Jump to content

Pistolskyttere ødelegger for seg selv.


Torf

Recommended Posts

Hadde pistolskytterne opprettet en klasse i finkaliber med lyddemper og en klasse i grovkaliber med lyddemper, i tillegg til å ta med luftpistol i 25m fripistolklassen, hadde denne skytebanen ikke blitt nedlagt. Konservative pistolskyttere er sin egen verste fiende i dagens kamp for å opprettholde eksisterende skytebaner.

 

https://www.nrk.no/osloogviken/nasjonal-kartlegging_-bly-fra-skytebaner-kan-lekke-ut-i-naturen-mange-steder-1.16421314

 

Husk at det også gjelder å ha et beredskapslager av blyfri ammo slik at skyting kan gjennomføres umiddelbart etter et plutselig lokalt forbud mot bruk av blyammo slik at banemotstandere ikke kan komme og si at banen er strengt.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 timer siden):

Hadde pistolskytterne opprettet en klasse i finkaliber med lyddemper og en klasse i grovkaliber med lyddemper, i tillegg til å ta med luftpistol i 25m fripistolklassen, hadde denne skytebanen ikke blitt nedlagt.

Eller enda bedre, hadde ikke kommuner tillatt bygging av hus og hytter tett på skytebaner hadde den ikke måtte legges ned ;) 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (30 minutter siden):

Eller enda bedre, hadde ikke kommuner tillatt bygging av hus og hytter tett på skytebaner hadde den ikke måtte legges ned ;) 

 

Rundt store byer er dette argumentet ikke gangbart. I valget mellom boligbygging og utvidelse av industriområder taper skytebanene hver gang.

Skytterne må tilpasse seg omgivelsene der det er mulig og pistolskytterne er i særklasse de som har minst forståelse av dette. 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min lokale skytebane var i faresonen for noen år siden da Sandnes kommune ville utvikle utmark nær banen til boligformål. Det som berget banen vår var at forsvaret også er bruker av banen. Og da media begynte å kommentere og videreformidle planene, var forsvaret raskt på banen og kunngjorde at i så fall ville de legge ned Vatneleiren og finne seg en ny adresse. Rekruttskolen ymtet frampå om det samme. Begge er gode arbeidsgivere i vertskommunene sine, og også gode kunder for lokalt næringsliv som selger tjenester til dem. Selvfølgelig var politikeren raskt på banen og forsikret om at disse boligene aldri ville være en trussel mot skytebanen, men forsvaret sa bare "yeah right" . Som alle vet er politikere de siste man kan ha tillit til, og det ga forsvaret klart utrykk for. Boligene ble aldri bygget og banen er i drift enda.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

Appeasement har aldri fungert, en klatrer da bare opp i masta på en synkende båt.

 

Fortell det til leirdueskytterne som har skiftet fra bly til stål.

Om ikke annet synker leirdueskuta saktere enn balja til pistolgutta som nekter å foreta seg noe.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er heller ingen tvil om at de støydempende frambyggene på riflebaner har bidratt (sterkt) til å bevare en hel del baner.  Antall folk som hører, eller er plaget av støyen går kraftig ned, og det gjør det mye lettere å kunne opprettholde banene. 100m-banen vår kan knapt høres til skytterhuset når det skytes med 22LR - det sier seg selv at det er vanskelig å finne argumenter for å begrense aktiviteten. Bly, ja det samles opp, Brannfare? Ja, vi vanner hele banen. "Tiltak" heter det, 

 

Tiltak er et magisk ord i politikk og forvaltning. Jeg satt i styret til en flyklubb en gang, og naboene klaga fælt på at vi fløy i helgene (som var da vi hadde tid til det..) og krevde stans, stenging av flyplassen (privat flyplass, bygd og eid av flyklubbene) . Kommunen var part, siden det var de som gav tillatelse til å ha flyplass der, og de krevde "støyreduserende tiltak". Klagerne så for seg stopp i flyginga, og vi tilbød reduserte flytider, og å montere støydemping på flyet. Støydempingen ble dokumentert i dB fra et annet fly, og godtatt. Det dempa mange dB, men det var jo knapt 30-40 fra før der de som klagde hadde hytte.

 

Så flytidene ble begrenset til 9 til 21 - da er det jo "begrenset"... og flyet har 4-bladet plastpropell og eksospotte, ikke lenger (nesten) fri eksos. Det lager en annen lyd ihvertfall.

