Jump to content

S&W 1911, forkiling.


seawolf

Recommended Posts

Jeg har denne  S&W 1911 Pro series, som i utgangspunktet er en god og presis pistol.
Den er blitt brukt hovedsakelig til dynamisk Classic, men begynte etter en tid å jukse.
Tomhylsa ble ikke kastet ut  men sto igjen i kammeret, og neste patron smelte i nn i tomhylsa og dermed var det stopp.
Innimellom virket den bra, jeg kjøpte nye magasiner i håp om at det var der feilen lå, men probleme dukket fortsatt opp av og til.

Jeg kjøpte en Shadow 2 og brukte den i dynamisk, og "Smithen" ble henvist til våpenskapet. 
Nå ønsker jeg å bruke den til militærfelt, da både presisjon og avtrekk er mer enn godt nok, og det er en alt for fin pistol til ikke å brukes.
Men fortsatt skjer det forkiling, og jeg håpet fortsatt på at det kanskje kunne være matefeil fra magasinene.

To nye magasin ble innkjøpt i går hos J&F og i dag var jeg på banen for å teste.
Skuffelsen ble stor da det fortsatt ble forkiling, men ikke så ofte som tidligere.
Vanligvis er det skudd nr 2 hvor hylsa ikke blir dratt ut, men også skudd nr 4 av og til.20220704_183425.jpg.a31967125802f6016e7247e35d3c2808.jpg
Jeg er bevissst på å holde et fast grep, så tror ikke det er "slapp hånd syndromet"  som er årsaken?

Etter det jeg kan se med lupe er det  merker etter utdrager på hylsene som kan tyde på at den har glippet over hylsekanten.
De hylsene som her kastet ut på normal måte har vestenlig mindre merker etter utdrager.
Jeg ladet opp både 5, 6 og 10 skudd, og stort sett gikk alt greit, men med forkiling på hvert tredje - fjerde magasin i snitt.
Innimellom gikk det 10 skudd uten problemer, for så å få forkiling på skudd nr 2 på neste magasin.
Jeg vekslet mellom magasinene og kunne ikke se noen forskjell på de med tanke på forkiling.
Jeg begynner å mistenke at det kan være utdrageren som er for "slapp" eller begynner å bli slitt, men det er bare antakelse.
Hva tror ekspertisen?
 

20220704_185046.jpg

Link to comment
Share on other sites

Enig med Aps.

Møkk under extraktoren slik at kloa ikke går helt inn.

Har hatt samme S&W 1911 med samme problem.( som jeg angrer som en hund på at jeg solgte)

Har også hatt samme problem på Browning HP.

 

Har du uflaks kan det hende at det har brukket av en liten bit på ektraktoren.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Du har ikke nevnt noe om hva ladning du bruker. Jeg hadde samme problem for noen år siden.

 

Så tydelige spor i hylsene hvor utdrager hadde klatret over "rim" på hylsene.

 

Jeg ladet litt for svakt og løste mitt problem med å øke litt på krutt mengden.

 

Vet ikke hva type krutt du bruker, men et kjappere krutt kan også være en mulighet.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering.

Etter en grundig renselsprosess med fettløser og deretter spraying med tynntflytende våpenolje ble det testing igjen.
Av 60 skudd hadde jeg fortsatt tre forkilinger ( 124 grs S&B), vanligvis på skudd nr 2 i magsinet.

I dag hadde jeg en ny runde etter ytterligere innsausing av utdrager med Biltema Kraftrengjøring.
Denne har godt trykk på dusjen så det fløt ut litt dritt.
Smøring etterpå med Biltema Våpenolje, godt trykk på denne også.
Først 50 skudd 124 grs S&B, fortsatt en forkiling på skudd nr 3.
Så 50 skudd med Remington 115 grs uten et eneste feilslag.
Så muligens er jeg på rett spor her.
Jeg dusjet også bak utdrageren med våpenolje etter 25 skudd på den siste pakken.

Skulle egentlig hatt tilgang til trykkluft for å fått blåst ut mulig dritt bak utdrageren
Får prøve videre om dette er løsningen, hvis ikke må jeg vel til en kompetent børsemaker.
Hvem anbefaler dere i tilfelle, gjerne med link hvis mulig.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En liten oppdatering.
Har hatt pistolen inne hos børsemaker Jens Myhr i Trondheim.
Han demonterte  utdrageren, og fant litt skitt på baksiden.
Han "kvesset" også opp kloa på utdrageren litt, og polerte kammeret (som han sa var fint i utgangspunktet)

Har prøveskutt en del med både S&B og Remington ammo, og fortsatt får jeg en eller to forkilinger på ca 100 skudd med S&B.
Remington derimot har fungert prikkfritt så langt.

