Jump to content

Er 338LM ubeseiret eller hadde du valgt annen magnum til LH


MatsPelle

Recommended Posts

Det fine med at naboen har sendt hogstmasking på jobb bak jorde er at vi nå får mulighet til å skyte langt. Selv om jeg i bunn og grunn hadde tenkt å bare gå for den kjedelige og kjente 338lm, så er det jo mye annet der ute som kanskje er bedre på mange måter.

Så til dere som holder på med slikt, hva foretrekker dere av alt dere har prøvd?. For å legge diskusjonen død før den kommer opp så skytes det naturligvis lengre en hensiktsmessig 6,5 avstand.

Skriv gjerne om erfaringer og begrensninger dere har funnet med ulike patroner og hva dere hadde valgt med deres kunnskap i dag.

M.P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst til å si at hvis du må spørre om dette så bør du ikke kjøpe noe annet enn en helt standard 338LM😉. Grunnen til at jeg sier det er fordi alle som prøver noe annet får veldig ofte problemer med lading, hvilket krutt, jevnhet, stabilitet, løp, løpstwist, levetid, lista er uendelig lang... Har du lyst på et prosjekt er det topp. Vil du lære å skyte så er det uendelige kilder til frustrasjon.

 

Det er utallige diskusjoner om dette her på kammeret om du søker litt rundt på langhold og ELR...

Jeg vil anbefale deg å høre litt på Litz; https://thescienceofaccuracy.com/ om du ikke allerede gjør det. Han sier ofte i en bisetning at han er overrasket over hvor langt en std 338 LM henger med, og at man aldri kan utelukke den fra en ELR konkurranse. 

 

Jeg vet ikke om det var svaret du ønsket deg? Jeg tror du må spørre litt mere konkret for å få noe særlig ut av denne tråden?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Hva er langt? som det har blitt nevnt i det kjedsommelige så duger de fleste "standard" kaliber ut forbi 1000m, men ut forbi dette så kan det bli vanskelig å spotte bom om kaliber og kule blir for "puslete" og gir for liten signatur ved nedslag..

 

338LM er lett å få til å gå godt.. ( ikke alltid like lett å skyte med..) rekyl krever trening og til mer rekyl til mer synlig blir skytterfeil og feil rekylopptak.. men 338LM er morsomt og  jeg liker veldig godt min 338LM.. et annet kaliber som bør vurderes er 300 Norma Magnum som jeg også har og den er litt mer optimal i bruk på "jakt rifler" ish vekt.. jeg har et 300NM løp til Blaser R8 og et løp til trg m10.. jeg hadde 338LM løp til Blaser før.. men byttet det til 300NM pga litt mildere rekyl..

 

jeg har et løp/kasse/ die sett til 33XC liggende som jeg ikke har kommet i gang med les litt om dette kaliberet.. die settet kan også konveneres til  37XC og 41XC og tanken var å få tak i et løp med 375 dia til 37XC på sikt.. 

 

Tenk godt igjennom om du ønsker å gå for et slikt kaliber.. kostnaden til kuler..krutt..rifle.. og ladeutstyr akselererer hurtig.. og om den ikke blir brukt så binder en opp en del kapital som det er vanskelig å få igjen en fornuftig pris på om en skal selge.. ( markedet er mindre enn om det hadde vært standard kaliber)  

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (27 minutter siden):

 

Jeg trenger ikke avstander over1500 meter for å finne en unnskyldning for å lufte 338LM.. 800m+ så er den ikke vanskelig å be med på tur..

Vel. Er så kjedelig at jeg skyter med 6,5x55.. kjøpte opp et større parti med Norma DL felt for 6kr stk.. bruker den lille fritiden jeg har til og skyte. Lade har jeg ikke gjort på en stund..

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Sunnmøring said:

800m+ så er den ikke vanskelig å be med på tur..

Selvanvisere på 800m lever ikke lenge i kuleregnet av 338LM. Det blir unødvendig mye arbeid ut av slikt og i tillegg føles det en smule overkill 😏. 6,5 slutter å gi god nok signatur et sted rund 12-1400m. Først da ser jeg poenget med noe større.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 minutter siden):

Selvanvisere på 800m lever ikke lenge i kuleregnet av 338LM. Det blir unødvendig mye arbeid ut av slikt og i tillegg føles det en smule overkill 😏. 6,5 slutter å gi god nok signatur et sted rund 12-1400m. Først da ser jeg poenget med noe større.