Nesten ingen inngrep i vår virksomhet, kommunen fornøyd - de som klaga var ikke fornøyd (de kan jo ennå høre flyene om de lytter), men tomme for argumenter. Dette er > 25 år siden, og flyplassen har mer trafikk enn noen gang.

 

Lyddempere er også magiske, der jeg skyter (mest) langhold prøver i å bruke mest mulig lyddempere. Om alle bruker lyddemper kan kanpt noen høre skytinga utenfor eiendommen. uten lyddemper er det litt avhengig av værforholdene - flere tusen personer som hører det, om de er utendørs der de bor. "Plaget" tror jeg ikke de er, siden det fort er kilometer unna, men høre det kan de, og klage kan de finne på (ikke hørt ennå) , men det de ikke hører, det tenker de ikke på.

 

 

 

K

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (2 timer siden):

Arrangerte NM rifle 50m i helga. Inne på standplass satt funksjonærer og publikum stort sett uten hørselvern. Fremtiden for det store volum av skyting er .22.

Vet du hva man mener når man snakker om å "trekke opp stigen etter seg" ?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (41 minutter siden):

Kan like gjerne gå over til laservåpen først som sist da, dersom man allerede har kapitulert såpass langt at "22 er fremtiden".

Jeg skal gladelig gå over til laservåpen, når de blir godkjent til storviltjakt.

 

 

K

  • Like 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (4 timer siden):

Arrangerte NM rifle 50m i helga. Inne på standplass satt funksjonærer og publikum stort sett uten hørselvern. Fremtiden for det store volum av skyting er .22.

 

Jeg tror også 22lr kan være framtiden for mengdeskyting for "massene" hvis man får ordnet opp i blyproblematikken.

 

Akkurat nå er det to brukergrupper som oppfyller miljøkrav med tanke på forurensingsproblematikken på Løvenskioldbanen; leirdue og Forsvaret/Garden.

Men, spesielt leirdue har et støyproblem der..

Grovkaliber rifle kan gjennomføre tiltak, ref M67, og bruke blyfrie kuler og lyddempere på "jaktriflene".

Det verste er at nå har Landrø blyfrie riflekuler til trening på lager som er rimeligere enn de aller fleste match og jaktkuler med bly.

image.png.ca7e88a12be6d2a514d98c5c02265874.png

 

Så var det pistol da..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (7 minutter siden):

 

Jeg tror også 22lr kan være framtiden for mengdeskyting for "massene" hvis man får ordnet opp i blyproblematikken.

Altså, mestparten av skyting er allerede, og har lenge vært 22LR. Det brukes til konkurranse, og i svært stor grad til trening for programmene som går med grovkaliber. Men jeg mener bestemt at skyting blir fattigere, og tildels mindre (u) interessant, om hovedpoenget skal være 22LR på 50m. Da blir det nok mer motorsykkel og seil og andre ting enn skyting her i gården ihvertfall.

 

Torf skrev (7 minutter siden):

Akkurat nå er det to brukergrupper som oppfyller miljøkrav med tanke på forurensingsproblematikken på Løvenskioldbanen; leirdue og Forsvaret/Garden.

Men, spesielt leirdue har et støyproblem der..

Grovkaliber rifle kan gjennomføre tiltak, ref M67, og bruke blyfrie kuler og lyddempere på "jaktriflene".

Det eneste problemet med blyfri kuler er skytternes motvilje. Men jeg er veldig i tvil om bly egentlig ER et problem, så det løser egentlig ingen ting annet enn noe i hodet på miljøvernerne.

 

Torf skrev (7 minutter siden):

Det verste er at nå har Landrø blyfrie riflekuler til trening på lager som er rimeligere enn de aller fleste match og jaktkuler med bly.

Meget bra kuler også

 

Torf skrev (7 minutter siden):

 

Så var det pistol da..

Her som du begynte med, motviljen meget stor. Nevn blyfri kuler, som er uproblematisk i pistol, og du får et krasst, "UMULIG", samme med lyddemper. Og lyddemper på pistol er sådær, men selv støydempende frambygg er fyfy, pistolbanen her bråker vesentlig mer enn riflebanen, ikke litt, men svært mye. Man kan stå midt i mellom dem (er 100m mellom) og høre forskjellen, som er dramatisk.
DFS banen ble bygd med frambygg, mange meter med støydempende materiale over og rundt kulebanen foran standplass. Det var aldri et tema å ikke ha det, like slevsagt som å ha skiver omtrent. Pistolbanen ble bygd 10 år senere, uten.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (8 timer siden):

@M67 Sånn, for å spore av som vanlig..

