Jump to content

6,5 RSAUM


Morten Vinje

Recommended Posts

Dette er innledende artikkel i en serie jeg skal skrive rundt bygging av en langholdsrigg basert på en kort Remington Model 700-kasse. Innledningen tar for seg valg av patron til prosjektet.

 

For en god stund siden, ble det under skyting på lange hold på Meheia (Kongsberg), drøftet patroner egnet for dette forholdet. Jeg hadde noen konkretre ønsker for hva jeg ønsket meg, og disse kriteriene utkrystalliserte seg i løpet av samtalen;

 

* Skal passe i kort låskasse, eksempelvis Remington Mod 700.

* Kuleutvalg- og tilgjengelighet skal være god, og den skal være (forholdsvis) rimelig å skyte mye med.

* Ytreballistikk tilsvarende 338 Lapua Magnum eller bedre.

 

Nå er det bestandig slik at man finner ekte geeks innenfor nær sagt et hvert interessefelt. Skyting og lading er selvfølgelig intet unntak, og det tok ikke lange stunden før en PC med Quickload dukket opp. Winchester sin WSM-kreasjon ble vurdert, men med sin lengde på 53,34mm og 40° skulder er den litt i lengste laget og vrien å få til å mate skikkelig. Valget falt derfor på Remingtons SAUM — Short Action Ultra Magnum — som nettopp er konstruert for å kunne brukes i korte låskasser. Den er 51mm lang, har 30° skulder og er, i likhet med WSM, trykklassifisert for 63 000 psi. En moderne patron, med andre ord, og forholdsvis romslig innvendig — anslagsvis 10–15 % mer romslig enn 6,5-284, på tross av sin beskjedne lengde. Også liker jeg den litt ekstreme fasongen — litt kort, korpulent og ikke så rent lite BR-aktig. Her er en dummy i 6,5 RSAUM med 130 grs Norma Golden Target (benytter anledningen til å rette en stor takk til macchiato for disse) fremstilt i går kveld:

 

img1291reddx4.jpg

img1292redfx5.jpg

 

Jeg har valgt å bruke 300 RSAUM-hylser som basis for denne villkatten, selv om det finnes en original 7mm-versjon. Årsaken til det er at jeg innbiller meg at 300-en har tykkere gods i halsen når den er presset ned til 6,5mm, og dermed får mindre klaring mellom hals og kammer. Ideen er å få til et semi-tightneck-kammer; våpenet skal være presist, men ikke så ekstremt på toleransene at et legghår fra en hunnmygg forårsaker forkiling heller — det skal kunne brukes feltmessig. Hylsehalsene skal dreies selv om hylsa kamrer uten å gjøre det, for å sikre jevnt gods og dermed jevnt hold på kula — og for å sikre best mulig konsentrisitet, selvfølgelig. Jeg vil skrive utdypende om hylsepreparering i en senere artikkel.

 

Første naturlige skritt herfra er å undersøke om noen allerede har kammerbrotsj, eller bestille en selv. Siden jeg liker å forske og helt sikkert kommer til å lage flere løp til kreasjonen, kontaktet jeg Pacific Tool and Gauge for å bestille en. De hadde allerede levert flere slike til USA, så her var jeg nok langt fra først ute (den hadde allerede vært på banen noen år). Jeg bestilte brotsj med roterende pilot og kammertolker, og deretter dier fra Sinclair International. Jeg gikk først noen runder med noen herværende aktive skyttere og hjemmeladere, og resultatet ble at jeg til slutt bestilte (fra venstre); Body Die, Neck Sizer Die (for bøssing) og en Full Size Die (for bøssing) i 7mm RSAUM med tilhørende løse bøssinger fra Redding:

 

img1296redyq4.jpg

 

Bøssingen nedenfor fullsizeren har jeg dreid selv — den brukes til å omforme hylser (som foregår i flere trinn). Bøssingene til venstre er originale Redding, og brukes til siste del av omformingen og til vanlig halspressing når hylsene er ferdige og i bruk. Men som sagt; mer om hylsepreparering senere.

