Jump to content

Bukkejakta 2023


znopi

Recommended Posts

Da er bukkejakta like rundt hjørnet. Får bare håpe brunsten fortsatt er i gang. Det har kommet, og kommer fortsatt mye regn i år, så vil bli våt jakt der hvor jeg skal jakte.

Skitt jakt alle bukkejegere :thumbup:

(bilde rappet fra nettet)

Rådyrbrunst.webp

Edited by znopi
missprint
  • Like 5
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Får prøve å bidra litt jeg også da.

Har vært ute i busken noen ganger fra tidlig i våres og senest i dag, for å sjekke at alt er på stell om ca 2 dagers tid.

 

Har 2 kandidater gående på gress bokstavelig talt.

Har sett de jevnlig og fram til for noen dager siden.

 

Første kandidaten er denne.

Tror dette er selveste sjefsbukken. Han oppfører seg hvertfall som om han er det😄

Bukk2.png.f062bd032b6cd50693a2c591a3d4b029.png

En praktbukk rett og slett. se på den perligen og ikke minst lengden på geviret da dere. Om dette geviret havner på veggen på gutterommet, så er det evt i godt selskap blant topp 5 som henger der. Har allerede gjort klar opphenget😄

Som dere ser så er bildet, eller mer presist er skjermdump'en tatt i våres.

Sjefen er ute og patruljerer reviret sitt, som han passer godt på.

 

 

Så er det kandidat nr 2 som ser slik ut.

En grei sekstagger, meeen ikke så grom som han på bildet over, men grom nok til at om han eksponerer seg, smeller umiddelbart.

Bukk1.png.21479c5ab0e51aea9da2a8efe03df572.png

Også dette et skjerm-dump. Litt (for) mye støy i bildet som dere ser, men man får med seg helheten.

 

Disse 2 har jaga på hverandre de siste dagene, så får vi se hvem av de som havner på veggen på gutterommet.....OM man skulle være så griseheldig å få tak på en av de.

Skitt jakt utover i bukkejakta.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Nevnte i forrige innlegg rett over her at det er greit å ha ting og tang på stell nå rett forut for bukkejakta.

Jeg er såpass optimistisk at jeg allerede har begynt å sette opp slakteknivene mine dere😁

Kan anbefale diamantbrynet på bildet.

Når det er skrevet, dette er rett og slett et kjempegodt produkt, ut fra prisen, som er i gata kr 140,- sånn ca.

Brynet har 2 forskjellige finhets-grader fin og medium. Medium grit brukes mest merker jeg.

Kommer i praktisk plastetui som man "klikker" brynet inni, som dere ser.

Virker solid så langt, men om man kjører over etuiet med bilen, går det nok i tusen knas, uten at jeg akter å prøve det.

Slår knock out på Spyderco'en som jeg har brukt fram til nå, så dette brynet blir å finne i slaktekit'et som blir med til fjells, under årets reinsjakt OG under bukkejakta, som allerede skrevet.

Anbefales....løp og kjøp slik jeg ser det.

20230808_193217.jpg.ca3e8a85197b1ab6914a8f9add70e474.jpg

Om man tar en tur innom Clas Ohlson så finner man det der.

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ute for å lokke bukk i dag tidlig. Første posten fikk jeg inn ei geit med kje, og det var alt som skjedde der. Prøver ny post, og her blir det leven. Etter bare noen få pip, hører jeg kvisteknekk og rasling i kratt. En bukk kommer rasende, bråstopper på 60 meter og ser morskt i min retning. Aner uråd etter noen minutter glaning, og dreier kroppen fra meg så jeg får plass til ett rent sideskudd.

Pang! Bukken skvetter til og skjener ut til siden, før den går ned etter bare 10-12 meter.

5 tagger.

Lunge inn og ut, pent slakt.

Ny patron (for meg) på rådyrjakt i år:

Kaliber og kule: 6XC og 80gr GMX

20200810_122255.jpg

  • Like 17
Link to comment
Share on other sites

Lå over i et lite skjul i natt. Geit og bukk utpå i halvfemtiden, men bukken fikk gå. Var ikke store karen. Flyttet litt på meg og der var jammen ny geit og bukk. Skuddet gikk på 40m.

