Jump to content

223 1.8 twist


strand1441

Recommended Posts

Hei

Sliter nokså mye med presisjonen i en 223 med 1.8 snurr.

 

Jeg lurte på om det var noen der ute som har noe ammunisjon i 223 å selge, gjerne en salig blanding, for å finne ut hva som går godt i mitt løp.

Publiserer såklart resultater her inne.

 

Fremviser såklart våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (2 minutter siden):

Det er vel en gjenganger at x-bolt i 223 ikke virker tilfredsstillende.

Hvor dårlig presisjon har du?

 

69gr Sierra MK skal være ganske sikker når det kommer til å få presisjon.

 

Var vell på 5 cm på det beste, men det er ikke nok i mitt hode, med ett så tilsynelatende flattskytende kaliber. Tenkte derfor å spørre her om det var noen som hadde noe liggende, så jeg slipper å bestille fra 17 forskjellige nettsider for å finne noe som går sånn tålig. Har tilgang på ladeutstyr også

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, vavlo said:

Vet iaf at mange sliter med å få 55 gr «bulk» til gå brukbart i 1:8 twist. 69 gr Sierra burde kunne gå sånn noenlunde. 

 

Skal ikke ha noe å si, det er lengden og ikke vekta som spiller noen rolle, og 1:8 skal funke bra med det meste.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (2 minutter siden):

Mange x-bolt i 223 som sliter med presisjon.

Jeg ladet til nokså lave hastigheter og da gikk den betydelig bedre, men jeg ble lei og fikk byttet løp.

Har du god tid, så ta kontakt med leverandør...

Leverandør som i butikk eller som i X-bolt selv

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (22 minutter siden):

I prinsippet ikke. I praksis…

Jo. Når et løp ikke går, og det er innafor vettuge parametre, lengde, stigning, tykkelse, så har ikke de noe med om det går eller ikke. Det er noe annet. Noe er skevt, bøyd, romt, ujevnt. Vi hører hele tida om rifler som ikke går. Og da velger folk seg en parameter de har hørt om skylder på den. 
Halve verden skyter 223 med 8 og 7" stigning, med topp presisjon. Teorien er faktisk utledet fra praksis, så de henger godt sammen.

 

vavlo skrev (3 timer siden):

Vet iaf at mange sliter med å få 55 gr «bulk» til gå brukbart i 1:8 twist. 69 gr Sierra burde kunne gå sånn noenlunde. 

Mange skyter bulk ammo til 5cm samlinger og er fornøyde. De som bruker bulkammo og tror de skal få topp presisjon bir som regel misfornøyde. Siden nesten alle har 8" stigning vil de misfornøyde også ha det, og de må da skylde på det....

 

At X-Bolt ikke går godt er en gjenganger, som flere sier. Og flere forteller jo om at rifla ikke går, men man bytter til ny kvalitets pipe med samme spec, og alle er fornøyde. MAnge selger bare rifla og kjøper noe annet, og man kan jo lure på hvor de dårlige riflene blir av?

 

Men det er flere ting her. 69gr SMK skal virke i ei slik rifle, den skal samle hull i hull. 77gr TMK samler hull i hull i min rifle som har 1:7" stigning. Forklar det om 8 er for raskt? Kanskje har den 10" stigning? de fins jo, så sjekk det. Sjekk generetl alt på rifla, skru den fra hverande og set den ihop, riktig. Puss løpet. Sjekk kikkerten.

 

Men er 5cm på 100m det man får til, så klag til selger dersom det er en butikk.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det har ikke manglet på tråder her inne, der problemet med dårlig presisjon i 1:8 piper og 55 gr bulk har vært tatt opp, kanskje spesielt med Tikka/ Sako. Erfarte det samme selv i en Sako varmint. 69-77 gr gikk greit. 5-6 tilgjengelige fabrikat 55 gr bulk gikk fra dårlig, type 5-6 cm/ 5 skudd @ 100 m til katastrofalt dårlig. Byttet til ei billig Shilenpipe med 1:12 og fikk ei kraftig forbedring på alle. Flere fabrikat holder iaf MOAen nå. Ikke god presisjon, men dog dugelig ift tidligere. Tilfeldig, ja kanskje. Mulig finnene har laget mange dårlige .224 piper.

