Jump to content

Prosjekt presisjon, hvordan optimalisere alle parametre


M67

Recommended Posts

Jeg har nå skutt en liten stund, og prøvd det ene og det andre. Det har blitt mindre spennende å treffe halvstore stålplater på halvlange hold med tofot og alt, og DFS sin feltskyting har dratt meg delvis over der.

Adgangen til å skyte på papp på 500m og mer forholdsvis ofte, har produsert en hel del skiver med ca. 10 hull i, og ytre diameter (s-s) mellom 90 og 200mm, mest mellom 120 og 170 faktisk.

Kan dette forbedres?

 

Redskapen som har vært brukt, har vært forskjellige Sauer 200STR, og customrifler av forskjellig slag. Det er minst 5 år siden jeg skjøt under 100mm første gang, og enda har jeg aldri skutt under 90. Men ingen av riflene har vært "full blown" BR-rifler, det har vært avarter av jaktrifler stort sett.

Foreløpig konfigurasjon på Saueren er omtrent slik.

IMG_0049.jpg

 

 

 

Jeg begynte å snakke om customrifle, og om tight neck og slikt. Men ble arrestert av noen kamerater med mer peiling:

- du trenger mer trening, det er vinden som kødder det til for deg

- du trenger mer forstørrelse, nytter ikke BR på 500m med 20x med de målene du har for samling

- du må se kulehullene, du må ha bedre optikk

- kulene er for dårlige

- hylsene er for ujevne

- tofot nytter ikke, du må ha en rest

- etc...

 

Fikk lyst til å eksperimentere litt, særlig fordi jeg fikk tilbud om å låne en del kjekke ting.

Utgangspunktet står, det er de riflene jeg har, med det utstyret jeg har. Sauer 200STR er hovedredskap, i 6.5x55. Jeg liker å skyte mye, og ser ikke at 7WSM vil kunne fylle det behovet uten mye ball med kuler og hylser og løp, samme med 338LM, og dessuten takler jeg rekyl og/eller smell for dårlig til å være så konsekvent som jeg vil være.

 

Prosjektet skal altså kobles mot kuleprosjektet, og vi skal se hvor presis kan jeg få en 200STR på 500m, trolig skal andre rifler få prøve seg, vi får se hvor det fyker an - den målsetningen jeg har satt er at jeg skal skyte 10 skudds samlinger under 70mm før 2014 er omme.

 

Nå er det slutt på latmannslading, her skal alle triksene ut av skuffen. Hvor mye bedre blir "sky ingen midler" enn "lade så lettvint som mulig", skyte med tofot og bruke en kikkert som "kan alt"

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser frem til fortsettelsen

Jeg og. Her har jeg startet en tråd som rett og slett gir prestasjonsangst. Jeg aner ikke om det er realistisk, om hverken rifle eller skytter er brukbare til det målet som er satt, bare at jeg er ganske sikker på å lære en hel del.

 

Første lånedings kom i posten i går, jeg kom hjem og fikk pakka ut idag - eska gir en nesten ærefrykt. Oppi her ligger muligens noe av den skarpeste optikk som vanlige folk kan kjøpe for penger. Bra vi ikke skal på grisejakt iallefall :wink:

A5022622-75AE-4AE0-AE66-14ED556FEF74-1032-000001BF66FFD2FC_zpsbd9d3f65.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette likte jeg M67, blir spennende å følge med på :D

At mye forstørring hjelper er det ingen tvil om, med Razoren er det å holde mest mulig i senter av svarten, med 50x som jeg har på Sightronen så kan jeg holde på kule hullet, enklere å holde siktepunktet da .

Å få samlingene til å ha et snitt på rund 100 mm trur jeg skal gå greit med tofot så lenge skytter å utstyr er i form.

70 mm der i mot, da skal alt klaffe men er helt klart mulig med nok skyting men repeterbart tror jeg ikke blir lett.

Link to comment
Share on other sites

Å få samlingene til å ha et snitt på rund 100 mm trur jeg skal gå greit med tofot

Ja, jo - rart vi aldri har sett det på stevner da? Knapt nok på trening - snitt på 10sk grupper på 100mm er rimelig hårete i min bok, og jeg kan ikke se at det kan gå uten å være nede på og under 70 regelmessig?

 

Nå har du en fra før, så du vet jo hva du går til

Kikka litt på et gjerde i dag, @500m omtrent. Lovende, var det.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pakker ut Marchen

 

En høytidsstund, får ta godt vare på denne

65F7E0DE-8F87-41DE-8496-B6A25B624EB8-1032-000001BF5DA48E58_zps20420504.jpg

 

Denne, en FX 5-40x56 FFP har 0.05mil klikk, 0.1mil er rett og slett for grovt for den type skyting som her skal forsøkes, det må gå an å flyte treffpunkt mindre enn 5cm på 500. Parallaksejustering er et must

4E066BBC-6FC2-46C2-A245-7CCD8D50CBA0-1032-000001BF52218B67_zps4b8f7366.jpg

 