Screenshot_20230810_135835_Gallery.jpg

Edited by FNJ
  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

I dag tidlig lokket jeg ca. 1 time før ting skjedde.

Postet ved ett hestebeite ett stykke inn i marka. Ganske tidlig hørte jeg brunstaktivitet i tette skogen, men fikk ingen reaksjon på lokken. Om rådyrene kom på lokken, eller om de tilfeldig bare dukket opp, er jeg ikke sikker på. Men brått var det 4 rådyr ute på jordet, ei geit med 2 kje og en bukk. Fikk en god mulighet for skudd når bukken sto med bredsiden til på 120 meter.

Pang! Høyt skudd i bog inn og ut. Rett ned.

6 tagger.

Kaliber og kule: 6XC og 80gr GMX

20220810_191831.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Lokkejakt i går kveld. Det var brøling og styr i skogen. Og jeg behøvde ikke vente lenge før det eksponerte seg en bukk.

Kom på 30 meter. Fikk bog i sikte og skuddet treffer der det skal. Rett ned uten videre seremoni (om en ser bort i fra litt sykling med bena i været))

4 tagger. 6 tagger om en teller med 1/2cm knupper😉.

En del ødelagt på innskuddssiden, halve bogen kasseres, ut lunge med lite hull mellom to ribben.

Kaliber og kule: 6XC og 80gr GMX

20230614_222210.jpg

Edited by znopi
glemt info
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Da ble det bukk på meg også i går tidlig, første rådyr jeg har felt er det også :) Jeg satte meg ned i kanten av et hogstfelt i et område som jeg vet rådyrene bruker for å bevege seg mellom naboeiendommene (lange tynne eiendommer her i området). Ikke mange sekundene etter at jeg begynte å lokke fløy det opp en hel del småfugler på andre siden av hogstfeltet og så dukket denne karen opp på ca 100 meter. Han kikket rett på meg, men så meg tydeligvis ikke (eller forstod ikke helt hva han så på) siden han fortsatte å komme mot meg. Jeg fikk ikke riktig kombinasjon av god skuddvinkel og trygg bakgrunn før han var helt inne på 20 meter. Han stod litt mer på skrå enn jeg skulle ønske, men det ble treff i både bog og hjerte, så han kom seg ikke mange metrene og døde fort. Veldig takknemlig for en spennende situasjon og et vakkert rådyr, så nå har jeg og familien flere gode middager i vente :)

 

Skutt med 308win, Federal Trophy Copper 165grs

 

image.jpeg.97f571481d4ca4de5d64e2b01e3d059b.jpeg

 

Han gikk faktisk forbi viltkameraet mitt på vei til der jeg satt, så jeg fikk et fint siste bilde av ham også.

SYFR0071.JPG.a61db884e8e7c8bd946750d1acc97755.JPG

Edited by På bærtur
  • Like 8
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med bukker, alle sammen! Jeg har ikke fått lokket til meg annet enn mygg, foreløpig.

 

znopi skrev (1 time siden):

4 tagger. 6 tagger om en teller med 1/2cm knupper😉.

 

"Man skal kunne henge jakthornet på gevirtaggen", heter det visst, i tysk jakttradisjon. Med neopren-reim, og litt ekstra sirup eller tjære, blir den 6-tagger!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ute i går kveld. Lokker på ett par poster med nada resultat, smyger av gårde til ny post, og da skjer det. Bukk og geit i heksering. Etter noen minutter legger de seg ned. Det er mye skau og kvist mellom meg og rådyrene, avstanden er sånn omtrent 70-80 meter, så forsiktig flytter meg for å få så klar sikt som mulig. Etter ei stund (10-15 min?), rusler geita av gårde. Bukken blir liggende. Venter med å prøve kontaktlyder til geita har kommet seg lengere vekk. 3--4 forsiktige pip og bukken reiser seg møysommelig opp, glaner i min retning. Fri sikt til bogen og skyter. Bukken dreier rundt en runde og går ned.

Bog inn, lunge ut. Avstand 70 meter. En del grums på innskuddssiden som forventet, ellers pent slakt.

6 tagger.

