Jump to content

kva slags krutt blir brukt i Norma Silencer 6,5x55 156 gr?


Hagenissen

Recommended Posts

On 7/3/2022 at 7:26 PM, Ospa said:

(med dårligere BC enn ei lyr huka på tvers)

🤣

Kan ikke noen simulere hvor mye krutt/hvilken kruttsort og brennhastighet det må til for å få en middels lyr til å ta livet av en, la oss si, middels hjort på hundre meter, samt få skjematiske utregninger på teoretisk anslagsenergi og fart og hva det teoretiske munningstrykket kommer til å bli. Jeg kan være med å spleise på en palle med krutt. Tipper vi må betydelig opp i kaliber for å få krumbane på denne lyren😄 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Skal man først velge seg en fisk vil ikke lyr være det verste. Relativt OK SD og BC til fisk å være. Men jeg ser for meg at en form for termisk stabilisering behøves og at man selv da, på grunn av prosjektilets egenskaper, begrenses til et effektområde tilsvarende potetkanoner. Kortholdsvåpen med andre ord, og man bør være forberedt på å være raskt frempå for å stikke hjorten.

Edited by Umbo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Umbo skrev (1 time siden):

Skal man først velge seg en fisk vil ikke lyr være det verste.

 

Pollachius pollachius, den heter altså LYR på norsk. Navnet har den fått fra gno. lyra, ball (sml. barneuttrykk "slå på lyra", slå ball). Da er det klart at patronene må lades med KULE-krutt, ikke noe tull i kruttmålet da, nei.

 

Og navnet er altså "ball-fisk", fisk som man lager fiskeball av. Det lager man jo også av hyse og sei, og mange andre arter (isgalt/skolest ble nevnt nylig).

 

Da kommer kveldens trønderske gåte:

 

"De går sju seia i ein baill,

å sju bailla i ein daill,

å sju dailla baill i ein Hitter-kaill".

 

Hvor mange seier spiser en mann fra Hitra? ("Daill" = fat - kumme - beholder).

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
  • Haha 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

maral skrev (1 time siden):

Vil man slippe å stikke hjorten om man bruker en "spissere fisk"? Sverdfisk?

 

Ja, det står jo i Viltloven. Og for vilt opp til en hares størrelse, men ikke for hare, er horngjel ("nebbsild" - Belone bellone) godkjent ammunisjon.

 

 

Edit.: Moderatorene får unnskylde at det stinker fisk av de siste innlegga, men Normas reklame-bløff om "lyddemper-vennlig" ammunisjon er utdebattert.

 

Edited by Jegermeistern
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (9 timer siden):

Edit.: Moderatorene får unnskylde at det stinker fisk av de siste innlegga, men Normas reklame-bløff om "lyddemper-vennlig" ammunisjon er utdebattert.

 

 

Ja for din (og noen få andres) del er den nok det, men for mange av oss andre som er interessert i temaet så framstår "fiskedebatten" ovenfor som rent piss og søppel. Forsøpling av tråden, hvis dere irriterer dere på debatt så inn-i-helvete så bør dere jo finne på noe mer voksent å drive med enn å forsøple tråden med drit.

Har dere virkelig så lite å drive med ?

 

Å være uenig er greit, men hold det litt seriøst i hvert fall.

 

Moderatorene bør fjerne søppelet og avsporingen om fisk og "lyr" og det pisset der, det har ingen ting i tråden å gjøre. Makan til barnehaga-piss har jeg sjelden sett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (13 timer siden):

Du får komprimert ladning med MRP-2 for å klare å nå 766 m/s i ei 52 cm pipe. Advarsel på det ! 49,14 grains.

Maks trykk 3418 bar.

Siden folk rapporterer om patroner som kruttet ikke rasler i, og 50.5gr krutt, så er mitt gjett fremdeles på et krutt i denne kategorien. Det er nesten så jeg får lyst til å prøve bare på fan, og se hvor mye fart Oryxen får i 74cm pipe...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (17 minutter siden):

 

 

Moderatorene bør fjerne søppelet og avsporingen om fisk og "lyr" og det pisset der, det har ingen ting i tråden å gjøre. Makan til barnehaga-piss har jeg sjelden sett.