 

Noen kjøper nok 338LM bare for det den er men ikke nødvendigvis det den bør brukes til? , ser det ligger mye "langholdsrigger" til salgs på finn der de fleste har til felles "har ikke nok tid til å bruke rifla derfor velger jeg å selge den" 

 

jeg kjenner en som kjøpte seg ei rifle i 460wby, den blir ikke brukt alt for ofte, men han blåser spindelvevet ut av pipa noen ganger i året, som han selv sier "totalt unødvendig kjøp, men like morro hver gang" :)

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Selvanvisere på 800m lever ikke lenge i kuleregnet av 338LM. Det blir unødvendig mye arbeid ut av slikt og i tillegg føles det en smule overkill 😏. 6,5 slutter å gi god nok signatur et sted rund 12-1400m. Først da ser jeg poenget med noe større.


Helt enig.. men jeg like å skyte med 338LM så jeg er ikke alltid like kresen på avstand for å lufte den.. skal den bare fram hver gang jeg har 1400m pluss å skyte på så blir det minimalt med skyting..derfor blir den luftet på kortere hold..

 

fredriko skrev (2 timer siden):

Hva snakker man om på en 338LM og 300NM pr ferdigladd patron? nå tenker jeg grovt sett, om man bare tenker Hylser, Tennhetter, krutt og prosjektil?


Kan sikkert sette meg ned å regne etter.. men jeg kjøper kuler og krutt.. og skyter..så får det koste det de koster.. men jeg har kuler liggende som koster fra kr 4,5,- pr stk til 20,- kr pr stk pluss minus.. (338LM)

så kan en legge på 93-94 grs N570 og tennhetter så har en vel en pris..

 

fredriko skrev (1 time siden):

Noen kjøper nok 338LM bare for det den er men ikke nødvendigvis det den bør brukes til?


Mitt 338LM løp er en del av min SAKO TRG M10 og jeg har flere løp og kaliber (260..308..300NM og 338LM) så børsa kan brukes og har blitt brukt myyyyyyye..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (11 timer siden):

Jeg har lyst til å si at hvis du må spørre om dette så bør du ikke kjøpe noe annet enn en helt standard 338LM.

 

Du er  ikke alene om å svare på den måten, men det er jo en forbanna uskikk.  Vær forsiktig så du ikke drukner neste gang det regner.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor langt trådstarter skal skyte, men ut til 1000m er noe mer enn 6.5x55 bare å plage seg selv med kostnader, utilgjengelige komponenter og slitasje på materiell. Etter det er 338LM et godt valg. Men 300NM er trolig bedre. Kanskje er 7mm PRC enda bedre. 
Blir det så mye ELR/ skyting over 12-1300m at jeg får et "behov", så kjøper jeg et 300NM-løp til AIen, som nå er i 338LM. Men just nu er et det 338LM, siden det var enklest. 300NM yter nok mer, ut av samme rifle.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Haavard said:
14 hours ago, Bly said:

Jeg har lyst til å si at hvis du må spørre om dette så bør du ikke kjøpe noe annet enn en helt standard 338LM.

 

Du er  ikke alene om å svare på den måten, men det er jo en forbanna uskikk.

Når spørsmålsstillingen er type: Jeg skal kjøre fort, hvilken bil er best? Men jeg har en BMW fra før så den trenger vi ikke diskutere. 
 

Hva er et fornuftig svar på det? Det er vel litt sånn, som man spør får man kanskje også svar? Jeg tenker jo litt at om man ikke kan legge til grunn noen gode betingelser for hva man egentlig ønsker, så er det lite sannsynlig at man har gjort noen refleksjon rundt det man spør etter? 
 

Hvis du leser resten av det jeg skriver så gir jeg jo et argument for hvorfor 338LM er et fornuftig valg for trådstarter basert på de tanken jeg gjør meg ut fra spørsmålsstillingen. Hvis du velger å lese dette som om jeg forulemper trådstarter? (Det er slik jeg tolker det?) Så er det ikke intensjonen. Hvis intensjonen var å være ufin ville jeg ikke skrevet noe mere enn det du siterer. 
 

Det er sikkert dårlig formulert fra min side, men jeg prøver å gjøre et poeng av at spørsmålsstillingen er vanskelig å besvare på en tilfredsstillende måte.

