Jump to content

Prosjekt Karbonkrag


Recommended Posts

Her på kammeret har vi mange dyktige personer, som klarer det mest utrolige i sine prosjekttråder. Dette fører naturligvis til stor misunnelse blant enkelte brukerne, ettersom de ikke klarer det samme/mangler utstyr/har ikke tid.

 

Hadde det ikke vært fantastisk med et prosjekt der ideen var helt middels og gjennomføringen håpløs? Et prosjekt som gir deg et stadig bedre selvbilde etterhvert som trådstarter stadig tabber seg ut? Vel, du trenger ikke å vente lengre. Undertegnede skal se til at selvfølelsen din stadig stiger!

Så nå lurer du gjerne på hvordan jeg kan si noe slikt, før prosjektet knapt er kommet i gang? Vel, her er et bilde av mitt forrige karbonprosjekt:

 

dsc00263.jpg

Link til forrige prosjekt

Det lover jo ikke akkurat bra...

 

 

Så til selve prosjektet! Det hele startet med denne tråden der jeg var så heldig å en krag fra et hyggelig kammermedlem. Jeg må ha vært småfull når jeg sendte han PM, for jeg klarte å si at jeg skulle lage en karbonfiberstokk til kragen. Jeg håpte i det lengste at han overså denne detaljen, men brukeren var skarp og min tabbe var komplett.

 

Allerede fra første gang jeg så rifla, så fikk jeg litt planer om hva jeg kunne gjøre med den, men akkurat hva måtte bestemmes av bruksområdet. Det første som slo meg, var å bruke den i manuell rifle klassen i Dynamisk Sportssskyting. Som linksskytter er jeg avhengig av våpen med produksjonsfeil for å få sluttstykket på venstre side. Dessverre var kvalitetskontrollen høy hos Kongsberg, så alle sluttstykkene har hevearmen på høyre side. Dette vil si at omladning vil gå relativt tregt, noe som gjør at jeg neppe vil kunne heve meg i den klassen. At jeg ønsket så kort løp som mulig, gjør og at jeg ikke klarer majorkravet, og taper enda flere poeng her.

Så da var det bare et bruksområde igjen, som de fleste prosjektbørser havner i, nemlig rådyrjakt. Jeg har naturligvis rifler for rådyr alt, men alltid greit med noe nytt.

 

For å få til dette har jeg satt opp følgende plan over ting som skal gjøres.

 

- Kappe løpet til 40cm.

-Montere picatinnyskinne på løpet + sette på rødpunktsikte.

-Lage stokk i karbon og glassfiber.

-Duracoate.

-Forhåpentligvis få gjort dette i et tidsrom som tilsier at jeg rekker årets oppskyting med denne riflen.

 

Det skal sies at oljebransjen ikke lengre går som det griner, så litt budsjettpreg vil det bli. Primært vil jeg kun bruke håndverktøy og ting jeg har liggende fra før av. Fra forrige prosjekt har jeg både karbonfiber, glassfiber, epoxy samt andre småting liggende klar.

 

Det en må huske på etterhvert som en leser denne tråden, er at det på ingen måte noen fasit til hvordan ting skal gjøres, men hvordan jeg gjorde det. For dere som kan faget, vil dere se stor forskjell på beste metode, og mine metoder.

 

Så en liten presentasjon av rifla:

 

dsc_0119.jpg

Låskassen var visstnok reblånert en gang på 80-tallet og ser relativt ok ut. Diopteret må nok bort.

 

dsc_0120.jpg

Ikke noen store overraskelser på kolben. Rekylkappen er i stål og er foreløpig tenkt at skal beholdes.

 

dsc_0121.jpg

Løpet er langt. Veldig langt. Heldigvis er jeg stolt eier av baufil.

 

Demontering og kapping av løp.

 

Det første jeg måtte gjøre, var naturligvis å demontere riflen. Denne prosessen var ganske lik som andre rifler, men jeg måtte i tillegg fjerne dioptersiktet.

