Jump to content

Tidenes største (?) norske sammenligning av 22-ammunisjon!


Akto

Recommended Posts

Det spørs litt hva du definerer som skytterfeil. Siktefeil pga lav forstørrelse - er det skytterfeil? Litt ute av parallakse, er det skytterfeil? Lyddemperen er en feilkilde, og støtta du selv beskriver. Svarene mine er nok også litt preget av antallet folk som tror de tester noe, men bare måler egen skyteferdighet.
John Olav Ågotnes tester ammo mens han skyter med diopter og reim - og han kan det. Men det er sikkert mindre enn 25 personer i Norge som kan det, alle andre som "tester" ammo slik tester bare egne ferdigheter og tilfeldigheter..

 

Sannsynligvis er det vi ser i resultatene dine (som er ulikt det vi andre er vant til)  effekter av at ulike løp "liker" ulik ammunisjon. Jeg nevnte vel at min 200STR ikke går noe særlig med Midas+ (dagens lot)  - men min datters 200STR går fantastisk med den. 


Om du har en 8-32, hvorfor ikke montere den med en gang? Det er nokså mye enklere å skyte små grupper med 32 enn med 10x.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En annen trist ting er at enhver test kun er gyldig for den loten ammo i den pipa.

For tre år siden måtte jeg levere inn 5000 av en meget anerkjent ammo pga elendig presisjon (falt ca 7-8 poeng på 25 skudd på 15m). I dag bruker jeg samme merke og type på konkurranse fordi det er den som tester best.

Snakket like før jul med en av de beste benkskytterne. Han mente at kvaliteten hos den enkelte produsent variere noe over tid. På EM (eller var det VM?) sist høst, brukte >90% Lapua. For noen år siden var det Eley.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, M67 said:

Svarene mine er nok også litt preget av antallet folk som tror de tester noe, men bare måler egen skyteferdighet.


Om du har en 8-32, hvorfor ikke montere den med en gang? 

 

Det har en viss verdi for ens egen del, for ens eget våpen. Det er mange typer jeg åpenbart kan forkaste, mens det er en del som går godt i mitt våpen. Jeg skal ikke skyte konkurranser, jeg skal skyte kråker og ryper og kongler på hytta. Et naturlig spørsmål da vil sikkert være hvorfor jeg gidder å styre såpass mye med dette, men jeg tror at det har en viss verdi for andre også, og forhåpentligvis er det leseverdig 😄 Utfallet er gitt, jeg kommer til å finne noe som går godt i min børse, og basert på det kommer jeg til å kjøpe inn en del ammo så jeg har noen år fremover.

 

Den kikkerten står på en annen rifle som er i bruk ganske ofte, og jeg hadde egentlig tenkt å ha den Vortexen stående fast på salongen. Den passer utmerket til praktisk bruk. Men, jeg kommer til å montere den i neste runde, for å se hvilke forskjeller jeg får med større forstørrelse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (43 minutter siden):

Hva er da det andre planet? siden det ikke flytter seg der?

Jo, enten får du justert det bra opp/ned (vertikalt) eller sideveis (horisontalt), men du får det ikke bra i begge planene samtidig. Men den kikkerten kostet jo helt ny kr. 2500.- så det blir egentlig for dårlig kvalitet. Det er noe som er skjevt eller noe rart med det eksemplaret jeg har i hvert fall.

 

Man må opp på noe bedre kvalitet (og høyere pris) for å få noe som blir bra.

Noe rundt denne eller deromkring vil jeg tro, jeg har ikke sett igjennom en slik men har hørt flere som skryter av denne : https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.2695.37073/meopta-optika6-45-27x50-rd-belyst

Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (5 timer siden):

Du har jo tatt bort dette med vind, så da faller den problemstillingen bort. Jeg ser du bruker en kikkert 2,5-10x44. Et problem jeg opplevde med kikkertsikte 3-9x40 var at blinken ble veldig liten på 100m, den lille prikken i midten ble på en måte dekket for mye av retikkelet. Dette til tross for at den 3-9x40 Hawke Vantage kikkerten hadde veldig tynt trådkors. Alt ble så langt unna, så jeg følte at nøyaktigheten ble litt dårlig med å få trådkorset helt dønn i senter. Jeg har skutt mye på klistrelapper med 22LR på 100m, men av og til bare laget en 1 cm stor svart prikk med tusj. Med kikkertsikte 6-24x50 fikk jeg den nøyaktigheten jeg følte at manglet med 3-9x40 kikkert, men så ser man jo også hver minste vibrasjon og "dirring" hvis man spenner seg etc. Når man blir sliten så kommer det fort noe dirring og dårlige avtrekk.