Edited by Bly
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne sikkert brukt litt mer tid på forklare i det store og absolutte, men var litt på latsiden når jeg stilte spørsmålet. Når man nevner 338 eller andre "kanoner" så er det veldig fort å havne i debatten om at mindre kaliber ofte fungerer like fint om ikke bedre. Selv har jeg full forståelse av at erfarne skyttere momentant fraråder større kaliber enn nødvendig på bakgrunn av hvilke krav det stiller til skytter og lommebok. Utsagnet @Bly kommer med "Jeg har lyst til å si at hvis du må spørre om dette så bør du ikke kjøpe noe annet enn en helt standard 338LM" kan kanskje virke litt smakløst @Haavard, men det stikker ikke dypt og jeg tror ikke det er ment så i dypt heller. Bakgrunnen er vel snarere at så fort noen spør om magnumer så har 98% ikke bruk for det 1% har full peiling og bruker dette og vet da akkurat hva de vil bruke og hvorfor. Når den siste % kommer (meg) som da spør om hva og hvorfor så havner man fort i kategorien 98%. Grunnlaget for spørsmålet er jo derimot at vi her i kommunen bare er 3 stk som bedriver slik skyting og erfaringer med ulike patroner da noe mer begrenset. Selv har jeg brukt 338lm mye både aktivt og på banen når jeg jobbet i forsen, men har ikke eid dette sivilt. Mangelfull erfaringer med nye patroner blir da grobunnen min for å spørre om det er noe man heller skulle valgt av nymotens patroner og kaliber. Selv om jeg er veldig klar over effekten av 338lm med 250gr eller 300gr. Noen sitter jo kanskje med erfaringer om at 300nm ikke har mer rekyl en 300wm og knuser 300wm enkel å lade til osv, type informasjon jeg selv ikke innehar og google ikke kan gi et realistisk bilde på. 

 

Så hva er tiltenkt bruksområdet? Selv om jeg er helt enig i at 338 er tiltenkt lengre hold så er det jo litt gøy å rive ned skiver på kortere avstand, spesielt når man henger de opp sjæl... Jeg blir å skyte på alle skivene vi har over 400 og da til ca 1500 etter hvert. 400m og 338 hva i helvete tenker jeg med? Noe så enkelt og primært som at om elgen tilfeldigvis står på jorde så skal jeg ha data til å legge den ned, selv om hovedbruken blir 800-1500. Avstanden fra «standplass» til der hogstmaskina står er 1541m +-1m så vi snakker ikke om ekstremavstand, men nok til å kjøpe noe som gir litt større indikasjon på bomm.

Ammunisjonskostnad er jo alltids ett tema, men samtidig så er det ikke så relevant heller. Jeg er i samme bås som @Sunnmøringmøringen det får koste hva det koster. Personlig så blir jeg ikke å drive med mag dump med 338 heller, primærinteressen er CB skudd, ikke hva jeg greier å skru meg etter når jeg har hatt noen forsøk. To skudd for å treffe med 338 er forøvrig billigerene enn 10 skudd med 6,5 for å finne ut hvor man traff ;) 

M67 skrev (12 timer siden):

7mm PRC

En interessant nykommer, men tar vel noe tid før det er et alternativ. 300win dreper dyra mine enda, men ved neste pipe skift hvem vet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsPelle said:

Utsagnet @Bly kommer med "Jeg har lyst til å si at hvis du må spørre om dette så bør du ikke kjøpe noe annet enn en helt standard 338LM" kan kanskje virke litt smakløst

Jada! Jeg skal ta selvkritikk på at formuleringen tatt ut av sammenheng ikke ser så bra ut😏, men hvor hårsår og sensitiv skal man nå egentlig være da? (Også har jeg lyst å skrive en hel del om hva jeg egentlig synes, men skal klok av skade la det være. Men som et hint; Jeg leste nettopp en artikkel i NRK om at de yngste hadde sluttet å bruke punktum fordi det betyr vist nok at man er sint. Ka faen??) Jeg innser at jeg heller burde skrevet noe sånn som f.eks: Jeg har lyst til å si slik du formulere og stiller spørsmålet så tenker jeg at du kommer best ut med å kjøpe en helt standard 338LM. osv.. Og det er det jeg mener!

 

Men til den egentlige saken.

2 hours ago, MatsPelle said:

Noe så enkelt og primært som at om elgen tilfeldigvis står på jorde så skal jeg ha data til å legge den ned, selv om hovedbruken blir 800-1500.

Har du tenkt over om du skal jakte med samme kule som du bruker til blinkskyting?

2 hours ago, MatsPelle said:

Avstanden fra «standplass» til der hogstmaskina står er 1541m +-1m så vi snakker ikke om ekstremavstand, men nok til å kjøpe noe som gir litt større indikasjon på bomm.

En bom på 1541m i et terreng som f.eks våt skogbunn gir lite indikasjon nesten uansett hva du skyter med. Her bør du tenke på å skaffe deg en bakgrunn som enten er stein eller sand.