5

CE083FE2-8F0B-40C2-B618-45D4385105B9-1032-000001BF482D4C93_zpsb28fa0ed.jpg

 

til 40 - 40 er mye, og jeg er spent på hvordan de skal være å se igjennom under rekyl. 56mm objektiv hjelper jo endel på utgangspupillen

B8E73B3E-B122-4118-90BE-8C33D7554127-1032-000001BF3FDE7165_zps13303ad4.jpg

 

Lær linsebeskyttere.. Tror trønderen ville kalt dette "hånat", men de er søte da

64AA973A-3948-4979-9BC7-6D1439D9E0FD-1032-000001BF2D0DF74C_zpsd06315e4.jpg

 

Bruksanvisning, batteri, og umbrakonøkkel til å justere rattene

E42D0702-D078-4AE9-86A7-83AC870B426C-1032-000001BF1A0B96BA_zpsafb65d46.jpg

 

Må ha 34mm ringer til denne. Ikke sett dette merket før, virker meget tilforlatelig, helt ned til skruene. American Rifle Company, fra Vertebrae.no

0C3EA9F8-C2D6-4E2A-8A3C-B4DEC2EFB780-1032-000001BF35BFF4E9_zpsc1aebbcb.jpg

 

Ideen med en slik kikkert er å kunne se kulehull på 500m, å kunne forlegge presist iht. det en ser, siden en ser selv ringene mellom verdiene i skiva (sies det), og siden den er 5-40, kunne skru ned om det er for mye mirage, eller en skal bruke den til andre ting. Vi får se om det hjelper.

Hittil har jeg stort sett skutt 500m ved å ha et spotteskop på sida av meg, og kikka i det når jeg er i tvil - det er kun i optimale, sjeldne forhold, at jeg kan se kulehuller på 500m gjennom Razoren jeg bruker i dag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjekk tråd. :)

 

Jeg sysler litt med det samme med 300 win mag, og etterhvert 30-06AI.

Hvor små grupper jeg klarer, aner jeg ikke, men jeg skjøt en 83mm 10 skudds under NM i sommer i Trondheim, liggende med 2 fot og 338LM, så det er jo mulig.

 

Etter at jeg kjøpte Sightron 10-50x60, føler jeg at jeg har bedre kontroll på det jeg driver med, sikter på et kulehull om ønskelig. IOR'n har for mye retikkel til å konse maks på så små mål(kulehull). Skal sette Sightronen på 300WM nå til uka, og teste noen runder på 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nesten ikke skutt på blink på 500 men den ene gangen jeg skjøt på papp på 500m så var ene blinken 95 mm men det var 5 skudd.

Hadde også noen gode samlinger på digital på 600 m men husker ikke hva de var men var ei pen klynge.

Dette var med Savagen i 338LM så vil jo tro at en duganes skytter med en optimal rigg vil klare rundt 100 mm :wink:

Kan selfølgelig hende jeg hadde dagen når dette ble skutt, når man får skutt så lite på lange hold som vi som bor rundt her så må det til litt flaks.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir spennende å lese utover.

 

Nå er vel egentlig spørsmålet om lånedingsen blir til odel og eie etter du har prøvd denne. :lol:

 

Jeg har bare gode ord å si om denne kikkerten, og har brukt denne på 2 500 m stevner til nå, og jeg kan se kulehullene på en 6 mm BR uten nevneverdige problemer. Og har skutt med den på 1640 m og kan spotte treff på fjell uten problem.

 

Og som du nevner .5 cm klikk er et must å ha på disse avstandene.

 

Lykke til videre med prosjektet, og etterhvert kjøp av kikkerten :wink:8)

 

Kjell Olav skrev:

Skyter på langt nær slik regelmessig, men dette er en av mine bedre 5 skuddsserier på 500m. Noen slike grupper har det blitt, men da har jeg en god dag

 

Bra samling, men med 10 skudd så vil kanskje samlingen se litt annerledes ut :wink: Mye skjer på de siste 5 skuddene har jeg selv erfart :roll::trist:

Link to comment
Share on other sites

Skyter på langt nær slik regelmessig, men dette er en av mine bedre 5 skuddsserier på 500m. Noen slike grupper har det blitt, men da har jeg en god dag

 

Bra samling, men med 10 skudd så vil kanskje samlingen se litt annerledes ut :wink: Mye skjer på de siste 5 skuddene har jeg selv erfart :roll::trist:

 

Hehe, ingen tvil om det, og du er ikke den eneste med den erfaringen Tommy :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du bruke en kikkert med FFP retikkel?

Det var nå den som var til låns.

Retiklet i denne er dessuten så tynt i senter, og den er så skarp, at jeg tror ikke det er noe handicap - og når jeg i tillegg er allergisk mot retikler som endrer størrelse så er det bare helt topp.

Denne kikkerten ser jo ut til å være fullt brukbar til annen langholdsskyting også, noe som er en stor fordel (iallefall sålenge den skal stå oppå Saueren), og igjen - jeg forstår bare ikke poenget med retikler som endrer størrelse.

