Jump to content

Tidenes største (?) norske sammenligning av 22-ammunisjon!


Akto

Recommended Posts

Hei alle.

 

Jeg har planer om å gjennomføre tidenes største norske ammunisjonstest for 22LR i vinter (innbiller jeg meg i alle fall). Jeg har tilgang til en innendørs skytebane på 110 meter, hvor jeg regulerer alt selv. Jeg er klar over at en slik sammenligning kun sier noe om hvordan ammunisjonen går i mitt våpen, og at andre våpen vil med absolutt sikkerhet få avvikende resultater, men likefullt vil det bli spektakulært og se-/leseverdig - tror jeg.

 

Jeg har en sterkt modifisert Ruger 10/22 (Fajen modifisert stokk, Lothar Walther match-barrel, Timney Drop in trigger, Volquartsen competition bolt, Zeiss 3-12x50, Atech etc.) som skal brukes. Ruger 10/22 er langt fra et presisjonsvåpen, men denne her samler godt og er et representativt våpen hvis man ser på salgstall totalt. Mitt våpen er modifisert, så da blir vel dette en mellomting mellom en OK boltrifle og en kjip billig halvauto.

 

Testen skal gjøres relativt vitenskapelig med temperaturmåling av løp, pussing og innskyting med aktuell ammunisjon før hver serie, kronografering, vekt på kuler og krutt etc. 

 

Jeg er tidligere profesjonell fotograf og skribent, riktignok ikke innenfor dette fagfeltet men et sammenlignbart fagfelt skriveteknisk sett (audio/video). Kvaliteten på produksjonen kommer til å være så høy man kan få det med GoPro, speilrefleks og systemkamera.

 

Alle seriene kommer til å bli filmet - målet er en lettforståelig videoartikkel (på engelsk) samt at hele konseptet skal dokumenteres her på kammeret. Jeg er ikke nybegynner med tanke på det skytetekniske, men jeg har plukket opp hobbyen igjen med tanke på jakt. 

 

Jeg har til nå kjøpt ammunisjon for omtrent 5000,-, men jeg ser at det er mye ammunisjon for tiden som ikke er så lett å få tak i. Derfor ønsker jeg å spørre pent om det er noen som har noe ammunisjon de ønsker å donere til et slikt prosjekt. I så fall så kontakt meg gjerne per melding her på forumet. Beklager tiggingen, men det er mye som rett og slett viser seg vanskelig å få fatt i for tiden. Innspill til gjennomføring er også velkomment. 

 

Hvorfor har jeg planer om å gjøre dette? Rett og slett fordi jeg etter å ha anskaffet meg en .22 har blitt helt hektet på de enorme forskjellene det er på ammunisjon, og hvis jeg først skal fortsette og teste så kan jeg like gjerne dokumentere det på en skikkelig måte - kanskje til glede for de som er som meg, som finner det utrolig interessant og lese om slikt. 

 

Under er en liste over ammunisjon jeg allerede har fått tak i, og jeg leter fortsatt etter flere typer. Det bør helst være ammunisjon som er i ordinær handel og ikke utgått, men alt er interessant. 

 

Fabrikat Type Bestilt/har
Agulia SUBSONIC HP ja
Agulia SUBSONIC SP ja
Agulia SUPER EXTRA ja
Agulia SUPER EXTRA HP COPPER ja
CCI Standard ja
CCI COPPER CHP ja
CCI Velocitor  ja
CCI MINI MAG ja
CCI Quiet Segmented HP ja
CCI Stinger ja
Eley Tenex ja
Eley Tenex Biathlon ja
Eley Match ja
Eley Match Biathlon ja
Eley Team ja
Eley Standard ja
Eley Contact Subsonic ja
Eley Force High Velocity ja
Eley High Velocity Hollow Point ja
Fiocchi Target Sport ja
Fiocchi TT Winter ja
Geco Rifle  ja
Geco Semi Auto ja
Lapua 22 Center X ja
Lapua 22 Midas + ja
Lapua 22 Polar Biathlon ja
Lapua 22 X-ACT ja
Magtech High Velocity HP ja
Norma Match ja
Norma Biathlon ja
Norma TAC-22 ja
Norma Jaktmatch  ja
Norma Subsonic ja
Remington HP SUBSONIC 22 Long Rifle ja
RWS Rifle Match ja
RWS Special Match ja
RWS R50 ja
RWS R100 ja
RWS Subsonic HP ja
RWS Target Rifle ja
Sellier & Bellot Club  ja
SK Long Range Match ja
SK Standard Plus Standard Club ja
SK Biathlon Sport ja
SK Rifle Match ja
SK Flatnose Match ja
Winchester SUBSONICMAX ja

 

Vennlig hilsen Atle

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (På 11.11.2022 den 15.59):

Jeg har en sterkt modifisert Ruger 10/22

 

Det kan kanskje få noen til å mumle om "å sminke en gris"?