Kaliber og kule: 6XC og 80gr GMX

ADBE7431.JPG

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Znopi. Supert at du har fått skutt noen bukker. Vet ikke hvor i landet du er, men ser ut som om det er mye aktivitet hos deg. Jeg var ute morgen og kveld tors, fre og lørdag, 4t + for hver økt. 

Nada. Ikke sett et rådyr engang.

Har snakket med flere andre som mener at "Hans" er kanskje et medvirkende årsak til at brunsten har stoppet opp. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Toby said:

Vet ikke hvor i landet du er, men ser ut som om det er mye aktivitet hos deg.

Østlandet, sørøst.

Har tilgang på en del terreng, så om brunsten er laber ett sted, prøver jeg andre steder. Men jeg var spent, før jakta startet, om det ville være noe brunst action med hensyn til ekstremværet som var i forkant.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Først....ærbødige gratulasjoner til de av dere som har fått bukk i bakken, så langt.

Her i heimen har det ikke blitt bukk i bakken......enda.

 

Har fulgt opp sjefsbukken i området tett gjennom våren, sommeren og fram til jaktstart.

Har sett bukkefar og kjærestene hans hver bidige gang jeg har vært ute i busken.

Oppi hodet mitt skulle jeg bare ut en times tid den 10ende (Aug) og avlive sjefsbukken.

Skjedde det????......nei dere. Har pinadø ikke sett snurten av rådyr, da jeg har vært ute etter de, som er noen ganger.

Frustrerende, for å si det forsiktig.

 

Nuvel...nok om det.

I ettermiddag var jeg ute igjen for å titte etter bukk....uten rifle, men med videokamera.

Da så man dette dere.

Bukk3.png.1c58762b2dccb8e43aa3b918a4cf7b39.png

Sjefen kom så flott spankulerenes utpå og stilte seg opp på lagelig hold.

Null nada problem å knerte den, OM rifla hadde vært med.

 

Ikke nok med det.

Rett etterpå kom en av kjærestene hans også utpå.

Geit.png.f914ac912a8dc79f117373010be7e4d9.png

 

Så la de seg likegodt ned for å slappe av i enga og tygge drøv. Der satt jeg uten rifle, men med videokamera, som allerede skrevet. Ble flotte opptak ut av det da😄

Nesten BBC kvalitet.

Mager trøst egentlig. Man vil jo gjerne ha geviret på bildet over, på veggen på gutterommet da og kjøttet i fryseboksen.

 

Vær helt sikker på at på neste tur, blir både rifla og kameraet med, for å si det slik😄

Edited by Castor
Edit
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Fin buk Castor - skønt at han stadig er der og tillykke med filmen. Er det ikke en anden buk end de to du viste billeder af øverst i tråden?

 

Selvfølgelig er det dejligt, når det lykkes at nedlægge bukken man jager, men jeg synes nu tit, at oplevelsen er større, når man ikke skyder. Jeg havde denne buk for i den danske sæson og havde jeg skudt ham, da jeg havde chancen, ville han ikke være kommet helt på. Nu har jeg også haft mulighed for at se ham med pigerne hele brunsten.

IMG_0224 red.jpg

IMG_0227red.jpg

IMG_0234 red.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Egentlig på hjortepost, men kom en liten bukk med geit nedpå ganske tidlig. Tok med bukken hjem, flådde og var tilbake på samme post før det ble mørkt. Hjorten kom nedpå like før det ble for mørkt, men lot være å skyte av forskjellige grunner. 
Udramatisk og ikke den mest spennende bukkejakta jeg har hatt. 3006, 165 grs Trophy Copper. Tuslet 10m og la seg ned. Inn i bog, ut rett bak bog. Fint slakt og blir noen fine middager. IMG_4939.jpeg.45319735081fa63d4a5eda8b07b3ac64.jpeg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Déjà vu. 
Nok en kveld på hjortepost. Kom tidlig en liten 11/2 års bukk. Vurderte å skyte, men ville vente på hjorten. Gikk der lenge. Hjorten kom etterhvert, men mye fortere og mye nærmere enn forventet. Idioten meg hadde skrudd forstørrelsen på maks da det var forventet at hjorten kom en annen plass og mens jeg forsiktig prøvde å skru ned så stakk de. Litt skiftende vind. 
Hadde tenkt å gi meg da jeg fikk melding om at det gikk dyr mellom der jeg satt og huset. Sneik meg 50m og der gikk det en bukk og geit. Litt mørkt så så ikke geviret så godt, men mistenkte det kunne være en gammel ringrev som har lurt meg noen år. Hadde ikke sett den i år. Etter skuddet ser jeg at den var sånn mellomstor. 
Samme kaliber og kule som i går høyt treff bak bogen, traff underkant av ryggraden. Moderate skuddskader, løp 0m

