Jump to content

Tidenes største (?) norske sammenligning av 22-ammunisjon!


Akto

Recommended Posts

Sitat

Jeg har en liten tanke om rekylopptak, enten i støtte/ hos skytter, eller så i rifla. Skjefteskruer, bedding? Pipeinnfestinga kan også krangel om man er uheldig.

 

Mjooo - man kan jo spekulere seg både gul og blå. Men som sagt, noe MÅ være galt, og den presumptivt utmerkede testen blir verdiløs, når ammo som vi har observert at gjentagne ganger skyter omtrent bare innertreff på en vanlig finfelt, får spredninger over 10 cm i "test".

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Kronografen tas av på de ti "tellende" skuddene, det er de 30 pusseskuddene som går med kronograf. Tendensen jeg ser er at de første 5-10 pusseskuddene går noe rart, ofte får jeg overlyd på de første hvis ammoen ligger helt på grensa, mens det roer seg fort. Men samlingsmessig er de neste 20 pusseskuddene i samsvar med samlingene jeg får ved de tellende skuddene. Slik ser det ut for Lapua Center-X:

Lapua-Center-X.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg må ta en skikkelig gjennomgang av absolutt alle faktorer før jeg fortsetter, selv om jeg synes jeg allerede har gjort det. Hvis det er noe galt med børsa, så tør jeg ikke tenke på hvor bra den kan gå om man ser på enkelte av samlingene - et par av de er jo i hovedsak innenfor 30 mm på 100 meter, og det feller både rype og kråke. Jeg skal også prøve å skyte fra tofot og med skytebag under bakkolben, og jeg skal se om jeg kan lage til et bord med en skruestikke. Dette er jo en artig øvelse for meg, men også veldig frustrerende. Det er jo fristende å legge skylda på meg selv, og ikke på børsa - det er i alle fall langt billigere ...

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (16 timer siden):

Når det er sagt. Noen som har testet Norma Tac-22 som Norma skryter av på sidene sine? Jeg trenger noe treningsammo og SK Rifle Match er foilware i øyeblikket. 

Er Tac-22 en RWS-patron?

 

Skytterlaget måtte bruke TAC-22 en periode frem til vi fikk hente SK Standard igjen.  Vi som ikke leverer 250/350 i hver eneste konkurranse men må tåle 1-2 niere fikk noen i utgangspunket uforståelig dårlige resultater på 15m som medførte at et par Klasse 5-skyttere med Kongelaget på CV-en prøvde TAC-22 de også.  Anbefalingen etterpå var å droppe TAC-22 til konkurranser.  For meg som begynte å trene knestående forrige måned og fremdeles trenger en stor grad av flaks for å skyte 99/100 så gjør det meg ikke noe å bruke TAC-22 på 15m.  Liggende i konkurranser derimot hadde jeg ikke tatt sjansen.

Dette er bare input til det større bildet, og naturligvis ingen vitenskapelig test.

 

Ønsker forøvrig trådstarter lykke til med testingen, det er spennende å følge med på!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har pusset våpenet etter alle kunstens regler i dag, og sett på kroning og lett etter skader. Alt ser bra ut, men stokken var skrudd til med feil moment. Den var på ca 3,5 nm mens Anschutz anbefaler 5 nm. Har vel tenkt GRS når den ble montert, og det kan jo faktisk ha litt og si. Sjekket også klaring i løpskanalen, den var som den skulle, men ikke noe mer. Et lett trykk med en finger på løpet så låste papiret seg. Skal prøve å skyte litt i helgen, så får vi se.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (5 timer siden):

Anbefalingen etterpå var å droppe TAC-22 til konkurranser.  For meg som begynte å trene knestående forrige måned og fremdeles trenger en stor grad av flaks for å skyte 99/100 så gjør det meg ikke noe å bruke TAC-22 på 15m.  Liggende i konkurranser derimot hadde jeg ikke tatt sjansen.

