Jump to content

Klarer ikke produsere patroner som kamrer i nytt løp


morpho79

Recommended Posts

Hei!

Faktaopplysninger: Kaliber 6x45, patronlengde 58mm, 77grs Lapua kule, Lapua 223 match hylser. Nytt løp. Har målt maks patronlengde til å  være 60mm.

 

Hendelseforløp: Dro våpenet ut i skogen med ammo laget for forrige løp. Kamret en patron, gikk greit, mulig det var litt motstand, skjøt, hylse sitter fast, må banke den ut, inspiserer, ser at det er en winchesterhylse av gammel årgang som jeg hadde problemer med på et tidspunkt, inspiserer resten av medbrakt ammo, det er av samme sorten, jeg har tatt med feil boks, pakker sammen, drar hjem.

 

Finner frem en boks med helt nye lapua match hylser, presser og justerer, finner at jeg må skru dia til bunns og ennå føler jeg liksom ikke det er nok, men akkurat det skal jeg forske mere på. Hylsen kamrer ihvertfall greit, ikke som smør, men greit til at jeg er fornøyd, presser tyve stykker, lader opp og ingen av de kamrer, på noen får jeg lukket bolten, alle henger på tur ut, noen har skader i kuletupp, andre har en markert ring på kula, mens atter andre har litt skrapemerker. Kule som har skrapemerker farges, reintroduseres til kammer, får ikke flere skrapemerker. Soter hylse, tynn, tynn blank ring i overgang hals/skulder, på noen skrapemerker foran mot munn.  Vurderer om dia drar halsen skjev, inspiserer stammen, bestiller forsikkerhetsskyld ny, ikke kommet ennå, mulig det skjer. Prøver å fjerne grader, hylse kamrer, patron kamrer ikke. Prøver å presse omformet hylse uten expanderknapp (halsdiameter blir noe mindre) hylse kamrer, patron med kule kamrer ikke. Prøver, for aritghetsskyld å polere bort den ørlille smultringen ved hjelp av drill og veldig fin heine(omlag 3000 grit), hylse kamrer, patron kamrer ikke. I ren desperasjon polerer jeg på samme vis en patron, og får den etterhvert til å kamre, men ikke som smør. Prøver ALT jeg kan finne av gammel ammo, finner ÈN som kamrer, som smør(!) og måler ivei. Eneste forskjellen jeg finner er at halsdiameter er 6.69 på denne, på de øvrige er halsdiameter mellom 6.80 og 6.86(både gammel og ny ammo). Utover dette har jeg prøvd en FL-die, en NS-die og to kulesetterdier. Har prøvd alle justeringer mellom komprimert hals og bunnpresset die. 

 

Finner at det er mer gods i halsen på lapuahylsene enn i de gamle winchesterhylsene jeg trodde jeg hadde kastet alle av. Spekulerer i om stammen i dia er skjev, slik at expanderknappen drar halsen skjev og hullet noe for stort, og at dette ikke klarer å rettes opp i, når kule da blir introdusert får halsen for stor diameter, legg til tykke vegger i hals og trangt, nytt kammer, så har vi det gående. 

 

Skal få testet annen die og annen presse. Skal se om jeg finner mer winchesterhylser og eksperimentere med tynnere vegger. Har bestilt sako hylser, skal teste de. Skal teste med nye expanderknappstamme når den kommer. 

 

Spørsmålet er om det rett og slett viser seg at det er denne lille smultringen som forårsaker alle problemene og at den må dreies bort? Det er jeg ikke vant til i 6x45, men jeg har jo hørt at det må til på andre patroner. Kan det være en idè å lade opp.223hylser med tennhetter, brenne av og så necksize?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det hjelper, men i andre kaliber 308W er godtykkelsen større på Lapua hylser i halsen. Jeg kan presse om Normahylser til 260Rem, men gjør jeg det med Lapuahylser må jeg dreie de også

Edit, leste litt bedre. Når man omformer patroner oppover er der større sjanse for smultring og man bør dreie inn/utvendig for å unngå det. Der finnes flere veier til denne omformingen, hva med et enkelt expander mandrel sett type APW

Edited by pererik
Link to comment
Share on other sites

@pererik Ja kanskje det, verdt et forsøk om ikke andre hylser enn lapua skulle vise seg å kamre. Men hvor man tak i noe sånt? Finner det ikke umiddelbart ihvertfall..