Men det er min erfaring. Jeg ser også at Hawke kikkertsiktet Vantage 6-24x50 AO har unøyaktig parralakse-justering, man kan få det parralaksefritt i ene planet, men da blir det litt feil i andre planet.

Det er mulig det blir noen millimeter mer unøyaktigheter i samlingene på grunn av dette også. Men det er jo en rimelig kikkert da, så en langt bedre kikkert hadde jo vært ønskelig i mitt tilfelle.

Tegn ein stor firkanta blink og plasser trådkorset i eine hjørna.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente som kunne være problemet med lyddemperen er at den bygger opp «nye baffler» med avleiring og så forandrer den gass(luft)strømmen som gjør at kula tar en annen vei. Kula er ikke borti noe inni demperen. Om du hadde en lyddemper som var asymmetrisk som du kunne indeksere ville du sett hvordan dette virker når du forandrer på bafflene. 
Det enkleste er å ta lyddemperen ut av oppsettet. Men nå tror jeg kanskje ikke lyddemperen nødvendig vis er eneste kilde til spredning. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (14 timer siden):

Jo, enten får du justert det bra opp/ned (vertikalt) eller sideveis (horisontalt), men du får det ikke bra i begge planene samtidig.

Dette var et merkelig fenomen. Er justering i høyde og/eller side langt fra midten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville fjernet lyddemperen, den innfører variable som kan påvirke presisjonen mye. @Blyhar nevnt noen, men avleiringer rundt munningen er også en variabel du ikke har kontroll over. Med demper blir det mye avsetning av bly, fett og sot rundt kroningen, det påvirker symmetrien på kruttgassene når de passerer kulen på vei ut. Disse avsetningene løsner ofte bare på en side før det bygger seg opp nye. 

Du har jevnt over for dårlige samlinger på skuddene i forhold til det vi vet ammunisjonen kan levere. At det er enkelte ammunisjonstyper av de "gode" som ikke samler er normalt, men du har for dårlige samlinger med alle "gode" ammunisjonstyper. Da er det en faktor som du ikke har kontroll på. Det kan være våpenet, skytteren, kikkertsikte eller noe annet, men da bør du fjerne alle mulige feilkilder for å finne og eliminere årsaken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (2 timer siden):

Dette var et merkelig fenomen. Er justering i høyde og/eller side langt fra midten?

 

Jeg ser at når man justerer parralaksen på 100m når man hviler rifla på skytestøtten med sandsekk under kolben (uten å røre rifla) slik at retikkelet står stille på klistrelappen når man flytter hodet (øyet) opp og ned (vertikalt) , så flytter retikkelet seg ca. 1 - 1,5 cm frem og tilbake over klistrelappen når man beveger hodet fra side til side. Så med denne kikkerten så er det noe som ikke er helt bra på dette området.

 

Men hva som gjør at dette blir slik har jeg ikke sett noe på. Unøyaktige glass, med ujevn kurvatur eller noe rart........

 

Jeg mistenker i hvert fall at dette spiller inn, og at man må sjekke dette fenomenet med sin kikkert hvis man skal foreta super-presisjons-tester. Det er slik jeg oppfatter det i hvert fall.

Edited by Bergara-Man
endring
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (16 timer siden):

Det har en viss verdi for ens egen del, for ens eget våpen. Det er mange typer jeg åpenbart kan forkaste, mens det er en del som går godt i mitt våpen. Jeg skal ikke skyte konkurranser, jeg skal skyte kråker og ryper og kongler på hytta. Et naturlig spørsmål da vil sikkert være hvorfor jeg gidder å styre såpass mye med dette, men jeg tror at det har en viss verdi for andre også, og forhåpentligvis er det leseverdig 😄 Utfallet er gitt, jeg kommer til å finne noe som går godt i min børse, og basert på det kommer jeg til å kjøpe inn en del ammo så jeg har noen år fremover.

