Jump to content

Tidenes største (?) norske sammenligning av 22-ammunisjon!


Akto

Recommended Posts

Nå begynner dette å bli noe... 

 

 

Kan du sette resultatene opp i en tabell? Og kanskje gjenta noen av seriene. F.eks. de beste, eller de som bare har en slenger som åpner opp, eller de billigste, dyreste, wtf?  Føler a det begynner bli nyttig info her nå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg gjøre. Har ikke helt skjønt om jeg kan kopiere inn tabeller på forumet eller ikke, så det blir et bilde enn så lenge. Oppdaterer etter hvert som jeg tester. Rangert fra beste til dårligste samling. God ide om å teste for verifikasjon, i alle fall de beste og dårligste.

 

image.png.23bddfce494cb135925ae128e42ae8b2.png

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Spiller vel ikke så stor rolle hvordan du måler så lenge du gjør det likt fra gang til gang. Men skal du sammenligne med det som rapporteres fra en elektronisk skive så er det S-S som brukes der.

Hvor mange serier skyter du av vær type skudd og hvordan velger du ut hvilken serie du bruker?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 200STR, 22LR og Magnetospeed er at den ikke endre presisjonen. Men det er ikke akkurat vitenskapelig slått fast. Jeg ville ikke skutt gruppene for presisjonstest med kronografen på, eller ihvertfall ikke alle.

Grunnen til at jeg spurte var at man ofte ser "rare" hastigheter, som folk måler med billige "lyskronografer".

 

Kronografen gir mindre endring av treffpunkt jo lenger det er fra senter løp til sensorene, men den gir samtidig større ES/SD jo lenger fra den henger... 

 

Normal rapportering av gruppestørrelse er senter-senter. En desimal holder, jeg tror ikke man kan måle det med to. Gjennomsnitt kan dog rapporteres med to desimaler, om det er av mange grupper. Fot per sekund er (etter min mening) bare tull, og noe de driver med i De Forenklede Stater.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (3 minutter siden):

En annen ting, jeg bruker et digitalt skyvelære for å måle samlingene, og jeg måler fra ytterkant til ytterkant. Jeg skulle kanskje målt fra senter til senter?

For sammenligningens skyld spiller det liten rolle så lenge du måler likt for alle patronene. Men vil du ha korrekt tallverdi (ser du opererer med to desimaler😉) må du måle fra senter til senter.

Link to comment
Share on other sites

Korleis finn ein senter når ein måler senter-til-senter? Finns det noko mal/verktøy for dette? Viss det er augemål det går på er det meiningslaust å operere med tidels og ikkje minst hundredels mm... Å måle frå ytterkant til ytterkant er nok litt meir presist, men hundredelane vil eg påstå ikkje har noko verdi.

Link to comment
Share on other sites

Da fortsetter jeg med måling fra ytter til ytter, så kan man trekke fra 5,5 mm. To desimaler ja, jeg tenkte etter første serie, etter å ha skrevet det på skiva (som er papir fra fotobakgrunn = stor og uhåndterlig) at det var teit. Men så slo OCDen til, og siden jeg allerede hadde brukt to desimaler så fikk jeg meg ikke til å skrive det annerledes på de neste. Så ... to desimaler der altså 😄

 

Jeg skyter kun én serie på ti skudd som jeg anser som tellende. Jeg skyter 30 skudd med ammoen som skal testes først på en annen klistrelapp, kall det pusseskudd. I fremtiden kommer jeg sikkert ikke til å tenke noe særlig på LOT og slikt, så jeg kommer til å finne ammo som er presis nok i forhold til pris og holde meg til den. Noen millimeter fra eller til har ikke all verdens betydning, så lenge det er godt nok.  

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, M67 said:

[...] man ofte ser "rare" hastigheter, som folk måler med billige "lyskronografer".

[...] Fot per sekund er (etter min mening) bare tull, og noe de driver med i De Forenklede Stater.

 

Jeg har en sånn en også, jeg tenkte tanken om å sette den opp ved skivene for å måle hastigheten der fremme, men den tanken forkastet jeg.

Fot per sekund er kun tatt med fordi det ofte er angitt på eskene, og jeg var interessert i å raskt kunne se om hastigheten var i nærheten av oppgitt når jeg sitter og skyter.

