Jump to content

Hvilken egenpresisjon kan man forvente av billig 22 lr og utlånsvåpen (200 STR) på innendørs 15 m?


Nybegynn3r

Recommended Posts

Jeg fikk prøve litt innendørsskyting på 15 m med 22 lr i går. Sauer 200 STR utlånsvåpen og noe ammunisjon av ukjent opphav (jeg fikk utlevert ferdig ladet magasin), garantert noe billig. På spørsmål om hvilken ammunisjon jeg fikk utlevert svarte skytebanelederen at det ikke var noe feil med ammunisjonen. Jeg ble bare mer skeptisk av svaret, men valgte å ikke grave videre. Det var en bastant type det der som påsto at jeg nappet kun ved å se på skiva, noe jeg var fullstendig uenig i. Og for å si det først som sist; jeg er ikke en av de som skylder på alt mulig annet når det ikke går som forventet. Jeg er raskt ute og skylder på meg selv, analyserer, forbedrer, perfeksjonerer...

Men her er jeg usikker på egenpresisjonen på et utlånsvåpen og no-name-ammunisjon.

 

Hva mener dere? Kan ammunisjonen ha litt av skylda? @M67?

 

Skutt med støtte foran:

20221027_135223.jpg.cebeada55c6c2577122261f09a4c9ba7.jpg

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 timer siden):

Nei det tviler jeg på med mindre det var CCI.

Ikke lenge siden en skytter her skjøt 350 med utlånsvåpen og SK standard.

Selv cci går bedre enn 229. ;)
SK std er vel ca så god ammo man trenger. Alle som skyter med dyrere ammo enn det driver med jåleri på 15m ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Joda en kan få 350 med det meste på en god dag. Selv skyter jeg 10.000 SK Standard i året. Men når jeg konkurrerer bruker jeg Center X den har langt færre slengere. Og det skall ikke mer en en slenger til før en havner mange plasser ned på lista.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (4 minutter siden):

Selv Remington "Trønderbolt" greier 350 på 15 meter ;) 

Det har jeg enda ikke sett..... Og tror jeg vil se det før jeg tror det. (jeg vil ikke høre, for den smeller helt forjævlig på 15m)


Men det finnes kanskje loter som er gode der og. Hadde en som gikk bra på 100m en gang i tida. 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (16 minutter siden):

Men til TS, hvor mye har du skutt med diopter?

Ikke mye. Noen hundre skudd med diopter. Er det noen typiske fallgruver?

Kinnstøtta var forøvrig alt for lav (de mente at det ikke gikk an å justere, noe jeg synes var rart), så jeg måtte strekke halsen og anstrenge meg - alt annet enn optimalt, og øyeplasseringen ble etter alt å dømme ulik fra gang til gang.

Det er kanskje synderen?

 

 

Edit: Hvor lang skal øyeavstanden være når man bruker diopter?

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

For trangt hullkorn og sikte for lenge pleier ikke å være en god kombo, da kan fort alt se bra ut i siktet.

Kinnstykket på de gamle Sauerstokkene er justerbart, men med shims. Og det må helt av for å shimses opp, så det er ikke helt usant at det ikke er justerbart.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Uttrekkene dine ser ut som dårlige avtrekk, og det er ingenting å skamme seg over. Diopter er egentlig veldig enkelt så lenge det er nok lys, dårlig sentrering i baksiktet kan gi deg nier men ikke åtter. 

 

Jeg vet ingen skytterlag som bruker dårligere ammunisjon enn cci standard, og den holder tier på 15 m. Det gir ikke mening å spare fem kroner per trening på å ammo som går dårlig. 

 

Når det er sagt så lønner det seg å skyte skytterlagets ammo i lånevåpen. 22 lr trenger 5-10 'pusseskudd' hvis man bytter mellom ammo med mye og lite fett. 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (2 timer siden):

Joda en kan få 350 med det meste på en god dag. Selv skyter jeg 10.000 SK Standard i året. Men når jeg konkurrerer bruker jeg Center X den har langt færre slengere. Og det skall ikke mer en en slenger til før en havner mange plasser ned på lista.

Bare jåleri. SK std holder da tiern så det synger. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (7 timer siden):

Kan ammunisjonen ha litt av skylda? @M67?

Nei

Det er det korte svaret.

