Jump to content

Ca 15 cm spredning på 100m


Kimis

Recommended Posts

Hei.

 

Er usikker på om dette er riktig sted å spørre, men jeg prøver. Legg den gjerne riktig sted.

 

Jeg har kjøpt meg ei rifle i 35 whelen.

Ladet ammunisjon med

Kule, Hornady SP 200 gr,

Col på 79mm,

krutt, N11 55gr.

 

Jeg opplever at jeg får ca 15cm spredning på 100m. Foreløpig har jeg kun skutt med støtte og har med andre rifler helt ok samling. Denne rifla er ikke gjenget og er således uten demper.

Er det noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre for å se om ting blir bedre? Jeg har tenkt å lade meg opp til ca 56/57 gr med krutt. Men tviler litt på at det vil gjøre utgangshastigheten mer jevn, men igjen usikker :). Vil de være fordelaktig å øke COL?

 

Jeg har søkt litt rundt på nettet, men ofte handler det om å få spredningen fra 1 moa ned til 1/2 eller 1/4.

 

Har ikke opplevd særlig problemer med andre kalibre jeg har ladet, så her måtte jeg klø meg litt i hode og kanskje spørre noen kloke hoder om råd :)

Edited by Kimis
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått over å skrudd til siktemidler og stokk. Løpet er fritt liggende. Hullene er rundt. Og spredningen er stort sett loddrett.

 

Jeg har ikke lettere kuler, da må jeg evt over på pistolkuler. Men jeg har 250gr kuler og kan prøve litt med dem.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (4 minutter siden):

Prøv med mer krutt, ladningen er veldig svak.

 

Har bladd opp i ladeboka til hornady og der står det at 58,9gr med N140 er maks.

Skal lade meg en stige og se hva som skjer.

 

Takk  :) 

 

Jeg har kjøpt meg en remington 7600 / pumperifle. Må disse lades svakere enn boltrifler?

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (2 minutter siden):

Remington 7600 og udempa 35 Wheelen- det er vel ikke en suksessoppskrift på god presisjon? 

Den rifla er vel også fort noen år gammel- type 30-40 år? 

 

 

Du må gjerne dele den erfaringen du har :)

Den skal være ca 20 år gammel.

Link to comment
Share on other sites

Kimis skrev (1 time siden):

Jeg har gått over å skrudd til siktemidler og stokk. Løpet er fritt liggende. Hullene er rundt. Og spredningen er stort sett loddrett.

Lukter av for svak ladning og/ eller veldig variabel hastighet. Ren høydespredning kan også komme fra bedding eller skjefteskruer. Løsner man en av skjefteskruene (ikke nødvendigvis "løs" men under nødvendig moment) så sprer de fleste rifler i høyden. 

Nå er dette mindre uttalt på rifler med todelt stokk, men kan være aktuelt. Ellers så kan pipa være "løs", altså ikke hard nok skrudd til.

 

Alle slike ting er tydeligere jo tyngre kuler man bruker, så presisjon er "verre" i grove kalibre enn små.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 minutter siden):

Lukter av for svak ladning og/ eller veldig variabel hastighet. Ren høydespredning kan også komme fra bedding eller skjefteskruer. Løsner man en av skjefteskruene (ikke nødvendigvis "løs" men under nødvendig moment) så sprer de fleste rifler i høyden. 

Nå er dette mindre uttalt på rifler med todelt stokk, men kan være aktuelt. Ellers så kan pipa være "løs", altså ikke hard nok skrudd til.

 

Alle slike ting er tydeligere jo tyngre kuler man bruker, så presisjon er "verre" i grove kalibre enn små.

 

K

Ok, jeg prøver litt tid og får jeg det ikke til så må jeg få en børsemaker til å se hva det kan være. Kunnskapsnivået mitt på dette feltet er nok ikke godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (39 minutter siden):

Remington 7600 og udempa 35 Wheelen- det er vel ikke en suksessoppskrift på god presisjon? 

Den rifla er vel også fort noen år gammel- type 30-40 år? 

 

Remington pumperifle...oppskrift på presisjon... 😬 Har jeg gått glipp av noe? Mange år siden jeg har hørt noe om disse, men jeg husker da at det gjennomgående ble beskrevet som ræl, som man aldri fikk til å gå godt?

Link to comment
Share on other sites

Kimis skrev (20 minutter siden):

 Kunnskapsnivået mitt på dette feltet er nok ikke godt nok.