 

Jeg skal ikke ri noen kjepphester med rekyl og skyteferdigheter, eller pris på komponenter eller noe sånn. Det jeg ser som en fordel (gjelder for så vidt uansett hva man skal skyte) er at man har en kjent, velprøvd og stabil (harmonisk) over tid kombinasjon av hylse, trykk, kule, løpstwist (ikke for ekstrem) og fart (ikke for mye). 338LM er nettopp en slik kobinasjon. Det virker ikke som om alle helt klarer å se fordelen som kommer med dette? Når man ser på YouTube, leser på forum og kjøper rått all hypen som kommer fra produsentene, eller kompisene om den nye "ultra super duper long range high speed bad ass sniper" patronen, så blir man fort forledet inn i en spiral med problemer som man ikke helt ser konsekvensen av før man begynner å få problemer med "uforklarig ballistikk". Oversatt på norsk; jeg treffer ikke en drit og skjønner ikke hvorfor! Plutselig ble det sykt mye høydespreding og jeg skjønner ikke hvorfor! Og der var den pipa død og jeg må vente et år på en ny. I mellomtiden skyter @Sunnmøringvidere med sin trauste 338LM og treffer der han skal😉 Jeg lurer litt på om han kommer til denne konklusjonen når han skal begynne med 33XC'en?   

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (17 timer siden):
Bly skrev (På 27.10.2022 den 10.23):

 - hvis du må spørre om dette så bør du ikke kjøpe noe annet enn en helt standard 338LM.

Du er  ikke alene om å svare på den måten, men det er jo en forbanna uskikk. 

 

Jovisst - men kanskje ikke på et våpen-forum?

 

Det sies jo at blant "best gun"-makere ("produsenter" høres for samlebånd-aktig ut for disse) er mottoet "if you have to ask the price, you can't afford it".

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (24 minutter siden):

Jeg lurer litt på om han kommer til denne konklusjonen når han skal begynne med 33XC'en?   


Det gjenstår å se.. 338LM og for så vidt 300NM er bemerkelsesverdig lett å få til å gå godt.. og de har begge fungert ut på 2200-2300 meter med repeterbare treff… lenger avstand enn dette er veldig sjeldent tilgjengelig.. ideen og komponentene til 33XC kom på plass etter at en Defiance Machine låskasse falt ned i fanget mitt..til en "røver" pris og et egnet løp og Tubs sitt die sett ble handlet inn.. og en Turban Prazipress ble kjøpt inn for å takle de lenger patronene..delene ligger ennå i skuffen.. og der har de vel ligget nå i 3 år ish.. så det er på tide å få fingeren ut og få ferdigstilt den.. men om jeg trenger den..er en annen sak.. og det er vel hovedgrunnen til at den ligger i deler og ikke er blitt fullt ut realisert..

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om det er mye entusiasme rundt 7mm PRC

Det høres ut som om den antagelig kommer til å slå godt an hos langholdsjegerene? Bare det at den ikke blir krampaktig i låsekassa og magasinet betyr utrolig mye for de som har tenkt gjennom alle faktorene/scenario de ikke vil plages med. Personlig så synes jeg det ser ut som om halsen virker noe kort?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Selv om flere kaliber har lignende, eller bedre ytelser på papiret ihvertfall, så har 338LM en rekke fordeler. Skal en trekke bil-analogien (mulig den bare virker på folk som har hatt noen biler..) så er det som om man skal ha en rå bil, og kjøper en BMW så og så mye, istf. en italiensk superbil. 

 

- du får faktisk kjøpt den, uten videre.

- det fins deler og komponenter Drit i pris, mye er faktisk knapt til salgs, selv om det er i katalogene. Hvem har faktisk sett ei 195gr 7mm-kule? Ikke jeg.

 

Men den største fordelen er faktisk at det er 300gr som lander omtrent der du sikter. Det skjer veldig mye, og feltmessig er det MYE lettere å se bom - som det blir en del av når holdet drar på.

 

Min anbefaling til TS vil være å kjøpe ei kurant rifle i 338LM - ei du får solgt igjen, for en OK pris. Kjøp den på Finn. 338LM er lettvint, og det er bare å kjøre i gang. Så om du syns det er for dårlig - kjøp ei pipe i 300NM (og ikke tenk på 338NM - det eneste du får der, er mindre fart.. hvor mye har du skutt slikt @nhd) Eller brotsj opp 338en til en improved 338, eller kjøp ei pipe i 375... Men husk, lange løp. Og ikke spar på kvaliteten, bruk topp børsemakere - selv Krieger-piper må kamres skikkelig. Min 338LM pipe er kjøpt brukt, og alt for kort. Heldigvis går den godt.

