Jump to content

Er US Karabin tillatt


En Bloc

Recommended Posts

Hei, ser på reglene om tillatte halvautomatiske våpen til jakt at både M1 garand og C og D variantene er tillatt er Karabin også tillatt? Den er i grunn en M1 bare mindre patron og magasinmulighet, med de nye lovene er der jo maks 10 skudd uansett for en jaktregistrert, tenker å ha en å kose meg med på banen

Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (12 timer siden):

US Karabin har ikke vært godkjent til jakt på mange, mange år.

Oppfyller heller ikke kravet til den nye våpenloven. Overtre, leveres fra fabrikk med magasin over 10 skudd, militært opphav.

Nja, hvis du ser på forskriften om forbudte våpen er Garand og Mini 14 tillatt som er helt tullete hvis karabin er ulovlig, man kan jo ikke kjøpe 10+ skudd magasin uten å søke  

forskriften ble oppdatert i fjor da de nye strenge reglene kom 

https://lovdata.no/forskrift/2011-09-09-930/§5

 

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Mini-14 ble vel i utgangspunktet godkjent for mange år siden ettersom det var en sivil rifle.

Det er ikke US Karabin. Og det har blitt diskutert opp og ned om hvorfor i det hele tatt M1 Garand ble godkjent som jaktrifle, da også det er en rifle med militært opphav. Har ikke noe godt svar på hvorfor den i en periode var lovlig å erverve til jakt. Uansett er ingen av disse våpnene lenger godkjent etter at den nye våpenloven kom.

 

Og selv om man ikke får kjøpt magasiner over 10 skudd uten tillatelse, så kommer man dessverre ikke unna punktet om at rifla må originalt ha blitt levert fra fabrikk med maks 10 skudds magasin. Da US Karabin ble lansert på 40-tallet ble den levert med 15 skudds magasin. Og da er det det myndighetene forholder seg til. Helt tullete ettersom man uansett ikke får kjøpt magasiner over 10 skudd på et jaktvåpenkort? Absolutt, men sånn er det.

Edited by 5.6×15mm
Link to comment
Share on other sites

En Bloc skrev (3 timer siden):

Nja, hvis du ser på forskriften om forbudte våpen er Garand og Mini 14 tillatt som er helt tullete hvis karabin er ulovlig, man kan jo ikke kjøpe 10+ skudd magasin uten å søke  

forskriften ble oppdatert i fjor da de nye strenge reglene kom 

https://lovdata.no/forskrift/2011-09-09-930/§5

 

Les det vi skriver - du ser på en utdatert forskrift.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forskriften er jo rimelig løs i sin beskrivelse da. Den angir jo bare noen egenskaper som våpnene ikke kan ha uten videre beskrivelse.  

Så løs at Våpenkontorene selv er litt forvirra 😄... https://jaktogfiske.njff.no/jakt/2022/03/lar-det-vaere-opp-til-vapenkjoper-avgjore-om-vapen-er-lovlig-eller-ei

Browning BAR er vel fortsatt innenfor (?). 

 

§ 4-1.Halvautomatiske rifler til jakt

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske riflemodellar som opphavleg er konstruerte for jaktbruk, og som:

1. frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,
2. ikkje er tilverka med skjefte eller annan innretning som heilt eller delvis dekker oversida av pipa, og
3. ikkje er tilverka med pistolgrep som står att på våpenet når bakstokken takast av.

Eit løyve etter første ledd kan likevel berre gjevast for våpentypar som oppfyller krava til lovleg våpentype etter § 3-1 og § 3-2 i denne forskrifta og våpenlova § 5 andre ledd.

 

Politidirektoratet kan gje førehandstilsegn om ein våpenmodell er tillaten etter første og andre ledd.

On 8/16/2022 at 5:39 PM, Ei tohi varjata said:

Les forskrift og lov.

Kort fortalt.. Sauer 303.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt off topic, men om jeg tar en Ruger 10/22 og setter den i en Archangel stokk med pistolgrep blir den plutselig da ulovlig?