 

Akto skrev (På 11.11.2022 den 15.59):

   -  er et representativt våpen hvis man ser på salgstall totalt.

 

Joda, det er en del 10/22 rundt omkring. For ikke å snakke om Brno 2/452 og andre i den familien.

 

Men skal en utføre test med et "alminnelig" 22-våpen, som samtidig, for det meste, brukes til presisjonsskyting, må valget bli Sauer 200 STR. Det finnes like presise våpen (G&E, Anschutz, Walter og noen av de gode, gamle Schultz & Larsen miniatyr), men det er STR-en som er "miniatyrvåpenet" for størstedelen av norske skyttere.

 

Jeg har etpar esker ca. 30 år gammel russisk "matchammo", med masse kyrilliske bokstaver. Den kan kanskje gå bra fremdeles, datidas russiske ekstra-billig-ammo gikk ikke verre enn dagens CCI og Top Shot.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Det kan kanskje få noen til å mumle om "å sminke en gris"?

 

 

Joda, det er en del 10/22 rundt omkring. For ikke å snakke om Brno 2/452 og andre i den familien.

 

Men skal en utføre test med et "alminnelig" 22-våpen, som samtidig, for det meste, brukes til presisjonsskyting, må valget bli Sauer 200 STR. Det finnes like presise våpen (G&E, Anschutz, Walter og noen av de gode, gamle Schultz & Larsen miniatyr), men det er STR-en som er "miniatyrvåpenet" for størstedelen av norske skyttere.

 

Jeg har etpar esker ca. 30 år gammel russisk "matchammo", med masse kyrilliske bokstaver. Den kan kanskje gå bra fremdeles, datidas russiske ekstra-billig-ammo gikk ikke verre enn dagens CCI og Top Match

 

Det er forventet å få tilbakemelding på valg av våpen, men jeg personlig synes at Rugeren er et ganske representativt valg. Og hvis jeg skal være helt ærlig så er det dét våpenet jeg har i 22lr, så valgmuligheter har jeg ikke så mange av. Så skal det nevnes at jeg er like opptatt av at resultatet skal bli tabloid nok til at selv de med en 2450-kroners salongrifle får noe utbytte av opplegget. 

 

Uansett, artig å kunne se om gammel ammo kan måle seg med ny, er ikke så sikker på at all utvikling har gått fremover, selv om man gjerne oppfatter det slik.

Link to comment
Share on other sites

Godt og lærerikt tiltak. 

Noen innspill; 

-våpenvalg: Jeg ville brukt 200str, eller annen matchrifle. Det er ammunisjon som skal testes, ikke våpen. 
-Jeg ville økt antall skudd, jo flere jo mere representativt blir det. Jeg ville skutt flere grupper med færre skudd. Gjerne 10x5 skudd, eller 10x10skudd. Jo flere skudd du skyter sammenhengende jo større sannsynlighet for skytterfeil. Ikke skyt for mange skudd uten lengre pause. 
-kronografer alle skudd, for å få mere data og flere datapunkt.  
-ett godt oppsett for å eliminere skytterfeil, hva gjelder støtte. Det er fort gjort at en slik test blir en test av skytterens utholdenhet og ikke våpen/ammo sitt presisjonspotensiale.

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (2 timer siden):

Tenkte rundt 10 innledende skudd i rent løp, så 20-25 skudd i serie. 

Tenker det er et sted mellom for lite, og alt for lite. Begrens heller antall typer enn antall serier med hver ammo. 

Les deg opp på testing, les deg opp på ammo, osv. 