Hvordan er det om lading? Ammoen er kanskje en kandidat?

 

Skaubjønn skrev (11 minutter siden):

men jeg husker da at det gjennomgående ble beskrevet som ræl

Alle pumperifler er ræl.. Men det betyr ikke at skal spre 15cm på 100m

 

K

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
M67 skrev (7 minutter siden):

Hvordan er det om lading? Ammoen er kanskje en kandidat?

 

Jeg veier kruttet nøye på kruttvekt, og er ganske påpasselig med at col er lik på alle skudd. Måler alle.

Hylser vaskes og trimmes når det er behov for det, trimmer da alle i boksen samtidig. Bruker samme hylsefabrikat (Norma) og samme type tennhetter, sjekker at alle sitter langt nok inn.

 

Er det noe du tenker på så er jeg åpen for det meste :)

 

Skal sies at jeg ikke har hatt problemer ved andre kalibre jeg har ladet.

Edited by Kimis
Link to comment
Share on other sites

Er det sånn at du bare har testet en kule? 200 grains Hornady Soft Point? Dersom alt er skrudd til så ville jeg nok ha testet flere kuler i andre vekter og med annen kuleform før jeg sendte den til børsisen. Ser man bruker vanlige .358 kuler. Tror jeg ville testet noen 250 greins, for eksempel Oryx. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (19 minutter siden):

Remington pumperifle...oppskrift på presisjon... 😬 Har jeg gått glipp av noe? Mange år siden jeg har hørt noe om disse, men jeg husker da at det gjennomgående ble beskrevet som ræl, som man aldri fikk til å gå godt?

 

Det er godt mulig, men har hørt mest negativt om halv-autoen i samme utførelse, men det omhandler mest bolten. Har en pumperifle i 30-06, den er veldig presis ca 2cm på 100m og det er jeg veldig fornøyd med.

Nå skal det jo sier at jeg ikke søker presisjon på 1/4 moa, men innen 5cm er ok. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (3 minutter siden):

Er det sånn at du bare har testet en kule? 200 grains Hornady Soft Point? Dersom alt er skrudd til så ville jeg nok ha testet flere kuler i andre vekter og med annen kuleform før jeg sendte den til børsisen. Ser man bruker vanlige .358 kuler. Tror jeg ville testet noen 250 greins, for eksempel Oryx. 

 

Jeg har Hornady interlock 250gr. Skal prøve den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

CRC skrev (51 minutter siden):

@Kimis Sjekket med han du kjøpte rifla fra? Hvordan samlet den for han? Har han delt noen ladedata eller andre ting man må passe på på denne rifla for at den skal gå bra?

Han jeg kjøpte den av hadde fått god presisjon med blykuler på 200gr. Han hadde støpt selv. Det er det jeg vet. Det fulgte med de 100 stykk Hornady 200 gr sp og 100 stykk Hornady sp/interlock 250 gr. Det er det jeg vet/har fått fortalt :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (36 minutter siden):

Alle pumperifler er ræl.. Men det betyr ikke at skal spre 15cm på 100m

 

Det er ei lett, udempa rifle, som har har relativt mye rekyl. 

Om egenpresisjoen fra før er middels dårlig, ladning/kule ikke optimal, så er det vel ikke veldig overraskende?

 

Jeg har skutt med ei lett udempa 9,3x62. 

Det er mye rekyl, og ikke noe jeg vil skyte på magen med.  

Link to comment
Share on other sites

Kimis skrev (31 minutter siden):

Han jeg kjøpte den av hadde fått god presisjon med blykuler på 200gr. Han hadde støpt selv. Det er det jeg vet. Det fulgte med de 100 stykk Hornady 200 gr sp og 100 stykk Hornady sp/interlock 250 gr. Det er det jeg vet/har fått fortalt :) 

" ring - ring.. hallo? Hei, det er Kimis, som kjøpte pumperifla av deg. Du fortalte at du fikk god presisjon med den, men jeg får samlinger på 15 cm de de 200 greins Hornadykulene som fulgte med. Har du ladedata du kan dele med meg?"

;-)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kimis said:

Han jeg kjøpte den av hadde fått god presisjon med blykuler på 200gr. Han hadde støpt selv. Det er det jeg vet. Det fulgte med de 100 stykk Hornady 200 gr sp og 100 stykk Hornady sp/interlock 250 gr. Det er det jeg vet/har fått fortalt :) 


Hvis du skyter ikke rene blykuler så ville jeg pusset godt for å fjerne evt. blyrester fra tidligere. Har veldig blandet erfaring med å veksle mellom støpte blykuler og vanlige mantlede kuler, veldig blandet presisjon (les, dårlig..)