 

dsc_0125.jpg

Diopteret er festet på et stort svalehalespor. Dette sporet var festet i kassen med 3 skruer som stod ganske hard fast.

 

Etter at alt var demontert og en liten puss var gjennomført, var det på tide å få kappet løpet til en passende lengde.

 

dsc_0126.jpg

Originalt var løpet 74 cm, altså alt for langt.

 

dsc_0128.jpg

41 cm fra støtbunn ble målt opp og et vinkeljern ble brukt for å holde meg på rett linje. Nå hjelper vinkeljernet kun på ene siden, så jeg saget skrått mot høyre i stedet for. Mye filing måtte til etterpå.

 

dsc_0130.jpg

Vinkeljernet ble så flyttet til den delen av løpet som faktisk skulle brukes (burde bare satt det på den siden med en gang), for å brukes som mal til filen. Jeg brukte først fil og så 240 sandpapir.

 

dsc_0134.jpg

Til kroning av løpet brukte jeg en messingskrue i drillen. Skruen var slik at hodet var litt større enn kaliberet og autosol ble brukt som slipemiddel. Jeg trengte ikke noen dyp kroning, men ville ha en jevn overgang der jeg tydelig ser bommene.

 

dsc_0140.jpg

Fordelen med kort rifle merker man tydelig under bæring. Med denne kan jeg enkelt la pipa henge rett ned når jeg rusler i skogen.

 

En gang i fremtiden vil jeg trolig også få gjenget løpet for rekylbrems/liten demper, men ettersom jeg ikke har tilgang til dreiebenk for tiden, så må nok det avvente litt. Er det noen i Stavangerområdet som har en dreiebenk stående og alt for mye fritid/trenger nye venner, så skrik ut!

 

Neste skritt blir å få festet picatinny/rødpunkt, samt gjøre stokken klar for å lage støpeform. Så følg med etterhvert som jeg kommer til de store tabbene!

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelige ord.

 

Min kunnskap om krag er skremmende liten, så akkurat hvilken modell det er, vet jeg faktisk ikke. Men den er fra 1903 (så neppe M1930), reblånert på 80-tallet og jeg har enda ikke funnet 2 nummer som er like. Så den burde nok passe bra for slakting.

Link to comment
Share on other sites

@Vingemutteren, du får se bort nå da :wink:

dsc_0174.jpg

 

Videre arbeid nå blir å få stokken klar til å støpe en form av den. Det betyr masse sparkel og masse pussing.

Jeg venter også på en picatinnyskinne som jeg skal få festet på løpet. Akkurat hvordan jeg skal gjøre dette er fortsatt litt usikkert, fordi jeg vet ikke helt hvordan skinnen er, men det løser seg nok. Har et par ideer om hvordan det skal gjøres.

 

Jeg må også få sett litt på avtrekket. Egentlig burde jeg skaffet meg et danskeavtrekk, men prisen hos Landrø gjør at budsjettet må dobles. Så med mindre jeg finner et liggende på fortauet, så må jeg nok frem med dremel og poleringsskiver. Skulle jobbsituasjonen bedre seg, så blir det nok et danskeavtrekk med tiden.

 

Det vil forhåpentligvis komme en større oppdatering ila neste uke, når jeg har kommet et stykke videre. Morgendagen blir desverre brukt til bunad og flaggvifting, så neppe så mye fremgang da.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Del 2!

 

Da var det på tide med del 2 av dette prosjektet. Det er egentlig ikke noe som er ferdig, men det var på tide med en liten oppdatering.

 

Sluttstykke og avtrekk.

I påvente av noen pakker i posten, startet jeg med å pusse sluttstykket. Slik som jeg fikk det, så var hele sluttstykket blånert, med noen blanke slitemerker. I mitt hode skal selve sluttstykkekroppen være polert, så da var det bare å sette i gang.

 

dsc_0158.jpg?w=300&h=169

Blånert sluttstykke.