IMG_4946.jpeg.5deb4ce9d14cb8d6c6613d0b0a855cac.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nesten det samme igjen.
Nok en kveld på hjortepost. Torsdag fikk jeg omsider hull på hjortekvoten, men mange dyr igjen så ut på post igjen i kveld.
Så tidlig ei geit som forsvant. 2 rådyr som sprang langt unna uten å se hva det var, samt når det begynte å bli mørkt hjort litt for langt unna som muligens kunne komme nærmere. 

Omtrent samtidig dukket det opp en bukk ca 100m unna.

Vinden var skiftende og den beitet seg rett mot meg. Fikk forsiktig opp rifla og den så rett mot meg. Tydelig usikker, men kom sakte nærmere. Så ganske stor ut så bestemte meg for å skyte hvis sjansen kom. Den sto med fronten mot meg lenge, tok et par skritt og stirret rett på meg. Vinklet omsider litt, men fortsatt usikker. Fortsatt litt skrått, men følte at det var enten å skyte eller så kom den til å stikke. Holdet var ca 50m. Prøvde å legge skuddet slik at vomma gikk klar, og det gikk akkurat. Langt gevir til å være her omkring. 3 takker på ene siden, ingen på andre. 
Kaliber og kule som tidligere.
Inngang foran bog, utgang 10cm bak bog.  Fluktavstand 0m. Moderate skuddskader. 
4. bukken felt innenfor en omkrets på ca 400m i år, trodde ikke det var så mange. Går minst 1 liten tass til i samme område. 

3 bukker og 1 hjort på 4 kveldsøkter, 4 morgener resultatløse. 

IMG_4948.jpeg.5786bbd43ecd592ac7ed52a7b68be7e5.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja da har det skjedd at gamle Castor'n har fått seg bukk i bakken a dere. Litt i seneste laget, for å si det forsiktig.

Måtte ut forleden kveld da vet dere. Har nettopp vært fullmåne nå. Måtte benytte tjangsen da.

Greie jaktforhold var det, men heller ikke mer.

Tiden gikk fort på post. Kom piltrenes bukk utpå snauhogsten etter en snau times postering, men feil bukk. Ikke den jeg var ute etter. Kort tid etter kom det en revepels slarkenes, men på (litt) for langt hold, så den gikk skuddfri.

 

Er denne bukken jeg var ute etter.

Bukk1.png.1307d8f418b66f6f565ea7c95e5c9629.png

Dette bildet er tatt få dager forut for bukkejakta, med bukkefar i brunstmodus. Årvåken og stram i nakken som en gardist på vakt forran slottet, som dere ser. Har hatt flere og intime nærmøter med denne bukken, i våres og utover sommeren, men etter 10ende Aug var den søkk borte. Har vært ute etter'n noen ganger, men nei søkk borte, som allerede skrevet. Trodde kanskje nabo-jegeren sønnaforr hadde knertet den, men nok om det.

 

Så kom det ny bukk utpå, lik den på bildet over. Grønt lys og POFF

Med solid anlegg og 160 meters avstand var resultatet gitt.

Easy peasy og lights out. Rett ned på stedet hvil. Høyt bogskudd sikret knall og fall.

222 skuffer aldri forutsatt proper blyspiss i front og korrekt skuddplassering.

Ettersøk i mørket vil man unngå i det lengste. Derfor er knall og fall å foretrekke.

 

Slik ser bukkefar ut på få cm's avstand.

20231028_000833.jpg.4b7bda17724d347b7651784be5dad6e1.jpg

Ganske så lik den på bildet over, eller hva synes dere😉

Dette er en "ung" bukk. Tipper at den er en 3,5åring.