 

Har du testet 100gr og 120gr 6,5-kulene? Finnes det noe om bc etc. noe sted for disse kulene i forskjellige kalibre? Spesielt også i .30.

Jeg har testet 120 og 100gr i 6.5mm. De har vært svært presise, noe som hjelper også på langt hold, selv med den relativt begrensede BCen. BC har jeg målt nokså nøyaktig (to kronografer), skal legge den ut senere, har de ikke her.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (21 timer siden):

Vet du hva man mener når man snakker om å "trekke opp stigen etter seg" ?

 

K

Tror jeg vet. Hvis målet er smell og rekyl, er 22 er dårlig valg. Men hvis gleden ligger å perfeksjonere egne skyteprestasjoner, er det utmerket. I helga hadde jeg gleden av å se de beste i verden vise hvordan skyting kan gjøres - med 22

  • Dont like 2
  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (19 timer siden):

. Nevn blyfri kuler, som er uproblematisk i pistol, og du får et krasst, "UMULIG", samme med lyddemper.


Jeg er nok en av de krasse når det kommer til dette temaet. 

 

Det er flere grunner til at blyfritt og lyddemper ikke er uproblematisk i pistol, vi kan jo begynne med regelverket. NSF er underlagt ISSF, og regelverket der forbyr lyddempere. "Compensators, muzzle brakes, perforated barrels or any device(s) functioning in a similar manner are not allowed" er ordlyden som brukes. Og om prosjektiler: "All projectiles used must be made only of lead or similar soft material.". Nå har vi riktig nok et nasjonalt unntak som tillater bruk av mantlet ammunisjon, og prosjektiler av vismut eller andre "soft materials" kan produseres, selv om slikt ikke akkurat er vanlig å se på butikkene. Jeg har prøvd å støpe kuler av vismut, men gav opp da jeg ikke var i stand til å lage kuler av brukbar kvalitet. 

 

For noen år siden testet jeg også blyfrie salongpatroner. Prisen var som for gode matchpatroner, men presisjonen var ufattelig dårlig.

 

Blyfri .32 S&W Long har jeg aldri hørt om.

 

Blyfri ammo til grovere revolvere finner jeg ikke til salgs i Norge, men blyfrie kuler finnes å få kjøpt. De billigste jeg finner til Magnum 2-revolveren koster riktig nok tjue kroner per stykk, så en runde i feltløypa kommer på en rund tusenlapp bare i kuler. Revolverfelt blir en hundrelapp billigere. 

 

Sivil blyfri 9mm finnes. Prisen er godt over det dobbelte av vanlig ammo, og ammoen klarer ikke faktorkravet til militærfelt. Den klarer heller ikke faktorkravet i DSSN.

 

I DSSN kan forresten lyddemper i teorien benyttes i Open Division, men det vil være idiotisk siden timeren må ha et smell for å reagere. Dessuten vil en skytter bli mindre konkurransedyktig med en lyddemper på pipa i stedet for en kompensator.

 

Siden vi først er inne på andre forbund enn NSF, så sier regelverket hos SWS at blykuler er det eneste som tillates. Det samme gjør regelverket hos NSU. Våpnene som brukes i disse forbundene er uansett ikke egnet for noe annet enn blykuler. Og lyddemper? På munnladingsvåpen og svartkruttrevolvere?

 

Blyfrie kuler og lyddemper på pistol er bare uproblematisk dersom en velger å se bort fra nasjonalt og internasjonalt regelverk, pris, tilgjengelighet og eksisterende teknologi. Alternativt er det bare å låne opp noen millioner og bygge seg innendørsbaner (det blir morsomt med svartkrutt), eller feltløyper og dynamiskbaner med kulefangere bak alle blinker, eller godkjente sandfang som må miljøsaneres med jevne mellomrom, og støydempende vegger rundt det hele.

 

Alle de små klubbene som ikke har, og ikke får lånt disse millionene (de fleste klubbene i Norge) får heller bare la være å skyte svartkrutt, CAS, magnum, dynamisk, "skikkelig" feltskyting og grovpistol. Det er jo helt uproblematisk...