 

Jeg startet med å demontere hele sluttstykket. Utdrager, sikring, hevearm etc. skal være urørt og helst slippe noen annen finish enn den som allerede er på. Hvordan dette ender opp til slutt, når jeg går i gang med duracoating, er jeg ikke helt sikker på. Men tar det litt som det kommer.

 

Framgangsmåten er rimelig rett frem, med sandpapir i stadig finere utførelse. Jeg er ikke ferdig med denne jobben enda, så detaljbilder får komme etterhvert.

 

dsc_0159.jpg?w=300&h=169

Foreløpig polering.

 

Jeg har i tillegg fått sett litt på avtrekket. Til nå er alle glideflater polert, og avtrekket har blitt litt glattere. Fortsatt tungt, men uten så mye hakking. Om noen har noen tips til spesielle områder som burde bli tatt ekstra nøye, så tar jeg gjerne imot tips!

 

Picatinny/Sikteoppsett.

Jeg nevnte i forrige innlegg at jeg ønsket picatinnyskinne på løpet. Planen var originalt å få satt på et rødpunkt her, men planer forandres ofte underveis. Uansett, picatinny måtte på løpet!

 

Originalt har løpet 2 hull for feste av baksiktet, og planen var derfor å bruke disse til å feste skinnen. Jeg fant ikke en skinne som passet diameteren på mitt løp, så beddemasse måtte til å få en fin passform. Når jeg skulle bore hull som passet hullene på løpet, fant jeg også ut at jeg er evneveik til å bore på frihånd. Planen ble derfor endret til å kun bruke det ene eksisterende hullet og la beddemassen ta seg av resten. Dette innebar at skinnen ikke kan tas av, ettersom den blir støpt fast til løpet.

 

dsc_0177.jpg?w=300&h=169

Klar til beddemasse.

 

Løpet ble så behandlet med fettfjerner og områder som ikke skulle ha epoxy på seg ble dekket av sølvtape som fikk skokrem på seg.

 

dsc_0178.jpg?w=300&h=169

Skinnen støpt fast til løpet.

 

Det hele ble vatret opp og biltemas tokomponent epoxy ble brukt. Jeg droppet å farge epoxyen ettersom alt skal duracoates senere.

 

dsc_0195.jpg?w=300&h=169

Skinnen ferdig på løpet.

 

Etter litt diskusjon med en kompis, kom jeg (altså han) frem til at det lureste ville nok være å beholde dioptersiktet. Rødpunkt er elektronikk og det har det med å ikke fungere når det regner ute. Selv om jeg har skutt minimalt med diopter, viser jo DFS daglig hvor godt det går an å treffe med det. Dette betød altså at det gamle forsiktet måtte fjernes fra en gamle løpsbiten.

 

dsc_0179.jpg?w=300&h=169

Med dremel og hammer kom forsiktet relativt greit av.

 

dsc_0180.jpg?w=169&h=300

Bunnen av forsiktet ble så slipt flatt for å kunne støpes foran på skinnen.

 

Jeg har i førsteomgang kun støpt forsiktet på skinnen. Hvor godt dette holder, finner jeg nok ut av etterhvert. Men skulle det ryke, så burde det være en smal sak å få festet det enda bedre. Det samme gjelder forøvrig med skinnen. Jeg har ingen erfaring med å støpe sikter fast uten skruer, så det blir spennende å følge med på.

 

dsc_0196.jpg?w=300&h=169

Forsiktet på plass på skinnen.

 

Jeg valgte å sette forsiktet på skinnen slik at løpet fortsatt har mulighet for å bli gjenget opp en gang i fremtiden.

 

Stokken.

 

Den store delen av denne ombyggingen er selvsagt stokken som skal bli laget av karbonfiber. En annen kompis mumlet litt om at han ikke likte den brå avslutningen på forskjeftet, så da måtte jeg søke hjelp hos Larry Potterfield og ta frem filen.

 

dsc_0168.jpg?w=300&h=169

Original avslutning.