Vi (skytterlaget her) har brukt titusener av denne. 100 000? usikker. Men konklusjonen er den samme. Du kan skyte 250 med den, men du kan aldri være sikker. Imidlertid prøvde jeg ei eske på 200m, og den kom forbløffende bra ut.

IMG_1776.jpeg.cf3ae660beea911cb6cde10de40c76a4.jpeg

Men man ser jo det klassiske problemet flere her har nevnt. Det er en som "dropper ut". Det blåste en del når jeg skjøt dette, så sidespredning er sådær. Jeg mener jeg stilte 5V, og holdt i fra midt på til godt utenfor figuren.

 

Tac22 er en RWS-patron ja. 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har også skutt ca 100.000 av den. Bruker den til ungdommene. I helga skjøt en førstegangs feltskytter 30 treff med den. Det skytes regelmessig 50-serier på trening på 15m. Kan ikke huske at vi har hatt et eneste klikk.

For egen del kunne jeg gjerne trent med den, men på stevne holder jeg meg til Center-X.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Norma 22 Biathlon

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,8-

Gjennomsnittshastighet m/s: 279

Gjennomsnittshastighet f/s: 915

SD: 6,2

ES: 26

Samling (mm): 50,9 mm

DSC06087.JPG

DSC06088.JPG

IMG_0525.JPEG

Link to comment
Share on other sites

RWS Subsonic Hollow Point

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,19-

Gjennomsnittshastighet m/s: 294

Gjennomsnittshastighet f/s: 965

SD: 4,8

ES: 18

Samling (mm): 92,3 mm

DSC06144.JPG

DSC06145.JPG

IMG_0527.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Norma 2 (nå Norma Match)

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,15-

Gjennomsnittshastighet m/s: 299

Gjennomsnittshastighet f/s: 981

SD: 5,8

ES: 20

Samling (mm): 112,2 mm

DSC06095.JPG

DSC06096.JPG

IMG_0522.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Lapua Polar Biathlon

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,78-

Gjennomsnittshastighet m/s: 313

Gjennomsnittshastighet f/s: 1027

SD: 1,7

ES: 7

Samling (mm): 45,8 mm

DSC06116.JPG

DSC06117.JPG

IMG_0515.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Norma Tac-22

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,05-

Gjennomsnittshastighet m/s: 314

Gjennomsnittshastighet f/s: 1030

SD: 5

ES: 19

Samling (mm): 56,8 mm

DSC06092.JPG

DSC06093.JPG

IMG_0521.JPEG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eley Match

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,25-

Gjennomsnittshastighet m/s: 321

Gjennomsnittshastighet f/s: 1053

SD: 1,4

ES: 6

Samling (mm): 19,86 mm

DSC06159.JPG

DSC06168.JPG

IMG_0524.JPEG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Norma Subsonic 22

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,69-

Gjennomsnittshastighet m/s: 328

Gjennomsnittshastighet f/s: 1076

SD: 3,8

ES: 14

Samling (mm): 96,3 mm

DSC06090.JPG

DSC06091.JPG

IMG_0526.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Eley Tenex Biathlon

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 3,75-

Gjennomsnittshastighet m/s: 342

Gjennomsnittshastighet f/s: 1122

SD: 1,7

ES: 6

Samling (mm): 31,1 mm

DSC06158.JPG

DSC06159.JPG

IMG_0523.JPEG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eley Force High Velocity

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,76-

Gjennomsnittshastighet m/s: 344

Gjennomsnittshastighet f/s: 1129

SD: 7,9

ES: 26

Samling (mm): 41,7 mm

DSC06156.JPG

DSC06157.JPG

IMG_0530.JPEG

Link to comment
Share on other sites

CCI Mini Mag

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,85-

Gjennomsnittshastighet m/s: 353

Gjennomsnittshastighet f/s: 1158

SD: 5,4

ES: 18

Samling (mm): 66,1 mm

DSC06081.JPG

DSC06082.JPG

IMG_0535.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Magtech High Velocity LRN

