Jump to content

6,5 RSAUM


Morten Vinje

Recommended Posts

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Jeg har sett en 270WSM i praksis. Jeg har selv skutt dyr med den( lånt i Afrika) og denne 6,5 saken er ikke langt unna.

Denne 270WSM er den mest presise langholdsbørsa jeg har skutt med på jakt. Presisjonen VAR fantastisk. Han som hadde den brukte litt tid på å finne fram til den rette kombinasjonen, men da gikk den så 3 skudd kunne lappes med en lapp på 100-200-og 300 meter...

 

Problemet var at plutselig var løpet utskutt. Den mengden med MRP-2 som måtte til tok hardt på etterhvert. Det vil den også gjøre på 6,5en din. Prosjektet er morsommt nok det, men å forvente over 1000 skudd med fortsatt presisjon tror jeg er å helle til julenisseteorien... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes denne tråden begynner å bære preg av mobbbing, hets, latterliggjøring og - og - og...!

 

Det kommer mer - forhåpentligvis snart. Er jeg heldig, får jeg beddet børsa i helgen, og derom noen kan låne meg skytestøtte (front og bak), kan det godt hende jeg får testet presisjonen skikkelig også. Det gjenstår en hel haug skyteforming ennå, så jeg får ikke utviklet godladningene før det er ferdig, men slenger på en strekklapp og måler trykket på de ladningene jeg bruker til skyteforming. Tar med kronografen i samme slengen.

 

Dere skjønner det, kjære masekopper, at jeg har en del å gjøre for tiden. At jeg kjører MC til og fra jobb har ingen verdens ting med saken å gjøre heller!

 

Bah!

Link to comment
Share on other sites

Mobbing? For at du ikke har ruket å teste rsaum'en enda? Det er da det MINSTE! :D Det er vel åp tide å avsløre at jeg forrieg uke kjørte innom den gode Dr. Vinje på min vei fra Kristiansand til Oslo med min havkajakk, og lot den stå der en uke slik at han kunne få teste om det er noe for ham. Den lå godt på tunet hele uken... Du utropes herved til ridder av

Dementia Praecox (Ungdommelig sløvsinn)

Neida, fleiper, skjønner du er travel. Men ditt RSAUM prosjekt er spennende!

Link to comment
Share on other sites

Du utropes herved til ridder av Dementia Praecox (Ungdommelig sløvsinn)

Nå veit ikke jeg hvor ungdommelig den gode Dr.V. er, men jeg ville muligens fortrinnsvis stilt diagnosen plures negotium parum vicis heller enn dementia praecox...

 

Hmmm, med en ikke-eksisterende skolelatin var ikke den der helt enkel!

Plures - mange?

negotium - forhandle? eller i betydning oppgaver kanskje?

parum - liten?

vicis - endring/forandring?

 

Kanskje : Mange oppgaver liten forandring... Hmmm Mange oppgaver liten ...?

 

Beklager OT Morten, håper det går greit siden du ikke skriver noe om RSAUM'en din allikevel...

Link to comment
Share on other sites

Mange oppgaver/interesser, lite tid

Ihvertfall ifølge InterTran...

 

Man må jo passe på å bruke ord og uttrykk som andre ikke forstår:

"I'm afraid I can't comment on the name Rain God at this present time, and we are calling him an example of a Spontaneous Para-Causal Meteorological Phenomenon."

 

"Can you tell us what that means?"

 

"I'm not altogether sure. Let's be straight here. If we find something we can't understand we like to call it something you can't understand, or indeed pronounce. I mean if we just let you go around calling him a Rain God, then that suggests that you know something we don't, and I'm afraid we couldn't have that.

 

"No, first we have to call it something which says it's ours, not yours, then we set about finding some way of proving it's not what you said it is, but something we say it is.

 

"And if it turns out that you're right, you'll still be wrong, because we will simply call him a ... er `Supernormal ...' - not paranormal or supernatural because you think you know what those mean now, no, a `Supernormal Incremental Precipitation Inducer'. We'll probably want to shove a `Quasi' in there somewhere to protect ourselves. Rain God! Huh, never heard such nonsense in my life. Admittedly, you wouldn't catch me going on holiday with him. Thanks, that'll be all for now, other than to say `Hi!' to Wonko if he's watching."