 

dsc_0169.jpg?w=169&h=300

God i gang med arbeidet.

 

dsc_0171.jpg?w=300&h=169

Ferdig arbeid.

 

Dette gir en mye mer harmonisk avslutning på forskjeftet, men gir samtidig litt vinkler som kan bli vanskelig når jeg skal lage støpeformen, blir spennende å se hvordan dette ender opp til slutt.

 

Jeg ønsket i tillegg å gjøre litt endringer på stokken. Originalt er den litt for kort for meg, men ettersom jeg ønsker en kort børse, så har jeg ikke gjort noe med det. Pistolgrepet var også for lite for meg, så med sparkel laget jeg en stor palmswell (palmebrønn?). Sparkel ble også brukt for å dekke andre området som jeg ville ha bort.

 

dsc_0163.jpg?w=300&h=169

Sparkel på stokken.

 

dsc_0173.jpg?w=300&h=169

Ferdig pusset.

 

Ettersom jeg skal lage støpeformer av stokken, så måtte den bli delt i to. Noen båndsag har jeg ikke, så en sliten håndsag ble løsningen. Om jeg sier at jeg saget kontinuerlig i en time, så tror jeg ikke at jeg overdriver. Sagen var helt håpløs!

 

dsc_01741.jpg?w=169&h=300

Det tar sin tid!

 

dsc_0182.jpg?w=300&h=169

Endelig ferdig.

 

Når stokken endelig var delt i 2, så var det på tide å få laget støpeformene. De to delene ble smørt inn med skokrem som slippmiddel og glassfiber ble lagt over.

 

dsc_0184.jpg?w=300&h=169

Første lag med glassfiber.

 

Totalt så la jeg 3 lag med glassfiber. Formen er ikke supersterk, men 3 lag holder for mitt bruk. Skulle jeg startet masseproduksjon, ville jeg nok brukt flere lag glassfiber for en sterkere form. Dette ville også vært nødvendig om jeg hadde brukt vakum for å lage stokken, noe jeg ikke skal.

 

dsc_0186.jpg?w=169&h=300

Epoxy fra West Systems ble brukt.

 

dsc_0187.jpg?w=300&h=169

Siste laget tørker.

 

Til slutt var alle lagene tørre og jeg kunne ta av støpeformene. De var ikke så veldig pene når jeg tok dem av, men etter litt puss så ble det ikke så ille.

 

dsc_0188.jpg?w=300&h=169

Innsiden av støpeformene.

 

dsc_0189.jpg?w=300&h=169

Og utsiden.

 

Fordelen med disse formene er at jeg kan bruke den til å lage stokk av dersom alt skulle gå galt med karbonfiberen.

 

Så var det bare å få lagt karbonfiberen i formen. Først ble formen smørt inn med skokrem og epoxy ble smørt utover. Dette ble liggende noen timer slik at den fikk en klebrig overflate og så ble karbonfiberen lagt over. Deretter mettet jeg fiberen med epoxy.

 

dsc_0190.jpg?w=640&h=360

 

Dette er da altså så langt jeg har kommet til nå. Videre så prioriteres stokken for å få den ferdig. Jeg ser en del skjær i sjøen, men forhåpenligvis blir det ikke så alt for stygt.

Link to comment
Share on other sites

Når du lager form på den måten du har gjort, kan du sikkert få til å vakuumbage med en støvsuger og en komkrimeringspose som er ment for klær, dyner etc. Du vil få en høyere styrke i skallet i tillegg til at vekten blir noe lavere ved å vakuumere.

Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer: nå skulle jeg gjerne rapportert deg for personhets, men jeg er vel sånn sett enig med deg :mrgreen:

 

 

@Bly: Ikke et dumt forslag, men ettersom skallet nå nærmer seg ferdig, så fortsetter jeg nok i samme spor som før. Resultatet blir nok en tyngre/svakere stokk, men det får våge seg. Formene har jeg jo nå, sånn om jeg skulle prøve meg på vakum en annen gang.

