Jump to content

Rifle for elg.


Finito

Recommended Posts

Hei har drivd med stykkjakt på rype siden jeg var 14 år. Har eid elg rifle før men aldri gjort noe med det. 
Nå har jeg meldt meg inn i Jegerforbundet og atter engang søkt på våpen for ørtende gang. 
Jeg har lett i en måned etter en rifle og kikkert som jeg mener er minimum. Men er egentlig litt utdatert. Jeg vil ha en god kikkert som får meg gjennom oppskyting og er god på relativt kort hold til tja 100 mtr. 
jeg har til min forbauselse funnet at brukte våpen og optikk etter mitt syn er like dyr som hos forhandler. Og etter mye lesing så har jeg en mistanke at dette skyldes stokken. 
jeg har lett for og overbudsjettere. Men er det noen som kan anbefale en god pakke. Før var Meopta ett rimelig godt alternativ. 
jeg er ute etter en relativt lett kortløpet rifle med lyddemper i kanskje 308. Med et kikkertsikte som erfaringsmessig er godt for nordnorsk lys. Og relativt kort hold. Hvis noen innehar dette og skal selge til en ærlig pris så er jeg interessert. Kikket på Sauer , Sako, shultz Larsen og Browning.  men alle disse har så mange forskjellige modeller. Jeg er rett og slett forvirret. Hadde en Tilka 695 master mener jeg den hette før. Jeg er ikke spesielt merkefiksert men vil gjerne ha god sikring og glatt fin boltgang. 
Jeg trur jeg blir å kjøpe meg en kompositt Browning 525 for hagle. Den passet meg fint sist 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Kjøp en Tikka 3 (dette er std svaret på Kammeret, kjøp en jævla T3...) 

Men det funker. T3x Lite, den er liten, kort og lett, mer enn bra nok for alle andre enn de verste snobbene. Kaliber 6.5x55, 308, eller 30-06 - eller 6.5 Creedmoor (jeg sa det..) 

Kikkert, kjøp en 1-6 av et merke du har hørt om. Da har du bra greier. 

 

Eller en Mauser M12, en Sauer 100, 101, 202 eller 404 - alle er nice, de er bare litt nicere jo dyrere. Og en 1-8 av et europeisk merke du har hørt er bra...  Meopta er bra, ikke best, men bra. Zeiss, Swarovski, Kahles, Leupold, wtf. Styr unna noname "Absolutely not China shit" merker.

 

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en x-bolt, men i mindre kaliber og derav en mindre låsekasse.

Til std kaliber hadde jeg valgt T3 foran x-bolt.

Begge har gode avtrekk, jeg liker montasjeløsningen til T3 bedre, vil si boltgangen er bedre på T3, magasinene er kanskje bedre de også?Og skal du en gang oppgradere noe, så er T3 å foretrekke der også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg selv rett. Jeg vil veldig gjerne ha et våpen og kikkert som lett selges igjen. Erfaringsmessig taper man lite ved gjen salg av våpen hvis man får brukt godt anerkjent merke på begge. 
Hvis man går for basis nybynnerpakke. Noe som jo må sies og passe til meg. Så sitter man med det. Takk for råd. Har jo litt tid til å tenke. 

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke vært mer enig med det andre har skrevet allerede. Ville prøvd å funnet en pent brukt T3 eller T3x i et kaliber av de tre vanligste, gjerne stainlessutgave. Har enda til gode å møte noen som har kjøpt en slik og angret. Få på en Optilockmontasje og en kikkert av anerkjent merke så har du rifle til alt du kommer borti av jakt i Norge. Dukker av og til opp Tikkaer med skremmende god optikk på til en god pakkepris på Finn. Selv har jeg konkludert med at litt eldre europeiske 1.5-6x42 kikkerter er glimrende allroundoptikk til mye bedre priser enn nyere 2-12, 1-8 osv. 

Angående pris bør du kunne finne en grei Tikka T3/T3x til 10-15ish på Finn alt etter alder og tilstand, og det ligger støtt og stadig Kahles Helia C 1,5-6x42'er til rundt 5000kr ute. Bedre kikkert til den prisen har ikke jeg vært borti.