 

Den kikkerten står på en annen rifle som er i bruk ganske ofte, og jeg hadde egentlig tenkt å ha den Vortexen stående fast på salongen. Den passer utmerket til praktisk bruk. Men, jeg kommer til å montere den i neste runde, for å se hvilke forskjeller jeg får med større forstørrelse. 

Det har en viss verdi for meg også :-). Ikke minst liker jeg å lese slike tester. Det er som @M67 sier- det gir en indikasjon.

Ikke for å sabotere tråden, men la meg kaste inn en annen sak når jeg leser at du skal bruke det til jakt. Jeg hadde noen år en oppgave med å skyte kråke og måse på en avfallsplass. Min erfaring var at jeg bare fikk en sjanse - første skudd. Min rifle hadde en avviker på første skudd (ikke uvanlig på .22). Ut fra erfaring fant jeg ut at jeg skulle skyte inn på 40m. Jeg satte opp en pappskive hjemme, skjøt et skudd og skrudde tilsvarende avviket mellom siktepunkt og treffpunkt. Så lot jeg rifle stå et døgn og gjentok skytingen av et skudd. Slik drev jeg på inntil førsteskuddet med "kald" rifle satt i siktepunktet. Det fungerte for meg.  Har ikke du avvik på første skudd?

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (7 minutter siden):

avviker på første skudd (ikke uvanlig på .22)

Det skyldes at løpet blyer. Man kan avhjelpe det med det jeg vil kalle "idiotpusserutiner", altså ikke at det ikke virker, for det gjør det, men det er alt for tungvint til å holde på med. 

 

Blying kan ha to årsaker, dårlig ammo, uten. eller med for lite smurning. Bly i løpet vil da selvsagt senere påvirke også god ammo, og puss må til her. Den andre er dårlig overflatekvalitet i løpet, og da vil også god ammo (men ikke nødvendigvis all) ammo blye.

Løsningen er godt (nok) løp, og god ammo som ikke blyer. De som liker å jobbe kan pusse mellom hver økt. Med bronsebørste eller stålull...

 

Min erfaring er at man kan finne ammo som ikke gir avvik til de fleste rifler. Men er det er problem man har, så ville jeg byttet pipe. 

Ad jakt med 22LR, så er "ikke hullspiss" ammo nesten alltid mer presis, og særlig på langt hold. Problemet er at skuddvirkning/ effekt er høyst tvilsom. For at ei kråke skal "dette rett ned fra treet sitt", så kreves et nesten ekstremt godt plassert skudd med matchammo. Med hullspiss detter den som regel om du treffer. Jakt med match-22LR er omtrent en hodeskuddsøvelse. 
Samtidig ser jeg jeg ønsket om lyddemper, skal man først smelle så er det mange bedre alternativer enn 22LR. 22 er noe man velger for at det skal kunne være stille.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (37 minutter siden):

Blying kan ha to årsaker, dårlig ammo, uten. eller med for lite smurning. Bly i løpet vil da selvsagt senere påvirke også god ammo, og puss må til her. Den andre er dårlig overflatekvalitet i løpet, og da vil også god ammo (men ikke nødvendigvis all) ammo blye.

Løsningen er godt (nok) løp, og god ammo som ikke blyer. De som liker å jobbe kan pusse mellom hver økt. Med bronsebørste eller stålull...

 

Jeg har kun erfaring med tre rifler: Bleiker, Sauer og Sako quad. De to første til konkurranse, og de pusses etter hver skyting. Den siste til jakt, og den pusses etter ca 50 skudd. Pussing reduserer avviket på første skudd (i mine rifler), men får jeg 10,9 på første prøveskudd, vet jeg at det blir skruing etter hvert. Jeg bruker kun ammo fra Eley eller Lapua og vet ikke helt hvordan jeg skal øke kvaliteten på løp og ammo. Ellers kan jeg bekrefte at en bør bruke hullpiss på fugl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror om hvorvidt et løp blyer (litt) eller ikke henger på variable som er iallefall delvis utenfor produsentenes kontroll. Billige løp kan holde treffpunkt "for ever", og dyre kan blye. To Sauere med serienummer etterhverandre, så kan den ene skyte 8ere på 1. skudd, mens den andre går midt i hele tida. 
Ad erfaring, så har jeg delvis testet dette med etterhvert mange av skytterlagets ca. 30 Sauere og 10-12 Anschützer. Men ikke grundig i mer enn 7-8 av dem. Det er ikke et enkelt problem å løse - man er avhengig av litt flaks.