"ikkje er tilverkakan jo bety ved salg av våpenet mellom private, eller fra fabrikk til privatperson..? Tanker? 
 

§ 4-1.Halvautomatiske rifler til jakt

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske riflemodellar som opphavleg er konstruerte for jaktbruk, og som:

1. frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,
2. ikkje er tilverka med skjefte eller annan innretning som heilt eller delvis dekker oversida av pipa, og
3. ikkje er tilverka med pistolgrep som står att på våpenet når bakstokken takast av.

Eit løyve etter første ledd kan likevel berre gjevast for våpentypar som oppfyller krava til lovleg våpentype etter § 3-1 og § 3-2 i denne forskrifta og våpenlova § 5 andre ledd.

 

Politidirektoratet kan gje førehandstilsegn om ein våpenmodell er tillaten etter første og andre ledd.

 

4 hours ago, Ei tohi varjata said:

Jada, BAR og en del andre moderne jaktautomater. Men altså av samme "sort" som 303.

 

Ole

 

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

Det skulle jeg også likt å vite.

 

svjv var det sånn med den gamle loven at man ikke bare kunne sette på deler på en 10/22 til den så ut som en AR, da hadde den "militær karakter" og var bare da lov til minirifle. Er det sånn fortsatt?

Link to comment
Share on other sites

I disse dager er det vel slik at de som søker om 10/22 til jakt må skrive under på at de tar risikoen dersom det viser seg at våpenkontoret ikke forstår regelverket de er betalt for å tolke. 

 

Hvis dette er et politisk klima du har lyst til å utfordre skjebnen i, ved å sette på en stokk som er i direkte strid med intensjonen i § 4-1, men hvor du mener at bøyningen av "tilverka" gjør at du har retten på din side - vel, good fucking luck.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

I disse dager er det vel slik at de som søker om 10/22 til jakt må skrive under på at de tar risikoen dersom det viser seg at våpenkontoret ikke forstår regelverket de er betalt for å tolke. 

 

Hvis dette er et politisk klima du har lyst til å utfordre skjebnen i, ved å sette på en stokk som er i direkte strid med intensjonen i § 4-1, men hvor du mener at bøyningen av "tilverka" gjør at du har retten på din side - vel, good fucking luck.

Er enig i at det politiske klimaet er vridd mot å forby det meste av kule våpen til jakt, men vil fortsatt påstå at lovens ordlyd er vag og kan tolkes begge retninger. Er vel nettopp derfor Politiets egne våpenkontor selv sliter med å bestemme hva som er OK og hva som ikke er OK.. Særlig når det er snakk om våpen som er registrerte til sportsskyting (DSSN mini-rifle) men opphavet er jakt.

 

 

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, slemmo said:

Det er ikke noe å tolke her, archangelstokken har egenskaper som er eksplisitt forbudt til jakt i ny våpenforskrift.

Enig i at den har egenskaper som er eksplisitt forbudt, men loven er allikevel utydelig i om våpen kan ettermonteres slike egenskaper. Ikke minst, hva med når våpenet er registrert til DSSN? Så er uenig i at det ikke er noe å tolke. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sakoen75 said:

§ 9.Ombygging av skytevåpen

Den som har løyvepliktige skytevåpen, kan ikkje gjere vesentlege endringar i skytevåpenet utan etter løyve frå politiet.

 

Kan det anses som vesentlig endring?

Du er altså usikker på om det uten videre seremoni er tillatt å bygge om et våpen som er ervervet til jakt, til et våpen som ikke kan erverves til jakt, ved å tilføre det stort sett hele lista over egenskaper som ikke er tillatt på jaktvåpen?

 

Svaret er vel relativt åpenbart.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (2 timer siden):

Du er altså usikker på om det uten videre seremoni er tillatt å bygge om et våpen som er ervervet til jakt, til et våpen som ikke kan erverves til jakt, ved å tilføre det stort sett hele lista over egenskaper som ikke er tillatt på jaktvåpen?