Leste forresten en annen tråd du skrev om en haglekolbe der du laget flenser for å lime de to halvdelene sammen, har dette fungert bra for deg?

Link to comment
Share on other sites

Flens har fungert meget bra i mine prosjekter, men er man ute etter lavest mulig vekt er det selvfølgelig ikke helt optimalt. Den kolben du sikkert har sett en tråd om er grundige testet av typen hardcore :mrgreen: Den tåler knall og fall i steinura med en 100 kg mann på toppen uten annet enn overflateriper.

 

Flens fungerte så bra at jeg gjorde ett hagleprosjekt til med det designet:

normal_image~11.jpg

Her er en kolbe i karbon/glass til en annen hagle.

normal_image~12.jpg

Slik ser den ut innvendig. De blanke prikkene er innstøpt bly for at hagla skal få riktig balanse.

Her ser du også hvor stor flens jeg har brukt.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, helt topp!

 

Hvor mange lag med fiber brukte du på skallene?

 

Var noe slikt jeg har sett for meg, så godt å høre at det fungerer i praksis. Hvordan ble skjøten på topp og bunn her?

 

Og selv om jeg ikke er ferdig mitt prosjekt enda, så har jeg liten tro på at det blir like bra som ditt. For det ble meget fint!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker, men tror kolben består av (ytterst til innerst) 2 lag karbon 200g, 2 lag glass 200 g, 1 lag karbon 660g + 1 lag ekstra 660g i hals/grepet. Blir en tykkelse på rundt 1-1,5mm.

 

Kosmetisk er skjøten er avhengig av to ting. Formen din må være så stabil at delene passer 100% når de legges mot hverandre. Det er ikke helt lett å få til, men går. Det andre er selvfølelig at man ikke må slipe for dypt i overflaten ved tilpasning av delene. Da blir mønsteret feil/borte. Dette har selvfølgelig sammenheng med det første.

 

normal_image~13.jpg

Jeg ble rimelig fornøyd med denne, selv om den ikke er helt 100 % over det hele :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for informasjonen. Har til nå 3 lag med 200 karbon, så tenker jeg 3 lag glass før litt karbon igjen. Tenkte også å støpe inn en gjengestang langs hele lengden for å øke stivheten.

 

Formene mine var ikke helt perfekte, så har laget litt overskudd på begge halvdeler, slik at jeg kan pusse bort til å få en så god tilpasning som mulig. Til nå virker det ihvertfall som om det skal bli sånn høvelig.

Link to comment
Share on other sites

Angående gjengestang. Hvis du har mulighet ville jeg heller brukt ett hult rør med større diameter for å oppnå stivhet, om du har plass. Skal du ha lav vekt kan du lage/kjøpe ett karbonrør. Det kommer til å bli mange ganger stivere en ei gjengestang, og antagelig vis betydelig letter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

2 ukers ferie gjorde at det ble liten stans i prosjektet. Har nå klart å bli arbeidsledig, så forhåpentligvis vil det gå fremover nå ettersom jeg plutselig fikk mye ferie. Fikk lagt de siste lagene med glassfiber og karbonfiber i dag, så i morgen blir det pussing. Om jeg klarer å pusse det slik at delene passer godt sammen, så får jeg forhåpentligvis startet med innmaten i morgen. Ellers blir det utsatt til neste uke ettersom jeg drar 5 dager på laksefiske.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

PU skum

Men ha i bakhodet at over tid med mye mekanisk bevegelse vil det delaminere.

Divinycell er mere motstandsdyktig mot delaminering. Det er et PVS skum. Ulempen er at du ikke kan støpe den selv, men må kjøpe den i en ferdig blokk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var det endelig på tide med en liten oppdatering.

 

Forrige oppdatering ble avsluttet med at det første laget med karbonfiber ble lagt i støpeformen.

 

dsc_0192.jpg

Første lag med karbonfiber under nedpussing.

