Dato/klokkeslett: 19 Jan 2017, 18:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 159 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Nov 2016, 19:16 
Avlogget
Kammeråndvinner 2013 - Skribent
Brukerens avatar

ATnT skrev:
Jeg skulle likt å sett deg gjøre den operasjonen på liggende standplass :D Det er ikke lov å lade i felt før lading er sagt.. og da skal magasinene i teorien være ferdig fylt.

Ja, hva er problemet med det? Jeg gjør den operasjonen liggende på 3/5 av alle standplasser når jeg skyter felt med rifle. Jeg kan henge etter etter ett bein eller løpe og bytte magasin, det er uproblematisk, og om en opplever det som fiklete, så bør en muligens trene istedenfor å foreslå regelendringer
Selvsagt lader en ikke før lading er sagt? Hva er problemet?

K

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 02 Nov 2016, 21:05 
Avlogget

Kan ikke se at jeg har bedt om noen regelendringer, men du om det :)

Når du ligger så har du pistolen i en hånd og magasinet i den andre. Om du skal putte i magasinet etter at lading er sagt.. ta ladegrep/løse ut sleiden.. for så å ta ut igjen magasinet.. legge ned ladd pistol for så å vralte seg på siden for å fikle fram en patron til.. eller du har den kanskje i munnen?.. dytte den inn i magasinet.. ta opp igjen ladd pistol også dytte inn magasinet.. vel.. lykke til :D

Eller er det noe jeg har oversett her ? :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 02 Nov 2016, 22:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Man er ikke nødt til å gjøre det vanskelig når det er veldig enkelt.
Man har to magasiner, ett med ett skudd i og ett med fem.
Stapp i magasinet med ett skudd, kamre skuddet.
Ut med magasinet og inn med det med fem skudd.
Ingen behov for å legge fra seg våpen.
Klarer man ikke det uten å forårsake en eller annen situasjon, er det ikke våpenet det er noe i veien med, for å si det sånn.

Det er såvidt jeg vet kun SSP og Unique Des96 og FAS (toppmatet), som kan være litt mer knotete, men her kjenner jeg flere som klarer også dette helt uproblematisk.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 02 Nov 2016, 23:01 
Avlogget

Leste posten litt feil :) Er helt enig i at å ha to magasiner kan løse problemet. Men som tidligere poengtert så er det egentlig et ikke-problem da det er få pistoler som ikke har mulighet for 6-skudds magasin.

Merk at om man skal sjonglere med to magasiner så kan man ikke ha mer enn en patron i første magasin. Har man ladet mer enn 6 skudd i magasinene skal man muligens ha poengtrekk for regelbrudd. Artikkel 8.8.2.1.b) i Norges Skytterforbund Pistolregler. Kan ikke finne at felt har unntak fra denne regelen. (Tolker da fylling som lading, men det kan jo selvsagt være feil tolkning :) )

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 09:40 
Avlogget

forstår ikke hvorfor man skal endre dette. Da kan man like gjerne gå for 5 standplasser og 10 skudd på fgm, eller forby ananatomisk grep. Problemet er vel at man ikke har etablert en retning for feltprogrammet. Hva er felt? Hva skal det være? Jeg vil si at det først og fremst er rekreasjonsskytterens arena. Det er vel bare å se på deltakerantallet felt vs bane. Vi kan se for oss en linje der bane er lengst til venstre, felt midt på og dynamisk til høyre. Norgesfelt og PPC ligger til venstre for midten et sted. Vil vi ha felt mot høyre eller venstre? Jeg kunne godt tenke meg magasinbytte på en standplass F.eks. 5 skudd er å bevege seg mot venstre, tilrettelegging for banevåpen. Nå har felt bit for bit flyttet seg mot venstre.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 10:16 
Pålogget
Brukerens avatar

Nå har vi allerede 3 klasser hvor det skytes 5 skudd pga våpnene som brukes. Så dette er ikke akkurat noe nytt. Og selv om det går an å gjøre det med feks 2 magasin er det ikke akkurat praktisk. Man skal ikke gjøre det et par ganger, man skal gjøre det hver eneste gang. Trening og stevne. Jeg forstår at folk går lei.

