Jump to content

Blyfri jaktammunisjon rådyr


Hjort1

Recommended Posts

Hagl i wolfram-material (tungsten) i størrelse US 2, 3 eller 4 er et greit utgangspunkt på rådyr mener jeg. Noen bruker enda grovere hagl og tror at de kan øke rekkevidden, men da ender du fort opp med ganske dårlig dekning og potensielt store hull i haglsvermen. Jeg ser ikke poenget med grovere hagl enn US2, selv US4 går gjennom en rådyrkropp på 20 m.   

 

Kanskje det aller råeste på markedet nå er Ammox, fåes kjøpt hos Markhusan. Det funker, men en hundrings per skudd... Ellers har jeg hatt god erfaring med Rottweil Ultimate, både US2 og US4. Min erfaring er at mange patroner med wolfram skyter veldig trangt, ofte tette og fine skuddbilder, men ikke behov for mer trangboring enn 1/4. Anbefaler på det sterkeste å teste dette på papp!  

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med @SteinarBM over her.
Bare tull å bruke noe større hagl enn 2’er. 
Kan ikke skyte noe lengre med grovere hagl.

Har skutt flere rådyr med femmere, og det har gitt gjennomskyting på 15-20m.

Tungsten er på linje med bly i min verden.
Har bare skutt 1-2 rådyr med tungsten.

Mener det var Rottweil? Var en blanding av 2 og 4’er hagl. 

Link to comment
Share on other sites

Hva er grunnen til og bruke mindre haggel? Jeg har ikke skutt veldig mange rådyr med hagla, bare brukt 1 som jeg fikk anbefalt... jeg skyter ikke på lagt hold eller på dyr i veldig høy hastighet.  Har vært veldig fornøyd med 1er. Men ser samtidig at 2-3 gir bedre dekning spesielt om det skulle dukke opp en rev eller hare. 

Link to comment
Share on other sites

Bedre dekning og flere hagl i kroppen.

Var en periode vi trodde at BB, buckshots etc. var tingen, men fikk ofte få hagl i dyret, og noen episoder med litt fluktstrekninger.

2-4 hagl tror jeg er ideelt.
5’er går også, men kanskje marginene synker noe i forhold til grovere hagl?

Har du dobbeltløper kan du jo gå med en av hver? 


 

Link to comment
Share on other sites

Under forrige forbud så var erfaringen at heavishot fungerte bedre enn bly men ikke så mye bedre at jeg ikke gikk tilbake til bly pga pris. Kommer derfor til å gå for heavishot igjen nå som bly ikke lenger er lovlig.

 

Syntes norsk nr 2 fungerer best. Nr 1 er også bra men litt lite hagl. Nr 3 fungerer tidlig i jakten på korte hold men syntes effekten blir for dårlig mot slutten, spesielt på de største dyrene med god vinterpels.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...