Du er ikke den første som kunngjør noe sånt her på Kammeret, og blir neppe den siste, de fleste finner i realiteten ikke ut noen ting. Oftest konkluderer de på feil grunnlag, og da feil - eller de "finner ut" det de som konkurrerer har visst i alle år.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, M67 said:

Tenker det er et sted mellom for lite, og alt for lite. Begrens heller antall typer enn antall serier med hver ammo. 

Les deg opp på testing, les deg opp på ammo, osv. 

Du er ikke den første som kunngjør noe sånt her på Kammeret, og blir neppe den siste, de fleste finner i realiteten ikke ut noen ting. Oftest konkluderer de på feil grunnlag, og da feil - eller de "finner ut" det de som konkurrerer har visst i alle år.

 

K

 

Jeg har glupsk lest dine innlegg her på kammeret, og har umåtelig respekt for din kunnskap. Men som jeg skriver litt lenger opp, dette skal være litt tabloid. Så jeg kommer til å kjøre på, med eller uten bidrag fra noen. Til syvende og sist er det et bidrag til å løfte skytesporten! Norges største forum for audio og video døde ut på et snaut kvartal fordi det manglet godt innhold, det jeg skal gjøre her blir mitt bidrag for å skape noe leseverdig for skyttere på alle nivåer.

Edited by Akto
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Torf said:

Du vil antagelig få forskjell i presisjon hvis du lader manuelt rett i kammer og fra magasin.

Det gjelder sikkert for endel boltrifler også? Rifler som jeg kjenner godt er f.eks Sako og Tikka. De har av og til litt tvilsom vinkel på matingen fra magasinet. Jeg mistenker at kula kan få seg en lett deformering enkelte ganger slik dette er designet?  STR synes jeg er bedre med tanke på dette.

 

6 hours ago, Akto said:

Til syvende og sist er det et bidrag til å løfte skytesporten!

Det er ingen grunn til å ikke gjøre en slik test. Hva som enn kommer ut av den med tanke på resultater så lærer man alltid noe. Det kan være at bruken av statisk faktisk betyr noe, eller så enkelt som at dyr ammo antagelig er best. I hvert fall når avstanden begynner å bli lengre enn 15m. Men uansett, det viktigste er å ha et prosjektet og underholdningen som kommer av å gjennomføre noe slikt. Jeg har hatt mye glede av skyte relaterte prosjekter. Selv om det ikke gjør meg til en bedre skytter, så er det med på å holde motivasjonen og drivkraften min for skyting oppe når jeg ellers er lei av å trene. For den beste skytteren blir jeg aldri 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Interessant prosjekt, men det er noen feller du allerede har gått i.

 

Ammunisjonsvalg:

Det er få produsenter av .22 ammunisjon, mange av de ulike merkene er produsert på samme fabrikk. Norma er et eksempel, de produserer ikke .22 ammunisjon men får den pakket i Norma eske fra en produsent. Det behøver ikke å være samme produsent fra år til år. Dropp testing av Norma ammunisjon, det er bortkastet, du vet ikke om det er Eley, RWS eller Lapua som har produsert den. Lapua og SK er produsert på samme fabrikk i Tyskland, og hvor store ulikheter det er på Lapua merket og SK merket ammunisjon vet jeg ikke. Amerikansk matchammunisjon er produsert i Europa av en av de "store" produsentene. Se på eskene om produksjonsland og produsent er oppgitt. Husk på at ulike produksjonspartier, lot'er, av samme ammunisjon kan være ulike og gi ulik presisjon.

 

Våpenvalg:

Våpenet er ditt test og måleverktøy og ingen tester kan bli mer presise enn test og måleverktøyet. Ruger 10/22 er et ubrukbart våpen for testing av ammunisjon på grunn av sin konstruksjon. Ved testing av ammunisjon må du også være oppmerksom på at løp fra ulike produsenter har ulik preferanse. Sauer 200 STR løp har ofte svært god presisjon med SK ammunisjon. Matchvåpen som Anschutz, G&E, og Feinwerkbau foretrekker ofte Eley eller RWS. Skal testen ha noen verdi må du bruke våpen som har et meget høyt presisjonspotensiale, ellers vil selv god ammunisjon gi et dårlig resultat. Du bør bruke minst to våpen, og som andre hr gjort vil jeg anbefale at minst ett av dem er en 200 STR, den andre bør være en europeisk matchrifle.