 

@høggern det finnes ikke butikkpatroner i 6x45, ferdigpatronene var det jeg hadde liggende fra forrige pipe. Jeg er rimelig sikker på at dette kammeret er veldig mye tightere enn det forrige ja, men likevel har jeg altså en eneste patron som passer kjempebra, så på et eller annet tidspunkt har jo noe endret seg med utstyret også. Om dia er på minimum eller ikke vet jeg ikke. Får forsøke å finne ut av det, men jeg antar at det fort kan være noe sånt.
Har ikke frest hylsene utvendig på et skikkelig vis da jeg ikke har ustyr, men jeg spente altså noen hylser fast i drillen og gikk over med fint heine. Etter å ha satt kula i kamrer de fortsatt ikke. Gjorde det samme på ferdigladet patron, og fikk de til å kamre, men da var det tatt vekk ganske mye gods fra hele halsen, ja. Men jeg har jo ladet hundrevis av runder i 6x45 før uten problemer av denne sorten,  og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor kuletupp på enkelte blir skadet, men ikke alle, med mindre noe er skjevt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, morpho79 said:

Finner frem en boks med helt nye lapua match hylser, presser og justerer, finner at jeg må skru dia til bunns og ennå føler jeg liksom ikke det er nok,

 

Det er ikke alltid "til bunns" er nok. (Ingen morsomheter, takk) Prøv å skru dia ytterlige 1/4 - 1/2 omdreining ned. Pressa svikter bittelitt når du presser. Se etter lysåpning mellom die og hylseholder når du presser maks. Husk bra hylsefett! Evt. kan du shimse mellom hylsebunn og hylseholder. Det bør være plass til noe tynt mellom der. Knekk ei kald ei og klipp en bit av boksen. Evt. sliper du ned hylseholderen bittelitt.

 

Om det er halsen som er problemet, fram med baufila! Skjær av halsen på ei hylse og prøv med bare hylsekropp og skulder.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, høggern said:

Jeg har ikke 6x45 så jeg svarer/spør generelt.

Har du målt halsen på hylser med og uten kule?

Har du sjekka at hylsene ikke er over max hylselengde?

Har du sjekka at du har friflukt med din COL?

 

Ja, diameter er større med kule enn uten.

Ja, ingen hylser er over maks lengde, den lengste er faktisk den eneste som kamrer perfekt, om jeg husker riktig er den 44,66 millimeter, maks lengde er 45mm.

Ja, ca 3mm friflukt.

 

@Chiefen.v-2 har bare avfyrt ett skudd. De andre henger helt uten avfyring.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Casey Jones said:

 

Det er ikke alltid "til bunns" er nok. (Ingen morsomheter, takk) Prøv å skru dia ytterlige 1/4 - 1/2 omdreining ned. Pressa svikter bittelitt når du presser. Se etter lysåpning mellom die og hylseholder når du presser maks. Husk bra hylsefett! Evt. kan du shimse mellom hylsebunn og hylseholder. Det bør være plass til noe tynt mellom der. Knekk ei kald ei og klipp en bit av boksen. Evt. sliper du ned hylseholderen bittelitt.

 

Om det er halsen som er problemet, fram med baufila! Skjær av halsen på ei hylse og prøv med bare hylsekropp og skulder.

 

Gode tips, takk for det, om jeg skrur kvart omdreining til vet jeg ikke om jeg klarer å operere armen, men skal prøve, for eksperimentets skyld. Skal definitivt prøve å shimse hylseholder. Skal også prøve en helt ny die jeg får lånt, og skal i tillegg prøve ammo som er presset i en annen presse. Synes forøvrig dia slarker unødvendig mye i pressa før låseringen tightes til, men det har kanskje noe med at enkelte insisterer på å presisjonsmåle med tomler og føtter...?

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 minutter siden):

Prøv å sett kulene litt dypere, det enkle er ofte det beste og en ring på kula er igrunnen lite annet en bevis på manglende friflukt.