- HHGTTG, bok 4: "So long, and thanks for all the fish" (Douglas Adams)
Link to comment
Share on other sites

Du utropes herved til ridder av Dementia Praecox (Ungdommelig sløvsinn)

Nå veit ikke jeg hvor ungdommelig den gode Dr.V. er, men jeg ville muligens fortrinnsvis stilt diagnosen plures negotium parum vicis heller enn dementia praecox...

 

Hmmm, med en ikke-eksisterende skolelatin var ikke den der helt enkel!

Plures - mange?

negotium - forhandle? eller i betydning oppgaver kanskje?

parum - liten?

vicis - endring/forandring?

 

Kanskje : Mange oppgaver liten forandring... Hmmm Mange oppgaver liten ...?

 

Beklager OT Morten, håper det går greit siden du ikke skriver noe om RSAUM'en din allikevel...

 

 

:shock::shock::shock:

 

Bare resultatene av videre testing kommer på norsk, slik at en vanlig hadelending kan fatte hovedlinjene i det, så kan dere snakke slabbedansk fon min del........ 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...
Du utropes herved til ridder av

Dementia Praecox (Ungdommelig sløvsinn)

søker herved medlemskap i ovennevnte klubb, siden jeg er relativt ung, og har kun skutt 25 skudd med en rifle jeg har hatt i nærmere 1,5år.

 

 

 

har du noen anelse hvor høy v0 du oppnår med 140gr partition eller lignende?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Uten å avsløre høydepunktene kan jeg informere om vi denne gangen kom på banen uten å ha glemt en eneste ting (bortimot uhørt og sannsynligvis også første gang). Ikke bare det, teknikken fungerte også upåklagelig(!?!) hele dagen. Jeg vet ikke hvordan slikt skal tolkes, enten er Betty velsignet av høyere makter eller så er dette den store stille før stormen.

 

Betty.jpg

 

Noen som husker når en tur på banen betydde en børse og litt ammo? Denne gangen tror jeg vi hadde med mere elektronikk enn våpen.

Link to comment
Share on other sites

Purka er bedda, leon :-) Fikk kjempetrøbbel med mirage etter bare tre skudd, så femskuddsgruppene Peter og jeg skjøt ble så der, men at potensialet er bra, tviler jeg ikke lenger på. Var ingen problem å holde dem innafor tieren på 100 meter med standard 25m pistolskive-innstikk. Ikke hadde vi skikkelig rest heller, men nå har jeg endeliig funnet ut hvor jeg la Bamrud sin, og neste gang vurderer jeg å putte hele greia i BR-stokken som fulgte med pakka jeg kjøpte (hvorfor gjorde jeg ikke det med det samme?), og så skyte fra rest - med miragebånd. Kommer med bilder og noen tall på testresultatene i kveld!

Link to comment
Share on other sites

Ugly Betty debuterer for alvor!

 

Vel, da har vi resultater. Som alltid er ikke virkeligheten helt i samsvar med forventninger og mer eller mindre spektakulære teoremer og beregninger i forkant. Denne gangen var intet unntak - overraskelsen var stor da vi endelig hadde rigget opp all elektronikken, som Fulmen allerede har påpekt var overrepresentert i forhold til våpen og ammunisjon, og det viste seg at QuickLoad-estimatene ikke hang på greip i det hele tatt. Heldigvis i riktig retning, får vi kanskje si - for er målingene korrekte, har jeg mye bra å se frem til med tanke på hastighetene jeg kan forvente å få ut av denne riggen.

 

For å komme i stemning og riktig få hentet frem lysten til å fortsette prosjektet, hadde jeg selvfølgelig en patron i dresslomma på Julaften. Dette bildet ble tatt da ungene hadde lagt seg og mor & far slappet av i stua:

normal_IMG_1938red.jpg

 

Så langt kom vi i kulda. 30 tomme hylser av 100:

normal_IMG_1952red.jpg

 