Hvis man lar militær og revolver være ser ikke jeg det enorme problemet, fin og grov er nå engang rørtengenes klasser.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 10:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva er argumentet FOR 5 skudd ?
Noen må ha kommet med forslaget.
Hvorfor ???

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 10:58 
Avlogget

Her er forslaget som ligger på Skyting.no.

Endre til 5 skudd på alle feltøvelser :
Ønsker å få en diskusjon om innføring av 5 skudd for alle våpen på felt. Dette
har vært diskutert flere ganger før. Og undertegnede har tidligere vært i mot
endring, men nå tror vi tiden er moden for dette. Mest pga at spesialpistol og
spesialrevolver har blitt mer og mer populært, og 5 skudd vil gjøre det lettere å
sette løyper som passer for alle våpen. En annen ting er sikkerheten når man
skal ha inn skudd nr 6 i matchpistoler. Har sett mange tvilsomme løsninger på
dette

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 11:11 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

Folk som sliter med sikkerhet bør bortvises imho.

Mange av disse matchpistolene har jo en driftsikkerhet som ikke er mye å skryte av, ei heller sikring, og når du da skal utbedre feil under skuddserie, men ikke emner å lade 6 skudd uten peke på andre..?

vanskelig å sette bane argumentet er ett ikke argument, sikkerhets argumentet er argument, men mer andre veien enn tiltenkt, igjen imho.

Jeg skyter grov utelukkende med 9mm og revolver litt avhengig av hva jeg føler for, har klart A kravet, så "utelukkende" rørtenger er jeg ikke med på, men akk så gøy det er å slå de aller fleste med en sånn. jeg bryr meg ikke om at de andre har banevåpen i så stor grad, men jeg bryr meg om de bruker dette som en brekkstang for færre skudd.... i klubben min er det stortsett overvekt av ikke rørtang, i grovklassen på stevner.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 11:33 
Pålogget
Brukerens avatar

aps skrev:
Folk som sliter med sikkerhet bør bortvises

Joda, men betyr det at man skal ha regler som kan medføre problemer? Skal sikker håndtering være en en utfordringene med sporten?

Sitat:
så "utelukkende" rørtenger er jeg ikke med på

Selvfølgelig ikke, men totalt sett er det mye rørtenger i de klassene.

Jeg ser absolutt poenget med å ha like regler for alle klasser, det var jo slik det engang var. Så kom spes og mag med sine begrensinger, og etter hvert som rørtenger med 5 skudd har begynt å dominere fin og grov begynner normen å bli 5 heller enn 6. Husk at 6 skudd ikke kom som en formaning fra gud, den ble også satt mtp utstyret folk brukte.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 11:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg bruker rørtang med 5-skudds magasin på grov.
Bruker derfor 2 magasiner og har NULL problem med å få dette til uten tull.
Har man kjøpt seg et knotevåpen eller knoter selv, får man heller gå litt i seg selv før man skal endre reglene.
Kjøper rett og slett ikke argumentet med sikkerhet her.

Våre naboland bruker svjv 6 skudd på felt, så det er vel neppe lurt mht. landskamper o.l. å skaffe seg et handicap med å venne seg til færre skudd.

At spesialfelten benytter 5 skudd er ikke noe argument.
Her var grunnen av naturlige årsaker, dvs. mange mag2 og SR som kun har 5-skudds kapasitet.
Dessuten var vanlig felt veletablert leeeenge før spesialfelten, så hvorfor vanlig felt skal tilpasse seg nykomlingen fatter jeg bare ikke.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 12:05 
Avlogget
Brukerens avatar

aps skrev:
Folk som sliter med sikkerhet bør bortvises

Erlend Meyer skrev:
Joda, men betyr det at man skal ha regler som kan medføre problemer? Skal sikker håndtering være en en utfordringene med sporten?

Selvsagt skal sikker håndtering være en del av sporten! (Var det forresten et retorisk spørsmål? :) ) Peker man f.eks. på sidemannen med et våpen bør man stoppes. Et hull i magen på sidenmannen er større problem enn en eventuell disk for den som ikke klarte å kontrollere retningen på pipa.

