Jump to content

Prosjekt presisjon, hvordan optimalisere alle parametre


M67

Recommended Posts

Men den høydespredningen der så er det enten uleselig vind, noe som kan være en liten faktor, men jeg ikke helt tror på ved å kun se på skiva. Kuleholdet derimot hadde jeg tatt en liten titt på, evnt. lekt litt med friflukten ved å dytte kula bittelitt lenger ned i hylsa. .001-.002'' hardere kulehold gjør av og til et eller annet med sidespredning jeg ikke egentlig kan forklare, men alikevel observerer. Har en teori på at fenomenet gjenoppstår ved for hardt kulehold. Men kun en hypotese jeg kun har empiri for.

 

Men såpass liten høydespredning er det opplagt stort potensiale på gang. Gjelder bare å finne hvilken faktor som forårsaker skiten ...

Link to comment
Share on other sites

Gjelder bare å finne hvilken faktor som forårsaker skiten

Hehe, dere er faen meg kravstore :mrgreen: Her skyter jeg 7 av 10 skudd "på" en snusboks (ja det er 69mm S-S på de 7 der), og så er det "skiten" :wink:

Nuvel, jeg er (heldigvis eller dessverre) faktisk ganske sikker på at sidespredningen skyldes vinden. Det var 0-0.5 m/s vind, kanskje oppe i 1 borte ved skiva, og jeg skyter over en dal som er notorisk for å ha trekk nedover når det er kaldt og oppover når det er varmt - den dalen har ydmyket mer enn en skytter som trodde det var stille, eller blåste på langs eller noe... Uansett, jeg var sløv, for ivrig, og med den lille vinden så tok det sekunder fra man kjente en trekk, eller såpebobler dro avgårde, til flagget faktisk løftet seg, og man ble lullet inn i en følelse av at det var vindstille.

Så jeg tror skytteren skal ta den sidepredninga. man lærer og lærer.

Jeg kommer ikke til å bruke tid og løp og kuler på å forske mer på ei ladning som går såpass som det der - det er temmelig sikkert mye mer å hente bak kolben enn foran.

 

Det er dessverre 4 uker til jeg får skutt langhold igjen, og det er ille nok... Jeg tror ikke jeg kommer til å gidde å skyte så mye på 100m i mellomtiden, men det er mulig jeg tester frontresten, som kom i gårkveld - den er fiiiin. Skal hive inn et par bilder her i kveld.

 

Skyting får være innendørs en liten stund, og med fokus på å lære meg å skyte. Sist uke, i kveld, og 3 uker til er det innendørsstevner i skyttersamlaget, vanlig uteprogram - inne. Det er tilgjengelig for alle, og meget fin skytetrening. Synes det er overraskende at ikke flere er med, mulig det er underkommunisert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk skutt litt i går, både på 500 og 1000m

 

500m

 

9g Scenar, 5sk - 52mm

0bdc3474-17ae-47e1-b764-7582c1646823_zps110d8ab4.jpg

 

8.8g Scenar-L, 5sk - 60mm,

445E0C10-68AE-43FE-9582-82192DD26F4F-10270-000011F64D686815_zps7f1b6b27.jpg

 

10sk - 126mm

D41E78EB-3B50-4AAA-A87F-6FA772A693E4-10270-000011F6617360C7_zpsdf09b7d5.jpg

Jeg skulle jo ha dem inn i sentrum, så skrudde ned når de kom høyt. Litt for mye, og samlinga gikk litt "i dass".

 

Alle disse er ladd i hylser som er vektsortert, glødd, dreid, etc. med 54.5gr N570 bak kula.

 

1000m

 

Skjøt litt på ei 30x40cm plate på 980m. Etter at Knut Erik hadde skutt på den så falt den delvis ned, og ble hengende halvveis bak et tre, så det var vel ei vertikal 15-20x40 stripe å skyte på - utfordrende... (DFSere kjenner jo feltfiguren "13x40 stripe", heng den 1km unna) Heldigvis hadde jeg gode spottere.

 

8.8g Scenar-L:

Med 8.8g Scenar-L traff jeg på 3 av 7 skudd, jeg var ikke fornøyd, og syntes i det hele at sammenhengen mellom spotting og der jeg trodde kulene gikk var nokså dårlig

Skrudde 8.45mrad for å være i høyde

 

8.8g Scenar-L, pointet

Skjøt 10sk uten å treffe, men flisa føyk jevnt av treet den hang bak, i rett høyde så det ut til - men ikke veldig tilfredstillende

8.3mrad, så pointingen gir en effekt.

 

9g Scenar

brukte litt mange skudd før spotterene fant treffpunkt - men jeg lå høyt, og da jeg kom på traff jeg 5 ganger på rad, men bomma på siste skuddet. Likevel, med 5 på rad der oppe, så må noe være riktig.

8.6mrad

 

Rifla går i senter, på et kulehull omtrent, på 100m, så de som vet BC på disse kulene kan jo gjøre seg sine egne meninger om ugangshastigheten.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oppnår du virkelig rundt 920ms med 9g Scenar uten overtrykk?

Jeg kronograferer 910-915m/s med Scenar-L. Bruker en Lapuas BC og regner bakover (velocity calibration i Shooter) så har jeg 923m/s - det er snitt fra 8-10 forskjellige økter med skyting på 500 og 980m. Igjen Scenar-L.

Det er mye, veldig mye. Men det er dit resultatene peker. BCene er vel ikke 100% heller

Med Scenar 9g kronograferer jeg 890-895m/s. Jeg tror mer på Lapuas Dopplerradar enn på min kronograf, og retter hastigheten heller enn BC. men det har samme resultat.

 

Iht. QL så er trykket ikke faretruende høyt, 40kpsi-ish - men det er klart, hylsene ser ikke ut som rekruttpatroner... Jeg betrakter det vel som en slags villkatt. +P 6.5x55. Og følger med som best jeg kan.

Samme ladning gav 890m/s i det forrige løpet, etter 3500 skudd - har nå skutt iallefall 2000 skudd med denne ladningen, uten å ødelegge ei hylse, så helt galt er det ikke

 

Må nevne at jeg har dreid ned hals og skulder, og fått litt ekstra volum, og sortert på volum, det er plass til et grain mer krutt i disse hylsene enn det er i gjennomsnittet av hylser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 50Gr. 560 krutt i 56cm pipe i en Sauer 202 med 8 g. Scenar.

Hettene er BR-2 og hylsene er Lapua. Col. er 77mm

Dette gir 850m/s i +10C.