 

Det fins ammo som er så dårlig at en ikke kan skyte 50-serier konsekvent, men da er vi der at en toppskytter får en og annen nier. Det er med den verste ammoen som fins omtrent, koblet med den rifla som liker den dårligst.
Rimelig, eller billig ammo er der at en ikke klarer å skyte innertiere konsekvent, men man skyter 248-ish, med 12 innertiere... En halvgod erfaren skytter skyter 250 med 18-21 innertiere med god ammo - 8 ere på grunn av ammoen er uhørt.

 

Nybegynn3r skrev (7 timer siden):

jeg er ikke en av de som skylder på alt mulig annet når det ikke går som forventet. Jeg er raskt ute og skylder på meg selv, analyserer, forbedrer, perfeksjonerer.

Ser ikke sånn ut...

Skal jeg prøve å analysere så er det siktefeil koblet med avtrekksfeil, kanskje ikke "napp", men for harde avtrekk iallefall, og et par rene siktefeil. Er ammoen søppel så skyter man fremdeles runde samlinger, bare større, men svært sjelden mer enn såvidt større enn tieren. Og du har en åpenbar systematisk feil. Det KAN være bedding/ rifle, så sjekk gjerne at stokkskruene faktisk er tilskrudd. Men først og fremst, finn naturlig siktepunkt, pust ut, slapp av, og press av avtrekket. Prøv ei anna rifle - og press av avtrekket.

Skytinga di er som en 11-åring første kvelden, men trening vil forbedre den ;) Pust, pust ut, trykkpunkt, hold og press. Kan du overhodet se bevegelse i rifla? og kan du ser bevegelse gjennom avtrekk og klikk om du klikker mot skiva?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (48 minutter siden):

Bare jåleri. SK std holder da tiern så det synger. ;)

Nei, der tar du feil. Det er to måter å få tap på. 1. Ammunisjonen sprer/har store samlinger. 2. Ammoen har slengere. En kan være heldig å finne loter av SKstd som har få slengere, men stort sett har billig ammo flere slengere enn mellomklasse ammo. Det er nok med en på 35 skudd, så rykker du ned flere plasser. Når jeg først kjører ti mil på stevnet og betaler 160kr i påmelding, koster jeg på meg 30 kroner ekstra for å skyte med Center-X i konkurranser.

Dessuten må vi snart bli enige om at det er samvirket mellom en konkret pipe og en konkret ammo som er avgjørende. Har opplevd Sauere som har gått dårlig med en lot R50.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (12 minutter siden):

Men først og fremst, finn naturlig siktepunkt, pust ut, slapp av, og press av avtrekket.

Kan du overhodet se bevegelse i rifla? og kan du ser bevegelse gjennom avtrekk og klikk om du klikker mot skiva?

Jeg gjør slik du beskriver og det er derfor at jeg vet hvor skuddet går uten å måtte se på skiva - også med sentertent. Derfor ble jeg overrasket når det var en slenger eller to på hver serie som jeg vet ikke var min feil.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (10 minutter siden):

Derfor ble jeg overrasket når det var en slenger eller to på hver serie som jeg vet ikke var min feil.

Det er vi mange som har trodd. 

 

 

1983 skrev (9 minutter siden):

Nå er jo 22lr nådeløs når det kommer til avtrekksfeil eller skytterfeil generelt. Jeg holder en knapp på at du kommer til å skyte merkbart bedre etter noen treninger.

Word.

 

Klassikeren er jo første feltstevnet etter en innesesong, og man drar ut et skudd "noe å så innihelvete", gjerne på kne, men det kommer opp som et yttertreff. Med 22LR inne hadde det kanskje gått nettopp i 8eren.

 

Folk som er nye til diopter tror ofte de skyter godt, holder godt, og ikke minst trekker av godt. Men heller kke erfarne ser alt i diopteret - en god venn av meg, blant de ypperste toppskytterene, klarte å lire av seg at han "tar perfekte avtrekk". Jeg skrudde umiddelbart en kikkert med 40X forstørrelse på rifla hans - og har ikke hørt noe om perfekte avtrekk siden. Ingen tar det, kanskje med unntak av Caroline, Jenny og Jeanette, kanskje. Egentlig fins det bare grader av jævlig, og de minst jævlige blir innertiere.

 

Det trådstarter trenger er en Scatt. Eller skyte en serie eller tre med rifle og ammo som en annen skyter 50/ 5* med før og etter...

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (11 minutter siden):

Jeg holder en knapp på at du kommer til å skyte merkbart bedre etter noen treninger.