 

Kuleisetter-dien ble en Forster Bench Rest i 6,5x55, som ble demontert umiddelbart etter ankomst. Jeg kortet ned hylseleiet — altså den dingsen som beveger seg opp i dien med 4mm, og brotset den om med kammerbrotsjen slik at den nå er en 6,5 RSAUM-kuleisetter:

 

img1302redce4.jpg

 

Innmaten i Forster-dien. Hylseleiet er den tykkeste, blanke hylsa:

 

img1303redki6.jpg

 

Her er et (dårlig) bilde av hvordan hylseleiet ser ut innvendig. Det gir hylsa støtte under operasjonen da den ligger som i et kammer, mens kula støttes av en diameter tilsvarende friboringen til kammerbrotsjen. Rimelig rett og presist, med andre ord:

 

img1304redcf5.jpg

 

Og da har jeg beskrevet det som skal til av utstyr for å kunne fremstille patroner for denne potente villkatten. Fremdeles gjenstår dreiing, gjenging og kamring av løpet, samt å utvikle ladninger. Jeg kommer til å trykkmåle ladningene til dette våpenet, og håper jeg passerer 1000 m/s med de tyngste kulene; rundt 140 grs.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Kjempe interesang tråd, Morten V. ... Eg har ett par spørsmål ang. prosjektet dit;

 

# Hvilket løp du har valgt, hvilken stigning, lengde og "Contur", og hvilken remington 700 er det du har slaktet?

 

# Hvilke hastigheter rekner du med å få i denne patrona/rifla?

 

Vurderer sterkt å bygge ei slik rifle til diverse skyting... :twisted::twisted:

 

 

-silent hunter

Link to comment
Share on other sites

Peter: Du får slenge deg med på de første testene med kronografering, trykkmåling og det hele - det vil jo foregå i ditt andre hjem, vet du :-)

 

Bamrud: Om den er herdet, må det være på den veldig snille siden - den var veldig enkel å bearbeide

 

silent hunter: Det er ei kaldhamra Kongsberg-pipe med 1:8 1/4" stigning (eller vare det 1:8 3/4")? Det er den groveste av disse profilene, men jeg husker ikke hva den kalles eller hva munningsmålet er. Mentor kan garantert fylle inn manglende opplysninger - jeg kjøpte emnet av ham.

Link to comment
Share on other sites

Peter: Du er i ferd med å realisere en drøm for meg; 600m+ på en bane det tar meg 5 minutter å kjøre til :-D

 

Dere andre masekopper ( ;-) ): Jadajada - bilder kommer! Foreløpig er det bare slik at det ikke er noe særlig å ta bilder av - det blir en kjedelig laminatstokk inntil jeg får bestemt meg for hva jeg virkelig skal ha, et løpsemne, ei låskasse, kammerbrotsj med tolker, kikkert og noe smådill. Kan jo selvfølgelig ta bilde av dette og skrive litt rundt det før jeg forhåpentligvis får kamret løpet i nær fremtid. Når dét derimot er gjort, vil det komme mye bilder og tekst!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Peter: Du er i ferd med å realisere en drøm for meg; 600m+ på en bane det tar meg 5 minutter å kjøre til :-D

 

Traseen ble ferdighugget i går. Gjenstår litt vedhogst, samt produksjon av sikkerhetsmerker, skivestativ, gonger ol., så regner jeg med "langhold avd. Telemark" er en realitet :wink:

 

Et tilbud om skyting 6 dager i uken, elektronikk på 100m og 300m, stativ for hver 25m mellom 100 og 300m, stativ på 350 og 410m, gonger og stativ ut til 630m, hus for varme og kaffekoking, samt pistol og leirduebane for de som trenger å løse opp stiv langholdsmuskelaturen...

 

...bør være interessant for noen av oss...

 

En bøtte OT der; hvordan går det med prosjektet? Har en pakke Norma DL liggende på vent 8)

Link to comment
Share on other sites

Peter: Du er i ferd med å realisere en drøm for meg; 600m+ på en bane det tar meg 5 minutter å kjøre til :-D

 

Traseen ble ferdighugget i går. Gjenstår litt vedhogst, samt produksjon av sikkerhetsmerker, skivestativ, gonger ol., så regner jeg med "langhold avd. Telemark" er en realitet :wink:

 

Et tilbud om skyting 6 dager i uken, elektronikk på 100m og 300m, stativ for hver 25m mellom 100 og 300m, stativ på 350 og 410m, gonger og stativ ut til 630m, hus for varme og kaffekoking, samt pistol og leirduebane for de som trenger å løse opp stiv langholdsmuskelaturen...

