Jump to content

Førstegangsjeger - en rifle til alt?


madsemann

Recommended Posts

Istedenfor å starte en ny tråd, tillater jeg meg å forsette denne tråden.

 

Da har trangen til å hekte en børse på ryggen, og vandre rundt ute i skogen blitt så stor at jeg har meldt meg inn i den lokale JFF, påmeldingen til neste jegerprøvekurs er sendt – og jeg har vært innom de lokale butikkene og siklet litt.

 

Så langt har jeg konkludert (tror jeg) med at en Tikka T3 er ”min rifle”, jeg har også fått med meg at den får gode skussmål her inne (selv om jeg etter denne tråden skjønner at det er delte meninger om en plastmuffe). På rifla mi skal det også hektes på en kikkert, og det skal settes på en demper.

 

Hva ser jeg så for meg at jeg skal skyte med denne rifla, jeg tenker å skyte ”alt”. Jeg ønsker en rifle jeg kan bruke til storviltjakt (helt opp til elg), men samtidig også kunne skyte gås, bever, hare – og omveien om villsvin før jeg etter hvert også får anledning til å skyte reinsdyr på litt lengre hold… Kort sagt, en rifle jeg kan skyte ”alt” med.

 

Men, å bestemme seg for en Tikka T3 er jo bare en liten del av denne beslutningsprosessen, for hvilken T3 skal jeg velge?

 

Lite, Lite Stainless, Super Varmint?

 

Det er kanskje viktig å ha sagt at jeg er ”on a budget”, slik at alt som er fordyrende må ha en begrunnelse ut fra en enkel ”kost / nytte” analyse.

 

Men, når jeg så har bestemt meg for hvilken av disse jeg skal velge, så betyr jo ikke det at beslutningsprosessen er over. For hva med kaliber?

 

6,5x55, eller 30-06, eller 308 – eller noe helt annet?

 

Her, igjen, er vi ”on a budget”. Prisen på ammunisjon er også en faktor i forhold til valg av kaliber, men samtidig må dette veies opp mot bruksverdien… Igjen, et kaliber "for alt". :)

 

Kort sagt, her er mye å lure på – og mange faktorer som bidrar til å komplisere beslutningsprosessen for en som er fersk og uvitende.

 

Spørsmål om kikkert, demper – og hvorvidt løpet skal kappes eller ikke… Disse spørsmålene tror jeg ikke jeg skal dra opp nå, men heller komme tilbake til ved en senere anledning.

Link to comment
Share on other sites

Når du skal ha en rifle til alt (og det syns jeg er lurt), så kan du ikke ha noe som er for spesialisert.

 

Dermed faller varmit-varianter bort, syns jeg. Det samme gjelder super-lettvektsvarianter.

 

Kaliber er ikke så nøye, men 6,5 er billigst og aller mest allsidig.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden hadde jeg nesten glemt. Jeg orket aldri å skrive mer i den da den ble en ren tikka T3 elsk/hat tråd, noe som absolutt ikke var min intensjon!

 

Jeg endte opp med en remington 700 sps tactical i 308w. Foreløpig er den toppet med en bushnell trophy 3-9x40, men den skal byttes ut når lommebok tillater det og når jeg føler meg sikker på at riflen blir "nok" brukt.

 

Mads

 

ps. hvis en moderator orker å slette alle innlegg som kun handlet om T3 og forbanning av andre kammerater, så kunnekanskje tråden blir brukanes igjen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...