Link to comment
Share on other sites

Logikken jeg bruker her et at sålenge det er plenty 7"og 8"-twist løp som skyter SVÆRT bra, så er det ikke riflestigningen som er årsaken i de som ikke skyter bra. Det må være noe annet. Det fins jo også 12"-twist løp som skyter "dårlig". 

Kan du forklare hvordan riflestigningen kan være årsaken når ei pipe kan gå bra, og ei dårlig, med samme stigning?

 

Er det så vanskelig å tenke seg at det kan være en annen av alle variablene som er inni ei riflepipe? Har du målt riflingsdimateren, boringen? Er de trompeter, skjeve bananer, er kamrene rette? Nei, det MÅ være den eneste variabelen som oppgis...

 

Jeg har nå 5-6 piper i bruk her som har 7" stigning. I 6mm, 6.5mm og 223. Alle skyter helt fantastisk. Eller, alle untatt en. Den skyter bare veldig bra. Men den er også i det kaliberet som har mest rekyl, og den skyter helt fint 15mm på 100m. De andre skyter godt under det.

Men siden Browningpiper - i rifler som totalt koster mindre enn ei god pipe - ikke skyter, så må det være stigningen? I rest my case.

 

restcase.jpeg.afeea30ebec7a00629b6ced2c4a25e2f.jpeg

 

K

  • Like 1
  • Thanks 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 timer siden):

Men siden Browningpiper - i rifler som totalt koster mindre enn ei god pipe - ikke skyter, så må det være stigningen? I rest my case.

Tenker du traff spikeren på hodet.

Den pipa jeg har nå, som går best har 7" stigning og kostet meg mer enn x-bolten som står ved siden av i skapet.

Med det sagt, så går x-bolten jeg har veldig godt etter den fikk nytt løp.

Link to comment
Share on other sites

Så når jeg skal ha ny pipe i min Tikka T3 nå, hvilken stigning anbefaler dere? 

223 rem blir brukt til mengdetrening, jaktfelt og elgbane. Sjeldent noe over 250 meter. Lader i dag med Eld-m 73 gr, men kjøpte også 500 norma patroner 55 gr for å få litt hylser. Det går ikke superbra, men fungerer når jeg skal trene stående uten anlegg. 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mye dårlig ammo til 223rem, så jevnt over tror jeg ikke du man regne med å ha en grunn for reklamasjon om den ikke samler 55gr ammo under 1MOA.

Kvalitetsammo bør den derimot samle til 1 MOA

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (14 timer siden):

Vertebrae er jo bare vissvass - den nettsiden peker deg bare til andre nettsider - etter å ha vist deg litt reklame. Humbug.

 

Selskapet gikk konkurs, forsøkte å stable seg opp igjen, men falt på nytt.

De var en butikk, som i følge forumbrukere, slet med at de solgte varer de ikke hadde på lager, og hadde mangelfull kundeservice og kommunikasjon.

 

Tror nettsiden deres var opprinnelig kurrant, i den grad man fikk hva man bestilte, men så omformet til å få unna varene fra konkursboet gjennom å lenke til varen hos dem som kjøpte partiet, og nå lever den sitt eget liv videre som vandrende død nettside, en butikk ute varer eller ansatte.

 

Nettstedet anbefales stadig når jeg søker etter de sære tingene jeg skyter med, så jeg rapporterte nettstedet som svindel til google og beskrev at nettstedet tilhører et selskap som er konkurs for måneder siden. De trenger dog flere varsler ser det ut som. Stedet venter bare på å bli misbrukt av tredjeparter.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vavlo said:

Så konklusjonen må da nesten bli at om en kjøper ei ny rifle i .223R og denne ikke jevnt over samler 55 gr ammo på iaf MOAen, så er det reklamasjonsgrunn. 

Det er ekstremt mange variabler da, avhengig av type rifle.
 