Full av selvtillit over å ha valgt riktig ladning for formskyting av hylser og generell testing, endte jeg opp med en ladning på 60grs Norma MRP2, 130grs Norma Diamond line kule og total patronlengde på 72mm. Dette skulle gi brukbart trykk, ikke i maksimalområdet, men nok til å få en indikasjon på hva som kan forventes når ladeforskningen er ferdig og godladningene er på plass. Her kom altså overraskelsen - med trykk på 34kpsi fikk vi hastighet 870m/s! Dette trykket er bare litt over halvparten av hylsas design-spec! Se på disse trykkmålingene:

normal_Betty_is_waiting.jpg

Ignorer sekundærtoppene - vi har både drøftet og grublet oss syke over dette tidligere og ikke kommet til noen konklusjon. Men se på den første toppen (Pmax) - det er veldig langt opp til rødlinja her, men enda fikk vi omtrent 6,5x55-ytelser. Jeg ble plutselig veldig spent på hva jeg får igjen i andre enden når trykket kommer opp i området det bør være. Plutselig var det ikke lenger noe særlig tvil om at 1000m/s-grensen blir sprengt - spørsmålet nå er med hvor mye. Så langt har vi ikke funnet noen logisk forklaring på det enorme spriket mellom QL-estimatet og trykkmålingene, utover at grunndataene til MRP2 i QL må inneholde en eller annen feil - uten at jeg kan si å ha hørt at andre har antydet det samme i andre patroner. Og det er underlig. Ikke var det feil på måleutstyret (PressureTrace) heller, ettersom det stemte veldig bra da vi testet mævvsern til Fulmen etterpå, og da ga målingene resultater innenfor forhåndsestimatene. Ingen trykktegn å spore på hylsene heller - hylsehodeutvidelsen var gjennomsnittlig 1/100mm. Her er et bilde av (fra venstre) en ferdig formskutt og preppa patron, en klar for formskyting (ladedata lenger opp i innlegget) og ei nylig avfyrt hylse. Legg merke til at skulderen er skjøvet litt frem på hylsa etter formskytingen - til tross for at kammeret er brotsjet innenfor Go/NoGo:

normal_IMG_1953red.jpg

 

Så var det presisjonstestingen da. Jeg fant selvfølgelig ikke BR-støtta jeg har lånt av Bamrud siden jeg nylig har ryddet i garasjen, og derfor lagt på et Lurt Sted så den er lett å finne igjen. Så røk selvfølgelig fremre remfeste under innskytingen, så da hadde jeg ikke tofot heller. En nødløsning ble ei enkel alt-i-et-støtte som neppe ga Ugly Betty mulighet til å vise seg fra sin beste side. I tillegg sleit vi med mirage allerede etter tre skudd, men likevel presterte Peter å skyte følgende samling mens frostrøyken sto rund ham og kikkertsiktet flimret alt det kunne. Jeg minner om at dette er et pistolskive-innstikk:

normal_IMG_1951red.jpg

 

Alt i alt veldig fornøyd - spesielt artig skal det bli å utvikle ladinger som ligger opp mot riktig arbeidstrykk for hylsa, og se hva presisjonen til slutt blir...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bare utale meg med meget små bokstaver da jeg ikke er informert om rammebetingelser eller kalibreringsmetoder.

 

Først får jeg si at jeg finner prosjektet interessant, kanskje mest fordi det ”grenser opp mot ting jeg selv driver med”.

 

Men jeg har et viktig spørsmål:

 

Hvordan er systemet kalibrert. Jeg vet fra egen omgang med strekklapper at kalibrering er et bort i mot gigantisk problem om man ikke har en eller annen standard målereferanse.

 

Jeg ser videre at kuler er dekket av Molybdensulfid!! Når jeg ser kurvene, og får beskjed om å ignorere sekundærtoppene, så fryser jeg litt på ryggen.

 

Hadde kontakt med Norma for mange år siden (10 omtrent) og de ignorerte ikke sekundærtoppene. Sekundærtoppene var da et stort problem som i noen sammenhenger stoppet Norma i deres forsetter.

 

Disse sekundærtopper var også - for det jeg vet - knyttet til prosjektiler med molybdensulfidbelegg.

 

Har det skjedd noe – siden jeg var på banen – som dokker vet og jeg ikke?

Link to comment
Share on other sites

Systemet (PressureTrace) kalibrerer seg selv. Siden det finnes ferdig gidder jeg ikke styre med strekklappforsterkere og egne bergninger - så den er grei. Sekundærtoppene skrev jeg at vi hadde vært borti før, og her er det skrevet mye om akkurat dette - ta et søk (vi fikk samme tendenser uten molybdensulfid). Et stikkord å søke på som skulle gi riktige treff er "plasma".

