Jump to content

Straight pull AR-15??


Sør-jeger

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den diskusjonen gjaldt bestemmelser i Utøvelsesforskriften, den er nettopp revidert og blir nok stående en stund. Det kan selvsagt bli restriksjoner ift boksmagasiner i ny våpenlov/forskrift, men det lages jo både 10 og 5-skuddsmagasin som passer i disse riflene så akkurat det skulle ikke by på problemer.

Link to comment
Share on other sites

Med respekt for at folk må få lov til å kjøpe det de har lyst til forstår jeg ikke hvorfor noen ønsker å eie ei rifle med hane når det ikke er nødvendig. En AR15-retrekker er egentlig "sjanseløs" mot en Elisio tubegun hvis man "skrur opp" kravene til skyteegenskaper. Det jeg først og fremst tenker på er avtrekk og lukketid.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser reglene er det ingen ting som hindrer deg i å bruke en AR15 uten gassrør?

Den er da pr definisjon ikke halvautomatisk, du må manuelt lade om etter hvert skudd.

Så arrangøren kan nok ikke nekte deg å delta med en slik i et DSSN approbert stevne.

Men dårlig stemning kan det nok bli :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nysgjerrig spurt, hvor er virkemåten til en manuell rifle definert i IPSC regelverket? Jeg prøvde å titte, men kunne ikke finne det. All fornuft tilsier jo at en rifle er manuell hvis det må taes ladegrep mellom hvert skudd (uavhengig om det er AR, Blaser eller Mauser), men det hadde vært kjekt å vite den konkrete definisjonen slik IPSC har skrevet den.

Link to comment
Share on other sites

Virkemåten til en manuell rifle er ikke beskrevet i IPSC Rifle Rules.

Eneste kravet til mekanisme er i Appendix D: Rifle Divisions.

Der står det pkt 4. : Restrictions on action type: For MAO/MAS: Manual.

 

Men det er mulig at IPSC har en definisjon på manuell mekanisme et sted.

Finner ingen definisjon på hverken IPSC.org eller Global Village.

Hvis man ser på MAO/MAS stevner i England så brukes det nå utelukkende rettrekker AR15, og de følger de internasjonale IPSC reglene.

Så slik jeg ser det er eneste kravet at mekanismen må lades om manuelt.

 

I våpenkortet til en slik rifle vil det naturlig nok stå Rifle, repeter. Ikke halvautomatisk da den ikker er det.

Uansett har ikke våpenkortet betydning for hvilken divison du skyter i eller hvilken mekanisme riflen har.

Link to comment
Share on other sites

Du er så søt når du prøver deg Hassel. :winke1:

 

Bare for å ha det helt klart: Jeg er helt enig med Tika, selvsagt er det en manuell rifle hvis det må taes ladegrep for hvert skudd. For meg fremstår det som enkelt, greit og helt åpenbart.

 

Men, hvis det Slemmo skriver lengre opp her stemmer, så er det kanskje ikke like åpenbart for alle? Eller så er det bare at manuell rifle fantastene er redd for at en AR skal vinne, kan jo være det. :winke1:

 

Synd jeg ikke har AR enda, måtte jo pent stilt med den moddet til manuell open da bare for å se om man fikk stille til start. Jeg skulle likt å høre hvordan man skulle nekte det på et level 2 stevne.

Link to comment
Share on other sites

Hassel: hehe, nei jeg kan nok ikke skylde på ammunisjonsmangel akkurat nå. :)

Tror nok du får en pm når jeg kommer hjem i kveld jeg, så kan vi snakke litt. (Eller muligens i morgen)

 

Furuoglyng: jaok. Mulig jeg bare prøver å gjøre meg litt ekstra dum/være kverulant nå, men mener du at folk ikke bør kjøpe lovlige boltrifler fordi de da i fremtiden muligens kan bli ulovlige?

 

For da kunne de jo i mine øyne like så godt vært ulovlige nå..

(Hvis det er slik at skytterne selv pålegger seg et "moralsk forbud" mot å handle inn disse altså)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har helst lyst til at all definisjon om militærlignende havner i do, men sier bare at hvis folk begynner å dra rundt med SP ar-15 til jakt , så kan dette framskynde lov mot militærlignede repeter til jakt også, eller gå andre veien sånn at militær halvautorifle til jakta kan blir lov.

Link to comment
Share on other sites

Ja, da vil du egentlig akkurat det samme som meg. :)

 

Om jeg hørtes kvass ut var det absolutt ikke hensikten, jeg synes bare det er litt dumt at skyttere pålegger seg selv egne "uskrevne lover" med for eksempel slike boltrifler som dette, "taktiske" mini-14 rifler på jakt osv så lenge det faktisk ikke er noe forbud mot det.

 

Da innskrenker man jo sine egne valgmuligheter med den begrunnelsen at "dette er lov, men vi må ikke gjøre det, for da kommer det et forbud"

 

Nå er ikke jeg akkurat så veldig aktiv innenfor jaktmiljøet, så burde vel strengt tatt ikke uttale meg i det hele tatt men. :)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det blir "masse folk" som kjøper disse, med tanke på at for prisen på inngangsbilletten til en slik rifle (uten optikk, ekstra magasiner, og diverse andre accessoirer) så kan man hore opp en Mini-14 så til de grader, inklusive optikk fra i alle fall midterste hylle. Da kan man kaste bort ammo i langt høyere tempo, det må jo være bedre.