Ved manglende friflukt får man merker etter bommene i løpet, ikke en ring. Ofte setter kula seg fast i løpet også, om man prøver å kamre, og åpner sluttstykket igjen.
Det kan hende at hylsene dine er for lange - de vil da kamre, siden de lett kan bøyes litt inn i munningen, men med kule i går ikke dette.
Prøv å trim noen ekstra tideler på ei hylse, og se om det hjelper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd er gitt allerede, et annet innspill:

Ulike hylsefabrikat kan reagere ulikt på utvidelse av halsen. Enkelte hylser har tykkere gods i skulderen, og du får en «falsk skulder» nederst på den nye, utvidede hylsehalsen. I kombinasjon med et trangt, fint kammer kan du oppleve at presset hylse kamrer- men ikke når du har satt kula.

 

Jeg lager .35 Whelen- hylser av 30-06 plukkhylser, og styrer faktisk unna Norma og Lapua- hylser nettopp pga slik falsk skulder. Jeg er mest fornøyd med PPU, FC, Remington og S&B (faktisk).

 

Hvis du er sikker på at patronlengden er innafor (det ville jeg dobbeltsjekket), ville jeg forsøkt med andre hylsefabrikat. Hvis ikke det hjelper, kan det være påkrevet (sukk) med halsdreining.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Prøv å sett kulene litt dypere, det enkle er ofte det beste og en ring på kula er igrunnen lite annet en bevis på manglende friflukt.

Jeg prøvde med patronlengde fra 55 til 58.8mm, har målt maks patronlengde til å være 61mm, men magasinet setter begrensninger på 58. Det var ingen forskjell mtp ekstraksjonsproblemet, men jeg prøvde ikke mange nok korte patroner med nye, ubesudlete kuler til å registrere eventuelle skader.

 

@M67 jeg målte alle hylsene jeg prøvde, ingen var over 45mm, ingen av de nye ubrukte lapuahylsene var over 44,38mm, og den lengste hylsen tilhørte den eldste winchesterpatronen fra lenge siden, og tilfeldigvis den eneste som faktisk kamret smertefritt. MEN, ingenting skal være uprøvd, sa en eller annen som spiste suppe med gaffel, så jeg skal prøve det også.

@spindriftjeg har en mistanke om at deler av hunden ligger begravet i hylsefabrikat, ja, og har bestilt annet merke. Skal i dag prøve ny die, diverse shims, trimming av lengde og sikkert noe annet jeg har glemt, så får vi se :D

 

Link to comment
Share on other sites

Ta nå og tusj eller sot ei hylse, og en patron, og se hvor de tar i. Jeg tror ingenting på at hylsefabrikatet er avgjørende. Kanskje for nye hylser, men ikke når de er skutt. 

Faktisk så er det jo mulig at 6x45 er så lite standardisert at du har et kammer med mindre dimensjoner enn dia du har...

 

K

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (4 timer siden):

 

Ja, diameter er større med kule enn uten.

Ja, ingen hylser er over maks lengde, den lengste er faktisk den eneste som kamrer perfekt, om jeg husker riktig er den 44,66 millimeter, maks lengde er 45mm.

Ja, ca 3mm friflukt

Hvor mye større er hylsehals med og uten kule? 

Har du prøvd å trimme en hylse som ikke kamrer med kule for å sjekke om det funker?


Du vet fortsatt ikke om det er praktisk mulig å presse akkurat de hylsene du har til kammeret ditt med din die. Jeg har hatt en kombinasjon i 6,5x55 der hylsene jeg hadde var praktisk umulig å presse ned til et kammer med en die...
 

Link to comment
Share on other sites

@høggern på to tilfeldige hylser: 6.58 uten og 6.65 med.

Det prøvde jeg, følte jeg tok uanstendig mye. Men det gikk. Måtte ta hele halsen.

 

Men her er fremskritt at spore. Fant en winchesterhylse. Ladet den opp. Halsdiameter med kule er 6.48, mindre enn lapua uten kule(6.58). den kamrer veldig, veldig lett. Den henger bare bittelitt på tur ut, skal rengjøre kammeret grundig og se om det blir borte. Men det fungerer med winchesterhylser. Ihvertfall de to jeg har funnet så langt...