Det ER en kjensgjerning at noen/ mange løp har lite eller ikke avvik på 1. skudd, og at andre har det. I mitt hode skaffer en seg et som ikke har avvik dersom en er avhengig av å ikke ha avvik... Det er heller ingen tvil om at ( i løp som har avvik ) så er det stor forskjell på ammunisjonen, noe kan ha store avvik, og annen mye. Min erfaring er at avvikene ikke er 100% konstante, så å skulle korrigere for det er kanskje tvilsomt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Det er heller ingen tvil om at ( i løp som har avvik ) så er det stor forskjell på ammunisjonen,  -

 

Min gamle Krag-miniatyr satte første skudd, med SK-ammo fra "fiskeball-boks", i 9-eren, til venstre og litt ned. STR-en gjør omtrent det samme, med SK og Lapua Center-X, litt mer ned enn Krag-pipa.

 

I det siste har jeg skutt (med STR-en) en del med Norma Match-22, og der går førsteskuddet høyt, til 8-er, og litt til høyre. Jeg tenker automatisk "denne skiva er ikke justert til midt-i", men neste skudd sitter, sånn noenlunde, i blinken.

 

For få skytinger til å trekke noen bastant konklusjon, men det kan tyde på at ammuisjonssorten (eller -loten) har noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette skyldes at fettet som blir tilbake i løpet etter et skudd forandrer konsistens når løpet står lenge. Det kan være krystallisering av voksen, eller oksidering. Begge deler er mulig. Dette kan undersøkes med å måle avviket på første skudd etter ulik tid fra forrige gang det ble skutt med løpet. Pussing er ikke alltid løsningen da pussing også gir avvikende treffpunkt på første skudd etter puss.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Per-S said:

Jeg tror dette skyldes at fettet som blir tilbake i løpet etter et skudd forandrer konsistens når løpet står lenge

Jeg har lurt på det samme, så nå prøver jeg å "vaske ut" litt av fettet i løpet med brakefree olje etter skyting. Så lagrer jeg pipa med olje, og tørker den ut rett før skyting. Så langt ser det ikke så verst ut, men dette er ikke noe vitenskapelig test for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Ny skyteøkt i dag. Kikkertsiktet er byttet ut med et med langt høyere forstørrelse, til en Hawke Sidewinder 8-32x56 sr pro II. Jeg har også plukket lyddemperen helt ned, renset den grundig til den ble gullende ren, og tatt for meg noen ammo-typer jeg har gledet meg til. For å være helt ærlig så forstår jeg ikke helt resultatene på enkelte typer ammo. RWS R100 skøyt jeg to serier med, for jeg hadde faktisk forventet noe bedre. Alt ligger i alle fall til rette for gode skudd, og sidespredningen, som skaper så mye hodebry, er jeg nå 100 % sikker på at skyldes både skytter og ammo. Enkelte skudd vet jeg drar ut til en av sidene. Men, en kraftigere kikkert er som flere så korrekt har påpekt, enklere å bruke når man skal evaluere skuddgjennomføringen. 

 

Jeg måtte også teste uten lyddemper med en ammo som går for å være bra (Lapua X-act), men som gikk svært dårlig i mitt våpen, såpass dårlig at jeg tenkte at "denne må jeg teste uten påvirkning av lyddemper". Men den gikk helt likt, bortsett fra det åpenbare; at treffpunktet var høyere.

 

Den beste ammoen hittil var en liten joker, men siden 50 % av skuddene gikk overlyds så utgår dessverre denne for annet enn baneskyting. Poster fortløpende:

Edited by Akto
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Lapua Center-X

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 2,54-

Gjennomsnittshastighet m/s: 301

Gjennomsnittshastighet f/s: 988

SD: 4,6

ES: 18

Samling (mm): 65,1 mm

DSC06114.JPG

DSC06115.JPG

IMG_0461.JPEG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

RWS R50

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 3,79-

Gjennomsnittshastighet m/s: 318

Gjennomsnittshastighet f/s: 1043

SD: 4,6

ES: 22

Samling (mm): 43,8 mm

DSC06139.JPG

DSC06140.JPG

IMG_0464.JPEG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

RWS R100

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 4,68-

Gjennomsnittshastighet m/s: 332

Gjennomsnittshastighet f/s: 1089

SD: 2,2

ES: 9

Samling (mm): 46,1 mm

 

DSC06142.JPG

DSC06143.JPG

IMG_0468.JPEG

IMG_0467.JPEG

Edited by Akto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lapua X-act

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 4,16-

Gjennomsnittshastighet m/s: 304

Gjennomsnittshastighet f/s: 997

SD: 7,6

ES: 27

Samling (mm): 119,4 mm (!)