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 minutter siden):

Min anbefaling til TS vil være å kjøpe ei kurant rifle i 338LM - ei du får solgt igjen, for en OK pris. Kjøp den på Finn. 338LM

Angrer litt på at gamle Barnard rifla di ikke står i skapet, men når den dukka opp på finn for litt siden så var ikke "behovet der".

 

M67 skrev (12 minutter siden):

Hvem har faktisk sett ei 195gr 7mm-kule? Ikke jeg.

Hva mener du, er jo bare å sjekke alle kataloger og nettsider der under "kan ikke restnoteres for øyeblikket 😂

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (10 minutter siden):

og verken det praktiske eller økonomiske var av betydning. Derfor nevnte jeg at han kunne vurdere 338NM.

Det praktiske og økonomiske er nå en ting - men ytelsesmessig er det også et skritt ned. Jeg vil påstå at det første naturlige skrittet FRA 338LM, er å "improve" den. Det neste er å improve den mer... Men jeg gidder ikke det heller personlig.

 

Det gikk 45 skudd i dag, inkl. de som folk fikk prøve. Det var mye smil og glis å se. https://youtu.be/Y5PaQEEaFTk

IMG_1542.jpeg.def81492b2bf381e6a2f856baceb7170.jpeg

 

God vind på 1000m i dag, og lav treffprosent. Selv 338LM er ikke immun mot vind. 

 

K

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

338 på budsjett er 338winmag. ( selvfølgelig er 7mm og 300'er mer egnet men 338 er 338..)

Billige hylser, mindre krutt, lenger levetid på løp og tilgang til de samme gode kulene i ganske anstendig hastigheter.

Det går an å starte med et passe tung jaktrifle, med god presisjon, og gjøre den mer skytbar med tung demper og tung kikkert.

Det er en rimelig måte å sjekke ut på om "dette er noe for meg". Jaktrifler i 338 har ofte god presisjon.

 

Her er en dedikert langholdsrifle i 338wm, bygget på den meget eksklusive Howa 1500 låskassa :-), som viser potensialet i patronen. 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 28.10.2022 den 14.58):

Det sies jo at blant "best gun"-makere ("produsenter" høres for samlebånd-aktig ut for disse) er mottoet "if you have to ask the price, you can't afford it".

Da har jeg ikke råd til mye :P Jeg spør om pris om det er brukt rifle til 2000kr eller 20000 kr. Dyrere våpen har jeg ikke, og er usikker på om jeg trenger det også ;)

Link to comment
Share on other sites

Klart du skal ha en 338LM! Morsomt kaliber.

Lett å få til gode ladninger uten å blåse ut løpet i løpet av 1K skudd. Moderat ladet 338LM holder nok løpet 5-6 tusen skudd. Ser godt nedslaget på litt hold også.

 

Bruker 250 grs kuler, siden rekylen er betraktelig lettere enn med 300 grs.

 

Skal man prøve seg på jakt på litt holdt også, så har 338LM like mye anslagsenergi på 850 meter som 6.5x55 har ved munningen. 

Skal det kun trykkes hull i papp eller anslag på gong på litt hold, så er nok en Sauer 200STR med 74cm pipe mer fornuftig valg. Denne er rimelig i drift også.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En svartens ulempe med å skyte så langt er at man må være så nitidig nøye med lading. Skal man ha noe slags presisjon på 1500m og forbi så så må så godt som alle triksene i både gamle og nye testamente med.

 

IMG_9179.PNG.520b05e883bc5ec10dcafeb1999267f6.PNG

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De kulene jeg over tid har hatt mest suksess med er 250gr Berger Hybrid. 300gr har også gått bra. De var umulig å få kjøpt her for ei stund sida, så jeg er på Hornady 285gr. Jeg ser ikke noen grunn til å spare på kulene når en først skyter 338, og langt. Konsistent BC er viktig. man kan trimme og pointe kulene, og det ville jeg gjort om jeg klarte å manne meg opp til å kjøpe utstyret. En får ned SD på BC en del med det - det har jeg testet før, i 6.5x55.
Det fins jo også en rekke ulike homogene kuler, både fra Peregrine og andre.

 

Man kan vektsortere kulene, men med Berger er det ingen vits. Vektsortere hylsene vet jeg ikke om hjelper, men det er nå enkelt nok, og en luker ikke ut mange hylsene om en bruker Lapua eller RWS. De utsorterte er innskyting, kortholds, og div..

 

Gløde tenker jeg er et must. Halsene på 338LM-hylser blir veldig fort harde, en får hardt og ujevnt hold, og de kan sprekke. Jeg vet ikke hvorfor - men har tenkt tightneck-tanken. Dreie er også nesten bare tull å ikke gjøre. Det tar en kveld, på hylser en har i mange år. Det er ikke PRS i nypløyd åker, der en finner 2 av 10 hylser...
Freser hettelommene, gjør jeg også faktisk, holdt på med dette nå i stad.