 

Utførelse:

Det er nødvendig med en skytestol der våpenet spennes fast slik at det blir reproduserbare forhold fra skudd til skudd. Uten skytestol vil en aldri kunne avgjøre om slengere er ammunisjonsfeil eller skytterfeil og testene er verdiløse. Se bilde.IMG_3125.JPG.2e4302ded79fc1338b525b69e986b877.JPG Anskaff Megalink skive av siste versjon der det er ammunisjonstestmodus i programmet, da får du all statistikk ferdig på utskriften, ref bilde.

Du må også kunne verifisere pussing av våpenet, vi bruker borescope for å kontrollere at løpet er rent før vi tester. Etter puss må våpenet skyte 30-40 skudd med testammunisjonen før presisjonstest. Når du skifter ammunisjon må du skyte 20-30 skudd med den nye ammunisjonen før testskudd. Bruk borescope for å kontrollere at løpet er rent mellom ammunisjonstypene.

 

Generelt:

Det kan være lurt å ta kontakt med personer som har erfaring fra ammunisjonstesting. De fleste toppskytterne innen 50 m skyting tester ammunisjon for å finne den som gir best presisjon i sine våpen. Ta kontakt med en lokal klubb med toppskyttere så får du nok noen innspill. Harald Stenvåg er vel den i Norge som har mest erfaring med å teste presisjonsammunisjon i .22. 

Jeg tester selv på den måten jeg beskriver, men tester kun presisjonsammo i min Anschutz for å finne hvilke typer og lot'er som jeg skal bruke.

Tenk nøye gjennom hva du driver med og hvordan du skal sikre at alle forhold er absolutt identiske fra test til test, det er lett å bruke mye tid og penger på noe som er totalt bortkastet ved en kritisk gjennomgang.

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

@AktoEn innledende test som jeg tenker er interessant vil f.eks være å finne ut om du ser noen forskjell i den rifla du har ved å prøve f.eks Eley sport, Eley club, Eley team og Eley match. Har jeg skjønt reklamen riktig fra Eley, så er dette samme ammo i forskjellig kvaltietssortering. Finner du ingen forskjell så tenker jeg at noe må være galt med oppsettet. Enten er rifla for dårlig, du har manglende statistisk grunnlag eller at noe annet som ikke er helt optimalt?

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (12 timer siden):

Når det gjelder min Ruger så er dette en samling fra 55 meter, tofot og sittende. 10 skudd.

 

06976366-2D59-420F-8811-F682826C04AB.jpeg.a4c33898472624a80b5212b51fb547d6.jpeg

 

 

 

Er den ment å være bra eller dårlig? Det er jo god skyting sittende, men sier ingenting om verken rifle eller ammo. 
I nesten hvilken som helst rifle kan CCI std produsere ett 7-8mm stort hull, eller ei samling som den du viser der. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det som ville vært interessant i en slik sammenheng er om en hadde testet de mest brukte match-patronene, og gjerne flere loter av iallefall noen av disse.

Men det er en kjent sak (altså konsensus om, ikke nødvendigvis faktum) at jevn hastighet er svært viktig (sammen med jevne kuler selvsagt), og at hastigheten så må "passe" til pipa.

Noen hevder å kunne tune pipa til patronene med tunere monter på denne - min egen erfaring her er litt sånn "et klokkeklart - tja". Det kan virke, men det kan også forvirre noe grundig, eller være helt nytteløst, på samme rifle og patroner, samme dag... Kanskje har jeg en variabel i testene mine jeg ikke er klar over.
Variasjonene i hastighet kommer heller ikke bare fra ammunisjonen, men fra løpet i høyeste grad, eller så ser vi tilfeldigheter. Jentungens 22LR-Sauer indikerte en SD med en ammo rundt 1.5, mens min gav ca 2.5 (50 skudd)

Det kan skyldes løpet, men også at jeg fikk den ene patronen av de 100 som hadde et avvik... Det kan man kanskje se i datasettet, men uansett må man bruke statistiske metoder for å konkludere om sånne ting.

 

Men noe jeg fortsatt lurer på, er f.eks. hva ER forskjellen mellom loter, hva ER forskjellen på de "sorterte" kvalitetene, hjelper det å sortere selv (klart det gjør men på hva, og hvor mye) og hvor stor er forskjellen på f,eks. SK Std. og RWS Special Match eller Lapua CX eller Xact.