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,00-

Gjennomsnittshastighet m/s: 361

Gjennomsnittshastighet f/s: 1184

SD: 6,9

ES: 30

Samling (mm): 69,92 mm

DSC06101.JPG

DSC06102.JPG

DSC06103.JPG

IMG_0529.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Eley High Velocity Hollow Point

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,76-

Gjennomsnittshastighet m/s: 363

Gjennomsnittshastighet f/s: 1191

SD: 4,2

ES: 18

Samling (mm): 48,5 mm

DSC06160.JPG

DSC06161.JPG

IMG_0534.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Aguila Extra HV Copper

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,98-

Gjennomsnittshastighet m/s: 371

Gjennomsnittshastighet f/s: 1217

SD: 5,1

ES: 23

Samling (mm): 71,01 mm

DSC06067.JPG

DSC06068.JPG

DSC06194.JPG

Link to comment
Share on other sites

Aguila Extra HP Copper

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,98-

Gjennomsnittshastighet m/s: 394

Gjennomsnittshastighet f/s: 1293

SD: 3,7

ES: 16

Samling (mm): 53,5 mm

DSC06065.JPG

DSC06066.JPG

IMG_0531.JPEG

Link to comment
Share on other sites

CCI Velocitor

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,97-

Gjennomsnittshastighet m/s: 415

Gjennomsnittshastighet f/s: 1362

SD: 9

ES: 35

Samling (mm): 63,8 mm

DSC06073.JPG

DSC06074.JPG

IMG_0533.JPEG

Link to comment
Share on other sites

CCI Stinger

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 3,10-

Gjennomsnittshastighet m/s: 440

Gjennomsnittshastighet f/s: 1444

SD: 10,9

ES: 35

Samling (mm): 92,7 mm

DSC06075.JPG

DSC06076.JPG

IMG_0532.JPEG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg egentlig vært gjennom alt, men det var to typer som jeg ikke tar med i testen. Det er CCI Meateater 22 og CCI Quiet-22 Segmented. Førstnevnte traff jeg ikke engang en plate på 2x1 meter på 100 meter, disse gikk i vildens sky. Dette var noe polymer/kobber-legeringskuler som rett og slett gikk som en frisbee. Turte ikke skyte innendørs med de. Den andre, CCI Quiet Segmented, lagde rett og slett ingen lyd, gøy å høre at tennstempelet klikket, et lite klakk, og så ................... 1,5 sekund etterpå, klonk i skiva. Den falt over en meter i flukten. Kanskje artig å skyte skjærer med på 15 meters hold, den klarte å gå gjennom en 11 mm sponplate i alle fall.

DSC06077.JPG

DSC06078.JPG

DSC06079.JPG

DSC06080.JPG

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Per-S said:

Nå får du resultater som samsvarer med de erfaringer som de fleste av oss har. Hva var løsningen?

Jeg tror kanskje det var momentet som stokken var skrudd fast med. Det var bare halvparten av hva Anschutz anbefaler. Jeg kunne ikke i min villeste fantasi tro at det skulle ha så mye å si for presisjonen på dette kaliberet. Men det er veldig lite press som skal til før løpet berører stokken, en lett berøring på pipa så låser papiret seg. 

Link to comment
Share on other sites

Cci copper og cci stinger er ikke laget for å skyte på 100m men mer på småvilt under 50m og kanskje opptil 75 vis du er heldig med vær og vind. 
stinger er bedre på litt lengre hold enn copper

Edited by Knarps
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Veldig bra test, gøy å lese! Er det noen som har synspunkter på om resultatene er overførbare til pistoler (Pardini SP/Walther GSP o.l) eller er forskjellen på våpnene og skyteavstanden så stor at resultatene kan bli helt annerledes?

Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (1 time siden):

Veldig bra test, gøy å lese! Er det noen som har synspunkter på om resultatene er overførbare til pistoler (Pardini SP/Walther GSP o.l) eller er forskjellen på våpnene og skyteavstanden så stor at resultatene kan bli helt annerledes?

Vapentidningen gjorde en test med ulike typer 22-ammo i både pistoler og rifler. Det var litt ulikt hva som kom best ut. De mente å kunne se en tendens til at litt langsommere ammo gikk bedre i pistoler. Eley Sport og CCI std kom best ut i Pardini.