Andre kikkerter som kunne vært vurdert har nesten uten unntak også 1/8moa klikk, bedre fordi de bare er 15mm på 500m, men verre fordi de forvirrer meg helt ut av spill når jeg må justere.

 

Men, dette er det jeg tror. Jeg forventer å lære, og hva jeg tror om noen måneder kan være ganske så forskjellig. March har jo en kikkert de kaller 26-55 EP Zoom, som er en ren BR kikkert - erfaringene jeg gjør her kan jo godt føre meg mot en slik.

 

 

 

Jeg har nesten ikke skutt på blink på 500 men den ene gangen jeg skjøt på papp på 500m så var ene blinken 95 mm men det var 5 skudd.

På feltstevner, så ser man at de gode DFS-skytterene gjerne leverer 6skuddssamlinger på 500m (ish) på rundt 100mm, det er med diopter og reim, og på kort tid. Når de trener forteller de om langt mindre samlinger..

Vet|us skjøt vel 12 skudd på sånn 180mm ish, da jeg mer eller mindre kasta Saueren til ham (diopter/reim) og sa "lad opp og gjør klar", det var 2 som åpna den gruppa fra 120ish, som jeg tydelig så i spotteskopet at vinden dro ut - det er ikke SÅ greit å se gjennom dioptret.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stenvaag har jo også 60 skudd innenfor 10cm på 300m med diopter og reim..

Ja, og det i 1980 eller noe sånt. Berg skjøt vel 600-43X for et par år siden. Om en skal spikke fliser, så er jo 600 på ISSF 300m skiva ikke 10cm samling, men 106.5mm :wink:

Likevel er poenget til Torf nokså åpenbart...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lite fruktbart å diskutere hvor dårlige vi er. Jeg måtte montere siktet.

 

Siden det er en del spørsmål om det, og siden mange ser ut til å tro det er en børsemakerjobb, så skal jeg vise hvordan jeg monterer en kikkert på ei rifle.

 

Her er picatinnyskinna på Anny, den har selvsagt 20moa "bakke" framover - de som lagde denne er slutta, så ikke spør hvor den kommer fra. Det fins andre slike, man sklir de inn i 11mm sporet, og skrur 4 skruer ned i tilsvarende huller i kassa, Anny hadde slike huller fra fabrikk, og de passet - 4 min. arbeid. Da jeg monterte den for flere år siden dro jeg til på "feelingen", sikkert alt for hardt, men det gikk fint. Tynne skruer tåler ikke mye.

133AC145-9945-450B-AF6B-296BC95FF424-1032-000001BF10EC3325_zpsb8552fb1.jpg

Jeg har lagt de to riflene ved siden av hverandre for å få øyemål på hvor langt bak/fram kikkerten skal være, og hvor ringene skal være for å passe på Saueren senere.

 

Her er ringene på skinna, skruene som holder dem på er skrudd til med fingrene, nesten helt løst - litt spesielle ringer dette. Men de ser ut til å være veldig nøyaktig laget, vanligivs bruker jeg Farrell, eller Vortex ringer, men det er igrunnen ett fett.

ECC770D2-B831-4E02-8F28-5BB88C47E67E-1032-000001BF057ADE9A_zps97de9fa9.jpg

 

Kikkerten oppi og lukker ringene, skrur til løst og vatrer opp kikkerten, har en libelle som sitter på skinna, den blir sittende , og ei oppå kikkerten. Normalt bruker jeg den store vateren (skagerak) for å sjekke om kikkerten er rett, og libella på rifla for å få rifla rett - de hete B-Square, og kan googles, 8 pund eller noe for stykket - de faller fra hverandre, men limes greit ihop, billige iallefall.

 

Skrur nå til (når jeg er fornøyd med libellene) med fingrene på bitene (se bildet) så hardt jeg klarer - det er ikke mye..

6024746E-E69B-4BD9-B814-28DA046A358B-1032-000001BEF64EDF2F_zpsb4bbde79.jpg

Og håndterer rifla litt, sikter i alle posisjoner og forsikrer meg om at siktet er der jeg vil ha det. Dobbeltsjekker vater.

 

I bakgrunnen på det første bildet ser man etuiet til momentnøkkelen, jeg ser ingen grunn til å ikke bruke momentnøkkel på slikt. Momentet på disse er spesifisert i bruksanvisningen - var 2.8-3.4Nm på noen gamle, og 7.3 på disse - jeg brukte 3.2. Vil igrunnen bruke minst mulig bare det sitter. Får dra til litt mer om den sklir. Men det tror jeg ikke den gjør på Anny

Rimelig velutstyrt salongrifle, noe for tråden "rimelig kikkert til salong" :roll:

2858950D-4A7E-4177-9023-F9AF1891FB23-1032-000001BEA6FA5335_zpsd685e76e.jpg

 

En dag i uka skal jeg hale dette ned på 15m og teste litt 22 ammo, og øve litt BR-teknikk, "bench manners", se om jeg kan få øvd inn litt av det. Og se om jeg lager like små hull som rekruttene gjør med diopter...