 

Har ladet opp til 52 gr. og da fikk jeg 910m/s, men ladningen på 50gr gir kirurgiske tendenser i løpet mitt.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ingen av disse tiltakene vil revolusjonere samlingene i forhold til normalt gode laderutiner. Man kan håpe på 2-3mm bedre samlinger på er god børse. Det man forhåpentlig vis unngår er de skudda som plutselig åpner ei 10mm gruppe til 15mm. Til langhold der 2/3 av gruppa kommer av skytterens ferdigheter så er trening beste medisin.

Link to comment
Share on other sites

Klar over at ingen av disse vil gjøre gruppene veldig mye mindre av seg selv. Men om man ser ting litt i lyset av hva man "må ha" for å lade gode patroner sagt av selgere og produsenter.. Hvor mye "bedre" blir en patron ladet i Co-Ax enn Rock chucker? Hvor mye bedre blir den av å bruke Redding Comp. diesett vs. Lee RGB? Hvor mye har kulekast produsert i dette å si? Hvor viktig er det med jevn halstykkelse? osv.. Fra tid til annen kommer det opp tråder som spør etter hvilket diesett som er "best" osv.. Om man da har gjort en grundig test med noe, noe likt det M67 gjør i denne tråden har man en kvalifisert mening om ting. Ikke bare at selgeren på XXX butikk sa at "det MÅ du bare ha" om du skal lage skikkelige patroner...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har ikke noe kvalifisert svar på det Kim (eller noen andre) spør om. Presisjon er noe som kommer og går i større eller mindre grad. Akkurat nå så lader jeg samme ladning og samme kule i både DFS-børsa og 500m/langholdsbørsa. Men til DFS-bruk er det ingen prep av hylser, ikke engang trimming. Til 500m bruk er det trimming, dreiing, veiing, alt faen som helst - alle de 70 hylsene jeg har preparert veier mellom 184 og 185gr.

 

Likevel fikk jeg akkurat samme høydespredning på 500m med frontrest, 36x forstørrelse, og über preppa hylser, som jeg fikk med upreppa hylser, reim og diopter... At jeg får mer sidespredning syns jeg er greit når jeg ikke kan kan se vindflagget, eller hvor jeg treffer. Og når vi vet at skytinga mi med reim og diopter står til sånn akkurat jevnt listefyll i DFS-klassene :(

 

Jeg har fokusert på skyting, istf. lading og hylsegnuing. Det har vært noen økter uten at jeg har skrevet det her, og jeg tror det er omlag 200 skudd som har fløyet til 500m siden jul. Resultatene er på det jevne de samme. 10 skudds samlinger blir mellom 120 og 150-160mm.

 

Jeg laget en "benk" til liggende skyting.

P1020098_zps784f2306.jpg

 

Sammenligner med opprinnelig oppsett

IMG_0049.jpg

 

"Benken"

er ikke så stabil som å sette frontresten rett på asfalten, men mye mer stabil enn å hive resten i snøen. Vi får se hvordan den virker.

 

Skjøt 3 "10" skudd serier i går + en hel del på diverse gonger. Vinden var, eller burde vært - håndterbar. Er ikke helt sikker på om jeg håndterte den... Men 1-3m/s litt hit og dit, med rolige skift.

 

Var ikke jeg som hang opp skiver, og han som hang opp er fryktelig god, og han sparer på papiret. Presenterer SBSKs nye 500m skiver.

D401BF0F-8DE9-4415-850B-93F1872E1EE6_zps2p8emnu6.jpg

Jeg hadde tenkt å skyte 10 skudd, men uten spotter så stoppet jeg når jeg begynte å bomme.

 

Fulgte opp med denne (den fikk et ekstra skudd fra serien etter)

E8DF1556-A3AB-409A-8308-552859435BC6_zps6flxv9ig.jpg

 

Så skjønte jeg at jeg måtte skjerpe med, og virkelig følge med. (og denne mangler et skudd, som gikk i skiva over :roll: )

D099C607-C0C2-4AF8-9497-324214015683_zpspy4vasvv.jpg

 

Klarer ikke å være fornøyd. Jeg har flytta gjennomsnittssamlinga omtrent dit de beste var før, ved hjelp av dyrt utstyr, eller trening? Hvem vet. Mitt lønnlige håp er dog ammoen, for denne batchen med ammo hadde nokså mye kast i patronene, ikke mye, men mer enn det beste jeg har laget.

Dog er samlingene godt sentrerte, det teller mye ved poengskyting, men det er alt for mye høydespredning

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Høydespredning

9118E2FD-90B2-49C6-A6BF-5A62976908A0_zpsc0tqfjrf.jpg

 

Høydespredning

3D1304BD-8525-4886-8351-C7F76C08B8CA_zpsoxqdjip3.jpg

 

Tjah

B04824BB-AE65-496F-869E-D724E3BC9758_zpsw9ygizoc.jpg

 

Plutselig skulle man få oppleve tilnærmet vindstille, og få både våpen, ammunisjon og skytter avkledd. "The wind is (not always) your friend" kan det vel skrives. Men målet på 70mm ila. 2014 er nådd, og rikelig overgått. Utfordringen blir å gjenta det, og å gjenta det i vind.

For våpenet ble ikke mye avkledd, eller, avkledningen viste fram en solid dose muskler faktisk.

Saueren leverte varene den skulle - det er 4 skudd av 30 som ikke ville blitt innertiere dersom jeg hadde vært oppmerksom nok på vinden. Planer om BR-rigg, og Kelbly, og Borden, om tight neck og wtf, er iallefall midlertidig skrinlagt.

Skytter/ammunisjon er det som er mest tvil om. 3 skudd har et helt hårreisende avvik fra de andre. det er 1cm høyde per 2m/s utgangshastighet, sett bort fra pipesvingninger, så 50mm krever <10m/s ES, men 140mm krever 30m/s, og jeg tror ikke jeg har 30m/s ES her, eller kanskje har jeg det, for skyting på 1000m har vært en skandale med denne ammoen.

I tillegg fant jeg ut at jeg ikke lager rett ammo - for å slippe å sortere på kast, eller iallefall slippe å sortere vekk mesteparten, så skal jeg lage en ny "sleeve" til isetterdia, for den gamle er det helt enkelt kast i. "Kammeret" til hylsa er ikke konsentrisk med hullet til selve isetteren -6tusendeler skiller det, i tommer. Det er mye, og jeg tror det forklarer en del kast jeg ser i patronene mine. Seriene her er skutt med ammo nesten uten kast <1.5 tusendels tomme.

 

Så må ammo tunes til 500m, jeg har brukt samme kruttladning i 2 år, og i 3 løp. Jobben med å skyte en stige må rett og slett tas.

