Jump to content

Førstegangsjeger - en rifle til alt?


madsemann

Recommended Posts

Hei.

 

Etter å ha tatt jegerprøven i høst og etter å ha vært på et par jaktturer begynner lysten på en rifle å melde seg.

 

Som tittelen sier ønsker jeg en rifle som i prinsippet kan brukes på alt av vilt og på evt skyting på bane i trondheimsområdet (opptil 600m?). Da jeg kjøpte hagle fikk jeg også godkjent en søknad på en rifle i 6,5x55, noe som jeg tror vil være det beste kaliberet for meg da det er godkjent for alt vilt og bra på lengre hold.

 

Etter å ha saumfart nettet etter brukte rifler lurer jeg på hva dere tror er den beste løsningen?

 

Det som frister mest er kanskje en sako 75, da det skal være gode børser. Hva er forskjellene på denne og en tikke m695? Og hva er forskjellen på en m695 og en T3?

 

Er det noen andre rifler som jeg bør sjekke ut?

 

Angående optikk frister det med en Bushnell elite 6500 2,5-16x50 da denne har stor spennvidde på forstørrelsen. Er det noen andre forstørrelser/kikkerter som vil være mer egnet for min bruk?

 

Når det gjelder pris må det sies at jeg er student og ønsker pakken så billig som mulig (10 000?), og da gjerne med mest penger i optikk da jeg ser for meg at havesyken etter en ny rifle kommer til å melde seg.

 

Takk for svar!

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på Tikka M695 og T3 er vel at T3 er en nyere modell.

Både Tikka og Sako er jo bra våpen i 6,5, så vis du liker disse så er det jo bare å holde deg til disse merkene.

Har selv tikka i 22-250, er kjempefornøyd med denne.

Syns du det blir for dyrt med både rifle og den kikkerten du har lyst på, kan du jo

kjøpe rifla og en billigkikkert nå, og spare videre til den du vil ha.

En brukt 3-9x40 av greikvalitet får du jo nesten kastet etter deg.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

T3 tok over for 595/695 i 2007, og har mer plast.

Presisjonen er fortsatt like god. Anbefaler at du leter etter pent brukt.

Du bør klare å finne kurante pakker inkl kikkert innenfor ditt budsjett.

 

Se mer info på http://tikka.fi/

 

Er selv fornøyd eier av M595

********

 

Remington 700 og Leupold er jo heller ikke feil...

Litt svakere presisjon, stort utvalg, rimeligere

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett litt på Howa, men ettersom de ikke kommer i 6,5x55 er jeg litt usikker. Samtidig har jeg sett en Howa prisliste på en amerikanske side hvor 6,5x55 var inkludert, men prisen NA. Så det kan jo hende at det er på vei...

 

Andre rifler jeg har sett på, på nettet, er husquarna og viking. Men disse finner jeg veldig lite info om... Er dette svenske mausere?

 

Har og sett litt på S&L, men disse er kanskje litt dyre.

 

Forresten har jeg lest om en svensk butikk som eksporterer våpen til Norge, men kommer ikke på navnet i farten. Hvis noen husker det hadde jeg satt pris på en link!

 

Mottar fortsatt med glede forslag til rifle og kikkert!

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

at de ikke kommer i 6,5x55 vil jeg ikke si er noen grunn til å ikke velge howa. 308 er ett fullgodt alternativ til din bruk spør du meg. dessuten tåler den variasjoner i løps lengde mye bedre. som er en fordel om du skulle finne på å få lyst på lyddemper. billig trenings ammo er heller ikke noe problem med 308 siden det finnes plenty med NATO ammo.

Link to comment
Share on other sites

For billigere og bra rifle, sjekk ut Howa rifler.

 

Finnes ikke i 6,5... MEN hvis du vil ha en Howa kan våpensøknaden endres på politikammeret. Har endret kaliber der selv, uten å betale nytt gebyr. Men så er jo Søndre Buskerud våpenkontor noe for seg selv :D. Skulle havesyken for Howa melde seg, så hør med ditt våpenkontor :wink: ....

 

Forskjellen mellom Tikka M 595/695 og T3, er etter min mening at M serien er bedre :D. Har selv en M595 all Weather og er strålende fornøyd med den. Men når det er sagt, skulle jeg hatt ei ny rifle i dag, hadde valget falt på Howa. Mye rifle for pengene!!

Link to comment
Share on other sites

Hei førstegangsjeger...og lykke til...Jeg har prøvd mange børser, sako,sauer,schults og larsen, m98, Lakelander, Tikka, og i dag har jeg 3 Tikkaer. 2 i 6.5 og ei i 300 wm. Jeg er strålende fornøyd, Men jeg ville anbefalt m 695, da Tikka T3 har noen problemer. Tikka er billigere enn Sako, og er ikke dårligere på noe vis. Howa og 6.5 er en sjanse å ta, de har hatt problemer i 6.5. Jeg betalte 6000,- for en spilder ny Tikka m695. Du får brukt, super optikk for 4-5000,- Grunnen til at jeg anbefaler Tikka, er at d sjelden er problemer med Tikkaene.