 

 

nhd skrev (35 minutter siden):

Hvis målet er smell og rekyl, er 22 er dårlig valg. Men hvis gleden ligger å perfeksjonere egne skyteprestasjoner, er det utmerket. I helga hadde jeg gleden av å se de beste i verden vise hvordan skyting kan gjøres - med 22

 

Dette er dessverre en alt for vanlig holdning i skytternorge. "Min" form for skyting er den rette. Alle andre former for skyting er egentlig bare tull, og de som driver med dette bør snarest mulig konvertere til å like det samme som jeg liker. Det er jo til deres eget beste at de ser lyset og liker det samme som meg!

 

"Hvis gleden ligger i å perfeksjonere egne skyteprestasjoner er det utmerket" om man bare kutter ut å skyte med .22 også. De beste i verden kan vise hvordan skyting kan gjøres - med luftpistol. Eller enda bedre - om vi kutter ut luftpistol også kan de beste i verden vise oss hvordan skyting kan gjøres - med simulator!

 

Hos meg ligger gleden i toleransen for mangfoldet i skytternorge, i at jeg fremdeles har muligheten til å kose meg med å støpe fine kuler, lade bedre ammunisjon enn det fabrikkene gjør, bygge gode feltløyper og dynamiskstager, og øke egne skyteprestasjoner med andre våpen enn de som benyttes av de beste i verden...

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, M67 said:

Jeg skal gladelig gå over til laservåpen, når de blir godkjent til storviltjakt.

Har det ikke vært skogbrann før så kommer det til å bli det da 😂 «Starhunt» 2.0…


 

Da fikk jeg også brutt prinsippet mitt med bruk av en tommel ned. @nhd den fortjener du virkelig! Snakker om å skyte seg selv i foten?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

@Cogito

 

Nå nevnte ikke jeg bly og støy som et problem.

 

Støy kan håndteres på mange måter. Lyddemper er en av dem. Støydemping av baner er et annet.

Forbud mot bly kan komme når som helst.

Pistolskytterne må selv iverksette tiltak slik at de ikke blir baneløse og uten mulighet til å skyte.

At det vil koste mer å skyte blyfritt med håndvåpen gjelder nå hvis man da ikke er metallsiluettskytter i prod og fri.

På forbundsnivå må det gjøres endringer i regler og programmer slik at de blir tilpasset en blyfri verden. Hvis ikke pistolskytterne setter igang selv med slike tiltak kommer bane etter bane til å bli stengt. Det er det vel ingen som ønsker?

 

nhd fikk en tommel ned litt opp i tråden. Jeg synes det faktisk er mye verre at GGG'ene ikke vil gjøre endringer, med de konsekvensene det har, slik at pistolskyttere som er villige til å gjøre endringer mister skytemulighetene sine ved at baner blir stengt. Ref, feks banen ved Gjersjøen.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Cogito skrev (40 minutter siden):

Dette er dessverre en alt for vanlig holdning i skytternorge. "Min" form for skyting er den rette. Alle andre former for skyting er egentlig bare tull, og de som driver med dette bør snarest mulig konvertere til å like det samme som jeg liker. Det er jo til deres eget beste at de ser lyset og liker det samme som meg!

Jeg har ingen tanker om at dette er det eneste rette. Jeg skyter regelmessig rifle med 223. 6mm, 6,5 og 308W samt grovfelt, militærfelt og revolverfelt og har stor glede av det. Men jeg ser det ikke som verdens undergang om jeg stort sett må skyte luft og .22 i fremtiden. For meg er det gleden ved å skyte som er viktigst - ikke hvilket kaliber jeg skyter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (4 timer siden):

I helga hadde jeg gleden av å se de beste i verden vise hvordan skyting kan gjøres - med 22

De er de beste i verden med 22, på 50m. Og de viser deg hvordan skyting på 50m med 22 skal gjøres - om man skyter saaakte, og i nøye planlagte stillinger... Skyting er (ennå) mer enn det. Og vi prøver faktisk å beholde det som mer enn det. Dersom du er fornøyd med 22 på 50m, saakte, for all del, driv med det - MEN IKKE FORUTSETT AT ALLE VI ANDRE SKAL! (muntlig ville jeg lagt til en hel del her, som man ikke lærer på skolen...)
Å legge til grunn at vi som søker andre/ flere utfordringer enn "Det Perfekte Avtrekket" bare har smell og rekyl som mål er ikke bare fjernt, det er frekt. 

