Jump to content

Kan man sette inn hvilken som helst pipe i 200 str


MatsPelle

Recommended Posts

Jeg har IBI pipe på 760mm med light Palma kontur. Flere i 308 i ulike profiler og lengder, og en i 6XC.
Ryktet sier at kassa ikke håndterer tunge piper bra, men denne går nå knallbra. Likevel er det nok noe i det - stivheten i klemstykket er nok ikke der gjengepartiet på mange andre låskasser er.
Til DFS-skyting er kun de ferdiglagde pipene OK, med foreskrevet lengde og tykkelse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Likevel er det nok noe i det - stivheten i klemstykket er nok ikke der gjengepartiet på mange andre låskasser er.

Det er nå jammen meg spørs hva du sammenligner med? Gjenger i seg selv er ikke nødvendigvis en «stiv» kobling. Sånn sett er det en dårlig løsning å gjenge på et løp i en muffe….

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (15 timer siden):

Du kan enten bruke et gamelt løp eller kjøpe et nytt løpsadapter (f.eks denne;https://skytterlinken.no/lopsmuffe-sigsauer-200-202-3000) til å monter en Kriegerpipe i.

Hvorfor må jeg bruke noe annet eller ha ett mellomledd egentlig? Går det ikke bare an å dreie pipevnet slik at det blir identisk til ei vanlig pipe?

 

M67 skrev (14 timer siden):

Ryktet sier at kassa ikke håndterer tunge piper bra, men denne går nå knallbra

Kan forøvrig holde meg til standard 21mm eller 19mm. Så ei 3006 pipe med 715mm lengde blir jo da ikke tyngre enn ei 740mm orginal sauer pipe og dermed eksisterer ikke lengre problemet. 

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (13 minutter siden):

Går det ikke bare an å dreie pipevnet slik at det blir identisk til ei vanlig pipe?

Siden sluttstykket låser direkte i pipa, så kan man ikke dreie, men må frese låseflatene fra kammerenden. Nesten ingen børsemakere har utstyr til dette.

 

Med en slik muffe, trenger man bare en vanlig dreiebenk.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, MatsPelle said:

Hvorfor må jeg bruke noe annet eller ha ett mellomledd egentlig?

Låseklakkene er maskinert inn i pipeemnet og varmebehandlet (herdet) til riktig hardhet. Det er ikke helt standard børsemakerarbeid som @amatørsier for en som kamrer og gjenger piper. Du kan jo se selv hvordan pipa til en STR lages fra Våpensmia

 

15 hours ago, M67 said:

Ryktet sier at kassa ikke håndterer tunge piper bra, men denne går nå knallbra

 

24 minutes ago, MatsPelle said:

Kan forøvrig holde meg til standard 21mm eller 19mm. Så ei 3006 pipe med 715mm lengde blir jo da ikke tyngre enn ei 740mm orginal sauer pipe og dermed eksisterer ikke lengre problemet. 

Jeg vet ikke helt om jeg stoler på det ryktet? Jeg har også ei lang tung IBI pipe som skyter "knallbra" og jeg har sett flere lange tunge piper som går knallbra i STR. Jeg mistenker at det ryktet oppstår fordi det er problemer med stokken/chassis eller noe i den gata og ikke løpsinnfestningen.

Link to comment
Share on other sites

@MatsPelle Du kan jo også kjøpe ei original 30-06 pipe til 202 om du kan leve med 1:12 twist. Det er kunn 1-2 mm gods som må dreies bort rett foran spennflata på pipa til marginalt under diameteren på spennområdet. I aller verste fall kan man bruke ei fil til jobben.

Men jeg vil nå anbefale deg å kjøpe en 30-06 pipe med minimum 1:10 twist.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

minimum 1:10 twist

Hele tanken bak 3006 er å gjøre den rimelig giftig på elgjakta og pensjonere 300wm i stede for å betale dyre dommer for enda ei pipe. 

Ser for meg:

- Barnes LRX 175gr

- Barnes ttsx 168/180gr

-Hornady eld-x 200gr

- Nosler accu 190gr

 

Tror jeg egentlig landa på 1:10, men så funderer jeg litt på å handle ei i 1:9 i stede. Får jeg nok fart så er jo LRX 190gr ett alternativ og da er mer stigning kjærkomment. Har brukt 1:10 på 300'n, men jeg veit ikke om jeg greier å få fart nok til å bruke kuler tyngre en 180gr i 3006 og derfor tilbake til 1:10. Mulighet for at jeg også må ned i kulevekt for å få nok fart... Innbiller meg at jeg havner på en 850m/s med 180gr kule og en dose n550/555 i 71,5cm pipe. 