Link to comment
Share on other sites

Liten vits å bruke den lengste veien til mål om det er medaljer man vil ha Remington 7615 tar alle AR magasiner er raskere en en AR retttrekker http://www.remington.com/products/archi ... -7615.aspx

Billigere også. :)

 

Om "vinterbolten" vil sile våpentyper i MAO, og MAS foreslår jeg at forbundet tar fra dem matchen. Om det er et stevne for historisk gammelt ræl man vil ha passer det kanskje bedre som et arrangement for våpensamlerforening.

Link to comment
Share on other sites

Utgaven i 308 skyter ihvertfall helt kurante samlinger på aktuelle avstander :)

Og det er flere våpensystemer som holder fast løpet med skrue/r uten at det diskvalifiserer presisjonen.

Personlig mener jeg at manuelldivisjonene generelt er bare tull, i bestefall en inngangsport så lenge karantenetiden for egnede våpen fortsatt gjelder. Blir ihvertfall feil om man skal lage en divisjon for historiske våpen av det.

Link to comment
Share on other sites

Om "vinterbolten" vil sile våpentyper i MAO, og MAS foreslår jeg at forbundet tar fra dem matchen. Om det er et stevne for historisk gammelt ræl man vil ha passer det kanskje bedre som et arrangement for våpensamlerforening.

 

Da har jeg hørt litt rundt, og det stemmer det Slemmo sa (Slemmo: Ikke at jeg tvilte, bare greit å få det bekreftet) at det har blitt forespurt om å stille på Vinterbolten med manuell AR, og svaret var nei. Hvis dette skal gå som et level 2 stevne har de ikke mulighet til å gi det nei'et. Eller har jeg misforstått?

 

Jeg kan sikkert forstå at de ønsker å legge til rette for Krag og Mauser, men da må de gjøre det med stagedesign, ikke ved å lage egne regler. Et IPSC stevne følger IPSC regler, sånn er det bare. Eller burde være ihvertfall.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

et arrangement for våpensamlerforening

Det går ikke, våpen ervervet til samling får man vel ikke lov å skyte med annet enn for demonstrasjonsformål :mrgreen:

Da må man i stedet lage et nytt forbund - "Norges antikvariske militære boltriflers sportsskytingsføderasjon" :mrgreen: (jeg hadde meldt meg inn)

Link to comment
Share on other sites

Helt klart, mente manuell repter. Men nei, greia er så enkel som at vi som likker å løpe rundt å skyte med gamle kontrapsjoner (fordi det er gøy å delta også) stort sett har en gentlemans agreement om at det er nettopp det vi gjør. (vi skjøt jo "classic" i standard i mange år også vi...) Vi bruker gamelt manuelt ræl og holder oss unna dyre og optimaliserte konkurransebørser.

Link to comment
Share on other sites

Ser absolutt den. Uansett stor forskjell på å velge noe fordi man vil, og å nekte andre enkelte lovlige våpentyper i en divisjon. Det første er jo helt greit, det andre not so much.

 

Har tenkt litt på det der med manuell rifle. I MAO så ser jeg absolutt at man kan ha store fordeler med AR, 7600 eller lignende. Men jeg tenker på MAS, der er den jo bare 5 skudd i magasinet uansett er det ikke? Skulle ikke tro at AR ville ha noe enormt konkurransefortrinn der, ihvertfall ikke i nærheten av like stort som i Open. Selv om jeg føler meg litt skitten og udynamisk så skal jeg innrømme å ha tenkt tanken at en bøylerifle i .44 hadde vært litt frekt til Standard. Så hjertet er ikke helt av sten heller. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En Ma ar er jo en ar15 semi lover. Så der sier det nok stopp hos dssn. Og er så og si enig der. Bytt reciever og gassrør så har du en semi auto.

 

So? Det er jo hvordan børsa funker nå som er interessant, ikke hvordan den funket før eller kommer til å fungere i fremtiden. Tar du for eksempel vekk gassrøret så er en AR manuell, uavhengig av receiver. Men det er nettopp på grunn av slik argumentasjon at jeg tidligere spurte om IPSC har en skriftlig definisjon på manuell.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel "Manuell" en relativt klokkeklar beskrivelse av funksjons prinsippet, om man kan, ved å putte på deler få en "manuell" til å bli semi-auto ekskluderer det enhver rifle men mulig unntak av kipplauf rifler.

Kan vel ikke heller helt se hvordan forbundets regler om karantenetid kan slå inn bare fordi lower kan fungere semi OM man setter inn flere deler.

Link to comment
Share on other sites

Bytt reciever og gassrør så har du en semi auto.

En slik argumentasjon ville ikke gjelde UK-bygde rettrekker-AR da upperne deres ikke har åpning for gassrør. Man ville dermed måtte kjøpe en ny upper for å kunne montere gassrør. En slik ombygging ville naturligvis være et grovt brudd på våpenloven. Nekting av våpen som opprinnelig er bygd som repeter fordi de i teorien kan bygges ulovlig om til semiauto vil være det samme som å nekte våpen som opprinnelig er bygd som semiauto men som i teorien kan bygges ulovlig om til helauto.

 

Det stiller seg jo litt annerledes, rent juridisk, med et våpen som opprinnelig er bygd som semiauto og som bygges om til repeter, men jeg er enig i at det er våpenets virkemåte i konkurransen som må legges til grunn for om det er tillatt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...