 

Men ta dem med til en fjelltopp, og sett blinken på en annen - sånn 12-1300m unna ;) Skyting er mer enn 50m, mer enn 22, og mer enn perfekt syn og perfekte avtrekk. Det er lading, vind (jada det er vind på 50, jeg har skutt 50m jeg og - og det er noe helt annet) det er ballistikk, det er utmark, felt, bakker, rekyl og mer til. 

Noen 50m skyttere er gode allround, andre er helt håpløse med noe annet. våpenkulturen er ikke dårlig, men den den er mangelfull, man har som utgangspunkt at våpen er tomme og ufarlige når de ikke sikter på blinken.
50m med 22 er en bitteliten, minimal del av skyting, og vi KAN IKKE HA at bare det blir igjen.

 

Hvorfor skyter du 6.5, eller MR223, om du mener det er 22 som veien å gå? Jeg må tilstå at jeg ser på alle som skyter noe annet enn 22, og samtidig mener at vi "bare kan gå helt over til 22" som rene hyklere.

 

nhd skrev (3 timer siden):

For meg er det gleden ved å skyte som er viktigst - ikke hvilket kaliber jeg skyter.

Det gjelder meg også - og jeg legger mye i 22-skyting for tida, men jeg innser faktisk, og det overrasker meg veldig at ikke du gjør det - at det er veldig mye innen skyting man ikke kan bruke 22LR til.

 

La oss skyte 22LR, og skyt for all del 22, men jeg er faktisk ekstremt lei av å høre at "vi like godt kan skyte 22". Vi kan ikke det. Og vi trenger ikke det.

 

K

Edited by M67
  • Like 8
  • Thanks 6
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Jeg synes det faktisk er mye verre at GGG'ene ikke vil gjøre endringer, med de konsekvensene det har, slik at pistolskyttere som er villige til å gjøre endringer mister skytemulighetene sine ved at baner blir stengt.

Av og til så er det bare ikke muligheter til å gjøre endringer uten og ødelegge skytinga helt. Da skjønner jeg godt at stigen på et tidspunkt trekkes opp. Det er ofte slik at hvis du først begynner med å gi lillefingeren så er hele kroppen røska vekk. (Jeg snakker av erfaring). Det er en sykelig motstand mot skytebaner, og da mener jeg sykelig! Det burde vært en diagnose som kunne kvalifisere for tvangsbehandling etter alt jeg har sett og hørt fra motstandere i de 30 åra jeg har vært aktiv i antagelig Norges verste og mest talentløse kommune. Jeg er sikker på at for alle pengene det har vært gjort skytebane utredninger over denne perioden kunne man antagelig ha bygget en «lyddempet» hall som rommet all skyteaktivitet.

Feige politikere og sinnsyke aktivister er det største problemet for skyting etterfulgt av miljø/naturvern-hysteri og snart kosthold og veganisme. Når man er i mindretall så bukker man under. Jeg sier bare, gi barna en annen oppdragelse og rekrutter. Slutt å vær så inn i h…. naiv!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Bly

 

Jeg sier ikke enten eller. Jeg sier både og.

For pistol gjelder det å få inn en ny gren og/eller en regelendring eller to som gjør det mulig å fortsette og bruke en skytebane som er i faresonen. Hva er problemet med det?

 

Grovkaliber rifle er egentlig i mål når det gjelder forurensing og støy. Leirdue når det gjelder forurensing.

 

Når det gjelder rekruttering har antall medlemmer i min klubb økt med ca 150, fra ca 700 til 850, på to år. Det er bare å ta opp den konkurransen.. Og det med en kontigent på ca 2k.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Hva er problemet med det?

Hmm, ja hva er problemet med det? Jeg tipper at er de først ute etter banen så gir de seg ikke før spikeren sitter i kista. Det er i hvert fall slik «krigen» foregå her i kommunen.

 

Jeg har lenge vært en av de som synes at det å finne et kompromiss har vært en god plan for alle, men jeg må bare innrømme å ha tatt skammelig feil.

Link to comment
Share on other sites

Pistolskyttere er slik mange ihuga DFSere er. Er det ikke Sauer 200, 6,5x55 eller 22lr, diopersikter og skytterdress da er det ikke så farlig med det. Skyttersporten burde alle samles og jobbe sammen, meeen det greier de ikke og det kan blir alle våpeneieres "død"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@JegermeisternFår håpe det blir en trend her også, men jeg tviler når jeg ser hvordan motstandere argumenterer. På meg virker det nesten som om de heller vil ha et russisk regime enn skytebane og NATO medlemskap? De virker en smule naiv, eller kanskje er de bare «egoistisk» fra mitt ståsted? Mange av de samme folkene er livredde for atomubåter som av og til ligger ved kai. Forstå det den som kan?
 

