Jump to content

Tidenes største (?) norske sammenligning av 22-ammunisjon!


Akto

Recommended Posts

Eley Subsonic Hollow Point

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,20-

Gjennomsnittshastighet m/s: 313

Gjennomsnittshastighet f/s: 1027

SD: 5,8

ES: 27

Samling (mm): 90 mm

 

Denne samlet godt på 50 meter (legger ved et bilde av dette også), ønsker å gå videre med denne da den har så å si helt identisk treffpunkt som Eley Match – trenger ikke å justere noe på kikkerten. Synes det er rart at den åpner opp såpass mye på 100 meter kontra 50 meter. Noen som har noe teorier rundt dette?

 

IMG_0627.JPEG

 

IMG_0628.JPEG

 

IMG_0651.JPEG

 

IMG_0652.JPEG

 

IMG_0657.JPEG

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

CCI Quiet Semi Auto

OBS!!! Avstand: 50 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,90-

Gjennomsnittshastighet m/s: 232

Gjennomsnittshastighet f/s: 761

SD: 4,7

ES: 21

Samling (mm): 36,4 mm

 

Merk at denne er testet på 50 meter, det er lite poeng for min del å teste denne på 100 meter.

IMG_0643.JPEG

 

IMG_0655.JPEG

 

IMG_0656.JPEG

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

CCI Quiet

OBS!!! Avstand: 50 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,80-

Gjennomsnittshastighet m/s: 205

Gjennomsnittshastighet f/s: 673

SD: 5,8

ES: 20

Samling (mm): 59,5 mm

 

Merk at denne er testet på 50 meter, det er lite poeng for min del å teste denne på 100 meter.

 

IMG_0644.JPEG

 

IMG_0653.JPEG

 

IMG_0654.JPEG

Edited by Akto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (16 timer siden):

Eley Subsonic Hollow Point

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,20-

Gjennomsnittshastighet m/s: 313

Gjennomsnittshastighet f/s: 1027

SD: 5,8

ES: 27

Samling (mm): 90 mm

 

Denne samlet godt på 50 meter (legger ved et bilde av dette også), ønsker å gå videre med denne da den har så å si helt identisk treffpunkt som Eley Match – trenger ikke å justere noe på kikkerten. Synes det er rart at den åpner opp såpass mye på 100 meter kontra 50 meter. Noen som har noe teorier rundt dette?

 

IMG_0627.JPEG

 

IMG_0628.JPEG

 

IMG_0651.JPEG

 

IMG_0652.JPEG

 

IMG_0657.JPEG

Merkelig høydespredning på 100 m. Eley Subsonic Hollow Xtra Plus (grått lokk, 40 grains) er den absolutt mest presise .22 patron jeg har skutt med. Dette i to forskjellige CZ rifler. Så kom det en ny utgave med 38 grains kuler, (grønt lokk)

som også var veldig presis, men ikke på nivå med den første. Den med hvitt lokk later til å ha tapt seg ytterligere noen hakk da.

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (17 timer siden):

Satt på 50 meter og testet lavhastighetsammunisjonen, og hadde igjen 10 skudd av Eley Match. Kanskje jeg en dag klarer dette på 100 meter 😅

 

Jeg har skutt slike samlinger på 100m, men det er ikke noe som jeg kan repetere med noen sikkerhet. Men det skjer, om man skyter litt. De gruppene der er OK, men ikke spesielt bra på 50. Hater å si det... De som er opptatt av presisjon med 22LR, og tester mye, og benkeskytterne, er vel ca her:  Er det luft mellom kulehullene, så er det ikke godt nok. 

 

Sånn ser det ut 

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Inspirert av @Akto testet jeg litt ammo i min Pardini SP22 i går. Jeg har ikke analysert på langt nær så grundig som Akto, men det ble overraskende store forskjeller også på ca 26 meter med pistol. Pistolen var festet i en Ransom Rest boltet fast i gulvet så det skal ikke være bevegelse i pistolen som påvirker resultatet. Jeg ser at jeg skulle målt spredningen senter-senter, ikke ytterkant-ytterkant, men det får bli neste gang. Jeg testet også bare de typene ammo jeg hadde liggende så utvalget er helt tilfeldig. Det ble skutt 15 skudd med hver type ammo, mellom hver type dro jeg en propp gjennom løpet og testen ble ikke startet med nypusset våpen, alt for å gi mest mulig like forhold. Skytingen foregikk innendørs. 

IMG_4380.jpeg

IMG_4381.jpeg

IMG_4382.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Akto skrev (På 26.3.2023 den 17.32):

Synes det er rart at den åpner opp såpass mye på 100 meter kontra 50 meter. Noen som har noe teorier rundt dette?

Du skriver ikke om SD og ES er målt i fot/s eller m/s, men jeg antar at det er fot. ES er i så fall tilnærmet 8.2m/s. Etter mine beregninger skal det kunne forklare en høydespredning på ca. 25mm. Det forteller meg at hastighetsvariasjoner alene ikke forklarer høydespredningen du observerer. Faktisk må du opp i en ES på hele 30m/s før forventet høydespredning på 100m blir 90mm.

 

Det finnes imidlertid en teori, pipesvingninger. Noen mener at pipesvingninger har mer betydning for .22lr enn sentertent ammunisjon. Det er noe kontraintuitivt ettersom den lille patronen putter veldig lite energi inn i systemet sammenlignet med en grovkaliberpatron. Jeg tror likevel det kan ha noe for seg på grunn av at .22lr har mye lavere hastighet ved munningen enn mye annen ammunisjon slik at kula påvirkes mer av eventuelle svingninger. Pipesvingninger følger en sinuskurve (vel, egentlig ikke helt fordi det er langt flere enn bare én frekvenskomponent), og de som sverger til teorien om harmoniske vibrasjoner hevder at det er om å gjøre at kula forlater løpet når svingningene treffer en topp eller bunn på sinuskurven. Rasjonalet er at på topp eller bunn så er munningen øyeblikkelig i ro, og dermed er presisjonspotensialet størst.

 

Jeg vil derimot argumentere for at dersom du skyter .22lr så er det om å gjøre at kula forlater pipa på stigende flanke. Da kan man observere et fenomen kalt positiv kompensasjon, der pipesvingningene motvirker høydespredning som skyldes hastighetsvariasjoner. Tunet helt perfekt så skal man i teorien kunne oppnå fullstendig positiv kompensasjon, altså at høydespredning som følge av hastighetsvariasjoner blir fullstendig utslokket. Fullstendig positiv kompensasjon kan man lese mer om her: http://www.geoffrey-kolbe.com/articles/rimfire_accuracy/tuning_a_barrel.htm

 

Baksiden her er at dersom kula forlater løpet på fallende flanke så vil pipesvingningene forsterke høydespredningen. Denne effekten blir større på lengre skyteavstand og kan forklare det du observerer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...