 

Ellers, nøyaktig det @Per-S sier.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (23 timer siden):

Når det gjelder min Ruger så er dette en samling fra 55 meter, tofot og sittende. 10 skudd.

 

06976366-2D59-420F-8811-F682826C04AB.jpeg.a4c33898472624a80b5212b51fb547d6.jpeg

Du sier du har mulighet til å skyte på 110 meter. Kan du si noe om hvilke samlinger du får derute på det holdet, og hva du synes er akseptabelt?

 

Det vil kanskje gi oss en liten indikasjon på hva du synes er godt nok. Kanskje kan det være interessant å bruke ei god presisjonsrifle i tillegg til din Ruger, som referanse. Grunnen til dette innspillet, er rett og slett at sittende på 50 meter setter f.eks min gamle Sako HB Finnscout alle skudd i ett litte høl (med rett ammo). Ikke Ruger 10/22. Alle rifler er ok til sine formål, men noen er faktisk laget spesielt for ekstrem presisjon. Andre for å skyte raskt, og med tilstrekkelig presisjon. Skulle jeg litt mer "vitenskapelig" teste ammo, ville jeg personlig nok brukt Sako`n. Men bare som et tips, spørsmål og innspill.

 

Det jeg synes kan være mest interessant, er å se hvor godt du kan få din 10/22 til å prestere utover 100 meter. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (59 minutter siden):

hvor stor er forskjellen på f,eks. SK Std. og RWS Special Match eller Lapua CX eller Xact.

Jeg er interessert i presisjonen på 50 meter. Dette er ingen vitenskapelig test, men en systematisk observasjon gjort på 50m med Bleiker, liggende med reim på treninger gjennom en hel sommer. Ca 400 skudd per uke. SK Riflematch er en "vellykket" produksjon av SK std. Med Center-X skyter jeg 6-8 poeng bedre på 60 skudd (med desimaler) enn med SK Riflematch.

Med de billige Eley (Sport, Club, Biathlon= Pistol plus) skyter jeg ca 10 poeng dårligere enn med Team og Match hvis de billige ikke har "håpløse" i løpet av serien. Men med de billige opplever jeg relativt hyppig både klikk og avvikere med > 15 m/s lavere hastighet. Med siste parti jeg kjøpte av Club, var det ca en avviker per eske som ga 7ere under uten at jeg så noe avvik i siktet. Det samme opplevde jeg med Pistol plus på siste finpistolstevne. Fikk en femmer rett under med et skudd der jeg tydelig hørte forskjellen.

Skal om et par uker teste ammo innendørs på 50m sammen med Nidaros BS. Kan komme tilbake med noen resultater.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (20 timer siden):

Eley sport, Eley club, Eley team og Eley match. Har jeg skjønt reklamen riktig fra Eley, så er dette samme ammo i forskjellig kvaltietssortering.

Ikke helt slik jeg har forstått det etter å ha snakket med Harald St som er Norges Eleyekspert.  Eley Sport og Club produseres på samme maskin, og Club er den beste kvaliteten.

Tenex, Match og Team produseres på samme maskin og kvalitetssorteres i nevnte rekkefølge.

Men så kan følgende skje: Det er produsert en lot, det er lite bestilling på Tenex, men stor etterspørsel etter Team. Da pakkes alt som Team, og vi kan være så heldige å få ammo til Tenex-kvalitet til Team-pris :-)

Link to comment
Share on other sites

@nhddet du sier er sikkert helt riktig. Jeg har egentlig ikke satt meg nok inn i disse greiene. Jeg har bare sett på reklamen som ligger å slenger rundt på salong skytebanen. Det jeg skrev var på dårlig husk og/eller at jeg har misforstått. Jeg er ikke bedre til frihåndsskyting enn at jeg klarer meg fint med SK std+, som er det skytterlaget kjøper inn i store kvanta, og det er tross alt bare 15 m til skiva innendørs.
Til langholdsskyting med salong er forholdet noe annet, men jeg sliter skikkelig med konseptet å kjøpe salongammo til mange kroner per stykk bare for å slippe noen slengere. Til prisen kan jeg heller skyte 6,5 og «skikkelig» langhold som faktisk gir mening. Ute blir 22lr. stort sett brukt til lydløs leking mellom seriene og kaffedrikkingen mens man venter på at miragen skal gi seg før neste runde😉

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
4 hours ago, Nybegynn3r said:

 

"skyter hull i hull på 50 meter med billig ammunisjon som CCI Standard."