Enig, det er vanvittig barnslig, og ligner på bevisst sabotasje. Men før vi beskylder @Jegermeistern for noe, så må vi tenke på "Hanlons Razor" ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 minutter siden):

Siden folk rapporterer om patroner som kruttet ikke rasler i, og 50.5gr krutt, så er mitt gjett fremdeles på et krutt i denne kategorien. Det er nesten så jeg får lyst til å prøve bare på fan, og se hvor mye fart Oryxen får i 74cm pipe...

 

K

 

Høres bra ut. Det blir interessant å høre resultatet fra trådstarter om test av munningsflamme etc.

Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (37 minutter siden):

Å være uenig er greit, men hold det litt seriøst i hvert fall.

Litt humor får vi tåle, både i denne og andre tråder. Men når det tar av er det fint om moderatorene griper inn.

Emnet "spesialkrutt for god fart med tunge kuler i kappede 6,5x55-piper" er for alt for viktig til å bli fjaset bort.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, beaker said:

Angåande dei fine grafane til Bergara-Man.  Mi erfaring med GRT er at den er litt overoptimistisk når den beregnar fart.

Min erfaring er at alle slike simuleringer er grove anslag som i noen tilfeller stemmer ganske bra med virkeligheten, i andre tilfeller stemmer litt, og i noen tilfeller bommer ganske bra.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (4 minutter siden):

Min erfaring er at alle slike simuleringer er grove anslag som i noen tilfeller stemmer ganske bra med virkeligheten, i andre tilfeller stemmer litt, og i noen tilfeller bommer ganske bra.

Ja uten kalibreringsdata er det slik. Men om man har erfaring med andre ladninger i sin pipe, og kan justere parametre til det stemmer overens, så blir simuleringer med andre ladninger nokså nøyaktige - i den pipa.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (24 minutter siden):

Angåande dei fine grafane til Bergara-Man.  Mi erfaring med GRT er at den er litt overoptimistisk når den beregnar fart.

 

Ja, jeg erfarer det samme. Men den stemmer ofte ganske bra. Men som regel 15-20 m/s lavere hastighet på kronografen enn det GRT sier.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (54 minutter siden):

Det er nesten så jeg får lyst til å prøve bare på fan, og se hvor mye fart Oryxen får i 74cm pipe...

 

K

 

Oryx'en er jo dyr, men jeg ser hjemmelading har noen 156 grains Geco SP i 50-pack som ikke koster skjorta, som kan fungere som en bra test-kule. Den er flat-base, som Oryxen.

 

image.png.586287203bf06ed97c326dcb1645caf2.png

Link to comment
Share on other sites

At det er et langsomt krutt som brukes er udiskutabelt, og med Norma's tradisjon for å bruke Eurencokrutt er det sannsynlig at det brukes et krutt derfra. 

Det begynner å bli lenge siden, men da MRP2 ble tatt ut av sortimentet var det på grunn av en del uregelmessigheter/hendelser, muligens pga temperaturproblemer for ivrige magnumsetusiaster som utarbeidet maksladninger som var trygg i kjølig vær..

Eurenco arbeidet da med å produsere krutt med mindre temperaturfølsomhet, og jeg tror at det kruttet som skulle erstatte MRP2 skulle være av denne nye typen. Jeg husker ikke betegnelsen, men skal ha et kilo et eller annet sted og skal prøve å finne boksen slik at jeg kan se hva det var. Norma 217 kan være et slikt krutt.

Et mindre temperaturfølsomt krutt gjør at det er behov for mindre sikkerhetsmargin og trykket kan økes noe ved standardtemperatur uten at det blir farlig ved makstemperatur. Simuleringer med mer krutt vil vise om 50,4 gr med de langsomste kruttene vil gi oppgitt hastighet.

Bergara-Man skrev (2 timer siden):

Men som regel 15-20 m/s lavere hastighet på kronografen enn det GRT sier.

Da er simuleringene helt i tråd med Norma fabrikkdata, 15-20 m/s for høy.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

At det er et langsomt krutt som brukes er udiskutabelt, og med Norma's tradisjon for å bruke Eurencokrutt er det sannsynlig at det brukes et krutt derfra. 

Det begynner å bli lenge siden, men da MRP2 ble tatt ut av sortimentet var det på grunn av en del uregelmessigheter/hendelser, muligens pga temperaturproblemer for ivrige magnumsetusiaster som utarbeidet maksladninger som var trygg i kjølig vær..