Man må feilsøke og eliminere variabler best mulig. Det er derfor jeg f.eks spør om trådstarter har samme resultat med og uten demper.

Her ser det dog ut til at det kan være problemer med denne type rifle, uten at jeg er noen ekspert innen dette segmentet.

 

Jeg har en MR223 med et par forskjellige uppere, hvor alle løpene har 1:7 stigning. Skyter fint under 2MOA på 200m med 55gr bulk ammo. Som er helt innafor for et slikt våpen, og jeg er ikke noen super presisjonsskytter i utgangspunktet.

Jeg vet ikke hva som er forventet presisjon fra en standard Tikka T3 f.eks? Eller annen vanlig jaktrifle fra fabrikk?

 

Nå kan det diskuteres mye og mangt om mekanisk presisjon, men 3-5 skudds samlinger gir heller ikke noe godt bilde egentlig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Stag-15 (AR-15) med 1:8" som normalt samler 5 skudd like under 30 mm på 100m med 55gr billigammo fra S&B og Partizan. 

Samme ammoen sprer 5 skuddsgruppene over 40 mm i min Howa som er 1:9". 

 

I utgangspunktet ville mann jo antatt at boltriflen med litt slakkere riflestigning skulle klare seg best her, men det er halvautomaten med 1:8 som gjør det best. 

 

Begge liker hjemmeladdet 69gr Nosler CC som er det jeg bruker på jaktfelt i Howaen. 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (5 timer siden):

Det finnes mye dårlig ammo til 223rem, så jevnt over tror jeg ikke du man regne med å ha en grunn for reklamasjon om den ikke samler 55gr ammo under 1MOA.

Kvalitetsammo bør den derimot samle til 1 MOA

Ja, når det er snakk om 55gr helmantel fabrikkammo så er det vel ikke mye annet enn billig/ bulkammo som er tilgjengelig. Om en da ser for seg å bruke denne typen ammo til trening evt. konkurranse så virker oddsene noe dårlige mhp på få akseptabel presisjon ut av mange standardrifler. Man kan jo alltids reklamere, feks på Tikkaen. Det som mest sannsynlig skjer er at leverandør prøveskyter den med kvalitetsammmo, feks 69 gr Scenar og finner ut at den "går som en stråle". Snipp, snapp...

En teori som har vært lansert er at  kuler med lav kvalitet (usymetrisk form/ tyngdepunkt?) gir dårligere pesisjon ut av et løp med krappere stigning, gitt samme kvalitet ellers. Om det er noe hold i den vet jeg ikke, men det kunne jo i så fall forklare noe.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (37 minutter siden):

En teori som har vært lansert er at  kuler med lav kvalitet (usymetrisk form/ tyngdepunkt?) gir dårligere pesisjon ut av et løp med krappere stigning, gitt samme kvalitet ellers

Det er vel ikke bare en teori, men fakta. Og det er også grunnen til at kuler av god kvalitet er dyrere, de har altså strengere krav i produksjonen. Både lengde, diameter og tykkelsen av mantelen.

Link to comment
Share on other sites

Antar du ikke lader selv? Jeg hadde Tikka T3 med 1:8 og ladet selv, samt prøvde en del fabrikkammo. 
40 grs V-Max og 69grs Sierra gikk strålende. Alle andre kuler og vekter gikk relativt dårlig til elendig. 62grs TBBC fikk jeg til å gå greit nok til at den ble med et par turer på rådyrjakt. Solgte den etterhvert og kjøpte 6,5x55 i stedet.  Har nok med sær kjerring om jeg ikke skal ha sær børse også. 
Kanskje ikke mye hjelp i dette, men inntrykk av at 223 av og til er mere sær å få presisjon med enn mye annet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Begnadøl said:

Så når jeg skal ha ny pipe i min Tikka T3 nå, hvilken stigning anbefaler dere? 