 

Edited by CRC
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (59 minutter siden):

" ring - ring.. hallo? Hei, det er Kimis, som kjøpte pumperifla av deg. Du fortalte at du fikk god presisjon med den, men jeg får samlinger på 15 cm de de 200 greins Hornadykulene som fulgte med. Har du ladedata du kan dele med meg?"

;-)

 

 

 

 

Jeg skjønner ironien din her, men jeg kommer ikke til å ringe han.  Det kan jo være han lurte meg, men jeg opplevde han/selger som ærlig. Kulene som fulgte med var i esker med ubrutt forseiling, slik at han hadde ikke ladet opp noen av dem selv. Dette er et litt spesielt kaliber i ei pumperifle og prisen var derretter.  Jeg forventer ikke å få hverken ladedata fra noen eller at presisjonen skal overgå matchrifler til mange titusen lapper. Men det hadde vært moro å hatt alle skudda innen for 8 ringen. Og kanskje noe bedre i benk/med støtte. 

 

Jeg syns det er moro med nytt kaliber og syns det er artig å få litt input fra folk som har greie på ting her på forumet, jeg trodde egentlig du var en av dem som hadde peiling. Men om du søker å drite ut rifla og meg, så håper jeg heller du kan gå deg en tur i skogen å se etter bjørn ;) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
CRC skrev (40 minutter siden):


Hvis du skyter ikke rene blykuler så ville jeg pusset godt for å fjerne evt. blyrester fra tidligere. Har veldig blandet erfaring med å veksle mellom støpte blykuler og vanlige mantlede kuler, veldig blandet presisjon (les, dårlig..)

 

Jeg lærer nye ting hele tiden :)

 

Jeg kan pusse mer, slik jeg skjønte selger så hadde han skutt noen hundre skudd med blykuler. Vil det være slik at presisjonen evt kan komme "tilbake" etter x antall skudd med mantla kuler? 

Edited by Kimis
Link to comment
Share on other sites

Kimis skrev (7 minutter siden):

å håper jeg heller du kan gå deg en tur i skogen å se etter bjørn

Eller kontakte psykolog for behandling av pumpofobi. 🤪

Spøk til side, ladeboken oppgir ca 60 gr maks for N11, din ladning er så lav at den kan variere mer enn nødvendig. Grove kalibre er mindre kritisk på smådetaljer enn mindre kalibre og de fleste gir god presisjon til jaktformål uten særlig eksperimentering. Dropp tanken om ladestige, det er bortkastet. Prøv 58 gr krutt og se om det blir bedre. Om det har blitt skutt blykuler i våpenet så har det ingenting å si, restene blir borte når du skyter mantlet kule. Puss normalt og skyt. Ikke overtenk, test ut den kulen du har startet med før du prøver annen kule. Alltid en ting av gangen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Kimis said:

Jeg lærer nye ting hele tiden :)

 

Jeg kan pusse mer, slik jeg skjønte selger så hadde han skutt noen hundre skudd med blykuler. Vil det være slik at presisjonen evt kan komme "tilbake" etter x antall skudd med mantla kuler? 

Det er ikke godt å si.
Jeg har bare erfaring fra en rifle på akkurat det der så grunnlaget er lavt, men har lest om det samme på nett (ingen kilder). Dette var en annen patron også (45/70). Ammoen gav fin presisjon separat, men når jeg blandet ammunisjon ble det mer ustabilt. Mulig noen andre ting var ustabile også (les skytter). Når jeg leser erfaringene til @Per-S hva angår temaet så er nok dette en mindre faktor og ikke noe stort tema. Mulig jeg prøvde å finne teorier som passet avvikene og fant kun denne teorien/forklaringen der og da. Denne fellen er det lett å gå i.


Har du målt utgangshastighet? Siden du skriver du tviler noe mer krutt vil gi mer jevn hastighet. Det fine med å sjekke det er også at du får kryssjekket det mot ladedata / målinger.

Edited by CRC
Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet i mange år med en Ruger M77 i 35 Whelen med 22" Shilen pipe.
Alt fra elg til rådyr, innblandet noen dåhjorter og villsvin i Skåne.
Fant fort ut at rifla likte RN kuler best, så standardladning ble 250 gr Woodleigh RN foran 57 gr N150.
Kronografert til 757 mps.
Mer enn god nok jaktpresisjon og et trivelig og absolutt effektivt jaktkaliber.