 

...bør være interessant for noen av oss...

 

En bøtte OT der; hvordan går det med prosjektet? Har en pakke Norma DL liggende på vent 8)

 

Ahhh..... Det er rent så en gammel SF mester blir rørt. Har den gamle kjente Hollabanen, blitt utvidet??!! Supert!! Det er jaggu ikke mange banene som blir utvidet i dag... 8)

 

Her blir det nok mange lange og slanke kuler vislende avsted på leting etter en gong og daske til, tenker jeg. Skal se det blir en Ulefoss-tur på meg igjen gitt, og treffe gamle venner. :wink:

Det var Off T.

 

Nå ON T;

Jeg lurer jaggu på om det ikke ligger ei kasse her og slenger, med magnum-støtbunn.............tror jaggu det ligger et par 6,5mm piper her et sted også jeg..... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer jaggu på om det ikke ligger ei kasse her og slenger, med magnum-støtbunn.............tror jaggu det ligger et par 6,5mm piper her et sted også jeg..... :)

 

Ska jaggu ikke forundre meg om det dukker opp et støvete 6,5 RSAUM disett under en stabel med krøllete årganger av RifleShooter også :mrgreen:

 

Ser fram til å se deg på Ulefoss igjen :D Blir testorgie når Vinje blir ferdig - samt en del andre orgier også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Pauseinnslag er helt greit :-)

 

Jeg har funnet ut at brilla til dreiebenken min ikke holder mål, derfor må jeg ta kamringa et annet sted før jeg har håp om å få meg ei ny. Skal ta en prat med leon og høre om jeg kan ta den der. Får vi til det, skyter prosjektet litt fart. Har vært mye jobbing denne vinteren, så andre ting har blitt prioritert foran - men masepostinger som popper opp i tråden hjelper godt til på prioriteringen.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde visst det :-)

 

I morgen skal pipa kamres og tilpasses. Så er det å sette på en strekklapp og dytte kreasjonen ned i en stokk - og da er den klar til testskyting...

 

Og hvis strekklappen ryker, da er trykket på sånn passe villkatt-nivå..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gjorde visst det :-)

 

I morgen skal pipa kamres og tilpasses. Så er det å sette på en strekklapp og dytte kreasjonen ned i en stokk - og da er den klar til testskyting...

 

Og hvis strekklappen ryker, da er trykket på sånn passe villkatt-nivå..... :lol:

 

Ihvertfall hvis den ryker på tvers av pipa ;) .. de fleste som har dimensjonert rør tok sikkert den .. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette ble en svett historie etterhvert.

 

Børsa ble kamret hos leon i går, og siden han er slik en morgenfugl som ville være i gang senest kl. 10:00, tenkte jeg å starte hjemmefra så jeg var der i god tid. Underveis ringte jeg til morgenfuglen, og rett før telefonen hans gikk på svareren, pep det frem et grøtet "hallo?" i andre enden. Han bablet noe om at han hadde planer om å stå opp halv ti, og etter noen minutters prat fant han ut at klokka ikke var ni engang. Jeg skal ikke gjengi glosene som rant ut av morgenfuglen da han fant ut at han har rivd ut av søvnen en time for tidlig.

 

Utpå eftan var vi ferdige, og svært fornøyd med oss selv da detta så ut til å bli greier med potensial. Været var fint, og så sier leon at jeg rakk å komme meg hjem, smekke jernet i stokken og smelle av jomfruskuddet. Det hadde ikke vært i mine tanker overhodet, men jeg ante en mulighet for å få fred i sjela, så jeg dro rett hjem, og ringte Peter underveis. Da jeg kjørte inn på gårdsplassen hjemme, hadde jeg allerede høy forventningspuls. Jeg gikk rett inn i furtebua og slapp jernet i stokken, satt på underbeslaget og skrudde det sammen. Pasningen var fantastisk dårlig, så dårlig at jernet skrangla rundt i stokken. Men siden jeg ikke hadde tid til noen beddejobb, fikk det bare være sånn enn så lenge. Så gikk kikkerten på (en Leupold M3 Long Range Tactical med target-dott), og Ugly Betty var født; en skikkelig herlig blanding av laminat, blånerte- og rustfrie biter. Og en VersaPod tofot.