 

I tillegg målte jeg hylsehodeutvidelsen, og den var så vidt det var signifikant. Skulle sekundærtoppene vært reelle, ville jeg sett det der...

Link to comment
Share on other sites

Kan utdype litt:

PressureTrace beregner trykk utfra løp/kammerdimensjoner og materialegenskaper. Har testet dette i 30-06 og det stemmer svært bra på sylindriske løp, i tillegg kan slikt kontrolleres mot hodeutvidelse.

 

Sekundærtoppene har vi forsket og grublet mer over enn godt er. Jeg har sett de på mange ladninger som er godt innenfor det forsvarlige både når det gjelder trykk og valg av krutt. Jeg har sett de dukke opp en dag for så å være helt fraværende på neste tur, dette med samme ladning. Jeg har tracer av fabrikkammo i 30-06 som har slike. Men jeg har enda til gode å se trykktegn på ladninger med lav primær og høy sekundærtopp.

I tillegg kommer de så sent at det er fysisk umulig å oppnå slike trykk med den tilgjengelige ladningen. Tiden sammenfaller ganske bra med QLs estimater for munningsøyeblikket, og da er det nærliggende å anta at det er der problemet ligger.

 

Vi kommer ikke til å gi oss med forskningen på dette, men det får bli en annen gang og i en annen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Hau – jeg tror nok at studielånet mitt er totalt bortkastet.

 

Det kan jeg nok si med sikkerhet siden jeg har brukt mange år på måleutstyr og ikke ett av dem har vært ”selvkalibrerende”. Noe innputt må det være, ellers kan vi like godt kaste ”metermålet” som ligger i Paris.

 

Søkeord: ” Plasma” bringer meg akkurat like langt. Hadde du sagt dissosiasjon hadde jeg kunnet ”forstå eller følge” tankegangen et stykke, men plasma?

 

Kjøper derimot påstanden om ikkesignifikant forskjell mellom molybdensulfid og ”nude” – for det det måtte ha av verdi.

 

 

Ser det kom opp noe i tilegg her, som ser ut til å hjelpe, men legger ut "orginalen" i frustrasjon over "avisningen".

 

Ellers ser det vel ut som om noen av oss har noe imot noen av oss, men det er mulig det er jeg som er paranoid…..

 

Ser deg Fulmen og takker, det var oppklarende.

Link to comment
Share on other sites

Hau – jeg tror nok at studielånet mitt er totalt bortkastet.

Ingen studielån er bortkastet ;-)

Det kan jeg nok si med sikkerhet siden jeg har brukt mange år på måleutstyr og ikke ett av dem har vært ”selvkalibrerende”. Noe innputt må det være, ellers kan vi like godt kaste ”metermålet” som ligger i Paris.

Jeg har lest en gang hvordan den kalibrerer seg selv, men husker ikke hvordan. Du finner antakelig noe her om du vil i dybden - eventuelt kan du sende dem en forespørsel: http://www.shootingsoftware.com

Søkeord: ” Plasma” bringer meg akkurat like langt. Hadde du sagt dissosiasjon hadde jeg kunnet ”forstå eller følge” tankegangen et stykke, men plasma?

Jeg brukte begrepet fordi jeg husket at de ble drøftet. Dessuten tror jeg ikke det forekommer så mange andre steder her inne. Det var kun for å gi deg pålitelige treff til de aktuelle diskusjonene - ikke noe annet.

Kjøper derimot påstanden om ikkesignifikant forskjell mellom molybdensulfid og ”nude” – for det det måtte ha av verdi.

Det er et vell av meninger rundt belagte kuler versus ubelagte. I det fulle og hele tror jeg forskjellene er minimale, bortsett fra at molybdensulfid muligens bremser litt på utbrenning av overgangskonusen ved å "belegge" den ved hvert skudd. Kun en hypotese, dog.

Ser det kom opp noe i tilegg her, som ser ut til å hjelpe, men legger ut "orginalen" i frustrasjon over "avisningen".

 

Ellers ser det vel ut som om noen av oss har noe imot noen av oss, men det er mulig det er jeg som er paranoid…..

Jeg forstår ikke hva du mener med dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...