Om jeg gjør det med den rifla jeg brukte sist så har vi svaret som jeg håper på - menneskelig brukerfeil.

Utstyrsfeil er det verste jeg vet, og jeg vil gjerne utelukke at det er nettopp det.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (7 timer siden):

Nei, der tar du feil. Det er to måter å få tap på. 1. Ammunisjonen sprer/har store samlinger. 2. Ammoen har slengere. En kan være heldig å finne loter av SKstd som har få slengere, men stort sett har billig ammo flere slengere enn mellomklasse ammo. Det er nok med en på 35 skudd, så rykker du ned flere plasser. Når jeg først kjører ti mil på stevnet og betaler 160kr i påmelding, koster jeg på meg 30 kroner ekstra for å skyte med Center-X i konkurranser.

Dessuten må vi snart bli enige om at det er samvirket mellom en konkret pipe og en konkret ammo som er avgjørende. Har opplevd Sauere som har gått dårlig med en lot R50.

Center x? Hvorfor tar du ikke x-act, midas eller tenex når du først skal skyte med den beste ammunisjonen? ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 timer siden):

Center x? Hvorfor tar du ikke x-act, midas eller tenex når du først skal skyte med den beste ammunisjonen? ;)

For og si det slik. Når jeg til vinteren kommer til og kjøre 1.400 Km for og delta på innendørs LS kommer jeg nokk til å skyte med Lapua 22 Midas +. Men til vanlige konkurranser fungerer Lapua 22 Center X utmerket for meg. Så kan jo du skyte med akkurat hva du vil for min del.

Link to comment
Share on other sites

Er jo helt umulig å konkludere med noe som helst utifra dette: 

 

-Vi kjenner ikke deg og dine ferdigheter (men hvis du skyter 10k skudd med diopter i året, hadde du nok ikke spurt her) 😜

-vi kjenner ikke våpenet (Selvsagt kan det være noe her)

-vi kjenner ikke til ammunisjonen (Ja det kan være, men som nevnt cci std er liksom "bunnen" - og den samler vanligvis bedre enn dette). 

 

Jeg heller til skytterfeil, spesielt hvis du ikke er vant til å skyte med diopter, lett å få en del siktefeil også. 

 

Uansett synes jeg det er noe spesielt å begynne å kverulere rundt utlånvåpen og ammunisjon, hvordan skjøt de andre som brukte samme våpen?

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (3 timer siden):

Center x? Hvorfor tar du ikke x-act, midas eller tenex når du først skal skyte med den beste ammunisjonen? ;)

Fordi det ikke er nødvendig på 15m. Jeg har funnet en bra lot, og da ser jeg ingen grunn til å bruke noe dyrere. Selv på siste EM/BR var det noen som skjøt med Center-X.

Det er mulig du har funnet en god lot med SKstd. Det har ikke jeg.

Men provosert over nedrakkingen av CCI, prøvde jeg den på 50m i fjor sommer og skjøt 249 der nieren var min skyld.

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer det til og gå med mye SK standard da en vel må begynne og trene på å skyte 6 kne og 4 ligg på 2min. Det blir moro.🙂

Det påstås at øvelse gjør mester så nå er to kartonger av 5000 skudd kjøpt inn og da er det bare og komme seg på banen 4-5 ganger i uka. 100-150 skudd vær gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Cci std, der finnes det nok loter som de fleste kunne skutt like mye poeng med som med det meste. Om manngår opp til sk std, norma 2, sk rifle match, rws rifle match, eley club så er dette "billigpatroner" som sannsynligvis går godt nok for de fleste dfs skyttere. De som skyter bare tiere og teller innertiere trenger kanskje noe bedre.

Jeg for min del skyter veldig ofte så å si bare innertiere på mine liggskudd med sk std når man ikke er presset på tid....

Her er omgang på 75 sek her i uka. Sk std.. Og jeg tror ikke midas eller tenex hadde gitt flere poeng på stå og kne eller flere innertiere på ligg. 20221026_181936.jpg.41c6e144ea243104ee6d57fb9f195df8.jpg

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte et annet våpen i dag som traff der det skulle. Dvs. jeg fikk ingen overraskelser på skiva som jeg gjorde forrige gang.

Jeg brukte skytejakke, noe jeg ikke brukte forrige gang, så det kan jo være jakka som gjorde alt bedre i dag og at våpenet jeg brukte forrige gang gikk som det skulle? Vanskelig å vite når man endrer på to faktorer samtidig.