Men samtidig, og som svar på spørsmålene til noen, jeg har skutt og skutt, med samme ammo, og med relativt tilfeldig sammenrasket "testammo" uten tuning og fokus på samlinger @ 100m. Og det har gitt resultater på skiva. Også der og da.

Dog med litt flaks, men jeg mener det viser klart at små samlinger kommer av trening, trening i å sende avgårde hvert skudd likt, og trening i å sende avgårde hvert skudd i lik vind - ikke av BR-børse, ikke av über rette patroner, og ikke av perfekt tunet ammo. Rett nok må ammoen være over et visst minimum, men 70mm på 500m tilsvarer 14mm på 100m, alle klarer å skyte 14mm med det meste på 100m, så er det vinden... Den er det bare trening som virker på.

Frontrest hjelper såklart, men bare om man gjør det riktig, og på 100m har jeg skutt mye mindre samlinger med tofot enn jeg har gjort foreløpig med frontrest. Men som sagt, man slipper å konse så mye - ulempen er jo da, som ene skiva viser, at man glemmer å konse i det hele tatt :oops:

 

Neste skritt, siden jeg hadde tvil til denne pipa, kroninga ser ut som er dårlig pløyd potetåker - blir ei ny pipe. 74cm. Så blir det ei eller to økter og 50-60 skudd på 500m med fabrikkammo, for å få hylser til den pipa, men og for å trene, og for å se hva fabrikkammoen klarer.

Så må vel dia være ferdig, og dette løpet ferdig kronet, og det kryper mot 300m F-class...

 

Med alle pengene jeg sparer på å ikke kjøpe BR-børse tror jeg jeg må ha et 308-løp til :roll:

 

Alle ladninger her er selvsagt veid, til nøyaktighet <0.1gr. Hylsene er vektsortert, og bare de mellom 184 og 185gr (med hette) er brukt i seriene. Hylsene er trimmet en gang, etter første avfyring, og dreid, skim-dreid (60-90% tipper jeg), hettelommene er frest. Det er brukt Fed 215M tennhetter. Patronlengden er valgt så den sylindriske delen av kula akkurat ikke kommer inn i overgangen hals/skulder på hylsa.

Jeg aner ikke hvor mange ganger hver hylse er ladd, mellom 3 og 6 for de fleste tror jeg. De blir ultralydvasket i Zalo og sitronsyre etter hver avfyring, og de blir glødet før halspressing med en Redding Competition die, bøssing .293". Etter pressing er hylsene tilnærmet rette - det er alltid 3-4, av de 70, som er skjeve: 3-5 tusendeler - , men de fleste er <1.5 tusendeler målt på halsen. Kulesetting er med Forster Ultra micrometer, som nå er avslørt som skjev... typisk kommer 15-20 ut med <1.5 og 7-8 med 5-6, og resten under 0.003" i totalt kast. Tidligere tester har ikke vist at de retteste går noe bedre enn de skjeveste, men det har kanskje ikke vært forhold til å se hvor bra de rette går - eller skytter :roll:

Saueren er dratt til 3x7.5Nm, og 2x4.5Nm, 100% std.

 

Forbedringspunkter som planlegges:

- rette opp dia for å få flere rette patroner, antar at betydningen av dette øker når samlingene blir mindre

- krone opp pipe

- tuning for å få ned våpen/ammorelatert høydespredning, ingen fokus på hastighet, kun vertikal fordeling på skive

- trening for å få ned skytter-relatert høydespredning

- trening for å øke fokus på vind

- trening for å øke fokus på korrekt gjennomføring, på hvert skudd

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skytter/ammunisjon er det som er mest tvil om. 3 skudd har et helt hårreisende avvik fra de andre. det er 1cm høyde per 2m/s utgangshastighet, sett bort fra pipesvingninger, så 50mm krever <10m/s ES, men 140mm krever 30m/s, og jeg tror ikke jeg har 30m/s ES her, eller kanskje har jeg det, for skyting på 1000m har vært en skandale med denne ammoen.

 

K

 

Så denne først nå. Men til spørsmålet: er dette empiri, eller kan du beregne dette? I så fall hvordan? Vet du hvordan sinuskurven ser ut?

Link to comment
Share on other sites

Jeg innser i etterkant at jeg overså "sett bort fra pipesvingninger".

 

Det var pipesvingninger i vertikalplanet jeg siktet til. Metodikk for å beregne dette hadde vært intr., men skjønner i etterkant hva du egentlig mente.

 

Av og til leser man litt for fort.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Så må ammo tunes til 500m, jeg har brukt samme kruttladning i 2 år, og i 3 løp

Da har jeg brukt samme ladning i enda ett år. Noe mer tuning har det ikke blitt. Skjøt en serie idag, 10sk, fra kaldt løp

 

136gr Scenar L, 54.5gr N570, 875m/s i DFS-børsa, 890-ish i denne

C2BDF2C9-DB34-4CCF-91B1-78B97312B308_zpsmabw7zx3.jpg

 

Siden jeg i min latskap ikke hadde lada, skjøt jeg noen serier med Lapua fabrikkammo, 8g Scenar Felt.

Dette er den verste . Lapua is the Shit

4607E751-2EF8-484F-830C-E949EDAC0A79_zps8zvs0tyr.jpg

 

Grunnen til at jeg ikke har tuna mer, er todelt, 1 at jeg har sysla med 308 og 338, og prøvd å lære meg å skyte, og 2, at jeg ikke helt hvor jeg skal begynne.

Dersom ladningen, ammunisjonen, rifla, IKKE sprer, så er det to grunner, tre grunner, eller 4 tilogmed til at man bommer på lange hold.

- vind, man er ikke god nok til å holde for vind, eller til å vente på lik vind

- avtrekk, man tar dårlige avtrekk - det er ikke SÅ vanlig, med lette gode avtrekksmekanismer

- dårlig/ujevnt rekylopptak

- siktefeil, burde være unødvendig, men kommer, også pga. mirage, eller fordi, i mitt tilfelle, at man skyter for fort

 

Her er det slengere over, som jeg tror er en kombinasjon av vind og rekylopptak

F2021DCC-9969-49A2-9C12-F77ADC159AEC_zpsdiyxv2nr.jpg

 

Tjah, men man ser at der er vind, og det var kraftig vind, men de jeg fikk ut på jevn vind...

CBCABF7C-FD63-4123-957E-303B188A1B77_zps9l1cralj.jpg

 

Mater på, blir ivrig, blir for rask , de to oppe th så jeg i siktet. Trakk av for fort, og vips.

