Jump to content

30-06 : 50cm eller 60cm?


Bartemannen

Recommended Posts

Har to identiske boltrifler på hånd i 30-06. Eneste forskjell er løp på 50cm og 60cm.

 

Riflen kommer utelukkende til å bli brukt på elgpost. Ingen elg i vårt terreng er skutt over på over 100m som jeg kjenner til.

 

Kommer ikke til å sette demper på rifla.

 

Skal teste de i benk i morgen. Er blitt forespeilt lik presisjon i de, og om det stemmer: er det noen praktisk grunn til å velge den ene fremfor den andre, eller blir det hipp som happ?

Link to comment
Share on other sites

Vært å testet riflene i dag i benk på 100m banen. Som selger påstod var presisjonen i begge riflene utmerket.
Brukte samme kikkert på begge riflene, og begge gav 3 skudds samlinger som små trekløvere med fabrikk Sako ammo.

Jeg har skutt mye og mye rart, mulig jeg er en tøff jævel (🤣) men syntes ærlig talt ikke det var særlig forskjell i verken munningsflamme eller rekyl.
Selvfølgelig ikke noe jeg hadde giddet å bruke som treningsrifle, men som jaktrifle så var begge deler helt greit.

Går for 60cm'eren. Egentlig kun av den årsak at avtrekket føltes hakket (minimalt) bedre ut.

Takk for input folkens.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (10 timer siden):

Hvordan fabrikkammo?

Siden det ikke er merkbar forskjell i smell/munningsblast eller rekyl?

:)

Siden det er Sako er det vel ikke så mye mer å velge i enn Speedhead 123 grs FMJ? Antar den er ladet med Lapuas FMJ-kule som går grisegodt i min Sauer 404 i .30-06. Men pussig det ikke er merkbar forskjell.....

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...