Link to comment
Share on other sites

Har og sett litt på S&L, men disse er kanskje litt dyre.

 

Litt uklart hva prisklasse du ser for deg.

Er det brukt Sako vs. Ny Tikka....altså en pris på rundt 8.000,- ?

 

Er det Ny sako, så er du på prisklasse med Schultz & Larsen med

løpskifte mulighet. Det har ikke sako.

 

Har en Tikka T3 og En schultz selv, og ingen problemer med noen

av dem. På Tikka'n så hender av og til at at hylsene detter av bolten før

dem kastes ut, men det tror jeg er en liten fix hos en børsemaker.

 

Kan anbefale både Tikka og Schultz. Det er mye børser for pengene.

 

En komentar når det gjelder kikkert. Du vil med all sansynlighet bruke

max rundt 6-7x forstørrelse eller mindre vist du skal skyte et dyr uten

anlegg iallefall. Du vil komme langt med en 2.5-10x50 kikkert til jakt.

 

Ser du på Amerikanske rifler så leveres ikke så mange i 6.5x55. Tar

du f.eks 308 som er litt kraftigere, så er det rifler som Browning A-bolt

som er gode alternativer. Tror ikke jeg bommer mye om jeg sidestiller den

med noe mellom Tikka og Sako.

 

Det blir bare masse meninger. Du må holde i børsene og kjenne på dem.

Dem fleste gjør den jobben dem er tenkt til. Resten er opp til lommeboka di.

Link to comment
Share on other sites

Om du kommer over brukt sako, tikka, Kongsberg(lakelander), Sauer, Carl Gustav (samme som Sauer) i 6,5x55 så gjør det ikke noe om riflen er 10 år gammel. De er for oftest gulle god.

 

Når det gjelder ditt opptikk valg så ser det ut som du har gått for en langholdsoptikk. Husk at denne er vanskelig å bruke på feks rådyrjakt/jag siden synsfeltet blir veldig smalt. I tillegg så bruker retikkelet å være så tynt at det forsvinner raskt i skumring. M.a.o perfekt til lange hold og skyting på dagtid. Får ikke i pose og sekk.

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten komentar: Browning A-bolt leveres i 6,5x55. Bra våpen. Men støtter S.O.N i å foreslå Schultz&Larsen, kjøper du modell classik så er den som ei vanlig rifle uten hurtig løpsskifte, men til omtrent samme pris som T3. Har selv ei M97 DL (systemrifle), men har hatt den for kort tid til å uttale meg bombastisk om den.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 Lite + Leupold VX1 3-9x40 = 7490 + 2300 = 9790.

Dette på jakt og friluft.

 

De ordner sikkert en ferdig pakke med montasje/ringer til akkurat 10 000 for deg.

 

Hadde jeg kunne gjort ting om igjen hadde jeg gått for noe liknende.

Kaliberet mener jeg er bra, rifla er bra, og hvis du en gang blir interessert i langhold

kan du enten bytte ut kikkerten med en mer egnet langholdskikkert,

eller bare slenge på et Stoney Point-tårn på VX-1'n din og bruke den.

Link to comment
Share on other sites

Tusen Takk for mange svar.

 

Jeg har sett en del på T3 lite, men etter å ha lest en del om den og tatt litt på den vet jeg ikke helt om jeg liker all plasten. Tenker derfor på en m695, men de jeg har sett brukt har ikke vært med jaktstokk, og har således blitt dyre med bytte av stokk.

 

Dersom jeg skal gå for 308 har jeg sett litt på 700 sps tactical, men er usikker på om den blir litt tung? Jakt og friluft har og tilbud på remington 700 LV SF, men denne blir kanskje litt dyr i en ferdig pakke. Hvordan funker det å montere demper på flutet løp?

 

Angående kikkert så var jeg ikke klar over at 6500'en hadde tynne streker i retikkelet, jeg får sjekke litt i en lokal sportsbutikk hva som ser og føles bra ut. Vil 2,5-10x50 ha nok forstørrelse på 600m hold?

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Å montere lyddemper på et flutet løp er ikke et problem.

 

Hvor mye forstørrelse du trenger til XXX meter er meget subjektivt,

men en viss regel tilsier en gang forstørrelse per hundrede meter.

Altså burde 10x få deg ut til 1000m. Jeg har fast 10x på min langholdsbørse

og har ingen problem med å skyte på 650m med det.

Blir det bom er det min feil, ikke kikkertens, og ikke forstørrelsens.

 

SPS Tactical er et meget godt valg.

Det finnes flere relativt ferske tråder om denne på kammeret nå,

med mye nyttig informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett litt på svenske nettbutikker tror jeg at valget nå står mellom en brukt sako 75 hunter i 6,5x55 eller en ny remington 700, sannsynligvis en sps tactical i .308w.

 

Det som jeg tenker er at remingtonen gjerne blir litt tung til å gå på jakt med, samtidig finnes det mange muligheter til ombygging. Sakoen er lettere og kanskje mer en ren jaktrifle.

 

Så derfor lurer jeg på hvilken dere tror er "best"? Hvor mye er dere komfortable med at riflen veier på jakt?