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, morpho79 said:

 

Gode tips, takk for det, om jeg skrur kvart omdreining til vet jeg ikke om jeg klarer å operere armen, men skal prøve, for eksperimentets skyld.

 

Er ikke så farlig om du ikke får armen helt ned. Det viktige er å få full kontakt mellom hylseholder og die. Da presser du maksimalt. Skal du presse mer må du shimse eller slipe. Om dia skrus altfor langt ned så blir det drittungt å presse, nesten så du river pressa av benken. Så en mellomting er bra. Man må bare være klar over at die ned til hylseholder med stempelet på topp uten hylse i, antagelig gir lysåpning mellom når du presser ei hylse. Det er ikke helt intuitivt, for pressa virker jo dønn solid og kan umulig svikte. Men det gjør den, til en viss grad.

Nå er det mange andre gode tips her, så jeg skal ikke påstå at det er manglende pressing som er problemet. Men det kan være en årsak.

Hva slags hylsefett bruker du, forresten? Det kan muligens også ha en innvirkning. Jeg har vært ute for at Lee på tube gir dårligere smøring om det får tørke for mye inn. Såpass mye at jeg kunne måle forskjell på hylsene. Gikk over til Imperial wax i stedet.

 

7 hours ago, morpho79 said:

Synes forøvrig dia slarker unødvendig mye i pressa før låseringen tightes til, men det har kanskje noe med at enkelte insisterer på å presisjonsmåle med tomler og føtter...?

 

Det er nok normalt. Begge pressene mine er slik. Det er grovt. Og antagelig innenfor riktige toleranser.

 

Vi skal nok finne ut av dette, når så mange kommer med forslag og erfaring. Blir spennende å høre hva du finner ut. Ikke gi opp.

Link to comment
Share on other sites

Løs antagelse, siden jeg ikke har erfaring med omforming. Dia presser ikke nok ift (trangt)kammer (finnes det tolk for denne patronen?). Jo tykkere (stivere) hylse, jo mere fjærer den tilbake, og forverrer situasjonen. Ville kanskje prøvd trikset med å slipe av hylseholder noen tideler

Link to comment
Share on other sites

@Casey Jonesjeg tror jeg har funnet ut av det sånn passe. Fant totalt 37 Winchester-patroner. Dro ut kulene, tømte kruttet, smurte med rcbs sitt hylsefett, presset og testet, endte faktisk opp med å ha dia nesten i bunn, alle hylsene kamrer så fint atte, og så ladet jeg ivei. 34 kamrer og ekstraherer utmerket. To ville ikke kamre. En satt så fast at jeg måtte helle olje i løpet og banke den ut. Burde ha studert de tre dårlige mer, men ble lei, trakk kulene og kastet driten. Den som satt skikkelig fast så ut til å ha hengt fast med leppa, kanskje den hadde en skade og noe skjedde når kula gikk i. Uansett, winchesterhylsene målte gjennomgående mindre halsdiameter både med og uten kule enn lapua, og 34 av 37 kamrer meget fint, kanskje faktisk bedre enn noe i denne rifla. For lapua sitt vedkommende kamret 0 av 30 når kula var i. 

Kjente på en forbigående anger over å ha kastet hundrevis av winchesterhylser for noen år siden, men, lapuahylsene kan forhåpentligvis få nytt bruksområde i fruens 223, og så knepper vi kollektivt hendene, håper jeg, og satser på at de bestilte sakohylsene kamrer like godt som Winchester.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, vavlo said:

Løs antagelse, siden jeg ikke har erfaring med omforming. Dia presser ikke nok ift (trangt)kammer (finnes det tolk for denne patronen?). Jo tykkere (stivere) hylse, jo mere fjærer den tilbake, og forverrer situasjonen. Ville kanskje prøvd trikset med å slipe av hylseholder noen tideler

Hm ja, men, blir det ikke motsatt? Slipe av die evt shimse hylseholder? Prøvde det siste. Hjalp ikke.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, høggern said:

Om du skal presse mer må du enten kutte dien eller slipe ned hylseholdern så dien går lengre ned

Hva bruker dere å slipe med?