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva ei pipe til Sauer 200, i feks 6,5.06 eller 30.06AI koster fra Våpensmia.

Men jeg vil anta at prisen er en del høyere enn hva standard 6,5x55 piper koster, fra ca 4500,-.

Så jeg ser for meg at rent økonomisk  at det vil være rimeligere med en muffe løsning. I alle fall i de tilfellene man vil ha piper i

flere kalibre eller skyte mye med kaliber som raskt tar knekken på ei pipe.

Skal man ha ei" once in a lifetime" pipe så er det sikkert greit å få laget ei fra bunnen av.

Edited by RoarN
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, MatsPelle said:

rimelig giftig på elgjakta

Skal du ha mest mulig ytelse fra en STR tror jeg en 280rem (ev. en 7x64) er brytningen mellom hva som går inn i magasinet og hvor du kan oppnå maks energi på langt hold. Når det er sagt, så er nok 30-06 litt enklere å forholde seg til.

9 hours ago, MatsPelle said:

Innbiller meg at jeg havner på en 850m/s med 180gr kule og en dose n550/555 i 71,5cm pipe. 

Det tror jeg du kan få til med en 208/210gr matchkule også om du lader selv og bruker moderne trykkstandard, med forbehold om at jeg husker rett?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (3 timer siden):

Den mater kanskje ikke fra magasin uten videre seremoni i en 200str

AI går vel ikke i magasinet. Du flytter skulderen foran en fals i siden på magasinet. Det samme gjelder (vet jeg helt sikkert) 280 AI. 280Rem går.

 

Bly skrev (2 timer siden):

Skal du ha mest mulig ytelse fra en STR tror jeg en 280rem (ev. en 7x64) er brytningen mellom hva som går inn i magasinet og hvor du kan oppnå maks energi på langt hold. Når det er sagt, så er nok 30-06 litt enklere å forholde seg til.

Jeg tror 6.5-06 er "maks" om formålet er kombinasjonen treffe og drepe på lengst mulig hold. Mye av grunnen er det nyeste 6.5mm-kulene. Jeg har både 7mm og 6.5mm BTW og skyter langhold med begge. 7mm er litt moot akkurat nå, iallefall om du ikke går til ei større hylse.
Samtidig er 6.5x55 giftigere enn mange tror - spesielt de som leser amerikanske ladedata... Det er også så mye billigere å skyte med at man øker treffsikkerheten signifikant bare på treningsnivået (enn 7mm).

 

MatsPelle skrev (12 timer siden):

Innbiller meg at jeg havner på en 850m/s med 180gr kule og en dose n550/555 i 71,5cm pipe. 

Det får jeg i 308.

 

 

Mine 0.2$ vil være 30-06 med 10" stigning om du går for .30. Eller 6.5x55 (6.5-06 om du må..) med 7.5" stigning. Personlig ville jeg valgt den siste. Men jeg har nå en 7WSM fra før som gjør nøyaktig det samme som en 280AI - Men neste pipe blir i 6.5mm.

 

K

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (13 timer siden):

Hele tanken bak 3006 er å gjøre den rimelig giftig på elgjakta og pensjonere 300wm i stede for å betale dyre dommer for enda ei pipe. 

Ser for meg:

- Barnes LRX 175gr

- Barnes ttsx 168/180gr

-Hornady eld-x 200gr

- Nosler accu 190gr

 

Tror jeg egentlig landa på 1:10, men så funderer jeg litt på å handle ei i 1:9 i stede. Får jeg nok fart så er jo LRX 190gr ett alternativ og da er mer stigning kjærkomment. Har brukt 1:10 på 300'n, men jeg veit ikke om jeg greier å få fart nok til å bruke kuler tyngre en 180gr i 3006 og derfor tilbake til 1:10. Mulighet for at jeg også må ned i kulevekt for å få nok fart... Innbiller meg at jeg havner på en 850m/s med 180gr kule og en dose n550/555 i 71,5cm pipe. 