Link to comment
Share on other sites

joska skrev (Akkurat nå):

Å måle frå ytterkant til ytterkant

Du kan f.eks. måle fra ytterkant til innerkant. Eller som akto sier, S-S og trekk fra 5.6mm. Det blir samme som senter - senter. Øyemål gjennom senter er nøyaktig til 0.1mm Vi er gode til å se hva som er "i midten", iallefall kan det trenes opp. Og om det er 0.1 feil, so what, det er uansett mer nøyaktig enn hele mm.

 

Det som nok er blitt std, "std" - eller det man ser i store tester av folk som kaller seg seriøse... er 5x5 skudd. Resultatet er gjennomsnittet av 5 5 skuddsserier. Jeg syns en 10skuddsserie er litt tynt. Men bedre enn en 5 skudds... Vi må huske at størrelsen på gruppene har en fordeling, selv med samme ammoen.
Bare fortsett som du gjør du, om du gjentar noen senere, så blir det jo flere 10-skuddsgrupper.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

joska skrev (7 minutter siden):

Korleis finn ein senter når ein måler senter-til-senter? Finns det noko mal/verktøy for dette? Viss det er augemål det går på er det meiningslaust å operere med tidels og ikkje minst hundredels mm... Å måle frå ytterkant til ytterkant er nok litt meir presist, men hundredelane vil eg påstå ikkje har noko verdi.

Bare og båle fra innerkant av det ene treffet og ytterkant av det andre så blir det s-s. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

Øyemål gjennom senter er nøyaktig til 0.1mm Vi er gode til å se hva som er "i midten", iallefall kan det trenes opp. Og om det er 0.1 feil, so what, det er uansett mer nøyaktig enn hele mm.

 

Det er heilt sikkert individuelle forskjellar her. Mi erfaring med måling av senter-til-senter måling (ifbm 3D-modellering) av avstanden mellom to hol er at presisjonen varierer med +/- 0.5mm - minst. Måling av kant-til-kant er svært mykje meir presist, og endar som regel opp med deler som faktisk passar. Ytterkant-til-innerkant-metoden er nok både enklare og betydeleg meir presis enn å gjette seg til senter. Men viss ein skal operere med hundredelar må det nok maskiner inn i bildet viss ein ønsker brukbare resultat.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært interessant om du under like forhold hadde testet sammenlignbare ammotyper f.eks ammo egnet for konkurranse: Eley Tenex, Match og Team, Lapua X-act, Midas+ og Center-X og RWS R5.

 

Jeg er overrasket over ES på Tenex i tabellen din. Selv har jeg aldri målt >5.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (7 minutter siden):

Det hadde vært interessant om du under like forhold hadde testet sammenlignbare ammotyper f.eks ammo egnet for konkurranse: Eley Tenex, Match og Team, Lapua X-act, Midas+ og Center-X og RWS R5.

 

Jeg er overrasket over ES på Tenex i tabellen din. Selv har jeg aldri målt >5.

Jeg har ikke notert ES, men ser jeg har notert 2.8 i SD på Tenex. Det tilsvarer vel fort 10-12m/s i ES.

 

K

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, nhd said:

Det hadde vært interessant om du under like forhold hadde testet sammenlignbare ammotyper f.eks ammo egnet for konkurranse: Eley Tenex, Match og Team, Lapua X-act, Midas+ og Center-X og RWS R5.

 

Jeg er overrasket over ES på Tenex i tabellen din. Selv har jeg aldri målt >5.

 

Det overrasket meg også, jeg har også kikket på hastighetene på de siste ti skuddene, som jeg da anser som "tellene", og her har jeg en ES på 9. ES passer ikke med høydespredningen, ei heller når man sammenligner med for eksempel Eley Team, som har mindre ES. Men dette er tallene som kronografen spytter ut, så det er hva jeg har å forholde meg til. 

 

Jeg har de andre ammotypene du lister opp (tror jeg), så det blir jo en slags sammenligning. Må ta med en disclaimer her, dette er ikke testing av profesjonell art, så min "testing" må tas med alle mulige forbehold - og det faktum at jeg er en glad amatør 😄

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (3 minutter siden):

ES passer ikke med høydespredningen

Det er da det går best.

 

Du kan måle høyden ift siktepunkt på hver skudd, og plotte det mot hastighet. 

 

 

 

 

image.png.69b0fa391e67fd0b88a8e734ae10c600.png

1000m med 6mmXC. Y er mm over/ under siktepunkt. X er hastighet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

mm høyde per m/s hastighet. Merk at her er det hastighet ved målet, siden det var den jeg hadde.