 

Svaret er vel relativt åpenbart.

Var kanskje et ledende spørsmål jeg stillte med en liten henvisning...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/26/2022 at 11:22 AM, m00se said:

Det skulle jeg også likt å vite.

 

svjv var det sånn med den gamle loven at man ikke bare kunne sette på deler på en 10/22 til den så ut som en AR, da hadde den "militær karakter" og var bare da lov til minirifle. Er det sånn fortsatt?

I forrige lov var det helt ok å putte den stokken på en 10/22. "Militær karakter" HAR ABSOLUTT INGENTING MED UTSEENDE Å GJØRE.
Det gjelder våpenets karakter og opphav,  altså om våpenet var original konstruert for militær bruk.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Stat 0 said:

Enig i at den har egenskaper som er eksplisitt forbudt, men loven er allikevel utydelig i om våpen kan ettermonteres slike egenskaper. Ikke minst, hva med når våpenet er registrert til DSSN? Så er uenig i at det ikke er noe å tolke. 

Om våpenet er registrert til DSSN, så kan du gjøre hva du vil med det til den bruken. 

Link to comment
Share on other sites

On 8/27/2022 at 12:13 AM, Stat 0 said:

Ikke minst, hva med når våpenet er registrert til DSSN?

 

Kan fortsatt ikke jaktes med, med mindre det kunne blitt godkjent til jakt i utgangspunktet. Du kan ikke bruke en AR til småvilt.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, VDH said:

 

Kan fortsatt ikke jaktes med, med mindre det kunne blitt godkjent til jakt i utgangspunktet. Du kan ikke bruke en AR til småvilt.


Greit nok at den ikke kan faktisk brukes på jakt, men om man kan ha en 10/22 i en Archangel stokk i lovlig format er et helt annet spørsmål. Litt som at man kan ha 10 skudds magasin på jaktrifle, men man har ikke lov å faktisk ha 10 patroner i magasinet ved bruk på jakt. 

En 10/22 er heller forøvrig ikke en AR bare fordi den har en stokk med pistolgrep. 
 

 

On 8/27/2022 at 2:54 PM, Carl Volt said:

Om våpenet er registrert til DSSN, så kan du gjøre hva du vil med det til den bruken. 

Var det eg håpet på, men ble litt usikker iom at man kan tolke det som at siden våpenets opphav er jakt, og det er godkjent til jakt og man verver det som jaktvåpen godkjent til sportsskyting så kan man jo og tenke seg at alle avgrensinger som blir lagt på jaktvåpen også blir lagt på jaktvåpen registrert som sportsvåpen. (?)

 

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Stat 0 said:

men man har ikke lov å faktisk ha 10 patroner i magasinet ved bruk på jakt. 

 

Joda, eneste begrensing utover maks kapasitet gjelder selvladere og hagler. 

 

27 minutes ago, Stat 0 said:

En 10/22 er heller forøvrig ikke en AR bare fordi den har en stokk med pistolgrep

 

Nei, det var følge til Carl Volt sin post. Du kan f eks erverve en rifle til manual action i dssn og bruke den på jakt, men som nevnt ikke en AR. 

 

Praktisk forskjell på en jaktrifle og manual action er vilkårlig. 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, VDH said:

Joda, eneste begrensing utover maks kapasitet gjelder selvladere og hagler. 

Hm, ålreit. Trodde faktisk det gjaldt rifle også men er ikke noe særlig jeger så der har du nok helt rett!

