Jump to content

Rifle varmgang


strand1441

Recommended Posts

Hei!

Fikk nettop en splitter ny Tikka T3x Lite 30.06 med en kkc. 
 

Noen timer etterpå dro jeg gira på skytebanen for å skyte den inn. Det jeg ikke tenkte på først og fremst var at det var 25 grader ute. 
 

Jeg la meg ned i benk og begynte å fyre løs mot de elektriske skivene. Ikke fornøyd med resultat så

var det bare å nullstille skjermen og ta en ny 5-serie. Tipper jeg skøt ca 30 skudd på riiiimelig kort tid. Kjente på løpet innimellom men var så «gira» at jeg ga blaffen i om jeg holdte på å brenne fingra av meg. Så det store spørsmålet her for en med en god dose OCD er om jeg har ødelagt løpet nå? Er meget nøye på samlinger og presisjon, så tanken på at børsa nå sprer vilt (eller slenger ett og ett skudd) er helt forjævlig! (Hehe) 

 

Så hva tror dere? Er det bare å glemme det å heller bli kjent med børsa og kose seg eller burde jeg evt sende den inn eller noe? Er som sagt veldig nøye på at skuddet skal sitte der jeg sikter både under jakt og trening. Var jo forsåvidt fornøyd med samlinga på siste serien, men kanskje kunne den vært enda bedre hvis jeg ikke skøt 30 skudd på 10 min? 
 

Mvh en smånervøs, ung jeger. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

strand1441 skrev (29 minutter siden):

    -  30 skudd på 10 min?   -

 

Det er vel omtrent det vi smekker gjennom ei STR-pipe i starten av et stevne, hvis vi plages såpass med å skru oss inn, at vi skyter 15 prøveskudd, og skytelederen er noenlunde oppegående.

 

Kanskje ikke den aller beste starten for ei ny pipe, men du må nok opp over passe eggsteike-temperatur, før den tar skade av det.

 

" Det jeg ikke tenkte på først og fremst var at det var 25 grader ute". 

 

Det er nok et eventuelt problem i forbindelse med trykkutviklingen i patronen, særlig hvis den først har ligget i sola, og så får ligge og godgjøre seg ei stund i et varmt kammer. Det er en reell problemstilling for de som vil bruke heftig ladet ammunisjon på Afrika-jakt.

 

Vi DFS-skyttere tester jo dette på slutten av hvert stevne, når vi legger første patron for "omgangen" i det varme kammeret. Men siden du skjøt fort (og brukte vanlig kjøpe-ammo?), var det nok ikke fare på ferde.

 

Gratulerer med nytt våpen, forresten!

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, strand1441 said:

Er meget nøye på samlinger og presisjon,

 

Nei, det er du ikke... Da hadde du ikke skutte den nye pipa di så varm 😜 Uansett får du ikke gjort noe med det nå. Skutt er skutt. Det er bare å skyte mer og se hvordan det går. Høyst sannsynlig går det helt fint. Om pipa går bra, er alt ok. Går den dårlig, så vil du kanskje lure på om den egentlig aldri gikk bra, eller om du ødela den med varmskyting. Det finner du uansett aldri svaret på, så det er ikke noen vits å bekymre seg over. Skulle pipa vise seg å gå dårlig, så har du en gylden anledning til å montere noe bedre. Forresten, var ikke du veldig opptatt av samlinger og presisjon? Hvorfor testet du ikke det først, før du banket ut tretti kjappe? Pusset grundig mellom hvert skudd de fem første, osv.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

strand1441 skrev (11 timer siden):

Jeg la meg ned i benk og begynte å fyre løs mot de elektriske skivene. Ikke fornøyd med resultat så var det bare å nullstille skjermen og ta en ny 5-serie. Tipper jeg skøt ca 30 skudd på riiiimelig kort tid.

Hvis det er noe jeg har lært gjennom mange ti-talls år med innskyting av kikkertsikter og presisjonstesting av ammunisjon og våpen, så er det å ta seg god tid. Veldig god tid! Og det helt uavhengig av utetemperaturen.