 

Etter at nedpussing var gjort, la jeg merke til at det var endel feil. Jeg bruker ikke vakum og karbonen hadde ikke lagt seg helt ned til formen alle steder. Jeg bestemte meg derfor for å legge et nytt lag på oversiden. Skallet mitt skulle få flere lag med både karbon og glassfiber, men dette var det eneste laget som ble lagt på utsiden av kosmetiske årsaker.

 

dsc_0197.jpg

Ytterste lag med karbonfiberduk.

 

Dette ble selvfølgelig heller ikke perfekt, knapt nok godt nok, men mer om det senere. Videre så måtte skallet få økt styrken sin i form av flere lag med glassfiber og karbonfiberduk.

 

dsc_0206.jpg

Lagene støpes på plass.

 

Totalt så la jeg 3 lag med karbonfiber, 4 lag med glassfiber og noen ekstra lag karbonfiber rundt kassen for ekstra styrke. Prosessen er tidkrevende og jeg brukte vel en uke på dette.

 

dsc_0239_1.jpg

Ferdig skall.

 

Grunnet en haug av feil og justeringer under støpingen av skallene, så passet de egentlig svært dårlig sammen. Jeg måtte pusse en hel del og vurderer nå litt på hvordan jeg skal få det til å se greit ut. Tanken om at det skal bli et vakkert resultat, har jeg egentlig gitt opp for lengst. Ikke at det var noen overraskelse.

 

Neste punkt på programmet var å få lagt innmat i kolben. Fra CZ prosjektet så hadde jeg fortsatt endel divinycell liggende. Dette ble kappet, pusset og støpt på plass.

 

dsc_0243.jpg

Legg merke til mellomrommet mellom divinycellen og skallet. Dette rommet ble laget for å lage flenser til å lime skallene sammen med.

 

For å øke styken på stokken valgte jeg å legge inn et karbonrør når jeg støpte flensene.

 

dsc_0245.jpg

Flenser og karbonrør på plass.

 

Etter dette ble skallene limt sammen, noe som jeg glemte å ta bilde av. Resultatet ble at det ikke er perfekt skjøt mellom de to skallene, noe som jeg jobber med nå for tiden. For å øke styrken og redusere fleks i forskjeftet ble det også støpt inn et karbonfiberrør her.

 

dsc_0247.jpg

Røret på plass.

 

Som nevnt tidligere, så gjorde mitt ytterste lag at formen ikke lengre passet over skallet mitt. Dette gjorde at tilpasningen til kassen ble ganske mye vanskeligere. Jeg hadde ikke noen mal å gå utifra lengre, så det ble gjort på frihånd med varierende resultat.

 

dsc_0252.jpg

Endel pussing var nok nødvendig her.

 

For å bygge opp kassen, og få den beddet, så var det nødvendig med endel epoxy. Denne ble lagt i flere lag for å hindre varmgang.

 

dsc_0253.jpg

Første lag med epoxy.

 

dsc_0254.jpg

Et karbonrør ble lagt igjennom det smaleste punktet på stokken. Jeg antar at dette er en relativt svak del, så litt forsterkning skader ikke.

 

Videre fulgte mange lag med gradvis oppbygging av epoxy:

 

dsc_0255.jpg

Beddingen for fremre del av kassen/løpet måtte bygges opp. Det ble gjort med tape for å hindre renning, og stokken i vertikal posisjon.

 

dsc_0260.jpg

Her legges epoxy i bakre del av kassen.

 

dsc_0261.jpg

Så ble det seende slik ut! Det var jo, fint…. ehm..

 

dsc_0263.jpg

«Siste» laget med bedding. Dette er selvfølgelig bare tull. Tror den ble beddet 3-4 ganger til slutt. Alltid noe feil som måtte pusses bort.

 

Med kassen endelig på plass, var det på tide å få tilpasset kolbekappen. Valget falt på den originale kappen, for den var den jeg da hadde liggende.

 

dsc_0264.jpg

Pussing måtte til her også.