Men poenget består, altså at det å inneha et våpen til jakt og faktisk bruke det på jakt er to forskjellige ting. Ta heller hagle eksempelet da, man kan ha hagle med plass til 5 patroner, men skal være maks to i magasin på jakt. (om eg ikke tar feil igjen 😆)

 

Vil tørre å påstå at minst 70% av landets våpen registrerte til jaktformål blir brukt til stort sett alt annet enn jakt. Noe som definitivt er tilfellet for min 10/22. (leirdue skyting, langhold, eller bare hobbyskyting

 

7 minutes ago, VDH said:

Nei, det var følge til Carl Volt sin post. Du kan f eks erverve en rifle til manual action i dssn og bruke den på jakt, men som nevnt ikke en AR. 

 

Praktisk forskjell på en jaktrifle og manual action er vilkårlig. 

Ja det er riktig. 
 

Link to comment
Share on other sites

On 8/27/2022 at 10:48 AM, Ei tohi varjata said:

Intensjonen er at du ikke skal bygge om jaktrerverva 10/22 til rambogønner.

Så enkelt er det.

 

Ole

Du mener vel ikke at en 10/22 i archangel stokk er 'rambogønner'? Det er bare tufsete.

 

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (41 minutter siden):

Du mener vel ikke at en 10/22 i archangel stokk er 'rambogønner'? Det er bare tufsete.

Jeg ville vel heller brukt "mallninja" eller et lignende begrep... Uansett hvordan du snur og vender det, så gjør du ei ubrukelig rifle, enda mer ubrukelig - til alle formål som kan tenkes å utløse ervervstillatelse.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, M67 said:

Jeg ville vel heller brukt "mallninja" eller et lignende begrep... Uansett hvordan du snur og vender det, så gjør du ei ubrukelig rifle, enda mer ubrukelig - til alle formål som kan tenkes å utløse ervervstillatelse.

 

 

K

Den er godkjent til dynamisk mini-rifle (og jakt) som er akkuratt det den brukes til.
Så nei, den er ikke "ubrukelig til alle formål som kan tenkes å utløse ervervstillatelse". 
 

Skjønner forøvrig ikke hvorfor du mener det er en ubrukelig rifle. I mitt eie er den til å skyte papir i en distanse på maks 100m. Har hatt med meg erfarne så vel som totalt ferske skyttere å kost oss mye med 10/22'en på min lokale skytebane.
Vil faktisk mene at 10/22 er en utrolig god rifle. Lett å lære opp nye skyttere på, lett å ta fra hverandre, tåler en trøkk, masse deler å finne både på finn/ebay/brownells. Ammoen er billig, kan brukes på dynamisk så vel som andre konkurranser... har strengt tatt mye pent å si om den.

Den er for all del ikke noe super langhold 6.5x55 DFS godkjent gammelmann supersauerpiss rifle.

Men til sin bruk, og sitt formål -  som i all hovedsak er hobbyskyting så er den god.

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (Akkurat nå):

Den er godkjent til dynamisk mini-rifle, som er akkuratt det den brukes til.

Den er godkjent til dynamisk minirifle. Det betyr ikke at den er brukbar til det... Om du er heldig og finner en som kan skyte et magasin uten å stoppe, så er den brukbar, og kanskje helt OK til det. Jeg har imidlertid ennå ikke sett en 10/22 skyte en hel stage uten matefeil eller annen type stopp. Funker ofte nok på trening, kanskje, men i konkurranse - så er min dom generelt - bare frustrasjon.

 

Til småviltjakt, som er det andre bruksområdet man kan få kjøpt dem på, er de notorisk upresise, og minst like ubrukelige. Så vel, ja... tror ikke du får meg til å endre mening på det der.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, M67 said:

Den er godkjent til dynamisk minirifle. Det betyr ikke at den er brukbar til det... Om du er heldig og finner en som kan skyte et magasin uten å stoppe, så er den brukbar, og kanskje helt OK til det. Jeg har imidlertid ennå ikke sett en 10/22 skyte en hel stage uten matefeil eller annen type stopp. Funker ofte nok på trening, kanskje, men i konkurranse - så er min dom generelt - bare frustrasjon.