 

Jeg foretrekker av flere grunner å gjøre slike prosesser på papp. Finn deg et nedlagt grustak og spør grunneier om lov først. Sett opp innskytingsskiver på 100 m, og gå fram og inspisér resultatet mellom hver 3-skuddserie.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Takk for flere «gode» svar 😝

 

Hva er det egentlig som er konsekvensen av å skyte rifla for «varm»? Eller å skade løpet? Synes ikke jeg hadde den aller beste samlinga, men det skyldes jo såklart like gjerne meg som børsa. Optikken er en Zeiss V6 2,5-15x56, så skylder ikke på den! 😝

 

Skal testskyte igjen idag for å få roet de verste «usikkerhetene». Hvilken samling burde jeg forvente av 30-06, 100m, stødig anlegg og Sako Range 8g patroner? 
 

Er det slik at hvis jeg har «skadet» løpet, så kan det hende at 4 skudd er samlet midt i, også plutselig kommer det ett skudd som fyker 10 cm til en av sidene- opp ned? 
 

Skjedde to ganger igår på skudd nummer 25 og 30, men det kan jo såklart være avtrekk, pusteteknikk eller annen «skytters feil».

 

Må bare medele at jeg er 18 år og nettopp har kjøpt egen børse, så derfor det kommer endel spørsmål på løpende bånd. 
 

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Stor slitasje på løpet er allerede nevnt, heteflimmer (såkalt mirage) gjør at du kan få problemer med å finne korrekt siktepunkt. Med nevnte ammunisjon bør du få 3-skuddserier (godt) innenfor 30 mm. Enkeltskudd på avveie, såkalte fluer, i en ellers tett gruppe skyldes nok mer skytter og dårlig avtrekk.

 

Edit: Og gratulerer med ny børse!

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse! Du har ikke skadet noen ting som helst, dette går bare bra. Jeg pleier å skyte mellom 40 og 50 skudd før pause når jeg trener alene, og da holder pipene ca 3500 skudd med konkurranse-presisjon. 

 

Piper er slitedeler akkurat som bremseklosser på bil og såler på sko. Og du går vel ikke sakte på varme dager for å spare sålene?

 

Om du skyter 500 skudd i året må du tidligst skifte pipe når du blir 25 sånn som du holder på nå. Hvis du venter og kjøler og går og herjer kan du kanskje vente til du blir tredve. Og det er ikke store forskjellen? Slapp av og kos deg på banen, ikke overtenk og ha det gøy! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bare sånn for ordens skyld, hvilken ammo, kule, ladning som gir god/ best presisjon i akkurat di rifle er ikke gitt å si for oss andre. Det er noe du må finne ut av selv ved å skyte. Noen våpen er kresne på foret, andre er mer altetende og atter noen kommer i kategorien"liker ikke generelt". Av og til kan man også se at nytt løp trenger noen skudd før det "setter seg". Tikka leveres jo med presisjonsgaranti. Er du ikke uheldig så går den vesentlig bedre enn garantert, eller går så dårlig at du kan få ut ny rifle eller reparasjon på garantien.

Link to comment
Share on other sites

strand1441 skrev (1 time siden):

Hva er det egentlig som er konsekvensen av å skyte rifla for «varm»? 

Ut over redusert levetid på pipe er det ikke så mye som skjer. Presisjonen kan bli dårligere etter hvert som ting blir varmt i tynne jaktpiper. Altså skudd 1-5 samler 10mm og skudd 25-30 er oppe i 40-50mm. Så er du tilbake til 10mm når alt er kaldt igjen. Men det beste er å ikke høre på slike som skyter "konkurranse" da de skyter DFS og nye piper koster 3000kr mens du må ut med minst 6000kr for ei ny pipe. DA er det kjedelig å bytte etter 2500-3000 når du kunne fint hatt det dobbelte om du tok det litt mer med ro på banen ;) Og som 18 åring regner jeg med du ikke har alt for mye penger heller :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Rugerdud said:

Men det beste er å ikke høre på slike som skyter "konkurranse" da de skyter DFS og nye piper koster 3000kr mens du må ut med minst 6000kr for ei ny pipe.

Touché.

 

Sauer-pipene er etterhvert oppe i fire tusen kroner, så pipeslitasjen utgjør ihvertfall ti prosent av kostnadene per skudd. 