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett å bestemme seg for rifle til jakt og skyting på stygg-lange hold!

 

For meg er det viktig at børsa ligger godt i fanget når jeg sitter på en stubbe i skogen. For det er jo stort sett det jeg gjør. Sitter der og ser utover ei myr eller en dalsøkk og tenker over livets finurligheter :P

 

Selv har jeg en gammel M98 med en billig kikkert og den gode gamle 308. Massevis av grønn treningsammo til en rimelig penge, og rikt utvalg av jaktammo som samler godt nok for de fleste av oss.

 

I sannhetens navn må jeg nok innrømme at vi har bomma noen ganger også, børsa mi og jeg :evil: Problemet er bare at jeg innerst inne vet at det faktisk er jeg som har missa....

 

Lykke til med kjøp av rifle

Link to comment
Share on other sites

Sako 75 kan da ikke være feil. Har T3 sv i 223r. Liker ikke enkeltradigt magasin (plast), så liten ladeport at det er ett he... å legge patron rett i kammeret. Sako 75 har vel kryssmatet magasin, som man kan slippe ny patron ned på toppen av, ved tomt magasin. Se nøyere på en sako 75 du. Men det viktigste er at du har go følelsen med rifla i hendene og mot skuldra, det forandrer hele opplevelsen. Skulle jeg nevne noe annet å sjekke ut, så måtte det være en lakelander.

Link to comment
Share on other sites

Ville satset på en brukt Tikka 695 i 6,5x55 da eg synes det er en bedre rifle enn T3 modellen.

 

Ellers har eg sansen for Remington modeller som 700 SPS, BDL, Remington 7, Savage 116. Winhester m70.

Synes du får mye for pengene med en Remington 700 SPS, og Savage 116.

 

Da dette er amrikanske børser får du de ikke i 6,5x55 (ved unntak av win m70 fw). 308 win er et godt allround kaliber, som kan brukes til det meste. Andre alternative amrikanske kaliber er 7-08(7x51), og Rem 260 (6,5x51).

 

Det viktigste er at du finner en rifle som passer deg, ikke hva vi andre besservitere mener.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips som kanskje er lite viktigt i praksis, men kanskje likevel av betydning for deg er å se på hvordan du vil at magasin løsningen skal vere på Rifla.

 

På den måten kan du begynne og eliminere bort rifler som ikke har den løsningen du vil ha.

 

1. Enkeltradet magasin.

Du må lade magasinet og smekke det i rifla før du kan lade patron i kammeret. (kan selvfølgig skyve en rett inn fra toppen, men holder det utenfor i denne sammenhengen).

 

2. Kryssradet magasin.

Du kan velge om du vil lade magasin først og sette inn, eller om du trykker patronene ned ovenfra mens magasinet sitter i Børsa. Er ikke sikker på om det går på alle, men et eksempel på dette er f.eks Mauser M03. Tror kanskje Remington BDL DM, SPS DM og kanskje Sako også kan dette, men er ikke sikker. Har ikke prøvd dem, så dette må andre svare for.

 

3. Utkaster dør.

Du lader inn patroner fra toppen i rifla, og det som ikke brukes, dumper du ut ved å opne døra under rifla forran avtrekbøylen.

 

Dem enkelte løsningene tror jeg også gir forskjell i antal patroner man får i børsa, men det er litt kaliber avhengig også.

 

En ubetydelig detalj........men er veldigt effektivt for å eliminere bort børser man ikke kan tenke seg vist dette er viktigt. I jakt sammenheng er dette uvesentlig, men det kan ha noe å si vist man skyter jaktfelt med hensyn til magasin kapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode svar!

 

For øyeblikket har jeg siktet meg inn på en remington 700 sps tactical og et Leupold mark4 3,5-10x40 med opplyst retikkel. Begge deler brukt. Men det er i utgangspunktet litt dyrt, så jeg får se om jeg kan prute litt. Det jeg lurer på er om dette blir tungt å bære med seg på jakt? Riflen veier 3,4kg og kikkerten 550g altså litt over 4kg med montasjer. Blir dette mye bane- og lite jaktrifle...

 

Samtidig lurer jeg på om 40mm objektiv er lite for jakt under dårlig lys? Hva er deres erfaringer?

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

hei, er selv en førstegangsjeger.

Jeg fikk meg en remington 700 LTR i 308, har badger 20MOA picatiny skinne og en fast 6 ganger S&B. Er kjempe fornøyd! har ikke prøvd den så mye i benk osv, men har skutt med den på lange hold og det går bra, må bare skru litt :wink:

Rifla er kort og hendig på jakt. Skøyt en rådyrbukk med rifla sist høst. Bruker børsa til alt(bever,elg,rådyr,hjort og gås)

 

Har brukt litt penger på den så den ble ikke billig alikavel. Har en A-Tec stål demper og det fungere meget bra.

Remington er en bra start rifle med mye "stæsj" til :wink:

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med den, vet ikke om du får den i 6,5x55

 

 

lykke til videre

Link to comment
Share on other sites

Hei. :)

 

Våpen:

Min anbefaling er nye TC/Encore ICON!!!