 

654_853120917.jpg

 

Ganske langt unna hva jeg ser for meg med hull i hull. Med mange nok skudd går vel alt hull i hull, om det er det samlede hullet det skal gå inn i 🙄. Millimeter fungerer helt fint som måleenhet for samlinger. Men akk, det er kanskje ikke mer å forvente i en verden der flate måles i fotballbaner, og volum i svømmebassenger.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lenge siden jeg har skrevet noe i denne tråden, har brukt tiden til å lese (forhåpentligvis bli klokere) og skyte (rekreasjon), samt litt jakt. 

 

Først og fremst må jeg bare legge meg litt flat og erkjenne at selv om Rugeren er utrolig artig og kan hende er et godt eksemplar av rasen, så vil det, som mange her inne prøvde å fortelle meg, være for tabloid - type Se&Hør-tabloid (man vet det er en løgn men skriver det likevel) - å gjennomføre en slik test. Det andre er jo (som også mange prøvde å si) at selv 22LR-ammo er høyst avhengig av ens eget våpen, selv på relativt korte avstander. Meg, uten nok erfaring med 22LR, trodde ikke at forskjellene skulle være SÅ store som de faktisk var på disse små ertene.

 

Legger meg flat og erkjenner at jeg er noe skamfull for det initielle ambisjonsnivået - opp som en løve, ned som en våt pusekatt 😅 Men herremin som man lærer av å bli jekket ned litt ...

 

Uansett, jaktforbud for Ruger 10/22 kom vel ikke helt som julekvelden på kjerringa, børsa flyttes over til treningsgarderoben. Ingen som vil kjøpe den nå uansett, og den er veldig artig, så den blir med videre så lenge som mulig. 

 

Men nå har jeg flere gode forslag til et presist våpen, som jeg kommer til å investere i - det blir en Anschutz av en eller annen type, har en 1712 med matchavtrekk på hånda. Tror den står laglig til for hugg, og selv om den er en jaktrifle så håper jeg at den kan være et bedre valg og gi noe mer etterettelige resultater. Sammen med Rugeren kan man jo også rette søkelys på forskjellene mellom forskjellige våpen (selv om grunnlaget blir noe snevert med bare to våpen)

 

Jeg legger ikke fra meg ideen om å teste forskjellig type ammo, nå har jeg egentlig snart alt jeg trenger. Så kan det hende det blir noe leseverdig ut av det likevel 🙂 Det jeg har som kanskje det ikke florerer av rundt omkring, er en innendørs skytebane på over 100 meter, helt uten vind og helt uten åpningstider, så da elimineres jo en feilkilde.

 

Vil en vinkling som dette fungere:

Forskjellen på vanlig ammo i salg over disk i Norge (uavhengig av LOT), i en god jaktrifle fra en annerkjent produsent - hva kan man forvente? Det er jo interessant, i alle fall i mitt hode, å vite om pakken man henter i butikken gir deg trygghet rundt spørsmålet om det er mulig å felle en rype på mer enn 15 meter uten å lage hull i fileten. For det var egentlig det som trigget meg, noe av den ammoen jeg har skutt med sprer 3 cm på 50 meter, til tross for at ingenting i skuddøyeblikket tilsa at treffet skulle være andre steder enn der trådkorset hvilte.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har først og fremst erfaring med CZ, Sauer, og Anschütz. Har hatt en 1022 (Competition) men den var ikke i nærheten presisjonsmessig. De beste samlingene var stort sett 3 ganger så store. 

De store forskjellen på boltriflene er hvor lett de er å skyte bra med, ikke hvor presise de er innerst inne. I disse, så erde tomtrent like vanskelig/ enkelt å finne ammo som samler 4cm på 50m, som det er å finne ammo som samler 2cm, og ca like vanlig med ammo som samler sprer 6cm, som det er med ammo som samler 1cm. Alt fins.

Nylig gjorde jeg noen sammenligningstester på 200m. Jeg kjøpte noen esker av ammo jeg "har tro på", på langt hold, og tok noen av treningsammo jeg hadde liggende, og ammoen jeg konkurrerer på 15m, og jentungen (15) konkurrerer på 15 og 100m med.