Kan forstå argumentet med fomling og sikkerhet, men da tar man kanskje tak i problemet i feil ende. Hvis følgende prosedyre er en utfordring for de fleste feltskyttere bør det kanskje trenes på under sikkerhetskurset:

1. Hold pistolen noenlunde i skyteretning med den ene hånden.
2. Med den andre hånden, ta et magasin med 1 skudd og sett inn i våpen.
3. Dra sleiden tilbake og slipp, våpenet er nå ladd.
4. Hold fortsatt pistolen noenlunde i skyteretning med den ene hånden.
5. Med den andre hånden, ta ut magasinet som står i våpenet, og finn et nytt magasin fra lommen ladd med 5 skudd. Sett det nye magasinet i våpenet.
6. Pass på å fortsatt holde pistolen noenlunde i skyteretning.
7. Du har nå en pistol med 5 skudds magasin ladet med 6 skudd og er klar til feltskyting.

Finn en skytebane nær deg
skytebaneguide.no

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 12:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Om det er sikkerheten det er snakk om, tror jeg det er å begynne i feil ende. Enkelte peker våpnet 90* på skyteretningen for å klarere forkilinger, rørtang eller 1911. Valgte å rygge med uvissitert våpen ved en anledning i år. Helt enig at folk som sliter med sikkerheten bør bortvises.

Så til topic: et av argumentene for fortsatt 6 skudd i forrige runde var at det da blir 10-12 poeng mer å fordele+ flere innersoner. At "spesialvåpen" og FGMR går i samme løype med 5/6 skudd er ikke noe sak da en fordeler skuddene etter evne i skivene, er det 6 skiver setter man skudd i 5 av dem+ man har jo litt bedre tid. I norgesfelten er det jo en st.plass med 7 skiver og da velger en jo bort en(to) skiver.

Jeg synes det ser ut til at man skal endre for å endre reglene noe vært år.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 13:00 
Avlogget

Hvorfor er det i det hele tatt 5 skudd i spesialpistol? PPK, beretta cheetah, x-esse og andre ting som typisk brukes i spesial har alle plass til minst seks skudd i magasinet. Trodde det hadde med at man trengte mer tid på å treffe bra med vanskelige pistoler. Om det er det som er grunnen, så hjelper det ikke å ta andre klasser ned til fem skudd. Da blir det for god tid for dem, eller så må man redusere tiden slik at spesial fortsatt sliter.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 13:01 
Avlogget

Mange snakker om hva felt egentlig var ment å skulle være. Er det noe som har snakket med designerene av felt som vet virkelig hva meningen var? Kanskje det bare skulle være tivoli-skyting i skogen? Når noen snakker om hva felt var ment å skulle være, snakker de egentlig om hva de personlig mener det bør være?

En ting jeg liker med IPSC er at reglene beskriver hva som er meningen. Hvilke ferdigheter som skal testes, og hvilke ferdigheter som IKKE skal testes. I IPSC skal presisjon og hurtighet vektes likt, selv om i praksis favoriseres hurtighet. Fysiske ferdigheter skal IKKE testes.

Jeg kunne tenke meg at felt ble et presisjonsfavoriserende motstykke til IPSC. IKKE en ny triggerslappingøvelse. Er det det man vil ha, kan man like greit skyte IPSC. Men kunne tenke meg mulighet for mere variasjon i felt.

En ting jeg liker med felt er at man kanskje i større grad enn bane tester generelle skyteferdigheter. I f.eks. silhuett vil en generelt dårligere skytter som har lært seg timingen kunne slå en genrellt bedre skytter. Evnen til å skyte presist er en viktig del av den komplette skytterpakka, så felt bør ha en god dose presisjons-stager/skiver!

Man bør legge ned noen prinsipper for sporten, slik at den ikke kan bederves av pragmatikere!

Sist endret av lpm den 03 Nov 2016, 13:06, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 13:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Tommy
Hele tråden og mange av argumentene for/mot 5 vs 6(eller) mer skudd i felt får meg til å tenke på følgende utsagn: If it ain't broke, don't fix it.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 13:10 
Pålogget
Brukerens avatar

El Gringo skrev:
Våre naboland bruker svjv 6 skudd på felt, så det er vel neppe lurt mht. landskamper o.l. å skaffe seg et handicap med å venne seg til færre skudd.