(Winge våpen er importør).

Sjekk denne før kjøp av noe som helst annet!

 

Rifler ellers:

Glem Tikka T3 helt og holdent. Plast i sentrale deler av bolt :evil:

Gamle 595 og 695 er laangt bedre.

Sjekk gamle Forester og Finnbear kontra Sako 75 ...

Sjekk Kongsberg-riflene også.

Remington 700 er langt billigere produsert (les: simplere) våpen enn disse ...

 

 

Kaliber for allround: .

308W og 30-06 Sprg - og på god 3. plass våre egen 6,5x55

- Alle disse gjør en kjempejobb som allround. Forsøk på valg: Ved bruk av tunge kuler for jakt på eks. elg er 30-06 håret foran 308W ... Ved skudd på småvilt på litt lengre hold er 6,5x55 håret bedre enn 308w ...

Gjennomgående virker 308W som den aller beste allrounderen (taper bare litt til "konkurrentene" kun på det nevnt foran).

 

Optikk for allround:

Forstørrelse: Kun få jegere har behov for forstørrelse over 9 - 10 ganger, lavere forstørrelse er viktig pga. større synsfelt og bedre lysgjennomgang samt at lavere forstørrelse ofte gir opplevelse av sikrere og raskere skudd på jakt. 2,5 eller 3 ganger er kjekt å ha i skogen.

Objektiv: Har med lysgjennomgang ved største forstørrelse å gjøre. 40/42/44 mm er generelt mer enn bra nok ved fornuftig forstørrelse for allround-jaktrifle. 50mm er å gå litt "over the top".

Kvalitet handler om erektor-assembly som holder treffpunkt og optikk som er klar. Starter på rundt 3 til 4000 kr. Under dette i pris, og du inngår litt for store kompromiss, som vil gå ut over jakta di!

Billigst, men bra: Weaver Grand Slam og Bushnell Elite.

Mellompris - og veldig bra: Nikon Monarch og Monarch Gold, Leupold VXIII og opp, Zeiss Conquest, Meopta og Docter.

Øvre klasse - og unødvendig mye penger (ikke egentlig praktisk utnyttbar for annet enn visse typer ekstrem-behov): Dyerere Schmidt&Bender (Zenith), Kahles Helia (kanskje best buy i denne klassen?), Swarovski og Dyrere Zeiss ...

Anbefalingen min er å velge et sikte fra mellomprisklassen med 3-9 eller 2,5-10 forstørrelse med x40 til 50mm objektiv.

 

Montasje: Sako/Tikka Optilock eller Leupold.

 

Lykke til med riflekjøp :-)

 

Mvh. Aril

Link to comment
Share on other sites

Blir lit sur jeg over rådene du får. De er sikkert godt ment, men ikke helt på linje med det som du bør få vite:

 

Om prioriteten er jakt rundt 100m: Spiller ingen rolle hva du velger av bøsse eller kaliber

 

Skal du jakt rådyr og mindre dyr under litt vanskelige forhold med hensyn på lys og avstand: Glem ”billigkikkert” med en gang. Du bør opp i minst ti gangers forstørrelse og stor nok lysåpning. Alle normale trådkors (minus fine crosshair) er mer enn grove nok. Heller litt fint enn for grovt - med sideblikk til langt hold, gåsejakt, rypejakt etc. Glem alt som har med lys. Trådkorset forsvinner etter målet.

 

Skal du skyte på langt hold – mer enn 300 – og seriøst mene å treffe små mål –ikke store metallgonger som du fint knaller med AG3; må du ha kikkert, fortrinnsvis større en 10x. Etter hvert som du blir dreven vil du finne at du ikke kan få forstørrelse stor nok!

 

Skal du seriøst mene å treffe på lange hold, i tilegg stiller noen krav til deg selv og gjøre et forsøk på å holde budsjettet, har du ikke noe valg.

 

Det finnes kun ett alternativ ut over sauer 200 som er litt for dyr!! Ei Tikka 3T med tung pipe. Rustfrie finnepiper er av aller beste sort for tiden og du skal investere i ei forferdelig dyr pipe for å få noe bedre. Ja det er problemer med T3’n og plasthylsa men det er og det hele. Glem gammel og brukt! Du aner ingen ting om kvalitet og slitasje på løpet som sitter i!

 

Jeg synes førsteforslaget ditt fra deg selv var et bra kompromiss. Stå på det!

Link to comment
Share on other sites

Førsteforslaget ditt var vel Bushnell og Sako. Bushnellen er "bedre" enn sitt rykte og en grei kompromisskikkert som dekker alle dine behov om du er litt forsiktig me'n. De tåler ikke all verden.

 

Sako er bra bøsse. Tikka like så. Løpa kommer fra samme fabrikk og er meget bra. Tikka er billigst med tanke på budsjett og gjør det like bra som Sako. I Amerika er Tikka det som virkelig selger for tiden. Ventelistene er kjempelange.

 

Igjen, skal du treffe noe -og da mener jeg med en viss grad av seriøsitet - på langt hold, er tungt løp et "must"!