 

Så slak som mulig ut fra hvilke kuler du skal skyte. Som igjen avhenger av hvilke avstander du skal skyte på, og formålet med skytinga. Jeg hadde 1:14 i .22-250 og var godt fornøyd med det. Brukt den mye til jaktfelt. Men da jeg skulle kjøpe ny så ble det 1:9. Da utelukker jeg muligens de aller letteste kulene, og også de aller tyngste. Men det er et greit kompromiss. 35 gr V-max gikk veldig bra i 1:14. Kronografert til hinsides hastigheter, med bra presisjon. Har ikke prøve dem i 1:9. Bruker 53 gr Varmageddon med bra resultat, og kan takle en god del tyngre.

 

Har en 6BR med 1:14, som går veldig bra. Vurderer 1:8 neste gang. Bruker 58 gr V-max til jaktfelt, og det funker helt fint. Slappe ladninger, lite rekyl = enkel å skyte bra med. Vindavdriften er stor på papiret, og for så vidt i virkeligheten også. Jeg tviler jo ikke på fysikken her. Men i praksis fungerer det helt fint. Vind er et større problem for meg som skytter enn for kula. Jeg kan alltids putte i 90 gr Scenar for mindre vindavdrift, men på bekostning av mer rekyl. Jaktfelt har dessverre gått i retning av småfugl på pistolhold. Jeg savner 250+ meter hold.

 

Jeg hadde vurdert 1:8 i .223 Remington, med fare for å ekskludere billigammo. De aller tyngste og lengste kulene har jeg ikke bruk for. Til elgbane må da selv ræva presisjon funke bra nok? I hvert fall til trening. Kan heller bruke noe bedre til konkurranse. 

Link to comment
Share on other sites

Så lenge kulene og pipa er av god kvalitet ekskluderer man ikke lette kuler med rask stigning. Og hvorfor skulle man det?

Når kulene er av god kvalitet, så går de godt uansett hvor raskt de spinner.

Om kula spinner 200000 eller 250000rpm spiller ikke så stor rolle.

Link to comment
Share on other sites

I ekstreme tilfeller blir det en grå sky foran munningen. Been there.. 85 gr Sierra Varmint fra 6,5-06 AI.

Men mer moderat gir man avkall på presisjon. I benchrest brukes det 1:14 av en grunn. Men om det er nødvendig til noe annet skal jeg ikke hardnakket påstå. 1:8 har bra ry i 6BR med 55 gr kuler. 

Min .22-250 1:9 går veldig bra med 53 gr. Jeg har ikke gjort noe skikkelig forsøk med 35 gr eller 40 gr. Hjelper egentlig ikke om de skulle gå bra heller, for den fordelen spises fort opp av vindavdrift. Og de skal ikke så veldig langt før forspranget i hastighet er tapt heller. 

Link to comment
Share on other sites

En tidligere kollega av meg skjøt på riflelandslaget i Dynamisk, med JP CTR-02.

 

Det er en .223 Wylde, med 1:8 twist.

 

Han skjøt med 53gr Hornady VMAX kuler samt 50gr Z-MAX, og de holdt snusboks på 300m (ca 7cm). Klarte ikke rifla det, så ble løpet kassert.

Edited by AGR416
Link to comment
Share on other sites

   

Enig med M67 og flere her. Stigningen i seg selv er ikke problemet.
 

Ttådstarter kan søke opp min tråd om x-bolt i .223 1-8" her inne som er et par år gammel. X-bolten samlet ikke noe. Reklamerte og bytta i Tikka t3x som var som natt og dag forskjell. Tikkaen samler jevnt over bra med det meste innen 50gr til 75gr. Faktisk også brukbart med 36gr v-Max.