 

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kimis skrev (1 time siden):

 

Jeg skjønner ironien din her, men jeg kommer ikke til å ringe han.  Det kan jo være han lurte meg, men jeg opplevde han/selger som ærlig. Kulene som fulgte med var i esker med ubrutt forseiling, slik at han hadde ikke ladet opp noen av dem selv. Dette er et litt spesielt kaliber i ei pumperifle og prisen var derretter.  Jeg forventer ikke å få hverken ladedata fra noen eller at presisjonen skal overgå matchrifler til mange titusen lapper. Men det hadde vært moro å hatt alle skudda innen for 8 ringen. Og kanskje noe bedre i benk/med støtte. 

 

Jeg syns det er moro med nytt kaliber og syns det er artig å få litt input fra folk som har greie på ting her på forumet, jeg trodde egentlig du var en av dem som hadde peiling. Men om du søker å drite ut rifla og meg, så håper jeg heller du kan gå deg en tur i skogen å se etter bjørn ;) 

Heisann. Nei det var langtfra ironi. Jeg har gjort det der flere ganger når jeg har kjøpt gamle våpen, og stått fast. Riktignok fyrt avgårde en mail eller melding på finn, men same same.  Og seg har fått sånne mailer flere ganger. Jeg har aldri gjort det med en undertone av mistanke om at jeg har blitt lurt, og har heller ikke oppfattet andre sånn. Det er bare snakk om å finne en snarvei til godladningen. Men det er klart, så lenge pakkene var uåpnet så er et vel neppe allverdens å hente. 

 

Anyway, se på innleggene over og lad hardere. Per-S foreslår 58 grains N11, det bør være en safe ladning. Seawolf 57 greins N150 bak 250 greins kule. Begge disse har ladet mer enn du og jeg og en haug med andre til sammen. Jeg ser at du har N11 krutt, så da synes jeg du skal teste ladningen til Per-S fort som fy :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei, Kimis og gratulerer med artig børse kamret for en veldig allsidig patron!

Jeg har 2 stk 35 Whelen, begge mine er halv- custom boltrifler.

 

35 Whelen har kammer med lang friborring, og kan være litt sære mtp presisjon med lettere kuler. Jeg har prøvd litt med 200grs interlock RN i en børse foreløpig, litt skuffende presisjon. 

En lett kule som har gått veldig bra, er Geco Hexagon 180grs (revolverkule), jeg brukte 59-60grs N140, som er ca startladning iflg Speer (mye fine data der).

 

Ellers er 250grs kuler mye enklere presisjonsmessig. Jeg ville ikke ladet til "boltriflemax". Jeg ville prøvd 55grs N150.

En ting er hva mekanismen tåler, en annen ting er at Whelen har en større tilbøyelighet til hylsestrekk enn andre standardpatroner jeg bruker, og i en mekanisme med litt mer slark enn rettet boltkasse med lappede låseklakker kan det bli slitsomt.

 

Sonic (Landro.no) har kommet med messingkule i .358 med hyggelig priset treningskule, og fragmenterende jaktkule. Liten foreløpig test ga god presisjon.

 

Litt rester etter bly og kulefett er ikke noe stress, så lenge løpet ser "rimelig blankt" ut. Men de første seriene kan det være litt ustabil presisjon. Jeg skyter hovedsakelig støpekuler selv.

 

Jeg så annonsen for det våpenet, og hadde jeg hatt plass i skapet.... Det fulgte med en fin støpeform også, såvidt jeg husker.

 

Lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kimis skrev (6 timer siden):

Skal sies at jeg ikke har hatt problemer ved andre kalibre jeg har ladet

Da er det neppe et problem. Jeg har vært borti at folk har klart å lade upresis ammo. En måte å gjøre det på er ukritisk krymping en annen er å presse hylsene skjeve på feil monterte dier - men generelt skal det en del til.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke er gjort ville jeg førsttatt en grundig puss av løpet om det er blyrester eller kobber etter homogene kuler. Bare for å eliminere dette.

Videre kanskje gått for litt tyngre/lengre kule og ladet en stige opp mot forventet maks.