Selv har jeg 2*T3x, begge stainless i 308 med forskjellig optikk til forskjellig type jakt og er kjempefornøyd fra ende til annen. Kjøpte meg forresten også en Sako 85 Finnlight for å se om det var noe tess i forhold til Tikkaene, kan anbefales om en vil legge mer penger i riflen men er langt fra nødvendig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (2 timer siden):

 Erfaringsmessig taper man lite ved gjen salg av våpen hvis man får brukt godt anerkjent merke på begge. 
Hvis man går for basis nybynnerpakke.

Hvis man går for basis nybegynnerpakke følger det i minst 95% av pakkene med et billig kinaprodusert kikkertsikte som har svært lav annenhåndsverdi. Se heller etter brukt europeisk optikk. Av våpen er T3x bankers, men eldre Browning A-bolt er også "value for money". Om du velger .30-06 er sjansen større for en god handel enn med .308 Win og 6,5x55.

 

Edit: Og få storviltpatroner i standardklassen slår gamle, gode .30-06 til elg😉.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja. Jeg har sett på kalhes sikter brukte. De ser ut til å gå for grei pris 

for meg ser det ut som jeg kjøper sikte og rifle separat. 
Nå ser jeg på Finn at de fleste som selger gjør det til overgang til system rifle. Og for meg så ser det nesten billigere ut og ha to Tikkaer m brukt optikk enn en ny Sauer 505. Var i dag og kikket på akkurat denne. 
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=340064935

og forstår jo at folk vil ha. Måtte nu bare se

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (9 timer siden):

Søkte på våpen i går. Fikk tillatelsen idag. 
Er det rekord? 

Nei, Tidligere, da man kunne gå til våpenkontoret med søknaden kunne man noen ganger få godkjent søknaden der og da. Min pers er vel rundt et kvarter, der 11 minutter gikk til at han som godkjente prøvde å overbevise meg om at jeg heller burde søke på 9.3x62 (ikke 30-06 som søknaden var på).

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja fikk på rifle ikke halvautomatisk 

Hagle søknaden lar heldigvis vente på seg. 
Trur heretter jeg skal drite i å selge når jeg slutter og jakte ett år. Det viser seg at det bare er en pause. Nå må jeg finne et skap og. Det blir og mitt 3

Link to comment
Share on other sites

Tja det er ikke alle som vil sende tydeligvis

vurderer nå en Mauser M 12 med hausken demper i 308 eller 9,3x65. Får de for 12 000 m std kompositt stokk. 
så tar jeg og finner meg ett s&b eller kalles eller noe i 5 tusen kr brukt senere. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (2 timer siden):

Tja det er ikke alle som vil sende tydeligvis

vurderer nå en Mauser M 12 med hausken demper i 308 eller 9,3x65. Får de for 12 000 m std kompositt stokk. 
så tar jeg og finner meg ett s&b eller kalles eller noe i 5 tusen kr brukt senere. 

Håper du mener 9.362?
9.3x65 høres tungvint ut for en som ikke er "!00% inne i gamet" - jeg har skutt og jaktet i over 40 år - har >500 timer i året på skytebaner - og jeg har aldri sett en patron i 9.3x65.
Mauser M12 er ei super rifle. Men tror jeg anbefaler 308 over 9.3x62 også - og x65 om det fins - styr unna.

Stokken på M12 er utmerket, ikke særlig justerbar, men jeg skjønner ikke helt poenget med det på ei rifle til elgjakt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (3 timer siden):

Tja det er ikke alle som vil sende tydeligvis

vurderer nå en Mauser M 12 med hausken demper i 308 eller 9,3x65. Får de for 12 000 m std kompositt stokk. 
så tar jeg og finner meg ett s&b eller kalles eller noe i 5 tusen kr brukt senere. 