Det er et rimelig argument, i det minste om det er en viss konkurranse over grensene. Men det er vel flere som skyter i flere klasser enn det er norske skyttere på svenske stevner, så evt handicap med varierende antall skudd må vel gjelde for de også?

Sitat:
At spesialfelten benytter 5 skudd er ikke noe argument. Her var grunnen av naturlige årsaker, dvs. mange mag2 og SR som kun har 5-skudds kapasitet.

Nå er det jo mye av samme argument vi diskuterer. Riktignok er det mulig å lade de fleste rørtenger med 6, men det er mer fiklete enn nødvendig. Det er vel ikke alle som leveres med 6skudds magasin eller hvor de fungerer helt optimalt?

Sitat:
Dessuten var vanlig felt veletablert leeeenge før spesialfelten, så hvorfor vanlig felt skal tilpasse seg nykomlingen fatter jeg bare ikke.

Det er vel heller et spørsmål om å homogenisere reglene litt. Nå må jo løypene lages for både 5 og 6 skudd, å holde seg til ett antall kan kanskje forenkle ting litt? Og felt har da tilpasset seg mer enn én gang før? Faktisk er evnen til å tilpasse seg litt en god ting, bare se på hvor mange som mener at DFS har stagnert totalt...

Midt-I skrev:
Selvsagt skal sikker håndtering være en del av sporten!

Joda, men det betyr ikke at det bør være en del av utfordringene. Man trenger vel ikke å gjøre det mer fiklete enn nødvendig?

Med all respekt for tradisjoner, er det noen objektiv grunn til å skyte 6 skudd? Baneprogrammene bruker 5, og det er vel også et "rundere" tall? Reglene for sport er i utgangspunktet ganske vilkårlige, at man alltid har gjort det slik er ikke et spesielt godt argument.

For ordens skyld; jeg mener ikke nødvendigvis at dette er et godt forslag. Men nye forslag møter nesten alltid motvilje, man bør prøve å se begge sider av saken.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 13:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Rausheim skrev:
Hele tråden og mange av argumentene for/mot 5 vs 6(eller) mer skudd i felt får meg til å tenke på følgende utsagn: If it ain't broke, don't fix it.

Hvor er liker knappen? :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 13:23 
Avlogget

Erlend Meyer skrev:
Med all respekt for tradisjoner, er det noen objektiv grunn til å skyte 6 skudd? Baneprogrammene bruker 5, og det er vel også et "rundere" tall? Reglene for sport er i utgangspunktet ganske vilkårlige, at man alltid har gjort det slik er ikke et spesielt godt argument.

Baneskyting har 60 skudd, selv med finkornet gradering av skuddene (bom og 1-10). I felt, hvor man bare har bom, treff og sone, burde man egentlig ha flere skudd enn bane. Det er det totale antall skudd som er viktig, ikke hvor mange man har på hver standplass. Av praktiske årsaker diskutert over er ikke flere standplasser med færre skudd en god idé.

Ser man på enkeltserier i bane, er det ofte stor spredning mellom seriene for samme skytter. Man trenger mange serier for å "middle ut" statistiske avvik for å få en sum som estimerer den virkelige ferdigheten til skytteren.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 13:39 
Pålogget
Brukerens avatar

lpm skrev:
I felt, hvor man bare har bom, treff og sone, burde man egentlig ha flere skudd enn bane

OK, jeg kjøper den. Og flere standplasser er et klart minus for arrangører. Hvis 5 skudd bare ender opp med å drive sporten mot frimerkeskyting vil jeg nok også si nei.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 14:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er ikke tilhenger av å gå ned til 5 skudd. Jeg har skutt FAS siden 1995 (tror jeg) og har aldri oppfattet dette som et problem. Noen ganger har jeg også truffet alle blinkene...