 

Det man ser her er jo at jeg har to ladninger. Den ene gir mye variasjon i høyde med hastigheten, men også mer uforklart variasjon. Den andre har en svakere tendens, og har mye mindre uforklart variasjon.

Det blå er 105gr Berger VLD, de røde er 107gr SMK. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

God ide med en slik skjematisk fremstilling, statistikken vinner. Spørs om jeg ikke skal utføre et oppsamlingsheat med de kandidatene jeg vurderer og skyte på millimeterark og spotte/plotte underveis. Om ikke annet så for nerdingens skyld 😄

 

Må jo si at dette er fantastisk lærerikt!

Edited by Akto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eley Match Biathlon

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,25-

Gjennomsnittshastighet m/s: 333

Gjennomsnittshastighet f/s: 1093

SD: 2,4

ES: 10

Samling (mm): 41 mm

DSC06164.JPG

DSC06165.JPG

IMG_0414.JPEG

IMG_0415.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Lapua Midas +

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 3,34-

Gjennomsnittshastighet m/s: 308

Gjennomsnittshastighet f/s: 1010

SD: 2,6

ES: 13

Samling (mm): 43,1 mm

DSC06118.JPG

DSC06119.JPG

IMG_0416.JPEG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Remington HP Subsonic

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,90-

Gjennomsnittshastighet m/s: 301

Gjennomsnittshastighet f/s: 988

SD: 13

ES: 53

Samling (mm): 173,2 mm

DSC06097.JPG

DSC06098.JPG

IMG_0411.JPEG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sellier & Bellot Club

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,28-

Gjennomsnittshastighet m/s: 323

Gjennomsnittshastighet f/s: 1060

SD: 5

ES: 23

Samling (mm): 76,2 mm

DSC06099.JPG

DSC06100.JPG

IMG_0412.JPEG

Link to comment
Share on other sites

RWS Special Match

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,39-

Gjennomsnittshastighet m/s: 309

Gjennomsnittshastighet f/s: 1014

SD: 6,9

ES: 30

Samling (mm): 87,8 mm

DSC06148.JPG

DSC06149.JPG

IMG_0413.JPEG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SK Standard Plus

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,21-

Gjennomsnittshastighet m/s: 301

Gjennomsnittshastighet f/s: 988

SD: 6,2

ES: 26

Samling (mm): 113,4 mm

DSC06122.JPG

DSC06123.JPG

IMG_0409.JPEG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fiocchi Target Sport

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,49-

Gjennomsnittshastighet m/s: 325

Gjennomsnittshastighet f/s: 1066

SD: 3,3

ES: 15

Samling (mm): 44 mm

DSC06108.JPG

DSC06109.JPG

IMG_0418.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Aguila Subsonic HP

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,18-

Gjennomsnittshastighet m/s: 310

Gjennomsnittshastighet f/s: 1017

SD: 3,8

ES: 15

Samling (mm): 91,8 mm

DSC06069.JPG

DSC06070.JPG

IMG_0419.JPEG

Link to comment
Share on other sites

SK Flatnose Match

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,31-

Gjennomsnittshastighet m/s: 299

Gjennomsnittshastighet f/s: 981

SD: 4,3

ES: 21

Samling (mm): 75,1 mm

DSC06132.JPG

DSC06133.JPG

IMG_0417.JPEG

Link to comment
Share on other sites

SK Rifle Match

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,41-

Gjennomsnittshastighet m/s: 303

Gjennomsnittshastighet f/s: 994

SD: 4,6

ES: 19

Samling (mm): 54,3 mm

DSC06126.JPG

DSC06127.JPG

IMG_0410.JPEG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SK Biathlon Sport

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,40-

Gjennomsnittshastighet m/s: 312

Gjennomsnittshastighet f/s: 1024

SD: 4,3

ES: 19

Samling (mm): 79,8 mm

DSC06130.JPG

DSC06131.JPG

IMG_0420.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Takk for denne. Jeg synes det er interessant å lese slikt.

For å sette det inn i en sammenheng, tenker jeg på DFS - jeg kjenner ingen andre som konkurrerer på 100m med finkaliber. Av dine 20 typer ammo, er det 6 som holder tieren på 6cm.  Det er også interessant at utskjelte CCI std kommer såpass bra ut. Det samsvarer med mine erfaringer. Den er ikke god, men ikke verre enn andre i lavprissegmentet.