Jeg hadde en slik M12. Om du er vant med flaggsikring er den helt topp, den er en del hakk over Tikka på kvalitetsfølelse (særlig stokken og magasinet). Jeg som er vant med Tikka/Sako-løsningen med annerledes sikringsposisjon ble aldri helt trygg på å venne seg til dette. Var litt vanskelig å avsikre lydløst og med mitt eksemplar. I situasjoner hvor avgjørelser må tas på et lite sekund spilte det en stor rolle å holde seg til det jeg hadde vent meg til.

Link to comment
Share on other sites

9.3x62 uten å lade å til «første rifla» høres ut som en særdeles dårlig ide. 


Du kan i beste fall få tak i noe jaktmatch eller liknende til 25-30kr patronen.. som du sannsynligvis må bestille på nett en måned i forveien fordi «ingen» har det i butikken, bortsett fra ei pakke Oryx, som koster 1600-2000kr eska for 20 patroner.. 

 

6.5x55/308/30-06 har ett utvalg til 1/3 av prisen, som du kan kjøpe hvor som helst. 
Mindre rekyl har de også. 

50 skudd med 6.5x55 på banen merkes ikke. 
50 skudd 30-06 med 180gr kuler, lett rifle og midt på treet rekylopptak merkes godt. 
50 skudd 9.3x62 på en kveld gir vond skulder, dårlig skyting og koster FRA 1500kr og nordover.
 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (26 minutter siden):

50 skudd 9.3x62 på en kveld gir vond skulder, dårlig skyting og koster FRA 1500kr og nordover.
 

Med lyddemper oppleves rekylen veldig redusert og bør ikke være noe stort problem i de fleste rifler med ok kolbekappe. Som min T3x med 45cm pipe.

Ellers enig i at 9,3x62 nok ikke er førstevalget dersom man ikke skal lade selv.  Det blir kostbart. Gå for std. 6,5 / 308 / 30-06, da får man fatt på treningsammo til en grei pris.

Eller ikke minst 8x57JS, selv om det da fort blir litt dårligere utvalg treningsammo og til en noe dyrere pris..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alle slike tråder burde ha denne overskriften:

"Nybegynner skal ha storviltrifle, kikkertsikte, 1000 treningspatroner og 100 jaktpatroner. Hva anbefaler dere?".

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (50 minutter siden):

Alle slike tråder burde ha denne overskriften:

"Nybegynner skal ha storviltrifle, kikkertsikte, 1000 treningspatroner og 100 jaktpatroner. Hva anbefaler dere?".

Nei, de burde bare ha et automatisk svar med det, og så bli usynlige for alle andre enn TS:

 

"Kjøp en jævla T3 i 308, med de 1100 skuddene"

 

Det sagt, så trenger en ikke 1100 skudd - en kveld med en instruktør og 30-50 skudd så holder det fint til skyte elg på 100m. 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

FEVIK skrev (59 minutter siden):

Med lyddemper oppleves rekylen veldig redusert og bør ikke være noe stort problem i de fleste rifler med ok kolbekappe. Som min T3x med 45cm pipe.

Ellers enig i at 9,3x62 nok ikke er førstevalget dersom man ikke skal lade selv.


Det er mer rekyl i 9.3x62 enn 30-06, som har mer rekyl enn 308 som igjen har mer rekyl enn 6.5x55..
Såpass mye at en relativt fersk skytter bør prøve det ut litt grundig før han kjøper ei lett rifle i nevnte kaliber. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dett er mitt tredje rifle kjøp og jeg har vært på bane noen år. Var bandleder i Tromsø pistolklubb. Men det er 10 år siden jeg hadde rifle. 
Jeg er ikke skårunge på skyting med rifle. Jeg er det på elg jakt. 
Hvis man ikke skal kunne spørre i et slikt forum så mener jo jeg at forumet ikke har noen funksjon. Når det er sagt så var jeg mest opptatt å få et kurant våpen som er lettest mulig og har en viss sikkerhet. 
Har faktisk fått svært mye hjelp her. Og lest noen måneder i jaktblader. 
Jeg valgte se bort fra oppspenner. Da i siste bladet Jakt ble påpekt at det var mest nyttig for hundefører og drivjakt. Jeg har en ide om hva den gjør men har aldri eid våpen med det. 
jeg vil ha en Rifle jeg kan ha råd til å la ligge et år uten bruk. 
Jeg er egentlig mere giret på å få meg ny hagle. Men det kan jeg og vet hva jeg skal ha