 

En bør ha magnum-tennhetter. Federal 215 helst, og Fed 215 Match om en finner. Pakka er flott iallefall.

 

På 100m bør en kanskje ha bortimot ett-hulls grupper med de svære kulene, men jeg klarer ikke det nå. Det skal skytes. Uansett er lav hastighetsvariasjon viktigere enn de siste mm på gruppa på 100m.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

Konsistent BC er viktig. man kan trimme og pointe kulene, og det ville jeg gjort om jeg klarte å manne meg opp til å kjøpe utstyret.

Er det ikke bedre å kjøpe seg en CNC bordmodel 2-akset dreiebenk og noen til mange meter med messingstang? Slik utviklingen er nå tenker jeg det er neste naturlige steg innen ELR.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (21 timer siden):

En bør ha magnum-tennhetter. Federal 215 helst, og Fed 215 Match om en finner. Pakka er flott iallefall.


https://bulletin.accurateshooter.com/2017/04/ultimate-large-rifle-primer-shoot-out-16-types-tested/

 

Ser ut til at CCI-250 Mag kommer bedre ut i test enn «vanlige» Federal hetter. Federal 215 Match ligger ørlitt foran.

 

MEN nå om dagen kan man ikke være sær på merke, om det er LRM hetter å oppdrive overhodet.

 

Nå skal Nammo starte opp med primer produksjon! Da blir det premium primers å få tak på!

 

https://www.vihtavuori.com/nammo-builds-primer-factory-in-vihtavuori-finland/

 

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (14 timer siden):

Er det ikke bedre å kjøpe seg en CNC bordmodel 2-akset dreiebenk og noen til mange meter med messingstang? Slik utviklingen er nå tenker jeg det er neste naturlige steg innen ELR.

Warner Tool gjør den jobben bedre enn jeg har håp om. Ting er på vei, men jeg holder ikke pusten.

 

gribben skrev (13 timer siden):

Hvilket verktøy bruker du til dreiing av hylsene? Og har du et dedikert glødemaskin

En gammel Sinclair-dings. Rimelig basic.

p_749006477_1.jpg

 

Glødemaskinen min er en Biltema gassbrenner og en metronom-app.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 minutter siden):

Warner Tool gjør den jobben bedre enn jeg har håp om. Ting er på vei, men jeg holder ikke pusten.

 

En gammel Sinclair-dings. Rimelig basic.

p_749006477_1.jpg

 

Glødemaskinen min er en Biltema gassbrenner og en metronom-app.

 

K


dette med dreiing av halsen, hva skal det være godt for? Kulehold for og få ned ES?

og er det noe man bare gjør èn gang pr hylse så er det good to go til de kasseres?

Link to comment
Share on other sites

tornado skrev (2 timer siden):


https://bulletin.accurateshooter.com/2017/04/ultimate-large-rifle-primer-shoot-out-16-types-tested/

 

Ser ut til at CCI-250 Mag kommer bedre ut i test enn «vanlige» Federal hetter. Federal 215 Match ligger ørlitt foran.

 

MEN nå om dagen kan man ikke være sær på merke, om det er LRM hetter å oppdrive overhodet.

 

 

 

Fant 900stk CCI 250LR magnum når jeg ryddet.. 338lm og 300wm er solgt. Så jeg trenger dem ikke...

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (57 minutter siden):

dette med dreiing av halsen, hva skal det være godt for? Kulehold for og få ned ES?

og er det noe man bare gjør èn gang pr hylse så er det good to go til de kasseres?

Ja.
Godset er som regel tykkere på en side av halsen, så om man dreier dem litt tar man mye på en side og (nesten) ingenting på den andre siden. Da får man rettere patroner, og kula bedre sentrert i kammeret.
I tillegg kan man få jevnere kulehold, og jevnere hastighet. I ei rifle med std kammer, som er nokså romslig er det lite å hente på dette, men noe er det. Ideelt burde en hatt et tilpasset kammer - da merker en en tydelig forbedring av presisjonen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når hylsehalsen har ulik tykkelse vil den naturlig bli strekt mer på den tynne siden når skuddet avfyres. Da blir hylsen skjev. Under kalibrering vil den tynneste delen lettest presses sammen og hylsen blir skjev da også. For presisjonsammunisjon betyr skjevheter og ulikheter på spenninger i messingen dårligere jevnhet og reproduserbarhet. En hylse med jevn tykkelse vil oppføre seg mer symetrisk i våpenet og det eliminerer noen ulikheter fra skudd til skudd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 timer siden):

Ja.
Godset er som regel tykkere på en side av halsen, så om man dreier dem litt tar man mye på en side og (nesten) ingenting på den andre siden. Da får man rettere patroner, og kula bedre sentrert i kammeret.
I tillegg kan man få jevnere kulehold, og jevnere hastighet. I ei rifle med std kammer, som er nokså romslig er det lite å hente på dette, men noe er det. Ideelt burde en hatt et tilpasset kammer - da merker en en tydelig forbedring av presisjonen.