Er jo ikke barebare å få det sporet beint?

 

Edit; nei selvsagt. Toppen. Skal prøve!

Edited by morpho79
Link to comment
Share on other sites

Om du ikke vet hva du skal gjøre, la det være ;)

Men om et hylsemerke med tynnere hylsehals funka så nytter det neppe å gjøre noe med dien. Da må du heller frese hylsehalser eller skaffe annet merke hylser før du begynner å modifisere på die og hylseholder.

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, høggern said:

Om du ikke vet hva du skal gjøre, la det være ;)

Men om et hylsemerke med tynnere hylsehals funka så nytter det neppe å gjøre noe med dien. Da må du heller frese hylsehalser eller skaffe annet merke hylser før du begynner å modifisere på die og hylseholder.

Jeg lar aldri være. Hvordan skal man lære da...?

Må prøve å unngå i det lengste å frese hylsahalser, tenker jeg. 

Diameter på kammer er 6.86mm. Det er jo stort sett det samme som lapuahylser med kuler i, så det går selvsagt ikke. Diameter på winchester med kule i er 6.69. Gikk veldig fint. Om dia ikke har noe å si her, så er det bare å holde seg unna Lapua, og andre, med mer gods i halsen.

 

Takk for alle innspill og tilbakemeldinger, det har vært et par frustrerende dager. Nå gjenstår det morsomme; skyting :D

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (10 timer siden):

lapuahylsene kan forhåpentligvis få nytt bruksområde i fruens 223

Det høres ut som du må dreie halsene på Lapuahylsene, om du vil bruke dem. Har smeden sagt eller skrevet noe om halsdiameter? Han kan ha rotet det til for alt vi vet også.

 

Jeg antar at hylsene dine er utvidede 223-hylser. Mine Lapua 223-hylser er tykkere i halsen enn andre 223-hylser, og faktisk er kammeret i 223-pipen mine tilpasset dette. Halsen er akkurat så Lapua går i. Hadde brotsjen vært laget til Fiocchi, så hadde ikke Lapua kamret.

Jeg har også ei 6.5x47L der kammeret er slik at hylsene MÅ dreies, da kan man tilpasse halsen nøyaktig til kammeret, og faktisk slippe å size - og få bittelitt ekstra (teoretisk) presisjon

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

TS har muligens et tight-neck kammer ja? Det er jo i utgangspunktet en bra ting for presisjonen. Men det er jo litt jobb og teknikk å dreie ned halsene. Og du må kjøpe utstyret. Eller låne av noen "Kammerater". Evt. kan noen andre lage noen hylser til deg og sende i posten. Jeg har Sinclair halsdreier etc, men ingen 223-hylser.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Casey Jones said:

TS har muligens et tight-neck kammer ja? Det er jo i utgangspunktet en bra ting for presisjonen. Men det er jo litt jobb og teknikk å dreie ned halsene. Og du må kjøpe utstyret. Eller låne av noen "Kammerater". Evt. kan noen andre lage noen hylser til deg og sende i posten. Jeg har Sinclair halsdreier etc, men ingen 223-hylser.

Vet ikke om det er tight-neck, men det ER 6,86mm. Da passer ikke lapua uten å dreie hele halsen. Winchester passer, og så håper jeg Sako også passer. Den som har lever får se!

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, M67 said:

Det høres ut som du må dreie halsene på Lapuahylsene, om du vil bruke dem. Har smeden sagt eller skrevet noe om halsdiameter? Han kan ha rotet det til for alt vi vet også.

 

Jeg antar at hylsene dine er utvidede 223-hylser. Mine Lapua 223-hylser er tykkere i halsen enn andre 223-hylser, og faktisk er kammeret i 223-pipen mine tilpasset dette. Halsen er akkurat så Lapua går i. Hadde brotsjen vært laget til Fiocchi, så hadde ikke Lapua kamret.