 

Uansett er jeg fornøyd med at utstyret jeg brukte i dag fungerte som det skulle, og at jeg med sikkerhet kan skylde på meg selv igjen. 

 

Tidvis grove siktefeil, noe dårlig nullpunkt og generelt for lite press inn i skuldra resultaterte i noen slengere langt ut i 9-ern og faktisk en hel serie ut i der.

 

232/250.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (8 timer siden):

Jeg brukte et annet våpen i dag som traff der det skulle. Dvs. jeg fikk ingen overraskelser på skiva som jeg gjorde forrige gang.

Jeg brukte skytejakke, noe jeg ikke brukte forrige gang, så det kan jo være jakka som gjorde alt bedre i dag og at våpenet jeg brukte forrige gang gikk som det skulle? Vanskelig å vite når man endrer på to faktorer samtidig.

 

Uansett er jeg fornøyd med at utstyret jeg brukte i dag fungerte som det skulle, og at jeg med sikkerhet kan skylde på meg selv igjen. 

 

Tidvis grove siktefeil, noe dårlig nullpunkt og generelt for lite press inn i skuldra resultaterte i noen slengere langt ut i 9-ern og faktisk en hel serie ut i der.

 

232/250.

Med tre poeng opp fra forrige gang, samt at du skyter med jakke denne gangen. 
jeg tviler sterkt på at det er noe feil med det forrige våpenet.

 

brukte du reim forrige gang?

 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (16 minutter siden):

Var du borte den økten på skytterinstruktørkurset da dette med motivasjon var et tema?

Jeg skriver ikke akkurat her som instruktør/veileder/pedagog/coach ;)

Å skyte ca 230 å skylde på ammo og klubbsauer er ca like dumt som 345-v55er eller 335 kl 3-5 som ikke kan skyte sk std fordi den er for dårlig.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (På 3.11.2022 den 9.14):

Nei, og ikke denne gangen heller.

Skyte uten reim og lure på ammo og rifle er tull fra ende til annen. Selv de aller beste toppskytterene vil neppe se forskjell på det beste du kan finne av rifle koblet med topp ammo - og den mest slarkete gamle våpensmiarifla med Top Shit...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (20 minutter siden):

Skyte uten reim og lure på ammo og rifle er tull fra ende til annen.

 

229 og 232 med en STR uten reim er faktisk bra skyting! Men det sier absolutt ingenting om presisjonen til våpen eller ammo (eller om skivene er i orden, eller om sensorene er fulle av dritt). Skytterjakke, -bukse, eller amulett fra Dong Durex hjelper heller ingenting når man skyter liggende uten reim.

 

Se hvordan en rutinert skytter bruker reima, og gjør likedan, og du er straks langt opp på 240-tallet, sjøl med CCI! Det gjør hvertfall middels oppvakte 10-åringer på DFS skytterskole.

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (2 minutter siden):

   -   11 åring   -

 

Litt O.T., men - : Hvis @M67 har skrevet det, har det nok sammenheng med klasseinndelinga i DFS. I følge den omfatter klasse "Rekrutt 11-13 år"

 

Sitat

 - skyttere som fyller 11, 12 eller 13 år påfølgende kalenderår etter 1. oktober.

 

Dvs., nå, når innendørssesongen nå starter i dette "skytteråret" (1/10 - 30/11 neste år), kan en skytter, som fyller 11 år nyttårsaften 2023, skyte i klasse rekrutt. Altså før vedkommende har fylt 10 år!

 

Det er noe som heter at det er relativt unødvendig "å finne opp kruttet på nytt", for å holde oss til vårt fagfelt. Se hva de noenlunde oppegående skytterne gjør, og søk gjerne råd hos lagets instruktører. Man kan riktignok, som trådstarter, komme ut for en og annen " - Det var en bastant type det der - ".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nybegynn3r skrev (På 4.11.2022 den 19.33):

Nei, dette er skutt med støtte foran - uten reim.

 

Om du først skal skyte med anlegg og utelukke feil på våpen eller ammunisjon, bruk støtte bak også. Det vil bidra til mer likhet ved skuddavlevering. .22 er som skyttere vet, særlig kresen på rekylopptak (trykk i skulder (likhet) og etterholding). Og ja, jeg er enig i at det skal mye til at en Sauer 200 (hvor skjefteskruene er skrudd til) og ammunisjon ikke holder 9eren, eller 240 for den del. 