Men dersom vi ender opp med 5 skudd, tenker jeg at korteste skytetid må endres til 5 sekunder. I vår klubb driver vi ikke med frimerkeskyting, vi starter med 12 sek på standplass 1 og ender opp med 6 sek på de to siste: 12-10-10-10-10-10-8-8-6-6. I stedet for å finsikte på småblinker så skyter vi fort på litt større blinker. Skytterne klager ikke, de fleste kommer faktisk tilbake året etter. Eller kanskje vi bare rett og slett skulle ha fjernet nedre begrensning? Da kunne jo omskytinger bli riktig så morsomme.... :mrgreen:

Gleden over å treffe varer lengre enn gleden over et høyt smell!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 03 Nov 2016, 17:03 
Avlogget

Der har arrangørene her sørpå virkelig noe å lære av dere! Korte skytetider og litt større blinker- det høres bra ut!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 10:32 
Avlogget

Det blir for dumt å endre reglene fordi noen har våpen som ikke er optimalt for konkurransen de stiller i. Svakeste hånd ble fjernet pga matchvåpens ergonomiske skjefte ( samme hva argument om sikkerhet var). Hvis man innfører svakeste hånd igjen så må jeg skaffe med annet skjefte til GSP'en min, evt gå til innkjøp av nytt våpen. Ikke endre reglene. (Hva er felt? Det er bare å se på reglene for hva løypa skal være. Lange hold, korte hold, kort skytetid, flere mål på forskjellige avstander, forskjellige skytestillinger, fallmål, pendel og muligheter for bevegelige mål av alle slag egentlig. Så det er et hav av muligheter, men det er få løyper som har 2 liggende hold? Mer enn en pendel, løpende gris, poppere osv. Det går helt klart på arrangørens kapasitet, men muligheten er der for å gjøre felt til noe mye mer, og lengre fra bane, enn slik det fremstår idag.) digresjon slutt. Jeg stemmer for ikke endring til 5 skudd. Men forbud mot ergonomisk skjefte og innføring av svakeste hånd igjen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 10:34 
Avlogget

Enig med siste taler!

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 12:44 
Avlogget

El Gringo skrev:
Skyter de ikke 6 skudd i våre naboland ?

I Danmark har man 5 skudd og 8 standplasser.

All skyting er to-hånds ( eller egentlig fri), ingen liggende, ulike knælende, 10 sekunder for fin og grov, 12 for mil og rev, mer lange enn korte hold.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 14:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Barbaren skrev:
Det blir for dumt å endre reglene fordi noen har våpen som ikke er optimalt for konkurransen de stiller i. Svakeste hånd ble fjernet pga matchvåpens ergonomiske skjefte ( samme hva argument om sikkerhet var). Hvis man innfører svakeste hånd igjen så må jeg skaffe med annet skjefte til GSP'en min, evt gå til innkjøp av nytt våpen. Ikke endre reglene. (Hva er felt? Det er bare å se på reglene for hva løypa skal være. Lange hold, korte hold, kort skytetid, flere mål på forskjellige avstander, forskjellige skytestillinger, fallmål, pendel og muligheter for bevegelige mål av alle slag egentlig. Så det er et hav av muligheter, men det er få løyper som har 2 liggende hold? Mer enn en pendel, løpende gris, poppere osv. Det går helt klart på arrangørens kapasitet, men muligheten er der for å gjøre felt til noe mye mer, og lengre fra bane, enn slik det fremstår idag.) digresjon slutt. Jeg stemmer for ikke endring til 5 skudd. Men forbud mot ergonomisk skjefte og innføring av svakeste hånd igjen.

Hvorfor forby ergonomisk skjefte? Tror du vi oppnår så mye med flere forbud? Jeg skjøt stort sett alltid fullt hus med dårligste hånd selv med ergonomisk skjefte. Det er bare å ta av den skarpe kanten på venstresida av (høyre)skjeftet med dremel eller rasp. Null problem! Tro meg, jeg veit hva jeg snakker om.

Det som kommer til å skje dersom man forbyr anatomisk skjefte på fin- og grovfelt er at endel av oss vil slutte å skyte disse øvelsene fordi vi ikke tar oss råd til å kjøpe to ekstra våpen. Og synes man at mindre aktivitet er et ønskelig resultat?