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (Akkurat nå):

Dett er mitt tredje rifle kjøp og jeg har vært på bane noen år. Var bandleder i Tromsø pistolklubb. Men det er 10 år siden jeg hadde rifle. 
Jeg er ikke skårunge på skyting med rifle. Jeg er det på elg jakt. 
Hvis man ikke skal kunne spørre i et slikt forum så mener jo jeg at forumet ikke har noen funksjon. Når det er sagt så var jeg mest opptatt å få et kurant våpen som er lettest mulig og har en viss sikkerhet. 
Har faktisk fått svært mye hjelp her. Og lest noen måneder i jaktblader. 
Jeg valgte se bort fra oppspenner. Da i siste bladet Jakt ble påpekt at det var mest nyttig for hundefører og drivjakt. Jeg har en ide om hva den gjør men har aldri eid våpen med det. 
jeg vil ha en Rifle jeg kan ha råd til å la ligge et år uten bruk. 
Jeg er egentlig mere giret på å få meg ny hagle. Men det kan jeg og vet hva jeg skal ha


Helt enig. Dette er (selv om de går igjen) helt relevante spørsmål for både nybegynnere, og noen som skal opp på hesten igjen. 
Hvilken rifle, hvilket kaliber til X jakt, på X avstand. Om noen er lei av å lese overskriften, eller temaet er det bare å skygge unna.

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
M67 skrev (37 minutter siden):

Det sagt, så trenger en ikke 1100 skudd - en kveld med en instruktør og 30-50 skudd så holder det fint til skyte elg på 100m. 

Dette er hva jeg tenkte. Takk skal du ha. 
for meg er det litt greit å få hjelp til innskyting av siktet og. 
hadde drilling før. En svindyr en. Var på rypejakt og skaut en rype med kaliber 22 250. 
Siden jeg var på haglejakt var ikke rifle hjernen tilstede. Jeg traff rypen og klarte da ikke huske om jeg sjekket bakgrunnen og fikk helt hetta. 
Det viste seg å være et trygt skudd men solgte både rifle og drilling og gikk tilbake til ren hagle jakt. Det er historien til min andre rifle. Jeg går aldri på kombi jakt igjen. Enten det ene eller det andre

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (3 minutter siden):

Det er mer rekyl i 9.3x62 enn 30-06, som har mer rekyl enn 308 som igjen har mer rekyl enn 6.5x55..

Det er 50-70% mer rekyl i teorien, 100% mer enn 6.5x55. Men en M12 er ikke ei lett rifle. 

 

Ospa skrev (3 minutter siden):

Såpass mye at en relativt fersk skytter bør prøve det ut litt grundig før han kjøper ei lett rifle i nevnte kaliber. 

I tillegg nokså meningsløst. 

 

Finito skrev (1 minutt siden):

Hvis man ikke skal kunne spørre i et slikt forum så mener jo jeg at forumet ikke har noen funksjon. Når det er sagt så var jeg mest opptatt å få et kurant våpen som er lettest mulig og har en viss sikkerhet. 

Jeg tror vi bare vitser med hverandre. Dette er vel en av grunnen til at vi har forumet.

 

Finito skrev (1 minutt siden):


Har faktisk fått svært mye hjelp her. Og lest noen måneder i jaktblader. 
Jeg valgte se bort fra oppspenner. Da i siste bladet Jakt ble påpekt at det var mest nyttig for hundefører og drivjakt. Jeg har en ide om hva den gjør men har aldri eid våpen med det.

Oppspenner er nice, men ikke mer enn det. De er også nice plassert, så hele ergonomien blir lit bedre.

 

Finito skrev (1 minutt siden):

 
jeg vil ha en Rifle jeg kan ha råd til å la ligge et år uten bruk. 