BD30C542-33E2-459C-9554-4EBE16B7116E_zpsmx74fyra.jpg

 

At det så ofte er ei klyse på 5-6 skudd som er såpass tett som her tolker jeg som at skiten er bak rifla. Og den skiten må tunes, ikke ammoen...

 

Denne ladninga, er et helvetes bal å lade, og 136r Scenar L koster vel 3 kroner, ikke veldig dyrt, men fort det dobbelte av 123gr NCC f.eks.

Jeg har bytta til den til baneskyting, 40gr N550 og 123gr NCC,

5CEA4F2A-4843-48AD-A453-5D7424798133_zps6qsuqnf1.jpg

og det er skutt med banebørsa, så jeg tror den går minst tre ganger så bra som dette

 

Feltladning vil bli 123gr fra neste sesong. 910m/s med NCC gir samme alt som 136gr Scenar, billigere, og mye enklere å lade.

 

Så gjenstår UNL-ladninga. Tør jeg bytte her? Jeg har snakka om, og ønska meg 6mmBR og 6XC og whatnot - faktum er er jo at de har ytelser som en litt slapt ladd 6.5x55 og 123gr NCC :wink: Og hva ? 40gr N550 og 123gr er altså jævlig presist - ubrukelig på felt kanskje, siden 770m/s gir lettere krum kulebane, og mye mere klikk å telle seg gjennom - og jg teller nok feil som det er :oops:

Men altså mye mindre rekyl å håndtere, og mye mindre feil pga rekyl, som faktisk ser ut til å være største problemet mitt. Og på kjente 500m, kanskje man kan lobbe dem rimelig kontrollert?

 

Vi ses på Time

P1020887_zpsb2e60f6e.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bra tråd dette!!!

 

Alle ladninger her er selvsagt veid, til nøyaktighet <0.1gr.

 

Gempro 250 måler til 0.02grs nøyaktighet. Kansje en sånn kan bridra med noen mm? Grei pris også.

 

Og hva med det denne karen har og si:

 

Er det noe i det han sier med å holde fokus på retiklet, og ikke blinken? Det å kvile øyet på noe grønt mellom skuddene kan vel sikkert ikke skade heller...?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ser det du har skrevet om å bytte til kun presisjon , ikke hastighet , testet noe mer rundt dette?

 

Jeg selv skyter jo 300WSM , har to ladninger, en med 220L i 893MS å en med Nosler cc 190 som startet med 885MS men nå falt til rund 845MS etter flere skytinger å ca 1400 skudd.

220L er uforandret om trent i hastighet men den er tykkere så ikke rart den holder lenger på hastigheten pga større diameter.

Men nok om det, jeg har stort sett skutt 190cc i slapp hastighet på 500UNL å hatt godt hell med det, ingen tvil om at det er enklere å skyte godt med lite rekyl.

Nå er vel stengt tatt 300WSM i grenseland av mengde rekyl som man kan forvente gode UNL resultater så mulig det har mer for seg her ?

Har skutt meget godt med 220L men det krever helt klart mer av meg.

Link to comment
Share on other sites

Ser det du har skrevet om å bytte til kun presisjon , ikke hastighet , testet noe mer rundt dette?

Jeg bryr meg overhodet ikke om hastigheten. Til presisjonsskyting som 500m UNL er det kun presisjon som teller. Litt hastighet hit eller dit betyr nokså lite for vindavdrift når BC er gitt - og det betyr heller ikke voldsomt mye på rekyl når kulevekt er gitt.

Dette innen visse grenser selvsagt.

Jeg kronograferte, og fant at UNL-ladningen min, den med 54.5gr N570 og Scenar L 136gr, nå er nede i 895m/s, dette etter ca 2500 skudd gjennom løpet.

 

Vindavdrift er jo den store stygge ulven ved slik skyting (uten vindavdrift hadde jeg aldri vunnet NMet ;) ) og gitt et rekylnivå man kan tåle, eller skyte bra (perfekt) med, så er vindavdriften gitt. Det eneste man kan forbedre er sin egen evne til å lese og forstå vinden - sin egen disiplin til å ikke trekke av når en er i tvil, og til å skyte når en skal. (Det er ikke dumt med litt flaks når en først skyter heller...)

I en konkurransesetting så er det nesten bare der avgjørelsen går. Uten vind ser vi mange som skyter ~50mm samlinger på 500m, og vi ser jo hvordan samlingene vokser og krymper med vinden det skytes i. Uten vind kan jeg samle 13 unger og småjenter på kort varsel som alle skyter <100mm

 

Jeg skyter jo endel DFS-stevner, og for å si det med en gang, jeg suger. Big time. Men liggende kan jeg sånn halvhøvelig, og for å gjøre en lang historie kort: Dette er vanvittig god trening i å se vind - om man vil.

Det første som skjer på et slikt stevne er prøveskudd i 3 minutter, og det er vindflagg, uti stevnet er det flere prøveskudd, umiddelbart fulgt av 10sk liggende fort. Disse siste må du være vanvittig god for å justere på vind innimellom, så samlinga må være sentrert, siden man (jeg iallefall :roll: ) sprer mer når man skyter fort.

Leksjon 1. Første prøveskudd SKAL være en innertier.

Leksjon 2. Finn ekstremverdiene i vinden, og skyt et skudd på hver - hvor lander de i skiva?

Leksjon 3. Få sentrum av omgangen i sentrum...

 

DFS skyter jeg med 123gr NCC og nesten ikke noe VV N550, såvidt over 800m/s. Jeg har prøvd med 136gr Scenar i 900m/s, og med 190gr NCC i 820-830m/s.

Det er liten, eller ikke forskjell mellom 6.5-ladningene., og liggende funker 308en og de tunge kulene like bra. Helt til det skal gå fort. Da er det total skandale. Det koker ned til stilling og trening, men det er enklere å bytte ned til 123gr NCC, enn å trene i 1000 timer til.

 

Ren presisjon i våpen og ammunisjon må uansett ligge i bunn, og er det lite vind, så vil det, sammen med egen evne til å ta perfekte avtrekk 30 ganger på rad (eller mer - sighterskudd) og ta imot rekylen likt, og ikke minst, faktisk sikte der en skal - (puh) være avgjørende. Men på et gitt UNL-stevne idag, så er det minst 15 mann som både kan ta perfekte avtrekk og som har rifle/ammo kombinasjoner som samler <50mm - altså rundt 1/3 av de samlingene som stevnene vinnes med.

 

Uansett, NMet viste et par ting, og jeg oppdaget et par småting som jeg spekulerte en stund over. Spesielt gjelder dette høydespredningen. To av seriene har uforklart høydespredning, over 100mm, og så mye blåste det ikke.

