Jump to content

Kan man enkelt regne ut kuledropp og evt hvordan


Bygda

Recommended Posts

Veit at man kan laste ned mye fancy apper, men om jeg veit kulevekt og farten kula har ved pipa altås v0 så burde det vel gå an å forutsi sånn omtrent kuledropp på ulike avstander? 

 

Eventuelt hvilke apper er det man bør bruke...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt noen app-er, nettsider og PC-programmer. Lasta nylig ned Strelok Pro til 129,- kr. Den har veldig bra med funksjoner. Kanskje litt mye å trykke på, men det finner du fort ut av. Liker spesielt godt at det ligger inne masse kuler, ammunisjon og kikkerter. Så da velger jeg retiklet i min Nikon, veler ammo eller kule. Taster inn data for avstand og vindhastighet. Så får jeg opp tabell eller et bilde av retiklet. Og vips kan jeg bruke overgang fra tynn til tykk strekk til noe fornuftig også. Både med høyde og vind. Kan velge hva slags skive eller dyr du skal skyte på også. Verdt en titt.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes matematiske formler for å beregne kuledropp.. men om det er hensiktsmessig å "finne opp hjulet på nytt" når det finnes app’er som gjør jobben er for meg lite hensiktsmessig.. 

 

"Shit in, shit out" slik er det med ballistiske kalkulatorer.. til mere nøyaktig og riktig "inn data" er.. til mere nøyaktig er det som kommer ut og resultatet..

 

-Munnigshastighet

-BC

-rifle stigning

-Siktehøyde (senter pipe.. senter sikte)

-Kulevekt

-Kulelengde

-ES Hastighet

-SD hastighet

-MV temperatur stabilitet (endrer MV hastighet seg ved forskjellig temperatur)

-Zero range

-Zero hight

-Barometer trykk 

-Temperatur 

-Luftfuktighet osv.. osv.. 

Det er ikke alle parameterne som er like viktig.. men som jeg skrev lenger opp.. "shit in..is shit out" til mere nøyaktig data er inn…til mere nøyaktig er det ut..

På samme måte..til mere du skyter..til flere data får en loggført.. til mere nøyaktig blir underlaget og data lageret..  

 

"There is no easy way to precision " just hard work 😉

Link to comment
Share on other sites

For alle som ser etter en "formel" for å beregne kuledropp, så anbefaler jeg "Modern Exterior Ballistics" av Robert L. McCoy. Det er en artig bok for alle som mer enn gjennomsnittlig interessert i ballistikk, og matematikk. (den er over grunnskolenivå, for å si det sånn)

 

Det finnes ingen "formel" utover Newtons lover omtrent. Beregninger som ikke forenkler grovt er umulige for hånd, og man fikk først på 80-tallet datamaskiner som kunne kjøre disse beregningene full ut, altså med alle variablene, og uten forutsetninger (som f.eks. at man alltid skyter vannrett..)
Men appene er enkle i bruk, og koster ikke stort. De mer avanserte, Strelok, Bulletflight, Applied Ballistics og Shooter, og et par til er mer nøyaktige enn kule og kikkertprodusentene sine som ofte er sterkt forenklet. 
De avanserte kjører en full "punktmasse" beregning med luftmotstand, men har ikke effekter av at kula roterer eller vrir seg. De har med variasjon av lufttetthet i kulebanen, og gravitasjon parallellt med kulebanen, f.eks.
Hornady sin er litt mer avansert, og Lapua sin skal være full 6DOF. Det er svært tunge beregninger som krevde superdatamaskiner da jeg var litt yngre, og det merker man på batteriforbruket på en iPhone7, f.eks. kompjuskeren må jobbe inni der...

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 minutter siden):

6DOF


Sikkert noen som trenger en forklaring på denne forkortelsen. 
 

Det står for 6 degree of freedom, som på norsk heter 6 frihetsgrader. 
 

Altså, tre translasjon- og tre rotasjonsfrihetsgrader. Det er alle som finnes i en tredimensjonal verden.  Altså i et kartesisk koordinatsystem, posisjon i x-, y- og z-retning, og posisjon av rotasjon rundt alle de samme tre aksene. 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Bygda said:

Veit at man kan laste ned mye fancy apper, men om jeg veit kulevekt og farten kula har ved pipa altås v0 så burde det vel gå an å forutsi sånn omtrent kuledropp på ulike avstander? 

 

Eventuelt hvilke apper er det man bør bruke...

 

Kulevekt, fart og BC (Ballistisk koeffisient)

Siktets høyde over løpet.

Innskytningsavstand

Og sån ca atmosfæriske forhold

 

 

Bruk appen Strelok

Den er enkel og grei

 

 

Nettsiden til Hornady har fin ballistisk kalkulator: Hornady

 

 

Ellers så har Zeiss en OK app.