Kjøp den billigste du finner da. De riflene vi har nevnt koster jo litt, og er ikke de billigste eller enkleste, og bruken du skisserer er ca den enkleste kravspecen en kan ha til ei rifle. Du kan kjøpe en HÆR-Mauser til en drøy tusenlapp, eller noe sånt her Sako A2 338WM Swarovski | FINN torget, eller vente på en Winchester M70 i 338WM. Det er pene, og bra, og koster lite siden 338WM er av moten.
 

Vi er ofte veldig opptatt av at folk skal lære seg å skyte, og trene og bli så forbanna gode - men du skal skyte en elg (og prøven) innenfor 100m. For å sitere en tidligere jaktkompis - rundt bålet på Rio Grandes bredd, under en stjerneklar himmel kom spørsmålet (etter den 13- ølen eller noe sånt) - hvilket dyr er det letteste å jakte på - med pil og bue: "Mooooooose - its soo fucking big, its fucking impossible to fucking miss!"

 

Jeg er alltid opptatt av skyteferdigheter, og mener at folk kunne høstet mye mer vilt om de lærte seg å skyte - noen er virkelig dårlige til det, og jeg skjønner ikkehvordan de dreper dyrene de jakter på - bukkejegere som skal skyte bittesmå rådyr, og så klarer de ikke prøva på den digre reinsfiguren f.eks. Men man må av og til være litt edruelig og si, hva trengs egentlig.

 

Og du trenger ei billig, solid rifle. Og du vil spare MYE, og få ei rifle av bedre kvalitet om du kjøper den brukt. Og en ting til. Hva skal du med lyddemper annet enn å fordyre og komplisere?

 

K
 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
M67 skrev (9 minutter siden):

Det er 50-70% mer rekyl i teorien, 100% mer enn 6.5x55. Men en M12 er ikke ei lett rifle. 

 

I tillegg nokså meningsløst. 

 

Jeg tror vi bare vitser med hverandre. Dette er vel en av grunnen til at vi har forumet.

 

Oppspenner er nice, men ikke mer enn det. De er også nice plassert, så hele ergonomien blir lit bedre.

 

Kjøp den billigste du finner da. De riflene vi har nevnt koster jo litt, og er ikke de billigste eller enkleste, og bruken du skisserer er ca den enkleste kravspecen en kan ha til ei rifle. Du kan kjøpe en HÆR-Mauser til en drøy tusenlapp, eller noe sånt her Sako A2 338WM Swarovski | FINN torget, eller vente på en Winchester M70 i 338WM. Det er pene, og bra, og koster lite siden 338WM er av moten.
 

Vi er ofte veldig opptatt av at folk skal lære seg å skyte, og trene og bli så forbanna gode - men du skal skyte en elg (og prøven) innenfor 100m. For å sitere en tidligere jaktkompis - rundt bålet på Rio Grandes bredd, under en stjerneklar himmel kom spørsmålet (etter den 13- ølen eller noe sånt) - hvilket dyr er det letteste å jakte på - med pil og bue: "Mooooooose - its soo fucking big, its fucking impossible to fucking miss!"

 

Jeg er alltid opptatt av skyteferdigheter, og mener at folk kunne høstet mye mer vilt om de lærte seg å skyte - noen er virkelig dårlige til det, og jeg skjønner ikkehvordan de dreper dyrene de jakter på - bukkejegere som skal skyte bittesmå rådyr, og så klarer de ikke prøva på den digre reinsfiguren f.eks. Men man må av og til være litt edruelig og si, hva trengs egentlig.

 

Og du trenger ei billig, solid rifle. Og du vil spare MYE, og få ei rifle av bedre kvalitet om du kjøper den brukt. Og en ting til. Hva skal du med lyddemper annet enn å fordyre og komplisere?