Jeg tør driste meg til å si at Browning jevnt over er har kresne/dårlig kvalitet på løpene i .223 1-8". Butikken jeg kjøpte hos testet 5 rifler de hadde stående i butikken ifm. reklamasjonen min og resultatet for samtlige var rimelig dårlig. Var det et dårlig parti? Det indikerer uansett at jeg neppe tar helt feil. Med det sagt kan de gå veldig bra med riktig ammunisjon, det er det flere eksempler på her inne. 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (3 timer siden):

 

Så slak som mulig ut fra hvilke kuler du skal skyte. Som igjen avhenger av hvilke avstander du skal skyte på, og formålet med skytinga. Jeg hadde 1:14 i .22-250 og var godt fornøyd med det. Brukt den mye til jaktfelt. Men da jeg skulle kjøpe ny så ble det 1:9. Da utelukker jeg muligens de aller letteste kulene, og også de aller tyngste. Men det er et greit kompromiss. 35 gr V-max gikk veldig bra i 1:14. Kronografert til hinsides hastigheter, med bra presisjon. Har ikke prøve dem i 1:9. Bruker 53 gr Varmageddon med bra resultat, og kan takle en god del tyngre.

 

Har en 6BR med 1:14, som går veldig bra. Vurderer 1:8 neste gang. Bruker 58 gr V-max til jaktfelt, og det funker helt fint. Slappe ladninger, lite rekyl = enkel å skyte bra med. Vindavdriften er stor på papiret, og for så vidt i virkeligheten også. Jeg tviler jo ikke på fysikken her. Men i praksis fungerer det helt fint. Vind er et større problem for meg som skytter enn for kula. Jeg kan alltids putte i 90 gr Scenar for mindre vindavdrift, men på bekostning av mer rekyl. Jaktfelt har dessverre gått i retning av småfugl på pistolhold. Jeg savner 250+ meter hold.

 

Jeg hadde vurdert 1:8 i .223 Remington, med fare for å ekskludere billigammo. De aller tyngste og lengste kulene har jeg ikke bruk for. Til elgbane må da selv ræva presisjon funke bra nok? I hvert fall til trening. Kan heller bruke noe bedre til konkurranse. 

 

223 rem er helt nytt for meg, men har veldig troa etter å ha skutt et par stevner. Rekyl er helt fraværende og får nesten min 7x57 Mauser til å sparke som en hest etterpå 😉🤣
 

Har 1:8, men kjenner jeg har lyst på ei litt tyngre pipe en den tannpirkeren som sitter i nå. Rifle og kikkert veier til sammen under 4 kg. Er vel bare å ringe børsemaker og få han til å lage ei. Drømmen er å lade billigere 55 gr kuler til trening, og lade litt tyngre 69gr kuler til div feltskyting. 

 

Men hva bestiller dere når dere skal ha ei pipe med kvalitet ? Hvilket emner ser dere etter? Er Lothar Walther av høy nok kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Begnadøl said:

 

223 rem er helt nytt for meg, men har veldig troa etter å ha skutt et par stevner. Rekyl er helt fraværende og får nesten min 7x57 Mauser til å sparke som en hest etterpå 😉🤣

 

Da jeg begynte med jaktfelt for en halv mannsalder siden, var det 6,5x55 med 9,3 gram D-spiss som var det eneste saliggjørende. Så jeg starta der, men gikk fort over til lettere kuler og milde ladninger. 7 gram Scener da den kom, eller rekrutt med 100 gr. Seinere ble det 22-250, og det var jo enda bedre. Mange var skeptiske til den lille lette kula, at den ville blåse bort i vind. Resultatmessig var ikke det noe merkbart problem. Jeg har mer nytte av snill rekyl enn lite vindavdrift. Det handler ikke om å være redd rekyl, men jo mindre det sparker jo mindre forstyrrer det skytinga. Jeg har skutt jaktfelt med 9,3x62 også. Mest for trening og moro, ikke for å makse poeng. Det har gått overraskende bra også. Men det krever mye mer konsentrasjon og disiplin i avtrekket. I motsatt ende har jeg skutt noen stevner med .17 HMR, og det er helt nydelig. Da kan jeg komme helt i bobla og bare tenke pust og avtrekk. Og resultatet blir tilsvarende bra. Men akkurat den lille kula blåser jo faktisk merkbart langt ut. Men i tilnærmet vindstille, eller moderate hold, så er den suveren.