 

Det som brukes slites, og ingenting gjør en så usikker på børsa som ei pipe som kanskje er god. Så slapp av, skyt i eget tempo, ikke overtenk og bytt slitedeler når det trengs. 

Link to comment
Share on other sites

strand1441 skrev (3 timer siden):

Hva er det egentlig som er konsekvensen av å skyte rifla for «varm»? Eller å skade løpet?


Jeg lurer på hvordan kan du være "meget nøye på samlinger" samtidig som om at du ikke vet konsekvensen av å skyte riflen varm? Gode samlinger kommer ikke av stødig anlegg..eller en rifle av god kvalitet..  Det kommer av trening.. mye trening.. pust.. avtrekk..rekylopptak.. osv.. gjør en ikke alt "likt" hver gang så blir "samlingene" litt så som så.. De fleste med ny rifle som kommer på banen med med ny rifle med tofot og bakksekk..eller de som låner en benk med støtte både foran og bak.. får hverdagen rett i fleisen og en realitets orientering når de oppdager at samlingen ikke er slik den er på YouTube.. og at 3 skudd er både 10-15cm.. det er ikke riflen sin skyld..det er ikke tofoten eller skytestøtten sin skyld.. det er daukjøttet bak som gjør feil.. som regel så er egenpresisjonen i dagens nye børser bedre enn det eierne klarer å få ut av den.. den dagen børsa blir det svakeste leddet så har skytter skutt mye.. børsa har fått seg et par nye løp (utskutt) 

 

Hva skjer når en skyter pipen så varm? mest trolig ingen ting.. men noe kan ha skjedd..for å få ro i sjelen kan du få noen med borescope til å se inne i løpet.. er du uheldig så har løpet allerede fått godt med krakeleringer innvendig.. noe som skjer når en skyter løpet for varmt..

 

mange har rigide innbrekkings rutiner når det kommer til nye løp.. puss mellom hvert skudd de første 15 skuddene..puss mellom hvert 5 skudd de neste 50 skuddene osv.. andre..som jeg.. skyter og pusser mellom hver gang en har vært på banen..passer på alt løpet aldri blir varmere enn at jeg kan knipe hånden hardt rundt pipen uten at det er varmt/ubehagelig.. da blir det litt skyting og litt pause hver gang en er på banen.. (og en har mulighet til å bli kjent med de andre skytterne.. eller reflektere over hvordan samlingen var..og hva som er grunnene til at den ble som den ble..)

 

skyter en konkurranse og må få ut ett gitt antall skudd i løpet av en gitt tid.. ja da blir temperaturen deretter og det samme blir krakeleringene i løpet..

 

husk at ei tynn T3 pipe ikke tåler så mange skuddene før den blir varm.. i forhold til en tykkere pipe.. fordelen er at det tar kortere tid for at den skal nedkjøles også..

 

Ei heller er en T3 lite i 3006 den beste komboen for å få de små samlingene.. til det er det for mye rekyl.. (lett rifle..kraftig patron)
 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (10 minutter siden):

Ei heller er en T3 lite i 3006 den beste komboen for å få de små samlingene.. til det er det for mye rekyl.. (lett rifle..kraftig patron)

Jeg regner med TS har satt på en demper, da er ikke rekyl noe (stort) problem, selv med et lett våpen. Men ulempen er jo at rifla blir fortere varm...

Her er 6 skudd på 100 m med min Sauer 404 XTC Syncro i .30-06 og hjemmeladet Lapua FMJ 123 grs ("flua" 25 mm til venstre er skytterens feil:winke1:).

image.jpeg.cb533f36ca6ac0f9ead873f936bb770a.jpeg 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 minutter siden):

Men ulempen er jo at rifla blir fortere varm...

Den blir heldigvis fortere kald igjen også, så det går nesten opp i opp.

Jeg vil vel påstå at rifler er for å brukes, og jeg gir da gass ut av svingene selv om det nok sliter mer dekk enn å trille... 
@Sølvrev sin gruppe er et fint eksempel her, på mye, men på ei gruppe som er god nok til det meste av jakt, og iallefall jakt som en nybegynner bør gi seg ut på. Gode samlinger med støtte er ikke greia en trenger å jakte på - det er OK samlinger, i de stillingene en kommer opp i på jakt. Det er mye viktigere å lære seg å holde rifla i ro sittende, knestående, og kanskje liggende uten anlegg - etterhvert stående, men det er mer for viderekomne og spesielt interesserte.