 

K
 

 

Har sendt melding til flere med lettere billigere geværer. De er svært gamle. Eierne svarer ikke når du spør om de sender. Den jeg ble vist her. Ble slettet da jeg spurte. 
de M 12 jeg ser på Finn nå er billigere en de fleste Tikkaene. Lyddemper er med på kjøpet og ikke valgbar. 
Jeg må ikke ha den letteste riflen. Men for meg er 12 lapper en grei pris hvis prisen er i området det burde. Jeg har litt tid før jeg trenger å kjøpe optikk. Men som sagt jeg har ikke bestemt meg. Begge Riflene jeg ser på nå er kun ett og to år gammel. Den ene bare selger den andre skal som nesten alle andre selgere ha system rifle. 
I butikk så er det vel merker jeg ikke har hørt om før. Browning sine er samme pris eller dyrere
 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 minutter siden):

I tillegg nokså meningsløst

Enig, men den gir mer mening enn:

M67 skrev (10 minutter siden):

noe sånt her Sako A2 338WM Swarovski | FINN torget, eller vente på en Winchester M70 i 338WM. Det er pene, og bra, og koster lite siden 338WM er av moten.

Som har enda mer rekyl, kostnader og utilgjengelighet på ammunisjon..?

 

M67 skrev (10 minutter siden):

Og en ting til. Hva skal du med lyddemper annet enn å fordyre og komplisere?

Spare hørselen, dempe rekylen, munningsvippen og støyen på skytebanen..? 

Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (2 minutter siden):

Hva legger du i "svært gamle"? Alder har de de fleste, kurante, tilfeller, veldig liten betydning.

Som sagt ting slites. Må det byttes stokk er det ikke bare å få tak i uten at det kostet 6 lapper. Jeg sjekket en Sako 75 

Eneste stokken du får tak i er til nesten 7 lapper. En Tikka får du alltids noe hvis noe skjer men har ikke sett noen ennå som skiller seg ut prismessig. Akkurat nå iallefall. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (9 minutter siden):

Har sendt melding til flere med lettere billigere geværer. De er svært gamle. 
de M 12 jeg ser på Finn nå er billigere en de fleste Tikkaene. Lyddemper er med på kjøpet og ikke valgbar. 
Jeg må ikke ha den letteste riflen. Men for meg er 12 lapper en grei pris. Jeg har litt tid før jeg trenger å kjøpe optikk. Men som sagt jeg har ikke bestemt meg. Legge Riflene jeg ser på nå er kun ett og to år gammel. Den ene bare selger den andre skal som nesten alle andre selgere ha system rifle. 
 

Det er ikke feil det du sier, og M12 er utvilsomt ei topp rifle.

 

Ospa skrev (5 minutter siden):

Enig, men den gir mer mening enn:

Som har enda mer rekyl, kostnader og utilgjengelighet på ammunisjon..?

Alt det er irrelevant, han skal skyte 36 skudd i året

 

Ospa skrev (5 minutter siden):

Spare hørselen, dempe rekylen, munningsvippen og støyen på skytebanen..? 

Hørselvern er en ting - og resten samme argumenter som over. Men en M12 i 308 er jo Corollaen her.

 

 

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Blir nok å skyte mye på bane så snart jeg får tak i det jeg trenger. Men jeg gjør det for å få tilbake muskelminne og venne meg til riflen. 
Men trur nok ikke jeg skyter mer enn jeg føler jeg må. Hvis jeg har blitt en elendig skytter på denne fritiden. Kommer jeg til å pensjonere ambisjonene for godt. 
Da blir det kun rypejakt på meg. 
de treffer jeg iallefall 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 minutter siden):

Alt det er irrelevant, han skal skyte 36 skudd i året


Hvorfor skal han være begrenset til det? 
Dessuten, akkurat nå;
J&F har to pakker 338wm i nettbutikken. 
Jaktdepoet har null.

Det er jo relevant. 

 

M67 skrev (30 minutter siden):

Hørselvern er en ting - og resten samme argumenter som over

Rekyl, munningsvipp, ubehagelig støy, munningsflamme.. det trenger ikke være like pietistisk som å sitte på en hard, sørlandsk kirkebenk hvor man påtvinger seg både frykt og smerte.. det kan gjøres mer behagelig for seg selv og de rundt. 
 

