Jump to content

Ødelagt Tikka T3 Bolt


Nomad88

Recommended Posts

Hei godfolk

Hatt en dårlig dag :(

tenkte skulle spare litt penger ved å maskinere eget bolt håndtak, men endte opp med en skade på bolten. 
Klarte å TIG sveise biten på plass så jeg håper den holder. 
Eneste jobben det lille stykket har er vel å holde håndtaket på plass? Det er ikke så mye påkjenning bak der vel?

 

jeg må ta en sjans og prøve på det for jeg har ikke penger til å kjøpe nytt sluttstykke. 
 

 

70ECB368-03EF-426A-BCBB-0C67127CC0B8.jpeg

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Nomad88 said:

Eneste jobben det lille stykket har er vel å holde håndtaket på plass? Det er ikke så mye påkjenning bak der vel?

Jeg tror den biten tar belastningen fra slagfjæra også. Du kiler vel tennstiftenheten inn i sluttstykkekroppen med hevearmen, om jeg ikke tenker helt feil? Jeg har ikke tikka T3 😉, og det er lenge siden jeg pilla på en.

Jeg ville sveisa! Vet du om sluttstykket er rustfritt eller karbonstål? Det kan være greit å ta stilling til først. Er du god til å tig sveise og kan maskinere (dreie/frese), burde det være en smal sak og fikse en sømm. Det eneste problemet jeg umiddelbart ser er hva som potensielt skjer med varmebehandlingen av sluttstykket. Bake er neppe så kritisk, men låseklakkene må du ikke «kokke». Det gjør du heller ikke med tig, men jeg nevner det bare for sikkerhets skyld om du ikke tenkte på det. Mest sannsynlig må bruke tid på å polere noen flater etter sveising, spesielt der oppspenningen av tennstiften foregår. Det kan også hende at denne flaten slites fortere når/hvis varmebehandlingen blir borte/uoptimal. 
 

Du får legge ut noen bilder av resultatet..

 

Edit; kanskje går det ann å reklamere på saken om du har garanti? Det designet er en svakhet på Tikka T3 og du er neppe den første som ødelegger den delen😇

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Det er nå vel ikke oppløsning nok til å si noe om det?  Ikke vet vi om det er rustfri eller karbonstål, ikke vet vi noe om hvordan de varmebehandler. Det eneste jeg vi vet er at de lager en bruddanvisning på en dårlig plass, ref kilespor der det ikke er noe særlig gods til å støtte opp bakom. Og jeg tenker om man presser inn en kile (her hevearm) som ikke passer helt, så ryker noe fort? 
Men jeg vet ikke? Det blir jo bare gjetning siden man ikke har delene..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sølvlodda det. Remington lodder på hevarmen, mens Tikka kiler den inn i et spor. Det er ikke "vanlig" at det knekker, men jeg har hørt om det før. Designet, nesten uten radius i hjørnet "ber om knekke" etter mitt syn. Men det er billigere enn alternativene, som er å lodde det, eller frese hele ut av et stykke.

Loddinga til Remington ryker jo av og til, men den er langt enklere å reparere. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nomad88 said:

her er litt nærmere bilde av bruddet

Det er fortsatt vanskelig å vurdere ut fra bildet siden det er uskarpt, men jeg tror ikke det er noe som ser unormalt ut?

 

1 hour ago, M67 said:

Jeg ville sølvlodda det.

Det tror jeg ikke blir bra? Man må jo gjøre noe med bruddflatene også holde det på rett plass mens man varmer hele greia opp til 600+ grader for så å lure tinnet på plass. Det er bedre å bruke tig. Da har man full kontroll og man varmer bare opp der man skal smelte sammen delene. Jeg ville nå prøvd å gjøre litt mere sveis enn et par punkter. @Nomad88Har du bilde etter sveis?

Link to comment
Share on other sites

Hei. 
Dette området vil ha permanent påkjenning av fjæra, 

I tillegg vil det få en del belastning hver gang bolten åpnes for å spenne fjæra. I verste fall vil det knekke av med patron i kammeret  og i følge Murphy gjerne i en stresset situasjon. 
Kan da være vanskelig å få ut sluttstykket. 
En treg hylse vil også kunne gi problemer, tåler neppe noe slag på hevarmen. 
Punktsveising hadde jeg ikke tatt sjansen på, mulig en dyktig sveiser kan reparere det noenlunde OK, metode vil jeg ikke spekulere i. 
 