 

Litt av utvalget

IMG_1779.jpeg.51da2776bfe0e3b1ee2cac0e4caa1664.jpeg

 

Beste gruppe på 200m, 64mm. 

IMG_1766.jpeg.a0dcb5bc5847d3887d5a2391e98f60d6.jpeg

 

Verste gruppe 200m, men denne er også med "god" ammo, som går meget bra på 15m, der hastighetsvariasjon ikke betyr så mye.

590615039_SKstd200m.jpeg.1f27aaf0641b497b10aa27a2a11bed2b.jpeg

 

IMG_1780.jpeg.e184192c7aff9f0cdf1e3b6749a167ce.jpeg

 

Et utvalg grupper med ulike loter av den ammunisjonen som gikk best. Trendene her ble videreført når jeg skjøt opp resten, så disse samlingene er nokså representative.

1297672096_22LR26nov.png.e255ab24e63094a19e26df445c2666d9.png

 

K

 

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det største problemet med 10/22 lurer jeg på om er innfestingen mellom løp og låsekasse, hvor siktemidelet sitter på låsekasse og løpet "skrangler"  hit og dit, selv med en klave som skal låse dette sammen. Sikkert en fin design om man skal demontere våpenet, men det kan umulig bli presist.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg egentlig kommet i gang med den o'store ammotesten min, etter å ha gått flere runder med meg selv om jeg skulle gidde. Det gjorde jeg, så hvis noen synes slikt er gøy å lese om så er det hyggelig. Dette blir jo da selvsagt en test av ammunisjon til mitt våpen, og hvordan samme ammo går i andre våpen har jeg ingen formening om. Test selv i så fall. Rugeren er mer eller mindre historie, mesteparten av delene med unntak av løp og stokk er solgt eller byttet bort, til andre skyttere som i kraft av å ha fått innvilget søknaden før en magisk dato er mer skikket til å beholde sitt potensielle masseskytingsvåpen. Jeg fikk tak i et aldeles nydelig og gammelt våpen fra Anschutz, nærmere bestemt en Biathlon 1827 med det deiligste avtrekket jeg med min begrensede erfaring har kjent. Fikk tak i en pent priset kikkert på finn.no som passer godt til børsa, trådkorset dekker nesten klistrelappen på full forstørrelse på 100 meter, dette blir ei fin fuglebørse.

 

Testen gjøres innendørs, altså vindfritt, på 100 meter. Prosedyren min er å pusse løpet, skyte 30 skudd (fri ild mot skivene) for så å sette ti tellende skudd mot en klistrelapp. Alle skudd kronograferes. Jeg skyter fra benk med våpenet i en vugge, avtrekket er av typen "oj-der-gikk-skuddet", nesten umerkelig motstand. Alt ligger til rette for gode skudd som settes dit jeg peker. Alle skudd skytes gjennom demper, som jeg alltid har på børsa uansett (unntatt i våpenskapet øff cørse).

 

Formålet mitt har endret seg noe fra den svulstige tanken jeg startet med til å finne ammo jeg kan stole på - mer eller mindre - når våpenet og jeg skal ut i naturen for å forvalte jaktbar fuglebestand. 

 

Innspill fra andre og mer kunnskapsrike medlemmer her inne er særs velkomment - mange her kan mye om ammo til .22LR - sånn som hvem som egentlig lager hva i en jungel av produsenter (hvor mange kjøper og rebrander ammo over en lav sko).

 

Jeg har til nå 46 forskjellige typer ammo som skal testes, så det er tidkrevende - men som nevnt forhåpentligvis litt artig å følge med på.

Anschutz 1827-01.JPG

Anschutz 1827-02.JPG

Anschutz 1827-03.JPG

Anschutz 1827-04.JPG

Anschutz 1827-05.JPG

Anschutz 1827-06.JPG

Edited by Akto
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Eley Team

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,30-

Gjennomsnittshastighet m/s: 329

Gjennomsnittshastighet f/s: 1079

SD: 2,4

ES: 10

Samling (mm): 46,54 mm

 

 

DSC06166.JPG

DSC06167.JPG

DSC06187.JPG

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Fiocchi TT Winter

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,00-

Gjennomsnittshastighet m/s: 329

Gjennomsnittshastighet f/s: 1079

SD: 4,6

ES: 20

Samling (mm): 64,93 mm

 

