Jump to content

Politiet stanset bilfører med hagle i passasjersetet


m00se

Recommended Posts

Sitat

Føreren av bilen, en mann i 20-årene, forklarte at årsaken til at han hadde med seg hagle og patroner, var at han hadde vært på jakt.

Men det var magert meg jaktbytte i bilen.

 

Skuille jeg blitt innbragt, etter hver "fjelltur med hagle" fra 10. september, der jeg ikke fikk felt vilt (og oftest ikke løsnet skudd), ville jeg blitt fast gjest i kasjottn

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Altså, hvis du ikke gyldig jegeravgiftskort (og det får du ikke med mindre du har bestått jegerprøven, eller stod i jegerregisteret før 1986) er det ulovlig jakt, som i seg selv er straffbart. Våpenkort er ikke påkrevd for hagler ervervet før registreringsplikten (1990). Men durer du rundt med en hagle i forsetet, hevder du har vært på jakt, og heller ikke finnes i jegerregisteret, tror jeg du har en dårlig sak.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (10 timer siden):

 Men durer du rundt med en hagle i forsetet, hevder du har vært på jakt, og heller ikke finnes i jegerregisteret, tror jeg du har en dårlig sak.

Det står IKKE, at han ikke er registret i Jegerregistret! Det står: "Ei heller finnes det godkjent jegerprøve". Han kan stå registrert i Jegerregistret. Men uten å betalt Jegeravgift denne sesongen, må han i værste fall ha jaktet ulovlig. Da opplysningene om type bil ikke er beskrevet, kan det hende det ikke var annen mulighet, enn å ha våpenet i /ved passasjersetet. Men det er ikke bestandig opplysningene som blir oppgitt og skrevet, er så presise. Så vi får se. :) 

 

Jeg kjøpte min første hagle i 1965 og betalte min første jegeravgift samme år, på det lokale posthuset. Mitt navn ble overført fra det tidligere registret og til Jegerregistret da det ble innført. Så jeg har heller ikke tatt Jegerprøven. 2 av haglene jeg har nå er ikke registret, de ble kjøpt på 80-tallet. De har vært ut og inn av landet flere ganger og har vært registret hos tollmyndighetene ved hver passering, men ikke hos politiet.  

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Geco5 said:

Det står IKKE, at han ikke er registret i Jegerregistret! Det står: "Ei heller finnes det godkjent jegerprøve". Han kan stå registrert i Jegerregistret. Men uten å betalt Jegeravgift denne sesongen, må han i værste fall ha jaktet ulovlig.

 

Nei, men det står at han er i 20-årene. Da står han heller ikke i jegerregisteret om prøven mangler. Han har heller ikke muligheten til å eie en lovlig uregistrert hagle.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Pedersen said:

Fikk med litt kvinnehat i samme slengen og, så blir det hjemmekoselig her

Nå synes jeg du diskriminerer. Hva med homohat, jødehat, islamofobi og god gammaldags rasisme? Har ikke disse noen plass her? Her er det nok mange som igjen føler seg krenket og forbigått av kvinnehatere og myndighetskritikere. (Beklager OT.)

Link to comment
Share on other sites

G.Larson skrev (9 timer siden):

 

Nei, men det står at han er i 20-årene. Da står han heller ikke i jegerregisteret om prøven mangler. Han har heller ikke muligheten til å eie en lovlig uregistrert hagle.

Du har rett! :) Tenkte på det etter at  jeg hadde logget av, men gadd ikke å logge på igjen, det var ganske seint på natta. 

Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (1 time siden):

Nå synes jeg du diskriminerer. Hva med homohat, jødehat, islamofobi og god gammaldags rasisme?

 

Man må ikke glemme trønder-hat, et særdeles komplisert fagområde, som har vært i kontinuerlig utvikling siden Per Borten var statsminister på 1960-tallet. @nhd og jeg er hvertfall "målgruppe" for denne edle profesjonen, @Chiefen.v-2 kan, aller nådigst, bli erklært "halv-trønder".

 

nhd skrev (4 timer siden):

  - vanlig språkbruk er "passasjersete" setet ved siden av sjåføren - ikke baksetet.

 

Nåja, det er jo noen "Pikk opp"-modeller som ikke har baksete, knapt nok plass til å legge fra seg ei snuseske (som alle som kjører tilsvarende upraktiske biler har med minst 10 stk. av) andre steder enn i setet ved siden av sjåføren.

 

Jegermeistern skrev (På 19.10.2023 den 10.50):
Sitat

Men det var magert meg jaktbytte i bilen.

Skuille jeg blitt innbragt, etter hver "fjelltur med hagle" fra 10. september, der jeg ikke fikk felt vilt (og oftest ikke løsnet skudd), ville jeg blitt fast gjest i kasjotten

 

Jeg skrev ikke dette for å klandre yrkesgruppa politibetjenter, sjøl om de kan gjøre mye rart, men ei yrkesgruppe som presterer mye verre blundere, særlig på feltet våpen-jakt-skyting, nemlig journalistene.

 

Og de aller fleste av oss som bruker våpen til ymse aktiviteter i ny og ne, har en ryggmargsrefleks om å slenge en jakke eller et pledd over våpenet, sjøl om det er formelt korrekt nedpakket i futteral. Det diverse kategorier medborgere ikke ser, har verken de eller vi vondt av.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (42 minutter siden):

Jeg skrev ikke dette for å klandre yrkesgruppa politibetjenter, sjøl om de kan gjøre mye rart, men ei yrkesgruppe som presterer mye verre blundere, særlig på feltet våpen-jakt-skyting, nemlig journalistene.

Nemlig! Det vi leser og hører som får oss til å reagere på hvordan politiet utfører sine oppgaver (eller unnlater å utføre dem) har passert (minst) et(t) filter, nemlig en journalist eller reporter. Nå er det ikke bare innen feltet våpen-jakt-skyting innsikten kan være svak og mangelfull. Jeg stusser stadig over hva som publiseres i nyhetsoppslagene, tilsynelatende uten noen form for kvalitetssikring. Alltid greit å ta noen magadrag og sikre seg flere fakta før det reises kritikk mot lovens lange arm, selv om den kan være berettiget. Det har vi diskutert i andre tråder. 

 

Geco5 skrev (1 time siden):

...... gadd ikke å logge på igjen, det var ganske seint på natta. 

Du hadde kanskje vært på jakt?😄

 

Edited by Sølvrev
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...