 

Den siste treningsgruppa mi så slik ut, maks 70mm høydespredning

93386E68-9446-4294-9CC4-1FD3217195DD_zps8woippql.jpg

 

På stevnet så det slik ut, 145mm høydespredning...

A4FC8355-B586-4CC1-9518-69EF6E2ED62F_zpsocqrzwy0.jpg

 

De tre gruppene var hhv 145, 85 og 105mm høye - synes ikke vinden forklarer det der, og tror årsaken enten ligger inni rifla - eller bak.

 

Nå har jeg ennå ammo igjen, og ennå ikke sortert hylsene (brukte både "anale" og "vanlige") etter NMet, jeg presterte å blande dem der oppe - og når jeg kom hjem presterte jeg å blande ammoen også... Når jeg får sortert, og får tenkt litt til, og kanskje får skutt opp den NM-ammoen som er igjen, så skal jeg skrive litt om hylseprep og ES/SD, og høydespredning.

 

Hva vil jeg fram til? Jo,

 

finn det som faktisk har betydning, og fiks det, gjør noe med det - hvilken tofot du bruker, hvilken kikkert, eller hvilken taktiske skytematte - det betyr mest sannsynlig ingen ting. Om kula har 830 eller 890m/s betyr mest sannsynlig nesten ingen ting. Finn ut hva som betyr noe. Avtrekket? (trening eller bytte), stokken, ergonomi, justeringsmuligheter, kanskje ER tofoten for dårlig? Uansett, jakt på de tingene som GJØR en forskjell. HVORFOR skyter man ikke bedre enn man gjør?

 

Finn det som GÅR AN å gjøre noe med og gjør noe med dem, drit i det man ikke kan gjøre noe med. Jeg ville blitt mye bedre til å skyte om jeg kunne trene mye mer, men det er ikke praktisk gjennomførbart. Det er uansett her den største begrensningen ligger. Men ammo kanskje, mange skyter nok suboptimal ammo, jager hastighet istf. presisjon - eller man tester ammo istf for å fokusere på å gjøre det teknisk rette tingene når man skyter. På et stevne, eller på jakt, så handler det om å gjøre de rette tingene, uten å måtte tenke på det. Trening, og at ting virker som de skal.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bra skrevet Krister :)

Synes dette høres fornuftig ut, ikke rart 6BR faktisk var ledende på UNL i så mange år, det var presisjon å lite rekyl.

Når det kom til forklaring av vind å DFS så trur jeg jeg har litt å lære, har stort sett skutt sightere på de vindene som er mest optimale for å se hvilke av de jeg skal velge men å skyte på ekstrem vind på treningsrunden for å se hva som gjør hva er fornuftig, skal testes mer.

Link to comment
Share on other sites

DFS og omgangskyting skiller fort de som er gode fra de som virkelig er gode. Er selv fersk i DFS og skyter så mye jeg har mulighet til. Men å skyte med diopter, reim, skytedress er vanskeligere enn jeg trodde. Har skutt med kikkertsikte i mange år og det synes jeg er lettere.. Skal forsøke å ikke kuppe denne tråden over til DFS, men man jakter jo god presisjon der også. Lettere å få stang inn med god ammo, samt at man fort kan få et par ekstra inner 10ere

 

Men en slik omstendig hylseprep gidder jeg ikke til DFS.

Hva mener du man kan tjene mest på for å kanskje hente inn litt ekstra presisjon til DFS skyting? Eller er det bare trening som gjelder? Mange som er virkelig gode skyter jo bare fabrikkammo. Og hjemmelagd pleier jo ikke å være dårligere..

 

Har dreid hylsehalser til 6xc og den samler jo utrolig godt!

Og det med hylser som ikke er sortert på vekt

Link to comment
Share on other sites

Måtte lete frem skivene fra NM'n nede hos dere M67...

 

Jeg hadde minste høydespredning på 65 mm og største på 93 mm, ett skudd i to serier ødela litt, ellers hadde høydespredningen ligget mellom 65-75 mm

Åshild lå mellom 110-120 mm der hun har 8-9 skudd på hver serie som ligger mellom 70-75 mm i høydespredning. Men på innskytninga skjøt hun 10-12 skudd på stål der hun hadde 4-5-6 cm i høydespredning.

 

På de gangene jeg og samboer'n har vært på banen i år å skutt 500 meter, så er det bare 2 ganger vi har hatt optimale forhold. Dvs ikke vind, ikke mirrage.... Da ser en at alt stemmer og fungerer.

 

Men ellers er det en liten vindtrekk, mirrage, skyteteknikk.... what ever som kødder det til........

mumler noe om 2 skudd som økte snittet fra 110 mm til 168 mm under NM'n pga at en ikke leste vinden godt nok :roll:

 

En ting som ikke blir nevnt i forbindelse med langholdsskyting, det er psyken. En ting å skyte godt på trening, noe annet i konkuranse...

En ser skudd etter skudd gå inn og siste skudd skal en bare bruke godt tid på og lure det inn...... ups så var det gjort... been there done that :mrgreen:

 

Norgesrekorden for 10 skudd 500 meter UNL er i dag 42.6 mm, det skutt i benk. Beste liggende gruppe fritt etter resultater inne på Norges Benkskytterforbund er 75 mm.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Beste liggende gruppe fritt etter resultater inne på Norges Benkskytterforbund er 75 mm

Er trøndersk rekord det (sjø) ;) Men er vel bedre å kalle det "uten frontrest".

Jeg har 69 og 55mm som beste grupper i konkurranse, har vel vært på 70-80 tallet en rekke ganger, men det er skutt med frontrest, liggende - jeg klarer aldri under 100mm sittende.

Det som nesten irriterer meg - er at jeg ikke har forbedret meg siden 2010 (eller var det 2009? Tommy?). Da hadde vi det første stevnet, på Abusdal, og jeg skjøt 132 - 114 - 160, for 135 i snitt. Med ei lett jaktrifle i 223Rem :roll:

IMG_5495.jpg

Sikte husker jeg ikke, men å se kulehull i skiva var det ingen som tenkte på gikk an engang

 

Det var ikke mange M67 i år...

IMG_5485.jpg

men vi skjøt ikke en dritt bedre, tenk litt over det.

 

Men en slik omstendig hylseprep gidder jeg ikke til DFS.

Ikke jeg heller, lading til baneskyting er simpleste sort, fokus er billig og fort ±1gr med krutt er 100% OK, hylseprep er en sjekk av at det faktisk er hylser, Saueren putter de innafor 25-40mm uansett. Du kan bli skytterkonge, med dårligere 35skudds samling på 200m, enn du blir nr. 6 med om NM UNL går i Trondheim - på 500m. Det sier seg selv at presisjonskravet er voldsomt mye mindre.