Igrunnen har jeg litt lyst til å teste litt på 200m og kanskje 300, når den først står på salongen, elgjakta har visst stengt 500m banen, så det haster ikke med å få den over på Saueren.

 

Jeg surra ei t-skjorte rundt kikkerten før jeg satte rifla i skapet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

The road to 1000 yards starts at 50 feet

 

Det var tittelen på en artikkel om langholdsskyting jeg leste for lenge siden. Faktum er at det er helt fantastisk riktig. Av de som begynner med langholdsskyting, ser man tydelig, at progresjonen er ekstremt mye raskere hos de som har tilbrakt noen (hundre) kvelder på 15m banen.

 

Andre sitater er de gamle "The wind is your friend", eller "To learn the wind, you must shoot (in) the wind" - dessverre er vinden vanskelig å forstå seg på når en ikke har selvtillit nok til å stole på hvordan en selv skyter, og den får man faktisk enkelt, billig, og i ukentlige doser, på 15m.

 

Nok filosofi, jeg ventet til de fleste hadde ryddet seg ut av 15m banen før jeg tok fram Anny, og rigget opp på F-Class (Open) vis. Liggende, frontrest, sandsekk med ører og justerte dette inn.

Jeg kjøpte en rest for lenge siden, men den er igrunnen for lett til å skyte med tunge kalibere, og min teknikk med tofot er så pass mye bedre enn min teknikk med rest, at det blir bedre med tofot - mye bedre. Delvis bortsett fra med 22LR - men nå skal det jo trenes.

C906B4C5-6592-4CBA-91B9-54F6EE6E16D2-1459-00000330ECDFFEC4_zpsa18b00c2.jpg

 

 

Jeg hadde glemt "Bag-rideren" som skrus på under framstokken, så Anny ble noget topptung med den digre kikkerten på. Men jeg skjøt en pakke Eley Team fordelt på 5skuddsgrupper (etter innskyting). Hullet etter ei 5skuddsgruppe på 15m bør holde fast ei 22-hylse, det er utgangspunktet mitt. Noe annet kan man ikke være fornøyd med.

 

Det var en opplevelse i seg selv å sikte på 15m-blinken med 40x, knivskarpt, og med en bitteliten sikteprikk midt i den hvite 10eren. Siktet er lett og behagelig å se i, opplevd synsfelt er stort, selv om synsfeltet egentlig er litt mindre enn på mange kikkerter. Uansett overraskende behagelig å se i på 40x, det er toppklasse spotteskop-optikk dette, i et kikkertsikte...

Kulehullet på 15m, er jo en moa stort. Man skyter svære, gapende hull, der man ser hver fiber i kanten av hullet. Mens man sikter så ser en enhver bevegelse i hele bygningen i siktet.

 

"Puff", det er år siden jeg klarte å skru demperen av Anny, så det er demper på, punktum liksom. For være kort, jeg ble ikke fornøyd med skytinga mi, med teknikken jeg bruker i resten, eller med oppsettet som sådan.

Rifla skal skli rett bakover, og det gjør den ikke, og jeg ser i siktet at kulehullet vokser mot den sida som siktet går i rekylen. Rifla skal og komme tilbake til utgangspunktet når jeg skyver den fram, og det gjør den ikke. De to tingene jeg vil forbedre til neste gang er stoffet mellom sandposene og rifla, og at bagrideren skal på, så får vi se. Etterhvert skal basen på resten erstattes av ei stålplate av typen, "skyting foregår nær bilen".

Samlingene jeg skjøt målte i snitt 2.4mm senter-senter, med 3 (av 10) som var "0"mm, dvs at man kunne putte en patron i hullet og løfte den med papiret, den verste var 3mm, det var også den eneste en 22patron kunne falle gjennom. Rifle-presisjonsmessig så var dette litt lovende, da Anny sist ble pusset i 2011, og demperen har vært på like lenge, for alle skuddene som gikk ut var "called flyers" - skytemessig var det en skandale. I snitt bare marginalt bedre enn jeg skyter liggende med Saueren

 

Det bør egentlig være til ettertanke for de som er bekymret for presisjonen i 22LR riflene sine, men tester liggende med rem og diopter, og leter etter tune på stokkskruene... Mest sannsynlig tester de kun variasjoner i egen skyteferdighet og eget syn, ikke noe teknisk i det hele tatt.

 

De som er drevne BR-skyttere her, og som får rifler til å "synge" fra frontrest, kom med innspill, råd og tips.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På Whiddene.. Jonnyvang "tog an".

 

Det er en "pointing die", et verktøy for å klemme kulenesa smalere, for å få ned variasjonen i diameter og form. Dette skal øke presisjon ved at BC blir jevnere fra kule til kule, og det skal heve BC. Vi får se.

 

B0DCA9DD-A1FA-46A7-ACBA-328E8C8FAC89-1831-0000037DC8563AD7_zps27202784.jpg

 

Produsenten sier selv:

http://www.whiddengunworks.net/pointingdie.html

Denne er velvilligst utlånt av en Kammerat.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Pointius Pilatus

 

 

Ny runde på 15m banen idag. Ungene hadde lyst til å skyte, og jeg kunne godt skyte litt mer. Jeg endte opp med å skyte en Rekrutt-Anschuzt knestående mens ungene kosa seg med Marchen og Anny. 6åringen fikser ikke diopter ennå, men begge liker kikkertsikter...