 

Så er det dette med testing og antall skudd. Sist uke trente jeg på ISSF 50m-skive med Eley Biathlon (= Pistol plus). I en tiskuddsserie var jeg heldig og alle gikk 321-323 m/s. Den serien havnet på 106,2 poeng. I en annen serie hadde jeg et skudd som gikk 177 m/s og 7,1. Den serien endte på 97,4. Serien hadde også to andre avvikere. Totalt fikk jeg fire sjuere på 60 skudd. Jeg er ikke spesielt god til å skyte, men jeg skyter ikke sjuere. Jeg synes dette viser at en må skyte flere serier - helst 40-50 skudd for å få pålitelige resultater.

 

Etter min vurdering er det i prinsippet to faktorer som må til for å finne konkurranseammo: 1. Det må være liten spredning (små grupper). 2. Det må være svært langt mellom avvikerne.

For treningsammo er det første viktigst for meg. Jeg må få en korrekt tilbakemelding på skuddavleveringen. Om det kommer noen avvikere, ser jeg bort fra dem, for de er ikke min feil.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med deg her @nhd

Jeg tenker litt at antall skudd her er for lite til å være mer enn en indikasjon. Det er heller ikke ei "konkurranserifle" som sådan som brukes. Det er ute, det er vind (med 22LR er det ALLTID vind), og beskrivelsen av skytterens støtte over her var litt både og - jeg har muligens ikke fulgt med her.
Men vi ser jo ammunisjon som både mine og andres unger har skutt 250 med mange ganger - "ikke holde tieren". Jeg kan finne 10 unger som skyter 250 med både RWS Match og SK Biatlon Sport - innen for en halvtimes kjøring herfra - med reim og diopter.

Jeg trener litt på 100m, sammen med ungene, og å skyte 250 liggende på 100m - med god ammo i rolig vær, vind men ikke for mye - oppfatter jeg som "lett". På 15m er det ikke like enkelt, men på 100m er blinken altså 6cm...

 

Muligens ser vi også tendenser av at noen rifle skyter en sort bra, og noen en annen. Min 200STR "liker ikke" Midas+ - eller iallefall ikke den Midas-loten jeg har her nå. Jeg satte Norgesrekord i BR50 med den rifla og Midas+ for mange år siden( forlengst slått, flere ganger) men nå går den ikke "i det hele tatt" med Midas. RWS Match derimot, oh yess..

 

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Akto Jeg ser du bruker en A-tec cmm 6 på rifla. Hva gjør du med den lyddemperen? Plukker du den i deler og rengjør den, eller bare skyter du?

Grunnen til at jeg spør er fordi min erfaring med akkurat den demperen, er at den fylles "ujevnt med dritt", og da trolig hele tiden endrer på hvordan rifla skyter. Jeg tror at mye av grunnen til dette er at den har asymetriske baffler. Jeg ville ikke skutt denne testen med den lyddemperen. Mange av de gruppen du skyter virker unormale?

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bly said:

@Akto Jeg ser du bruker en A-tec cmm 6 på rifla [...]

Den demonteres og blåses ren mellom hver økt. Men det er en spennende problemstilling. Jeg har en annen lyddemper også, det kunne vært artig å teste forskjellene. Noen av gruppene virker faktisk helt merkelige, men siden noe ammo går veldig godt, og jeg skyter det man vil karakterisere som henholdsvis god og dårlig ammo om hverandre, og noe ammo går virkelig dårlig, så antar jeg at kulene ikke subber borti noe inni der. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har våpenet liggende i en skytestøtte av diskuterbar kvalitet, men den er god nok til å holde rifla stabil i Y-aksen under testing med salongrifle. Det er der jeg legger mest fokus, siden jeg vet at jeg kan få sidespredning mer enn høydespredning. Jeg har prøvd å finne årsaker til at det kommer unormalt mye sidespredning på en del ammo, for eksempel Aguila over her, som har hullet som utgjør hullspissen godt ute av senter på prosjektilet. Nå er jo uansett hullspiss etter min mening relativt meningsløst her i Norge, amerikanere som skyter villsvin med 22lr kan sikkert ha nytte av slikt, men ... ja. Tilbake til sidespredning så sitter jeg likt og reperterbart med våpenet, og jeg føler jeg har kontroll på slengerne mine. Jeg opplever innimellom at røyk som er magasinert inne i lyddemperen og som siver ut kan føre til optiske utfordringer, men jeg blåser gjennom løpet hvert femte skudd for å unngå dette. Uansett, noe av sidespredningen er skytteren, mye er ammunisjonen, det er i alle fall min oppfatning.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 22LR og 22LR-testing er at ammunisjonen først og fremst lager høydespredning. Iallefall noenlunde god ammo. Sidespredning er skytteren, og skytterens (manglende) forhold til vinden. Vi har mer enn nok unger som samler halvparten av den ammunisjonslista over her innenfor 6cm sideveis - MED skiftende vind.