Jeg kan til en viss grad skjønne at noen ikke vil ha en skytebane som nabo hvis man ikke skyter selv, men det gjelder jo også flyplass, industri, vei og egentlig alt som lager lyd. 
 

Nå ser det kanskje ut til at HV er med på å tippe lasset i favør mot ny skytebane. Vi får se? Jeg tipper at siste ordet etter 50 år med konflikt ikke er sagt. Jeg blir forundret om jeg skal oppleve at det bygges en ny skytebane i min levetid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Torf skrev (På 18.6.2023 den 10.27):

Hadde pistolskytterne opprettet en klasse i finkaliber med lyddemper og en klasse i grovkaliber med lyddemper, i tillegg til å ta med luftpistol i 25m fripistolklassen, hadde denne skytebanen ikke blitt nedlagt. Konservative pistolskyttere er sin egen verste fiende i dagens kamp for å opprettholde eksisterende skytebaner.

 

https://www.nrk.no/osloogviken/nasjonal-kartlegging_-bly-fra-skytebaner-kan-lekke-ut-i-naturen-mange-steder-1.16421314

 

Husk at det også gjelder å ha et beredskapslager av blyfri ammo slik at skyting kan gjennomføres umiddelbart etter et plutselig lokalt forbud mot bruk av blyammo slik at banemotstandere ikke kan komme og si at banen er strengt.

Hva var problemet med bare å møtes å SKYTE?  Det er da ingen forbud mot å møtes på banen å bare skyte, helst hver dag?
Og for all del, regler kan man lage etter behov og skyte når man vil.  Har holdt på i over 30 år med uapproberte stevner.
Men "problemet", de seriøse skytterne, De Kongelig Norske Seriøse Skyttere, kommer bare til approberte stevner og skyter om premiepenger. De er interessert i POENG ikke skytevåpen og skytebaner. De kunne like gjerne ha drevet med kappgang eller 5000m om ikke fysikken hadde satt bom for det......

Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (4 timer siden):

Hva var problemet med bare å møtes å SKYTE?  Det er da ingen forbud mot å møtes på banen å bare skyte, helst hver dag?
Og for all del, regler kan man lage etter behov og skyte når man vil.  Har holdt på i over 30 år med uapproberte stevner.
Men "problemet", de seriøse skytterne, De Kongelig Norske Seriøse Skyttere, kommer bare til approberte stevner og skyter om premiepenger. De er interessert i POENG ikke skytevåpen og skytebaner. De kunne like gjerne ha drevet med kappgang eller 5000m om ikke fysikken hadde satt bom for det......

 

Har ingen problemer med det du skriver.

 

Men, hadde NSSF hatt en formell klasse for 22LR pistoler med lyddemper hadde pistolbanen på Kolbotn ikke blitt stengt, og du kunne stått der og skutt så mye uformell koseskyting du ville med grov og finkalibrede våpen med lyddemper.

 

Om 30år kommer det til å være flere pistolskyttere som skyter med demper. De har dessverre ingen bane på Kolbotn å skyte på fordi dagens generasjon pistolskyttere er selvdestruktivt konservative.

 

På samme måte som man kjøper en pistol til en formell NSSF pistolgren, feks "Militærfelt", må man ha formelt grunnlag for å opprettholde en skytebane.

 

Prøv å søke politiet om en 9mm pistol til "Koseskyting" uten forbundstilknyting og se hva resultatet blir. På samme måte må man ha et formelt grunnlag, formell skytegren, for å kunne dokumentere opprettholdelsen av en skytebane. "Koseskyting" holder ikke i et bynært pressområde..

 

Jeg er koseskytter med pistol selv og har en Browning i 22lr med demper. Den skyter jeg ganske mye med på en 50m riflebane uten å skille meg fra skuddsignaturen til miniatyrriflene. På søndager er finpistolbanen ved siden av, 20m unna, stengt pga skytestøy. Riflebanen er åpen på søndager, og jeg skyter så mye jeg vil med pistolen med demper fordi ingen hører forskjell fra riflene. Hadde pistolgutta satt demper på en treningspistol kunne de skutt søndager de også, men nei..

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...