Jeg har også ei 6.5x47L der kammeret er slik at hylsene MÅ dreies, da kan man tilpasse halsen nøyaktig til kammeret, og faktisk slippe å size - og få bittelitt ekstra (teoretisk) presisjon

 

K

Har ikke prøvd ennå, har ikke tid å forske på ladninger i to kaliber akkurat nå, så der går det foreløpig i ferdigrulla, men om jeg må dreie for at de skal passe i det kammeret også, så høres det ut som det snart kommer noen lapuahylser for salg :D

 

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (1 time siden):

Vet ikke om det er tight-neck, men det ER 6,86mm

Da hjelper det ikke å slipe av hylseholder iallefall (som jo uansett er å fikse et problem med å lage et annet...)

 

Hylsehalsen på 6x45 er nominelt 6.91. Ei Lapua 223-hylse med ei 6mm (6.17) kule i blir 6.85-87, så det er ikke rart at de ikke kamrer i kammeret ditt. Men de ville kamret helt fint i et "standard" 6x45-kammer.

 

xp100pistol04.jpg.a7390717fb4de265f93ce5ca29f020ea.jpg

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (6 minutter siden):

Hva med å få brotsjet opp kammeret til det "standard kammeret" som @M67 viser til?
Da vil vel rifla spise alt av fabrikkammo, pluss hjemmeladet med standard dier?

Om det ikke er spesifisert tight neck, så er jo det strengt tatt en reklamasjonsjobb.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@seawolffabrikkammo finnes ikke, så det er greit. Om jeg må få spesiallaget en die, så er det et problem akkurat nå, så litt ugreit. Om jeg bare kan bruke winchesterhylser så er det ikke greit, for det har jeg ikke lyst til.

@M67Jeg spesifiserte vel at jeg ønsker en børse som er i stand til å samle 45-50mm på 300 meter under optimale forhold. Da er vi kanskje der? 😛

@bardp6mm kuler og utvalg for det første, deretter 90 grains kuler i 820-830ms, 80 grains kuler i 880-890ms, 70 grains kuler i 950ms og 55 grains kuler i underkant av 1100ms, foreksempel. Siste er ikke så interessant for min del. I tillegg har den jo vært veldig enkel å lade for, helt til nå :D

 

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (9 minutter siden):

Om jeg må få spesiallaget en die, så er det et problem akkurat nå, så litt ugreit

Ingen die kan få hylsehalser til å bli tynnere i godset. Du trenger et kammer med rett dimensjoner, eller så må du dreie hylsene. Skal du bare "småskyte", og ikke bruke hundrevis av hylser, så er dette null problem. 6mm er jo det kaliberet flest skyttere dreier hylser i også, så det burde være lett å finne noen som kan hjelpe deg. 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (På 23.9.2022 den 8.25):

Jeg lar aldri være. Hvordan skal man lære da...?

Må prøve å unngå i det lengste å frese hylsahalser, tenker jeg. 

Diameter på kammer er 6.86mm. Det er jo stort sett det samme som lapuahylser med kuler i, så det går selvsagt ikke.

 

Om du korter inn dien for å presse hylsene mer så hjelper det ikke på halsdiametern. Det eneste du muligens oppnår da er kortere levetid pga separasjon på hylsene om du setter skuldra tilbake flere ganger. (Som er fortgjort ved ukritisk bruk av innkortet die)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten oppdatering;

Har nå forsøkt to ting; Sakohylser og å dreie ned halsen på lapuahylsene. Sakohylsene fungerte uten noen videre seremoni, lapuahylsene måtte dreies, og viktig å dreie hele halsen helt inn. Forster sin outside neckturner er, ja hva skal jeg si, typisk amerikansk, men den fungerer da etter litt om og men, virker som om piloten er såpass greit dimensjonert at den retter ut små ujevnheter innvendig i halsen også, med litt vold og bannskap. Videre har jeg skutt omlag 40 av winchesterhylser, fem av de hang igjen i kammeret og jeg måtte ta av støvelen pg banke de ut. Det betyr at hylsehalsen selv på winchesterhylser blir såpass utvidet på et eller annet tidspunkt at de også vil henge, derfor kjøpte jeg både hylsehalsfres OG sakohylser. Så får vi se etterhvert om jeg blir like fornøyd med sako som lapua, og hvor mange omladninger som må til før de må freses.

 

Da er det straks over til neste prosjekt; fruens .223, det skal utvikles fugleammo og predatorammo, samt treningsammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...