 

 

 

 

Lykke til :) 

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (På 17.6.2022 den 16.37):

Veit at man kan laste ned mye fancy apper, men om jeg veit kulevekt og farten kula har ved pipa altås v0 så burde det vel gå an å forutsi sånn omtrent kuledropp på ulike avstander? 

 

Du kan enkelt kalkulere dette manuelt. 
Du trenger å vite flygetid og så regne ut kuledropp frå dette.

Start med å summere startfart med sluttfart og dele på 2 for å finne snittfart (m/s). Så må du kjenne avstand til målet i meter, dividere på snittfart for å finne flygetida.

når du kjenner flytida så bruker du formelel s=1/2gt^2 for å finne kuledropp.

s=strekning i meter

g=gravitasjon (9.81)

t=tida opphøyd i 2

Dette du finner då er reint netto kuledropp etter kula har forlatt løpet.

Merk at vekt ikkje er eit parameter og at eg har neglisjert luftmotstand i vertikalplanet. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (2 timer siden):

Du kan enkelt kalkulere dette manuelt. 
Du trenger å vite flygetid og så regne ut kuledropp frå dette.

Start med å summere startfart med sluttfart  -

 

Ja, så ENKELT gjør jeg det!

 

Jeg starter med å sette opp den ene kronografen ved munningen, og den andre ute på 683 meter (Oehler, kula må treffe innen en trekant med sider på 38 cm).

 

Så stiller jeg meg med stoppklokka ved munningen, trykker inn avtrekkeren med en pinne, starter klokka i det kula forlater munningen, løper sammen med kula ut til 683 meter, og stopper klokka i det kula (hver gang!) treffer innen trekanten på kronografen.

 

Resten er ENKEL hoderegning - !

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Så stiller jeg meg med stoppklokka ved munningen, trykker inn avtrekkeren med en pinne, starter klokka i det kula forlater munningen, løper sammen med kula ut til 683 meter, og stopper klokka i det kula (hver gang!) treffer innen trekanten på kronografen.

 

Nå trenger du ikke stoppeklokka, om du greier å måle hastigheten både ved munningen og ved blinken. Siden det er en god antagelse at hastigheten er monotont avtagende hele tiden. Da er avstanden delt på gjennomsnittet av munnings- og slutthastigheten, en brukbar førsteordens tilnærming for flygetiden. 😉

 

Men om man ikke vet slutthastigheten, og må lese det i tabellen som ofte er trykt på patroneska, kan man jo bare lese av kulefallet der...

 

tussehaugen skrev (3 timer siden):

g=gravitasjon (9.81)

Hos oss er det 9,82 m/s^2. (det er mindre sentrifugalkraft hos oss i nord)

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (På 17.6.2022 den 16.37):

Veit at man kan laste ned mye fancy apper, men om jeg veit kulevekt og farten kula har ved pipa altås v0 så burde det vel gå an å forutsi sånn omtrent kuledropp på ulike avstander? 

 

Eventuelt hvilke apper er det man bør bruke...

Har du hørt om kalkulator?

Der kan man enkelt regne ut kvadratrota til feks 4567.

Det går også an å regne ut kvadratrot av feks 4567 analogt på papir men det er myye mer tidkrevende.

 

Samme prinsippet gjelder med kulebane, flygetid osv.

Vi har jo både balistikk programmer/apper og fartsmåler. Det bare er såå mye enklere enn å regne analogt... ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (14 timer siden):

 

Nå trenger du ikke stoppeklokka, om du greier å måle hastigheten både ved munningen og ved blinken. Siden det er en god antagelse at hastigheten er monotont avtagende hele tiden. Da er avstanden delt på gjennomsnittet av munnings- og slutthastigheten, en brukbar førsteordens tilnærming for flygetiden. 😉

 

Men om man ikke vet slutthastigheten, og må lese det i tabellen som ofte er trykt på patroneska, kan man jo bare lese av kulefallet der...

 

Hos oss er det 9,82 m/s^2. (det er mindre sentrifugalkraft hos oss i nord)

Er vel enklere å lese på pakka, enig der. TS spurte, eg svarte.

Med bruk av labradar eller ein chrony så finner man sluttfart. Om fart varierer over flygstrekninga betyr ingenting
Og Ja, g varierer. Eg bruka ei avrunding av 9,80665 som er den internasjonle standard. 

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (2 timer siden):

Og Ja, g varierer. Eg bruka ei avrunding av 9,80665 som er den internasjonle standard. 


Den standardverdien gjelder for 45 grader nord. Den er mer hos oss, og enda mer på Nordpolen. 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...