Litt overraskende var at 9åringen kranka siktet opp på 40x tvert.

 

To av gruppene er skutt av meg, og to av 9åringen, og en av MiniØKH på 6.

7C338CB2-A5F5-442C-9FAE-34D996076741-2063-000003AFF52E3E34_zpsba5b2a74.jpg

 

 

Siktet står nå på LH-Saueren, og 15 skudd er ladet opp bare for å se om pointinga gjør noe med 100m presisjonen.

Her er 15 136gr Scenar-L, spissa med Pointing-dia

A9312063-9B8D-40AB-826B-7B861F80086C-2063-000003B1FB5E7550_zps78fce61a.jpg

de står selvsagt oppå 54.5gr N570

 

Jeg la merke til at 54.5gr ikke fylte like mye i hylsene uansett hvor jævlig jeg helte kruttet sakte og høyt, så jeg må nok til å måle opp volum, og veie dem. Først må jeg skyte noen, så jeg får hylser uten tennhetter i...

 

Disse hylsene er ikke dreid, heller ikke trimmet, eller noe, så jeg målte kast på kulene. Det så meget bra ut faktisk, måler med denne.

ED6989DA-29DE-49F9-AC5E-BBD71099422C-2063-000003B1EDFD2BE6_zpsa5b2215e.jpg

 

0.0015" kast tror jeg er nokså bra - målte 0.008 på fabrikkammo, og den skjøt da 120mm uten problemer, på 500m seff.

39569F3E-68F5-4D79-A329-8D8067804B8A-2063-000003B1E46C14F9_zps47da13d0.jpg

 

39569F3E-68F5-4D79-A329-8D8067804B8A-2063-000003B1E46C14F9_zps47da13d0.jpg

 

Så får vi se, om ikke vinden ødelegger hele økta i morra, eller river ned noe :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Meget bra K.

Hvordan er dine erfaringer med den nye 136 scenar-L, kontra 139 scenar? Har ei eske liggendes, men har ikke kommet dit, at jeg har fått testet dem.

Har jo, som du vet om, en tilsv børse, og min erfaring med den, er at med enten 123 grs felt, eller 139 scenar med 49grs n560, så sammler børsa under 10mm, så lenge sjaføren gjør det han skal.

Største problemet med 10skudds serier på 500m, er akkuratt sjaføren. Holde konsentrasjonen oppe, lese vinden, og gjøre allt likt 10 ganger på rad..

 

Men blir absolutt spennendes, å se hva du får til med litt voodoo ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er dine erfaringer med den nye 136 scenar-L, kontra 139 scenar

Ut til 500m så er 136gr Scenar-L The Shit. Begge børsene samler bedre med 136 enn med 139, i alle forsøk ut til 500m. Også når det har vært hårreisende vind, og samlingene svære.

På 1000m har jeg fått "rare" resultater med den, rare. Men det har vært i friskt vær, og kun to anledninger.

Jeg får 915m/s med 54.5gr N570, og jeg får ikke observasjonene ut mot 1000m til å stemme med oppgitt BC - så det er noe der jeg ikke liker. Men inside 500m, yess.

Greieste måten å teste dem på er tydeligvis å laste opp med like mye krutt som med 139gr, og la dia stå på samme justering, da blir patronene lenger, men det funka fett her iallefall.

 

DFS-Saueren skal jeg ikke skyte 1000m med, så 136 blir feltladning i vinter, den går flatere enn noe annet jeg har sett, og er mer presis enn noe jeg har sett (130gr Berger er vel like presis, men den er umoralsk dyr), så den bør være giftig til felt. Bare jeg kunne lære meg å skyte også...

 

Dagens økt på banen gikk nettopp ut på å lære meg å skyte, og faktisk så tror jeg det er håp, men dårlig lys, og dis, og mørk bakgrunn, får ta skylda for at irisblenderen måtte opp på fullt, og da vandrer visst treffpunkt litt mellom liggende og knestående.

 

Skjøt også inn LH-Saueren med StoreMarchen, og jammen brukte jeg ikke 7 skudd før jeg var fornøyd, rota med 0.05mrad-klikkene, og det faktum at det var så mørkt på standplass at jeg ikke kunne se merkingen på tårnene. Den er ikke helt hvit, og nokså liten. Bittesmå tårn er OK på 3-24x42 som ER bitteliten, men dette er en DIGER kikkert, ingen vits i å ha minitårn. Vant som jeg er med Razorens merking i trafikkskiltstørrelse ble jeg frustrert der i halvmørket. Minuspoeng.

Optisk imponerte den, den mørkner endel mellom 30 og 40x, men jeg endte opp med å bruke den på 40.

Hollako måtte prøve noen skudd, og han mumlet noe skarpt bilde, om byggelån og om finansiering og slikt når han reiste seg...

