Jump to content

Fantastisk kveld på laderom.


Edge

Recommended Posts

Må bare si at igår hadde jeg en god kveld på laderommet.

 

Eldst mann som er snart 8år, har ikke vært så intressert i skytting som far.

 

Igår kveld spurte om han kunne få løv og kommer inn i furtebu og bruker ladepresser.

 

Dette fikk han selvfølgelig løv til.

 

Jeg hadde laget klar noen patronner og siste jobb var til å setter inn kule, gutten fikk løv til dette, han syntes det var kjempergøy, og fikk plukke kule, setter inn i hylser og presser, han ladet 50 skudd, med far som "sensor".

 

Etterpå skulle vi neck size noen 7mm-08, jeg smurt halsen og han presset dem.

 

Jeg forklart at vi så litt på hylser og lette etter skader, han også syntes at dette var gøy og jammen fant han noen split hylser som jeg hadde "glemt"

 

Han fikk smører hylser og rensker hetterlømmer, samt trymmer lengden, til slutt måtte han gi seg siden det var leggetid.

 

Siste han sa var at dette var så gøy kan vi gjøre dette igjen.

 

Det var utrolig kjekt at gutten fant roen sammen med gamlefar i laderommet.

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, Edge!

 

Hos meg var det omvent. Jeg fikk lov til å lage meg en ladekrok i kjelleren hos mor og far siden jeg ikke har plass selv.

Nå har fattern blitt interessert i lading, så nå skal kjelleren pusses opp og nytt og bedre laderom bygges.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen i dette, ble sittende å mimre om mange timer i ladebua som liten! Begynte å ladde når jeg var 8-9 år gammel, kulestøping likeså. Har ikke tall på hvor mange timer jeg satt og laddet .357 og haglepatroner. Men dette var gøy! Og siden har dette fulgt meg som en stor hobby, og jeg håper på en sønn/datter en dag med samme interesse.... :)

Men far hadde nok stor tiltro til meg siden jeg fikk sitte der alene. Men ladningene var fine de! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gutten min ble 3 år i høst, og han elsker å kalibrere hylser :D

 

Jeg har i det siste hatt pressa stående med .38-dien i. Hver gang litjgut`n får bli med inn i det helligste, så løper han bort til benken, klatrer opp på stolen og begynner å presse 357 mag. hylser. Spesielt morsomt synes han det er å se fenghetta sprette ut på siden. Han har skjønt at de med "hull bak"(uten fenghette) er ferdige.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres veldig bra ut og slik man håper, tror og drømmer det skal bli.........

 

Jeg har nettopp begynt lade selv og må fort inn i en rutine her nå så mine gutter kommer med i ladingen raskt her...er allerede sent ute da de nå er 3 og 5 år :shock:

 

Morsomt lese om slike opplevelser......

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å høre :D ,håper interessen vedvarer!

Min sønn er 1.5år, så blir nok en god stund til jeg får oppleve noe sånt.

 

Å ikke si det!

Sønnen min er på din alder og han er helt vill etter å komme inn på laderommet.

Og da skal vi sitte atme pressene og holde på.

Om det er patroner i pressa eller ikke er ikke så nøye bare han får hjelpe til.

Link to comment
Share on other sites

flittige små barnehender i arbeid.

nesten det samme som klærne du kjøper til guttungen på 8 i butikken, å tenker; denne er sydd av en flittig liten unge i østen et sted, sikkert ikke særlig eldre enn deg engang.......

ble litt OT. sorry.

 

mine guttunger har hjelpt til me d lading, men bare når de selv vil. unger har ofte lyst til å gjøre noe som får dem til å føle seg viktig. dette gjør at dem føler dem yter noe. men det som er viktig med slike ting er i mone øyne at det skal være lystbetont. når ungene blir lei sortere hylser, eller halspresse, eller andre tig. så slutter de. så enkelt er det. for ellers blir det som da jeg var liten å var med i vedskogen, pilla poteter, kjørte traktor i slåtta, osv.

kan den dag i dag ikke fordra vedskog, slåtte eller potet pilling....

Link to comment
Share on other sites

det som er viktig med slike ting er i mine øyne at det skal være lystbetont. når ungene blir lei sortere hylser, eller halspresse, eller andre tig. så slutter de. så enkelt er det. for ellers blir det som da jeg var liten å var med i vedskogen, pilla poteter, kjørte traktor i slåtta, osv.

kan den dag i dag ikke fordra vedskog, slåtte eller potet pilling....

 

Ut fra tråden din om lading virker det ikke som det spiller noen rolle om du blir påtvunget eller gjør ting frivillig, du kan ikke fordra det til slutt likevel :mrgreen:

 

Fra spøk til revolver, jeg håper når jeg en dag sitter der med noen småtroll at de kan finne interesse i sin pappas furtebu :D Det ville isåfall gledet mitt kyniske hjerte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og når de blir 13 og 14 - skal de ha penger for det :? .

 

Men med noen tusen hylser å gjøre noe med - kan man få til en god deal allikevel :wink:

 

 

Jeg har i et par år hatt en god Deal, med naboens 13 åring.

Støper flere 10`vis av kuler i året, han sitter og sizer alle som er smørt med LEE-fett.

Får 100.- kr pr 1000 han sizer.

 

+ det har blitt en del turer på skytebanen etter hvert . . . :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...