Men det jeg mener kan være overførbart er spredning i hastighet. Alle våpen har nytte av jevn hastighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å kjøre en del av ammoen om igjen, uten demper og med rett moment på stokken. Demperen er som nevnt unødvendig i en slik test, likevel et kriterie for meg personlig ettersom jeg ønsker å ha på demper når jeg bruker våpenet. Eley Match ble kun skutt med demper, jeg tviler på at jeg klarer å skyte den bedre uten demper (selv om det selvfølgelig skal prøves). Jeg vurderer en del av samlingene helt i ytterkant av hva jeg som skytter klarer å prestere, "hull i hull" er for meg som skytter ikke konsekvent oppnåelig over tid, så god skytter er jeg ikke - i alle fall ikke ennå. Men på gode dager skyter jeg helt akseptabelt, og denne øvelsen, som har kostet mange timer, er utrolig lærerik og utviklende for meg personlig. Testen er også såpass konsekvent at jeg nå kan finne meg ammo som jeg kan være sikker på presterer, så får skytteren bare fortsette å utvikle seg. Og, siden jeg har lært mye om både meg selv og våpenet, så blir det gøy å skyte en del av ammoen om igjen, særlig den dårlige. 

 

Det skal også legges til at innspillene jeg har fått underveis fra (langt) mer kompetente skyttere har vært til enorm hjelp. Hadde ingen sagt at "her er det noe feil" så ville jeg avskrevet samlingene som innenfor normen av hva man kan prestere med en .22. Så dukker det opp bilder med bedre samlinger enn jeg klarer på 200 meter utendørs. Testen er med andre ord fortsatt ingen fasit for noen, heller ikke meg selv, men noen indikatorer har dukket opp, mange nok til at jeg 1) skjønner at skytter og våpen har mer innvirkning enn jeg hadde trodd, og 2) det må testes mer slik at jeg ikke legger feilaktig skyld på dårlig ammo hvor skylden skulle vært adressert skytter og våpen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Eley Tenex gikk 4,4 % bedre MED demper, mens Tenex Biatlon gikk 13,3 % dårligere. De øvrige som ble prøvd, gikk fra 46,1 til 96,6 % dårligere med demperen på. Demperen er et unødvendig ledd i en slik presisjonstest.

Med en og to grupper per ammotype har det ingen mening å snakke om prosent bedre eller dårligere. Vi må ihvertfall ha et mål på fordelingen av gruppestørrelse. Jeg forslår å skyte 5 grupper med en av de beste, og 5 med en middels ammo, så man kan se "vekten" av hver enkelt samling.

 

 

Akto skrev (1 time siden):

Hadde ingen sagt at "her er det noe feil" så ville jeg avskrevet samlingene som innenfor normen av hva man kan prestere med en .22

Dette er en utrolig bra tilbakemelding. Jeg har mer enn en gang fått høre at "så bra går ikke 22LR", eller i andre sammenhenger, "du kan ikke treffe det og det på xxx hold" -jo, man kan det, om man vet hva man gjør, og at noen ikke får det til, betyr ikke at ikke andre kan få det til.

 

Meget bra tråd, og etterhvert test. Vi andre har jo sett de samme tendensene, men lever alltid i utendørs vær og vind, og kan kun unntaksvis oppleve forhold hvor vi kan oppnå de minste gruppene her.

