Jump to content

223 1.8 twist


strand1441

Recommended Posts

Casey Jones skrev (12 timer siden):

På tross av at du kjører 1:7 og jeg 1:14. Har du prøvd dem i "korthold" BR konkurranse?

Sitte på en krakk og skyte skal jeg begynne med når jeg blir gammel ;)

 

Vi bare tester presisjon og innskyting på 100m, pleier å ligge mellom 6 og 12mm. Men det er jo uten å "prøve". og med "rimelige" kuler, Sierra og Barnes VLD-kuler. Vi kjører 260Rem-piper i parallell, og har ltt ymse merker - det er de med mest riflestigning som går best. Sannsynligvis fordi de er av "beste merke", mens de  med 7.5 og 8 er mer standard. Det er også andre børsemakere.

Jeg har jo også en 6PPC, med 14"-stigning (Vixen Varmint), der jeg skyter 64gr Berger. Den bruker jeg som jaktrifle, men presisjonen her er "out of this world", jeg tror ennå ikke jeg har skutt ei gruppe som endte med mer enn ett hull i pappen.

 

Konkurranse i vår verden foregår mellom 300 og 800m i snitt. Nesten ingen skudd er under 250-300m, og få er etter 7-800m.

 

Casey Jones skrev (12 timer siden):

Forhåpentligvis er det slik

Det er jo flere som har testet dette. Bore hull i sida av kulene for å gi dem ubalanse. Det er ikke voldsomt vanskelig matematikk å beregne det heller.

Jeg har mer tro på at det er store, og ujevne løpsdimensjoner samt skjeve kammer som er hovedsynderen her.

 

Casey Jones skrev (12 timer siden):

En vanlig varmintpatron i .223 har ca. 50% mer avdrift enn en vanlig 6,5x55 eller .308W

 I 5m/s har "normal" 6.5x55 10cm avdrift på 200m. 10cm som er "deterministisk" innefor skytterens evne til å bedømme. Feilmarginen her kan uproblematisk komme ned i 2m/s, så du er altså innenfor en sirkel med 8cm diameter, med målet i midten. Dette er noenlunde "enkelt" å lære seg. Vi opererer med like store mål på 5-600m i PRS, og vindavdriften er 5-6 ganger større, så på 100-200m skal det være håndterbart.

Å holde i ro med 5m/s i kroppen derimot er svært vanskelig å lære seg, om det i det hele tatt går an. Min påstand er at vindavdrift er omtrent et ikke-problem i jaktfelt. Vind er, men ikke avdrift.

 

1983 skrev (12 timer siden):

Sistnevnte er den største faktoren, spesielt med vind i kroppen.

Jaktfelt er jo omtrent bare skyteferdigheter - og "skytbar" rifle. Balanse, avtrekk, ergonomi og selvsagt rekyl er veldig viktige faktorer i "hardware" biten. 

 

1983 skrev (12 timer siden):

400m har ikke BC all verden av betydning

Jo. Ikke i jaktfelt, men vi så en fin demonstrasjon på PRS-kurset. En kar dukka opp med "Norma Elektron". Denne ammunisjonen hadde meget god presisjon, og i de innledende øvelsene på 100-300m i lite vind fungerte det utmerket. Dagen etter blåste det opp, og vi skulle skyte på 400m. Jeg spottet, og kunne se 130gr DL fly rett mot målet og treffe hele dagen, mens Elektron-kulene også fly rett mot målet en stund, før de så ut til å ta en bråsving medvinds og fly forbi. Det var turbulent som f... og fiskehalevind, og du kunne tilogmed se at de fløy litt til en side, for så å skifte side.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (33 minutter siden):

Var det BC alene som resulterte i disse utfallene?

Ja utvilsomt. Vinden ble nokså jevn etterhvert, og presisjonen var god. Det var gode lysforhold og jeg kunne se hver enkelt kule fly hele veien. Bakgrunn var snø og kulehullene i snøen var godt synlige. Skjøt >100 skudd med hver rifle så det var ikke bare noen tilfeldige skudd heller.


Alt vi skjøt (8 mann 8 rifler 8 typer ammo, inkl. våre egne 2) ble kronografert (med magnetospeed og Garmin Xero) og innskutt på 100m, deretter ble treffpunkt verifisert på 300, 400, 450, 500, 550 og 650m. Alt var som iht teorien og appene for de kulene vi hadde BC på - altså alle untatt Elektron. Der måtte vi gjette oss nedover til det stemte.

Alt untatt Elektronen ble også skutt på 1000m. Det var veldig artig å se hvordan all hjemmeladd knuste all fabrikkammo på 1000m pga hastighetsvariasjonen. De fleste som skjøt hjemmeladd var på nokså fort (ref forberedelsene) brukte 1-3 skudd på å komme seg på ei 40x40cm plate og traff deretter "til det kjedsommelige" (nesten iaf) Mens alle som skjøt fabrikkammo var avhengige av å "midle ut" treffpunkt, slik at gongen var mest mulig midt i høydespredningen.

 

 

1983 skrev (33 minutter siden):

Er det så stor forskjell på BC at det kommer slike resultater?

Ja. Vi skjøt ut til 650m til slutt. BC G1 = 0.310 gav god overenstemmelse med kulefall. Vindavdrift var "dobbelt så mye som alt annet". Jeg husker ikke antall klikk på 650m, men det var noe "helt sykt"..

 

1983 skrev (33 minutter siden):

BC er vel omtrent som for en 155gr kule .308?