De beste må ha topp ammo, for de taper om de sløser ett poeng - og veteranene, de konkurrerer om innertiere - men på 100m er alt presist med Sauer, presist nok iallefall, det såpass mye enklere å få presisjon på 100m og 200m enn på 500m. Jeg har sett ammo som gikk hull i hull på 100m, som ikke samla på ei unl skive på 500m.

 

Dessuten, så driver den store majoritet av DFS skyttere egentlig konkurranse i stående skyting. "Alle" fyller på ligg, og om du har den verste søppelammoen som tenkes kan, så mister du kanskje et par poeng. Man kunne spart de skuddene i 99% av stevnene :wink: På ligg. Og så veiver du ut 15-20 poeng stående. en 7er her og et par 8ere og så en 6er og så tuller du til knestående på grunnlaget- om ammunisjonen er god eller dårlig vedkommer ikke poengsummen man får til slutt. Og det er litt det jeg mener også med forrige innlegget - finn det som betyr noe.

Det som betyr noe i DFS er at ammunisjonen virker, virker fort, og ikke gir plunder og heft, det har du ikke tid til - og så trening da. Helst stående, men det er jo alt for kjedelig å trene på noe man er så uendelig dårlig til...

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne gruppa er igrunnen beskrivende for grunnen til at jeg ikke skyter UNL stevner med 338. Jeg husker det godt siden jeg så de med en gang, og meget godt så hvorfor (og var bra letta over at de ikke satt lenger ut)

f4600f33.jpg

 

De to skuddene så jeg i siktet da det smalt, og de er avtrekksfeil/"flinch" som amerikanerne skriver, jeg rykker til i det det smeller/skal smelle. Jeg klarer bare ikke å skyte 30 skudd + sightere uten å få et eller to slike "magnumskudd", iallefall ikke med brems, og å skyte et stevne med mange skudd og ofte fort fungerer bare ikke med lyddemper.

 

På treningene skyter jeg ofte med 338en, og på lengre hold enn 500m som regel, men også på 5-600m, og jeg ser jo godt at den "trumfer" vinden på en helt annen måte. Du bestemmer deg for å treffe noe, og så treffer du - til slik jakt som KE bedriver er det perfekt, og nesten et krav. Vi har endel små gonger, og det kan blåse og være vanskelig å treffe de med 6.5 - 338en sender de i bane rundt stokken de henger i like sikkert som at de faller ned etter noen flere skudd...

Nå er nok den Barnarden ei over gjennomsnittlig presis rifle også, og jeg har vært heldig med ladningene. 10-15cm høydespredning på 1000m er det ikke alltid like lett å få til

 

Barnarden på et tidlig stadium

0f37396a.jpg

 

Klarer en å håndtere faenskapet i 50-60 skudd ila et par timer, og klarer en å holde hodet så kaldt og konsentrere seg så mye, så lenge, at en ikke får de "ville" skuddene, eller hodepine etterpå - så er BCen det den er, og vindavdriften er omvendt proporsjonal med BCen. Det er klart det er en fordel.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Prosjektet er ikke lagt ned, jeg er ikke død, bura inne, reist til Syria eller noe som helst. Det vært litt tørke på langholdsfronten en måneds tid pga. jakt, og skytterlagsarbeid, og ikke minst skytetrening. Prosjekt presisjon innbefatter i høyeste grad også skytteren, og det foregår et forbedringarbeid der. På den tekniske siden har det blitt litt lengre mellom endringene, selv om NM var et ufrivillig eksperiment i manglende hylsepreparering, så var det god læring der også. Men jeg har jo holdt på de samme løsningene en stund, og de virker jo.

 

Likevel, jakten på "a better mousetrap" tar neppe slutt noen gang, selv om det går i rykk og napp. Time eller ikke Time har vært spørsmålet. Stanley mener jo at det er feigt å skyte flere stevner med samme rifle, så jeg har vel tenkt litt også, 338, 7mm, osv. Søkklei av å lade, og i skikkelig 22LR-modus. Mistanke om sliten pipe. På noen treninger har jeg skutt litt sånn halvskuffende grupper, 100-150mm-ish i forhold som jeg syntes burde tillatt bedre, og med mye høydespredning. Også i NM.

Det er et par tekniske ting jeg vil forsøke i løpet av vinteren, og det er noen mailer ute til leverandører. Vi får se hva det blir til.

 

Imens har jeg tatt noen gamle hylser, kun skutt i denne pipa (samme pipa har vel vunnet 4 UNL-stevner), og sortert og trimma og dreid og WTF, tror jeg siza dem også. Glødd iallefall. Men de ble liksom liggende, DFS, felt, 15m, 22LR, jakt... Men hjorten har gjemt seg, og fuck jakta.

 

Guttungen ville skyte på 500m, og da var jeg ikke vond å be :D Litt uggen motivasjon ble kjapt snudd til "jess" da.

Han liker ikke rekyl, og 223en er demontert for tida - så jeg fant ei gammel baneladning i boka mi. 136gr Scenar L oppå 40gr N550.

Den har gått godt til meget godt i flere Sauerpiper, skutt under diopter, så jeg har aldri helt sett hvor godt. Jeg gikk over til 123gr NCC siden den koster det halve og gir meg like mange poeng på DFS-skiva (eller fler, siden det er enda mindre rekyl..) 136gr Scenar ble valgt til 500m pga. bedre BC helt enkelt, LH-saueren har brems, og det som er igjen da må gutten bare tåle.

 

Etter litt skyting på gong, som er litt for lett tydeligvis (han stod jo greit på THLR-testen, om det skulle være et mål), og en oppvarmingsrunde på papp så han skjønte at han måtte konsentrere seg litt, så skjøt han denne serien

0488F67F-75F8-4DDA-A8C1-582E1C1C7186_zpsqagqqdxj.jpg

Ene flua var et dårlig avtrekk som han kommenterte selv. Så da skal vi vel på stevne.

 

Se på tendensen her, med ei ladning som aldri har vært "tuna" noen veier, 40gr fordi det var det kruttmålet stod på , og skutt av en bare sånn halvveis skyteinteressert 11-åring... Gjennom et løp som jeg har vurdert å bytte siden det kanskje er utslitt (har gått såvidt 3500 skudd), men nesten bare "atomic loads".

Kruttmålet havna på 40 fordi 40gr N550 var lista som "accuracy load" med 139gr Scenar i Lapua sine ladedata da jeg kjøpte min første Sauer), og min egen pers på 250-18X på liggendetrening er med den ladninga (selvsagt uten hylseprep av noe slag). Jeg har forresten aldri vært i nærheten av å gjenta den bedriften :?