Da jeg prøvde 6XC med 90 gr kule uten demper fikk jeg nesten sjokk. Hvordan i helsike kunne jeg klare å skyte godt med dette? Enda forskjellen til den gamle D-spissen er jo stor. Men med lettere kule, mildere ladning og demper så ble det håndterbart.

Det går litt inflasjon i rekyl også. 22-250 er et lam etter å ha prøvd 6,5x55. Og et beist etter .17 HMR. Så at du opplever .223 R som rekylfri etter 7x57 kan jeg godt tro.

 

52 minutes ago, Begnadøl said:

Men hva bestiller dere når dere skal ha ei pipe med kvalitet ? Hvilket emner ser dere etter? Er Lothar Walther av høy nok kvalitet?

 

Jeg har 3 LW, som alle er veldig bra. Bl.a. den 1:9 i 22-250. Om bostedet ditt reflekterer nicket, så har du jo ikke lange veien til kompetent børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (9 timer siden):

 

Da jeg begynte med jaktfelt for en halv mannsalder siden, var det 6,5x55 med 9,3 gram D-spiss som var det eneste saliggjørende. Så jeg starta der, men gikk fort over til lettere kuler og milde ladninger. 7 gram Scener da den kom, eller rekrutt med 100 gr. Seinere ble det 22-250, og det var jo enda bedre. Mange var skeptiske til den lille lette kula, at den ville blåse bort i vind. Resultatmessig var ikke det noe merkbart problem. Jeg har mer nytte av snill rekyl enn lite vindavdrift. Det handler ikke om å være redd rekyl, men jo mindre det sparker jo mindre forstyrrer det skytinga. Jeg har skutt jaktfelt med 9,3x62 også. Mest for trening og moro, ikke for å makse poeng. Det har gått overraskende bra også. Men det krever mye mer konsentrasjon og disiplin i avtrekket. I motsatt ende har jeg skutt noen stevner med .17 HMR, og det er helt nydelig. Da kan jeg komme helt i bobla og bare tenke pust og avtrekk. Og resultatet blir tilsvarende bra. Men akkurat den lille kula blåser jo faktisk merkbart langt ut. Men i tilnærmet vindstille, eller moderate hold, så er den suveren.

Da jeg prøvde 6XC med 90 gr kule uten demper fikk jeg nesten sjokk. Hvordan i helsike kunne jeg klare å skyte godt med dette? Enda forskjellen til den gamle D-spissen er jo stor. Men med lettere kule, mildere ladning og demper så ble det håndterbart.

Det går litt inflasjon i rekyl også. 22-250 er et lam etter å ha prøvd 6,5x55. Og et beist etter .17 HMR. Så at du opplever .223 R som rekylfri etter 7x57 kan jeg godt tro.

 

 

Jeg har 3 LW, som alle er veldig bra. Bl.a. den 1:9 i 22-250. Om bostedet ditt reflekterer nicket, så har du jo ikke lange veien til kompetent børsemaker.

 

På jaktfeltstevnet i helgen var 2 av 10 hold over 100 meter. Lengste var 167 meter. Så hvor mye vinden klarer å påvirke disse lette 224 kulene kan ikke være nevneverdig på disse korte holdene. 

Bor 10 min fra Viken så er der mine våpen havner. Tenkte ta en telefon i dag, så blir det sikkert ny pipe om litt 👍

Link to comment
Share on other sites

max hold på jaktfelt er 200m 

Det er svært begrenset hvor mye vindavdrift du kan oppleve, eller hvor store forskjeller det er mellom ulike typer kuler. Man skyter ute, så vind i kroppen har mye større betydning enn om du skyter med kuler som har BC .5xx vs. 3xx

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Begnadøl skrev (19 timer siden):

Men hva bestiller dere når dere skal ha ei pipe med kvalitet ?

Pac-Nor, Lilja, Krieger, Bartlein, Shilen, LW, IBI, Bergara.. alt mulig

 

 

Begnadøl skrev (19 timer siden):

Hvilket emner ser dere etter?