 

Testen idag var om "pointingen" av Scenar-L ødela presisjonen (er skeptisk til å kødde med så nøyaktige ting som kuler selv). Begge samlingene lot seg fint dekke av en klistrelapp selv om jeg egentlig var litt uinspirert, og Hollako sin samling (med 139gr Scenar) fikk også plass under èn lapp.

Lader opp en dunge patroner med 54.5gr N570 og 50% pointede og upointede kuler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser jo at du skyter stabilt gode samlinger. Og mitt spm vil vel egentlig gå motsatt vei av hva du egentlig søker.

Men hva om du tester noen serier med litt variasjon i ladevekt? Altså om 0.5 gr forskjell i ladevekt spiller noen rolle for presisjon på kanskje litt kortere hold enn 500m og kanskje du kan skyte tette samlinger på 500m også med 0.5gr forskjell i ladevekt ?

Link to comment
Share on other sites

Altså om 0.5 gr forskjell i ladevekt spiller noen rolle for presisjon på kanskje litt kortere hold enn 500m

Det vet jeg fra før. Ladninger som gir høydespredning på 100m, gir veldig mye mer høydespredning på 500m. Kanskje 100-120mm ren høydespredning. Gode ladninger gir kanskje 3-4cm høydespredning på 500m, og "ingen" på 100m.

Med de Sauerløpene jeg har hatt har det vært vanskelig å provosere fram dårligere samlinger enn 20-25mm på 100m, har såvidt sett 30mm med 8g Scenar

 

Med 6.5x55 (mulig det er typisk for 70cm løp, eller, eller, i 200STR iallfall) så finner man typisk 3 punkter mellom minimum og maksimum som gir liten høydespredning. eks med N550, så har jeg med flere løp hatt topp presisjon med 40, 43 og 46gr, og 9g kuler.

40 er daffedaft, 770-790m/s, og 46 er nok over maks, iallfall hetere enn praktisk, og gir 860ish. imellom blir det gradvis verre og bedre som en sinuskurve omtrent.

Dersom man skyter inn så 43gr ladningen er i senter, og skyter alle tre ladningene om hverandre, så holder det likevel innertier på 100m. På 500m blir det selvsagt katastrofe, det er drøyt et klikk per grain på 500m...

 

Med N570 har jeg lagt meg på den noden som er øverst, og aldri prøvd annet. For meg ser det ut som alle (tilsvarende) kuler med samme vekt har optimum ved samme hastighet. Omtrent.

Med N15 er den øverste noden i det løpet jeg har nå akkurat like over maks, og noen hylser får litt juling.

 

Dersom du ser i den andre tråden, om kuler til langhold, så kan du se på Amax, den sprer litt både på 100 og 500m med denne ladningen.

Planen i denne tråden er å finne det som ser mest lovende ut, og som er tilgjengelig. Å skyte Berger på sikt er uaktuelt.

Så skal jeg se om jeg kan fintune det videre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra tråd!

 

Når du snakker om 0.0015'' kast, mener du da hvor mye pila beveger seg totalt, eller er dette avvik fra sentrum? Totalbevegelse på 0.003?

 

0.0015'' totalbevegelse på måleinstrumentet er svært bra med mindre man har customdier i mine øyne. Med customdie måler jeg i og for seg < 0.0005'' kast på hylsene (hylsehalsen), og mellom 0.0005'' - 0.001'' med kule. Noe bedre enn det klarer ikke jeg å måle med mine instrumenter.

 

Hvor mye det har å si, så må jeg innrømme jeg er usikker. Men det har mye å si for innholdet i skallen, det er helt sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Når du snakker om 0.0015'' kast, mener du da hvor mye pila beveger seg totalt, eller er dette avvik fra sentrum? Totalbevegelse på 0.003?

0.0015 totalt, det er faktisk veldig bra - problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg fikk det til, eller om jeg kan repetere det.

Jeg har målt 0.01 på fabrikkammo, og den gikk tålig bra... Skjøt 120-150mm på 500m med fabrikk Scenar som lå mellom 0.006 og 0.008.

Hittils så har jeg kun hengt meg opp i dette i 338, og 7WSM, der jeg skyter noen få skudd. Har da sortert ut patroner med over 0.004 (eller var det 3).

Hvor mye dette har å si enkeltvis vet jeg ikke, men sammen med dreiing, veiing, trimming, brotsjing, gløding, besvergelser (ikke minst besvergelser) og alt mulig, så har det i de kalibrene gitt samlinger på 1000m som mange ikke er i nærheten av på 500m... Problemet på det holdet er å treffe med det fordømte førsteskuddet, og å se når en skal holde.

 

Men det har mye å si for innholdet i skallen, det er helt sikkert.

Jepp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke egentlig peiling, men jeg innbiller meg at kort bæreflate, kort kule for kaliberet, lang friflukt og secant ogive kuler må være det verste en kan kombinere med skjeivt isatte kuler sammen med et løp hvor bommene er passe utslitt? Kanskje også i tillegg et litt romt løp?

