Jump to content

Nye jaktmuligheter i Tyskland!


Recommended Posts

Jeg har lyst på jaktvåpen i større og mer klassiske kalibre enn 9,3x62, men innser at jeg ikke har behov pr. nå. B5 i Afrika er utenfor rekkevidde, og det vanlige spørsmålet "å dau ska' du ha æljen?" er vanskelig å besvare.

 

Men nå åpner mulighetene seg! 20.000 elefanter i Tyskland, vil representere et årlig jaktutbytte på flere tusen! Kortere reise, lettere å trensportere våpen (nåja, EUs våpenpass???), ikke moskitoer eller tse-tse-fluer, og maten er forhåpentligvis EU-velsignet - dette kan jo ikke bli bedre!

 

https://www.nrk.no/nyheter/truar-med-a-sende-20.000-elefantar-til-tyskland-1.16830038

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke sett elefanter her siden Arnardo måtte gi dem opp. (og det var vel bare en 3-4...)

Superspeed (vår lokale danskeferje her på Palmekysten) skal visstnok kunne ta 800 biler. En elefant er vel ca på størrelse med en bil, så 1500 -fanter (7-800 elefanter per tur, to turer) om dagen, skulle nok lage røre. Om Fjordline også trår til har vi 20 000 elefanter her på ei uke.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men ellers er det jo interessant hvordan "vi" tror vi vet hvordan verden ser ut. "Alle" vet jo at elefanter er utrydningstruet.

Før jul var et engelsk firma som måtte trekke tilbake tilbud om rensjakt i Norge fordi  "England" ikke forstår norske forhold. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Vi har ikke sett elefanter her siden Arnardo måtte gi dem opp. (og det var vel bare en 3-4...)

Superspeed (vår lokale danskeferje her på Palmekysten) skal visstnok kunne ta 800 biler. En elefant er vel ca på størrelse med en bil, så 1500 -fanter (7-800 elefanter per tur, to turer) om dagen, skulle nok lage røre. Om Fjordline også trår til har vi 20 000 elefanter her på ei uke.

 

 

K

 

Arnardos elefanter var små, snille asiatiske. Afrikanske er større og sintere.

 

Volum vil være begrensende for effektiv transport med danskebåten 

Link to comment
Share on other sites

FEVIK skrev (46 minutter siden):

"Elefanten i rommet"

p016wrb3.jpg

 

Chiefen.v-2 skrev (4 minutter siden):

Arnardos elefanter var små, snille asiatiske. Afrikanske er større og sintere.

 

Volum vil være begrensende for effektiv transport med danskebåten 

Nettopp, de må stues så tett at de ikke bare kan stille seg på en side alle sammen. Det nytter neppe å si til elefanter at de ikke må stå i båt.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (3 timer siden):

Ville blitt litt av et syn når Kielferga legger til kai, åpner bagasjelukene og ut stamper det elefant etter elefant.  😅

M67 skrev (3 timer siden):

Superspeed (vår lokale danskeferje her på Palmekysten) skal visstnok kunne ta 800 biler. En elefant er vel ca på størrelse med en bil, så 1500 -fanter (7-800 elefanter per tur, to turer) om dagen, skulle nok lage røre.

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Volum vil være begrensende for effektiv transport med danskebåten 

 

I følge Evert Taube er ikke elefantfrakt med båter noen særlig god ide (interessant at det var både gorillaer og løver i Thailand!).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Her er en litt mer omfattende artikkel om saken:

 

https://www.nrk.no/urix/botswana-truer-med-a-sende-20.000-elefanter-til-tyskland-1.16830229

 

Sitat

Generalsekretær i Verdens naturfond (WWF) Norge, Karoline Andaur, sier hun forstår behovet for å regulere elefantbestanden i Botswana, men at troféjakt ikke er løsningen.

– Selv om bestanden har vokst i Botswana, har den ikke det som helhet. Den er kritisk truet.

Hun tar til orde for at Norge og andre vestlige land bør gi penger til avbøtende tiltak i Botswana.

– Det kan gå til tiltak for å lede elefantene bort fra avlinger og boligområder. Eller økonomisk kompensasjon til de som får ødelagt avlingene sine.

 

"Norge og andre vestlige land" bør så absolutt hjelpe Botswana med å "lede elefantene bort fra avlinger". Jeg foreslår at vi sender fr. Andaur nedover, medbringende et passe solid hundebånd, så hun kan vise de innfødte hvordan man skal "lede" en sulten elefant på 5 tonn bort fra avlingene.

 

(Jeg har tidligere sitert noen av min mormors visdomsord. For fr. Andaur gjelder nok dette: "Ein veit itj kår tåsken e, før'n snakki").

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det de foreslår er til forveksling likt ulvesona her i landet, med å lage reservat og kaste penger på bøndene som mister levebrødet. 

 

Hvis Hannibal klarte å få elefanter over både Alpene og Middelhavet for to tusen år siden så er jeg sikker på at vi kan få dem skipet hit og jagd inn øst for Glomma! 

Link to comment
Share on other sites

Å hevde at afrikanske elefanter er truet er som å si at rådyr er det i Norge. Bare se på bestanden nord for Lyngen.

 

Det er en hel industri av NGOer som lever fett på å passe på at alle "vet" at alle i Afrika sulter, er syke, uutdannet, undertrykte og alt av vilt og miljø er på randen av sammenbrudd.

Og mens vesten behandler Afrika som stakkarer som ikke vet sitt eget beste har Kina og ikke minst Islam stadig "framgang" og får mer og mer kontroll.