 

DSC06106.JPG

DSC06107.JPG

DSC06189.JPG

Link to comment
Share on other sites

CCI Standard

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 0,89-

Gjennomsnittshastighet m/s: 319

Gjennomsnittshastighet f/s: 1047

SD: 3,3

ES: 11

Samling (mm): 72,61 mm

DSC06071.JPG

DSC06072.JPG

DSC06195.JPG

Link to comment
Share on other sites

Eley Tenex

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 3,50-

Gjennomsnittshastighet m/s: 326

Gjennomsnittshastighet f/s: 1070

SD: 3

ES: 12

Samling (mm): 31,23 mm

 

OBS! En brukerfeil (mer en normalt ...)

DSC06154.JPG

DSC06155.JPG

DSC06190.JPG

DSC06191.JPG

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

SK Long Range Match

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,54-

Gjennomsnittshastighet m/s: 316

Gjennomsnittshastighet f/s: 1037

SD: 3,4

ES: 15

Samling (mm): 76,55 mm

DSC06128.JPG

DSC06129.JPG

DSC06188.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å skjønne hva som skjedde med Remington over her, men jeg har ingen fornuftige svar annet enn at det må være en kombinasjon av dårlig patron og at den ikke fungerer (overhodet) i mitt våpen. Jeg vet at det ikke er skudd fra noe annet siden jeg fotograferer hele skiva før hver serie. Høydespredningen er en ting, den er formidabel uansett om man teller med dette skuddet eller ikke. Hvis vi bruker skytingen min med Eley Tenex som et eksempel - egentlig et veldig godt eksempel - så kan man danne seg et bilde av skyterens (meg) sine ferdigheter. Tenex har mer sidespredning enn høydespredning, og hvis man skal bruke sidespredning som et mål på hvor stødig jeg skyter så kan det nok overføres til høydespredning også. Da ser man at våpenhåndteringen er begrensningen på hvor godt det kan skytes med det våpenet som brukes. Eley Tenex har ca 25 mm i høydespredning og 31 mm i sidespredning. Hvis man som en tese antar at Tenex er helt konsekvent, 100 % perfekt på alle måter, så vil man ved å se på disse målene danne seg et bilde av hva det for meg er mulig å få til, altså en skytterpåvirket spredning på 25 mm omtrent. Overfører jeg dette til Remington, og all annen ammo for den saks skyld, så et utgangspunktet mitt at jeg skal kunne klare å samle innenfor 25 mm på 100 meter med alle de hjelpemidlene jeg har til rådighet. Jeg ser en rød tråd for flere av de typene ammo jeg tester, sidespredning er i noen tilfeller relativt lav i forhold til høydespredning, altså er det forskjell i kruttmengde, kulehold etc., etc. 

 

Edit: Jeg skal skyte Remington om igjen, jeg har en liten anelse om at her er det noe veldig rart. Jeg sletter hele posten om Remington og tester denne på nytt ved anledning.

Edited by Akto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

RWS Rifle Match

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,30-

Gjennomsnittshastighet m/s: 305

Gjennomsnittshastighet f/s: 1001

SD: 5

ES: 23

Samling (mm): 74,86 mm

DSC06134.JPG

DSC06135.JPG

DSC06176.JPG

Edited by Akto
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Winchester Subsonic Max HP

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,40-

Gjennomsnittshastighet m/s: 311

Gjennomsnittshastighet f/s: 1020

SD: 5

ES: 25

Samling (mm): 83 mm

 

DSC06104.JPG

DSC06105.JPG

DSC06177.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Geco Rifle

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 0,95-

Gjennomsnittshastighet m/s: 317

Gjennomsnittshastighet f/s: 1040

SD: 4

ES: 14

Samling (mm): 88 mm

DSC06110.JPG

DSC06111.JPG

DSC06186.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Norma Jaktmatch

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Vortex Viper PST 2,5-10x44 SFP (parallaksefri 100m)

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,38-

Gjennomsnittshastighet m/s: 313

Gjennomsnittshastighet f/s: 1027

SD: 6,2

ES: 29

Samling (mm): 114,89 mm

Norma Jaktmatch - 01.JPG

Norma Jaktmatch - 02.JPG

Norma Jaktmatch - 05.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...