 

Akto skrev (1 time siden):

skjønner at skytter og våpen har mer innvirkning enn jeg hadde trodd,

Våpenet må jo være i orden, Vi kan vel se på det lave tiltrekningsmomentet ditt som at våpenet ikke var i orden. Samtidig tipper jeg at du har fått trening i å skyte samlinger. Jeg har sett mange nye skyttere (sier ikke at du er det) med nytt våpen, som tester og tester, og rifla eller ammoen går ikke. Men etter en stund finner de noe som går -ofte fordi de etter en stund, har lært seg å skyte... Neppe av stor betydning her, men du har helt sikkert blitt bedre underveis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Joda, du antar akk så korrekt at jeg ikke er noen erfaren skytter. Noen år i DFS som ung, mange år som pistolskytter, men det er noe helt annet - få sammenfallende elementer, med unntak av det åpenbare; lyd, (fantastisk) lukt, sikkerhet og at man sjeldent treffer helt der man ønsker hvis man ikke skyter mye og terper på de riktige tingene. Relativt fersk jeger, men alltid hatt et forhold til våpen. Jeg har aldri eid et .22-gevær før i fjor, nærmeste jeg kommer er at jeg skøyt en del med en eldgammel slakterifle i .22 da jeg var ung, men dette manglet siktemidler så jeg siktet bare over løpet og traff deretter. Det sagt, jeg personlig merker fremgang i å skyte fra benk i alle fall, det er ikke så rett frem som jeg hadde trodd. Pulsen min utgjør jo i beste fall 0,2 MIL ved hvilepuls ... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I dag gjorde jeg en liten uformell test av den dårligste ammoen jeg har testet, Remington 22 Subsonic. Jeg får den ikke til å gå, verken med eller uten lyddemper, med eller uten kronograf. Ingenting fungerer. Jeg har lagt merke til at kuleholdet er dårlig, jeg kan på flere av patronene snurre kula rundt i hylsa uten å bruke noe makt. 

 

Jeg tenkte å sortere de jeg hadde igjen og skyte de i serier basert på totalvekt (i grains). En ganske interessant øvelse. Usortert husker man kanskje at spredningen var på 173 mm. Slik ble resultatet etter sortering:

48,4 grains: 111,2 mm

48,8 grains: 135,6 mm

49 grains: 191,2 mm

10 skudd mellom 48,5 til 48,7 grains: 113,8 mm

 

Ingen vitenskaplig test, men samlingene snevret seg litt ved å sortere i den nedre delene av vektskalaen, men åpnet seg på et punkt - den siste var ingen slenger fra min side, men hvis man ser bort fra det ene skuddet så ville denne samlingen vært omtrent som de andre, i området rundt 110-130 mm. Men med denne ammoen er det så mange ukjente faktorer at det knapt kan si noe om noe som helst. 

 

Konklusjonen er at i mitt våpen så går denne ammunisjonen helt elendig. 

DSC06097.JPG

 

IMG_0622.JPEG

 

IMG_0623.JPEG

 

IMG_0624.JPEG

 

IMG_0625.JPEG

 

IMG_0626.JPEG

 

IMG_0636.JPEG

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte også opp en del Eley Match, siden dette var ammunisjon som fungerte godt i mitt våpen. Dessverre hadde ikke Berg Presisjon mer enn ca 250 skudd i den LOT jeg hadde, men han hadde en LOT som han hadde testet og som lå bare 2fps høyere enn "min" LOT. Så jeg kjøpte inn en del av den også, for å teste.

 

5x5 skudd, 100 meter, alle med lyddemper.

IMG_0637.JPEG

 

IMG_0638.JPEG

 

IMG_0639.JPEG

 

IMG_0640.JPEG

 

IMG_0642.JPEG

 

Dette er ny LOT av ELey Match, med demper. 10 skudd rutine:

image.jpeg.855c4fa5bef7c3cde896fc3818a94af7.jpeg

 

 

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Federal Solid Lightning High Velocity 45 grs.

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,50-

Gjennomsnittshastighet m/s: 374

Gjennomsnittshastighet f/s: 1227

SD: 5,8

ES: 23

Samling (mm): 67,1 mm

IMG_0629.JPEG

 

IMG_0649.JPEG

 

IMG_0650.JPEG

Edited by Akto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Magtech High Velocity LHP

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2-

Gjennomsnittshastighet m/s: 374

Gjennomsnittshastighet f/s: 1227

SD: 7,7

ES: 29

Samling (mm): 78,1 mm

IMG_0630.JPEG

 

IMG_0647.JPEG

 

IMG_0648.JPEG

Edited by Akto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...