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Chiefen.v-2 skrev (3 timer siden):

Det er en hel industri av NGOer som lever fett på  -

 

"Industri" er helt rett betegnelse. Jeg har for lengst sluttet å bli forbauset over hva slags, og hvor mange, organisasjoner for eller mot ditt og datt som dukker opp. Med tilhørende byråkrati, og "informasjonskonsulenter", som får klippekort i media. Og fast plass på statsbudsjettet.

 

Når det gjelder førnevnte fr. Andaur, bør hun kanskje starte med å undersøke litt i egen organisasjon:

 

https://www.dagbladet.no/kultur/trofjakt-er-naturvern/60173770

 

(Edit.: Man må ha AiD for å lese hele artikkelen. Jeg kan kopiere den, og legge den ut, hvis dere ikke kommer inn, send PM).

 

Vi har jo diskutert elefantene i Botswana (enn så lenge) før:

 

https://www.kammeret.no/topic/82801-elefantbestanden-eksploderer-i-afrika/

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikkje kan forklara med tre ord kva arbeid du har, så har du èin tullejobb.

‘’Jeg underviser barn’’ 

‘’Jeg pleier syke’’

’’Jeg fikser biler’’

’’ Jeg hugger trær’’

Edited by Stihl Crazy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 time siden):

Hvis du kan forklare jobben din med tre ord har du en veldig kjedelig og ensidig jobb.

 

(Men for all del - samfunnet er avhengig av at mange er i den kategorien.)

 

Jeg vedlikeholder tankskip.

 

Du kan tro det er ensidig 🤣

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 4.4.2024 den 23.02):

Jeg har tidligere sitert noen av min mormors visdomsord. For fr. Andaur gjelder nok dette: "Ein veit itj kår tåsken e, før'n snakki").

 

De "visdomsordene" er nok noen årtusener eldre: "Selv Dåren kan regnes som vis når han Tier"...Ordspråkene 17:28

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet i Zimbabwe for noen år siden, det var ingen mangel på elefanter, men det var for lite mat til dem. Derfor ble store områder ødelagt, noe som igjen gir enda mindre mat for elefantene. Det hjelper "selvfølgelig" til å øke bestanden!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 4.4.2024 den 13.44):

Vi har ikke sett elefanter her siden Arnardo måtte gi dem opp. (og det var vel bare en 3-4...)

Superspeed (vår lokale danskeferje her på Palmekysten) skal visstnok kunne ta 800 biler. En elefant er vel ca på størrelse med en bil, så 1500 -fanter (7-800 elefanter per tur, to turer) om dagen, skulle nok lage røre. Om Fjordline også trår til har vi 20 000 elefanter her på ei uke.

 

 

K

 

Man kunne jakte elefanter i Oslo før i tiden..

Jeg hadde en klassekamerat på videregående som bodde ved Ola Narr/Carl Berners plass i Oslo. En fin morgen i mai skulle han tidlig på skolen. Det første som møtte ham utenfor oppgangen i blokka var en beitende elefant. Når han fortalte det til oss på skolen mente vi at han kunne juge bedre enn som så. Imidlertid ble historien bekreftet på trykk i Aften Aften samme dag. Elefanten hadde stukket av fra Sirkus Arnardo ved Tøyen uten at noen hadde lagt merke til det. 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Joika skrev (På 4.4.2024 den 13.12):

Kanskje vi kan prøve å avle frem mammut 😛

 

Om 4 år kan du jo bestille en, hvis du har et ledig "habitat":

 

https://www.nrk.no/viten/hevder-a-kunne-gjenopplive-mammuten-_-norsk-forsker-skeptisk-1.16836208

 

Så får vi jo ta den vanlige diskusjonen, om hva som er "opprinnelige arter", kontra "innførte", eller "GJEN-innførte". Og om de har kommet "på egne bein", eller via mystiske, mørke kassebiler. Mammuten har hvertfall vært her før:

 

https://www.otta2000.com/mammut/mammut.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest artikkelen, og jeg har ganske god greie på genteknologi.

 

"Art-definisjonen" er fortsatt at to individer kan få fruktbart avkom. Derfor er (de magiske) ville ulvene og veske-hundene samme art (Canis lupus).

 

Når man utfører genredigering, som blir mer og mer presis, og som kan beregnes stadig bedre med stor data-kapasitet/KI, får man "et-eller-annet". Hva dette er, eller blir, er langtfra definert. Og hvordan det vil opptre i de omgivelsene det var tiltenkt, for ikke å snakke om de omgivelsene det ikke var tiltenkt, er det ikke lett å forutsi. Enten det gjelder en liten organsime som øker nitrogenbinding i gress, en "gjenskapt" mammut, eller en krysning mellom mygg og blåhval (150 tonn kommer flygende, for å suge blod av deg!).

 

Skaperne av vår nye krysning, enten man kaller den mammut eller elefant, er ute etter mer penger, for å utvikle "vesenet". De som sitter på store pengesummer (i Lugano?), bør jo vurdere "cost/benefit" av et slikt tiltak. Kanskje kan en slik skapning overta for reindrifta i Finnmark? Eller settes ut i Trysil, siden elgbestanden der er halvert?

 

Hvis jeg, som grunneier, skal lage "bestandsplan" for et slikt vesen, er jeg usikker på om mine 2.000 dekar monner i særlig grad. Jeg tror faktisk jeg, i samarbeid med naboene, fortsatt satser på rådyr og elg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...