 

K

 

Men dette med at noen bruker mandrel  (vet ikke om det er noe norsk ord på det) etter hylsa er pressa, er ikke det av samme grunn og få mer jevnt hals? 

Jeg skjønner jo at om man fjerner gods ved dreiing så er sikkert det bedre, men er det slik at man velger av de to eller er det folk som først dreier også bruker mandrel etterpå? 

Link to comment
Share on other sites

En vanlig helpressedie reduserer halsen for mye og det trekkes en ekspanderknapp ut gjennom hylsehalsen for å få korrekt indre diameter. Motstanden ekspanderknappen har gjør at hylsehalsen trekkes oppover, og det blir de svakeste og tynneste området på halsen som gir mest etter. Så ekspanderknappen gjør at hylsen blir lengre og skjev i halsen slik at en korrekt presset hylse blir trukket ut fra riktig dimensjon av ekspanderknappen. Å presse halsen mot en mandrel er en måte å unngå dette på og om styringen rundt mandrelen er god gir dette langt bedre resultat enn ekspanderknapp. Helpressdie med utskiftbare bushinger er en annen måte å omgå problemet på. Ved å dreie halsen og bruke mandrel eller bushing kan en lade hylsene videre uten at de blir altfor mye skjeve.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (9 minutter siden):

En vanlig helpressedie reduserer halsen for mye og det trekkes en ekspanderknapp ut gjennom hylsehalsen for å få korrekt indre diameter. Motstanden ekspanderknappen har gjør at hylsehalsen trekkes oppover, og det blir de svakeste og tynneste området på halsen som gir mest etter. Så ekspanderknappen gjør at hylsen blir lengre og skjev i halsen slik at en korrekt presset hylse blir trukket ut fra riktig dimensjon av ekspanderknappen. Å presse halsen mot en mandrel er en måte å unngå dette på og om styringen rundt mandrelen er god gir dette langt bedre resultat enn ekspanderknapp. Helpressdie med utskiftbare bushinger er en annen måte å omgå problemet på. Ved å dreie halsen og bruke mandrel eller bushing kan en lade hylsene videre uten at de blir altfor mye skjeve.

 

okei, 

takk for god forklaring 👍

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, M67 said:

Warner Tool gjør den jobben bedre enn jeg har håp om. Ting er på vei, men jeg holder ikke pusten.

Jeg tenkte nå mere på kulene enn hylsene. Med kommende blyforbud, kuler som ingen har sett eller får se og ELR skyting på agendaen så begynner det å lukte av hvis man ikke lager det selv så får man heller ikke tak i.

Så da tenker jeg at når man bruker 10/100 tusenvis av penger på utstyr som kruttveier, hylseglødere osv, så hvorfor ikke en egnet 2-aksers CNC som kan dreie kuler?

 

Nå er kanskje ikke denne modellen så aktuell her med tanke på pris og kanskje manglende IS nomenklatur, men dette begynner å bli vanligere for allmenheten på lik linje med 3D printing;

https://www.sherline.com/product/accu-proturn-ball-screw-lathe-with-masso-touch-controller/#videos

 

 

 

 

14 hours ago, fredriko said:

dette med dreiing av halsen, hva skal det være godt for? Kulehold for og få ned ES?

og er det noe man bare gjør èn gang pr hylse så er det good to go til de kasseres?

Når det kommer til alt denne fiklingen med komponentene så er det rimelig gammeldags tenking fra tiden når komponentene var "dårlig" produsert. Det som er interessant er å se konklusjonen som kommer fra Litz hvordan dette i dag ikke gir/har noe forbedringspotensiale med tanke på ELR skyting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (51 minutter siden):

Jeg tenkte nå mere på kulene enn hylsene. Med kommende blyforbud, kuler som ingen har sett eller får se og ELR skyting på agendaen så begynner det å lukte av hvis man ikke lager det selv så får man heller ikke tak i.

Så da tenker jeg at når man bruker 10/100 tusenvis av penger på utstyr som kruttveier, hylseglødere osv, så hvorfor ikke en egnet 2-aksers CNC som kan dreie kuler?