Hmm..

 

Jeg konkurrerte ut til 500m og skjøt endel langhold ut til 7-800m på 80 og 90-tallet med 190gr SMK og Rano 12g FMJ i 308-rifler med 1-12".

Det var ingen som dengang fortalte at det ikke fungerte.

 

Jeg har ei orginal Sauerpipe i 30-06 tilpasset STR(SSG3k) og den har 1-11" i stigning.

Når jeg er ferdig med det hersens jobbeprosjektet jeg driver på med skal jeg ta skyteferie i vinter og endelig få testet denne pipa. Tenkte jeg skulle starte med Nosler 190gr ABLR.

Link to comment
Share on other sites

Den billigste måten å få mer oompf fra en str må vel være å brotsje opp ei 1:200 6,5 pipe. Aktuelle kandidater kan vel være 6,5-284, 6,5x65 o.l. I realiteten tjener du hastighetsmessig ca 80-100 meter rekkevidde. Med rett kule har en std str i x55 nokk futt til hjort på 500m +

 

Nå er jeg stor fan av 6,5, meeen siden du nevner elgjakt og lange hold hadde jeg for min del gått opp til 7mm. 7x64 er ganske giftig i ei lang pipe.  
 

Magnumhansen fikser vel omtrent hva du vil, sjekk nettsiden hans. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Samtidig er 6.5x55 giftigere enn mange tror - spesielt de som leser amerikanske ladedata... Det er også så mye billigere å skyte med at man øker treffsikkerheten signifikant bare på treningsnivået (enn 7mm).

 

Jeg er enig i at 6.5 er giftigere.. men stusser på at 6,5 er så mye mer treffsikker enn feks 7mm.. 

Nå skyter jeg stort sett kun med ELD M i 6,5..7mm..30 cal og 338

 

Hornady Oppgitte BC i parentes alle BC verdier i G1

 

cal 6.5 Eld M 123 grs G1 BC 0.506 (0.506)

cal 6.5 Eld M 130 grs G1 BC 0.482 (0.554)

cal 6.5 Eld M 140 grs G1 BC 0.589 (0.646)

cal 6,5 Eld M 147 grs G1 BC 0.629 (0.697)

Cal 7mm Eld X 150 grs G1 BC 0.595 (0.574)

Cal 7mm Eld M 162 grs G1 BC 0.640 (0.670)

Cal 7mm Eld M 180 grs G1 BC 0.703 (0.796)

 

Jeg opplever ikke at jeg får signifikant bedre presisjon med 6.5mm enn med 7mm.. tvert i mot så føler jeg at 7mm jevnt over er hakket "giftigere" enn 6,5mm og av den grunn så foretrekker jeg å jakte med 7mm foran 6,5mm.. 

 

feks Barnes ttsx kuler i 6,5 vs  7mm

 

cal 7mm Barnes Lrxbt 145 grs G1 BC 0.465

Cal 6,5 Barnes TTSX 120 grs G1 BC 0.397

cal 6,5 Barnes Lrxbt 127 grs G1 BC 0.446

 

Jeg har testet 120 grs i 6.5 og 145 grs i 7mm begge i +/- 900ms på hjorten og ingen går seg bort.. men jeg foretrekker 7mm..

 

Kan være at andre merker og vekter snur opp ned på BC bildet.. men som sagt så er det disse kulene jeg har skutt med de siste 5 årene pluss, og svarer ut i fra det som utgangspunkt.. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, ladebenken said:

Har tenkt litt på det selv. Å lade litt ammo til saueren for bø-jakt. Blir ttsx 120gr/eller lignende blyfri for hardt på lengre avstander? At en må over på bly for lengre hold? Har ikke testet 120gr i vannkanner på hold. 

Edited by PakningPå
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Den er for feit til å gå rett inn i magasinet uten modifisering. 


Ja, men med modifisering går det. Er det ikke derfor man har børsemakere? Vet om flere 200str med -284. 

 

PakningPå skrev (1 time siden):

Har tenkt litt på det selv. Å lade litt ammo til saueren for bø-jakt. Blir ttsx 120gr/eller lignende blyfri for hardt på lengre avstander? At en må over på bly for lengre hold? Har ikke testet 120gr i vannkanner på hold. 


hold anslag over ca 650-680m/s så ekspanderer de. 
 

jeg bruker bly. Bedre bc gir bedre marginer og bløtere kule gir bedre effekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (12 timer siden):

Men jeg vil anta at prisen er en del høyere enn hva standard 6,5x55 piper koster, fra ca 4500,-.