Finito skrev (1 minutt siden):

Blir nok å skyte mye på bane så snart jeg får tak i det jeg trenger.


Da skal du ikke ha 338wm, 9.3x62 eller andre ugunstige kreasjoner som du MÅ lade til for å komme under 1000kr+++ hver gang du går på banen. 
6.5x55 eller 308 er valget.

30-06 muligens, siden det er rimeligere rifler på bruktmarkedet og fremdeles ok utvalg i rimelig ammo. 
 

Om pris er veldig avgjørende, og du skal file på noe, så gi litt på hvor glatt sluttstykke må være. Ikke velg en «dustepatron» som du ikke har lyst, råd eller mulighet til å skyte med. En Vanguard, Howa, Ruger etc. har alle (stort sett) presisjon nok til å felle elg på 100m, 200m eller enda lengre hold, og koster ca halvparten av en T3.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):

6,5x55 eller 308 er valget.

30-06 muligens

Det er lite brukt 30-06 i forhold til 308. 308 har absolutt beste utvalget i brukt nå. For 10 - 11 år siden da jeg kjøpte brukt var 30-06 

det som florerte brukt markedet. Etter det jeg ser har 

Ospa skrev (1 time siden):

9.3x62

Overtatt mer når det er snakk om tilgjengelighet i bruktmarkedet. Det er også få av disse 8x5? Kalibrere jeg så før. 
leste i ett jegerblad at 9,3x62 var omtalt som et snillt tungt kaliber godt egnet for demper. Jeg har aldri sett en engang. Har i grunnen bare skutt 22-250/ 223/6,5 og 30-06. 
Jeg kikket mest på 308 fordi det jaktlaget jeg skulle være med på anså den gang 6,5 for ett svakt kaliber for elg. Og 308 og 30-06 var akseptert. Jeg skjøt naturlig veldig bra med en schultz Larsen 6,5 kontra tikka 695 master i 30-06 som jeg da Eide. 
men hadde da påmontert et tungt russisk sikte som fulgte med. Denne ble bedre når jeg fikk en mindre s&b sikte
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve og ring jakt og friluft om de har inne noen brukte. Jeg kjøpte min siste Tikka der den var ikke annonsert ut heller. Og de var da svært rimelig på brukte våpen. Jeg har bare vært på Finn og sett

jeg vet for lite til og bedømme noen av de som er der

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (1 time siden):

Blir nok å skyte mye på bane så snart jeg får tak i det jeg trenger. Men jeg gjør det for å få tilbake muskelminne og venne meg til riflen. 
Men trur nok ikke jeg skyter mer enn jeg føler jeg må.

Hei Finito

Jeg har det siste året kjøpt et par  "eldre" Sako 308 på finn. til unga.

En Sako A-II (med "ny" pipe gjenget for demper) inkludert orginale 30mm og 25mm kikkert montasjer, en del bruksmerker på stokk, men børsa er vellholdt og går som en drøm Kr 4.800,- inkl. porto   kjøpte en demo zeiss 1,2-5x36 som lå og støvet ned i en xxl butikk i Oslo med noen merker etter montasje Kr 2000,- med garanti , Hadde demper liggende 

 

En Sako VL63 Finnwolf med et ekstra magasin, de originale siktene og alle delene til å bygge om sikring til links, en eldre helt ok Leupold XIIc 3-9 kikkert montert og innskutt.

Fikk med det han hadde igjen av ammunisjon og hylser  Kr 7000,-

Vi møtes på halvveien 1 times kjøring på vær seg, da han ikke ville sende.

Har kappet/gjenget pipe for demper Kr 1000,-  og kjøpt en demper på finn Kr 1000,-  denne går også som en drøm 

 

Lånte en rå 308 x-bolt av en kompis for å teste aimpoint som hundfører børse, det endte med kjøp. Her var inkludert en ekstra kikkert (Nikko Stirling Diamond Hunting – 2.5-10×50 4A-illuminated)  optilock qr montasjer , demper, 2fot, koffert, masse ammo. Kr 16.000,- 

 

Mitt poeng, ta deg god tid min erfaring er det er "lett" å gjøre gode kjøp , om du har søknaden liggende og ikke må ha noe "nytt" 

 

Har en kompis som nylig mistet sin far , i boet var en Browning modell seven, uten demper, med tilhørende S&B 1,5-6x42  i svingmontasje. (en børse som fyller dine kriterier IMO)

Det ble en diskusjon omkring verdi så "løsning" ble søk på finn etter tilsvarende.