Det kommer an på hva man skal. Jeg pussa ei Krieger, ei Bartlein og 2 LW på mandag. Alle går skitbra, Jeg bestiller de 4 første i lista her "når jeg mener det", dvs at det er viktig med presisjon nedi 10mm på 100m, 15mm er et nederlag og jeg ikke har tid til å teste i evigheter.

Holder 15-20mm så virker alt. Om du ikke har skikkelig uflaks,men da virker ingenting.

 

 

Begnadøl skrev (19 timer siden):

Er Lothar Walther av høy nok kvalitet?

Ja. Men skal man internasjonalt, eller vinne NM i BR eller noe sånt, så river man i de 1000-2000 ekstra for å være "sikker" på å slippe teste. Kanskje er det bare psykisk. Men jeg gjør nå det.

 

Casey Jones skrev (På 13.2.2024 den 18.34):

Så slak som mulig ut fra hvilke kuler du skal skyte.

Uenig. Nok til å ha solid margin på stabilitet. Det vil gi best presisjon. 

 

Casey Jones skrev (På 13.2.2024 den 18.34):

Har en 6BR med 1:14, som går veldig bra. Vurderer 1:8 neste gan

Jeg har 3-4 med 8, 7.5 og 7", Jentungen har en med 7". Kommer ikke noe annet inn i dette huset med det første. Forresten går de alle bedre enn din 🤣 (test før stevne i forrige uke, 5 skudd 300m, 25mm) I stevnet, 600m, 5-6cm 😊

 

Casey Jones skrev (På 13.2.2024 den 18.34):

Jeg hadde vurdert 1:8 i .223 Remington, med fare for å ekskludere billigammo.

Antakelig ekskluderer du ingenting om du kjøper ei kvalitetspipe. Min egen teori om det presisjonsproblemet vi (egentlig) diskuterer her er at vi ser kombinasjonen av piper med dårlig kvalitet og ujevne mål, sammen med kuler med ujevne mål.

Økningen i gruppestørrelse som følge av kast i kulene, med raskere riflestigning er/ skal være proprosjonal med rotasjonshastigheten. Og ikke dramatisk, slik som mange forteller om i Browning-løpene sine. Man skal få 2cm istf 1cm, ikke 6cm...

 

Skyter en bulk/ NATO/ Billigammo i 308 i mange rifler vil en få dårlig presisjon ofte - men så skyter en den ei rifle der den går skitbra. Ofte finner en da at den pipa er trangere enn de andre. Dette gjelder med 6.5x55 billigammo også, den går gjerne helt forferdelig i Sauere, og utmerket i Sako - mål indre diameter i løpene... Sako har forresten raskere stigning enn Sauer.

Begge mine 1:7" piper skyter f.eks. Fiocchi 55gr i ca ett hull på 100m.

 

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fy faen det er ikke lett å bli klok på noe her... Eller klok bli man, men jeg går jo alltid å tenker på om en tar riktige valg 😅

 

Var hos børsemaker i dag og vi pratet mye om snurr (1:10, 1:9, 1:8, 1:7) emner (LW, Krieger, Lilja,) fordeler/ulemper med blånert vs rustfri og for å gjøre det enda verre hadde han 3 forskjellige kammerbrotsjer. 🤣 223 Rem, 5.56 Nato og 223 Wylde??? 

Det går mest i skyting på frihånd for tiden, (jaktfelt, elgbane) altså skyting under 200 meter så vi ble enige om et blånert LW emne med 1:9 snurr som han mente ville fungere utmerket med de kulene og vektene jeg har i tankene. Kammeret blir i 223 Rem. 

PS: Vi var litt usikre på om jeg må søke om ny pipe hvis jeg vil beholde den som sitter i nå, eller kan jeg kjøpe uendelig med piper i 223 Rem til denne rifla ? 
Synes ikke prisen var så ille på ny pipe, så hvis jeg vil ha flere etterhvert med andre specs kunne jeg bare komme innom så skulle han skru og bytte på dem med et verktøy han hadde. Evt kunne han også lage en sånn nøkkel til meg. 
 