 

Så kom turen til laderommet, der ferdig ompressa hylser har ventet alt for lenge. Etter kalibrering av kruttmålet, som forøvrig fikk forstoppelse av kruttkorn på størrelse med små colabokser (som gjerne serveres ombord i fly og slikt), fyllte jeg 15 hylser med MRP2. Da alle hylsene var fyllt med 60grs små colabokser i hver, oppdaget jeg at de manglet hetter. Jeg merket at jeg sølte noen korn under ladingen, men tilskrev det litt rust i ferdighetene. Nuvel - da var det bare å tømme brusboksene tilbake og begynne der man strengt tatt bør begynne; å sette inn hetter. Frem med LEE Autoprime, miste hele brettet med hylseholdere på gulvet, krabbe rundt og finne den jeg trengte, sette den i hylseisetteren, for så å finne ut at hylsen er for feit for selve hylseisetteren. Jaha. Så var det frem med Classic Cast-en og sette i prime-dingsen og hylseholder, og så fikke jeg endelig begynt der jeg skulle vært for lenge siden. Denne gangen gikk alt bra - inkludert kuleisettingen. 130grs Norma Diamond Line-kuler ble satt ned til total hylselengde 71mm - jeg har fremdeles ingen anelse hvor mye friflukt det tilsvarer, men en del er det nok.

 

Så var det hive seg i bilen og varsle Peter mens jeg kjørte til banen. Vel fremme ble børse og alt dilldallet lagt på skytebenken. Sluttstykket ble satt i, og bråstoppet før det engang var i nærheten av fremme. En gnagende og kjent følelse av dyp fortvilelse gjorde at jeg tok det ut igjen og konstaterte at bakre festeskrue stakk for langt opp og dermed blokkerte tappen på tennstempelet. Tok børsa i bilen og raste tilbake mens skytelyset truet med å gå hjem, skrenset inn på gårdsplassen og raste inn i furtebua der skruen ble kortet ned svært, svært fort. Skrudde den inn igjen og heiv både børsa og meg inn i bilen, og ankom banen igjen. Påny ble bolten satt inn og ført frem forbi festeskruen og helt frem. Men da jeg forsøkte å lukke sluttstykket, skjedde det noe helt utrolig; hevarmen bråstoppet før den var i låst posisjon. Herregud. Jeg hadde selvfølgelig ikke tenkt på at også den fremre festeskruen også var for lang. Juhu. Så bar det i upopulær fart tilbake til furtebua da, og denne gangen hadde jeg med sluttstykket også (var ikke det lurt?). Da jeg endelig kom tilbake, var det fremdeles skytelys igjen - ihvertfall nok til at jeg kunne produsere ei tomhylse eller to.

 

Endelig.

 

Jeg får bestandig en del puls når jeg skal teste nye ting, eller pakker opp nye dingser som har kommet i posten. I dette tilfellet ble forventningspulsen lagt til stresspulsen jeg hadde bygd opp siden jeg kom hjem. Så da neste overaskelse og nedtur kom, orket jeg ikke å reagere, men ble sittende å stirre tomt på skiva Peter hadde satt opp under furtebustaffetten min. Da sluttstykket gikk dirrende frem for å kamre selve jomfrupatronen, bråstoppet hevarmen nok en gang før jeg fikk dritten i lås. Da jeg omsider våknet av transen, fikk vi dyttet patronen ut av kammeret med en pussestokk og tatt en kikk på sluttstykket. Dette har jeg byttet til meg tidligere, og kom med ferdig påmontert Sako-utdrager. Leiet for utdrageren er frest for langt ned slik at utdrageren kommer for langt inn og dermed butter i hylsekraven. Nå var rådyra gode, og skytelyset i ferd med å ta på kveldsfrakken. Peter har heldigvis nøkkel til utstyrsbua, og gaffateip og en tapetkniv kom på benken faderlig fort. Tre ørsmå teipbiter ble skåret ut og satt på under utdrageren slik at den endelig sto i nogenlunde riktig posisjon og børsa begynte å funke etter hensikten. mens jeg grovinnsiktet børsa gjennom løpet og skrudde kikkerten inn på skiva, ordnet og sysslet en skadefro Peter kneggende rundt og tok bilder av situasjonen og detaljene - sånn for å være sikker på at gaffateipen aldri noen sinne skulle forbli forglemt i historien. Så nå vet dere hvorfor dette fikk slik kjærlig fokus og omtanke av ham.