Uten å si høyt at S&B ammo kan være en medvirkensde årsak, er det fortsatt små problemer.
Og skjer dette i en feltrunde er løpet kjørt.
Ut med magasin, riste ut tomhylsa som står i kammeret, inn med magasin, fram med sleiden, klar for skudd samtidig som skyteleder roper staaaaans.......

Så jeg har tenkt å få byttet utdrager i tilfelle det er slitasje på den.
Det skal vel ikke mye til før den glipper over kanten på tomhylsa.
Så da er spørsmålet hvor en kan få tak i ny utdrager til denne pistolen enten her i kongeriket (hvem er importør), eller utaskjærs?
 

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med Landrø.
De har utdrager og fjær i bestilling men forventer lang leveringstid.
Tror jeg avventer til de får den inn og får montert originalutdrager.
I mellomtiden får Shadow 2 tjenestegjøre hvis det blir feltskyting.
Men takk for tips  :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da har jeg fått ny utdrager og fjær fra Landrø.
Så er spørsmålet om børsemakeren hos J&F tar slike jobber, eller om det beste er å sende pistol med nye deler til Landrø (som er S&W importør) for å få dette byttet?
Det hadde vært enkelt å bruke J&F i og med at jeg bor i Lillesand, men har noen erfaring med de når det gjelder mekking på håndvåpen?
 

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (9 timer siden):

Så er spørsmålet om børsemakeren hos J&F tar slike jobber, eller om det beste er å sende pistol med nye deler til Landrø

 

Send den til Landrø. De har ny børsemaker; Lars Rannstad Slang. Han jobbet tidligere for XXL Sandvika, og har et svært godt rykte. Han er god på 1911.

 

Lars har gjort flere "customjobber" og større ombygginger av håndvåpen for meg, i tillegg til mer rutinepreget arbeid som avtrekksjobber og gjenging for demper. På både håndvåpen, rifle og hagle. Anbefales på det sterkeste!

https://www.instagram.com/gunsmith_lrs/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En liten oppdatering etter bytte av utdrager og fjær.
Prøveskjøt 70 skudd uten problemer, pluss at børsemakeren hos Landrø testet med 20 skudd.
Alt ser ok ut.

Feltstevne i helga, og fikk forkiling på andre skuddet på første standplass.
Kjapp klarering, men da var tida ute......
Resten av stevnet gikk fint, men skaden var allerede skjedd, og resultatet skal helst ikke nevnes.
Fokus ble automatisk på om det blir forkiling, eller om det smeller istedet for å treffe skiva.

Fikk låne en privat "skytebane" hos en kompis inne i skauen i går, og skjøt 100 skudd.
Vekslet mellom Remington og Winchester ammo, og magasiner fra Brownells og helt nye fra Wilson Combat.
Fikk en ny forkiling, men denne gangen stoppet jeg og tok bilde av "forkilingen".
Det viste seg at tomhylsa var dratt ut av kammeret, men ikke kastet ut.
Den lå på toppen av magasinet og da neste patron skulle kamre ble den skubbet framover foran den nye patronen.
Normalt hiver den tomhylsene ut med god kraft og fart, så hvorfor denne ikke ble kastet ut forstår jeg ganske enkelt ikke.

Har sendt mail til Landrø med bilder og håper børsemakeren kanskje har en ide om hva det er som skjer.
Forøvrig har service og oppfølging hos Magne Landrø vært utmerket, og børsemakeren ringte meg for en prat om problemene før han satte igang med jobben.

Quote

 

 

Edited by seawolf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Beklager at det blir mye mas her, men har kanskje et håp om at noen av dere "pistoleros" kan hjelpe meg på rett vei med tanke på årsak.
Var på skytebanen i dag igjen, og smelte avgårde 70 skudd med pistolen.
Stort sett fem-skudds serier.
Fikk ganske tidlig ny forkiling på skudd nr 2 i magasinet.
Tomhylsa dradd ut av kammeret, men ikke kastet ut, og ny patron på vei fram kolliderte og dermed forkiling.
Noen magasiner senere fikk jeg en "stove pipe" .
Til slutt ble siste tompatron i et magasin liggene å rulle på toppen av magasinet, ikke antydning til utkast.
Resten av de 70 skudda gikk uten problem, ladde også et magasin med 10 skudd og skjøt de kjapt ut, alt fungerte prikkfritt!