 

Lys i kikkerten trenger du ikke. Lys er bare enda en dippedapp som kan gå i stykker, som kan forårsake lekkasje, som stikker frem og kan hukes i eller slåes mot noe og "ødelege" noe. Det kompliserer uten å ha noen nytte.

 

Jada, veit jeg får motbør, men S&B ser ut til å kaste ut lyset i iallefall i noen av sine fremtidige kreasjoner.

 

Kan det være for at jeg kjeftet på dem?

Link to comment
Share on other sites

Faktisk, den eneste "delen" av bolten som er i plastikk er boltmuffa. Det er i mine øyne helt legitimt å ikke kunne fordra T3 på grunn av en liten plastdetalj, jeg skal ikke fortelle folk hva de skal like eller ikke like. Men prøv i det minste å holde deg sånn noenlunde på jorda når du skal fortelle hvorfor du ikke liker børsa! :roll:
Skal gi deg et sakelig svar, selv om du ikke legger opp til det:

:arrow: Trist språkbruk Sako 30-06 ... Å "gå på" slik tyder bare på at diskusjoner her på foraet vedr. problemer og plastdetaljer har gått inn på deg. Du burde vite bedre enn mange her (du har da såpass løpetid her) at jeg nok er "mer på jorda" enn mange. Du har åpenbart T3 og er fornøyd med den. Jeg mener ikke plast skal være tilstede der hvor Tikka velger å bruke dette. "Sentrale deler" er for meg nettopp den plasthylsa du peker på. (Du skyter budbringeren her, Sako 30 06, saken er om det ikke er profittmaksimeringstankene til Beretta/Tikka som går litt langt). Sluttstykkedemonteringen din var dog absolutt seriøs nok.

 

Kikkertsikte: Alias liker store forstørrelser med jakterfaring som grunnlag. De fleste av de jeg kjenner som jakter MYE, bruker sjeldent veldig høye forstørrelser, sjeldent over 6 ganger, faktisk. Disse jakter dog mest vilt fra rev og opp i størrelse. Mulig du trenger opp til 9-10 ganger ved topp og gåsejakt ... Det er vel slik jakt Alias tenker på kanskje. Små mål på 100 til maks 200 meter ... Skyter du på vilt på over 300 meter tar du sjanser på om du avliver/ikke avliver dyret (=mindre seriøs/tvilsom etikk). Bedre optikk, gir større detaljrikdom og klarhet. Glem "billig Bushnellen" og følg gjerne lista jeg satte opp. Optikken er viktig. Skal du ha Bushnell bør du helst opp på Elite (flere serier av disse).

 

Eldre rifler kan være meget bra, særlig de som ofte nevnes her; Tikka 595 og 695, samt Sako Forester, Finnbear og 75 (har t.o.m. "finskløp")... Du MÅ jo besiktige ei brukt rifle før kjøp. Det krever littegrann å se om et løp er godt, men ikke mye. Sjekk kroning og sjekk overgangskon fra kammer til rifling. Ellers vil generell tilstand på rifla fortelle mye. Ser den mye brukt ut, er den det. Er det rust noe sted, så glem den. Ta derfor andres og mine råd seriøst, selv om vi ikke liker plast i "sentrale deler" av våpenet, ikke har kikkert med stoore forstørrelser på rifla og gjerne kjøper gode brukte våpen. Sjekk TC/Icon rifla. Den er fersk, men det vil fort kunne bli ventelister på den i statene - det spørs bare hvor mange som er produsert og er tilgjengelig på markedet.

 

Skal du finne det beste valget så ta inn over deg de gode og velmente råd som er gitt, noe jeg synes du i dine kommentarer til nå viser at du gjør. Den som er "tøffest" er nødvendigvis ikke den som har svaret. For å vite må man lytte og lære mye, og det krever en kombinasjon av sunn skepsis og ærbødig innstillig, hvor endring kan skje når man får ny innsikt. Mye å lære ved å ta en prat med en god børsemaker med egen praksis som ikke forsøker å selge noe våpen på deg! De har erfaringer du kan høste av vedr div. problematikk.

Litt på siden: Du bør heller ikke være fremmed for å tenke at ei eldre Tikka/Sako blir gruelig fin når en god børsemaker har jobbet litt med den. Bare ha et øye for kostnadene - og ikke gjøre mer enn nødvendig.

 

:arrow: For bekreftelse på min seriøsitet og at det ER sentral del vi snakker om:

Linker med lektyre om plastdetaljene i Tikka T3 her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=10440&p=103741&hilit=tikka+t3+plast#p103741

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=8439&p=94557&hilit=tikka+t3+plast#p94557

- Uttalelser om "hvor ufarlig denne plasten er" blir litt grelle ...

Jeg vil dermed IKKE anbefale Tikka T3, men heller forgjengeren - eller Sako - gjerne eldre modell, eller ny/brukt Kongsberg, eller nye Icon fra TC! (alle typer Rem 700 jeg har sett synes jeg bærer preg av samlebånd).