 

Høggerns påstand i en annen tråd er jo "langhold er lett", det er lett å ha lyst til å være enig med han. Men samtidig, så blir en aldri fornøyd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Blitt mye DFS, PRS, Felt og annen "aktiv" skyting i det siste. Har ladet litt enklere enn i dette prosjektet, mer eller mindre helt std. iht, vanlig grunnleggende lærebokstd. Det har sett slik ut i når jeg verifiserer på 100m

57F299A2-9A6F-4B11-B7AA-C728A8182868_zps

Ikke hver gang rett nok, men det er litt med det å skyte bittesmå samlinger mellom jobb og middag, når det helst skal gå så fort at ingen oppdager det...

7491504B-E80C-4A4C-A39D-D70689ADF868_zps

Par ukers mellomrom, tilskriver det brukerfeil. Men det er jo ikke mer enn 12-15mm så godkjent til praktisk bruk. Til 500 UNL er det mer å ønske seg synes jeg. Vetle brukte dette i NM-Langhold, og kom jo godt ut av det, så jeg gir vel våpen og ammo godkjent. Jeg tror dette er noe av det mest optimale man kan ha om man skal surre att og fram mellom langholdsgrenene. At man kan bytte pipe i hytt og pine syns jeg gjør Saueren bedre enn de mer moderne chassiriflene fra ca alle produsentene. At m an får deler fort og overalt også - alle kjenner noen som har vanta på deler til en Ruger eller en Savage, men kjenner noen noen som har venta (mer enn noen dager) på deler til en Sauer? 

E6162815-85D6-498F-91BF-F2407FB47D1F_zps

Lappen i ammoboksen er merket med serienr. på pipa - slik må det være når en har systemrifle...

4AA8B42F-6995-4842-BD27-9BFBAA8CF7F1_zps

 

 

Kjøpte jo et 6mmXC løp, og jammen røk jeg på en kikkert også... (Han er god til å selge, han der oppi Drammen) Og endelig bød det seg en anledning til å skyte 500m uten for mye annet, enn å skyte på 500m. Jeg skjøt et helt 30sk program med 6,5x55 - med sorterte og dreide og glødde hylser, og et med 6mm XC og fabrikkammo, skjøt annahver serie, og en bonusserie med 6.5x55. Det ble ikke akkurat presisjonstesting - værgudene sørget for veldig "realistiske" forhold... Skutt på 300m F-class skiver, på 500m. De er ca like store som UNL 500m skivene.

88D54EA6-9463-4C87-9F44-1F285A482733_zps

"If you want to know the wind, shoot the wind"

6.5x55 - 91p

1CAEAADC-A6BD-4E1C-BDFC-77D4D7FF3687_zps

Så de 2 nierene kl 9, men tenkte at vinden dreide tilbake, Yeah Right!

6.5mm - 86p

5AE94BC5-F16B-4C6F-9D0D-D25095E61D03_zps

Her var det kaos.Vindskift fra kant 9 til kant 9 kunne jeg ikke se her, så var helt i blinde. Tror vi må flytte noen vindflagg, for det ene hang rett ned under hele denne serien... Ivedal i et nøtteskall.

6mm - 93p

64137E8B-70CE-4847-A77A-9F457D86676C_zps

6mm - 90p

C8EC40CC-9170-4CC1-A14D-D22443F36800_zps

6.5x55 - 93p

B15E3D8D-C489-4966-9BBF-33754CB57EA2_zps

Her var jeg skikkelig i hakket, og rakk det nesten. Skjøt den ytterst til venstre som skudd 7, hold 8er på høyre, skjøt 8på venstre og ble forbanna og holdt nesten helt i kanten av skiva på høyre... Det er nieren kl 9. Vinden økte ikke, men dreide, jeg så det men skjønte ikke at det var så mye. Hadde jeg ikke sett det så hadde jeg skutt utafor skiva.

6mm - 94p

A229373C-8FF1-4ABB-B689-1FA9C13C2024_zps

Bare mata på i full fart uten å se.

 

Så med likt utstyr omtrent, men med alle marginer på 6.5x55 siden. Det er beddeblokk i stokken, det er det ikke på 6mm rifla, med March stjernekikkert, til 4 ganger prisen av Leupolden på 6mm-en, og med "alle triksene i boka"-ammo, mot hyllevare fra Norma - så knuser jeg meg selv her. 277p med 6mmXC og 270 med 6.5x55. En ser av bildene at fabrikkammoen har mer høydespredning, likevel får jeg mer poeng med den. Det er nok et moment av flaks her også.

Nå skjøt jeg en ekstra serie med 6.5x55 etterpå, og den gav 95p - jeg skjønte kanskje mer av vinden etterhvert? Selv om jeg ikke skjønte en ting... Det jeg merka mest under skytinga er vel den nærmest unaturlige forskjellen på 6.5x55 og 6mm XC når det gjelder rekyl. De er ladd til ca samme hastighet, så forskjellen er bare 38(?) mot 46gr krutt, og 105 mot 130gr kule. 6eren kan da uten videre sermoni skytes fri rekyl,m en det er egentlig ikke helt greit med 6.5x55. Den hopper litt vel mye om den slippes helt løs, og det må siktes mer for hver skudd.

Det var veldig godt sikt, og jeg så (nesten) alle kulehullene etterhvert som jeg skjøt. Likevel går jeg på smeller sideveis, og et par ganger gikk jeg jo på tabben å holde ned når jeg treffer høyt - da går det under... Stol på høyden!

 

K

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvorfor skyter dere med så lange løp?  800ms i lang pipe med avtrekksfeil er stort utslag, 800ms (med hardere ladning) i halv pipelengde er halvt utslag.. Jeg er villig til å vedde ganske mye på at "rolig" og "rask" gruppene i første bilde hadde vært redusert med 30% i størrelse hvis de hadde vært skutt med "halv" pipelengde.

Hvis du hadde klart å skyte første gruppe med tysk nr.1 i kikkerten hadde du også halvert størrelsen på "rolig" og "rask" helt 100% garantert.. Det er ren psykologi :-) En daværende østysk trener sa til meg engang: "Du skyter ikke best med det du liker, du skyter best med det jeg sier du skal skyte med!" Dessverre tok det 10 år før jeg hørte på ham og da var det for sent..