Så av og til blir tomhylsa ikke kastet ut.
Den dras ut av kammeret, men blir liggende å rulle oppe på neste patron i magasinet.
Jeg finner ingen "trend" når dette skjer, det virker ganske så tilfeldig.

Har vært i kontakt med Landrø igjen, men børsemakeren er i USA, så jeg får smøre meg med tålmodighet til han er hjemme igjen med tanke på om han har noen teorier.
Ergelig da pistolen er god å skyte med, fint avtrekk og god presisjon.
At det er en Pro Series som koster over 40 000 i dag og er oppgradert i forhold til standardutgaven gjør det enda mer ergelig.
 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 1911 er begrenset til en norsk M1914 i original kaliber, men prinsippene blir vel de samme likevel.

 

Jeg ser for meg en av tre muligheter, eventuelt en kombinasjon av disse:

 

Utdrager har ikke godt nok tak i hylsa, så den løsner før den treffer utkaster.

 

Utkaster for kort eller feil på en eller annen måte, treffer ikke hylsa riktig.

 

Eller, ammunisjonen er for svak i forhold til den rekylfjæra du har i våpenet. Hvis ammoen er for svak og/eller fjæra for stiv, så går ikke sleiden langt nok bak eller har for lite fart helt bakerst i bevegelsen når den skal kaste ut tomhylsa. Eventuelt, har du montert en tykk buffer som hindrer sleiden i å bevege seg langt nok bak?

 

Min M1914 har slitent og romt løp, så den gir lave hastigheter og lavt trykk. Hvis jeg ikke lader ganske friskt i øvre del av ladetabellen, så oppfører den seg omtrent slik du beskriver med standard rekylfjær men mater og kaster ut fint med en svakere rekylfjær. 

 

1911 er konstruert for å fungere med den rekylenergien som er i .45acp, i 9mm kan det bli litt små marginer for funksjonen. Hvis du ikke finner noe annet galt, så ville jeg ha eksperimentert med ulike styrker rekylfjær. Brownells selger vel en pakke med flere ulike styrker så man kan teste til det virker, tror jeg.

Edited by Vargen
Stavefeil, dum autokorrektur
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips @Vargen, nettopp slike innspill jeg var ute etter.
Pistolen er helt original og jeg skyter kun fabrikkammo, så det kan godt være at rekylfjæra bør kikkes på med tanke på utkast.
Ny utdrager og fjær ser ut til å ha eliminert det gamle problemet med at utdrager glapp og tomhylsa ble igjen i kammeret.
Nå er det dette nye problemet med utkast som er dukket opp.
Pistolen er nok gått noen tusen skudd, så det er godt mulig at det trengs en skikkelig overhaling.
Jeg får ta diskusjonen med børsemakeren når han er tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer hvis du fører sleiden frem og tilbake for hånd med ammo eller dummy patroner i magasinet, helt fram og helt tilbake med bestemte bevegelser? Kaster den ut patronene da? I så fall er sannsynligvis utdrager og utkaster korrekte, men noe skjer annerledes når du skyter. 

 

En test på om ammo og rekylfjær er noenlunde avstemt til hverandre er om sleiden alltid hekter seg opp i åpen stilling på tomt magasin, i så fall beviser det at sleiden går langt nok bak i rekylbevegelsen. Putt en patron i hvert av alle magasinene du har, kjør noen magasinbyttedriller der du bytter magasin etter hvert skudd. Hvis den av og til ikke blir stående åpen etter skudd, og du er sikker på du ikke kommer borti sleideutløseren, så tyder det på at ammo er for svak for rekylfjæra.

 

Hvis den ikke kaster ut pålitelig når du driver sleiden for hånd, så kan du gjøre det sakte mens du ser nøye hva som skjer for å finne problemet.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da jeg drev med dynamisk med 1911 og 9 mm i 10 skudds magasin. Så var målet å komme ned i 10 pund fjær, det gikk ikke, prøvde så 12 pund, det gikk bedre men ikke perfekt. Endte på 14 pund, først og fremst var problemet å mate patron fra smekkfullt magasin. Superlett fjær er en fordel fordi pistolen ikke nikker så kraftig ned idet sleiden kommer fremover, da er du i ferd med å få nytt siktebilde. Om du ikke skyter dynamisk, med skuddtakt på rundt 25 hundredeler, så trenger du ikke tenke på slikt.

