Jump to content

Blyfri hagleammunisjon til rådyr


Hjort1

Recommended Posts

Hei og hopp!

Går inn i min første sesong med jakt på rådyr med blyfri hagleammunisjon i kombien (kal 12/76). Noen som har noen tips eller erfaringer å dele rundt hvilken blyfri hagleammo dere har brukt på rådyrjakt i kaliber? Eventuelt link til nettside eller tips til butikk på sørlandet som har noe inne.

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (8 timer siden):

Hvorfor ikke bare bruke en slug? Forbudet rammer ikke slugs så vidt jeg har forstått.

 

 

Jeg snakket med Miljødirektoratet tidligere i år og de sa at forbudet gjeller ikke slugs. 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (8 timer siden):

@Hjort1 Lite utvalg enda. Men du har disse. Brukte tilsvarende i 12/70 og 34 gram ladnig og de gjorde jobben de. Ikke billig, men hvor mange patroner bruker du i året på rådyrjakta? ;)

 

https://www.jaktdepotet.no/1276-hevi-shot-40g-no4

Hørt en del bra om Hevi shot! Om du har brukt 34 gram ladning bør disse i linken være plenty, selv om jeg tolker de som 4er? Ikke skutt rådyr med mindre hagl en 2er til nå. Pris har uansett null å bety, går ikke mer enn tre-fire skudd på et år.

Takk!

 

lolinski skrev (8 timer siden):

Hvorfor ikke bare bruke en slug? Forbudet rammer ikke slugs så vidt jeg har forstått.

 

 

Slug er nok uaktuelt. Da bruker jeg heller rifleløpet.

 

 

Ser norma har noe liggende: https://www.norma.as/nitedals/117413/nitedals-ekspress-bismuth-12-70-us2-36-g-bismuthpatron-godt-egnet-til-småviltjakt

Noen som har prøvd disse? Står de kan leveres som 2er med 36gram ladning.

Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (38 minutter siden):

Ser norma har noe liggende: https://www.norma.as/nitedals/117413/nitedals-ekspress-bismuth-12-70-us2-36-g-bismuthpatron-godt-egnet-til-småviltjakt

Noen som har prøvd disse? Står de kan leveres som 2er med 36gram ladning.

Det er ett dårligere alternativ enn bly eller tungsten. 36g hagl betyr gjerne lavere utgangshastighet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (3 timer siden):

.....som passer bruksområdet

Det passer på absolutt ingen måte bruksområdet. 

 

Hjort1 skrev (1 time siden):

Da bruker jeg heller rifleløpet.

Nettopp. 

 

lolinski skrev (3 timer siden):

så du trenger ikke å være så nebbete.

Det må være lov, når forslaget er så dumt. Siden du åpenbart ikke har jaktet så mye rådyr. Man bruker hagle, når rådyrene kommer i noe fart på kloss hold. Ville man prøvd med rifle eller slug på disse skuddsjansene vil det være en svært høy sjanse for bom eller skadeskyting.

 

 

Edited by amatør
Skrivefeil
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde man slutte med haglenummer eller diameter til haglene når man tar bruk nye materialer med annen egenvekt enn bly. Man burde oppgi antall hagl, og vekten til hele ladningen. Da ville man heller sammenliknet hagl med samme vekt enn med samme diameter.

 

Til rådyr foretrekker jeg patroner med ca 100 hagl. Det gir etter min mening et bra kompromiss mellom tilstrekkelig dekning og antal hagl man finner i maten.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Hjort1: ser at du opprettet to tråder med samme tema i går, en under "hagleskyting" og denne under "hagle". Det holder å lage én tråd om én sak. Den andre tråden ligger her, du bør ha fått endel gode tips der.

 

Forslaget over om slugs på rådyr kan umulig komme fra noen som har jaktet mye rådyr med hagle...   

 

Som jeg skrev i den andre tråden, anbefaler å teste aktuelle patroner på papp i den hagla som skal brukes på jakt. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

SteinarBM skrev (29 minutter siden):

@Hjort1: ser at du opprettet to tråder med samme tema i går, en under "hagleskyting" og denne under "hagle". Det holder å lage én tråd om én sak. Den andre tråden ligger her, du bør ha fått endel gode tips der.

 

Forslaget over om slugs på rådyr kan umulig komme fra noen som har jaktet mye rådyr med hagle...   

 

Som jeg skrev i den andre tråden, anbefaler å teste aktuelle patroner på papp i den hagla som skal brukes på jakt. 

Stusset litt selv nå ser jeg, trodde ikke jeg publiserte den andre. Beklager, var et bomskudd fra min side!

Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (3 timer siden):

Hørt en del bra om Hevi shot! Om du har brukt 34 gram ladning bør disse i linken være plenty, selv om jeg tolker de som 4er? Ikke skutt rådyr med mindre hagl en 2er til nå. Pris har uansett null å bety, går ikke mer enn tre-fire skudd på et år.

Takk!