Og dersom jeg må slutte å skyte fin- og grovfelt tror jeg at jeg vil foreslå for klubben at vi dropper det årlige feltstevnet til fordel for et ekstra banestevne. Kanskje ikke en konsekvens du så for deg, men ting får ofte uventede konsekvenser.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 14:48 
Avlogget

Kanskje flere vil skyte nettopp felt OM rørtenger forsvinner.... De som har vanlige pistoler i de respektive klassene

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 14:53 
Avlogget

Kanskje vi skal gå mer radikalt til verks? Slutte med fin- og grovfelt. Si at dette er banevåpen. Så skyter vi mil, rev og magnum i felt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 17:20 
Avlogget

Støtter sistnevte innlegg. Horfor ikke evaluere NM på Ørlandet? Arranger vanlige feltstevner med RM og S (alle grener) uten FG. Er det ønskelig med NM for FG så legges dette tilbane NM. Slik kan vi utvkle feltstevnene videre. Det går vel også på vanlige stevner å skyte DM og KM med 5 skudd hvis ønskelig.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 17:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Som Domino skriver kan endringer få uforutsette konsekvenser, det er en klubb i Oslo som har arrangert Norgesfeltstevner med F Sp Sr med kun .22 pga. restriksjoner, tror ikke disse stevnene er liv laga med Sp/Sr.
Tror vi skal være forsiktige med å endre noe for å endre hele tiden.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 17:45 
Avlogget

Sliter med å skjønne hvorfor noen (få heldigvis) har så mye i mot de som velger å skyte matchpistoler i FG.
Fint at flest mulig skyter uansett hva de skyter

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 18:21 
Avlogget
Brukerens avatar

nhd skrev:
Kanskje vi skal gå mer radikalt til verks? Slutte med fin- og grovfelt. Si at dette er banevåpen. Så skyter vi mil, rev og magnum i felt.

Vi kan selvfølgelig fjerne fin- og grovfelt. Og fjerne hurtig militær og hurtig revolver (for å være konsekvent). Men kan noen forklare meg hva vi som idrett vil tjene på dette? Det vil helt sikkert føre til mindre aktivitet og færre stevnestarter. Jeg ser ikke gevinsten i dette.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 18:37 
Avlogget

Trenger ikke nytt våpen kun nye skjefter. Og forby anatomisk skjefte er motvekten til å gå for 5 skudd. Feltskyting har blitt folkesporten innen skyting, men det betyr ikke at man må tilpasse seg baneskytingen. Folk skyter felt nettopp fordi det er felt. Det beste er jo å ikke endre noe, og heller veilede de som ikke har 6 skudds magasin i hvordan man løser det på en sikker og effektiv metode. Ikke, endring av reglene for alle fordi enkelte har problemer med å få det til.
Skal vi senke kravene til klasse A i hurtig fin fordi jeg, og noen til, ikke har tid til å trene nok?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 19:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Skulle man forby noe måtte det være å ha fingeren i avtrekkerbøylen mens man fiklet, uansett våpen!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 20:49 
Avlogget

Det mange har sett seg leie på er utviklingen over tid ifb. med feltskytingen. Mindre og mindre blinker og forholdsvis gode skytetider. I tillecg tatt bort dårligste hånd. For oss som i hovedsak skyter felt og det er brorparten av pistolskytterne liker vi ikke at de som skyrer med "rørtenger" skal være de som legger premissende for oss. For å illustrere dette, hva er det mest populære feltstevnet på Indre Østland, jo det er det uabroberte feltstevnet på
Sessvollmoen. :D :D :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 20:52 
Avlogget

Går du fortsatt i vadmel selv om vi har hatt Gore-Tex i mange år?
Utvikling er en del av naturen

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 21:18 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

faktorkrav på 120 i grov også, faktor på 150 i milfelt... snurr debatt :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 21:43 
Avlogget

Støtter den! Og maks 5" i milfelt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 22:01 
Avlogget

Og feltuniform til milfelt og kun P80 med miljøammo.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 22:02 
Avlogget

West4658: Vømmøl er mye mer egna til lydløs smygjakt enn syntetiske -texklær!

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 159 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support