Mvh. Aril - og jeg ER nede på jorda :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For de interesserte: Mitt siste innlegg oppdatert med bl.a. linker for bekreftelse av "påstand" om plastdetaljer i T3.

- Ser av åpningsinnlegget (først nå) at det er en Elite fra Bushnell du snakker om. Jeg kjenner meget godt til forgjengerene, 3200 og 4200 - og de enda eldre Bausch&Lomb Elite, som Bushnell fikk designet fra. Solide sikter med ok optikk ...

Liten epistel:

Hva er gode råd? De er basert på kunnskaper både gjennom egen OG andres erfaring. Summen av dette gir evne til å gi råd. Evner man ikke ta til seg kunnskap andre har høstet, er man enten tungnem eller nonchalant. I slike tilfelle må man alltid erfare alt selv. Ikke så veldig lurt, er det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heia

 

Her får du sannelig mange velmente råd :) Slettes ikke alle som er like lette å forstå?

 

Jeg skal ikke komme med noe råd, men heller litt av min erfaring. Min første rifle var en sako 75 hunter i 6,5. Jeg valgte god og etter forholdene dyr rifle, og heller litt billigere kikkert. De første årene brukte jeg en bushnell 3-9x40. Etter flere år kjøpte jeg meg en schmidt & bender 1,5-6x42. Dette synes jeg fungerer utmerket som allroundbørse som jeg trygt vil anbefale! Med årene har våpenskapet blitt stadig trangere, men det er fremdeles sakoen som har ubestridelig flest timer i skogen med far!

 

Hadde jeg skulle begynne min jegerkarriere i dag ville jeg utvilsomt gjort akkurat samme valgene!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om du bor i Trondheimsområdet i og med at det er der du har tenkt å skyte.

 

Reis rundt til alle butikkene som selger våpen, se på hva de har og kjenn etter om rifla passer deg. Ikke tenk all verden på hva den heter. Navnet treffer ikke blinken, det er det du som skal gjøre. Spiller ingen rolle om den heter Sako om du ikke liker stokken. Jeg treffer sjelden hundre prosent med min lånerifle fordi stokken er helt håpløs til meg, og det er en gammel Sako. Blir jeg ved den skal stokken byttes pronto. Har holdt i en del rifler, og den jeg synes har vært best til meg er en Tikka M695 (tror jeg den het) med syntstokk. Hva som er best til deg er ikke sikkert det samme.

 

Finn deg en børse, skulle tro det kan gå an i Trondheimsområdet, og kjøp der fremfor å bestille et merke på postordre og som du bare har sett på bilde og fått råd om å kjøpe. Kjett om du ikke liker den når du åpner pakken. Det meste ser bra ut på bilder. Du kan også gjøre en grei deal med lokale våpenhandlere. Feks kan du kanskje få mulige tilpasninger til god pris. Får du det om du kjøper ei rifle i Drammen? Det her har jeg ikke greie på, men om jeg skal kjøpe våpen er det akkurat slik jeg ville gjort det først!

 

Kikkertsikter har jeg null greie på. Har et par kikkerter i heimen, men en kikkertfantast ville vel fått slag om han så hva jeg har...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder pris må det sies at jeg er student og ønsker pakken så billig som mulig (10 000?), og da gjerne med mest penger i optikk da jeg ser for meg at havesyken etter en ny rifle kommer til å melde seg.

 

 

Jeg har ei Tikka T3 SS i 6.5x55 med Kahles C 1.5-6x42 til salgs for 12 høvdinger...

Kikkert har nå en veil utsalgs pris fra Schou på ca 10500kr..

Rifla er 2 år gammel, og skutt ca 200 skudd....

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tilbud på rifle. Akkurat nå venter jeg på en mail fra jakt og friluft angående pris på rifle og montasje... Er det noen som vet hvor lang tid de pleier å bruke på å svare?

 

I morgen blir det en liten rundtur i byen for å fingre litt med rifler, men er redd for at de fleste bare ønsker å vise meg t3... Da mange utsalgssteder synes at dette er den "eneste" nybegynner riflen.

 

Hva har forresten folk å si om ruger m77 mark2? har kommet over en brukt ikke så langt fra trondheim...