Vi fant 3 i perioden februar-mars en 308 med med Leupold kikkert 3-9 og demper (kr5000,-).

en i cal 243 uten kikkert/demper men med kikkert montasje dieset og 100+ skudd (kr7800,-).

og ytterligere en 308 som startet på kr7000,- ble ettervert endret til kr 6500,- så 6000,-  så gikk annonsen ut. Jeg sender deg link til den deaktiverte annonsen på PM så kan du selv lese beskrivelse og vurdere om du vil kontakte selger. Han måtte ikke selge men hadde en tynning i våpen garderobe så kan godt være han valgte å beholde ?

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (8 timer siden):

Var bandleder

Danseband?

Kødda, men den lå så klar til å tas at jeg ikke kunne la være. Beklager på forhånd 🤣

 

Finito skrev (5 timer siden):

Jeg skal prøve og ring jakt og friluft om de har inne noen brukte. Jeg kjøpte min siste Tikka der den var ikke annonsert ut heller. Og de var da svært rimelig på brukte våpen. Jeg har bare vært på Finn og sett

jeg vet for lite til og bedømme noen av de som er der

Aldri feil med et besøk eller telefon til J&F spesielt om man skal ha ny/brukt rifle og/eller optikk. På brukt har de ofte ikke tid til å få de ut på Finn og de har alltid mer inne enn det som sees på nettet. Pluss de er veldig fleksible.

 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (9 timer siden):

Som sagt ting slites. Må det byttes stokk er det ikke bare å få tak i uten at det kostet 6 lapper. Jeg sjekket en Sako 75 

Eneste stokken du får tak i er til nesten 7 lapper. En Tikka får du alltids noe hvis noe skjer men har ikke sett noen ennå som skiller seg ut prismessig. Akkurat nå iallefall. 

Normalt brukte boltrifler slites, i praksis, i veldig liten grad. 

Dyre ettermarkedsstokker til Sako 75 har mer med modell, enn alder, å gjøre.

Sjekk tilbudet av ettermarkedsstokker til Remington 700. De samme passer, enten den er fra 2020, eller 1993. Våpen som er solgt i store antall har gjerne bedre utvalg i ettermarkedsdeler, enn våpen som er solgt i mindre antall. Og er utvalget stort, finnes det gjerne også billig deler å få tak i. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 timer siden):

Nei, de burde bare ha et automatisk svar med det, og så bli usynlige for alle andre enn TS:

 

"Kjøp en jævla T3 i 308, med de 1100 skuddene"

 

Det sagt, så trenger en ikke 1100 skudd - en kveld med en instruktør og 30-50 skudd så holder det fint til skyte elg på 100m. 

 

K

 

Ikke hvis en starter med 9,3x62 som var årsaken til mitt innlegg.

Om mulig vil 97% av førsteriflekjøpere skyte enda dårligere etter 50 skudd med 9,3 i ei jaktrifle. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (20 minutter siden):

Om mulig vil 97% av førsteriflekjøpere skyte enda dårligere etter 50 skudd med 9,3 i ei jaktrifle. 

Jeg tror dette er helt riktig. Egen erfaring med en (arvet) gammel, lett og udempet .30-06 peker i samme retning. Da jeg kjøpte 6,5x55 med demper fikk skyting en ny dimensjon. Da jeg senere kompletterte med en ny Sauer 404 med demper i .30-06 gikk det like fint. Nå skriver jo TS at h^n ikke er noen skårunge, men en lett og kort 9,3x62 ville ikke vært mitt førstevalg, selv om mange regner  dette for å være det idéelle elgkaliberet.

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...