 

Original rekylfjær til 45acp er 16 pund. Idag er det normal rekylfjær til 9mm, mens 45acp har rundt 18 pund.

 

Så har du dette med magasiner og antall patroner. Original er 7 stk 45 acp, 8 stk 45 acp går men trangt, 10 stk 9mm er jævlig trangt. Å dermed er 8 stk i 40sw romslig og godt valg om enn skyter dynamisk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Think!, skyter ikke dynamisk mer, kun militærfelt med denne.
Og da er det seks skudd i magasinet, romslig og greit.
Jeg har ingen anelse hvor kraftig fjæra er som står i, men som både du og Vargen påpeker, fjæra kan være en medvirkende årsak.
Det får bli en tur på skytebanen igjen, og kjøre drillen som Vargen anbefaler.
Og så blir det vel en diskusjon med børsemakeren til Landrø etter hvert, om han kan sette diagnose og foreskrive riktig medisin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det blir mye masing her, men tok en råsjanse og kuttet en "ring" på rekylfjæra.
Deretter 100 skudd med forskjellige magasiner og forskjellig antall skudd i magsinene, og fikk kun to forkilinger på grunn av manglende utkast.
Så jeg er kanskje på sporet av noe her.
Skal jeg ta sjansen og klippe en ring til tro for å se om jeg kan eliminere problemet?
Det er jo ingen krise om jeg skamklipper fjæra, dette er vel hyllevare hos Brownell.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det eneste er at klipping av fjær er feil medisin, sånn teknisk sett. Det gjør ikke fjæra mindre stiv, klipping gjør den kortere mens det blir mer korrekt å lage en fjær av tynnere tråd.

 

Men ja, finner du ut at endring av fjæra endrer forkilingsfrekvensen så er du inne på noe. Finner du ut at det blir bedre med et klipp til, så kjøp en svakere fjær og bytt til en som er ment å være sånn i stedet for å fortsette å skyte med en som er klippet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for det @Vargen
Problemet mitt da blir å finne den rette fjæra med tanke på stivhet/styrke.
Jeg vet ikke hvillken styrke det er på den fjæra som står i nå.

Brownells lister tre modell 1911; Government, Commander og Officer.
Antar at min S&W 1911 Pro Series er "full size" tilsvarende Government.
Brownells har flere fabrikanter av fjærer fra 10 pund til 24.
Er dette i utgangspunktet for pistoler kamret i .45 ACP, eller blir det det samme forholdet for 9x19mm?

 

Link to comment
Share on other sites

@seawolf I stedet for å klippe fjæra enda mer hadde jeg heller forsøkt å lage den litt mykere ved å slipe den litt. Bruk en fin slipestein, ta på litt slipeolje og dra fjæra frem og tilbake. Pass på at du roterer fjæra litt mellom hvert 3-4 drag slik at du får tatt av jevnt med materiale hele veien rundt. 

Link to comment
Share on other sites

@aps, har ikke bilder av forkilingen nå etter at utdrageren er byttet.
Tidligere problem var helt klart utdrageren som glapp over kanten av tomhylsa i kammeret.
Nå er dette fikset med ny utdrager, men så oppstår det nye at tomhylsa ikke kastes ut.
Det har vært noen "stove pipe" , noe som kan tyde på at sleiden er på vei fram før tomhylsa er klar utkasteråpningen?
Men det skjer ikke så ofte som før utdrageren ble byttet.
Skal se om jeg får tatt bilder når det skjer igjen, noe det sikkert gjør.
Svakere rekylfjærer (en 10 lbs og en 13 lbs) er bestillt fra Brownells og kanskje kan det løse problemet.
Hvis ikke aner jeg ikke hva som skal til annet enn at et kompetent menneske tar en full overhaling på pistolen.
Kanskje er det mer enn en årsak og et sammensatt årsaksbilde.....?

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hadde problemer med s&b spesifikt i en tanfo også, utdrageren glapp over randen på hylsa, man så utdrageren hadde gnagd seg inn i hylsa så jeg mistenker at hylsene er i bløteste laget, kan være loten.

er det gammel s&b 124 du har skutt? Er det samme loten eller har du skutt flere loter med 124 s&b?

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke skutt  mere S&B på en stund.  Det var 124 grs, men ikke gammel ammo, samme lot.
Siste innkjøp er Remington og Winchester begge 115 grs, og det er disse jeg har skutt etter at utdrager ble byttet.
Tviler egentlig på at ammo er årsaken.......