 

Men nå var det endelig klart for skyting. Første skuddet satt langt oppe og til venstre på skiva, så skulle jeg skru meg ned; klikk-klikk-klikk-klikk-STOPP. Jeg har hatt kikkerten på et eneste våpen før (nærmest bare for test), og kulebanekompensatoren var selvfølgelig låst med tre sekskantskruer, slik at jeg ikke fikk skrudd den lenger ned og nullstilt. Hadde jeg sekskantnøkler i tommedimensjon? Hadde Peter? Neeeeiiiida - vi hadde selvfølgelig ikke det. Men tross alt; vi var da på skiva, og kunne begynne å se hva børsa var god for. De tre påfølgende skuddene satt på linje, og målte 14mm senter til senter. De ble skutt sittende i benk, med vinglete tofot, ingen bakstøtte og høy puls. Jeg er rimelig sikker på at sidespredningen skyldes at mekanismen er løs i kassa - den er låst i høyderetningen , men ikke i side. De siste fem skuddene satt i to klynger, hvorav den ene treskuddsklyngen til høyre var ganske liten (mindre enn 14mm), og den andre toskuddsklyngen til venstre omtrent det samme. Klyngene satt ganske nær hverandre (bilder kommer). De siste fem skuddene ble avfyrt med ganske mye mirage, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette.

 

Men alt i alt er jeg fornøyd - denne tror jeg har utmerket potensial til å bli noe veldig bra. Rekylen var også behagelig - et lineært skyv rett bakover, selv om det nok må forventes en del mer spark når ladningene dras opp til en del høyere trykk.

 

Trang fødsel, kan man vel si, men babyen er ihvertfall velskapt :-)

 

Bilder og detaljer kommer senere. Nå gjenstår skikkelig bedding, låne front- og bakstøtte, montere strekklapp og testskyte herligheten og utvikle ladedata. Det kommer mer. Mye mer.

Link to comment
Share on other sites

:lol: :lol: :lol:

 

Neste gang tar du en Vival før du tenker på å testskyte denne kreasjonen Morten.. ;)

Høres ut som ting gikk litt på halv-tolv under testskytingen, men det høres jo unektelig meget lovende ut mtp presisjon! Gleder meg til å ta sakene i nærmere øyensyn!

Du er vel automatisk påmeldt til neste langholdsskyting på Kongsberg for å promotere det nye kaliberet!

Link to comment
Share on other sites

Hoho, skulle vært en flue på veggen da :D

 

Nå kan du angre på at du ikke tok turen innom meg istedenfor, da hadde du hatt strekklappen montert og fått god tid på banen i dag. Ja, du hadde vel rukket å bedde børsa også...

Link to comment
Share on other sites

Njaa. Norma-hylser kan du eksempelvis kjøpe fra Sinclair til mindre enn det ei 308Win-hylse koster her på bjerget. Hos midway koster 300 RSAUM-hylser 7,20,- om du kjøper 100stk. Når disse hylsene er preppa skikkelig, vil de vare lenge. Derfor anser jeg nærmest hylser til slike prosjekter som dette å være evigvarende. Så nei; jeg synes ikke hylsekostnaden er veldig stor.

 

Og kjøper man kuler gjennom skytterlaget, får man for eksempel Norma Golden Target eller Diamond Line (samme kule, men sistnevnte er molybelagt) for under 2,- pr stk. Hetter er heller ikke avskrekkende prismessig, men den spiser jo noe mer krutt enn de "vanlige" patronene - litt mer enn 6,5-284 også.