 

Denne gruppa demonstrerer det til en viss grad. Vind som trekker kuler til høyre trekker de også opp - og motsatt. 

IMG_0419.JPEG

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Problemet her er at jeg skyter innendørs, altså helt uten vind. Det er et lagerbygg som står tomt, omtrent 110 meter tvers over, og så går det bort noen meter til benk og kulefang. Så dette er enten / og / eller skytter, lyddemper, våpen eller ammo. Jeg er ganske sikker på at ikke alt dette er skytter, jeg skyter tross alt fra en benk. Det kan være lyddemper, men da skulle den vel ødelegge tilsvarende for god ammo som Tenex. Våpen kan det selvsagt være, men den samler god ammo bedre, også i sideretning. Skytter kan det være, men ikke så mye. Jeg er ganske sikker på at under de rådende forhold bør jeg klare og holde 0,4 MIL (total), minimum. Jeg skyter litt med 6,5 der inne også, og jeg klarer 0,2 MIL med jaktavtrekk på 1,5 kg. Min oppfatning er at det er opp mot 4 cm på skytteren, resten må være noe annet.

Edited by Akto
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Alt jeg gjør er dessuten veldig reperterbart. God sittestilling, godt anlegg, god tid, ingen mirage, godt lys, stabil temperatur og generelt snakket veldige gode forhold for alt. Samme pusseprosedyre, samme nedkjøling og så videre. Synd jeg ikke har mulighet til å filme gjennom kikkertsiktet ...

Link to comment
Share on other sites

Inne uten vind bør gruppene være <30mm brede. Under er noen serier (med mange års mellomrom) som jeg fant bilde av i farta. Ute, i vind. En annen ting er jo at 22LR er så følsom for vind at du kanskje har "vind" inne? 
Vi ser jo ellers at det er en korrelasjon mellom ES/SD og gruppestørrelse, og uansett skytter, vind, støtte og antall kaffepauser, så måler kronografen det den måler. F.eks. er resultatet for RWS Special Match veldig overraskende. Jeg har jo jaktet på 22LR med lav ES, til skyting på hold over 100m, og har sett en del av det, man trenger nesten ikke kronografere, bare se på høydespredningen.

 

nhd skrev (5 timer siden):

Etter min vurdering er det i prinsippet to faktorer som må til for å finne konkurranseammo: 1. Det må være liten spredning (små grupper). 2. Det må være svært langt mellom avvikerne.

For treningsammo er det første viktigst for meg. Jeg må få en korrekt tilbakemelding på skuddavleveringen. Om det kommer noen avvikere, ser jeg bort fra dem, for de er ikke min feil.

Det største problemet med DFS-skyting med 22LR er alle skivene som ikke anviser nøyaktig på grunn av elendig vedlikehold. Jeg har sett mang en gråtende rekrutt med 2-3 uforklarlige 6ere mellom innertierene. Men folk som "skyter til innertier" bør selvsagt ikke bruke den billigste ammunisjonen.

 

IMG_3993.JPG.9d79489bb69f03f8aa00f93d8812a2cf.JPG

Eley Match, de to ute TH var veldig tydelig vindskift etter et magbytte. Justerte siktepunkt og var tilbake på midten

 

IMG_3930.jpeg.d16c564c509cf0a07a8b830d74872457.jpeg

38mm

 

IMG_3929.jpeg.91260a0a1644ebfb3adacf480e2f4974.jpeg

37mm

 

IMG_3928.jpeg.8981f6d030a96eabe18c7cb26625e36c.jpeg

46mm

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du har jo tatt bort dette med vind, så da faller den problemstillingen bort. Jeg ser du bruker en kikkert 2,5-10x44. Et problem jeg opplevde med kikkertsikte 3-9x40 var at blinken ble veldig liten på 100m, den lille prikken i midten ble på en måte dekket for mye av retikkelet. Dette til tross for at den 3-9x40 Hawke Vantage kikkerten hadde veldig tynt trådkors. Alt ble så langt unna, så jeg følte at nøyaktigheten ble litt dårlig med å få trådkorset helt dønn i senter. Jeg har skutt mye på klistrelapper med 22LR på 100m, men av og til bare laget en 1 cm stor svart prikk med tusj. Med kikkertsikte 6-24x50 fikk jeg den nøyaktigheten jeg følte at manglet med 3-9x40 kikkert, men så ser man jo også hver minste vibrasjon og "dirring" hvis man spenner seg etc. Når man blir sliten så kommer det fort noe dirring og dårlige avtrekk.