 

Til småviltjakt, som er det andre bruksområdet man kan få kjøpt dem på, er de notorisk upresise, og minst like ubrukelige. Så vel, ja... tror ikke du får meg til å endre mening på det der.

 

K

Poenget var ikke å endre din mening, men å avføyre sprellet ditt med at den er totalt ubrukelig eller som du sa det selv: "ubrukelig til alle formål som kan tenkes å utløse ervervstillatelse"  for det er den overhode ikke.
Har kun hatt mateproblemer med dårlige archangel magasiner selv.

Både 10 skudds og BX-25 magasiner fungerer utmerket i min egen 10/22. 


Scoret OK på mini-rifle stevner. Finnes for all del BEDRE rifler, type MP 15-22 men mtp både pris og tilgjengelighet (MP 15-22 krever DSSN aktivitet) så er den et ålreit kompromiss til konkurranse også. 

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke poenget i å kverulere så jævlig om dette, vi har slått fast hva intensjonen bak ordlyden er, for all del bygg om en jakterverva 10/22 til suuuperbøøz tæktisk karbiin men ikke bli sur om rett person oppdager det og du ender med bot/inndratt våpenkort/karantene for våpenerverv. Og dårlig PR for oss andre som klarer å styre oss.. ;) 

 

Fakta er og blir at 10/22 som erverves til og/eller brukes på jakt   oppfylle kravene til jaktrifler. Ergo kan den ikke ha overtre/hylse over pipa, pistolgrep som står igjen når kolben fjernes, eller bruke større magasiner enn 10skd. Så enkelt er det faktisk bare. Det er samme regler som stopper deg fra å bruke f.eks. en AR til jakt. Den felles av sjekkpunktene som en jaktrifle må gjennom for å være lovlig til erverv og bruk på jakt.

 

Jeg har 10/22, og jeg liker den, men det er ikke rifla jeg drar med for å skyte serier. Da blir det Sakoen..

Av 22-riflene jeg har og har hatt, og av venners rifler jeg har skutt mye med (CZ452, Sako P72, Izhmash Sobol, opphora 10/22 - og Sako Quad, basic 10/22, VSM, andre CZ452) så er det uten tvil Sako P72en som er "best". På alle måter. Avtrekk, sluttstykkegang, egenpresisjon, glede av å eie og å faktisk bruke...

 

Basic 10/22 er SØPPEL for nybegynnere - avtrekker er objektivt dritdårlig på 99% av modellene som finnes i omløp, kolben er kort og lav, sluttstykkene er ikke akkurat noe jevnt produsert, pipene er gjerne skjeve i kassa og tar borti kolben flere steder.. å late som at halvauto er det beste for nybegynnere blir i mine øyne bare fjas. Gi dem f.eks en CZ 452, eller nå i dag, Tikka T1x, Bergara BMR/B14R, absolutt hva som helst av Anschütz - Voere - et al - så er det langt lettere å lære seg å skyte. Når du må krangle med en dårlig kolbe, et elendig avtrekk, og dårlig egenpresisjon er det rimelig lite enkelt å lære seg noe som helst. Litt som at en sekstenåring skal øvelseskjøre med en haugammal Peugeot uten servo eller ABS.. 

 

Unntaket blir til DSSN, men helt ærlig, hvor mange hadde valgt 10/22 over en skikkelig .22-AR om de skal ha lånevåpen/klubbvåpen?

 

Nå gjør jeg vel sikkert opp til flere sure men det får så være.

