 og Lene mot 223. Fornuftig valg har vært denne garantert i bytte mot kanskje 22. som kun er for mengde trening. Men angrer ikke. Denne hadde vært noe og tenkt på. Skulle egentlig bare skyte meg opp i år og neste år å få innpass i elglag da. Dette blir for mye investering uansett billig. 

Har du kjøpt alle disse riflene nå de siste dagene etter du begynte å spørre om råd her på Kammeret?

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (2 minutter siden):

Har du kjøpt alle disse riflene nå de siste dagene etter du begynte å spørre om råd her på Kammeret?

Ja Lee Einfield var et surrogat for svindyr krag. Til 800 kr. Skal bygge den opp. 
kjøpte 3006 etter tråden og kom over enn kaliber 20 av samme merke (Krico) for mengde trening. Skyting av disse to blir å ta all tid. 

begge for en pris av 1/3 jeg hadde budsjettert for en. Venter til ting roer seg og høsten kommer og kjøper enten en dyr Browning eller billig hagle og ei 223. 
Nu er det stopp for en stund selv om denne var grisebillig. 

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (9 minutter siden):

Her går det unna min venn 😀

Har alltid vært sånn opp som en rakett og ned som en potetsekk. 
I en alder av 58 år og in mot slutten av en kreftkur. Jeg har ikke lengre tid til å vente.  jeg ha planer for en aktiv hverdag når det jobbes mindre. 
jeg har reist så mye i jobb at jeg ikke hadde hjerte til å ha hobbyer jeg tidligere var glad i. Skuldra duger ikke til pistolskyting. Jakt og gevær skyting tar jeg opp og regner med elgjakt hvis jeg ikke er helt tonedøv på skytebanen. Jeg stiller krav om en viss standard hvis jeg skal peke gevær mot levende vesener. Kan godt være jeg holder meg til fuglejakt hvis jeg ikke duger. Jeg kan fint kose meg med papp hvis det er eneste jeg kan med rifle. Har ikke peiling hvor jeg er nå. 
hagle kan jeg. Og det gir trim. 

Edited by Finito
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...