Eurenco arbeidet da med å produsere krutt med mindre temperaturfølsomhet, og jeg tror at det kruttet som skulle erstatte MRP2 skulle være av denne nye typen. Jeg husker ikke betegnelsen, men skal ha et kilo et eller annet sted og skal prøve å finne boksen slik at jeg kan se hva det var. Norma 217 kan være et slikt krutt.

Et mindre temperaturfølsomt krutt gjør at det er behov for mindre sikkerhetsmargin og trykket kan økes noe ved standardtemperatur uten at det blir farlig ved makstemperatur. Simuleringer med mer krutt vil vise om 50,4 gr med de langsomste kruttene vil gi oppgitt hastighet.

 

Norma 217 ligger i databasen til GRT, den gir disse dataene med 50,4 grains og C.O.L 74,0 mm som Norma oppgir i sine ladedata på denne patronen (data jeg oppgir er med 52 cm pipelengde) :

 

748,6 m/s. Komprimert ladning (111,8 %) Makstrykk 3025 bar, Munningstrykk 1081 bar (!)

Forbrent 88,7 % krutt. Det stemmer ikke så bra.

 

Det kruttet som stemmer bedre med oppgitt hastighet og forbrent 100 % krutt er Reload Swiss RS-76

https://www.reload-swiss.com/en/reload_swiss/produkte/rs40_rifle_powder/rs76_rifle_powder/index.php

Men munningstrykket blir ekstremt høyt, så der stemmer det IKKE.

 

RS-76

50,4 grains. C.O.L 74,0 mm. 100,2 % load (full hylse). 100 % forbrent krutt.

Hastighet 791 ,9 m/s. Makstrykk 3575 bar. Munningstrykk 1210 bar !!?

Det munningstrykket er jo ekstremt høyt, så jeg utelukker at det kruttet er brukt.

 

Vectan SP-12 kommer nært oppgitte data.

102,1 % load (svakt komprimert). Forbrent 96,2 % krutt. Hastighet 791 m/s. Makstrykk 3764 bar.

Munningstrykk 1123 bar (!) Høyt munningstrykk også på denne.

 

Ramshot Magnum (Hodgdon) er det som ser mest lovende ut, men man må ned på 48,5 grains ellers får man overtrykk. Dette gir i hvert fall veldig høy hastighet, innenfor makstrykk, og 100 % forbrent krutt.

Samt ikke ekstremt munningstrykk, men absolutt høyt. Men siden kruttet er forbrent ved 43,8 cm, så vil det sikkert ikke gi så mye munningsflamme.

 

Ramshot Magnum :

Hastighet 790,8 m/s. Load : 48,5 grains. Fyllingsgrad 97,8 %. Makstrykk 3769 bar. Munningstrykk 1118 bar (!). 100 % forbrent krutt ved 43,8 cm.

 

image.png.002948ec5183ab32d704866365d5900d.png

 

Ramshot Magnum info:

 

https://www.hodgdonreloading.com/ramshot/ramshot-magnum

 

(Made in Belgium står det).

 

Kan Norma ev. kjøpe inn dette kruttet fra fabrikken i Belgia, og bruke det spesielt for disse Silencer-serie patronene ? Ikke umulig sikkert. Men det stemmer ikke 100 % med kruttmengden som er målt.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig i at hastigheten ikke er høy, men munningsflamme vil du få uansett.

En annen ting er jo at RS76 er svært likt N570, som er foreslått tidligere. Flere her inne har også erfaringer med gode hastigheter med dette. 
For å sammenligne, kan du kjøre denne ladningen? 6.5x55 9g Scenar, 54.5grs N570, 78mm, 40 og 50cm pipe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så mange som produserer krutt, kulekrutt er stort sett GDOTS St Marks eller Eurenco Clearmont.

Ekstrudert krutt er oftest Eurenco, ADI, GDOTS, Nitrochemie Wimmis eller Vihtavuori. Det beste tipset for å finne virkelig produsent er å se på produksjonslandet. Det er samme kruttet som selges av flere.

Norma 217 var lovende, spa på mer krutt, PC'en din kommer ikke til å sprenges.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):


For å sammenligne, kan du kjøre denne ladningen? 6.5x55 9g Scenar, 54.5grs N570, 78mm, 40 og 50cm pipe.