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Ruger M77 Mark 2 i kaliber 6.5x55. God og solid driftsikker rifle som er bygd på mauser mekanismen. Ikke noe plastic fantastic på de "vitale delene" der i gården. Bortsett fra at riflen min trengte en 150 skudd i begynnelsen for å gå skikkelig godt, er jeg meget godt fornøyd med våpnet. Nå går rifla godt med det meste av patroner jeg putter i den. Sikringa kan være litt uvant i begynnelsen, men den låser hevarmen og du kan plundre magasinet med våpnet sikret. Såkalt tre punkt sikring. Du sier at du er kommet over en brukt rifle. Da bør du forlange å få prøveskyte rifla. På Ruger sine boltrifler ligger ofte pipa ann mot forskjeftet og det kan hemme presisjonen når du skyter flere skudd. En børsemaker bedder og fikser det lett. Hør med selgeren om han har fått riflen beddet. Dette er noe en bør gjøre med de fleste boltrifler. På min rifle fikk jeg rifla beddet og gjort en avtrekkjustering hos levrandøren, da Ruger sine avtrekk kan være noe hardt justert fra fabrikk. Jeg liker Ruger sine våpen godt. Smidige og velbalanserte våpen som er solid bygget. En ting du må huske på at Ruger leverer med kikkertringer på sine rifler. Det er innstøpte baser for kikkertringene på våpnet. Et dønn solid system som fungerer utmerket og faktis er lett å ta av og på. Hvis rifla går godt og du for en rett pris på rifla gjør du ikke noe galt i å kjøpe en Ruger M77. Forresten er rifla i kaliber 6.5x55? Nå har dessverre Ruger sluttet å kamre sine våpen i 6.5x55. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Rugeren er beddet og avtrekket er justert til 1,3kg. Den selges for 6000 med en nikon monarch gold 2,5-10x50 for 6000. Kikkerten skal være lite brukt og riflen har gått under 300 skudd, det betyr vel innskutt, men langt fra utskutt? Den er i 308, noe som kanskje fungerer like greit som 6,5x55... Jeg ser for meg at dette er en god jaktrifle, men jeg er usikker på hvorvidt den vil oppfylle ønske om å teste litt langholdsskyting..? Kan man legge inn 20moa tilt når montasjen sitter rett i låsekassen?

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Se der, madsemann...

Her er det, som Elkjøp sier, bare å løpe og kjøpe ... eller :wink:

Du bør beskue og klå litt på rifla før kjøp. Kanskje få prøveskutt litt også (selv om det ikke er "normalt" ved salg).

Sjekk om kroningen (munning) er uskadet. Den må "ende" rent og fint til løpets innside. Prøv å studere løp ved å ta ut bolt og holde løp opp mot sterkt lys for å se etter ev. rust i løpet. Har rifla gått så lite som 300 skudd, er den så vidt "innskutt". Spør selger om løpet mantler mye (mye kobber i løpet etter relativt få skudd). Noe mantling vil det alltid være, men ikke slik at sterke remedier (robla solo osv) må til etter 100 skudd ... Optikken som følger med (Nikon M. Gold) er veldig bra! (den har bl.a. også livstidsgaranti som følger siktet).

 

Når du ønsker å bedrive litt langholdsskyting, så tenker du vel på papir (blink eller gong)?

Til jakt - og lange hold - snakker mennesker med noe forhold til etikk om et absolutt maks på 300 meter uansett skytejern, sikter og (innbilt) ferdighet ...

På gong/papir trengs muligens tilt på montasjen. Mener det er gjengede hull for ordinære montasjer på Ruger også. Kan da få bestilt en weaver eller piccatinny-skinne med tilt til denne ... Dette må du sjekke. Vet ikke om du vil trenge 20 moa. tilt. Sjekk innvendig justeringsområde i kikkert. Kan være vanskelig å komme inn på 100 meter med så mye tilt. Kanskje 10 moa tilt + kikkertens justering er tilstrekkelig for gong/papirskyting ut til 1000 meter med .308W ? ... (sikkert noen som kan svare på det).

Får du mulighet til å skyte på 1000m? - Hvis du "kun" får mulighet for avstander opp til 500 - 700m, trenger du kanskje ikke skinne med tilt ...

 

Skal du ha en utpreget langholdsrigg, - vil det koste - og da regnes heller ikke ei Ruger/M98 som optimalt. Rugere er jaktrigg av rang! Der er de uovertrufne. Er det å treffe gong på lange hold du er ute etter, vil den nok sikkert gjøre den jobben mer enn godt nok, er det konkurranse/tanker om å få til høy presisjon på lange hold (over 400m) du er ute etter, kan andre ting vurderes som mer egnet enn ei Ruger. Jeg har allikevel ei rifle basert på M98 som jevnt skyter 9-10 mm 3 skudds samlinger på 100m om jeg holder i rett ... Kan ikke si noe på presisjonen da.

En utpreget langholdsrigg er da heller ikke normalt sett å omtale som noen allround jaktrifle heller ... Som allround JAKT-rifle er nok den du har tilbud på (med en liten sjekk av løp mv.) kanskje midt i blinken.

 

Lykke til! :-)

Mvh. Aril

Link to comment
Share on other sites

Fikk akkurat mail om at rugern var solgt... Har fått et ok tilbud på rem 700 sps tactical fra jaktogfriluft. Er det noen som kan svare på hva jeg trenger av tilt for å kunne skyte på 600m med 308 hvis kikkerten har 65moa høyde justering? (leupold mark4 3,5-10x40) Finnes det en kalkulator for slikt?

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på hva 65moa tilsvarer, men jeg tipper du rekker ut uten tilt. Jeg har nådd 600m med en S&B 1,5-6 og ferdigrulla .308 i en Remington ADL. Tror jeg brukte ca 80 knepp og hadde 89 tilgjengelig.

Nå ja, dette hjelper deg jo ikke dersom ikke noen kan opplyse om hva 65moa tilsvarer i cm/100m.

Link to comment
Share on other sites

Hei, hei ...