 

Hilsen tidlig medlem i GGG-foreningen,

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes 10/22en får litt vel mye negativ presse fra enkelte her. Jeg vet ikke noe om disse Archangel stokkene som det diskuteres her, men 10/22 er ikke søppel. Til jaktbruk passer de godt. Selvfølgelig har de ikke sammen presisjon som en premium bolt rifle, men min gir meg en tyvekroners samling på 40 meter når jeg legger godviljen til, og med de rette patronene. Jada, jeg har hatt børsemaker Alm til å gjøre noe med avtrekket, men dårlig avtrekk ut av esken er ikke ett ekslusivt 10/22 problem. Det gjelder mange Ruger rifler, og jeg har hatt noen av dem. Jeg ville ikke prøvd på noe 100 meters skudd på småvilt, med min 10/22, men jeg har naglet plenty innenfor 50-60 meter. Og uansett 22 rifle, er det vel disse holdene som er mest realistiske. For meg har min 10/22 vært en hyggelig rifle også til jakt. Nå har jeg likevel en T- bolt i 22lr på shoppinglisten min nå, men det er en helt annen sak...

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Ei tohi varjata said:

Forstår ikke poenget i å kverulere så jævlig om dette, vi har slått fast hva intensjonen bak ordlyden er, for all del bygg om en jakterverva 10/22 til suuuperbøøz tæktisk karbiin men ikke bli sur om rett person oppdager det og du ender med bot/inndratt våpenkort/karantene for våpenerverv. Og dårlig PR for oss andre som klarer å styre oss.. ;) 

 

Fakta er og blir at 10/22 som erverves til og/eller brukes på jakt   oppfylle kravene til jaktrifler. Ergo kan den ikke ha overtre/hylse over pipa, pistolgrep som står igjen når kolben fjernes, eller bruke større magasiner enn 10skd. Så enkelt er det faktisk bare. Det er samme regler som stopper deg fra å bruke f.eks. en AR til jakt. Den felles av sjekkpunktene som en jaktrifle må gjennom for å være lovlig til erverv og bruk på jakt.

 

Vi ble vel ferdig med den delen av diskusjonen, så ser ikke hvorfor du ser behovet i å komme i etterkant å hevde det blir "kverulert noe jævlig" på den biten når diskusjonen har gått over til noe helt annet. Uansett: Slapp av. Min 10/22 kommer til å forbli i sin  normale syntetiske stokk i lovlige formater fram til den er omregga til dynamisk.

 

7 hours ago, Ei tohi varjata said:

Jeg har 10/22, og jeg liker den, men det er ikke rifla jeg drar med for å skyte serier. Da blir det Sakoen..

Av 22-riflene jeg har og har hatt, og av venners rifler jeg har skutt mye med (CZ452, Sako P72, Izhmash Sobol, opphora 10/22 - og Sako Quad, basic 10/22, VSM, andre CZ452) så er det uten tvil Sako P72en som er "best". På alle måter. Avtrekk, sluttstykkegang, egenpresisjon, glede av å eie og å faktisk bruke...

 

Alle gode poeng, og tviler ikke litt engang på at de riflene har både bedre avtrekk, sluttstykkegang og egenpresisjon.

Gleden av å faktisk eie blir fullstendig subjektivt. For min del er litt av gleden med skytevåpen å inneha ting som er gøy å skyte med, ikke nødvendigvis ALLTID det som treffer best på papiret. Hadde eg vært typen som setter presisjon høyest hadde eg kvittet meg for lenge siden med min Glock 17 og gått straks til innkjøp av en CZ  Shadow 2 som DSSN production class våpen og sikkert hoppet opp noen plasser på stevner i samme slengen. På samme måte som min G17 gir meg mer glede enn en CZ Shadow 2 ville gitt meg, gir min 10/22 meg mer glede enn en Sako P72 hadde gitt meg. Glocken og 10/22 havner i samme bøtta, de er mer enn gode nok til sitt formål. (..skal forøvrig skaffe en CZ senere)

 

7 hours ago, Ei tohi varjata said:

 

Basic 10/22 er SØPPEL for nybegynnere - avtrekker er objektivt dritdårlig på 99% av modellene som finnes i omløp, kolben er kort og lav, sluttstykkene er ikke akkurat noe jevnt produsert, pipene er gjerne skjeve i kassa og tar borti kolben flere steder.. å late som at halvauto er det beste for nybegynnere blir i mine øyne bare fjas. Gi dem f.eks en CZ 452, eller nå i dag, Tikka T1x, Bergara BMR/B14R, absolutt hva som helst av Anschütz - Voere - et al - så er det langt lettere å lære seg å skyte. Når du må krangle med en dårlig kolbe, et elendig avtrekk, og dårlig egenpresisjon er det rimelig lite enkelt å lære seg noe som helst. Litt som at en sekstenåring skal øvelseskjøre med en haugammal Peugeot uten servo eller ABS.. 