DSC06120.JPG

DSC06121.JPG

IMG_0469.JPEG

IMG_0470.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Eley Standard (500 stk bulk)

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,02-

Gjennomsnittshastighet m/s: 323

Gjennomsnittshastighet f/s: 1060

SD: 5,5

ES: 22

Samling (mm): 91,7 mm

DSC06152.JPG

DSC06153.JPG

IMG_0460.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Geco Semi-Auto

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,05-

Gjennomsnittshastighet m/s: 324

Gjennomsnittshastighet f/s: 1063

SD: 5,9

ES: 26

Samling (mm): 89,1 mm

DSC06112.JPG

DSC06113.JPG

IMG_0463.JPEG

Link to comment
Share on other sites

RWS Target Rifle

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,79-

Gjennomsnittshastighet m/s: 313

Gjennomsnittshastighet f/s: 1027

SD: 4,8

ES: 20

Samling (mm): 72,7 mm

DSC06150.JPG

DSC06151.JPG

IMG_0462.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Eley Contact Subsonic

Avstand: 100 meter

Våpen: Anschutz Biathlon 1827

Kikkert: Hawke Sidewinder 8-32x56 SR PRO II

Lyddemper: A-tec

Avtrekksvekt: 75 gram

Skutt fra sittende stilling, våpen liggende i en skytestøtte (Caldwell 7-rest)

Temperatur: 10 grader

Innendørs (vindstille)

 

Pris (ved innkjøp) /stk: 1,76-

Gjennomsnittshastighet m/s: 334

Gjennomsnittshastighet f/s: 1096

SD: 3,4

ES: 17

Samling (mm): 31,13 mm

 

2 skudd med (åpenbare) skytterfeil

DSC06162.JPG

DSC06163.JPG

IMG_0471.JPEG

Link to comment
Share on other sites

Enten gjør du noe rart under skytinga eller så er det noe seriøst feil på rifla? De samlingen er ikke normal i forhold til hva man kan forvente av ammoen. Det er ikke helt lett å si hvor du skal begynne? Det mest konstruktive er vel å finne en annen skytter og rifle for å sammenligne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvilken av seriene tenker du på?

 

Jeg hadde vært med på den tankegangen om det ikke var for at enkelte typer ammo går relativt godt, mens andre typer går i vildens sky. Og som jeg har skrevet mange ganger så er alt jeg gjør repeterbart og konsekvent fra ammo til ammo. 

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nesten tilbøyelig til å si de fleste. Uten vind på 100 m så skyter stort sett de fleste gode ammotypene innenfor 30-40 mm høydespredning. Som regel gjør de gode billige det også, men innimellom så dukker det opp «stinkere» med lav fart som ramler ned på skiva. Men i ei eske på 50 er de ikke i flertall slik det kan se ut på enkelte av skuddbildene dine. Det får meg til å tror noe ikke stemmer helt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg skal ikke påberope meg å være toppskytter av noe slag, men at jeg og våpenet er så inkonsekvente at vi sammen klarer å ha avvik på 14 cm på 100 meter mellom to serier under samme skyteøkt, det går jeg ikke med på. Særlig når alle forhold er like hele tiden, og dårlige og gode serier kommer etter hverandre, altså at det er ingenting som blir dårligere eller bedre ettersom jeg skyter. Rekkefølgen jeg skøyt i dag var:

Eley Standard

RWS 50

Lapua X-act

RWS Target Rifle

Eley Contact

Lapua Center-X

Geco Semi Auto

RWS 100

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Akto said:

det går jeg ikke med på.