 

Men så skal du se litt på hva du får igjen, nemlig en patron som passer i korte kasser (like lang som en 308Win), og som ytreballistisk ligger i samme område som 338 Lapua Magnum. Da vil jeg påstå at du skal lete lenge og vel før du finner noe som bare er i nærheten av kost/nytteverdien til 6,5 RSAUM. Jeg vet ikke om andre patroner som slår den på dette planet. Eneste "ulempe" jeg ser er at den er en villkatt (personlig digger jeg akkurat det), og at det er en del arbeid innledningsvis med prepping av hylser, utvikling av ladedata og denslags (kosearbeid for meg). Det er selvfølgelig ikke alle som synes det er noe særlig festlig, og bør følgelig velge en annen patron.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at slikt arbeid er trivelig, en stor del av gleden med et prosjekt.

Aldri hørt eller lest om dette kaliberet før, kun WSSM og de mer kjendte variantene av 6,5. Men kaliberet må vel med slik hylsevolum og hastighet på kula slite ut løpet temmelig raskt?

 

Ser frem til å høre videre resultater, prosjekter er alltid spennende lesing :)

Link to comment
Share on other sites

men den spiser jo noe mer krutt enn de "vanlige" patronene - litt mer enn 6,5-284 også.

 

On spot!

Jeg kan knapt sove ordtlig om natta nå, før du røper hvor mye du får "betalt" for det ekstra kruttet du brenner.

*seriøst* :wink:

Link to comment
Share on other sites

Njaa. Norma-hylser kan du eksempelvis kjøpe fra Sinclair til mindre enn det ei 308Win-hylse koster her på bjerget. Hos midway koster 300 RSAUM-hylser 7,20,- om du kjøper 100stk. Når disse hylsene er preppa skikkelig, vil de vare lenge. Derfor anser jeg nærmest hylser til slike prosjekter som dette å være evigvarende. Så nei; jeg synes ikke hylsekostnaden er veldig stor.

 

Og kjøper man kuler gjennom skytterlaget, får man for eksempel Norma Golden Target eller Diamond Line (samme kule, men sistnevnte er molybelagt) for under 2,- pr stk. Hetter er heller ikke avskrekkende prismessig, men den spiser jo noe mer krutt enn de "vanlige" patronene - litt mer enn 6,5-284 også.

 

Men så skal du se litt på hva du får igjen, nemlig en patron som passer i korte kasser (like lang som en 308Win), og som ytreballistisk ligger i samme område som 338 Lapua Magnum. Da vil jeg påstå at du skal lete lenge og vel før du finner noe som bare er i nærheten av kost/nytteverdien til 6,5 RSAUM. Jeg vet ikke om andre patroner som slår den på dette planet. Eneste "ulempe" jeg ser er at den er en villkatt (personlig digger jeg akkurat det), og at det er en del arbeid innledningsvis med prepping av hylser, utvikling av ladedata og denslags (kosearbeid for meg). Det er selvfølgelig ikke alle som synes det er noe særlig festlig, og bør følgelig velge en annen patron.

 

Kan du gi en frei beskrivelse av preparering av hylsene å gløding for å få dem mere holdbar, har en 6.5x06 hylsene varer 2-3 omladinger. Skal prøve å gløde men vet ikke helt hvordan. Fått mye gode råd, men det ene råde motsier det andre :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hey hey! Takk for beskrivelse Morten! 14 mm sidespredning med det utgangspunktet tyder på at dette blir en svært presis sak! Og morsomt å lese en beskrivelse som innbefattet deg og dine reaksjoner, og ikke bare børsa. Grattis! Skal følge med på denne tråden!

Bent

Link to comment
Share on other sites

On spot!

Jeg kan knapt sove ordtlig om natta nå, før du røper hvor mye du får "betalt" for det ekstra kruttet du brenner.

*seriøst* :wink:

Vi får se, Buster - jeg sover dårlig selv om natta nå. Børsa skal først og fremst beddes skikkelig, så skal strekklappen på. Så blir det vel en lang dag på banen med trykkmåling, kronografering og presisjonstesting. Publiserer resultatene så snart de er klare - har stoooore forventninger til denne!

 

.35Whelen; forstørrelsen er 3,5-10x. Må nok ha noe heftigere etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...