Har eg sagt at en 10/22 er det 'beste' for nybegynnere..? Don't think so.

Poenget er at den er både lett og morro å skyte med. Det at en Sako P72 eller en CZ 452 er et bedre presisjonsvåpen krangler eg ikke på. Tvert imot.

Men om de er like morro å skyte med er noe helt annet. Om det å treffe best på skiva gir en nybegynner mest glede og oppfordring til å fortsette skyting så er jo det topp. Men om en halvauto 10/22 er mer morro for den enkelte selv om den kanskje ikke treffer like bra så må jo det være lov å kose seg med en 10/22 også vel? Skyting ikke alltid handle om å treffe best og mest presist. Kjøpte ikke min S&W Mod 29 i 44 magnum fordi den er så voldtsomt presis, men den er allikevel utrolig artig å skyte med. Av de rundt 15 nye skytterne eg har hatt med meg på banen har ingen klaget på 10/22en, tvert imot. 

 

7 hours ago, Ei tohi varjata said:

Unntaket blir til DSSN, men helt ærlig, hvor mange hadde valgt 10/22 over en skikkelig .22-AR om de skal ha lånevåpen/klubbvåpen?

Helt enig, men man får vel ikke kjøpt sikkelig .22 AR slik som MP 15-22 etc før man har fullført karantenetiden på 2 år om eg har lest våpenforskriften riktig. 
 

7 hours ago, Ei tohi varjata said:

tenker at M67 har observert opptil flere 10/22er enn du og jeg har til sammen, gange tre.

Det tror eg på. Men syns fremdeles at uttalen "ubrukelig til alle formål som kan tenkes å utløse ervervstillatelse" er drøy. 10/22 er en gøyal ålreit rifle til sin bruk.

Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (1 time siden):

"ubrukelig til alle formål som kan tenkes å utløse ervervstillatelse" er drøy

Det var jo ikke akkurat ment som noe understatement heller. Samtidig tror jeg faktisk det er sant.

De fleste 10/2 er jeg har prøvd har ikke vært presise nok til småviltjakt på realistiske hold (jeg kommer ikke innpå 15-20m på normalt småvilt) At noen samler helt OK helt ut til 100m endrer ikke på at de fleste ikke gjør det.  Jeg har sett 10/22 samle på snuseska på 100m umodifisert, og på ei 5-krone litt Volquartsifisert... Men de fleste er utenfor snuseska før 50-60m.
Dynamisk har ikke de store presisjonskravene, selv om det hjelper på enkelte skudd, men der kommer 25-skuddsmagasinene inn, og de er notorisk upålitelige, noe som iallefall for min del, ødelegger hele moroa.

 

Nå er uformell hurtig skyting på store mål på kort hold svært moro, og til det funker 10 skuddsmagasinene, og det er den fin til - men det utløser ikke erversgrunnlag - dessverre, men sånn er det.

 

Stat 0 skrev (1 time siden):

10/22 er en gøyal ålreit rifle til sin bruk

Ja, men det er som sagt ikke ervervsgrunnlag

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, M67 said:

Ja, men det er som sagt ikke ervervsgrunnlag

Vi har diskutert dette. Vervsgrunnlaget er jakt og dynamisk, noe den er godkjent til og det er dens bruksformål... som sagt er det en ålreit rifle til det og det er dermed erversgrunnlaget.
Helt ålreit at du ikke syns det, og eg forsøker på ingen måte å overtale deg om at det er en god rifle men det at du forsøker å si at den IKKE har på noen slags helst måte et lovlig ervervsgrunnlag er faktuelt og på alle måter fullstendig feil. Den kan kjøpes både til jakt og DSSN skyting.

