Jump to content

Hvilken egenpresisjon kan man forvente av billig 22 lr og utlånsvåpen (200 STR) på innendørs 15 m?


Nybegynn3r

Recommended Posts

ErlendBA skrev (45 minutter siden):

 

Det er opptil flere som mener dette utstyret ikke er godt nok mekanisk (jeg er ikke mekaniker). En av disse (Hans Tronstad) laget en forbedret modell (mente han), og den har slått an hos opptil mange, og selges nå av bl.a. Skytterlinken:

 

https://skytterlinken.no/utlagt-sikte-for-sigsauer-200

 

Når man legger ut siktet, skyter man "i kryss" sideveis, det må man ta hensyn til ved feltskyting.

 

Veldig mange DFS-skyttere bruker hvit, grå, eller ugjennomsiktig lapp foran ikke-sikte-øyet, både på 15-m, bane og felt.

 

Midterstemann (@Wayshot) har venstredominant øye (er "delvis" venstrehendt), bruker lapp ved DFS-skyting, og har medalje fra LS. Han må knipe igjen venstre øye bevisst, når han er på haglejakt. Ei venninne trodde hun var totalt "rangsnudd", inntil hun prøvde å skyte - høyre øye var mesterøyet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 14.2.2023 den 22.48):

 

Midterstemann (@Wayshot) har venstredominant øye (er "delvis" venstrehendt), bruker lapp ved DFS-skyting, og har medalje fra LS. Han må knipe igjen venstre øye bevisst, når han er på haglejakt. Ei venninne trodde hun var totalt "rangsnudd", inntil hun prøvde å skyte - høyre øye var mesterøyet.

 

Feil. Mulig at jeg hadde litt venstredominant øye de første årene, men siden tenårene har jeg ikke hatt noen klar dominans på noen av øynene. Ser dobbelt med begge øyne åpne og bruker derfor øye-lapp. Har også tilpasset HV-skytebrillene med gaffatape over deler av venstre brilleglass. Ellers vil bildet i venstre øye forstyrre siktinga. Funker dårlig å lukke venstre øye, da blir det uklart syn i høyre øye etter bare noen få sekunder.
Prøvde en 25-skudd links en gang i junior-åra, men det føltes uvant og resultatet ble så som så.

Edited by Wayshot
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
yngve skrev (26 minutter siden):

Kanskje litt ufint å hoppe inn her å spørre om nesten det samme.. 

 

Hva kan man forvente av presisjon utendørs på 100m ?  Lånerifle og lagsammo ?

Egenpresisjonen i ei rifle som er i orden - og det er 99.99% med god ammo er i størrelsesorden "alt" i innertieren. 5-skuddsgrupper nedi 10-15 av og til, og oppi 20-25. Men det går normalt an å skyte en hel pakke i innertieren dersom det er vindstille. 1.5m/s vind flytter kula fra 10.9 til 9.9

 

Sånn ser det ut når 13-årinngene tester ammo hos oss.

 

IMG_2836.jpeg.b333c4b868ffe92c826b0e44d48a1016.jpeg

 

IMG_2832.jpeg.269ba5c19e59d5c951139680d4369050.jpeg

 

IMG_2833.jpeg.42dc3277dd524f5c5465c6954af66759.jpeg

 

Det var med god ammo. Norma Match og bedre. Tac22 er ikke der, og yttertiere, kanskje en og annen 9-er må forventes. CCI Std har 9ere og 8ere i eska, vanligvis under ei ellers god samling. Kanskje en 7er nå og da.

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Akkurat ja,, er ikke akkurat der..

Så er spørsmålet om det er riflen eller testingen. 

Om det er skytebenken eller saueren, denne var ikke lett. Skulle lånt 13 åringen din :-)

 Rekrutten skyter gjerne tett på 250/350 inn men 100m er ikke det samme,,

Har du , M67, noen forslag til hvordan enkleste vei videre er ? Det er for dumt hvis skytteren er god og utstyret tvilsomt...

Link to comment
Share on other sites

yngve skrev (16 timer siden):

Kanskje litt ufint å hoppe inn her å spørre om nesten det samme.. 

 

Hva kan man forvente av presisjon utendørs på 100m ?  Lånerifle og lagsammo ?

Hvis du legger ut bilder av samlingene så får du nok gode råd fra eksperter her på forumet. Jeg er i motsatt ende av skalaen, så du får ta kommentarene for hva det er verdt: Lags-Sauer som har sett null vedlikehold på 2år kan gå 250/250 den også. Hvis rekrutten din skyter dårligere ute enn inne med nøyaktig samme utstyret så er det nærliggende å anta at forskjellen er synet, vind, blinker og ammo. Ammo god nok på 15 meter er ikke nødvendigvis god nok på 100. Hvis du kan spørre en Klasse 5- eller topp V73-skytter (eller andre dyktige skyttere) om å teste Lags-Saueren med den ammunisjonen rekrutten din skyter med så får du iallefall bekreftet om kombinasjonen samler skikkelig eller ikke. Lykke til! 😊

Link to comment
Share on other sites

Har endt opp med store mengder hullete ark.  Alle skutt i "vindstille" på 100m men man kjenner godt at luften beveger seg og vimplene danser så helt stille var det nok ikke.

Sjekket da jeg ikke skjønte resultatene når banesesongen begynte, felten har gått bra men der holder det jo å klare 9ere. 

Bildene under er 2 av veldig mange..  Skutt to forskjellige dager med RWS Special Match og er det beste resultatet .. Har også prøvd SK Std+,SK Biathlon, SK Long Range Match, ELEY Team, ELEY Target, RWS Rifle Match, NORMA TAC22 ... og den dyreste går best...

Jeg får vente på en av de dagene der vimpelen henger død. I mellomtiden kommer hun til å bruke RWS Special Match..

 

Jeg er nybegynner med å sjekke .22 og er overasket over hvor godt ungene skyter med noe som egentlig ikke er godt nok :-)

Kommenter gjerne hvis jeg bør gå et par runder til.. 

Sirklene er 60mm..

RWS Special Match 2.JPG

RWS Special Match 1.JPG

Edited by yngve
Link to comment
Share on other sites

yngve skrev (7 minutter siden):

Sirklene er 60mm..

60mm er jo 10er, og legger du en 30mm inni, så er det innertieren. Jeg vil si at det der er godt nok, og nesten så godt som man får det. På den nederste ser man jo også tydelig "værmeldingen".

 

Det dyreste går som regel best, men vi har hatt gode resultater med SK Biathlon, og med Norma Match - og med RWS Rifle Match S.

 

Rifler er som regel i orden, men er man i tvil kan man demontere, gjøre rent, pusse, og sette sammen akkurat sånn som det skal. Det hender de kan gå litt bedre da. Jeg HAR sett klabbkailler skru sammen Sauere så de ikke går i det hele tatt. Men det er få som er slurvete nok til å få en Sauer til å gå veldig mye dårligere enn den kan.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Egenpresisjonen i lagsvåpen er oftest god, det jeg har oppdaget er at vi må bli flinkere til å demontere og rense diopter.

 

På 100 m knepper ungene ikke så rent lite på vind og hvis skruene på diopteret går i rykk og napp så er det vanskelig å komme inn. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...