Link to comment
Share on other sites

Denne karen som har skrevet en artikkel om nevnte rifle i samme kaliber virker jo å være godt fornøyd med sin:

https://www.austdeer.com.au/2019/10/11/1377086/flashback-doug-read-tests-the-remington-model-7600-pump-action

 

Utifra denne tråden på et forum virker det jo også som om presisjon stort sett er ok.                                     https://www.24hourcampfire.com/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/6055232/Re_Accuracy_of_Remington_7600

 

Ingen erfaring med nevnte rifle eller kaliber, men Hornady kuler ala interlock har jeg kun gode erfaringer med presisjonsmessig i 45-70, 308/3006, 8x57 og 375H&H.                                                                              

Sikkert et idiotisk spørsmål, men har du målt diameter på kulene?                                                                      

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Nå har jeg testet litt. Må si at jeg ikke hadde dagen på banen, da jeg ikke var veldig fornøyd med samlingene med 6,5’n heller 😅.

 

Men jeg prøvde med 57 og 58 gr n11 og fikk samling på:

9cm med 58 gr

7cm med 57 gr. Hastigheten her var mellom 750 og 760mps, om kronografen er korrekt.

Kula var fortsatt 200gr sp og col 79mm.

 

Jeg prøvde å måle max patronlengde før kula står i bommene, og jeg kom til 84,6mm, vil det være hensiktsmessig å øke col opp til 82 eller 83mm? Evt lage fem og fem med 1mm økning fra 79 til 83mm?

 

Hehe, dette er første gang jeg ikke får det til å funke første gang, så det er litt moro å prøve seg frem også 😅😊.

 

 

Løpet er også pusset og pusset og pusset. Kjøpte nano rengjøring som skulle fjerne alt mulig. Har pusset igjen og igjen. 

Edited by Kimis
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (På 6.3.2024 den 18.52):

Hei, Kimis og gratulerer med artig børse kamret for en veldig allsidig patron!

Jeg har 2 stk 35 Whelen, begge mine er halv- custom boltrifler.

 

En lett kule som har gått veldig bra, er Geco Hexagon 180grs (revolverkule), jeg brukte 59-60grs N140, som er ca startladning iflg Speer (mye fine data der).

 

Sonic (Landro.no) har kommet med messingkule i .358 med hyggelig priset treningskule, og fragmenterende jaktkule. Liten foreløpig test ga god presisjon.

Takk for det ☺️

 

Jeg skal se om ikke jeg kjøper ei messingkule etterhvert. Ser de har på lager. Vet du om det er noen som har laget ladedata for den kula? Evt kan man kanskje følge ttsx sin for samme vekt.

 

Geco kula er utsolgt, men ser de har 158gr på lager. Har du prøvd noe med såpass lette kuler? Hvordan er det å dra disse kulene opp i 800mps, er det noe de tåler?

Link to comment
Share on other sites

Kimis skrev (12 minutter siden):

Vet du om det er noen som har laget ladedata for den kula?

 

Nei, men du kan bruke TTSX- data, eller noe sånt. En 200grs kobber/messing- kule er omtrent like lang som en 250grs blykjernekule, og data blir ganske like. 

Hvis du har nytte av det, kan jeg grave litt i ladenotater og bli litt mer konkret.

 

Kimis skrev (12 minutter siden):

Geco kula er utsolgt, men ser de har 158gr på lager. Har du prøvd noe med såpass lette kuler?

 Jeg har forsøkt bittelitt med 158grs Geco FMJ, flatnese. Innledende resultater var skuffende, men prosessen er langt fra ferdig.

 

Ekspanderende revolverkuler i full Whelen-fart er spektakulært fragmenterende kuler. Det fine er, at du finner billige hyllevare- kuler som ekspanderer i sub. Porteføljen av revolverkuler er det som gjør .35 Whelen så utrolig allsidig!

 

Kobberbelagte kuler er også en mulig vei. Det er en veldig billig måte å fore ei rifle på. Du kan lese litt om mine erfaringer i denne tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/91428-trenger-tips-til-reduserte-ladninger/#comment-1330910

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (4 timer siden):

Jeg har forsøkt bittelitt med 158grs Geco FMJ, flatnese. Innledende resultater var skuffende, men prosessen er langt fra ferdig.

 

Ekspanderende revolverkuler i full Whelen-fart er spektakulært fragmenterende kuler. Det fine er, at du finner billige hyllevare- kuler som ekspanderer i sub. Porteføljen av revolverkuler er det som gjør .35 Whelen så utrolig allsidig!