Men det er min erfaring. Jeg ser også at Hawke kikkertsiktet Vantage 6-24x50 AO har unøyaktig parralakse-justering, man kan få det parralaksefritt i ene planet, men da blir det litt feil i andre planet.

Det er mulig det blir noen millimeter mer unøyaktigheter i samlingene på grunn av dette også. Men det er jo en rimelig kikkert da, så en langt bedre kikkert hadde jo vært ønskelig i mitt tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (4 minutter siden):

Det er mulig det blir noen millimeter mer unøyaktigheter i samlingene på grunn av dette også

Det kan jo hende det er en grunn til at benkeskytterene ikke bruker 2.5-10-kikkertsikter...

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

F.eks. er resultatet for RWS Special Match veldig overraskende. Jeg har jo jaktet på 22LR med lav ES, til skyting på hold over 100m, og har sett en del av det, man trenger nesten ikke kronografere, bare se på høydespredningen.

 

 

Ja, det overrasket meg også. Jeg har hatt et par overraskelser, men da helst av typen hvor ammo plutselig går supersonisk og det smeller og man kikker bort på kronografen og lurer på hva som skjedde. 

Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (17 minutter siden):

Jeg ser også at Hawke kikkertsiktet Vantage 6-24x50 AO har unøyaktig parralakse-justering, man kan få det parralaksefritt i ene planet, men da blir det litt feil i andre planet.

Hva mener du egentlig? Uskarpt i det ene planet?

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bergara-Man said:

Jeg ser du bruker en kikkert 2,5-10x44 [...]

Ja, den har litt liten forstørrelse. Korset dekker nesten klistrelappen på 100 meter, men jeg aner konturene av den på alle sider og finner det overraskende behaglig å skyte med. Når jeg har skutt opp alle merkene kommer jeg til å stå igjen med noen favoritter; som blir å rangere etter minutes of- kråke, rype og kongler på hytta. Altså aksepterte avvik basert på nytteverdi og tiltenkt bruk. Kanskje det er snakk om ti forskjellige typer. Da kan jeg slenge på et annet sikte som spenner fra 8-32, med paralakse ned til 10 meter. Også en Hawke, overraskende godt sikte faktisk. 

 

Men jeg tror faktisk, med fare for å virke litt anti-jantelovisk, at det ikke er en overvekt av skytterfeil involvert. Jeg tenker mye der jeg sitter og skyter, og lukker ikke øynene når skuddet går. Brorparten av de skuddene jeg sender ut og som går i vildens sky, treffer ikke der jeg hadde trådkorset når skuddet ble tatt. Jeg er helt sikker på at mye av sidespredningen her er relatert til ammunisjonen, og det blir interessant når det statistiske grunnlaget blir bedre - og jeg skal følge opp med mer testing av ammoen jeg kommer til å satse videre på.  

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (3 minutter siden):

Hva mener du egentlig? Uskarpt i det ene planet?

Nei, hvis du beveger hodet opp/ned og til siden frem/tilbake, så ser du at trådkorset flytter seg over blinken i det ene planet. Det skal jo stå stille selv om du beveger hodet litt hit/dit. Du kan jo minimere problemet med en god kinnstøtte som du legger an mot helt likt hver gang slik at ikke senter på øyet ditt kommer ut fra senterlinja gjennom kikkerten. Men vanskelig å få det 100 % nøyaktig plassert hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (7 minutter siden):

 Da kan jeg slenge på et annet sikte som spenner fra 8-32, med paralakse ned til 10 meter. Også en Hawke, overraskende godt sikte faktisk.

 

OK, det kunne vært interessant om du etter endt testing med 2,5-10x44 kikkerten kan sette på den 8-32 kikkerten og teste f.eks. Tenex, Midas+ og noen av de andre dyre patronene. For å se om det gjør noe utslag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...