Jeg vet ikke hva som skjer? Det er ekstremt vanskelig å drive fjerndiagnostikk, så det har jeg egentlig gitt opp. Det som jeg ser går igjen er i hvert fall at det ikke er korrelasjon mellom ES og gruppestørrelse i høyde. Normalt pleier det å være nettopp det. Altså en sammenheng. Spesielt uten vind.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis erfaringer tilsier at det meste av avvik mellom forskjellige typer ammo er langt bedre enn dette, så må det jo være noe som endrer seg underveis, og det mest nærliggende er våpenet. I alle fall om han (jeg) som skyter er noenlunde konsekvent. Men hva kan det være da? Her er jeg veldig åpen for innspill.

Link to comment
Share on other sites

Det beste er å fjerne alle kilder til variasjon.

  • Teste uten lyddemper
  • Teste uten kronograf på pipa
  • Lade enkeltskudd direkte i kammer uten å bruke magasin (Jeg har en 1827 hvor et av magasinene ga dårligere presisjon enn de andre. Det gikk i "bøtta")

 

Når det er sagt. Noen som har testet Norma Tac-22 som Norma skryter av på sidene sine? Jeg trenger noe treningsammo og SK Rifle Match er foilware i øyeblikket. 

Er Tac-22 en RWS-patron?

Link to comment
Share on other sites

Ja, noe er feil. Du får alt for dårlige samlinger, spesielt ettersom det ikke er vind med i bildet.

 

Nå har du jo prøvd som du skriver uten lyddemperen, samt rengjort osv. Så da gjenstår det at det er noe feil med pipa.

 

Det kan være at pipa er skadet innvendig på noe vis, enten riper etter pussestokk av metall som har skadet rifling eller overflate, eller riflingen i starten etter kammeret, ev. nær munning.

 

Lån en annen presisjonsrifle av samme kvalitet som den du har, om mulig. Om du skyter mye bedre samlinger med en annen tilsvarende bolt-rifle, så er det jo noe feil med pipa på din Anschutz.

Du kan jo da :

 

Borescope pipa og se om man kan se noe skader/feil, børsemaker med 22LR ekspertise kan sikkert si noe mer.

 

Da kan du jo sette inn ei ny pipe, det er jo en flott rifle, så verdt å koste på noen kroner ekstra.

 

Passer denne pipa på din rifle tro ?

 

https://www.landro.no/anschütz/107979/anschutz-fortner-del-30-18mm-løp-nitrert

 

1827%20Parts2(1).jpg

Edited by Bergara-Man
endring/tillegg
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Torf said:

Noen som har testet Norma Tac-22 som Norma skryter av på sidene sine? Jeg trenger noe treningsammo og SK Rifle Match er foilware i øyeblikket. 

Er Tac-22 en RWS-patron?

 

Ikke testet den, men det ser sånn ut

349F6506-6A26-4D67-8535-3D5FF3CCFBD2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (8 timer siden):

Hvis erfaringer tilsier at det meste av avvik mellom forskjellige typer ammo er langt bedre enn dette, så må det jo være noe som endrer seg underveis, og det mest nærliggende er våpenet. I alle fall om han (jeg) som skyter er noenlunde konsekvent. Men hva kan det være da? Her er jeg veldig åpen for innspill.

Du skrev omtrent det samme som jeg hadde tenkt å skrive. Det er noe rart, og det er overveiende for store grupper.
Du har også en del, og tildels mye høyere ES enn "vi" andre er vant til. ES som ikke gir høydespredning - hvilket er mystisk. Og sidespredning iallefall jeg ikke har sett maken til i vindstille - jeg har ungdomsskyttere som sprer mindre sideveis i frisk, varierende vind... (lett overdrivelse, men bare lett)

 

Men, du skyter 8 typer innenfor 50mm på 100m, 10 skudd. Hvorfor skulle du ikke skyte de andre (gode) innenfor 10 skudd? Hadde alt vært "dårlig" så hadde jeg ikke vært så overraska.

 

Har rifla tynn pipe? Det er påfallende mye forskjell i høyde med og uten demper - jeg har en tung (halvkilo) ståldemper, og har mindre forskjell... 

Har du repetert tester, f.eks. skyte en referansetest før hver test. Samme ammopakke, ti skudd på ulike dager, 5 ganger?

Sitter alt fast. 