Ikke i det hele tatt. Vi kom fram til 0.31 (G1) basert på det jeg beskriver over.

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå henger jeg med, 0.31 mot 0.55 er jo ganske betydelig.

Jeg trodde BC på elektron lå rundt det samme som 155gr .308 kuler altså rund 0.45

 

Da oppdaterer jeg påstanden min til at ut til 400m har BC liten betydning for matchkuler som er egnet for litt lengre hold (så ekskluderer vi 100gr Norma rekrutt)

Link to comment
Share on other sites

Man trenger verken å teste eller ha spesielt mye fantasi for å skjønne at BC på denne kula ikke er høy.

 

Norma Ctg 6.5x55 8g/124gr Fmj Jaktmatch, ammunition - Ammunition - Norma  Ctg 6.5x55 8g/124gr Fmj Jaktmatch, ammunition | XXL

 

1983 skrev (45 minutter siden):

Da oppdaterer jeg påstanden min til at ut til 400m har BC liten betydning for matchkuler som er egnet for litt lengre hold

Om man snakker om "tilsvarende kuler" så betyr ikke BC så mye. Men 55gr 223-kule mot 8g 6.5-kule er temmelig stor forskjell ja. 55gr er jo enda mye verre enn elektronen her. Vi har sett folk prøve å skyte langhold med 22-250 "for den har jo så stor utgangshastighet at den verken faller eller driver i vinden" - det kan være nokså fornøyelig. 
Selv i lett vind, der en kan samle 6 og 6.5mm VLD-kuler på snuseska på 500m, kan en slite med å treffe selve UNL-skiva, som er 50x70cm eller noe sånt...

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det er helt korrekt, jeg tenkte på jaktmatch. Og ja, 52-55gr kuler i .223 er ikke egnet til så veldig lange hold.

M67 skrev (4 minutter siden):

22-250 "for den har jo så stor utgangshastighet at den verken faller eller driver i vinden"

Det er vel et ganske vanlig fenomen, eller at jo tyngre kule jo bedre BC

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (6 minutter siden):

Det er vel et ganske vanlig fenomen, eller at jo tyngre kule jo bedre BC

Det er en "farlig" forenkling. Det blir fort til en myte om at tunge kuler har høy BC uansett, og at tunge kuler er vanskelige å stabilisere. 6.5mm Oryx 156gr er tung, lett å stabilisere, og har lav BC..

Elektron-kula er 8g, og det er en vektklasse som inneholder flere helt OK "langholdskuler", jeg har 8g kuler i skapet som har dobbelt så stor BC helt nøyaktig. De har høyere BC enn alle 9-gramskulene jeg vet om.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (1 time siden):

Men høy bc = vanskelig å stabilisere? Gir jo litt mening 🙂

Det virker som det er en trend ja. Det er særlig tydelig nå i nyere tid med helt ekstreme kuler, som 150gr Sierra MK og 125gr-klassen med homogene matchkuler (i 6.5mm).

Samtidig er det jo materialavhengig. Lager du ei wolframkule i 6.5mm kan den ha både veldig høy BC og være svært enkel å stabilisere.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

Fordelen er jo at når de er stabile, så er de jo stabile, ubalanse er et ikke-tema. 

Kuler med ubalanse i er også stabile. Det er ingen sammenheng der. 

 

Problemet med ubalanserte kuler er at de i løpet roterer om det geometriske sentrum (dersom de har entret løpet rett, som er et annet tema) - men når de kommer ut skal de begynne å rotere rundt tyngdepunktet. Det gjør at kula må flyttes litt i en retning som er vinkelrett på løpet, og den får en hastighet vinkelrett på løpet - i ei tilfeldig retning - dette er med på å gi dispersjon. Hastigheten ut fra løpsaksen er gitt av rotasjonshastigheten og ubalansen.

Dette problemet er kanskje mindre for homogene kuler, men ikke i prinsipp. Det er en følge av framstilllingsmåtene og kvaliteten av arbeidet. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 2/16/2024 at 10:15 AM, M67 said:

Sitte på en krakk og skyte skal jeg begynne med når jeg blir gammel ;)

 

Det eneste som er mer behagelig enn å sitte, er å ligge 😉

 

On 2/16/2024 at 10:15 AM, M67 said:

Vi bare tester presisjon og innskyting på 100m, pleier å ligge mellom 6 og 12mm. Men det er jo uten å "prøve". og med "rimelige" kuler, Sierra og Barnes VLD-kuler.

 

Høres kjent ut. Det er alltid skytterfeil når rifla skal testet. Og alltid feil på utstyret når skytteren skal testes 😛 Rifla mi er nok også en god del mer presis enn hva jeg klarer å prestere.

 

On 2/16/2024 at 10:15 AM, M67 said:

Å holde i ro med 5m/s i kroppen derimot er svært vanskelig å lære seg, om det i det hele tatt går an. Min påstand er at vindavdrift er omtrent et ikke-problem i jaktfelt. Vind er, men ikke avdrift.

 

I yngre dager da jeg skjøt mer aktivt, så pleide jeg å hevde meg best i vind. Vind ødela for alle, men det ødela mer for de beste enn for meg. Jeg prøvde å trekke av på tur inn i senter. Bevisst bevegelse heller enn å kjempe for å holde i ro. Trekker du av på tur inn har du hele treffet å gå på. Holder du i midten er det bare halve treffet før du er utenfor. Hva som er best teknikk er jeg ikke sikker på. Kommer seg an på, er antagelig svaret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...