 

Jeg har aldri fått til dette i 6,5 for kulene er stort sett lange, men i .308 med 155gr Palma MK :wink: ..,20-30 cm spredning på 100 m var ikke noe problem å få til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jadah, Da røk man på en smell.

FarleyRest2.jpg

 

En pent brukt Farley Coaxial Rest, med Edgewood sandbagger - The Shit. Iht. guruene skal jeg også ha Teflonteip under rifla foran og bak, så den glir pent...

Dette bør bli noe bedre enn den jeg har, og en varig løsning på flere av de problemene jeg har opplevd med den frontresten jeg har. Først og fremst at justeringen med skruer foran irriterer meg.

 

Begynte så smått på en runde med "anal-ammo", vasker noen hylser i UL, de skal glødes, dreies, veies, brotsjes, trimmes, alt jeg kan komme på...

Her er de i kurven til UL-vaskeren

F7765E3E-603C-4865-852E-5F8C8EE03070-2615-000004AC4E593611_zps06f8befe.jpg

 

Vaska og gløda

33DA587E-488B-4AE9-B18F-EC9981EE0303-2615-000004EA809169E3_zpsbe6411a2.jpg

Vaskin for å fjerne dritt og få vekk støy under veiing, for å unngå at jeg brenner fast mer drit når jeg gløder. Gløding for at mine 1-7gangsskutte hylser skal få en "Fresh Start". Og bli like myke i halsen.

 

99min i 60°C med Zalo og sitronsyre = "squeaky clean", også inni

490601EB-61D6-49BC-8F37-F8C992EA5FF0-2615-000004EAC5429A5F_zps2bdb807d.jpg

 

Smører halsene med grafittpulver før sizing. Dette gjør jeg aldri på skitne hylser, skiten smører - men på UL-vaska/etsa hylser er friksjonen påtagelig selv med nitridbushinger

18A47B84-CB1F-467D-84AE-60118EAB93C7-2615-000004EB82C053CA_zps99f4b271.jpg

 

Sizer i Redding Competiton dier, de er dyre, men varer livet ut og sparer masse arbeid. Knut Erik gløder etter sizing, jeg før. Litt fordi jeg har sett ting slå seg i varme - men jeg skal ikke påstå at Knut Erik gjør det feil :roll:

 

 

Så skal de ekspanderes for å gå på piloten til dreieverktøyet. En "expander mandrel", og en "turning mandrel"

9077D6A7-3D32-4E88-9379-00C97AD06B5E-2615-000004EC5F5FA85E_zps084f5bf5.jpg

 

Mandrelen er av stål. så her smører jeg

419F751E-8E50-41BD-8C09-8480DE2E9E71-2615-000004EC8C7A64AF_zps22c28f8b.jpg

 

Trimmer, god gammel trimmer her. Jeg trimmer meget sjelden hylser, så det får være at den er tungvint

9A6C39B1-80A5-44CE-AB0B-2F92B56E2891-2615-000004ED69000862_zps43058792.jpg

Hovedhensikten med trimminga mi er at dreieverktøyet skal stoppe på samme plass på alle hylsene. 54.5mm.

 

Dreiing, møkkajobb, særlig fordi 308 - holderen til drillen ikke tar 6.5x55

0B2F5AAC-14BB-4BC2-BCC6-90A92F1B3345-2615-000004EE2C8DDA02_zps3e69f4e6.jpg

Hensikten med dreiinga er todelt - å få halsene rundere, og derved patronene rettere, samt å få halsene jevne i tykkelse, så en får jevnt kulehold. Lapuahylser er såpass runde og jevne at nytten av dette er heller tvilsom - tror jeg..

Verktøyet er fra Sinclair, og virker bra, selv det er en plage å stille inn.

 

Freser hettelommene, her er gradfjerneren, og hettelommefresen. Dette er to skarpe og gode verktøy som anbefales

63031C7D-7B8C-4CEE-B598-0E8AD8E85653-3168-000005358E074ADE_zps2673237f.jpg

 

Er greit med et forstørrelsesglass når man er over 40 og holder på med slikt småpell som skal være nøyaktig. Kjøpt i en lekebutikk.

EC3A1A48-5410-425A-991D-38D5C1FD4F15-3168-0000053597711E6F_zps6070ba29.jpg

 

Veier. Av 22 hylser var 14 mellom 177 og 178grs, og 7 mellom 173 og 174. Litt merkelig fordeling, men pytt. Det er tydelig å se at de lette er tynnere i halsen, dreistålet har tatt vesentlig mindre på disse.

FFD22717-9028-4D9B-BEE5-2E9473D4023A-3168-00000535841E75BA_zps4851325d.jpg

Hovedhensikten med å veie er å sile ut hylser med forskjellig volum.

 

90738B5B-F6C8-489C-A4C4-661C3310B392-3168-00000535A1F052DE_zps9fdb581b.jpg

 

Til slutt børster jeg dem inni halsen med en nylonbørste på drillen, og setter hetter - i de 14...

0904D401-361F-4C24-872C-5E6DA6D10ECB-3168-00000535AA617495_zps780585ae.jpg

 

 

 

 

Så har jeg pointa opp 50 136gr Scenar-L, skal lade halvt om halvt med pointa og upointa og skyte de på 500 og 1000m, se hva som skjer.