Hadde det vært mitt sluttstykke og dårlig råd ville jeg vurdert muligheten for å få sveist fast hele hevarmen i sluttstykket med TIG. Forsiktighet med varme for å ikke ødelegge fjærspennet.  Mister da mulighet for å demontere for å rengjøre sluttstykket, eller å reparere dette på noen måte. 
Dette som en midlertidig løsning inntil en får råd til nytt, evt at det dukker opp et brukt. 

Edited by Olemann
Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (41 minutter siden):

Forsiktighet med varme for å ikke ødelegge fjærspennet

Hvilket fjærspenn?

 

Bly skrev (43 minutter siden):

lure tinnet på plass

For det ene så er det vel en messinglegering, og for det andre trekker den normalt inn selv. Men ja, skråsikker på at det blir bra er jeg ikke. Nå er det uansett sveist, og hvorfor skulle ikke det holde like bra som opprinnelig..

 

På det siste bildet ser en hvorfor @Bly og jeg mener det er en utsatt konstruksjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fjæra til tennstiftenheten. Denne må monteres inni før sveising. 
Ut fra bilder så er allerede nå sluttstykket udemonterbart. (Uten sliping)

Ville ihvertfall punktsveis på motsatt side av hevarm også, pga V- spor vil belastningen bli overført bakover når hevarm beveges. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Olemann said:

Fjæra til tennstiftenheten. Denne må monteres inni før sveising. 
Ut fra bilder så er allerede nå sluttstykket udemonterbart. (Uten sliping)

Ville ihvertfall punktsveis på motsatt side av hevarm også, pga V- spor vil belastningen bli overført bakover når hevarm beveges. 


neida det går fint an å demontere det, jeg ville sveise biten til armen for mer styrke. Armen trenger jeg ikke demontere 

Link to comment
Share on other sites

For å demontere tennstifteenheten fra sluttstykke så må jo armen slides av, ut fra bilde så lar ikke det seg gjøre, men mulig jeg ser feil på bildet. Uansett så er ikke demontering av sluttstykke noe en trenger å gjøre så ofte, dvs på mange år i verste fall. 
Jeg ville uansett vurdert å gjøre tilsvarende på motsatt side av hevarmen. 
Reklamasjon når en har forsøkt å reparere på det selv er sannsynligvis vrient..😎

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nomad88 said:

Det er foresten karbonstål

Så sånn ut på sveisen ja😏 Du har fiskeøye!

 

1 hour ago, M67 said:

For det ene så er det vel en messinglegering, og for det andre trekker den normalt inn selv.

"Tinn" er nå bare et upresist valgt ord for å beskrive funksjonen "loddetinn". Det var nå ikke bokstavlig ment. Jeg har ikke så mye erfaring med "hardlodding", men man må vel ha på litt flussmiddel/loddefett for å hindre oksidering og få god flyt inn mellom delene? Når jeg tenker på det så er det sikker 15 år ++ siden jeg loddet noe . Tig er så mye bedre på nesten alle måter for slike småjobber. Lodding fungere fint på rør tredd på et rør eller noe sånt. Der man har store kontaktflater som skal festes mot hverandre.

 

1 hour ago, Olemann said:

Ville ihvertfall punktsveis på motsatt side av hevarm også,

Det tror jeg kanskje jeg også ville gjort. Det går jo ann å pynte med fil og litt sandpapir til slutt også.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/23/2022 at 1:36 AM, madlychip said:

hva er egentlig prisen på et nytt sluttstykke til en t3? ser de ligger ute for 300-400 dollar i usa

 

Sluttstykke til en Tikka T3x koster over 5000kr. 

Men enda er utfordringen at du må søke ettersom det er vital del. og det kan ta tid nå i disse dager .

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (På 17.2.2022 den 9.11):

Man kan jo snart trikse og mikse med gass og retning på strøm omtrent alle veier med nye apparater. Om det gjør så mye forskjell har jeg mindre tro på.

Tig er nå i mitt hode best til alt untatt masseproduksjon.  

Med andre ord, så forteller du oss at du ikke er en prosessingeniør, med ansvar for sveiseprosesser.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, amatør said:

Med andre ord, så forteller du oss at du ikke er en prosessingeniør, med ansvar for sveiseprosesser.

Nei, jeg er ikke det! Men i motsetning til en prossesingeniør så kan jeg faktisk sveise😏

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...