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg først si at min kjennskap til 1911 utdrager er Colt sin.

 

Når det er sagt:

 

Hvorfor så svake rekylfjærer når du skyter fabrikk? Den styrken der er for fintunede våpen som knapt veksler.

 

Hvis nå utkastet et problemet - har du sjekket utkasteren? Utdrager og utkaster skal virke sammen.

Forsøkte du forslaget over her med å ta fjæren og føre sleiden frem og tilbake med handemakt? Hva observerte du da?

 

Så har vi den gamle testen på utdrager. Hvis du fører en patron inn under utdrageren, dupper den mye ned med nesen?

 

Enig i at dette kan skyldes en kombinasjon av årsaker.

Link to comment
Share on other sites

Det med svakere fjær ble jeg tipset om av en i klubben.
Teorien er at med kraftig fjær er sleiden på vei fram igjen før tomhylsa er klar utkasteråpningen.
Og "stove pipe" kan vel tyde på det?
Jeg vet ikke om det holder stikk, men tenkte å prøve med svakere fjær for å se om det blir værre eller bedre.
Skal teste mer med det du tipser om når jeg kommer meg på skytebanen til uka.

Link to comment
Share on other sites

@hipshot, ikke noe nytt så langt.
Har vært opptatt med båtpuss og utsetting av båt, ny båtplass og nye fortøyninger osv....   egentlig hyggelig sysselsetting det også  :)
Håper å komme meg på skytebanen i morgen og teste litt mer.
Har ikke hørt noe mere fra Landrø heller, så må kanskje sende ny mail og be om hjelp.
Oppdatering kommer etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

@Vargen Da har jeg fått testet den "magasindrillen" du nevnte.
4 magasin ble ladet med 2 skudd, og skjøt kjappe serier, totalt 3 runder a 4 magasin med 2 skudd i hver.
Sleiden låste i bakre stilling hver gang, ingen problemer der, gode utkast av tomhylsene.

Jeg ladet så opp 4 skudd i magasinet og dro sleiden manuellt sakte bakover.
Da glapp patronen ut av inngrep med utdrageren så fort patronen var klar kammeret og dermed mistet støtte.  Den ble da liggende løs på toppen av magasinet.
Dette skjedde hver gang jeg prøvde.
Når jeg ladet 4 skudd i magasinet og dro sluttstykket manuellt bestemt og raskt, fungerte alt, ingen problemer.
Gode utkast hver gang og ingen forkiling.

Resten av de 100 skudda ble skutt i "feltmodus" 6 skudd i magasinet og kjappe to-skudd serier.
Alt fungerte prikkfritt, ingen forkiling eller problemer.

Det ble byttet magasiner mellom Wilson Combat og Brownells, merket ingen forskjell her.

Ammo var Winchester FMJ og Remington FMJ, begge 115 grs.

Totalt skjøt jeg 100 skudd i dag også og alt fungerte prikkfritt uten forkiling eller andre problemer.
So far so good.....

Må bare fortsette å skyte og se om problemet oppstår igjen, og eventuellt fått tatt noen bilder.

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Løsner patronen fordi den ikke har støtte av Kammeret lenger og bare faller ut av utdrageren, eller løsner den fordi den treffer utkasteren?

 

Jeg testet med min slitne Kongsberg Colt nå, selv med langsomme ladegrep og tunge .45 patroner så slipper den ikke taket i patronen før utkasteren kommer borti hylsebunnen. Men det skjer jo like etter at patronen er kommet helt ut av kammeret. Ved svært langsomme bevegelser blir da patronen liggende slik du beskriver, fordi det ikke er fart nok i utkastet.

 

Jeg mener bestemt at en 1911 utdrager skal kunne holde vekta av en skarp patron uten noen støtte fra kammeret, gjør den ikke det så er det noe feil. Men det høres jo ut som våpenet ditt egentlig virker nå, så da er ting som de skal?

Link to comment
Share on other sites

Ved langsomt ladegrep mister utdrageren taket i patronen når den er klar kammeret, og før den treffer utkasteren.
Den mer eller mindre "ramler"  av utdrageren når patronen mister støtte i kammerveggen.
Den holder med andre ord ikke patronen når denne er uten støtte fra kammeret.

Ved hurtig ladegrep henger patronen på til den treffer utkasteren og kastes ut.
Jeg prøvde dette mange ganger på skytebanen, og det var positive utkast hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...