 

Skjønner at jeg kaster stein i glasshus nå, men dette er min oppfatning og min erfaring (hele avsnittet). Jeg har sluttet å trene med ammunisjon som potensielt kan være så dårlig at den ikke holder tieren (som ikke kan gi meg et representativt bilde på hvordan jeg skyter). Jeg sier da ikke at jeg skyter med RWS R50 på trening. Men jeg tester treningsammunisjon. Min erfaring er at jo billigere .22-ammunisjon man velger jo mer må man lete for å finne en lot som går virkelig godt. Leter man vil en finne loter som går overraskende godt (og overraskende dårlig!). Det som imidlertid er vanskeligere å gjøre noe med på billigere ammunisjon er det @nhdsier om antall slengere/avvikere per. 10, 100 eller 1000 skudd. For ordens skyld - til samme referanse: jeg har aldri sett en lot R50 som går dårlig, men jeg har sett alt fra OK til ekstremt godt. Det jeg vil frem til er at det er av betydning når det er snakk om å jakte 350 eller 20+ (les: mange) sentrum. Ammunisjon+våpen kan til sammen ha egenspredning som tilsvarer hele tieren og enda verre. Det er problematisk selv på trening. Skyting er følelse, selvtillit og tro. Man må treffe på trening for å treffe på konkurranse.

 

Så når vi møtes igjen har jeg nok ikke skutt fælt mange flere SK STD @høggern (om du er den jeg tror du er). Skal forresten forsøke å "kaste" litt færre tomhylser i hodet på deg neste gang jeg har naboskiva (HK416 Stang LS Bodø)😎

 

 

Edited by Nomina sunt odiosa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som bruker Scatt eller Trace skytesimulator sammen med .22 lr? Det burde jo gitt en pekepinn på hvor ofte det er ammunisjonen sin skyld at slengere forekommer. Spesielt nyttig for nybegynnere som lurer på hva som produserer slengere.

 

Jeg bruker Scatt Basic uten ammo til å trene hjemme, så jeg har ikke sett hvor godt den reproduserer det som skjer på skiven med .22 lr. 

Edited by ATS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fant ut at vi skyter med Magtech. Jeg fant også ut at den holder 10'ern om mannen bak gjør jobben - og om man ser blinken klart og tydelig. 🧐🥴

 

Feilen var synet mitt. Jeg har i lang tid skjønt at det var dårlig, men ikke  dårlig at det skulle gi utslag på skytingen. Med briller er det en helt annen verden. Selv med briller ble jeg anbefalt å skyte links. (Ikke faen.)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 timer siden):

Er det noen av dere som skyter NSF-programmene på 50m med Sauer?

I så tilfelle, hvordan fungerer det?

 

 

Det fungerer helt utmerket. Flere av mine venner skyter med Sauer og oppnår 620-625 regelmessig. Ofte er det nok til NM-gull i veteranklassene. Saueren er ikke begrensningen. Det finnes derimot mange dårlige Busk-dioptere, og noen kjøper en Centra Starline som er langt bedre. Så krever denne skytingen også litt mer av ammoen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er høyrehendt, og har i følge optiker (uten at han testet) venstredominant øye. Jeg skjøt uten problem med begge øyne åpne når jeg ikke brukte briller. Nå, med briller, så er jeg nødt til å dekke til det øyet (venstre) jeg ikke sikter med (diopter). (Har ikke testet med kikkertsikte enda, men frykter det samme der.)

 

Edit: Grunnen til anbefaling om overgang til links er at venstreøyet er vesentlig bedre, selv med briller.

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

Jeg fant ut at jeg er høyrehendt med venstredominant øye jeg også, etter en enkel hjemmetest - hold armene strake foran deg og lag et hull som på bildet under, gjerne mindre også. Hvis det du "sikter" på når du lukker høyre øye ikke forandrer seg så er venstre øye det dominante.

 

Bruker selv samme løsning som deg, med tildekking. Linksrifle var totalt feil for meg som høyrehendt. Det finnes også utbygd sikte til 200 STR: https://www.landro.no/magne-landrø-as/106668/sauer-str-utbygd-sikte-for-venstre-øye

 

hands_0.jpg.b470fcc56d593fc92542eedf2e4318ae.jpg

Edited by ErlendBA
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...