Link to comment
Share on other sites

Begnadøl skrev (1 time siden):

PS: Vi var litt usikre på om jeg må søke om ny pipe hvis jeg vil beholde den som sitter i nå, eller kan jeg kjøpe uendelig med piper i 223 Rem til denne rifla ?

Våpenforskrifta:

Kravet til løyve etter første ledd gjeld heller ikkje for erverv av pipe og sluttstykke til rifler, haglevåpen, pistol eller revolver, samt for tønne til revolver i følgjande tilfelle:

1. når våpendelen passar i eit skytevåpen som ervervar har løyve til å ha,
2. når våpendelen ervervast hos ein person som er godkjent for å kunne drive tilverking, handel eller reparasjon av skytevåpen etter våpenlova § 23, og
3. pipa som ervervast er i same kaliber som det løyvepliktige skytevåpenet er registrert for.

Ved erverv etter tredje ledd skal den næringsdrivande sende melding til politiet med opplysingar om våpendelen, det skytevåpenet som våpendelen skal brukast i, samt opplysingar om den som skal erverve våpendelen og om vedkomande skal behalde den våpendelen som skiftast ut, på fastsett skjema. Slik melding skal sendast innan ei veke etter at våpendelen vart avhenda.

Slik eg les dette så kan du behalde den gamle pipa utan å søkje om ny.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/14/2024 at 6:45 PM, M67 said:

Uenig. Nok til å ha solid margin på stabilitet. Det vil gi best presisjon. 

 

Stabilitet nok til den aktuelle kula, tenker jeg. 68 gr i 6 PPC = 1:14 Det funker beviselig.

 

On 2/14/2024 at 6:45 PM, M67 said:

Jeg har 3-4 med 8, 7.5 og 7", Jentungen har en med 7". Kommer ikke noe annet inn i dette huset med det første. Forresten går de alle bedre enn din 🤣 (test før stevne i forrige uke, 5 skudd 300m, 25mm) I stevnet, 600m, 5-6cm 😊

 

Hvorfor tester du presisjon på så lange hold? BR foregår jo på 100 m og 200 m ;-)

Mulig riflene dine dine går bedre enn min. På tross av at du kjører 1:7 og jeg 1:14. Har du prøvd dem i "korthold" BR konkurranse?

 

On 2/14/2024 at 6:45 PM, M67 said:

Økningen i gruppestørrelse som følge av kast i kulene, med raskere riflestigning er/ skal være proprosjonal med rotasjonshastigheten. Og ikke dramatisk, slik som mange forteller om i Browning-løpene sine. Man skal få 2cm istf 1cm, ikke 6cm...

 

Forhåpentligvis er det slik. Jeg var egentlig ganske bestemt på en .223 Remington, mye pga. billig ammo. Var litt lei lading og testing. Noen ganger er det fint å bare skyte og kaste hylsene. Men det ble en .17 HMR i stedet. Den dekker opp nedre del av bruksområdet for .223 , til lavere pris for våpen, demper og ammo

 

On 2/14/2024 at 9:58 AM, 1983 said:

max hold på jaktfelt er 200m 

 

Etter NJFF-regler ja. Men det arrangeres en del andre stevner. BOJ bruker 250 m som max. Og jeg har skutt på 320 m en gang i tida. Men tendensen er kortere hold. Det er enklere å gjennomføre. Før brukte vi en del ski fram til skivene ved anvisning. Nå er det ofte snøskuter. Eller gå til fots de 38 meterne over den brøyta plassen.

 

Kanskje vi burde beregne BC for skytteren også, og ikke bare kula? Det er ikke så ukjent å ta ned igjen rifla når vinden tar tak, særlig på stående. Lite vindavdrift er isolert sett bra, men det er bare én del av problemet. Man kan "kjøpe" seg mindre avdrift, og betale i valuta som rekyl, våpenvekt etc. Men som du sier så er det ikke all verden forskjell. En vanlig varmintpatron i .223 har ca. 50% mer avdrift enn en vanlig 6,5x55 eller .308W. Det er jo noe. Men ikke slik at du ikke trenger å tenke på det med den ene, og blåser bort med den andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...