 

Det er ikke sånn at en rifle må være 100% perfekt på alle måter opp ned og i mente for å kunne brukes til noe.

 

Finnes det bedre rifler? Ja.

Finnes det verre rifler? Ja.

Har den lovlig ervervsgrunnlag? Ja. 
 






 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Robinson said:

Jeg synes 10/22en får litt vel mye negativ presse fra enkelte her. Jeg vet ikke noe om disse Archangel stokkene som det diskuteres her, men 10/22 er ikke søppel. Til jaktbruk passer de godt. Selvfølgelig har de ikke sammen presisjon som en premium bolt rifle, men min gir meg en tyvekroners samling på 40 meter når jeg legger godviljen til, og med de rette patronene. Jada, jeg har hatt børsemaker Alm til å gjøre noe med avtrekket, men dårlig avtrekk ut av esken er ikke ett ekslusivt 10/22 problem. Det gjelder mange Ruger rifler, og jeg har hatt noen av dem. Jeg ville ikke prøvd på noe 100 meters skudd på småvilt, med min 10/22, men jeg har naglet plenty innenfor 50-60 meter. Og uansett 22 rifle, er det vel disse holdene som er mest realistiske. For meg har min 10/22 vært en hyggelig rifle også til jakt. Nå har jeg likevel en T- bolt i 22lr på shoppinglisten min nå, men det er en helt annen sak...

 

Godt å høre det ikke bare er eg som syns 10/22 er en ålreit rifle :)

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

Dynamisk har ikke de store presisjonskravene, selv om det hjelper på enkelte skudd, men der kommer 25-skuddsmagasinene inn, og de er notorisk upålitelige, noe som iallefall for min del, ødelegger hele moroa.

 

Pokker, det skulle jeg ha visst før jeg solgte mine egenimporterte Tactical Innovations 25-skuddere til en fyr som skulle bruke dem til klubbvåpen.

 

De var 100 % pålitelige med standardammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 8/30/2022 at 1:03 AM, M67 said:

Dynamisk har ikke de store presisjonskravene, selv om det hjelper på enkelte skudd, men der kommer 25-skuddsmagasinene inn, og de er notorisk upålitelige, noe som iallefall for min del, ødelegger hele moroa.

jeg hadde en 10/22 for en par år siden med masse 25 skudd magasiner. rifla spiste alt. sr25 magasinene fungerer utmerket med 25 i vær så lenge du ikke la de ligge ladet i flere dager flørst. med nytt skjefte, et tykt løp jeg kjøpte for 1200kr å ett sett fjærer til avtrekket til 200kr så var rifla meget pressis å klarte holde 5 innenfor 10eren på 100m uten noe problem med god ammo. jaktet å felte skjære på mellom 50-70m flere ganger samt brukte den til mini rifle i dssn, hvor jeg klarte å komme over flere med ar 15 22 konv kit. så i mine øyne får 10/22 veldig mye ufortjent kritikk. greit nok, det er flere eksempler på dårlig qc på 10/22 på nett. men så er det jo produsert enorme mengder med de. så det hadde nesten vært litt rart om det ikke var mandags eksemplarer der ute. å ruger har god kundeservice som ordner opp om du får noe som ikke funker.

10/22 rifla kostet meg rundt 8500 fredig uten optikk å var ikke noe dårligere en ei boltrifle til samme sum.

 

erfaringen min er også at de fleste som ikke hadde skutt før heller vil skyte med 10/22 en 22lr boltrifle når jeg tok de med for å prøve. jeg liker boltrifler selv, å har flere. men det er ikke til å legge skjul på at halv auto er mere gøy for uformell trening/prøving å funker fint til jakt, så lenge du er klar over dine å riflens begrensinger akkuratt som med en boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...