Så jeg ser for meg at rent økonomisk  at det vil være rimeligere med en muffe løsning

Helt sant det du skriver, men så gir jeg litt f*** i om pipa blir kostende 10k. Tanken er å kun bruke pipa for å verifisere litt siste måneden før jakta og da blir det kanskje 300 skudd årlig og brått varer pipa i 10år. 

Muffe har jeg vært borte i en gang og det var en gang for meget. 

 

Bly skrev (12 timer siden):

Det tror jeg du kan få til med en 208/210gr matchkule også om du lader selv og bruker moderne trykkstandard, med forbehold om at jeg husker rett?

Vihtavuori paret med n550 og 180ttsx hendviser til maxfart på 788 med 49,4gr og 620mm pipe så jeg la bare på litt ut fra hva jeg tippa. Men om m67 får til dette med 308w så bør jeg strengt tatt få til bedre med 06.

M67 skrev (10 timer siden):

Samtidig er 6.5x55 giftigere enn mange tror

Mye sant i det og de over dammen hadde sikkert ikke kvidd seg for å skyte på elk med 143gr eld-x med 6,5 creed. "problemet" er at jeg ikke møter noen som skyter storvilt på avstand med 6,5 her i kantene. At x55 kan greie elgen på mine jaktavstander er nok en realitet, men så faller jeg nok i kategorien enough gun. Så tenker dine 0,2 cent aka 1-10 +30 kal blir min løsning av latskap. 

 

Sunnmøring skrev (7 timer siden):

Jeg har testet 120 grs i 6.5 og 145 grs i 7mm begge i +/- 900ms på hjorten og ingen går seg bort.. men jeg foretrekker 7mm..

120 gr i 6,5 noen erfaringer du vil dele? Nabo- jaktlaget hadde ikke akkurat mye positivt å si om det for elg over 200m. De hadde en prøveperiode i fjord og har nå omtrent bannlyst den om du de ikke er under 100m. 

Nå skal jeg ikke påberope med kunnskap om hvilke rifler ect de bruker "er det idiotkappa 6,5 pip" 

Bly skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke et stort problem å blokke ut et magasin. Men man må jo være klar over at det ikke bare er plug and play😉

True, for den del så kan jeg drite i magasinet. Trenger jeg magasinet og raske skudd så har helvete allerede inntruffet er jeg redd. 

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (20 timer siden):

120 gr i 6,5 noen erfaringer du vil dele? Nabo- jaktlaget hadde ikke akkurat mye positivt å si om det for elg over 200m. De hadde en prøveperiode i fjord og har nå omtrent bannlyst den om du de ikke er under 100m. 

Nå skal jeg ikke påberope med kunnskap om hvilke rifler ect de bruker "er det idiotkappa 6,5 pip" 

Med V0 896ms så har den fungert fint ut til 380 meter på Hjorten.. kulen har da V380 617ms og 1500 joules.. i eget hode så har jeg satt maks avstand til 330-350 meter.. men har strukket holdene med den julen noen ganger.. men som sagt jeg foretrekker å jakte med 7mm som jeg føler gir det lille ekstra..  i 7x64 og med V0 895ms så har Barnes kulen på samme avstand V380 654ms og 2006 joules.. Bedre BC og tyngre kule gir større sikkerhetsmargin..

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (På 13.10.2022 den 16.26):

Den er for feit til å gå rett inn i magasinet uten modifisering. 

Jepp, jeg har modifiserte magasiner til 6,5-284 Norma til Sauer 200 STR. Magasinene er blokket ut. Jeg får nesten plass til en 308 NM hylse, men da må magasinet blokkes mer ut i lengderetningen.

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (Akkurat nå):

Hvordan regner du ut farta på x hold når du veit v0?

Har en riktig V0 og riktig verifisert  BC så gjør AB og tilsvarende program det for deg.. på samme måte som at en skal skyte på 380 m og en skrur feks 18 klikk som er antall klikk jeg skrudde på 145grs LRX kulen..og en treffer der en skal.. stemmer klikkene.. stemmer farten..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...