HS er tunge og harde så små hagl(4er) skyter gjennom rådyr lett. De jeg har med 34 gram er us 5 (3mm) og hadde like god effekt som BB vismuth fra Eley og 2 med bly som ble brukt før forbudet. Når bly ble lovlig igjen fortsatte jeg å bruke HS patronene i den hagla som var ny nok. Den gamle sideliggeren fikk klare seg med vismuth under forbudet og bly når det ble lov igjen. Nå blir det vismuth igjen til den :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ammox wolfram 3mm gikk dypere enn 3.7mm bly i testen på 50m så "skikkelige' wolfram hagl og bly kan ikke sammenlignes likt mot likt.

 

Slug eller brenneke dreper uten tvil et rådyr, men hvorfor diskutere de i denne sammenhengen?

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@lolinski høres ikke ut som om at du har mye erfaring med slugs...
Dessuten er det ingen her som har påstått at slugs ikke dreper rådyr. Påstanden er at det er mindre egnet enn hagl, og der er jeg helt enig i forhold til den type skudd man vanligvis får mulighet til med hagle på rådyr (kort avstand i fart). Stillestående og med sikte kan slugs ha noe for seg, men ikke mot rådyr i fart.


I Danmark skytes det MYE rådyr med hagl, og der er noen av de mest brukte haglstørrelsene 4 og 5. Nettopp fordi at det funker, og fordi det er en grei haglstørrelse for mye forskjellig slags vilt på en drivjakt. De jeg kjenner der, som på drivjakter bare skyter rådyr, og lar fugler og hare gå forbi, bruker ofte hagl i størrelse 2-3, men de fleste rådyr felles med størrelse 4 og 5.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (27 minutter siden):

 

@amatør

Ville ihvertfall ikke brukt fuglehagl på rådyr slik som #5. Det er bare skadeskyting. Kan sikkert funke om du skyter halsen/hodet men det virker langt fra etisk for meg. God, ekspanderende slug gjennom hjerte/lunger funker mye bedre. Funker på bamse, funker på rådyr.

 

Brukernavnet ditt er meget passende. At slugs ikke dreper et rådyr. Er det dummeste jeg har hørt 

 

 

lolinski skrev (8 minutter siden):

Trodde problemet var kloss hold, nå diskuterer vi plutselig 50 meter?

 

 

Jeg bare stikker jeg. Skadeskyt i vei. Jeg skal ikke bry meg. Spesielt når dere begynner å nevne driv"jakt", fysj og fy.


@Expert Hunter er tilbake😂

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

uMtuli skrev (4 minutter siden):

Påstanden er at det er mindre egnet enn hagl, og der er jeg helt enig i forhold til den type skudd man vanligvis får mulighet til med hagle på rådyr (kort avstand i fart). Stillestående og med sikte kan slugs ha noe for seg, men ikke mot rådyr i fart.

I en kombi er det ikke bare mindre egnet, men totalt bortkastet. Man har ett løp til, og der er det en riflepatron…

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (9 minutter siden):

Trodde problemet var kloss hold, nå diskuterer vi plutselig 50 meter?

 

 

Jeg bare stikker jeg. Skadeskyt i vei. Jeg skal ikke bry meg. Spesielt når dere begynner å nevne driv"jakt", fysj og fy.

Nei vi diskuterer ikke skudd på rådyr fra 50m avstand. Som jeg skrev så ble testen gjort på 50m, jeg vil tro at noe som er godt nok på 50m gjør jobben på 20m også eller hva tenker du?

Trådstarter spør om tips til hagl som skal brukes i en kombi, på lengre hold tenker jeg han bruker rifle løpet.

Link to comment
Share on other sites

Slug er uaktuelt, har kombi av en grunn.

 

Fredags kveld, regner med der sklir mer og mer ut etter hvert som kvelden går, men om noen har noen flere tips til gode blyfrie rådyrpatroner så hyl ut :)

Edited by Hjort1
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Sjekka i skapet. Saga Tungsten var det jeg brukte på de få dyrene jeg skjøt med tungsten. Brukt samme patronen på storfugl. Mener det er ganske god trøkk i denne. 
 

Ref; sluggs så har jeg alltid ett par stk i lomma på rådyrjakt. Man dobler holdet i forhold til hagl, og slaktene blir stort sett veldig fine. Har skutt noen rådyr med sluggs opp igjennom, og ved noen former for snikjakt i tett skog er det ett veldig bra alternativ til rifle. Bakdelen er naturligvis at man mister marginene som hagle gir på trange poster, hvor dyrene gjerne kommer i fart. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (På 5.5.2023 den 7.37):

Det er ett dårligere alternativ enn bly eller tungsten. 36g hagl betyr gjerne lavere utgangshastighet. 

Lavere utgangshastighet i forhold til hva? De raskeste fabrikkladde blypatronene ligger i alle fall på rundt 36 g.