Har en god kamerat som jeg ser for sjeldent. Han er lykkelig eier av to stk. rem 700 sps tactical som han har montert i McMillan stokker, moddet med div. Badger stash (montasje ++) og med Schmidt & Bender PM II på dem begge ... Han er svært fornøyd. Begge går veldig godt. Begge ser ut som militære bruksjern (noe han liker) og er ikke ment å være vakre, kun funksjonelle. Min kommentar til Rem 700 er generelt litt "masseproduksjonspreg", men får du ei rem 700 sps tactical med kasse som er rett, som går på godt, så kan du modde på den inn i evigheten med div. - og slik sett bli fornøyd med den som bruks - og langholdsrigg. (børsemakere opplever at kasser ofte ikke er konsentriske/rette i forhold til løpsakse). Med det tilbudet du snakker om fra Jakt og Friluft, havner du opp med noe veldig "american SWAT" aktig noe. Kikkerten er av det beste Leupold lager, og er ikke ille. Optisk er står den seg bra og den tåler i hvertfall juling (og i tillegg er det livstidsgaranti - ikke "kun" 10 år). Lykke til, madsemann.

Link to comment
Share on other sites

En av di mest presise økonomiklasse rifle jeg har hatt er Tikka t3 light...Tror ikke du finner bedre rifle til den prisen..og når calibret er 6,5x55 kommer du unna rekylklakken som ikke er helt bra i magnumcaliber...Angrer som en hund over at jeg solgte t3 light"n min i 270 win makan til presisjon rett ut av eska tror jeg ikke du får tak i....Og hvis du tenker på Howa så sier jeg styr unna....Men det er nå min mening :|

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg idag skulle kjøpt ei alt-i-ett rifle på stramt budsjett hadde jeg også gått for en T3 uten tvil. Mye bruk av plast? OK. Irriterende kort magasinlengde på .308'en? Jo-jo, men avtrekk og sluttstykkegang meget bra, presisjonen utmerket. Har etterhvert endel kjenninger som har kjøpt seg T3, og kan ikke annet enn å si at de har fått mye våpen for pengene.

Var med på å skyte inn en T3lite i 6,5x55 nå i høst. Etter noen innledende skudd på 40 mtr., satte vi blinken på 130mtr. Jeg skjøt så 3 skudd og "eieren" 3 skudd. Kikkerten var enkleste sort Bushnell med plast-dekseler og et ikke helt skarpt bilde. Alikevel 2x3 skudd satt i hver sin klyse >20mm! Og det med S&B-ammo! Flaks? Sikkert, men til en pris av drøyt 8000,- for hele pakken var det imponerende takter.

Ruger kan sikkert være bra, men synes de ser og føles ganske så "røff" ut. Har en onkel som har en rustfri M77mk2, tror aldri jeg har vært borti et tyngre avtrekk på noe rifle. Kan venne seg til det meste, men når man det blir fysisk tungt å få skuddet av er det snart å "trekke ut". Med fullt magasin er funksjoneringa med første patron inn i kammer ikke 100%. Ruger sin vri på M70-sikringa er dog veldig sikker. Luggete ladegrep, men det har kanskje rot i dårlig med smurning.

TC Icon ser jo veldig spennede ut. Ser Manner Stocks har god tro, og har laget fiberstokk til den.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Hvis du ikke er glad i plast, hva med en CZ 550 ?

 

Øra detter av..., og rister på hue..........!

 

Tok og veide den 'ene plastbiten' på Tikka'n som alle snakker om og den er akkurat 92.5 grain = 6 gram, og er et rundt skall av plast mindre enn tommelen. Den har vel enda ikke hverken utgjort et problem av noe slag annet en at den kan sprekke og bør da skiftes. Her inne omtales den som 'mye plast' og verdens undergang, og brukes i aveining om hvorvidt en børse 6-8 høvdinger velges eller ikke.........?

 

At man har meninger rundt den, og at noen vil skifte den ut med noe mere massivt er like valgfritt som å style bilen med nye felger. Men børsa som veier rundt 3 kg 'under' denne 'enorme' mengden av plast er likevel noe av det bedre man kan få for pengene.

 

Har ikke tenkt å si noe mere.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg må understreke at jeg ikke har erfaring med den selv, men er som deg på utkikk etter min første

rifle, og denne er for tiden på toppen av listen min.

 

Kanskje noen andre har erfaring her ?

den kan trygt anbefales, bare synd american utgaven ikke har åpne sikter.

for oss som er allergisk mot plast, push-feed, boksmagasin og for ikke å snakke om løpsskifte

system, blir det ikke bedre i en noenlunde akseptabel prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lset en del slike tråder så undrer jeg meg på hvordan enkelte behandler våpnene sine når de klarer å slå i stykker, rive sund og knuse alt som ikke er produsert i herda stål?

 

Jeg har ikke T3, men har vært den lykkelige eier av et par M590 i mange år, der er det også noen plastdeler, magasin, underbesleg og denne forferdelige plastmuffa. Etter tildels hardt brukt og et par løpsbytter har jeg enda ikke greid å ødelegge en eneste av disse plastdetaljene...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...