Vifter i taket, ventilasjon?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, si det, jeg må forske videre på dette. Jeg kunne hentet frem en tung benk med ei stikke, og satt våpenet fast i dette for å teste. Kan fort bli en øvelse i selvtillit dette ...

 

Jeg skal gå over våpenet igjen for å se. Pipa har jeg ikke målt tykkelse på, men den er ikke spesielt tynn. Det er ingen forskjell i høydespredning med og uten demper, bare en millimeter eller så, kan til og med være måleavvik. OBS! Det er ikke samme klistrelappen jeg skyter på.

Jeg skyter forbi en vegg, ganske tett på den ene siden (30 cm) mens det er helt åpent på andre siden. Det er ingen vifter noe sted eller ventilasjon som er i drift.

 

ES har jeg på en måte innfunnet meg med at kan være korrekt, måleutstyret virker å fungere greit og alle skudd over 334 m/s går supersonisk; "bang". 

 

Har ingen referanseskyting fra dag til dag.

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (4 minutter siden):

Kan fort bli en øvelse i selvtillit dette ..

Jeg tror ikke det er skytterfeil som er hovedgrunnen. Vi trenger et mål på repeterbareheten her. En kollega av meg har følgende lett ironiske mantra (vi jobber i FoU og planlegger, gjennomfører og analyserer eksperimenter og tester hver dag):
- Always change more than one variable

- Never repeat a succesful experiment

 

Men, som tilhenger av litt statistikk foreslår jeg at du skyter 3-4 grupper med Tenex, og Contact Subsonic, og det samme med X-act og Norma Jaktmatch. Rem. Sub HP vet vi er søppel. Det vil si oss noe om repeterbarheten av testen. Hvis mulig burde du fått tak i ei rifle til - bedre eller dårligere, det er det samme, og gjerne en skytter til også. Jeg tror det er mange som kan lære noe av dette her, så vil si det har blitt en vedlig bra tråd.

 

Akto skrev (10 timer siden):

Tabell.jpg

K

Link to comment
Share on other sites

Lapua Center-X med høydespredning 65,1 på 100 m, under kontrollerte forhold? Det kan jo forekomme dårlige lot'er (det er den ammoen @nhd skriver om lenger oppe, det kom et "rævva" parti til en forhandler i Trøndelag, men disse ble umiddelbart returnert fra skytterne). Men en kamerat skyter 350 omtrent hver gang, på 15-m, og han skyter også rundt 615 på 50 m, med Center-X. Og vi er, som bl.a @M67 har nevnt, opptil flere hundre skyttere i DFS som av og til/vanligvis/ofte/nesten hver gang skyter "fullt" på 15 og 100 meter, med 22 LR, med både "dyr" og "rimelig" ammo.

 

Når du da får resultater som knapt ville holdt 9-eren, noe være galt.

 

I tredje innlegg i tråden anbefalte jeg at du skulle bruke STR 200. Ikke fordi den er så mye bedre enn alt annet, men fordi det er tusenvis slike i bruk hele vinteren, landet rundt. Og at hvis du ikke bor på Fanaråken, kunne du lettvint fått lånt 10 våpen, for å kontrollere om akkurat det våpenet du bruker, er en "kringkaster".

 

Våpenet ditt er jo, tilsynelatende et presisjonsvåpen, og da kommer spørsmålet: Hva skiller det fra ørten STR'er, som skyter "hull i hull"?

 

Jo, du har festet etpar unødvendige "dingser" til våpenet.

 

Torf skrev (9 timer siden):

Det beste er å fjerne alle kilder til variasjon.

  • Teste uten lyddemper
  • Teste uten kronograf på pipa

 

Gjør som Torf sier, fjern den unødvendige lyddemperen, og bruk en vanlig fotocelle-kronograf. Hjelper ikke det, lån en presis STR.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 minutter siden):

fjern den unødvendige lyddemperen, og bruk en vanlig fotocelle-kronograf. Hjelper ikke det, lån en presis STR.

Tror ikke han tester presisjon med kronografen på. OG, Anschützene er ofte vel så presise som Sauerne. Han har lett avtrekk, og det gjør det (for de fleste) en del lettere å skyte bra.

 

Jeg har en liten tanke om rekylopptak, enten i støtte/ hos skytter, eller så i rifla. Skjefteskruer, bedding? Pipeinnfestinga kan også krangel om man er uheldig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...