 

Nå er kanskje ikke denne modellen så aktuell her med tanke på pris og kanskje manglende IS nomenklatur, men dette begynner å bli vanligere for allmenheten på lik linje med 3D printing;

https://www.sherline.com/product/accu-proturn-ball-screw-lathe-with-masso-touch-controller/#videos

 

 

 

 

Når det kommer til alt denne fiklingen med komponentene så er det rimelig gammeldags tenking fra tiden når komponentene var "dårlig" produsert. Det som er interessant er å se konklusjonen som kommer fra Litz hvordan dette i dag ikke gir/har noe forbedringspotensiale med tanke på ELR skyting.

 

Akkurat det å få dreid kula- enten det er på egen, lånt eller outscourca CNC styrt fres må da være enkelt. 

Det finnes jo ett hav av slike maskiner som opererer med svært høye tolleranseklasser her i Norge pga. oljeindustrien. 

Timesprisen for operatør/maskin er lik stort sett hvor som helst i verden (noen hundrelapper rimeligere i øst europa og asia). 

Utfordringa/kostnaden ligger vel i 3D modelleringa og RND'en rundt design? 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Ospa said:

Utfordringa/kostnaden ligger vel i 3D modelleringa og RND'en rundt design? 

 

Hvordan de fordeler kostnaden vet ikke jeg, men til eget bruk/produksjon så er det vel lovt å kopiere litt her og der?

 

13 minutes ago, Ospa said:

Akkurat det å få dreid kula- enten det er på egen, lånt eller outscourca CNC styrt fres må da være enkelt. 

Jeg tror nok ikke det er fult så enkelt som du skriver. Jeg tviler sterkt på at noen vil betale for at en man med ikke helt optimalt oppsett skal ha timelønn pluss maskinleie etc. som betaling. For da koster fort kulene usmakelig mye. Å sitte hjemme og pusle med en hobbymaskin er noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Når det kommer til alt denne fiklingen med komponentene så er det rimelig gammeldags tenking fra tiden når komponentene var "dårlig" produsert. Det som er interessant er å se konklusjonen som kommer fra Litz hvordan dette i dag ikke gir/har noe forbedringspotensiale med tanke på ELR skyting.

Komponentene har toleranser, og det er ingen tvil om at man kan redusere dem selv. Litz beskriver trimming av hylser i den forrige "Modern Advancements", for eksempel. Jeg har et temmelig solid datagrunnlag for å si at dreiing og gløding "hjelper" - men det er ikke mye, og det er ikke i alle rifler. 

Meplat trimming og pointing av kuler er en annen ting som virker, men du ser det ikke før på langt hold. Homogene kuler er jo "trimma" fra før... Men konsistent BC er en ting, og når en kronograferer i begge ender på 1000m så ser en at det er det, og får forklart en del tidligere mystisk høydespredning.

 

Bly skrev (3 minutter siden):

For da koster fort kulene usmakelig mye. Å sitte hjemme og pusle med en hobbymaskin er noe anne

Jeg kjenner til en test som ble gjort av en maskineringsbedrift. Eksisterende CNC-dreiebenk lager ei kule i minuttet omtrent. Estimert kostnad 35-40,- per stk. Dedikerte maskiner (til millioner) lager 6-10 kuler i minuttet, eller mer, og de kan da selges for 6-8 kroner.

 

Bly skrev (5 minutter siden):

Hvordan de fordeler kostnaden vet ikke jeg, men til eget bruk/produksjon så er det vel lovt å kopiere litt her og der?

Kopiering er nå en ting. Foreløpig føle jeg at det er litt mye ikke helt kvalifisert synsing i "bransjen", man selger villig vekk kuler som ikke kan stabileres i 7" riflestiging engang, og både nødvendig stigning og BC er preget av drømmerier fra en CNC-folk som tror de kan designe kuler i hodet sitt...
Jeg har nå testet en rekke kuler, matchkuler - GS, Warner, NPB, Nielsen, LeHigh, Peregrine - og typisk to kuler fra hver leverandør, i 6.5mm, både i x55, x47 og 260Rem. Sikkert et par tusen kuler, minst.

Spennet er ganske enkelt fra helt (altså helt) ubrukelig til noe som helst, til "satan disse må jeg ha flere av" - kuler som overgår alt man har sett i både presisjon, BC, og farten man kan få på dem. Samtidig. Kuler som for et utrent øye ser helt like ut.

 

 

Bly skrev (1 time siden):

Med kommende blyforbud

Ja, hvordan føles det å skulle bli forbudt? Jeg venter i spenning på nicket @homogen ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...