 

K

 

OK,

GRT viser overladning på grunn av at maxtrykk på 6,5x55 er satt til 3800 bar (55000psi). Makstrykket blir bare så vidt over med 3813 bar.

 

Resultat med 40 cm pipe (heftig munningstrykk på 1559 bar) :

 

image.png.fa38d72481130de07c5af7d5dcdf3ce3.png

 

(Jeg tror jeg ville brukt kun stål/magnum-demper på denne med det munningstrykket).

 

Og 50 cm pipe :

 

image.png.87aac4e26ef9fa3b3e733f062a31c638.png

Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (1 time siden):

 

 

(Jeg tror jeg ville brukt kun stål/magnum-demper på denne med det munningstrykket).

 

 

 

Jeg brukte en A-tec Maxim, og fikk 760-770m/s. 920-940 i 74cm pipa. Demperen ble fort varm.

Skyting uten demper i den korte pipa er nesten litt spektakulært.

 

K

Link to comment
Share on other sites

At Norma påstår at denne patronen har lavt munningstrykk betyr jo ikke at det er sant. 

5 hours ago, Bergara-Man said:

Det munningstrykket er jo ekstremt høyt, så jeg utelukker at det kruttet er brukt.


RS76 ser praktisk ut. 

Link to comment
Share on other sites

jkb skrev (1 time siden):

At Norma påstår at denne patronen har lavt munningstrykk betyr jo ikke at det er sant. 


RS76 ser praktisk ut. 

 

Vectan SP-12 ser ut som den beste kandidaten så langt synes jeg. (Hvis de da har brukt et standard-krutt).

 

50,4 grains gir 102,1 % fyllingsgrad ved C.O.L 74,0 mm. Den faller innenfor de fleste parametrene, med 96,2 % forbrent krutt i 52 cm pipe. Makstrykk 3764 bar.  Munningstrykk 1123 bar. Hastighet i 52 cm pipe 791 m/s.

Hastighet i 50 cm pipe = 782,6 m/s.

 

https://www.sakabsweden.se/shop/product/vectan-powder-sp12

 

image.png.2c924c938177d5d04cf21252b1f8a6c6.png

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal prøve å få lagt inn bilder men her er testen kort fortalt:

 

- Våpen: Blaser R8 X.

- Original Blaser løp i 6,5x55 SE: 52 CM + A-tec Optima 45.

- Ammunisjon: Norma Oryx Silencer 156gr.

- Måleinstrument: Labradar.

- Avstand: Pappskive 100m.

 

Resultat:

Målt hastighet var 778 m/s, 2 m/s under det norma oppgir.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (37 minutter siden):

Men, skulle dere ikke finne ut av om det er noen forskjell på munningsflamme, smell (trykk) ved munningen, mellom vanlig Oryx og Oryx silencer ?

 

Video av begge patrontypene testet i samme børse hadde vært fint. Både med og uten demper.

Ja, og tøm det ut og vei det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Ja, og tøm det ut og vei det.

 

K

 

Ja, nærbilde av kruttet i begge patrontypene, samt måle lengde/tykkelse på kruttkornene med skyvelæret.

Da ser man jo fort om det er noen forskjell.

 

Norma URP ser slik ut, kornene er ulike lange, litt skråskjærte ser det ut som.

Tykkelse er ca. 1,03 mm

 

 

Norma URP - Kopi.jpg

 

image.png.20693d857d2bea3c0e21c7fe7773f4ce.png

Edited by Bergara-Man
bilde nr. 2
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (9 minutter siden):

Er man sikker på at kruttet i 2 årganger ferdigammo er det samme ? ;);

 

Man får vel kjøpt både vanlig Oryx og Oryx silencer nye i butikken i dag. Så da er de jo samme årgang. Det står vel en produksjonsdato (LOT, kode) på eskene.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var vel at om du har veid og målt kruttet på en lot vanlig oryx, så har du gjort akkurat det....

Om du måler på en lot silencer så har du gjort akkurat det....

Gjør det på 30 loter av hver så kan vi begynne å snakke om at du har datagrunnlag. ;)

 

Uka etter, året etter osv kan muligens patronen lades med et kjappere eller tregere krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...