 

Ad grupper, innbrekking, og varme piper. Jeg aner ikke hvor mange piper jeg har slitt ut, eller hvor mange skudd alle gikk - og jeg har "brekt dem inn", med allverdens metoder og puss mellom hvert skudd, polermiddel, sikkert alt som er foreslått på nettet, og lenge før nettet også ;)

Men jeg husker noen piper, de som gikk bedre enn de andre, de som gikk "sykt bra", og de som gikk så bra at man heller ikke så "skytterfeil" omtrent. 
Den ene av de to "beste" startet livet litt brått, mye ala trådstarters. Jeg hadde brukt opp pipa i min 200STR og en kamerat skulle ha med den nye - han rota og kom for sent, så jeg fikk den mer eller mindre i det vi skulle gå inn på standplass på et banestevne i DFS. 2 minutter på å skru den i, og inn... Dette stevnet var før "tida skulle gå ut" på hver serie, og det ble selvsagt noen ekstra prøveskudd. Alt i alt ca 50 skudd, på 19 minutter.
Da jeg senere skulle finne ei god ladning til denne, skjøt jeg ei tiskuddssamling på 12mm, på 200m. Senere skjøt jeg flere grupper under 50mm på 500m, og vant NM 500m UNL med denne. Som skulle vært ødelagt av mangel på "innbrekking" - Den ble skutt gloende varm mange ganger uten problemer, men som 6.5x55-piper flest som går med harde ladninger, begynte den å gi slengere under på langt hold etter ca 3500 skudd.
Den andre "superpipa" jeg kan komme på, skjøt jeg et og et skudd, pussa imellom, og holdt på en hel ettermiddag for å "brekke inn" - den er senere brukt godt, og har vært varm nok til å steke egg (men ikke bacon) på mange ganger - den skyter også nesten uproblematisk, altså mange ganger etter hverandre, grupper under 10mm på 100m, og 10-20cm på 1000m.

MEN, dette er i tunge rifler, med svære sikter, og gode avtrekk, og god støtte - IKKE en T3 Lite. Klarer jeg å skyte 3 skudd på 30mm (100m) med en sånn, så er jeg igrunnen fornøyd, og 15mm så gliser jeg hele dagen.

Uansett, til trådstarter, skyt og vær glad. Det er lite sannsynlig at du ødeleggger pipa med varmskyting. Rust, og mangel på, eller feil, puss er vel det som ødelegger piper her i landet, med slitasje over tid som nr. 2. Eneste måten å få den til å vare evig er å sette den inn med olje, og ikke skyte.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

KKC-stokken er ikke særlig tung @Chiefen.v-2.

De veier 1000-1100g, noe variabelt, avhengig av kvaliteten på laminatet. Tørka loff er ikke veldig tungt…

Lite-stokken til Tikka er rundt 800g.

Men enig, jeg ville mye heller hatt en vanlig T3 med T3-stokk, og pipe så den veide 3100-3200g, enn en Lite, med sugerørspipe, ballastet med en overpriset planke.

Selv har jeg bytta den finske bøtteplasten med overpriset karbonfiber, men den er nå iallfall lettere enn originalen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg nevnte ikke at det var en demper på børsa under seansen. Det gjør vist rifla fortere varm, som om den ikke var varm nok fra før. Glemte også å

nevne at jeg justerte jo litt på kikkerten imellom skudda, så noe «hvile» har børsa fått mellom slagene. Men iogmed at det var 25 varmegrader ute hjelper vell ikke det stort mye. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Omgivelsestemperatur på 25 er ikke noen faktor av betydning.

30 skudd på 15 min er gøy, men bare tull (untatt for de som selger amunisjon..) det sier lite om presisjon. Enda mindre når du i tillegg har rukket stille på siktet.

Ro ned, jobb med stilling, avtrekk, ta 10-20-30 klikk, ligg ned, juster stillingen til du synes det er bra, lukk øynene 5 sekunder-sikter du nå på samme sted? Ikke det nei, juster stillingen til det blir sånn.

Ingenting som haster!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...