Jump to content

Oversettelse av våpensøknad


omega

Recommended Posts

Tenkte å dra i gang et prosjekt som også mange andre av Kammerets bruker kan tenkes å ha glede av: oversetting av våpensøknad til engelsk.

 

Av og til hender det jo at man ikke finner noen som er interessert i å importere en eller annen sær våpendel e.l., og da er det jo en opsjon å kjøpe dette i det store utland, f.eks. fra USA. Og da trenger man en oversettelse av våpensøknaden.

 

Jeg regner meg som relativt språkfør på engelsk, men det ville likevel være sannsynlig om vi her inne hadde betydelig mer kompetente mennesker, f.eks. noen som selv har, eller kanskje kjenner noen som snakker, engelsk som morsmål eller snakker/skriver engelsk flytende. Og kanskje har vi noen som allerede sitter på en oversettelse?

 

Slik gjør vi det: Jeg setter det pent opp i sideombrekkingsprogram, slik at hvert felt på oversettelsen blir lett gjenkjennelig i forhold til feltet på originalskjemaet, og konverterer det til PDF (i amerikansk letter-format, selvfølgelig). Hvis noen føler kallet, oversetter vi også til tysk!

 

Som lønn for innsatsen kan jeg ikke love annet enn heder, ære og berømmelse. Slikt kommer som kjent ikke rekende på ei fjøl her inne på Kammeret, og det kan aldri kjøpes for penger. :)

 

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

jeg sitter på en slik engelsk oversettelse, utført av statsautorisert translatør..

 

har dessverre ikke skanner, men jeg kan sende den per post til noen i styret, forutsatt at jeg får den tilbake, og at mine personlige opplysninger, samt navn og stempel på translatør blir fjernet..

 

send pm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

@Øyvind: (og andre som deler dokumenter)

Beklager for litt "off-topic", men vil anbefale deg/dere å ikke benytte

det "nye" docx formatet som MS-Word 2007 benytter som default.

 

Dersom du "lagrer som.." du kan velge det mer matnyttige .doc formatet som alle de gamle MS Word versjonene støtter.

Da slipper de som ikke har oppgradert å laste ned plugin's fra Microsoft.

 

Alternativt kan PDF eller ODF formatet benyttes, da de fleste kan åpne/printe disse på en enkel måte.

Link to comment
Share on other sites

@Øyvind: (og andre som deler dokumenter)

Beklager for litt "off-topic", men vil anbefale deg/dere å ikke benytte

det "nye" docx formatet som MS-Word 2007 benytter som default.

 

Med all respekt, det du kommer med her har jeg ikke mye sansen for.

 

Words XML-baserte format docx ble introdusert i 2007, og er sågar ikke særlig nytt – binærformatet .doc er derimot på vei ut.

 

I stedet for å bruke to minutter på å laste ned en docx-plugin bruker folk tid på å mase på folk om å konvertere til utdaterte formater. Dersom folk ikke makter å laste ned en docx-plugin så kan det være det samme for meg. Hvor lenge har du tenkt å holde fast på binærformatet? 5 år? 10 år?

 

For å ta et lignende eksempel: IT-bransjen i Norge bruker flere millioner kroner i året til å tilpasse produkter til brukere som enda ikke har oppgradert fra den antikke nettleseren Internet Explorer 6.

 

Verden går framover, og jeg er blant dem som ikke velger å dingle etter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
@Øyvind: (og andre som deler dokumenter)

Beklager for litt "off-topic", men vil anbefale deg/dere å ikke benytte

det "nye" docx formatet som MS-Word 2007 benytter som default.

 

Med all respekt, det du kommer med her har jeg ikke mye sansen for.

 

Words XML-baserte format docx ble introdusert i 2007, og er sågar ikke særlig nytt – binærformatet .doc er derimot på vei ut.

 

I stedet for å bruke to minutter på å laste ned en docx-plugin bruker folk tid på å mase på folk om å konvertere til utdaterte formater. Dersom folk ikke makter å laste ned en docx-plugin så kan det være det samme for meg. Hvor lenge har du tenkt å holde fast på binærformatet? 5 år? 10 år?

 

For å ta et lignende eksempel: IT-bransjen i Norge bruker flere millioner kroner i året til å tilpasse produkter til brukere som enda ikke har oppgradert fra den antikke nettleseren Internet Explorer 6.

 

Verden går framover, og jeg er blant dem som ikke velger å dingle etter.

 

Med all respekt å melde, det du kommer med her har jeg ikke mye sansen for.

 

Bruk åpne formater istedenfor propertiære når du skal dele ting med andre.

Doc er riktignok håpløst, også propertiært og tullete, men i det minste er den støttet av det meste. (Takket være reverse engineering, ikke åpenhet.)

 

(Nei, docx er ikke åpent, selv om ms hevder det, men diskusjonen kan vi evt ta i offtopic.)

Link to comment
Share on other sites

For å legge sten til byrden, .docx forårsaker daglig problemer der jeg jobber på grunn av at det er et lukket, proprietært format som er usannsynlig vanskelig å integrere mot ikke-MS produkter.

 

Bruk PDF eller ODF, og gå inn i fremtiden forlengs, ikke baklengs mens dere skriker og klorer.

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt, det du kommer med her har jeg ikke mye sansen for.

 

Words XML-baserte format docx ble introdusert i 2007, og er sågar ikke særlig nytt – binærformatet .doc er derimot på vei ut.

 

I stedet for å bruke to minutter på å laste ned en docx-plugin bruker folk tid på å mase på folk om å konvertere til utdaterte formater. Dersom folk ikke makter å laste ned en docx-plugin så kan det være det samme for meg. Hvor lenge har du tenkt å holde fast på binærformatet? 5 år? 10 år?

 

For å ta et lignende eksempel: IT-bransjen i Norge bruker flere millioner kroner i året til å tilpasse produkter til brukere som enda ikke har oppgradert fra den antikke nettleseren Internet Explorer 6.

 

Verden går framover, og jeg er blant dem som ikke velger å dingle etter.

 

Det er et eller annet hysterisk festlig med at overstående er skrevet av en av svartkruttmiljøeste flinkeste og dyktigste entusiaster! Jeg ser forsåvidt poenget, men heller som andre over på at man bør lagre slike ting som skal deles som PDF.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Liten nekrobump av en gammel tråd dette, men jeg var innom den lokale politistasjonen i dag med den oversatte søknaden fra svartkrutt.no og spurte om å få denne stemplet og innvilget samtidig som jeg hentet den innvilgede søknaden på norsk.

 

Dette kunne de dessverre ikke gjøre og de ville heller ikke fylle ut noe på den tilsvarende den norske, under henvisning om at de ikke helt visste hva de fyllte ut da det ikke lenger var på norsk.

 

Er dette av betydning ifht. behandlingstiden i USA?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I Nordtyskland , Berlin og hos Frankonia gå det greit med original søknad hvis du vil exportere til Norge etter mine erfaringer . Men i Sachsen og noen andre fylkesdeler finns noen veldig firkantete saksbehandlere som lar seg ikke ombestemme . Men først og fremst prøver deg , av og til er man jo heldig .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Men hva konkret er de du lurer på?

Det er så "enkelt" som finn godkjent eksportør og avtal eksporten med dem. De forteller hva de trenger av papirer, så betaler du en god del penger og sender papirer. De søker da om eksportlisens og sender etter den har kommet. Når den kommer til Norge betaler du enda mer penger og etterhvert får du våpnet.

 

Og med mindre det er ett spesielt våpen er det IKKE verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...