 

Det som derimot ikke var så bra, var at man følte vedmod i etterkant i stedet for glede faktisk.

Har vel skrevet det før, men å filme og jakte samtidig, da får man en helt annen kontakt med viltet, enn noen sekunders nærkontakt gjennom et sikte.

Ikke bra for jegermoralen i det hele tatt.

 

Trøsten er at denne bukken aldri ante hva som skjedde. Nå skal den prekiveres og bli til masse deilige middager utover. Nam nam.

 

Nå skal de få ferie fram til neste månefase hadde jeg tenkt.

Skal prøve meg på et kje da. De er feite og fine oppunder juletider vet dere.

Satser på at det kommer et "reisebrev" til fra denne kanten, før jul.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Ja det er lakker og lir for bukkejakta nå. Her hos oss har det gått tregt og er verken elg eller hjort i bakken ennå. Men denne "storbukken" døde på lørdag, helt uvitende om hva som foregikk.
Fikk meg en "støkk" (er jo ikke så ille så sent) hadde jo studert geviret og alt før jeg skjøt, og når jeg kommer fra har den f... ikke gevir... "Jeg var SIKKER på at det var en bukk" - men så lå jo geviret rett ved siden av.
Var en fin bukk, stor, muligens det største rådyret jeg har skutt noen gang.

 

IMG_3949.JPEG.9e97f0569c22c1f5221e991cf81561c1.JPEG

 

 

IMG_3953.JPEG.3a0b0dd1a04892ee1cb271a9f52ee0dc.JPEG

 

K

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

bobby

Jeg bruker den til venstre i bildet på rådyr og bever.

Lillebroren til høyre er standard revemedisin. Anbefales.

DSCN4062.JPG.8de7f19eac5382e0588ae3c4fd4ffa29.JPG

Med en passende dose N130 bak, går det som en strek i min rifle.

Ikke forskjell i treffpunkt på de to, på de avstandene jeg har prøvd de på.

Gjør det enkelt og greit....bruker samme dose krutt til begge kulevekter.

Hverken revepels, bever eller rådyr har klaget.....så langt.

Virker omtrent som en guillotine.

 

Passet på å kjøpe inn et passende kvanta av begge kulevekter, da prisen var levelig, så går ikke tom hverken i dette eller neste liv.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min påstand er at 222.....vel og merke med rett kule i front tilpasset jobben den skal gjøre......er et undervurdert kaliber pdd.

Ikke mye fikling som skal til før det går som en laser.

De av dere som har en 222 stående i en eller annen variant....ikke kvitt dere med den.

Til de av dere som ikke har.....løp og kjøp😁

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er stadig ute i busken vet dere for å titte og sjekke opp ymse.

Kom plutselig over dette fallhornet etter bukk forleden, på en av turene mine. Lå så fint på kritthvit nysnø.

Dette er hornet sitt dere. Se på den perlingen a.

DSCN4065.JPG.071b346d325be996c8bcb3bce59ffd85.JPG

 

 

DSCN4063.JPG.c91261455c9e869b6e6e78baf60f1f5f.JPG

Tilogmed perling på fremre piggen om dere forstår. Det har jeg ikke sett før

Kan legge til at jeg har sett en god del rådyrgevir opp gjennom årene, i ymse former og fasonger, men da har man sett dette også. Artig.

Stanglengde målt til ca 27 cm. Mao ikke av de lengste. Man må over 30 cm stanglengde for at det skal dufte gull, for å si det slik. Heller ikke rosenkransen er av de mest omfangsrike som dere ser. Tipper at eier av dette fallhornet er 4,5 år gammel. Denne har hatt fri tilgang på salatbaren og sunn og næringsrik kost, de siste årene ut fra perlingen å dømme😀

Om denne karen får et år til å vokse seg til på, da blir det saker. Hadde vært gull.....bokstavelig talt om man fikk denne på kroken i bukke-jakta neste år. Vær sikker på at denne skal følges opp om'en overlever vinteren.

 

Nå skal dette fallhornet får plass på veggen på gutterommet, sammen med de andre falllhorna man har funnet opp gjennom.

Kommer til å henge i godt selskap der dere😀

DSCN4064.JPG.cd75326e4903b654965057240c9aac79.JPG

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...