Edited by Friskus
Link to comment
Share on other sites

Friskus skrev (2 timer siden):

Lavere utgangshastighet i forhold til hva? De raskeste fabrikkladde blypatronene ligger i alle fall på rundt 36 g.

 
ikke når det er snakk om 12/70 patroner som her. Jo lavere vekt på ladninga desto høyere teoretisk hastighet. Ikke veldig mange 12/70 patroner med 36g ladning som er over 450m/s

Link to comment
Share on other sites

Jeg har målt Winchester Super Pheasant i 12/70 til over 440 m/s i snitthastighet i min hagle. Disse har haglvekt tett oppunder 40g. Både Federal Prairie Storm og Upland Load i 12/70 har 36g ladning og nærmere 460 m/s, i samme hagle. Jeg har ikke vært borti 30-32g ladninger med tilsvarende hastigheter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Joda både Rottweil, Winchester osv har kjappere hastighet med lettere ladninger. 
Se f.eks på Winchester Super X. Den fås i 12/70 med 30g hagl og V0 på 470m/s.

Noen raske 36g’er det vel som du nevner, men hen spurte om en Bismuth patron. 
Og for å gjenta- jo tyngre haglladning desto seinere v0.. sånn teoretisk sett.

Det raskeste fabrikkladde man får er vel 12/76 stålpatronen til Remington med 32g hagl. Den er vel godt over 500m/s. Finnes også noen veldig kjappe 12/70 24g og 28g med stål som vi skjøt for noen år siden. 

Ingenting av dette tror jeg betyr særlig mye med bly eller wolfram/tungsten. Men med stål eller Bismuth jager jeg hastighet og går opp litt på haglstørrelse. 

Link to comment
Share on other sites

I teorien, og da med tanke på hjemmeladd – ja selvfølgelig, i praksis når det gjelder fabrikkammo i bly – nei. Winchester Superspeed over 430 m/s, Eley VIP Game Extreme nærmere 440 m/s. (71 cm pipe, extended choke) Har ikke testskutt 24, 28, 30 eller 32 grams blyladninger som matcher noen av de tidligere nevnte 36-40g patronene, selv om det sikkert har eksistert. Mulig dette ikke gjelder for vismut og andre haglmaterialer.

Link to comment
Share on other sites

Burde være mulig å hente en slags fasit i denne tråden. Ut fra det jeg hadde tall på lokalt var en 35 grams patron raskest med en 32-grammer på andre plass, men jeg hadde ikke data på så mange patroner.

Edited by erikraude
https://www.kammeret.no/topic/79622-test-av-haglepatroner/#comment-1201091
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ved forrige blyforbud, brukte jeg hevi-shot hagl nr.2 på rådyr i kaliber 20. Merka aldri forskjell i effekt kontra bly-hagl nr 2.

 

Uansett kaliber og ladning, så er det viktig å begrense seg ift skuddavstand når man bruker hagle. 15-20 mtr så går de rett ned med et godt treff. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 9/20/2023 at 2:20 PM, DanielV said:

Slit med å finne hevi-shot i kal20 på nett no, men det er kanskje alderen som sig på... Nokon som har tips?

Sliter selv med å finne noe som helst blyfritt som egner seg på rådyr i 20/70 eller 20/76. Føler jeg har tråla nettet bra også. 

Så om noen ser noe et sted så si gjerne ifra🙂

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (14 timer siden):

Sliter selv med å finne noe som helst blyfritt som egner seg på rådyr i 20/70 eller 20/76. Føler jeg har tråla nettet bra også. 

Så om noen ser noe et sted så si gjerne ifra🙂

Dette er ikkje eit innlegg for å trolle, veit her blir skrik og hyl ut av det eg no skriver.

Det er slik at forbud mot bruk av bly begrenser seg til 100 meter frå våtmarksområder, det er ingen ting som forbyr bruk av blyhagl utanfor denne definerte grensa.
Altså om man har ein rådyrpost med ein skuddsektor godt utanfor denne definerte 100 metersona så kan man fortsatt heilt lovleg skyte med blyhagl. Ettersom blyfritt er tilnærma likestilt med hønsetenner så kan det vere fordel og ønskeleg å bruke denne type ammunisjon der lovverket faktisk krever det for å ikkje gå tom.

Så vil sikkert no hylekoret formane meg om at det OGSÅ! er forbudt å bære blyhagl innanfor denne 100m sonen.

Ja det er korrekt, men då har man ikkje lest tillegsteksten som forteller at det er den enkelte som skal bevise at man har til hensikt å bruke blyammunisjonen et annet sted og bare fraktet den gjennom våtmarksområdet. Altså er det ikkje hogget i stein at bly er totalt bannlyst å ha med seg innefor det definerte området. Det behøver vel ikke være verre enn at blyammunisjonen ligger godt nedpakket nederst i sekken og er utilgjengelig og blyfritt er det som er ladd opp samt lett tilgjengelig i slike områder. Når man er på post el. og i lovlig område så kan man pakke frem blyammo og spare på den blyfrie.

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...