Jeg skyter stående med lang arm på bevegelig mål og elektronisk skive på 50m. 22lr har stort sett samme utgangshastighet i denne forbindelse enten det er 50 eller 66cm løp på rifla. Jeg er en talentløs skytter så jeg er jævlig god til å bedømme dårlige avtrekk med påfølgende resultat. Jeg vet bla at to bestemte identiske dårlige avtrekk (husk laaang erfaring..) blir en 9'er med 50cm og 8'er med 66cm løp med identisk mekanisk lukketid.

En annen forbasket ting er at hvis man prepper alt og lader optimalt og har samme målbare avvik på alle kalibre er det prosentvise avviket mindre jo grovere kaliber man har. Ulempen er selvfølgelig rekyl.. Jo mindre prosentvis avvik, jo bedre presisjon. Det skulle vært jævlig moro å prøve ei 20" 19mm 8x57 202-pipe i banerifla. Steenvåg er tilbake til 308 i sitt nye frigevær.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvorfor skyter dere med så lange løp?  800ms i lang pipe med avtrekksfeil er stort utslag, 800ms (med hardere ladning) i halv pipelengde er halvt utslag.. Jeg er villig til å vedde ganske mye på at "rolig" og "rask" gruppene i første bilde hadde vært redusert med 30% i størrelse hvis de hadde vært skutt med "halv" pipelengde.

Bra med litt diskusjon. Jeg har i praksis prøvd med "halv pipelengde" 40cm. Det fungerer muligens med 6ppc. I virkeligheten blir rekylbevegelsen i 6.5x55 og 308 så pass mye mer voldsom, at en før eller senere/ for ofte, får en flyver til dårlig rekylopptak. 

Jeg skyter mye DFs, og trener mye forhodsvis mye i alle 3 stillinger,og fokuserer mye på avtrekk, ifbm stående. Jeg er villig til å vedde på at mine avtrekksfeil i en slik 10skuddsserie med støtte i haue og ræva er neglisjerbare. Rekylopptaksfeil er ikke det. Jeg har skutt med dette oppsettet i vindstille, og da er gruppene 1/3 av størrelsen - ikke 30% mindre - i vindstille kan jeg skyte slike grupper med reim og diopter - så tysk nr4 teorien di er jeg med på - men bruker 40 her for å se kulehull i vinden. Jeg er villig til å vedde på at 90% av spredningen her skyldes vind, og mangel på evne til å se vindskift før det er for sent. det var også det jeg trente på.

De siste 100m gruppene har et greit islag av 4 store kopper kaffe før jeg kjørte til banen, så de tror jeg ikke vi skal evaluere for mye ut av.

 

Mye av grunnen til at jeg bruker så langt løp er at jeg ser i siktet at rifla er roligere da, jeg har flere lengder, jeg får mer fart (lørdag skjøt brukte jeg mye av dagen på å skyte forkskjellige mål fra 5 til 1300m, og fart og vindavdrift, og ikke minst det å faktisk ha så mye fart at en slipper å skru seg ihjel mellom holdene teller en god del. Jeg skyter også så mye stående, at jeg vet at jeg skyter bedre med de lange pipene også der - jeg klarer å holde de mer i ro. Trolig er problemet mitt på stående mer holdeområdet enn avtrekkene. Det ser jo også sånn ut i siktet.

På langholdsskyting med tofot osv. så tror jeg ikke løpstid/lukkertid betyr en ting. Jeg husker godt en etterbrenner i "dårlig CCI 200 tida", på et banestevne i DFS - KLIKK - - - Bang! På liggende - den ble anvist som 10. Og med tofot osv. så ligger en enda stødigere. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte jo å si at de korte løpene må selvfølgelig balanseres med pipevekter for å oppnå samme eller bedre balanse enn samme lengde med lang pipe. På 50cm 22lr bruker jeg en orginal 35cm Anschutz forlenger i aluminium med ei vekt på ca 300g på munning. Total "pipelengde" er 85cm. På en 223 med 60cm løp bruker jeg en vekt som forlenger løpet med ca 25cm. På 6,5 og 308 bruker jeg frontmonterte bunnsolide dempere fra Ase Utra. Husk at også utslag pga rekylopptaksfeil blir forsterket jo lengre løp man har.

På stående hadde du, som jeg også gjør, reddet mange poeng med kort løp og pipevekt. Antagelig mange fler poeng enn du hadde drømt om. Test. Skyt 60 skudd ståennde serier med kort pipe med forlenger og identisk balansert lang pipe. Skyt så mye at du får statistisk grunnlag. Da blir du overrasket.

Jeg kan også fortsette med erfaringer rundt tung og lett kikkert noe som gir store utslag på jaktskudd uten skikkelig anlegg. Men det tror jeg vi tar en annen gang.

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

På stående hadde du, som jeg også gjør, reddet mange poeng med kort løp

Nei. jeg hadde mest sannsynlig blitt diskvalifisert for bruk av ulovlig utstyr, og ikke fått et eneste poeng. Skytterboka 6.160, punkt b. Det du gjør er jo helt vanlig i ISSF, og andre steder der det er lov, og utgangshastighet ikke er veldig viktig. I BR og langholdsskyting er det svært sjeldent, om ikke uhørt - en ser vel tunere i BR50 og HV/LV, men tror ikke det er vanlig, løpsforlengere er ukjent. 

Det er mange andre faktorer som sier noe om hvor lang ei rifle skal og kan være - jeg har vurdert å kappe Sauerpiper til 60cm - men tanken på 830m/s - og konkurranseskyting med hurtig målveksling på 1000m, i samme setning har stoppet meg foreløpig. Av og til må en holde over /under, og da er det greit med en flat kulebane. For min egen del, og den skytinga jeg bedriver - jeg har skutt meg gjennom flere Sauerpiper i både 67. 70 og 74cm, og er enig med meg selv om at jeg skyter best med 74, men at den er for lang av praktiske hensyn. Så jeg klarer ikke å bestemme meg, og har begge sorter. 67cm er for skyting på lang arm, og det har jeg uansett ikke tid til - jeg skyter de grenene jeg synes er artigst med den tida jeg har til skyting, og rekker ikke over mer enn maks ett jaktfeltstevne i året -  de går samtidig som DFS stevner eller PRS eller andre LH-stevner, og blir prioritert ned/vekk.

En ting jeg skal gi deg rett i er at det alltid er en fordel at kikkerten er lett, men det er andre faktorer som er vikitgere, som at den har retikler som gjør det mulig å holde av, både over og til sidene, på en repeterbar måte, og at den har nok justering til å komme seg til 1000-1100m, eller at den har zoom nok til å spotte kompisen presist og nøyaktig når han skyter. Kikkert med disse egenskapene som er lette også, er ikke så vanlige - jeg er så heldig ha en av de minste og letteste, March 3-24x42. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...