De som har sett en 136gr Scenar-L ser forskjellen

E34E2C0F-292E-40E4-B75A-4944539E3B81-2615-000004AC452E3560_zps99718d04.jpg

 

Etter hvert tipper jeg at jeg lader opp noen 130grs VLD i de preparerte hylsene. Eller 136gr Scenar.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ich Bin Laden

 

For å ikke kødde med to ting samtidig, så lader jeg vanlige 136grs Scenar-L i de preparerte hylsene. sammen med 54.5gr N570, og noen Fed 215M hetter jeg fant.

 

Her er vi igang

CE2D34FE-5D41-4973-80E2-F72199241587-3168-00000535BE6EEEB6_zpsb528b838.jpg

 

F3846BA5-EC73-440F-BCDD-E26B07B57811-3168-0000053565F3FF7D_zps9431e64d.jpg

 

Gjorde noen få observasjoner:

Hettene er mer kontante å sette, de stopper mer tydelig, og de går litt dypere. Kanskje vil dette bidra til jevnere tenning, jeg tviler

 

Nivået med krutt blir helt likt i hver patron. tidligere har jeg sett at jeg ikke får kruttet like langt ned i hver patron. Dette kan være på grunn av en forskjell i volum, det ser nokså mye ut...

 

Kruttnivået er lavere. Det skylder jeg på at hylsene er renere inni. UL-vasken altså. Nytten av dette er todelt, jevnere volum, og mindre komprimering, færre kuler som blir deformerte under komprimeringen

 

Å sette kuler var på "ÅÅÅÅååååååhhhh"-nivå, sykt smooth, og jeg skal ikke gå vider ei beskrivelsen. Men at den er ca, 12 300 ganger jevnere enn med min vanlige prosess er tydelig. Litt lettere seff i og med at hylsehalsene er litt tynnere. Men de var jevne, og jevne - jeg har tro på at dette må være godt for noe?

 

Forventning?

Erfaringsmessig, så er det ikke bare ammoen som skal til for å forbedre god skyting vesentlig, så jeg føler et visst press, dette er vel en av de gruppene som er "benchmark" - ikke sikkert jeg kan bedre uansett utstyr.

897073E1-1D61-478B-B446-5B5B290A5711-13933-0000181B4A6CDDC4_zps2ec2bfc6.jpg

 

Skytinga på lørdag blir uansett med tofot, feltmessig i bakkete blåbærlyng-standplass, og vinden gjør som den vil, med 14 skudd...

Det kan være drygt å kalle det "benkeskyting"

P1010567_zps09228641.jpg

 

Jeg må lade opp en haug like i vanlige hylser også, og helst noen andre kuler, til den andre testen. Og så må vi få opp en benk :wink:

sorlandsbenk.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ble skyting idag.

 

Forhold fra umulige til veldig bra, overivrig skytter som prøvde for hardt. Burde roa kraftig ned.

5D1B93FD-A144-4AC2-AADC-92CD4D6C8340-3670-000006560A1A304A_zps4d8403e3.jpg

 

Tøffe karer

E5DE12B9-B75B-443E-8F11-3ED9E3A46168-3670-0000065612808B21_zpsd084bba3.jpg

 

Vanlige hylser, 136gr Scenar, skutt i litt tåke. Tror høydespredninga kommer mer av mirage og skytterens iver enn ladninga, hadde ikke roen og blinken ville ikke stå i ro - men altså: inconclusive

C2CD6604-739C-4E89-B0F9-E402D48B6E0C-3689-000006569C5476A8_zps5faf2fbe.jpg

Skjøt også ei samling som var 127mm, men bred.. Selv nesten vindstille flytter kuler når det går fra vindstille en vei til vindstille andre veien.

 

136gr Scenar i de preppede hylsene. De fire første gikk på en gong @550m, og satt slik at en ikke kunne se at det var mer enn ett skudd.

I solskinn med rester av tåke målte ikke laseren, så etterpå fant jeg ut at det nok var noe over 500m :roll: . Mirage og nevnte flimmer gjorde at det var umulig å se kulehull, med både March og Swarovski, så jeg skjøt 10 skudd og håpet det beste - kanskje småarrogant å bruke rekruttsirkelen som blink på >500m :mrgreen:

623576E7-5675-445C-9C42-E3829907A300-3689-0000065693ADC9D5_zps24464f41.jpg

Jeg kan bare tippe at de tre gikk like under.. Men høydespredningen ser sexy ut

 

Etterpå skjøt vi på 1000m, i nesten vindstille det også. "Samler" 11 skudd (8.8g Scenar) på omtrent 80x80cm, med 4 treff på 40x40 plata - intet system i spredninga. Jeg er ikke imponert.

3 andre skjøt med 8g Scenar, og vi kunne vel hatt ei plate med "lost in space" istf. spotter. At det ikke var forholdene viste Robert, med 300Win Mag og 190gr CC, han bomma vel to ganger på 12 skudd...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...