 

dsc_0265.jpg

Et viktig punkt, som alt for mange glemmer, er bedding av rekylkappe. Alle vil bedde riflen, men ingen tenker på kappen. Vel, denne karen har ting på stell!

 

For å avslutte stokken, ble det lagt et par lag med epoxy over, som siden skulle pusses ned. Disse lagene ble desverre litt tullete, og jeg fikk en drøss med luftbobler. På dette stadiet var jeg rimelig lei, så boblene er der fremdeles. Jeg får pusse ned en mørk vinterkveld og gjøre det på nytt når jeg får motivasjon igjen.

 

dsc_0267.jpg

Epoxy legges på.

 

Etter epoxyen var tørket, var det å gå igang med sandpapir. Pusset vått og gikk fra P240 til P600.

 

dsc_0269.jpg

Våtsliping av stokken.

 

Stokken ble avsluttet med klarlakk for å få frem glansen. Eller, det fikk ihvertfall frem alle feilene mine!

 

Mens jeg holdt på med stokken, ble kasse og løp duracoatet i garasjen. Dette har jeg ikke bilder av, men fremgangsmåten burde være relativt kjent etterhvert.

 

Underveis i prosessen klarte jeg å velte riflen. Dette burde ikke være noe problem, men forsiktet mitt klarte å falle av. Det å støpe siktet på plass var med andre ord ikke noen optimal løsning. En ny patent måtte til, og jeg hadde tilfeldigvis et gammelt flip-upsikte med picatinnyfeste liggende.

 

dsc_0271.jpg

Siktet jeg hadde liggende.

 

Dette ble så totalslaktet og pusset ned for å få plass til hullkornet.

 

dsc_0273.jpg

Hullkornet ferdig støpt på plass.

 

Etter en hyggelig prat med noen «venner», ble ideen min slaktet rått. Kommentarer som «Skal være ett skikkelig feit rådyr for at hullkorn skal være riktig valg» og «lukter også DFS dress av slike hullkorn sikter», så ny løsning måtte på plass! Heldigvis hadde en kompis et korn med picatinnyfeste liggende i en skuff, så ny løsning kom på plass.

 

dsc_0284.jpg

Nytt sikte.

 

Med nytt sikte på riflen anser jeg prosjektet som ferdig for denne gangen. Litt mer kosmetisk arbeid er nok nødvendig, men nå er det jakt og børsa skal brukes. Vekten endte på 3.6 kg, altså ble det ingen lettvekter! Men kort og hendig er den, så er ikke i tvil om at den kommer til å bli med på jakt. Det vil si, om den faktisk fungerer, jeg har jo ikke skutt med den enda.

 

Noen avsluttende bilder:

dsc_0286.jpg

dsc_0287.jpg

dsc_0285.jpg

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for relativt positive tilbakemeldinger :wink:

 

Hadde første tur på banen i dag. Beste 3skuddssamling ble 29mm, liggende med reim @100 meter. Brukte kun Lapua Scenar 100gr OTM. I beste kammerstil så er det kun beste samling som rapporteres, det andre ble raskt lappet over. Det er tydelig at jeg er evneveik til å skyte med åpne sikter ihverfall.

 

normal_DSC_0289.JPG

normal_DSC_0290.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ville vært useriøst å oppgi 5 skudds serie, her på forumet er det jo en lang og god tradisjon for 3 skudds serier på ei skive med masse klistrelapper!

 

Ser den har mulighet for scout kikkert også, men tror ikke rådyret blir noe mer dødt av det. Tøff rifle!

Mangler bare belteklips på siden, slik at du kan henge den i beltet når du er ute og spankulerer.

Link to comment
Share on other sites

Du la merke til alle klistrelappene bak der også ja?

 

Har jo tenkt på dette med scoutkikkert, men det var jo du som overbeviste meg om å bruke jernsikter :wink:

Men skulle det dukke oppe noe på finn med lang øyeavstand, så slår jeg nok til, picatinnyskinnen er jo på plass alt. Noe 1-4 i størrelse hadde vært ypperlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...