Spennende. Har tidligere skutt 44 magnum i ei rifle jeg hadde. Der gikk 240 gr xtp godt på 100m, mens 240 gr blykule hadde god spredning. Kan jeg spørre hvilke hastigheter du har på 158 gr kula? Jeg ser at iallefall Hornady setter «maks» hastighet til 1700 fot. Men det er kanskje maks i forhold til hvordan kula skal ekspandere riktig.

 

jeg har lest litt om det med reduserte ladninger. Og har tenkt på dette ifht å bruke pistolkuler. Men da er vel kanskje n110 å anbefale? Ser at n340 også er brukt, men det blir jo lite krutt i ei slik hylse. Har lest at det er lurt å bruke dacron for å holde kruttet ned og få jevn tenning hele veien. 
 

Fant noen reduserte ladninger på blykuler i ladeboka v4 for 30-06, og det bør vel være trygt i 35 ifht at diameteren på kula er større.
Har forsåvidt også funnet noen ladninger i Lyman ladeboka, men da med 2400 kruttet, og det er vel forholdsvis sammenlignbart med n110 om ikke jeg tar helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Den mantlede 158- grs kula har jeg bare såvidt prøvd med en redusert ladning med Norma 200 som var ganske mislykket (for lavt trykk, ujevn forbrenning)- jeg vet ikke hvilken fart. 158grs kobberbelagte H&N hullspiss har jeg ladet til subsonisk med 10grs N32c, de ekspanderer og samler rundt tommen på 50m. 

 

N110 er et veldig fint krutt til reduserte ladninger, sommer som vinter. Det fungerer fint uten kruttposisjoneringsmidler som Dacron. Jeg skyter noen tusen slike ladninger i året, og bruker N110 til alle patroner jeg lader (.222, .223, 6,5x55, 30/30, .308, .30-06, 35Wh, .44AutoMag).

 

N110 er et knepp langsommere enn 2400, så du kan trygt ta utgangspunkt i data for Alliant - kruttet.

 

Jeg skyter mest pulverlakkerte kuler i mine, kulevekter fra 140-300grs, med og uten gas check, med krutt fra de raskeste pistolkruttene til N-4. Bare å si fra hvis du vil ha noen av mine data 

 

IMG_20230114_103452533.jpg.4e4ee24497283b74e610a30983a50cb4.jpgIMG_20220514_095037820.jpg.d3cfb12b3bb85cb5728ebe5bd293fd11.jpgIMG_20211212_215851522.jpg.b94a11fe3a58f19c8ab318164eca1cba.jpgIMG_20210714_104934604.jpg.9e85154f8a3a7eeddd79b3fe467c8076.jpg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har en Krico som opprinnelig var i 30-06, som løpet var ferdig på. Den fikk et nytt rustfritt 50cm's matchløp i .35 Whelen. har vært hoved jaktrifla mi de siste ca 10 årene, og det er blitt noen dyr på denne tiden. Rådyr, hjort, dåhjort og villsvin. Et fantastisk kaliber. 😀

 

Har prøvd det meste jeg  har av krutt til denne. Men det er to krutt som utmerker seg. N11/203B og N150. Min rifle liker absolutt best 58 grain 203B eller 57 grain N150. Uansett kulevekt. Om det er revolverkuler, 200grains TSX eller 250 grains blykuler. Dette er ikke noe høy-trykks ladning. Snarere lavtrykk. Vært oppe i 60 grain med begge kruttsortene, men det ga dårligere presisjon, og en snert i rekylen som jeg ikke likte. 

 

Jaktladningen har siste årene vært 200 grains TSX med 58 grain 203B bak. Går meget godt. Men den kula er kilen på settedybde. Tok litt tid før jeg fikk det til å stemme. 

Ladet også en god del med N310 og N110 bak revolverkuler. Moro å skyte med, omtrent uten rekyl. Hastigheter fra underlyds-hastighet til middels.

Men fikk aldri like gode samlinger som med 203B/N150. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde engang en Rem 700 ADL synt. i .30-06 som ga samme spredning som TS sin rifle. Brukte da fabrikkammo. Mistenker det var avtrekket som var altfor grov og tung, eller røret inni siktet som hoppet rundt for hvert skudd. Løpet var heller ikke frittliggende dvs. påskrudd hvor den ble presset helt framme på den billige plaststokken, mao. at løpet hoppet rundt og ble klemt fra plass til plass på skjeftet. Den var god nok til å ta storviltprøven…med om og men.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...